Dressuur onder vuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

luve_rozes

Re: Dressuur onder vuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:03

jasmijn78 schreef:
luve_rozes schreef:
Jasmijn; wat ik aangeef is niet bedoelt als ongevraagde tips, ik geef in alle simpelheid een reactie, die helaas niet gespeend kan zijn van het laten zien van een denkwijze.

Maar het is mij nog steeds niet duidelijk op wie je dan precies doelt? Ik vind het altijd zo vaag als we spreken over 'men', 'sommige', en 'velen'... Ik begrijp dat je daar soms niet aan ontkomt, maar het blijft dan natuurlijk vaag over wie we het nu hebben. Het komt altijd uit op 'ik zie in mijn omgeving'... Tsja, en als we met 10 man naar 1 iets kijken kunnen we alle 10 wat anders zien...

Ik doel inderdaad op de gemiddelden, waaronder top, trainings, hobby ruiters. Ik ga niet 1 persoon eruit pikken, ieder doet weer wat goeds, weinig alles perfect.

luve_rozes schreef:
Veel trainingsstallen moeten ook draaien, monden moeten gevoed worden, lonen betaald, dus snel presteren is voor hen een must.

Even ter relativering: lonen worden amper betaald in trainingsstallen... Doorgaans komt de meeste opbrengsten uit de kantine en het geven van lessen...

Heb je enig idee hoeveel het kost om een dressuurpaard op GP niveau te krijgen? Hoeveel gaandeweg uitvallen (blessures, ziekte, niet voldoende capaciteiten), hoe weinig het prijzengeld is op een gemiddeld internationaal concours? Geloof me: het is echt geen vetpot. Natuurlijk gaat er veel geld in paardensport om. Maar als je rijk wil worden, en veel geld wil verdienen moet je je NIET met dressuursport bezig gaan houden. Enkel de nevenactiviteiten kunnen wat opleveren (bijvoorbeeld een kledinglijn, het geven van instructie en clinics).

Ik weet wat het kost een paard op GP niveau te krijgen, en of de opbrengsten komen uit kantine of lessen, is stal afhankelijk. Ik heb het ook niet over de lonen, maar eigenlijk nog simpeler: als jij een gezin hebt, zul je de monden moeten voeden, de studies betalen, EN de lonen moeten betalen, laag of niet. Paarden zijn dan onderdeel van je bedrijf, en de eigenaar de geldschieter, en die wil zo min mogelijk geld kwijt zijn. Ruiters of stallen die geld kunnen verdienen aan een kledinglijn, zijn alleen de ruiters/stallen waarmee men zich wil identificeren, en die zijn niet dik gezaaid.

luve_rozes schreef:
Liefde voor dieren komt dan vaak in gedrang, een handvol daar gelaten.

Ik denk dat je echt wel een veel liefde en passie voor paarden moet hebben om het jarenlang als dressuurruiter/jury/instructeur vol wil houden. Want het kost alleen maar heel veel geld, tijd en energie. Dat niet iedereen hetzelfde verstaat onder liefde en passie voor een paard is een andere discussie. Voor de een is dit het paard 24/7 op een weiland gooien en er wat mee boshobbelen. En voor de ander is dat sport beoefenen met het paard. Voor de een is dat dokteren tot je schulden torenhoog zijn, en voor de ander is dat er een einde aan maken als er weinig kans is op verbetering... En er is voor heel veel wat te zeggen...

Ben ik met je eens.Maar ik bedoel het uit standpunt van je beroep. Je kunt dan niet altijd de keuzes maken, die je misschien zou willen, je moet denken in het belang van het bedrijf.

luve_rozes schreef:
Zoals ook juryleden, zoals eerder genoemd. En dat zijn inderdaad de mensen die onderbouwd anderen moeten leren, en niet alleen uitzenden.

