Instappen: Hoe lang doe jij het?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Magiccc

Re: Instappen: Hoe lang doe jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:25

ongeveer 5 minuten..

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 12:27

Ik stap hooguit 5 minuten in, lekker lang en laag. Dit doe ik ook in de draf en galop, dos losrijden duurt bij mij ongeveer een kwartier tot half uur Ja

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:46

Met longeren maar een paar rondjes. Hij moet wel verplicht eerst wat rondjes rustig stappen, voor hij iedere keer wegspurt als ik de bak in kom. Dit doet hij gelukkig goed.
Onder het zadel (als ik niet eerst kan longeren) 15 - 20 min soms wel, zeker in de winter. Het is een diesel, komt langzaam op gang he Knipoog

Touchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:18

meestal rond de 10 minuten. Ik doe veel al tijdens het instappen en dan merk ik eigenlijk niet hoelang. Maar als een vriendin aan de kant zit zegt ze soms wel dat ik zo lang aan het instappen ben dus misschien stap ik wel veel langer in x]

Met deze kou draaf ik net wat sneller aan, steeds met overgangen draf/stap, zodat het niet te koud voor hem wordt.

coradv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 22:59

Ik stap altijd een rondje ´huizenblok´ in (dat is buiten) duurt ongeveer 10 minuten. Als ik dan de bak in kom stap ik nog 5 minuten met lange teugel en vervolgens vraag ik wat stelling en dat doe ik ook zo´n 5 á 10 minuten en dan ga ik overgangen rijden en figuren om haar warm te rijden. Ik vind in en uitstappen erg belangrijk!

Love_Nola_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 23:12

Ik ga altijd een paar rondjes aan de hand stappen aan alle bij de kanten en dan 10 minuutjes stappen tot ze echt helemaal los in het lichaam is. Dan teugels op maat en wat meer vragen aan haar maar nog niet te veel. Dan 2 rondjes iets dieper en dan gaat het werk beginnen!

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 23:17

Ik kijk naar het paard, hoe hij is die dag, zowel me bijrijd fjord als me eigen haflinger.
Gemiddeld 5 tot 10 minuten instappen,en daarna losrijden en die tijd verschilt ook per dag, ligt er echt aan hoe het paard is.
Me haflinger heeft meer tijd nodig om goed los te komen dan de fjord, die wil gelijk als je op stapt al draven en galoperen. Wat uiteraard niet mag van mij, eerst netjes stappen

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 23:30

Thuis rijden: 10min stappen, waarvan 5 minuten aan lange teugel, 5 minuten losmaakwerk. Dat is wel het minimum denk ik. Op training wordt er veel langer gestapt, gewoon omdat de les voor mij over het algemeen altijd uitloopt Lachen

Longeren vind ik moeilijker, ze moeten ook altijd wel wat stappen in het begin, maar die stap is over het algemeen van geen goede kwaliteit en ga snel over naar draf, losgaloperen, en dan heel veel overgangen aan de longe doen, pas dan kan ik echt aan die goede stap gaan werken. Niet het ideale plaatje maar over het algemeen longeer ik pas in periodes waar ze niet vaak buiten komen en dan zijn ze gewoon te geweldig die eerste 10 minuten.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 08:46

Ligt eraan. Als ik hem aan de lijn zet en hj stapt een paar rondjes en wil gaan draven mag hij van mij.. maar wel veel overgangen doen ook naar de stap.
Dus het ligt eraan... onder de man wat oefeningen doen in stap en dan mag hij van mij gaan draven.

We hebben nu een stapmolen. Fijn hoor.

claudia_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:44

Het klinkt misschien heelgemeen maar ik draaf meteen aan ... Extreme duivel
Mijn paard kan niet eerst instappen (in de winter ) ze verzint de gekste dingen dan Vork .

( ze hoeft natuurlijk niet meteen in de krul Pling )

Geriette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:19

Ik stap altijd 10 minuten in, maar met deze kou toch een kwartiertje.

_BLOEMPOTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:50

Daar heb ik nou nog nooit opgelet Huilen van het lachen
Meestal doe ik eerst een paar rondjes gewoon losse teugel, dat ze even wakker kan worden.
Daarna begin ik een beetje stelling te vragen, en voltes te rijden.
ik denk ongeveer 10 minuten Lachen

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:53

ik stap in totdat ik merk dat mijn paard goed warm is , meestal is dat rond de 15/20 min

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:56

claudia_lady schreef:
Het klinkt misschien heelgemeen maar ik draaf meteen aan ... Extreme duivel
Mijn paard kan niet eerst instappen (in de winter ) ze verzint de gekste dingen dan Vork .

( ze hoeft natuurlijk niet meteen in de krul Pling )

Met deze kou stap ik ook 2 rondjes, en draaf dan aan hoor, anders word ze dol ROFL

nati

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 22:01

is heel verschillend, ik kijk het altijd aan hoe hij voelt, ik stel hem laag en rond in, als hij goed voelt, dan ga ik rustig met wat oefeningen beginnen en ga dan lekker aan het werk

sam99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 22:23

ik stap 10 minuten in ook voordat ik ga longeren, al is het aan de longe met dit weer voor mn paard wel moeilijk vol te houden Haha!

Zitaswoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 00:22

lamoen schreef:
MDJ schreef:
Hier ben ik wel benieuwd na, als ik mijn shetlander longeer stap ik maar erg kort in, vooral omdat hij zelf al aangeeft liever te draven.. vaak maak ik 5 minuten lang wat overgangen en ga dan wat meer aan 't werk...

ben benieuwd wat de bokkers doen!

ik stap meestal een halfuur tot 3 kwatier in ik heb een heel duur paard namelijk!

Nou, dan moeten Anky en Co wel héél lang rijden, als ze datzelfde ook nog in draf en galop moeten doen, en dan pas aan het echte werk kunnen beginnen...

Ik heb in ieder geval de handleiding verkeerd gelezen, want ik stap soms 10min, maar soms ook 20min, en mijn paard was nog geen superdure... Dom van me, de tabelletjes met instaptijden overgeslagen... Clown

Tamslot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 07:06

ik stap een rondje met lange teugel, pak hem een rondje een beetje op en laat hem dan in de houding die hij wil, een rondje of 4 over de hoefslag draven, in zijn eigen tempo. Dit heeft hij echt nodig, gezien het feit dat hij een fjord is van 16.
Daarna probeer ik hem wat versnellinkjes te laten nemen en weer terug, pas als dat lekekr gaat pak ik hem op, steeds wat opgerichter.
Hierna ga ik véééél wendingen rijden en verwacht meer reactie op het been.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 07:47

Ik rijd sowieso altijd zonder klok in de buurt, gewoon op gevoel. Dus het kan best zijn dat ik pas na ruim een uur afstap, het kan ook zijn dat ik er na 20 minuten alweer naast sta. (en nee, dat kan soms ook zijn omdat iets ineens heel goed ging)

Ik stap in afhankelijk van wat het paard aangeeft, ik ga wel altijd direct lekker aan het werk. Ik stap hooguit even een rondje aan een lang teugeltje maar daarna direct lekker ontspannen naar beneden rijden (wel op lengte uiteraard) en direct figuren erbij, voltes verkleinen en vergroten, stellen en contrastelling lekker losmaken, versnellen-verlangzamen, dus het hele paard lekker losmaken en zorgen dat er controle is. In draf en galop daarmee verder en dan langzaam meer oefeningen erbij pakken.

Dus afhankelijk van het paard, wat ik wil en wat het paard aanbied kan het kort duren of lang. Het kan ook best zijn dat ik een hele training alleen stap of bv eerst stap en daarna eerst in galop verder ga.

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 10:32

Minimaal 10 minuten, soms 20 minuten. Als je eenmaal een peesblessure hebt meegemaakt bij je paard (of in mijn geval, scheur in de kruisband) en 6 maanden stil staat, stap je liever te lang dan te kort in (en uit). Ja

Eclaiire

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 10:48

Ligt totaal aan het paard. Ik kan nu wel zeggen ja ik rijd 10 minuten. Maar als Axel na 10 minuten nog niet los is, ga ik rustig langer te werk.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 11:08

TurdusMerula schreef:
Dit hangt helemaal af van de omstandigheden...
Komen ze van stal, van het land, wat hebben ze al gedaan die dag, en eerder in de week, wat voor weer is het, hoe voelt het paard aan, enz.

Dit is ook altijd waar ik naar kijk.
Over het algemeen probeer ik mijn paard even los te gooien voor ik erop stap. En op sommige dagen laat ik haar zelfs even rennen voor ik haar de bak uithaal om te poetsen en te zadelen.
Ligt vaak een beetje aan haar bui. Wat het weer is en wat ze de laatste tijd gedaan heeft.

Daarna stap ik meestal tussen de 5 en 10 minuten. Soms langer. Als ze dwars is, dan wil ik eerst dat de stap goed is, voor ik verder ga.
Ik begin een paar rondjes aan een ietswat langere teugel, verander een keer van hand en doe hetzlelfde nogmaalt. Daarna wat figuren. Voltes, slangevoltes.
Dan rustig aandraven. Voelen hoe ze reageerd. Haar even los laten worden.
en van daaruit verder rijden, kijken wat ze aangeeft. Of ze wil ontspannen en haar spieren los werken.

Uitstappen heeft mijn paard een hekel aan. Ze zou het liefst vanuit galop naar stal gaan Clown
Helaas voor haar doen we dat niet Haha! Ik probeer toch wel 10 minuten uit te stappen. Al is dat soms moeilijk met een paard dat steeds langzamer gaat lopen en iedere keer naar de uitgang wil.
Toch wint ze het niet , ja als ik vind dat we genoeg hebben gestapt.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 11:17

ik heb er geen tijd voor, kijk en voel, en soms stap ik alleen en pak na 15 min wat meer op en werk nog 15 min in stap en stap dan uit, en soms ga ik al vrij snel draven.

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 11:22

Ik longeer vaak van te voren kort, zodat ze ff losser kan worden zonder mij op haar rug (helemaal als ze niet in de wei heeft gestaan). Ongeveer 5 minuutjes per kant. Daarna nog ongeveer 10 minuten zelf stappen, veel figuren rijden en ook halthouden. Ik probeer haar ook neit aan de teugel te rijden, maar eerder met haar neusje laag. Pas als ik tevreden ben en ze lekker soepel lijkt ga ik aandraven en verder loswerken.

Als er veel spanning is bij m'n paard dan ga ik al veel sneller draven, om de spanning eraf te krijgen. Daarna ga ik weer verder met m'n stap Knipoog

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 11:26

Ik denk dat ik ongeveer 5 minuutjes in stap.. Knipoog