De Traditionele Manier van inrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: De Traditionele Manier van inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 10:21

Iemand die les geeft, heeft een voorbeeldfunctie gestoeld op een berg ervaring, en dat krijg je niet van één verzorgpaard. Verder dienen mensen die les geven, zichzelf constant bij te blijven spijkeren.
Robijntjah, ben je wel gekwalificeerd om les te geven?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 10:24

Yamcha schreef:
Ik heb kritiek op jouw rijtechniek, niet op je paard :0

Rijtechnisch gezien vind ik het eerlijk gezegd ook niet echt indrukwekkend. En daarbij neem ik in acht dat jou paard 2 maanden onder het zadel is. Je houding niet niet echt oke, en aan de foto's te zien: het heeft allemaal een hoog 'mee-lift-gehalte'. Wil verder niet zeggen dat het allemaal kansloos is, of dat je helemaal niet kunt rijden/het nooit zal leren... Maar zo te zien biedt jou ervaring (nog) te weinig bagage om anderen, voor geld, goede instructies te geven...

Yamcha schreef:
Ik heb kritiek erop dat je lesgeeft, terwijl je het zelf helemaal niet kunt. Het lijkt mij wijzer als je eerst zélf eens lesneemt, op een goed leerpaard.

En dat is ook ECHT een probleem van de paardensport tegenwoordig. Men voelt zich veel te snel 'goed en ervaren' genoeg om anderen les te gaan geven. Verdoezel een dergelijke beperkte ervaring met een mooi verhaal over geduld, vertrouwen, respect, vriendjes worden bla bal bla en je hebt zo een klantenkring hoor. Daar is geen kunst aan.

Robijntjah schreef:
Ik weet wat mijn lesklanten moeten voelen, want dat heb ik zelf gevoel op mijn verzorgpaard

Dit zijn ook altijd weer van die argumenten waar ik rillingen van krijg. Ik kan er niets aan doen, sorry... Dit soort opmerkingen valt wat mij betreft in dezelfde categorie als: 'want ik heb de shet van de buurman beleerd' 'want ik reed op de lastigste fjord van de manege' en 'hij kan beter geen snoepje geven maar een klopje op de hals'....

Robijntjah schreef:
En dat ter zijde, mijn lesklanten zijn tevreden, en ik dus ook

Waarschijnlijk kun jij het met een heel hoog feel-good gehalte brengen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 10:28

Ik ben het weer zó met Jasmijn eens Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 10:30

Dan vraag ik me wel af op wat voor nivo de lesklanten rijden...
Zijn die serieus met paardensport bezig of zitten ze nog in het stadium sta-zit-sta-zit, en als je linksaf wil moet je aan de linkerteugel trekken, bij rechtsaf vervangen door rechts???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 10:33

Nerootjeh weer ik sowieso van dat die les van Robijntjah krijgt......

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 10:39

Ik denk dat je het rijden niet in hokjes kan plaatsen. Als het goed is is het altijd een mengelmoes van alles wat je onderweg bent tegen gekomen. Daarbij zal je het ene paard brutaler moeten aanpakken en bij het andere juist hele kleine stapjes maken. Belangrijk si dus het paard te kennen en kleine signalen te herkennen.
Wat ik zelf belangrijk vind is dat een paard kan doen wat je hem vraagt. Ik ga er vanuit dat ze niet zomaar gaan staken of dwars zijn. Sta vaak eens bij paard stil en vraag je af waarom ze niet in de juiste galop aanspringen. Dat doen ze echt niet om te pesten maar omdat ze niet in balans zijn, ergens vast zitten of omdat wij ze beperken.
Ben net zelf ook weer naar een fysio geweest waarbij bleek dat mijn rug ergens stijf was. Als ik merk dat een paard niet over zijn rug loopt, moet een paard ook merken als hem niet soepel kan volgen.

