"Mijn paard kan niet met zweep gereden worden."

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Poosje81

Re: "Mijn paard kan niet met zweep gereden worden."

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 12:19

Zilfstar schreef:
Leonoor schreef:

Maar ik vind dat in principe elk paard met zweep gereden zou moeten kunnen worden. Dat een eigenaar/ruiter er voor kiest om het niet te doen is prima natuurlijk.

Niet als aanval, maar uit nieuwsgierigheid: waarom dan? Als paard verder goed luistert, aan de hulpen is... waarvoor dan toch die zweep erbij? Voor welke situatie?

Omdat ik het een onderdeel van de training vind, dat een paard gewoon is aan de zweep. Er kan namelijk áltijd een moment zijn waar je hem wel nodig hebt.

Daarom zeg ik ook, zou moeten kunnen worden gereden met zweep. Dat zegt niet dat elk paard gereden zou moeten worden met een zweep Haha!

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 12:26

Ik vind het onzin dat een paard perse met zweep gereden moet kunnen worden. Als hij er bang van is, waarom dan nog extra bang voor maken. Als je paard prima luisterd, waarom dan een zweepje vasthouden. Mijn bijrijdpony is dan wel niet bang voor de zweep maar ik rijd hem er nooit mee, helemaal niet nodig.. Knipoog

Oja over dat probleem uit de weg gaan.. als je zonder zweep rijd en het gaat goed., dan zoek je toch alleen maar een probleem op als je met zweep gaat rijden en je paard dan vet gespannen is, wat schiet je daar mee op? Dan is je paard uiteindelijk niet meer bang, en dan? dan leg je de zweep weer weg omdat je hem toch niet nodig hebt, nou wat schiet je er dan mee op. Imo helemaal niets.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 12:27

KiWiKo schreef:
Is ook zo hoor Haha! Haha! Haha! peerd van mijn ava was er ook zo eentje waar weinig mensen wat mee konden...
Peerd wat ik nu heb is er ook niet een die je gewoon maar even uit handen geeft Lachen

Maar je omschrijft het zo mooi Lachen en ik moest gelijk aan de verhalen in de penny denken Lachen

Thanks!! Pling

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 12:30

marlinH schreef:
Ik vind het onzin dat een paard perse met zweep gereden moet kunnen worden. Als hij er bang van is, waarom dan nog extra bang voor maken.

Als je een paard aan een zweep laat wennen wordt hij juist niet banger, maar minder bang!

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 12:32

Zoals mijn eerste post in dit topic, waarom de onrust opzoeken als het niet nodig is? Lachen

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 12:33

@Shadow: ja op den duur wel. Ik denk dat ze bedoelt dat je hem dus eerst door ergere angst heen moet werken. Als je een paard eraan gaat wennen wat er bang voor is, haal je hem dus eerst wel door die angst heen.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 12:39

Leonoor schreef:
KiWiKo schreef:
goh......... zou zo de Penny inkunnen...........

Hier wordt álles met de zweep gereden. Soms hangt hij er nutteloos bij, soms wordt hij actief gebruikt. Maar ik vind dat in principe elk paard met zweep gereden zou moeten kunnen worden. Dat een eigenaar/ruiter er voor kiest om het niet te doen is prima natuurlijk.

Vind ik echt onzin. Dat is hetzelfde als dat elk paard heel fijn op trens zou moeten kunnen lopen thuis.
Overigens ben ik het gewoon echt niet eens met de laatste quote van Cassidy van mijn bericht. En zal het bij die merrie ongeveer hetzelfde in elkaar steken als bij die van Indiansummer.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 12:41

Lydia_: Als het niet nodig is, dan is het niet nodig :)
Maar ik kan me goed voorstellen dat Lielle en Kiwiko het wél nodig vinden: dan weet je tenminste dat dat niet op verkeerde momenten voor vervelende situaties gaat zorgen. En hier op Bokt verschijnen toch wel regelmatig topics over 'mijn paard is niet aan het been maar kan niet met zweep gereden worden' en dan heb je toch een situatie waarin je in elk geval iets moet doen. Dan zou ik liever investeren in het rijden met zweepje - en grote kans dat het paard (zoals Kim zegt) daarna ook doorheeft dat 'ie niet zo heel ver komt met aanstelleritus :)

Zilfstar: idem. Ik heb liever dat dat soort angst op een gecontroleerd moment van mijn keuze wordt opgelost dan op een moment dat je er helemaal niet op zit te wachten. Het is uiteraard een afweging wat op een bepaald moment het meeste aandacht verdient.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 12:41

Lydia_ schreef:
Zoals mijn eerste post in dit topic, waarom de onrust opzoeken als het niet nodig is? Lachen

Stel je nou eens voor dat jij een paard beleert. Het paard wordt onrustig van een zadel of van het ruitergewicht op zijn rug. Het is ook niet nodig dat een paard dat zadel opkrijgt. Dat hij beleerd wordt, toch? Hij kan dan lekker de hele dag in het land, grasmaaier spelen, krijgt niet meer met spanningen en stress te maken. Probleem opgelost. Of niet?