Tsja, juryleden zijn altijd een makkelijk slachtoffer om de zwarte piet toe te spelen. Wat jij vergeet is dat deze mensen dit allemaal wel in hun vrije tijd tegen een schamele vergoeding doen. En daar mag best wat meer respect voor zijn. Ik denk dat 9 van de 10 er echt met de beste bedoelingen aan het jureren is. Dat ze niet allemaal op 1 lijn zitten is niet altijd onwil, maar gewoon een gevolg van de complexiteit van dressuur. Verder heeft een jury niet de taak om een ruiter iets te leren. DAT moet een instructeur doen. Een jury beoordeelt de verrichtingen. En geeft waar nodig hierover een verklaring. Maar ruiters zitten daar helemaal niet op te wachten. Bij ons blijven alle juryleden altijd keuring een half uur na de prijsuitreiking. Maar slechts een enkele ruiter komt eens wat vragen... Dat is de realiteit.

Nee, een jurylid speelt een beslissende factor. Of ze daar willen zitten in hun vrije tijd, of daar fout zitten met de beste bedoelingen, met lage beloning, is hun keuze, en kan me niets schelen. Ze behoren te jureren op correct gereden. Ze dienen de ruiter af te straffen op fouten, en daardoor leren ze de ruiter. Wat niet beloond wordt, heeft geen nut, en zal men dus achterwege laten, dus herstellen. En natuurlijk kan je totaal niet om de instructie heen, maar die zal ook correct lesgeven, als de pupil geen punten scoort, het is een wisselwerking, waarin de jury het laatste woord heeft. Wat dat aangaat mag er meer getrokken worden. En waarom men na afloop niet evalueren komt? Ik heb nog nooit een discussie gewonnen met een jurylid, heb zelfs ze uitgenodigd de bandopnames thuis na te kijken. Een jury komt zelden terug op zijn oordeel, is ook heel moeilijk, wat dan zou de uitslag herzien kunnen/moeten worden.

Dinopino schreef:
Hoe kan het dat we allemaal apentrots zijn en applaudiseren wanneer onze ruiters op topniveau goed presteren maar hun paarden niet eens fatsoenlijk lopen zoals het ooit bedoeld is. Dan zit er toch iets echt fout. Waarom straft de jury zulke dingen niet af

Fouten worden echt wel afgestraft hoor. Kijk maar eens goed naar het scorebord tijdens een proef. Verder wordt 'vroegah' altijd eindeloos geidealiseerd. En topruiters maakten vroeger ook gewoon fouten. Het niveau van de top was 30 jaar geleden echt niet beter dan nu. Toen had je ook goede en slechte ruiters.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:09

En om verder ontopic te blijven, ook mijn mening is, dat boeken/dvd's als deze er niet genoeg geschreven kunnen worden.

Er is markt voor, zolang er fouten zijn. Ik denk dat zo iemand het ook niet hoeft te doen voor de inkomsten, maar vanuit de pijn die hij voelt, als hij een dier fout behandeld ziet worden.

Tenslotte staat hij echt aan het einde van de lijn, en ziet de brokken.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:14

Ik vind dit heel interessant om te lezen, zeker nu ik - bijvoorbeeld op mijn manege - zie hoe bepaalde jonge en nieuwe pony's even een 'heropvoedingscursus' krijgen, met bokken en staken laten zien dat ze het niet snappen en pijn hebben en als gevolg met nog meer hulpteugels, sporen en bitten naar beneden worden gedwongen. Verder ben ik het ermee eens dat er niet genoeg boeken als deze geschreven kunnen worden, ik ga zeker overwegen het te lezen Lachen

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:18

ik heb het boek ook gelezen en er staat een bepaalde basiskennis in die iedere ruiter moet weten(en nog veel meer) , en makkelijk uitgelegd, aan de hand van het boek heb ik de dvd ook besteld dat betekend dus dat ik het ook een goed boek vond , het sluit iig aan bij mijn visie.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:34

luve_rozes schreef:
Ik doel inderdaad op de gemiddelden, waaronder top, trainings, hobby ruiters. Ik ga niet 1 persoon eruit pikken, ieder doet weer wat goeds, weinig alles perfect.

