Is spelen met teugels goed of fout?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vur

Re: Is spelen met teugels goed of fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 21:14

Het valt mij op dat veel mensen de wijsheid in pacht hebben. Vooral de mensen die hun commentaar vanuit een schoolboekje lijken te hebben opgeschreven. De ideale wereld en de ideale paarden zijn volgens mij niet geboren. Hoe je iets omschrijft is ook al zo'n moeilijk verhaal. De een noemt het spelen, de ander een enkele ophouding. De ene wil dat je een stille hand hebt, de ander een hand die meeveert, maar dan vooral in de stap. De ander heeft liever waslijntjes, dan gespeel met de teugels. Ben alleen wel benieuwd hoe onze "toppers" het doen. Die zijn toch, naast dat ze een paard geweldig aan hun broek zitten (met hun zit en been), toch behoorlijk aan het frunniken en punniken aan de mond. Ze zullen toch wel iets goed doen gezien hun resultaten in de ring. Frusty

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 21:23

oef wat zijn er hier veel mensen die hun paard niet netjes ontspanne op de juiste manier naar beneden kunne laten komen.
ten eerste hoor je een paard van achter naar voor te rijden. hierdoor gaat het paard je hand volgen.
niet door tegenstand te bieden en te ontspanne als je paard omlaag komt
en ook niet door te spelen.

je hand moet rustig en zacht zijn en de paardenmond volgen. en rijden met je zit.

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 11:47

vur schreef:
Het valt mij op dat veel mensen de wijsheid in pacht hebben. Vooral de mensen die hun commentaar vanuit een schoolboekje lijken te hebben opgeschreven. De ideale wereld en de ideale paarden zijn volgens mij niet geboren. Hoe je iets omschrijft is ook al zo'n moeilijk verhaal. De een noemt het spelen, de ander een enkele ophouding. De ene wil dat je een stille hand hebt, de ander een hand die meeveert, maar dan vooral in de stap. De ander heeft liever waslijntjes, dan gespeel met de teugels. Ben alleen wel benieuwd hoe onze "toppers" het doen. Die zijn toch, naast dat ze een paard geweldig aan hun broek zitten (met hun zit en been), toch behoorlijk aan het frunniken en punniken aan de mond. Ze zullen toch wel iets goed doen gezien hun resultaten in de ring. Frusty

Ik zou mezelf van me leven lang niet met ankie willen vergelijken
JUIST omdat ze zo loopt te sjorren en te trekken.
Als ik jou 2 ijzertjes in je mond hang, en ik ga aan de teugels lopen sjorren en knijpen, doe jij je hoofd ook wel naar beneden, om de irritatie en pijn te ontlopen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 12:32

Citaat:
Het valt mij op dat veel mensen de wijsheid in pacht hebben.

En direct ter illustratie daaronder:
Citaat:
oef wat zijn er hier veel mensen die hun paard niet netjes ontspanne op de juiste manier naar beneden kunne laten komen.

Haha! Haha! Haha!

Ofwel: ik ben het helemaal met je eens, Vur.
De beste stuurlui zitten op Bokt.

Voor diegenen die door de bomen het bos niet meer zien: de beste leermeesters in dezen zijn niet alle (would be) instructeurs hier (waaronder ik Duivel ), de beste leermeester, dat is JE PAARD. Als jij goed rijdt, met een fijne rustige gevoelige hand, dan zal je paard daar fijn op reageren. En dat is de beste feedback die je maar kunt krijgen!

Fijne kerst iedereen!

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 17:11

Ik leer het van mijn instructrice netzoals de TS. Kleine kneepjes geven op de teugel, dat doe ik ook als ik van een harde draf naar een zachtere draf wil gaan...(met zit ook) ik zou geen idee hebben hoe het anders moest, nu loopt ze bij mij nooit nagevelijk maar toch, heb het geprobeerd maar het werkt niet bij mij...

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 20:11

@sissi87 je moet je paard op je zit terugrijden. als het je goed lukt kan je je paard vanuit de draf in stap krijgen zonder aan de teugels te komen.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 12:17

Askja schreef:
Citaat:
Het valt mij op dat veel mensen de wijsheid in pacht hebben.