Als je paarden gaat opleiden, komt er altijd een moment van spanning, van stress. Ik schat je zomaar in dat je bij dat zadel zou doorzetten. Bij de zweep niet. Waarom is dat zadel nodig? Waarom zou jij dat paard perse willen beleren?

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 12:50

Ik heb een zeer hoog sensibele merrie. Met een zweep(heel kort zweepje) in de hand rijden heeft heel lang geduurd voordat dat mogelijk was. Eerste alleen in de linkerhand stappen en draven. Maar ik moest hem gewoon laten vallen voor mijn eigen veiligheid. Later ook op de rechterhand geoefend.
Ik had hem wel een enkele keer nodig om haar voorwaarts te houden, omdat ze soms stil ging staan en omhoog kwam. Ik heb haar nog NOOIT aangeraakt met het zweepje en zal dat ook nooit doen. Alleen in mijn hand houden was al voldoende. Ookal is het nu mogelijk, ze blijft er erg angstig voor. Er zijn dus wel degelijk paarden die er niet tegen kunnen en er altijd heel veel moeite mee hebben als de ruiter een zweep in de hand heeft.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 12:52

Gokje? Omdat veel ruiters wél willen rijden want dat is leuk, maar een paard wat bang is voor een zweep is niet leuk dus leggen we 'm maar gauw weg.

Ik kan me goed voorstellen dat het soms weinig oplevert om een paard door die angst heen te werken. Als hij prima loopt en niet bang is van een ander met zweep, is dat geen probleem. Dan krijg je niet genoeg terug voor de tijd die je erin stopt - of zo voelen sommigen dat, en dat snap ik.

Maar zoals Shadow zegt, die mensen die een zweepje wél nodig hebben/goed zouden kunnen gebruiken en dan zeggen dat het niet kan 'want mijn paard is er bang voor', daar irriteer ik me wel aan. Jij, als ruiter, moet toch een leiderspositie innemen en jouw paard duidelijk kunnen maken dat het heus niet zo eng is allemaal? Wat maakt dat je bij andere enge dingen (dekens, trailerangst, een brievenbus, longeerlijn - noem maar wat) wel door gaat zetten, maar bij een zweepje niet?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 12:54

tjady schreef:
Ik heb een zeer hoog sensibele merrie. Met een zweep(heel kort zweepje) in de hand rijden heeft heel lang geduurd voordat dat mogelijk was. Eerste alleen in de linkerhand stappen en draven. Maar ik moest hem gewoon laten vallen voor mijn eigen veiligheid. Later ook op de rechterhand geoefend.
Ik had hem wel een enkele keer nodig om haar voorwaarts te houden, omdat ze soms stil ging staan en omhoog kwam. Ik heb haar nog NOOIT aangeraakt met het zweepje en zal dat ook nooit doen. Alleen in mijn hand houden was al voldoende. Ookal is het nu mogelijk, ze blijft er erg angstig voor. Er zijn dus wel degelijk paarden die er niet tegen kunnen en er altijd heel veel moeite mee hebben als de ruiter een zweep in de hand heeft.

Kijk DIT bedoel ik Lachen als een paard met zweep in de hand gewoon wel braaf zn rondje kan lopen, en zonder zweep gaat klieren.......... dan is dat paard niet angstig voor de zweep, maar vind het wel vervelend dat er dan een sanctie kan volgen op bijvoorbeeld het steigeren.......

dus dit is een typisch voorbeeld van geen angst, maar van een slim paard...... die precies weet hoe het wezen mens te bespelen :")

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 13:11

Wannner je een communicatiemiddel voor ´correctie´door P+ ermee gebruikt, dan leer je het paard dit communicatiemiddel met P+ te asocieren.
Neutraal communiceren heb je dan uitgesloten. Dat is als aanwijzingen geven met schriklint nadat het paard er een optater van gehad heeft.

hc

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 13:15

Cassidy schreef:
Lydia_ schreef:

Stel je nou eens voor dat jij een paard beleert. Het paard wordt onrustig van een zadel of van het ruitergewicht op zijn rug. Het is ook niet nodig dat een paard dat zadel opkrijgt. Dat hij beleerd wordt, toch? Hij kan dan lekker de hele dag in het land, grasmaaier spelen, krijgt niet meer met spanningen en stress te maken. Probleem opgelost. Of niet?