Dus dan zijn jou tips eigenlijk voor iedereen maar ook voor niemand bedoelt? Lekker vaag...

luve_rozes schreef:
Ik heb het ook niet over de lonen, maar eigenlijk nog simpeler: als jij een gezin hebt, zul je de monden moeten voeden, de studies betalen, EN de lonen moeten betalen, laag of niet. Paarden zijn dan onderdeel van je bedrijf, en de eigenaar de geldschieter, en die wil zo min mogelijk geld kwijt zijn.

Er is an-sich helemaal niets mis het het gegeven dat paarden een bedrijfsonderdeel vormen. Dat dat beeld niet past in het geromaniseerde beeld van veel paardenliefhebbers zegt verder niets over of dat positief of negatief is voor het paard. Dat jij zegt dan de eigenaar als geldschieter altijd maar zo min mogelijk wil spenderen geloof ik ook niet. Dan scheer je iedereen over een kam. Ik zie vaak dat kosten nog moeite gespaard worden door eigenaren. Zelfs op het idiote en onzinnige af. Als ik mijzelf als voorbeeld neem: Bijna AL het geld wat ik overhoud na aftrek van vaste lasten gaat naar mijn paarden. Ik rij in een koekblik omdat ik liever een nieuw goed passend zadel koop. Paarden zijn doorgaans, op een uitzondering na, een weinig rendabele investering met heel hoog risico... En als ik mijn paard een keer goed kan verkopen na er jarenlang geld, tijd en energie in gestoken te hebben en zo mijn hobby een beetje betaalbaar kan houden vind ik daar echt NIETS mis mee.

luve_rozes schreef:
Ben ik met je eens.Maar ik bedoel het uit standpunt van je beroep. Je kunt dan niet altijd de keuzes maken, die je misschien zou willen, je moet denken in het belang van het bedrijf.

Dus? Dat is het hele leven toch? Keuzes maken? Geldt toch voor iedereen? Mensen die niet bedrijfsmatig paarden houden moeten ook wel eens keuzes maken. Is het niet in het belang van een bedrijf, dan misschien in het belang van een gezin? Van je prive? Omdat je geen tijd meer hebt? In het belang van je portomonaiee (omdat je geen geld meer hebt) Is dat dan minder erg?

luve_rozes schreef:
Nee, een jurylid speelt een beslissende factor. Of ze daar willen zitten in hun vrije tijd, of daar fout zitten met de beste bedoelingen, met lage beloning, is hun keuze, en kan me niets schelen.

Als jij mensen met een dergelijke attidude benaderd zullen ze weinig openstaan voor jou argumenten ben ik bang... Daarvoor is toch wederzijds respect nodig...

luve_rozes schreef:
Ze behoren te jureren op correct gereden. Ze dienen de ruiter af te straffen op fouten, en daardoor leren ze de ruiter. Wat niet beloond wordt, heeft geen nut, en zal men dus achterwege laten, dus herstellen.

Ik denk dat ik de oplossing al weet: ze moeten jou alles laten jureren, want jij weet hoe het moet.... Zal de totale paardensport van opknappen Clown Let wel: ik zeg niet dat ik denk dat juryleden het altijd bij het rechte eind hebben, maar vele kunnen hun visie en beoordelingen heel goed beargumenteren hoor. Ik vraag namelijk wel vaak van alles na bij de juryleden. Als je dat doet zul je merken dat het regelmatig best wel hele prettige, kundige en leuke mensen zijn. Hoe vaak vraag jij aan de jury iets over je beoordeling? Of ga je bij een beoordeling die je niet aanstaat meteen mokkend naar huis?

luve_rozes schreef:
En waarom men na afloop niet evalueren komt? Ik heb nog nooit een discussie gewonnen met een jurylid, heb zelfs ze uitgenodigd de bandopnames thuis na te kijken. Een jury komt zelden terug op zijn oordeel, is ook heel moeilijk, wat dan zou de uitslag herzien kunnen/moeten worden.

