Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
vur schreef:Het valt mij op dat veel mensen de wijsheid in pacht hebben. Vooral de mensen die hun commentaar vanuit een schoolboekje lijken te hebben opgeschreven. De ideale wereld en de ideale paarden zijn volgens mij niet geboren. Hoe je iets omschrijft is ook al zo'n moeilijk verhaal. De een noemt het spelen, de ander een enkele ophouding. De ene wil dat je een stille hand hebt, de ander een hand die meeveert, maar dan vooral in de stap. De ander heeft liever waslijntjes, dan gespeel met de teugels. Ben alleen wel benieuwd hoe onze "toppers" het doen. Die zijn toch, naast dat ze een paard geweldig aan hun broek zitten (met hun zit en been), toch behoorlijk aan het frunniken en punniken aan de mond. Ze zullen toch wel iets goed doen gezien hun resultaten in de ring.

Citaat:Het valt mij op dat veel mensen de wijsheid in pacht hebben.
Citaat:oef wat zijn er hier veel mensen die hun paard niet netjes ontspanne op de juiste manier naar beneden kunne laten komen.
), de beste leermeester, dat is JE PAARD. Als jij goed rijdt, met een fijne rustige gevoelige hand, dan zal je paard daar fijn op reageren. En dat is de beste feedback die je maar kunt krijgen!Askja schreef:Citaat:Het valt mij op dat veel mensen de wijsheid in pacht hebben.
En direct ter illustratie daaronder:Citaat:oef wat zijn er hier veel mensen die hun paard niet netjes ontspanne op de juiste manier naar beneden kunne laten komen.
![]()
![]()
![]()
Ofwel: ik ben het helemaal met je eens, Vur.
De beste stuurlui zitten op Bokt.
Voor diegenen die door de bomen het bos niet meer zien: de beste leermeesters in dezen zijn niet alle (would be) instructeurs hier (waaronder ik), de beste leermeester, dat is JE PAARD. Als jij goed rijdt, met een fijne rustige gevoelige hand, dan zal je paard daar fijn op reageren. En dat is de beste feedback die je maar kunt krijgen!
Fijne kerst iedereen!
vur schreef:Het valt mij op dat veel mensen de wijsheid in pacht hebben. Vooral de mensen die hun commentaar vanuit een schoolboekje lijken te hebben opgeschreven. De ideale wereld en de ideale paarden zijn volgens mij niet geboren. Hoe je iets omschrijft is ook al zo'n moeilijk verhaal. De een noemt het spelen, de ander een enkele ophouding. De ene wil dat je een stille hand hebt, de ander een hand die meeveert, maar dan vooral in de stap. De ander heeft liever waslijntjes, dan gespeel met de teugels. Ben alleen wel benieuwd hoe onze "toppers" het doen. Die zijn toch, naast dat ze een paard geweldig aan hun broek zitten (met hun zit en been), toch behoorlijk aan het frunniken en punniken aan de mond. Ze zullen toch wel iets goed doen gezien hun resultaten in de ring.

CindyUniek schreef:hoeveel kleine manegekindertjes willen 'aan de teugel' leren rijden??
het gaat alleen nog maar om het beeld wat we voor ons hebben..... en niet meer om het paard en zijn gezondheid....
CindyUniek schreef:vur schreef:Het valt mij op dat veel mensen de wijsheid in pacht hebben. Vooral de mensen die hun commentaar vanuit een schoolboekje lijken te hebben opgeschreven. De ideale wereld en de ideale paarden zijn volgens mij niet geboren. Hoe je iets omschrijft is ook al zo'n moeilijk verhaal. De een noemt het spelen, de ander een enkele ophouding. De ene wil dat je een stille hand hebt, de ander een hand die meeveert, maar dan vooral in de stap. De ander heeft liever waslijntjes, dan gespeel met de teugels. Ben alleen wel benieuwd hoe onze "toppers" het doen. Die zijn toch, naast dat ze een paard geweldig aan hun broek zitten (met hun zit en been), toch behoorlijk aan het frunniken en punniken aan de mond. Ze zullen toch wel iets goed doen gezien hun resultaten in de ring.
ik vind de top ook niet altijd goede ruiters
maar weet je wat de pest is? een paard die als een achterlijke door de ring loppt te showen, dát vind men gaaf om te zien! en dat wordt gek genoeg ook hoog gewaardeerd..... terwijl ontspanning, schwung, aanleuning, etc allemaal ver te zoeken zijn.....
de enige manier waarop de manier van rijden aangepakt / aangepast kan worden is als ze dat van hogerop zien en veranderen.....
zoalng wij (gewone ruiters) rollkurs / power&paint foto's (ja na enkele ogenblikken constateerden wij dat de longe verkeerd zat.... paard staat natuurlijk vanzelf met de kin op de borst dus dan bevestig je hem per ongeluk verkeerd) en dat soort dergelijke acties voorbij zien komen denken we dat dat goed is.... dat dat dé weg naar de top is......
hoeveel kleine manegekindertjes willen 'aan de teugel' leren rijden??
het gaat alleen nog maar om het beeld wat we voor ons hebben..... en niet meer om het paard en zijn gezondheid....