Tsja, rustig laten wennen en pas doorgaan met de volgende stap als die alles vertrouwd. Verder zou een jong paard wat onzeker zijn en de nieuwe dingen onwennig vinden, maar daar heeft die dan nog geen angst voor. Hier ging de discussie over paarden met een angst voor zwepen. Knipoog

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 13:22

Lydia_ schreef:
Maar waarom zou je de onrust gaan opzoeken als je het ook met een voor het paard prettigere manier kunt oplossen? Lachen

Inderdaad.
Mijn pony is op transport naar NL geslagen met de zweep.
Nou, je hoeft echt niet met een dressuur zweep aan te komen hoor, want dan kun je het wel vergeten, die angst in haar ogen...

Springzweepje vind ze dan weer niet erg, maar die zijn ook heel kort.
Zolang ik m gewoon vast heb is dat meestal wel genoeg en krijgt ze alleen tikje voor hindernis bijvoorbeeld (als ik weet dat ze toch geen moeite doet voor de hoogte)
Maar als ik de zweep opzij doe en dus in haar zicht dan schiet gelijk haar hoofd omhoog en is het weg ontspanning...

Dus ik rijd haar gewoon lekker op spoortjes met dressuur, en ik laat die zweep lekker weg.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 13:24

@ Lydia.
Je hebt paarden waar dat met rust en voorzichtig aanpakken bij het inrijden niet lukt. Dan moet je ze overdonderen.
En kun jij het onderscheid maken tussen paarden die angst veinzen en echt bang zijn? De reacties zijn namelijk in eerste instantie hetzelfde.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 13:25

Lydia_ schreef:

'ik ga toch nooit de weg op, mijn paard hoeft niet te wennen aan verkeer
Natuurlijk wel

'ik rij toch altijd in mijn eentje, mijn paard hoeft niet te wennen aan de aanwezigheid van andere paarden in de bak'
Natuurlijk wel

'ik ga toch niet springen, mijn paard hoeft niet te wennen aan balkjes/hindernissen'
Natuurlijk wel

'ik heb altijd correcte rijkleding aan die niet wappert, mijn paard hoeft niet te wennen aan ritselende kleding'
Natuurlijk wel

'ik was mijn paard toch nooit, hij hoeft niet te wennen aan de tuinslang'
Natuurlijk wel.

Bij mij gaat het om het principe. Nee natuurlijk hoeft mijn paard er niet bij te zijn als de kliko's geleegd worden, toch, als ik de kans krijg, zet ik hem met de neus ín die vuilniswagen. Natuurlijk kan ik om die plas heenrijden, maar ik vind dat we daar best doorheen kunen dus doen we dat ook. Natuurlijk toetert de trein nooit naar me, maar toch gebaar ik naar de machinist om even te toeteren, Natuurlijk kan de bladblazer van de buurman uit als ik er langs kom, maar ik laat hem weten dat hij gewoon door moet gaan. Hoe meer dingen het paard onder mijn kont NIET eng vindt hoe beter.

zoals ik al eerder zei:
Citaat:
Ik vind wel dat ieder paard in principe tegen de aanwezigheid van een zweep zou moeten kunnen. Dus zowieso aanleren als ze jong zijn (uitzonderingen mbt mishandeling daargelaten).
Laatst bijgewerkt door Qimm op 11-01-09 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 13:28

Tsja, ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf niet veel evaring heb met paarden beleren, maar hier op stal word alles rustig en vol vertrouwen gedaan met die jonge beesten, waarneer ze het vertrouwen mag het resultaat er zijn. Met geduld kom je een heel eind.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 13:30

Qimm schreef:
Lydia_ schreef:

'ik ga toch nooit de weg op, mijn paard hoeft niet te wennen aan verkeer
Natuurlijk wel

'ik rij toch altijd in mijn eentje, mijn paard hoeft niet te wennen aan de aanwezigheid van andere paarden in de bak'
Natuurlijk wel

'ik ga toch niet springen, mijn paard hoeft niet te wennen aan balkjes/hindernissen'
Natuurlijk wel

'ik heb altijd correcte rijkleding aan die niet wappert, mijn paard hoeft niet te wennen aan ritselende kleding'
Natuurlijk wel

'ik was mijn paard toch nooit, hij hoeft niet te wennen aan de tuinslang'
Natuurlijk wel.