En direct ter illustratie daaronder:
Citaat:

Haha! Haha! Haha!

Ofwel: ik ben het helemaal met je eens, Vur.
De beste stuurlui zitten op Bokt.

Voor diegenen die door de bomen het bos niet meer zien: de beste leermeesters in dezen zijn niet alle (would be) instructeurs hier (waaronder ik Duivel ), de beste leermeester, dat is JE PAARD. Als jij goed rijdt, met een fijne rustige gevoelige hand, dan zal je paard daar fijn op reageren. En dat is de beste feedback die je maar kunt krijgen!

Fijne kerst iedereen!

Ben blij dat er iemand is die mij snapt. Het is het gevoel dat telt. Dus ja, de feedback van je paard zegt je genoeg. Ben blij dat je het zo mooi kunt verwoorden. Lovers

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 17:29

Dan moet je daar alleen wel voor open staan. Ik heb heel wat instructeurs versleten met mijn pony die hoe dan ook altijd wel zijn werk doet, maar goed voelde het niet. Nu wel en als ik les heb komt hij er altijd blij uit. Ik heb zovaak de vraag gehad wat er mis was met de andere, maar das een gevoel die ik wel heb en een andere die dezelde lessen volgte dus niet.

j0lan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 22:36

Mijne zei dat ook altijd , gelukkig krijg ik nu beter les en loopt die veel fijner.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:09

vur schreef:

ik vind de top ook niet altijd goede ruiters
maar weet je wat de pest is? een paard die als een achterlijke door de ring loppt te showen, dát vind men gaaf om te zien! en dat wordt gek genoeg ook hoog gewaardeerd..... terwijl ontspanning, schwung, aanleuning, etc allemaal ver te zoeken zijn.....

de enige manier waarop de manier van rijden aangepakt / aangepast kan worden is als ze dat van hogerop zien en veranderen.....

zoalng wij (gewone ruiters) rollkurs / power&paint foto's (ja na enkele ogenblikken constateerden wij dat de longe verkeerd zat.... paard staat natuurlijk vanzelf met de kin op de borst dus dan bevestig je hem per ongeluk verkeerd) en dat soort dergelijke acties voorbij zien komen denken we dat dat goed is.... dat dat dé weg naar de top is......

hoeveel kleine manegekindertjes willen 'aan de teugel' leren rijden??

het gaat alleen nog maar om het beeld wat we voor ons hebben..... en niet meer om het paard en zijn gezondheid....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:48

CindyUniek schreef:

het gaat alleen nog maar om het beeld wat we voor ons hebben..... en niet meer om het paard en zijn gezondheid....

Dat was vroegah al zo, voordat Anky etc op het toneel kwam.
Ik geloof er niet in dat als "hogerop" veranderd, dat de hobby-ruiters ook veranderen in hun denkwijze.

Dangerzone

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 16:02

Spelen met je handen? Nee, dat zorgt voor een aanleuning waarbij je paard zijn hoofd niet stil kan houden.

Om te beginnen zorg je voor een goede contact teugel bij je paard, en naarmate hij nageeft kan je je handen iets openen.
Wel contact blijven houden overigens!

kivenkantaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:15

Als het paard het niet voelt en erdoor verward raakt, kan het volgens mij geen kwaad =)

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:33

Wanneer mijn pony eventjes wat vastzet speel ik eventjes met de teugels, zodra dit moment voorbij is houd ik weer gewoon contact.
Met losrijden speel ik bijna altijd met mijn teugels, ik wil het eigenlijk meer handen openen noemen. Hij reageert hier super op, terwijl een ander paard dit misschien niet doet. Elk paard is anders en zal dus op een andere manier gereden moeten worden.
Zodra je paard lekker reageert op spelen met de teugels lijkt mij dat er niks mis mee is.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:58

