Paard met zweep op hoofd slaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Utixo

Re: Paard met zweep op hoofd slaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:30

KiWiKo schreef:
ik doe hetliever maar een keer Lachen

waarom steeds weer opnieuw iets afstraffen?

Omdat mensen het zielig vinden om een paard een keer een fikse knal te verkopen. Clown . De arme dropjes.

noortjje, lees eens goed, wat jou nichtje deed is een totaal andere situatie.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:38

Het ligt er gewoon aan wanneer je het doet. Je moet het gelijk doen en niet eerst een paar seconden gaan wachten. Dan maak je het paard pas schuw. Omdat hij dan niet weet wat hij verkeerd heeft gedaan. Maar geef je hem een goede klap op het moment dat hij iets verkeerd doet (bijv. steigeren) dan zal het paard zich de volgende keer echt wel bedenken.

Het is gewoon voor het paard zelf dat je hem moet straffen. Er is ook al een discussie gaande over een paard die ook kompleet verkeerd behandeld is en ook schuw is geworden en iedereen is gaan bijten en die op een gegeven moment ook naar de slacht is gebracht omdat hij te gevaarlijk werd. Als we paarden geen manieren bijbrachten zou dit met veel meer paarden gebeuren en zouden er veel meer ongelukken gebeuren met ruiters. Niks voor niks is bij de EHBO de belangrijkste regel; eigen veiligheid gaat voor alles.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 08:57

Utixo schreef:
WowAmigo, niet alleen KiWiKo. Het was ook het eerste wat ik dacht. Je moet niet voorzichtig kietelen natuurlijk.

Dus doe ik het ook niet weer Haha! , ik doe het blijkbaar niet goed...!

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 18:08

Ik snap niet wat er niet goed aan te doen is, dat is heel het verhaal Clown. Je paard gaat de lucht in, jij reageert direct en geeft met het handvat van je zweep een optater tussen de oren. Je zult ze echt niet KO slaan, trust me Lachen. Vervolgens moet je snel weer zitten, want ze kunnen nogal raar gaan doen met hun hoofd Haha!.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 19:30

Ik heb mijn ruin ook weleens met eens spingzweep tussen de oren geknald hoor met buitenrijden ging die bij elke scheet stilstaan steigeren en nooit meer voorwaarts te krijgen en tja je moet toch wat.
Het is maar één of 2 keer gebeurd en hij is daarna altijd braaf geweest.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 20:14

Mijn paard steigerd ook als hij fris is. Dan gaat hij stilstaan, staart de lucht in, ze nek in een boog, gaat hij blazen (zeg maar emt ze neus, om iemand uit de dagen) en dan ze oortjes naar voren. dan wilt ie niet vooruit, geev ik hem een schop, of een tikje met de zweep. dat helpt ook niet, en dan gaat ie steigeren. Hij heeft het lang niet gedaan, maar wanneer ie het weer gaat doen, krijgt ie van mij ook een flinke klap op zijn hoofd tussen zijn oren. Hij probeert me soms ook de baas te zijn. en een keer deed ie deed, en toen bvloog die bijna de sloot in (met mij erop), dus dat was zijn verdiende loon, en toen was ie gelijk bang.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 10:16

Als ik dat paard van die mevrouw had dan had ik hem naar een goede africhtingsstal gebracht die het probleem aanpakken met rust.
Ikzelf zou hem niet iedere keer een lel verkopen want op een gegeven moment helpt dat ook niet meer.

Toen ik de mijne aan het inrijden was heeft ie ook 2x op zijn achterbenen gestaan net terwijl ik erop zat... die heeft ook de zweep tussen zijn oren gehad. Daarna was het ook gewoon klaar en heeft hij het nooit meer gedaan.

Maar dat is dan incidenteel, wordt het structureel dan zou ik toch een andere oplossing gaan zoeken.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 10:25

Ik blijf verbaasd dat mensen hun paarden nog steeds tussen de oren willen slaan als hij steigert of waar dan ook en niet inzien dat ze zelf de rede zijn voor het steigeren.
Je wint niet met slaan , maar je verliest er enorm veel mee.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 10:39

midgie schreef:
Ik blijf verbaasd dat mensen hun paarden nog steeds tussen de oren willen slaan als hij steigert of waar dan ook en niet inzien dat ze zelf de rede zijn voor het steigeren.

Slapen
Sorry Midgie, maar ik vraag me altijd af waar jij je wijsheid vandaan haalt. Ik vraag me dan echt oprecht af of jij net als bijv. Kiwiko van die ongelofelijke schijtbokken ter correctie krijgt of dat het puur boekenwijsheid en wat rondrijden met je eigen paard is.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 10:47

Urielle schreef:
midgie schreef:

Slapen
Sorry Midgie, maar ik vraag me altijd af waar jij je wijsheid vandaan haalt. Ik vraag me dan echt oprecht af of jij net als bijv. Kiwiko van die ongelofelijke schijtbokken ter correctie krijgt of dat het puur boekenwijsheid en wat rondrijden met je eigen paard is.