Heb trouwens sinds kort ook les van Sander Marijnissen en merk dat ook hij er mee bezig is of je paard ook kan doen wat je hem vraagt. Wel consequent zijn (mijn probleem) maar ook bij alles wat je doet het paard in je achterhoofd houden. Zeer respectvol en ik kijk nu al weer uit naar mijn volgende keer rijden. Paardrijden blijft teamwork.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 10:41

Om even op de openingspost terug te komen, de manier waarop je een jong paard inrijdt is gerelateerd aan het hele wezen van dat paard, je kijkt naar de "geestelijke" en lichamelijke vermogens en onvermogens en dat zijn de dingen waar je mee moet werken.
Het ene paard kan de tiende keer onder het zadel met het grootste gemak een B-proef aan maar je hebt er ook tussen lopen die na een maand nog maar amper ruitermak zijn.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 10:43

jasmijn78 schreef:
Zwerte schreef:
4e stukje... sorry maar lekker persoon ben je dan (en ja dit is wel persoonlijk en negatief bedoeld. Niet netjes in een discussie en ik doe het liever niet maar ik vind dit echt niet kunnen) als je op 1 verkeerd voorbeeld een persoon volledig beoordeeld en deze beoordeling ook al vast hebt staan. Beetje starre houding!

Het is ook een beetje bot van mij. Maar ik wordt altijd zo moe van dat eeuwige getut. Van die mensen die commentaar op alles en iedereen hebben, die alles beter weten (bijvoorbeeld zo'n commentaar over een ervaren paardenman die dik zijn sporen in de paarden heeft verdient: 'hij moet hem geen snoepjes geven, hij kan beter een klopje op de hals geven') Dan denk ik echt djeezz waar haal jij toch in vredesnaam die wijsheid vandaan??? Van die mensen die hun zogenaamde paardenervaring/kennis/gevoel en gevoel staven met ervaringen zoals het beleren van de shet van de buurman, of het rijden op de fjord van de manege die zich wel eens zou kunnen vervelen. Sorry, maar ik heb daar echt zo niks mee.

BTW: ik heb gister weer bij Sander Marijnissen gelest. Wat mij betreft ook iemand die er echt verstand van heeft. Met enkele simpele aanwijzingen verbeterde mijn paard heel duidelijk in enkele minuten. Voor mijn vader langs de kant wat dat ook heel duidelijk zichtbaar. Ik heb hem nooit IRL zien rijden, ik heb nog nooit zijn paarden van stal gehaald, ik heb hem nog nooit met zijn paarden om zien gaan. Wat mij betreft doet dat er ook helemaal niet toe. In de bladen en op internet lees ik dat hij het heel goed doet. En als hij met enkele aanwijzingen mij een supergevoel kan geven op mijn eigen paard, dan zal de rest mij verder een worst wezen. Dus ik ga lekker af op zijn prestaties en zijn aanwijzingen. Volgens velen hier lekker oppervlakkig. Mij verder een biet, ik denk namelijk dat ik met les van hem ontzettend opschiet.

Ok zo kan ik je frustratie begrijpen! Maar ik blijf vinden dat je daardoor erg snel mensen in hokjes stopt, wat misschien helemaal niet terecht is.
Beleren van de shet van de buurman kan je ook erg veel van leren trouwens, onderschat dat niet! Zo durf ik nu na een flink aantal verzorgpaarden (hobby handelaar) en manegepaarden wel te zeggen dat paarden opvoeden me vrij goed af gaat. Mijn rijstijl begin ik maar niet over, ik ben nou eenmaal geen talent. Maar paarden opvoeden vanaf de grond lukt me prima (en de bewijzen liggen dr) al zullen dr altijd gevallen zijn waar ik niks mee kan... maar dat geld voor (bijna) iedereen wel, het ene paard ligt je beter dan de andere. Het klopt wel dat veel "mensen met paarden" het wel denken te weten omdat ze iets ergens hebben gelezen/gehoord/gedaan. Daar kan ik ook nooit zo goed tegen. Je moet altijd bewust zijn van je eigen onkunde en gebrek aan kennis en ervaring.

Ik vind dat van je les zeker niet oppervlakkig. Je gaat in eerste instantie ervan uit dat hij wel goed zal zijn, op basis van zijn prestaties en ook meningen van anderen. Tijdens de les kom je erachter dat je paard goed reageert en dat jij je fijn voelt bij zijn aanwijzingen. Daarom ga je ermee door lijkt me, combinatie van factoren. Eigenlijk hou je met meer dingen rekening dan enkel de prestaties waar je het over had en dat maakt het al heel wat minder oppervlakkig! of eigenlijk bewijst je stukje dat je er juist niet oppervlakkig over denkt.