Als jij een discussie al aan gaat met het doel om te 'winnen' dan is de discussie bij voorbaat al zinloos.... Dan sta je namelijk voor geen enkel argument open, behalve dat jij gelijk hebt. Jammer, met zo'n instelling zul je een hoop missen. Ik heb vaak best hele goede tips van juryleden meegekregen. Die had ik mooi gemist als ik alleen maar de discussie aan was gegaan om mijn gelijk te halen.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:59

Hmmmm, Jasmijn, denk dat het langzamerhand een lijntje tussen jou en mij wordt, waarin jij mijn woorden niet zo uitlegt als ik bedoel, of heel scherp aandikt.

Vooral het laatste stukje, denken dat ik discussieer om te winnen, vind ik heel persoonlijk en aanmatigend, en dat gebeurt wel vaker, in je antwoorden. We zitten duidelijk niet op 1 lijn, en dat kan gebeuren.

We houden het verder dus maar ontopic, of je pm-t me verder, ok?

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 16:32

even een stipje. Heb t boek ook sinds gisteren binnen, maar ben nu aan t werk, dus geen tijd om te lezen Lachen

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 19:41

Rana schreef:
pfffff deze was al een poosje aangekondigd, heb meerdere recenties gelezen, maar wat mij stoort is dat het niet volledig wetenschappelijk is onderbouwd, ik zou graag een onderzoek van 100 paarden (zelfde omstandigheden blaldiebla) a la hyperflexie, en 100 op de klassieke manier. Dat vind ik onderbouwd.

Verder vind ik de hele discussie onderhand zo ongelovelijk uitgemolken dat ik er eigenlijk niet veel meer over te zeggen heb... enne Sonja thnx je haalt de woorden copleet uit me .... euh, vingers haha

Een dergelijk wetenschappelijk onderzoek is er. Het is een wetenschappelijk onderzoek van Professor Dr Weiler. Ben de naam even kwijt maar ik kan kijken of ik het voor je kan vinden.

Ik heb even op de site gekeken van de schrijver van Dressuur onder vuur. Op mij heeft het wel indruk gemaakt en ik vind het wel de moeite om het te bestellen. Denk dat ik er in ieder geval wel wat van kan opsteken.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:36

@ Save,
Heb je wel het boek gelezen?
Want als je schrijft dat hij géén instructeur is (of mag), heb je het boek toch niet goed gelezen.

Hij voltooide zijn opleiding in Warendorf en Ansbach.
Wat dus wil zeggen, dat hij gediplomeerd trainer en ruiter is.

En ik kan iedereen het boek "aanbevelen".

Hij legt dus vanuit zijn "ruiterzijn" en als dierenarts uit, waarom bepaalde oefeningen goed zijn of fout zijn.

claudia_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:40

als het aan mij ligt is dit gewoon een verkooptruck Vork

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:49

Ik rijd af en toe mee met een truck Haha!

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 22:30

claudia_lady schreef:
als het aan mij ligt is dit gewoon een verkooptruck Vork

Was het maar waar!
Er zijn volgens mij al aardig wat mensen hier, die dit boek besteld hebben.

Maar nee, ik verdien er geen cent aan, wel een goed gevoel, te lezen dat ik niet de enige ben, die er zo over denkt.

Verder vind ik het ook prettig om te discussieren met mensen die kritisch zijn, dit vind ik leerzaam en boeiend.
De mensen die erg negatief en afwijzend reageren wil ik alleen maar vragen om eens met een open blik zich hierin te verdiepen.
Tenslotte heeft iedereen als het goed is, het allerbeste met het paard voor.En staat paardennwelzijn voorop.

Deebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 17:55

Interessante discussie.
Ik ben zo'n B-ruiter (met mijn huidige paard nog niet eens dat!) en ik heb veel fouten gemaakt en ben daardoor letterlijk en figuurlijk onderuit gegaan. Mijn allergrootste fout was het niet luisteren naar mijn gevoel en af te gaan op het oordeel van anderen die zich lekker konden ophalen aan mijn onzekerheid. Iedereen wil toch uiteindelijk het beste voor zijn paard? De een denkt dit allang te weten en de ander blijft het zich zijn leven lang afvragen, want het kan altijd beter...
Ik ga het boek zeker bestellen, en kijken wat ik ermee kan!