CindyUniek schreef:
vur schreef:

ik vind de top ook niet altijd goede ruiters
maar weet je wat de pest is? een paard die als een achterlijke door de ring loppt te showen, dát vind men gaaf om te zien! en dat wordt gek genoeg ook hoog gewaardeerd..... terwijl ontspanning, schwung, aanleuning, etc allemaal ver te zoeken zijn.....

de enige manier waarop de manier van rijden aangepakt / aangepast kan worden is als ze dat van hogerop zien en veranderen.....

zoalng wij (gewone ruiters) rollkurs / power&paint foto's (ja na enkele ogenblikken constateerden wij dat de longe verkeerd zat.... paard staat natuurlijk vanzelf met de kin op de borst dus dan bevestig je hem per ongeluk verkeerd) en dat soort dergelijke acties voorbij zien komen denken we dat dat goed is.... dat dat dé weg naar de top is......

Dan zitten we kwa mening niet ver uit elkaar, maar toch zijn er ook (sub)toppers waar ik wel graag naar kijk. En toch zie je die ook wel kleine friemeltjes gebruiken om hun paarden losser te maken en te buigen. Als ik dan verder zie dat zo'n paard goed aan zit en been gereden wordt en mooi los laat (dus inderdaad niet dat showgedrag), dan kijkt dan heel plezierig.

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 21:32

Spelen met de teugels is inderdaad not done.

Mijn leskindje van 9 mag van mij nog niet 'aan de teugel rijden' op mijn pony.
Ik leer haar bijvoorbeeld wel hoe je een paard los en lenis losrijd en na 20 minuten
loopt de pony lekker rond. Zonder echt 'aan de teugel' te rijden.

Ditzelfde meisje heeft laatst proefgereden op een E pony die Z met winst
was. De vrouw die haar begeleidde zei dat ze haar handen naar knieen moest
halen en links-rechts om beurten zachtjes moest trekken zodat de pony mooi
rond ging lopen.
Daar kan ik zo vervelend van worden.
Die kindjes zijn al zo beinvloedbaar en met zo'n instructrice en door harder en harder te trekken gaat het paard inderdaad rondlopen
en denken die kinderen inderdaad dat ze heel wat zijn in het zadel.

Mijn idee van het rond rijden is dus vóórwaarts néérwaarts.
Houd je paard voorwaarts, zorg dat je impuls hebt en ga daar eens
wat mee spelen in plaats van met je teugels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 14:13

Ik denk (dus dat is mijn mening) dat niet 1 methode werkt bij ieder paard.

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en je moet uitzoeken welke weg het beste bij ruiter en paard past.

Heb op vele verschillende manieren les gehad en kan dus aardig wat vergelijken. Dit alles op hetzelfde paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 14:20

Ik heb het hele spelen/kneden/zagen/trekken (geef het beestje maar een naam) nooit echt begrepen.. hoe kan het paard een constante, stille aanleuning krijgen en echt in de kaak/nek/rug ontspannen als je zelf steeds je vingers/handen beweegt, constant? Dus constant druk-geendruk-druk-geendruk... dat is ontzettend onrustig, niet?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 14:25

Anoniem schreef:

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en je moet uitzoeken welke weg het beste bij ruiter en paard past.

Heb op vele verschillende manieren les gehad en kan dus aardig wat vergelijken. Dit alles op hetzelfde paard.

Kan soms ook verfrissend werken om op verschillende paarden te rijden. Knipoog

Mensen die doormiddel van kneepjes geven het paard aan de teugel rijden en dus niet correct van achter naar voren, zullen dat merken op sensibele paarden Extreme duivel
Veel mensen dénken dat het paard aan het been is, maar voor vele is dat helaas niet het geval. Dan gaan ze werken met trucjes om het paard toch rond te krijgen...
Het zal ook wel lukken, mar op een geven moment loop je vast. Paard moet zijn rug gebruiken en als je voornamelijk bezig bent aan de voorkant, dan zal hij z'n rug niet beter gaan gebruiken en kan je hem zelfs juist vastrijden....