Anoniem schreef:Ik denk (dus dat is mijn mening) dat niet 1 methode werkt bij ieder paard.
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en je moet uitzoeken welke weg het beste bij ruiter en paard past.
Heb op vele verschillende manieren les gehad en kan dus aardig wat vergelijken. Dit alles op hetzelfde paard.

superwoman schreef:Anoniem schreef:Ik denk (dus dat is mijn mening) dat niet 1 methode werkt bij ieder paard.
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en je moet uitzoeken welke weg het beste bij ruiter en paard past.
Heb op vele verschillende manieren les gehad en kan dus aardig wat vergelijken. Dit alles op hetzelfde paard.
Kan soms ook verfrissend werken om op verschillende paarden te rijden.![]()
Mensen die doormiddel van kneepjes geven het paard aan de teugel rijden en dus niet correct van achter naar voren, zullen dat merken op sensibele paarden![]()
Veel mensen dénken dat het paard aan het been is, maar voor vele is dat helaas niet het geval. Dan gaan ze werken met trucjes om het paard toch rond te krijgen...
Het zal ook wel lukken, mar op een geven moment loop je vast. Paard moet zijn rug gebruiken en als je voornamelijk bezig bent aan de voorkant, dan zal hij z'n rug niet beter gaan gebruiken en kan je hem zelfs juist vastrijden....
WildWings schreef:Ik heb het hele spelen/kneden/zagen/trekken (geef het beestje maar een naam) nooit echt begrepen.. hoe kan het paard een constante, stille aanleuning krijgen en echt in de kaak/nek/rug ontspannen als je zelf steeds je vingers/handen beweegt, constant? Dus constant druk-geendruk-druk-geendruk... dat is ontzettend onrustig, niet?

) Dan lijkt het dus alsof je paard een positieve feedback geeft.
(Naast instructeurs dan
)
)Anoniem schreef:superwoman schreef:Kan soms ook verfrissend werken om op verschillende paarden te rijden.![]()
Mensen die doormiddel van kneepjes geven het paard aan de teugel rijden en dus niet correct van achter naar voren, zullen dat merken op sensibele paarden![]()
Veel mensen dénken dat het paard aan het been is, maar voor vele is dat helaas niet het geval. Dan gaan ze werken met trucjes om het paard toch rond te krijgen...
Het zal ook wel lukken, mar op een geven moment loop je vast. Paard moet zijn rug gebruiken en als je voornamelijk bezig bent aan de voorkant, dan zal hij z'n rug niet beter gaan gebruiken en kan je hem zelfs juist vastrijden....
Waaruit concludeer jij dat mijn paard niet sensibel is.....
En dat mensen die kneepjes geven ook niet goed van achteren naar voren zullen rijden vind ik echt een zeer kort door de bocht reactie. Niet denken dat jou weg naar Rome de enige is.
Paard van mij is ook niet voldoende aan het been ( Grote schok voor veel mensen hier, iemand die zelf reflectie kan toepassen) Het vastlopen heb ik dus gehad. Probeer nu door middel van een goede basis weer uit dit dal te komen.
Tevens wil ik even vermelden dat ik in mijn leventje heel wat paarden gereden heb, vind je reactie erg kortzichtig als ik eerlijk mag zijn.

) kan je bij je zelf al te rade gaan dat het niet vanuit ontspanning komt en dus geen juist gebruik van achterhand en dus geen fijne verbinding (aan de teugel (rijden) bestaat voor mij niet want je rijd naar ontspanning toe en dan loopt je paard in aanleuning)