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 18:59

Deebee,
Fouten maken mag en moet denk ik ook. Je leert er enorm van, als je dit wil natuurlijk.
Blijf luisteren naar je gevoel, die bedriegt je niet.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:13

Dit boek legt gewoon uit, wat er met het paard gebeurd, tijdens het rijden.
Volgens mij, geldt dit natuurlijk ook aan de longeerlijn etc

Het legt ook gewoon het verband uit, waarom een bepaalde houding goed of slecht is.
En dat vind ik gewoon super.

Deebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 10:46

Gerner schreef:
Deebee,
Fouten maken mag en moet denk ik ook. Je leert er enorm van, als je dit wil natuurlijk.
Blijf luisteren naar je gevoel, die bedriegt je niet.

Dank je wel.
Ik denk dat we nu op de goede weg zijn. Het kost veel tijd en geduld maar dat heb ik er absoluut voor over! Ik heb het geluk een instructrice gevonden te hebben die zich wel met een goede basis bezig houdt en ook geen stap verder gaat zolang het niet bevestigd is. Soms vermoeiend hoor, maar als ik dan weer een les gehad heb ben ik er heel blij mee! En ik heb er een blij en controleerbaar paard aan over gehouden...

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 12:20

Wetenschappelijk onderzoek bij paarden in de sport is een achtergebleven gebied tov andere vakgebieden. De praktijk heeft duidelijk aangetoond wat goed en fout was en op basis daarvan is bepaald wat goed en fout is en waarom.

De meeste ruiters weten en begrijpen nauwelijks wat er in het eigen lijf gebeurt, laat staan dat je weet wat er in het paardenlijf gebeurt. Daarom gaan sprookjes er in als koek en worden gevleugelde lege kreten klakkeloos overgenomen, als zijnde juist. We weten van tal van onderwerpen zeer oppervlakkig heel veel en we hebben overal een mening over. Een beetje schudden aan de boom van een willekeurig onderwerp laat snel zien hoe het met kennis en inzicht is gesteld. Dit geldt ook voor de paardensport. Het paard is niets meer dan een object en kreten als liefde, toewijding, gevoel, veel geld, veel tijd, een mooie stal, natuurlijk, winnen van wedstrijden e.d. zijn vanuit een paard geredeneerd geen succes factoren voor een gezond leven. Een paard kan je heel lang verkeerde verrichtingen laten uitvoeren, gezien vanuit het paard en daar in onze beleving successen mee behalen. Succes is geen garantie voor goed (vanuit het paard geredeneerd). Ook kreten als natuurlijk, klassiek, traditioneel worden misbruikt om een product aan de man te brengen. Het paard wordt er niet beter van. De bedoeling is dat je denkt of het gevoel hebt dat het beter gaat, dat is heel wat anders.

Als je het echt gped met je paard voor hebt, kan het geen kwaad om te weten en te begrijpen wat er onder de motorkap in het paardenlijf gebeurt. Als je dat een beetje door hebt, ben je verder dan de meeste mensen in paardrijland. Je kan dan heel goed zelf afwegingen maken of iets goed of fout of wat het beste voor je paard is. Hoe meer je weet en leert, hoe meer je er achter komt dat je weinig weet. Je kan je veel kritischer opstellen, goede vragen stellen en betere beslissingen nemen. Een boek geeft geen antwoord op alle vragen en problemen met de oplossingen. Een boek kan gestructureerd en in onderlinge samenhang veel duidelijk maken. Als je dat zelf op een rij wilt zetten, duurt dat veel langer. Dit soort boeken, is beter dan al die consumptie boeken over paardrijden waar je niks mee kan.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 23:05

Goofy, heb jij dit boek ook gelezen?

Zo ja, wat vind je van dit boek?

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 23:45

jasmijn78 schreef:
Lovely schreef:
Het systeem dat Anky toepast op haar paarden is geen systeem waar je een groen paard mee kunt opleiden, het is in die zin niet toepasbaar op elk paard op elk niveau.