Ik vind de discussie over lesgeven terwijl je zelf niet "perfect" rijd een beetje lastig, kan beide partijen wel begrijpen namelijk. Als je goed weet hoe het moet en dit goed weet over te brengen, kan je een hele goede bijdrage leveren aan je lesklanten, ook al doe je het zelf ook niet optimaal. Aan de andere kant, als je zelf ook je eigen adviezen in de praktijk kan brengen en op een paard kan laten zien wat je bedoeld en wat het effect is, dan kom je wel wat geloofwaardiger over. Maar ik denk niet dat het echt een vereiste is om les te kunnen geven, wel een pre! Ik vind het eerlijk gezegd een erg lastige discussie. Niemand is perfect, iedereen maakt foutjes terwijl je wel weet hoe het hoort.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 10:58

Yamcha schreef:
@ Dorientjuh: opvoeden is zeker onderdeel van leiderschap, wel een behoorlijk belangrijke: zonder consequente, eerlijke opvoeding zul je nooit een leider zijn.

@Lovely: ik vind het idd ook nog steeds nogal als een vooroordeel klinken Lachen

Dorientjuh: wat doe jij dan als je een paard opvoedt? Wat moet hij leren? Wat gebruik je als leermethode? Hoe corrigeer je een paard? Hoe ga je om met onzekerheid van het paard? En wat doe je met angst? Hoe reageer je op schrik?
Is een paard in jouw opinie een 'vluchtdier' (waarbij je dus geen controle over het gedrag vluchten hebt) of een 'prooidier' (waarbij je vluchten als gedrag ziet, wat dus af te leren is? )

Zo wat een vragen! Haha!
Opvoeden is inderdaad een heel belangrijk onderdeel van leiderschap, maar dus niet steeds niet het geheel. Om even een voorbeeld te noemen. Je kunt een paard een trap geven wanneer het paard jou trapt, ''want dit gebeurt in de natuur ook'', wordt er dan gezegd. Dit kan je zien als een vorm van opvoeden; doet het paard iets verkeerd, dan kan hij een duidelijke tegenreactie verwachten. Dit is echter puur het opvoeden en geen goed leiderschap, want wanneer deze persoon een echte leider voor zijn paard zou zijn (geweest), dan zou het paard nooit of te nimmer het in zijn hoofd gehaald hebben om de ruiter raak te trappen.

Paard opvoeden: hij mag steeds hetzelfde wel en hetzelfde niet. Bijvoorbeeld: nooit gras eten als ik met het paard aan het werk ben.

Wat moet hij leren: een van de belangrijkste dingen is het ten alle tijden respecteren van mijn ruimte. Verder goed op mij letten en zoveel mogelijk zijn linkerhersenhelft gaan gebruiken; dit is de hersenhelft waarbij het paard probeert mee te denken en niet continu alleen maar bezig is om bedacht te zijn op eventuele roofdieren. Verder moet het paard leren te wijken voor de lichtste druk. Ik laat hierbij de rijmethode even buiten beschouwing.

Wat gebruik ik als leermethode: Parelli, dus positieve bekrachtiging en voor het paard logische vragen stellen en voor het paard logisch en duidelijk handelen. Verder uiteraard de dingen die ik in de rest van mijn paardenleven heb geleerd, en waarbij ik me goed voel om die toe te passen.

Hoe corrigeer je het paard: liggt eraan wat er gecorrigeerd moet worden. In ieder geval met, bij grote ''fouten'' dezelfde energie van het paard. Bijvoorbeeld als een paard stil moet blijven staan op een plek: telkens wanneer het paard van zijn plaats afgaat, hem terug op dezelfde plek zetten door middel van wijken voor druk totdat ik zeg dat hij daar lang genoeg heeft gestaan. Verder dus veel belonen, door middel van even rust geven en stem. Wanneer een paard door je heen zou willen lopen: met dezelfde energie als het paard, het paard door middel van wijken voor druk duidelijk maken dat dit niet de bedoeling is.