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 14:28

Mijn bescheiden mening Lachen

Ik denk dat het spelen oorspronkelijk hetzelfde is geweest als het dmv ophoudingen opvangen van de voorwaartse beweging.
Maar......ergens is in die manier van rijden een splitsing gekomen waardoor het 'spelen' zoals we het nu kennen is ontstaan (de negatieve betekenis dan).

Mensen vergeten vaak los te laten of blijven maar rammelen, waardoor het paard alleen maar onrustiger moet.

Spelen dmv opvangen: ja
Spelen om het spelen (rammelen): nee.

Helaas is het niet zo simpel. Ik betrap mezelf er ook weleens op dat ik me laat verleiden tot terugtrekken/te onrustige hand wanneer mijn paard erg hangerig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 14:36

superwoman schreef:
Anoniem schreef:

Mensen die doormiddel van kneepjes geven het paard aan de teugel rijden en dus niet correct van achter naar voren, zullen dat merken op sensibele paarden Extreme duivel
Veel mensen dénken dat het paard aan het been is, maar voor vele is dat helaas niet het geval. Dan gaan ze werken met trucjes om het paard toch rond te krijgen...
Het zal ook wel lukken, mar op een geven moment loop je vast. Paard moet zijn rug gebruiken en als je voornamelijk bezig bent aan de voorkant, dan zal hij z'n rug niet beter gaan gebruiken en kan je hem zelfs juist vastrijden....

Waaruit concludeer jij dat mijn paard niet sensibel is.....
En dat mensen die kneepjes geven ook niet goed van achteren naar voren zullen rijden vind ik echt een zeer kort door de bocht reactie. Niet denken dat jou weg naar Rome de enige is.

Paard van mij is ook niet voldoende aan het been ( Grote schok voor veel mensen hier, iemand die zelf reflectie kan toepassen) Het vastlopen heb ik dus gehad. Probeer nu door middel van een goede basis weer uit dit dal te komen.

Tevens wil ik even vermelden dat ik in mijn leventje heel wat paarden gereden heb, vind je reactie erg kortzichtig als ik eerlijk mag zijn.

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 18:00

WildWings schreef:
Ik heb het hele spelen/kneden/zagen/trekken (geef het beestje maar een naam) nooit echt begrepen.. hoe kan het paard een constante, stille aanleuning krijgen en echt in de kaak/nek/rug ontspannen als je zelf steeds je vingers/handen beweegt, constant? Dus constant druk-geendruk-druk-geendruk... dat is ontzettend onrustig, niet?

Hier ben ik het mee eens. Ja
Het constant friemelen schept ook geen vertrouwen in de ruiterhand, voor het paard. En vertrouwen is heel belangrijk bij het rijden.

Ik ben het ermee eens dat het gevoel belangrijk is, en de feedback van je paard. Maar voor je daarvan uit kan gaan, moet je wel weten wát goed is.
Als mensen niet beter weten dan: als mijn paard met z'n neus omlaag is (in een krul bedoel ik in dit geval) is dit een goed teken, dat hij ontspannen loopt. En dit bereiken door te spelen en friemelen (want ja, hoe krijg je je paard anders aan de teugel? Nors opkijken ) Dan lijkt het dus alsof je paard een positieve feedback geeft.
En wat is er mis met boeken lezen? Ik lees bijna elke dag wel boeken over de basis van de dressuur enzo, gewoon omdat ik wil wéten hoe en wat en waarom en wanneer, en wat heb ik dáár veel van geleerd! Ja (Naast instructeurs dan Knipoog )
Ik denk dat, pas als je begrijpt waar je mee bezig bent, inzicht krijgt in het paardenlichaam, de dressuur etc. je dan pas goed kunt beoordelen wat goed is en wat niet, en als je veel ervaring hebt in de dressuur, dat je zeker wel op je gevoel kunt afgaan. (Zelf moet ik nog héél veel leren hoor! Knipoog )
Maar mensen die maar wat doen, omdat de instructeur dat zei, zonder dat ze weten wát ze eigenlijk doen, waarom ze het doen, wat de gevolgen zijn, wat wel en niet goed is, kunnen imo nog niet goed beoordelen vanuit het gevoel.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:45

Anoniem schreef:
superwoman schreef:

Waaruit concludeer jij dat mijn paard niet sensibel is.....
En dat mensen die kneepjes geven ook niet goed van achteren naar voren zullen rijden vind ik echt een zeer kort door de bocht reactie. Niet denken dat jou weg naar Rome de enige is.