Anky hanteert gewoon het skala, met LDR als aanvulling. Verder zien we Anky NOOIT (meer) in de ring op een 4-jarige. Al haar paarden rijdt ze tegenwoordig pas vanaf een jaar of 6 of ouder. Tegen die tijd dat zij ze gaat rijden hebben die paarden de basis al achter de rug. Door wie/hoe dat gebeurd weten we doorgaans niet. Dus wat je stelt vind ik erg on-onderbouwd. Wat een topper doet is verder NOOIT 1 op 1 toepasbaar voor een leek. Dat lijkt me vrij logisch. Wat een formule 1 coureur doet is ook niet 1 op 1 toepasbaar voor iemand die zijn rijbewijs moet gaan halen.

ik meende te hebben gehoord dat salinero als 4jarige bij anky is gekomen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 23:52

Het punt is juist dat dat systeem (en dat is niet 'gewoon skala') niet past op jonge paarden en dat is in mijn optiek het grote manco eraan omdat daardoor de gemiddelde ruiter op een gemiddeld paard er niets aan heeft. Laat de normale mensen nou maar gewoon skalineus africhten en Anky haar kunstje doen op haar oudere paarden Lachen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 00:00

Als de schrijver echt een verandering wilt in het paarden gebeuren dan moet hij er niet aan willen verdienen maar het boek gratis ter beschikking stellen door het of op het internet of gratis mee laten sturen met bv BIT of de Hoefslag.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 00:01

Lovely schreef:
Het punt is juist dat dat systeem (en dat is niet 'gewoon skala') niet past op jonge paarden en dat is in mijn optiek het grote manco eraan omdat daardoor de gemiddelde ruiter op een gemiddeld paard er niets aan heeft. Laat de normale mensen nou maar gewoon skalineus africhten en Anky haar kunstje doen op haar oudere paarden Lachen.

ik ben het ook niet oneens met die instelling, maar wilde enkel het idee corrigeren dat anky niet meer op de jongsten stapt, vandaar de kleine lettertjes Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 00:25

Misschien dat ze er na Salinero mee opgehouden is, dat zou kunnen. Volgens mij is het wel vrij zeker dat je haar voor zadelmak maken niet hoeft te bellen Haha!.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 00:51

Ik heb het boek en heb het gelezen.
Ik vind eigenlijk dat elke ruiter , ook de gene die roepen dat het een verkoop truc is , of de zoveelste goeroe , het ook even door moeten lezen.
Het is geen verkoop truc het is echt wat je er leest en hoop dat er meer ruiters gaan inzien waar ze op zitten en wat er in het lichaam van het paard gebeurd.
Het is een goed en makkelijk te lezen boek, zouden op maneges en ponyclubs ook gepromoot moeten worden.

@ Brainless Het boekje is ook echt niet duur, dus dat het gratis zou mee moeten met het bit is onzin, weet je wel wat de druk kosten zijn van zo`n boekje, er staan ook foto`s in, denk dat de schrijver er niet echt rijk van word.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 00:56

midgie schreef:
Ik heb het boek en heb het gelezen.
Ik vind eigenlijk dat elke ruiter , ook de gene die roepen dat het een verkoop truc is , of de zoveelste goeroe , het ook even door moeten lezen.
Het is geen verkoop truc het is echt wat je er leest en hoop dat er meer ruiters gaan inzien waar ze op zitten en wat er in het lichaam van het paard gebeurd.
Het is een goed en makkelijk te lezen boek, zouden op maneges en ponyclubs ook gepromoot moeten worden.

@ Brainless Het boekje is ook echt niet duur, dus dat het gratis zou mee moeten met het bit is onzin, weet je wel wat de druk kosten zijn van zo`n boekje, er staan ook foto`s in, denk dat de schrijver er niet echt rijk van word.

het probleem van dit soort 'medisch onderbouwde' boeken blijft natuurlijk dat je zelf (als niet-veearts) onvoldoende kennis in huis hebt om goed te kunnen beoordelen of wat hij stelt ook daadwerkelijk correct onderbouwd is. (hoewel je in dergelijke gevallen jezelf natuurlijk altijd moet afvragen of iemands theorie over 5 jaar wegens nieuwe inzichten niet omver wordt gegooid).
ja ik ben cynisch Clown