Waarom moet een paard altijd met geweld aangepakt worden dan volgens jou??
Ik haal mijn wijsheid bij mijn paarden vandaan.

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 10:50

midgie schreef:

dan heb jij nog niet op een goede rotbok gezeten ! een paard is veel sterker dan jou als je die wil gaan aan pakken met aaitjes en lief vragen : wil je nou alstjeblieft met 4 beentjes op de grond gaan staan ? dan weet ik zeker als je dat bij een goede rotbok doet dan lig jij in de kreukels !
en zelf de reden voor het steigeren ??
p.s. ben wel beniewd hoe jij die paarden dan aanpakt
Vork

xCondor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 10:51

Ohw wat een discussie. Wat rijd ik dan toch op een ongeloofelijk opgevoedt paard Haha!
Paard komt (bijna) nooit omhoog, alleen als hij het ergens écht niet mee eens is, maar hij is heel meegaand. Ook niet altijd zo geweest, ong. 5 jaar geleden, alleen maar rennen, bokken, steigeren.
Maar het paard kreeg klappen tussen zijn oren als hij de lucht in ging. Niet eens hard, maar gewoon een tik van he, wat doe je nou, ga is heel gauw terug op 4 benen. Een zweep is een corrigerend middel. Je hoeft geen gaten, striemen wat dan ook bij je paard te slaan, maar hallo, als je paard achterover klapt dan denk je waarschijnlijk als je half dood op de grond ligt samen met je paard: Goh, had het toch misschien verstandiger geweest als ik hem maar dat tikje had gegeven.
En geloof me, de paarden die hard aan gepakt worden, nemen je een stuk minder in de zeik Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 10:56

midgie schreef:
Urielle schreef:

Slapen

een paard hoeft niet altijd metgeweld aangepakt te worden, behalve als deze geweldadig is naar mij toe............ en daar valt steigeren onder Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 11:35

Verder verzanden we in een oeverloze discussie als we eerst de reden van steigeren boven tafel moeten halen. Reden of geen reden, steigeren is ongeoorloofd gedrag en dat is niet vreemd, het is immers voor zowel paard als ruiter levensgevaarlijk.
@Midgie, ga er maar aan staan om een keer een ongelovelijk verpest paard te corrigeren. Dan bereik je met psychologie voor gevorderden en hogere wiskunde niks Knipoog
Ik ben ook niet lief als ik een paard corrigeer, maar wel eerlijk en een mep op het juiste moment kan vaak erg verhelderend werken, beter dan honderd aaitjes en paardensnoepjes...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 11:42

midgie schreef:

Waar lees je dat ik vind dat een paard altijd met geweld aangepakt moet worden? Haha! Ik pak mijn eigen knollies ook anders aan dan paarden die ik in het verleden reed omdat de desbetreffende eigenaar/ruiter het allemaal niet meer wist. Knipoog Een angstig paard wordt heel anders gehandeld dan een dominantje, en ik meen wel dat ik dat grotendeels juist aanvoel en het gedrag van de paarden bevestigt mijn idee. Jouw antwoorden vallen me altijd op in topics omdat ik ze vaak enigszins idealistisch vind, vandaar mijn vraag naar jouw achtergronden want van je profiel word ik niet veel wijzer Knipoog

Verder denk ik net als Kim en Suleilitha dat als je in het begin een paard duidelijk maakt dat je geen fratsen dult, het corrigeren een stuk simpeler is daarna. Alle paarden die ik op stal heb, weten dat ze de grens bereikt hebben als ik mijn wijsvinger naar ze opsteek of vanuit het zadel een keer 'uhuh', meer hoef ik daar niet meer aan te doen qua correcties Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 11:47

Amen, Urielle...... juist door een te softe aanpak weet een paard vaak ook niet meer waar hij of zij aan toe is. Ik hoef in de regel ook alleen maar mijn stem te verheffen en dat is genoeg.
Ruinemans van vier en een half jaar is ook geen makkelijke broeder, wel een goudeerlijk dier overigens maar als ik vanaf het begin tegen hem niet duidelijk was geweest, weet ik niet waar hij in zou zijn ontaard....
Ook deze grote meneer vond het in den beginne wel lachwekkend om af en toe even loodrecht omhoog te komen en als ik dat niet gelijk in de kiem had gesmoord, weet ik niet wat er van hem was geworden. Overigens was hij geen correctieklantje maar mijn eigenste paard, die ik "alleen" maar heb hoeven te beleren. Maar ook als je bij een jonkie niet meteen paal en perk stelt, heb je, voor je het weet, een regelrechte rotzak in handen die ten eerste levensgevaarlijk kan worden en ten tweede, als je niet uitkijkt, ook nog eens onverkoopbaar zou kunnen worden.
Er gaan nog altijd legio paarden naar manege Stegeman omdat ze vanaf het inrijden compleet zijn verprutst door... een te softe aanpak!!!
Er zit ook nog een heel groot verschil tussen geweld en gewoon consequent zijn.

Jacquelinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 11:52

ik vind het echt niet kunnen Boos!
bij ons op de mange is daar een pony kop schuw door geworden (bij de vorige eigenaar)
dus ik vind het echt niet kunnen

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 11:55

Soms vraag ik me af waar de zweep voor is uit gevonden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 11:55

Sinatjuhh, je weet niet zeker of die pony kopschuw is geworden van een tik met de zweep, dit zijn vermoedens/speculaties en verder werkt het ook alleen maar als je over een juiste timing beschikt. Een tik na vijf minuten werkt voor geen meter Knipoog
En paarden de sterren van de hemel laten steigeren, kan dat dan wel???

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 11:57

Paarden moeten altijd maar doen wat de bereider wil,een keer dwars liggen moet toch kunnen.Al die kunstjes die ze al moeten doen ppppfffffff petje af voor alle paarden hoor.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 11:58

Ik hoef echt haast nooit meer in te komen als ze eenmaal weten waar mijn grenzen van het toelaatbare liggen.........

En zo wil ik ook werken........... want dan hoef ik alleen maar te belonen, en trots op ze te zijn......... en dan kan ik helemaal warm worden als ik dan zeg dat ze zo een groot paard zijn...

In de ideale wereld worden er geen paarden verkloot............ maar helaas de ideale wereld bestaat alleen in de Pennie!

Ik ben heel hard, skup ze het erf over als het moet.......... maar ik heb er geen plezier van, doet me veel verdriet als ik zo een paard zo aan moet pakken...... en ik ben altijd heel boos geweest op eigenaren (en geloof me, die kregen het ook wel hoor!!!)

Gelukkig zijn paarden redelijk snugger, en voelen ze instinctief aan dat het geen goed garen spinnen is met me, als ze zich misdragen....... dus komt het weinig voor..... maar het gebeurd wel dat een enkeling zo iets heeft dat ik veel geblaat maar weinig wol ben (zoals vaak voorkomt bij de boekenmensen) ..

en DIE, die ene moet er even van overtuigd worden dat ik echt ben wie ik ben, en dat het heel leuk met mij is......... maar als je mij in gevaar brengt....... dat de soep dan ECHT wel zo heet gegeten word.

het is altijd moeilijk discusseren met mensen over deze dingen die niet begrijpen dat er ook andere paarden bestaan dan hun enigste eigenste........ die nog nooit in echt gevaarlijke situaties gebracht zijn door paarden...... die nog nooit een paard uit stal hebben moeten halen die je met de bek open verwelkomde.

En of dat nou uit dominantie of angst is.......... dat maakt geen ruk uit!!! een paard hoort dat niet te doen, of althans het is niet wenselijk.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 11:59

sinatjuhh schreef:
ik vind het echt niet kunnen Boos!
bij ons op de mange is daar een pony kop schuw door geworden (bij de vorige eigenaar)
dus ik vind het echt niet kunnen

Ik had een vreselijk kopschuw paard.............. nog nooit wat mee gebeurd, peerd was van veulenaf aan in eigenaars handen!!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 12:00

Als dit dier kerngezond is maar gewoon echt een snertbok is mag hij van mij echt heel hard aangepakt worden, jammer als zijn kop het dan eens moet ontgelden.

Als deze manier van straffen echter niks bijdraagt, kan het zich tegen je keren en zul je een alternatief moeten vinden; als het dier echt zo levensgevaarlijk is, snap ik overigens niet dat men er nog op wil rijden. Bloos

Sommige paarden hebben echt een kronkel in de kop, al kan ik dat natuurlijk ook niet beoordelen hier.. Bloos

maar dan zou het dier wat mij betreft kunnen vertrekken. Veels te link. Knipoog

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 12:01

marleen_usar schreef:
Soms vraag ik me af waar de zweep voor is uit gevonden?

ik zie de zweep als hulpmiddel maar zeker niet als straf . pittige discussie hier hoor, maar ik zie slaan waar dan ook niet als een oplossing. maar dat is iedereen zijn persoonelijk ding denk ik, de een vind van wel de ander van niet. ik laat iedereen in zijn waarde al denk ik mij mijn eigen deel hierbij. met mijn paard doe ik de NHE (Nevzorov haute ecole) en dit soort problemen heb ik niet gehad, geen stijgeren of wat dan ook. ongewenst gedrag negeer ik gewoon. ik zal mezelf idd eerst afvragen waarom het paard stijgert en wellicht dan proberen een oplossing te zoeken.
there are no naughty horses, just confused ones.
ik wens iedereen een gelukkig 2009 btw.

Jacquelinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 12:01

suleilitha schreef:
Sinatjuhh, je weet niet zeker of die pony kopschuw is geworden van een tik met de zweep, dit zijn vermoedens/speculaties en verder werkt het ook alleen maar als je over een juiste timing beschikt. Een tik na vijf minuten werkt voor geen meter Knipoog
En paarden de sterren van de hemel laten steigeren, kan dat dan wel???

nee maar ik bedoel dat het paard kopschuw kan worden Clown