Paard van mij is ook niet voldoende aan het been ( Grote schok voor veel mensen hier, iemand die zelf reflectie kan toepassen) Het vastlopen heb ik dus gehad. Probeer nu door middel van een goede basis weer uit dit dal te komen.

Tevens wil ik even vermelden dat ik in mijn leventje heel wat paarden gereden heb, vind je reactie erg kortzichtig als ik eerlijk mag zijn.

ehh, volgens mij gooi je mijn verhaal door elkaar en verdraai je mijn woorden...
Nergens heb ik het over jouw paard
Een paard die accepteerd dat de ruiter veel tegenstrijdige hulpen geeft, valt imo niet onder zeer sensibel, maar erg juist braaf. Een zeer sensibel paard zal imo gelijk in de staak gaan, omdat hij zo verward raakt door al die hulpen.

De eerste regel was voor jouw. De rest met en duidelijke regel ertussen, ging over 'mensen die doormiddel van kneepjes hun paard aan de teugel rijden'.
Dus niet over jou, tenzij je dat ook doet, maar dat kon ik niet opmaken in je eerdere reactie.

En ja, er zijn meerdere wegen die naar rome leiden.... echter zijn er een hoop onnodige omwegen die ik mijn paarden niet aan zou willen doen. Al heb ik er ook wat gehad hoor en zal er nog genoeg maken, maar ben daar ook niet trots op Tong uitsteken

Mensen die hun paard goed van achter naar voren rijden, daarvan zoekt het paard zelf de aanleuning op en wordt nageeflijk. Mensen die met kneepjes werken zijn bezig met de voorkant en niet (genoeg) met de achterhand. imo niet zo kort door de bocht.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 22:01

ben het helemaal met superwoman eens :j

@ nienkekara, zelfreflectie kunnen meer mensen hoor, ik heb mijn paard helemaal naar de klote gereden en ben nu de scherven aan het lijmen en net als een spiegel zal het nooit meer helemaal helen....
fysio is er iedere 3 maanden bij en ik ben volgens de klassieke leer gaan rijden, dit werpt zijn vruchten af...

handen worden op het moment alleen gebruikt om mee te sturen, oftewel RECHT MAKEN zodra een paard recht is, geeft het na, zoekt het de aanleuning op van een stabiele verbinding waarin het paard je hadn dan ook feilloos zal volgen
zodra er kneepjes, ophoudingen, zagen, rukken aan te pas komen (of nog erger hulpteugels om het paard 'zogezegd uit te nodigen om te zakken :r ) kan je bij je zelf al te rade gaan dat het niet vanuit ontspanning komt en dus geen juist gebruik van achterhand en dus geen fijne verbinding (aan de teugel (rijden) bestaat voor mij niet want je rijd naar ontspanning toe en dan loopt je paard in aanleuning)

dus als je zoveel paarden hebt gereden en technieken hebt bekeken zou je er waarschijnlijk al wel achter zijn dat je handen vrijwel niks te horen doen (en je benen trouwens ook niet)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 06:58

En zolang er slechte instructie's bestaan,zullen er mensen blijven bestaan die menen dat spelen/kneden bijdraagt in de rijkunst ;)

Ik blijf me erover verbazen hoeveel mensen dus idd zitten te friemelen met die handen.
Ik blijf erbij, een stille hand met hooguit een ophouding , draagt bij aan een fijne aanleuning. Spelen/kneden of beter gezegd zagen, zorgt voor een paard dat van ellende maar knikt in die hals en aanleuning is daarbij ver te zoeken.
Mensen zien de knik en denken "klaar, paard loopt aan de teugel"

Achterhandje hoort er ook bij mensen ;)