Bij mij gaat het om het principe. Nee natuurlijk hoeft mijn paard er niet bij te zijn als de kliko's geleegd worden, toch, als ik de kans krijg, zet ik hem met de neus ín die vuilniswagen. Natuurlijk kan ik om die plas heenrijden, maar ik vind dat we daar best doorheen kunen dus doen we dat ook. Natuurlijk toetert de trein nooit naar me, maar toch gebaar ik naar de machinist om even te toeteren, Natuurlijk kan de bladblazer van de buurman uit als ik er langs kom, maar ik laat hem weten dat hij gewoon door moet gaan. Hoe meer dingen het paard onder mijn kont NIET eng vindt hoe beter.

Afgod

Want óók dat vind ik een onderdeel van vertrouwen opbouwen. Paard moet leren vertrouwen op mijn inschattingsvermogen of iets eng is ja of/te nee.

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 13:31

Qimm tuurlijk, ben het helemaal met je eens dat een paard aan veel dingen moet wennen, maar mijn mening is dat je ze daar wel de tijd voor moet geven. En als jij écht een grote angst voor spinnen hebt, blijf jij daar uit de buurt, zou je alles er voor doen om ze niet te zien. Waarom zou jij dan die angst opzoeken? Dat is met een paard toch precies hetzelfde? Als het echt een angst voor zwepen heeft, zou het alles doen om er niet in de buurt bij hoefen te komen, het kan alleen niet praten met een mond, maar wel met lichaamstaal en zijn doen en laten. Knipoog Waarom zou je dan de angst opzoeken, als het ook op een andere prettigere manier kan worden opgelost? Knipoog

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 13:33

Ik zeg toch ook niet dat ik ze er geen tijd voor gun Lachen Maar ik láát het niet omdat ze het eng vinden.

Ik zou trouwens dolblij zijn als iemand mij van mijn angsten af zou helpen, in je eentje is dat veel moeilijker!

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 13:36

Ik heb hier meerdere malen gelezen dat de zwepenangst binnen een week kan worden opgelost, nou dat vind ik naar mijn mening geen tijd gunnen..

Verder kunnen mensen met elkaar praten, kan diegene je uitleggen dat hij/zij je van je angst wil helpen. Een paard zou in het eerste geval enkel weg willen komen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 13:38

Lydia_ schreef:
Ik heb hier meerdere malen gelezen dat de zwepenangst binnen een week kan worden opgelost, nou dat vind ik naar mijn mening geen tijd gunnen..

Verder kunnen mensen met elkaar praten, kan diegene je uitleggen dat hij/zij je van je angst wil helpen. Een paard zou in het eerste geval enkel weg willen komen.

Meeste paarden kunnen binnen een kwartier al met de zweep overweg Haha! Haha! gewoonweg omdat ze geen angst hebben, maar met klieren altijd voor elkaar hebben gekregen dat het baasje de zweep weg legde, want ze zijn er immers zo bang voor Haha! Haha! Haha!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 13:39

Ik vind spinnen niet leuk, laat ze niet vrijwillig over mijn hand lopen. Maar ik durf ze wel dood te maken als het nodig is.

Je zou kunnen zeggen "ik neem geen spin als huisdier, dus geeft het niet als ik er bang voor ben." Maar jij weet nóóit wanneer je alleen thuis bent, met een grote spin op de vloer. En als je dan zo bang bent dat je niks durft, zal je toch een keer door die angst heen moeten. Dus ja, dan ga je het toch opzoeken zodat je de volgende keer die spin zelfstandig dood durft te maken.

Als een paard jou echt vertrouwt weet hij, als het goed is, dat jij hem ook kan helpen en geen pijn zal laten lijden. Dan weet hij dus door jouw lichaamstaal en gedrag ook dat je hem wilt helpen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 13:41

Lydia_ schreef:

kán worden opgelost. Afhankelijk van de mate en de echtheid van de angst natuurlijk Lachen

Ik heb een paardje gereden die zo bang was voor been dat hij telkens flink begon te bokken. Zo heeft hij er menig ruiter afgekregen en hadden ook nog maar weinig mensen zin om het weer te proberen. Ook omdat de oorzaak van zijn gedrag niet gevonden werd.
Ik ben enkele maanden met hem bezig geweest. Al vrij snel had ik dus ontdekt dat hij bang was voor beendruk. (heel vreemd dat niemand anders dat opgevallen was trouwens) Wat doe je dan? Zonder beendruk rijden? Nee natuurlijk niet, want dan kun je niet rijden. Door de druk heel langzaam op te voeren en te minimaliseren op de momenten dat hij braaf liep is het uiteindelijk een braaf paardje geworden die zelfs een aantal lessen meeliep voor hij werd verkocht aan een (JONG) meisje.

Geen poging tot penny verhaal overigens.

vertrouwen, vertrouwen, vertrouwen. Als je paard jou vertrouwt dan kun je er alles mee is mijn ervaring.
Laatst bijgewerkt door Qimm op 11-01-09 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt