3 jarige, geen gelul in de krul

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gabrielle_

Re: 3 jarige, geen gelul in de krul

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 14:46

Beaux schreef:
Ik vind het altijd weer zo knap dat men vanaf een foto kan beoordelen dat een jong paard 'vreselijk'wordt gereden....

Inderdaad al dat gezeur om een paar foto's...

Groenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 14:47

ligt er ook net aan wat voor paard je hebt, mijn paard kan langs vrachtwagens alles lopen! is ook op die leeftijd aangeleert het ligt er ook aan of je zelf rustig blijft als je denk o daar komt een vrachtwagen aan, als ze schrikt ligt z eeronder, dan gaat het vaak mis... maar goed succes ermee!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 14:48

anoukoaky schreef:
ja, maar zo een paard kan wel doen wat jij wilt, Vingers aflikken maar of het paard het allemaal leuk vind!!! ? en het spijt me zeer, maar als ze dat bij jkou snel weten dan weet ik niet hoe jij met je paarden omgaat... maargoed iedereen zegt wat ie wilt zeggen, Cool maar ik ben er gewoon tegen, want het gaat over dat je niet moet zagen en daar hebben we het ook net over! Knipoog

kom anders een keer langs... je kunt een paard niet fluisterend naar het Z rijden hoor. maar niks gaat met geweld of hardhandigheid. maar ze hebben wel te doen wat ik wil! de rest van de tijd kunnen ze lekker in de paddock staan. het land, spelen wat ze willen. maar dat half uurtje/uurtje dat ik met ze bezig ben houden ze hun koppie er maar even bij.

en daarnaast, hoe weet jij of een paard het niet leuk vind? mijn paard kan vreselijk protesteren, maar als ze eenmaal loopt knort ze ervan. puur omdat ze lekker in conditie is, ze goed in haar vel zit en ze het heerlijk vind om voor mij te werken!

daarnaast vind mijn 3.5 het verschrikkelijk om op stal te staan, slaat de hele box in elkaar als ik haar niet genoeg aandacht geef, dus of ze het zo vreselijk vind dat ze van mij nagefelijk moet zijn? betwijfel het

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 14:49

anoukoaky schreef:
ligt er ook net aan wat voor paard je hebt, mijn paard kan langs vrachtwagens alles lopen! is ook op die leeftijd aangeleert het ligt er ook aan of je zelf rustig blijft als je denk o daar komt een vrachtwagen aan, als ze schrikt ligt z eeronder, dan gaat het vaak mis... maar goed succes ermee!

aanleren, en in het koppie zitten is wat anders.

sommige reageren van jongs af aan nergens op, en andere blijven altijd schrikkerig.

Groenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 14:52

ja dat is zo groot gelijk! mijn paard die schrikt van dingen die er honderd jaar al zijn en waar ze elke dag langs gaat zoals een putje die ze oppeens ziet, zo kan het ook nog haha!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 14:52

idd, mijne is al 100 keer in dezelfde bak geweest. en nog als ik haar niet vertel dat het moet, snijd ze de hele hoek af omdat ze het zogenaamd eng vind

en op wedstrijd is er nooit wat aan de hand!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 14:55

Precies Lott, die grote driejarige van mij vliegt in de hoek als je er even een deken overzwiept. Dat moet allemaal rustig en met beleid. In de bak springt ze met vier voeten van de grond omdat er een donkerder vlekje op de bodem zit. Als een stalgenoot haar voer aanbiedt uit de hand aarzelt ze bijna een halve minuut voor ze het aanpakt. Als de pensionhouder met een grote flexibele voerbak haar stal inkomt duikt ze achterin. In de wei vliegt ze alle kanten op voor de auto's en trekkers die over de weg komen gereden. Met dit paard is overigens niks gebeurd, komt van een liefhebbend thuis af met goede eigenaren en ik ben de eerste 'vreemde stal'.
Het is verder een enorm braaf paard want ondanks haar angst en wantrouwen doet ze wel alles voor je. Maar ik moet er niet aan denken om erop te zitten als er net een trekker aankomt of een vogeltje uit de struiken vliegt.
En dan kies ik er nog voor om dat dier te rijden, maar de eigenaar van die auto, of die fietser, of die voetganger waar we bovenop vliegen, die heeft er niet voor gekozen om met mijn paard in aanraking te komen. Die gaat er vanuit dat ik mijn paard onder controle heb.

Groenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 14:56

paarden! haha je begrijpt ze zelden haha vandaag schrok ze van de lantaarn paal die voor de bak staat waar mevrouw elke dag in loopt! haha het is gewoon niet te geloven! XD ahaha Cool Pling

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 14:56

bij mij is het juist andersom, mijn 3.5 is vrij koel in het hoofd

en mijn 5 jarige vindt alles nog raar, en komt nog heel erg snel overeind.

Groenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 14:59

hahaha okee lekker!

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 15:00

dat is vast ook wel de aard van het beestje. of hij snel schrikt of niet..
Maar ik heb echt mijn best gedaan hem aan zoveel mogelijk dingen te leren wennen..
In het begin was hij nog wel bang van auto's totdat ik ontdekte dat dat bij mij lag.. zodra ik dacht.. o nee een auto, was meneer totaal over de zeik.. maar als ik niet op stond te letten, en er geen aandacht aan besteedde, deed meneer dat ook niet..

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 15:02

mensen die vinden dat een paard niet nagefelijk hoeft, heeft in mijn ogen weinig ervaring!

willen jullie dat tegen de tijd je er iets mee wilt gaan doen, zij rug vast zit?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 15:03

Hahaha Fitz, de mijne vliegt in haar uppie in de wei, snorkend en de staart op de rug, als er een auto langsrijdt (en er is toch echt veel verkeer Clown ) dus ik hoop dat ze er ooit aan gewend raakt maar ik heb daar zelf toch echt weinig mee van doen qua gedrag Clown

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 15:10

nou ik vind dat je het verschil van nageven en in de krul trekkern niet door de war moet gaan halen. Knipoog
ik vind dat bij inrijden ook meteen nagevelijk hoort, maar dus wel op de goede manier. Bloos

ik vraag me inderdaad wel altijd af hoe mensen hun paard trainen dat ze als 3 jarige al kunnen starten?
ik heb zelf een 3 jarige haflinger die echt heel pittig haar best voor me doet Haha! ,maar nu al starten ? nee.
ik rij als het mij uitkomt en zeker niet meer dan 3x in de week.
ben benieuwd naar jullie mening van het trainen van een 3 jarige.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 15:12

ik heb mijn 3 jarige net 2 weken, kan niet gigantisch goed meepraten

maar bij mijn zusje ging het ineens zo snel. we reden hem niet super vaak. maar hij vloog door alle wedstrijden heen. is nu 4 en M1 startgerechtigd. en echt niet omdat ze hem zoveel getraind heeft! sommige paarden leren snel.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 15:14

je hebt ze inderdaad die bij de 4de keer onder de man gewoon zo de proef in komen........... en dan hebben ze welgeteld 2 vlieguren ohz Lachen

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 15:16

waren een keer ergens een zadel passen

vertelde die vrouw, de zadelmaker dat ze een keer een zadel aan het passen waren bij een paard. bleek de eerste keer te zijn dat er iemand op ging! hoorde ze pas na de tijd. zo kun jeh et ook doen Bloos

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 15:17

Ik denk dat ik dat met Drop ook wel gered zou hebben na een half jaartje al een proefje te rijden, die leert echt zo verbazend snel ,hoef je zelf eigenlijk weinig aan te doen.
Dit in tegenstelling tot mijn engels volbloed van 12, maar goed, zij is echt verkloot door met 2 jaar al op de baan te zijn uitgebracht.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 15:18

idd bij sommige paarden is het echt niet lastig om ze als 3 jarige op wedstrijden uit te brengen.. ligt ook vaak trouwens aan de kundigheid van de ruiter (mij zou het nl niet zo snel lukken Nagelbijten / Gniffelen ) wat dacht je van de paarden bij de ibob

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 15:19

Ik zie mezelf echt niet als zeer kundig, maar het ene paard leert gewoon aanzienlijk sneller dan de ander.
Die mazzel moet je ook een beetje hebben natuurlijk.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 15:20

maarja eerlijk gezegd zou ieder paard eigenlijk na een half jaar toch wel een b proef moeten kunnen lopen... anders gaat er toch ergens iets mis...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 15:21

Wrangler is met drie maanden onder het zadel voor het eerst gestart, maar die was wel al vier (3,5) . Eerste twee wedstrijden was niet veel, derde wedstrijd gewonnen met 203 punten. Toen was ie vier maanden gereden. En dan ben ik nog vreselijk onhandig in proeven rijden Bloos

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 15:22

Roos_s schreef:
maarja eerlijk gezegd zou ieder paard eigenlijk na een half jaar toch wel een b proef moeten kunnen lopen... anders gaat er toch ergens iets mis...

ik zou het toch wel denken Lachen Lachen B is niks meer dan correct van acteren naar voren lopen, keertje linksaf, keertje rechtsaf, keertje gasgeven en een keertje gas terug Lachen

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 15:23

ja idd... nog niets geen bijzonders.... als je paard maar gehoorzaam is....

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 15:28

En al wel het een en ander gewend is aan dingen die om hem heen gebeuren Knipoog