Onzekerheid van het paard: ten eerste: wanneer je jezelf en je paard goed voorbereid in een veilige omgeving gaat het paard veel meer zijn linkerhersenhelft gebruiken en zal zijn zelfvertrouwen steeds groter worden, waardoor onzekerheden afnemen. Wanneer ik, in de ogen van het paard, een goede leider ben, zal het in een situatie van onzekerheid eerst kijken hoe ik reageer. Ook kan hij achter mij gaan schuilen, wanneer ik er niet op zit. Ik kan hem dan gerust stellen.

Angst: heeft natuurlijk ook met onzekerheid te maken. Ligt eraan waar de angst voor is en hoe groot deze angst is. Als de angst zo groot is dat het paard niet meteen wil vluchten, dan kun je proberen te laten zien dat het niets is om voor te vluchten. Dus door het paard gerust te stellen. Je kunt er dan weer voor zorgen dat het paard zijn linkerhersenhelft gaat gebruiken door middel van games als de squeeze (in geval van angst voor kleine ruimtes bijvoorbeeld) of door middel van yoyo of wijken voor druk, zodat het paard met iets anders bezig is, en als het goed is zijn angst uiteindelijk overwint en dat zijn nieuwsgierigheid het overneemt, waardoor hij datgene wel durft te benaderen. Wanneer de angst echter zo groot is dat je voelt dat je paard op hol wilt slaan, kun je de one-rein-stop gebruiken om jezelf in veiligheid te brengen. Is het zo dat je je paard, wanneer je eenmaal op de grond staat, nog vast hebt, dan kun je verder gaan met bovengenoemde games. Reageren op schrik is m.i. hetzelfde.

Een paard is i.m.o. zowel een vluchtdier als een prooidier, dit is dus afhankelijk van het moment, hoeveel hij op dat moment zijn linkerhersenhelft gebruikt. Slaat het paard op hol, dan is het een vluchtdier want dan heb je dus geen controle meer. Is het paard slechts onzeker en wil het paard niet meer voorwaats of rent het een paard meter dan is het een prooidier. Het is dus aan mij de taak het paard en mijzelf zodanig te trainen dat het paard zoveel mogelijk verandert in een prooidier, in plaats van in een vluchtdier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 11:01

Maar als nou de pleuris uitbreekt, dan kun je met al je ingestudeerde games en tricks niet veel uitrichten omdat dan de bedenktijd er niet is welke stap je meot volgen, je bent ten alle tijde dan afhankelijk van je eigen reactievermogen.
En NH of traditioneel, men moet ten allen tijde het paard een slag vóór zijn, ongeacht op de "manier" waarop je het doet.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 11:03

Ja, vandaar de one-rein-stop. Die moet je dus uitvoeren voordat je paard al aan de kletter is. Dan is het belangrijkste gewoon jezelf in veiligheid brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 11:04

Tjonge jonge jonge, de one rein stop nota bene.... ga je die dan ook uitvoeren bij een groen paard wat net onder het zadel is???

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 11:06

Eh ja, wat de one-rein-stop leer je aan vanaf de grond, nog voordat je op het paard hebt gezeten. Pling Blijkt wel weer dat je niet echt kennis hebt over deze methode.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 11:07

Bovendien is een paard, als je het volgens de parelli methode doet, niet ''groen'' als je er voor het eerst opstapt. Als het goed is heb je daarvoor vanaf de grond al alle games doorlopen en dus je leiderschap voor een groot deel al vastgesteld.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 11:08

Ja, maar als je dan op dat groene paard zonder balans zit, is omtrekken wel een van de beste manieren om eronder te belanden...

En bovendien is een paard 'groen' zolang het nog niet gewend is aan wat er in het zadel gebeurd. Leiderschap heeft daar weinig mee te maken, gewenning des te meer.

Heb je met vluchtdieren....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 11:11

Nee joh, ik heb totaal geen kaas gegeten van het beleren van paarden...
Er worden jaarlijks verscheidene exemplaren bij mij afgeleverd die moeten worden ingereden dan wel gecorrigeerd en het volgende wil je niet weten, driekwart van die paarden die moeten worden gecorrigeerd, zijn "NH" beleerd. Sommige weten niet eens meer dát ze paard zijn en weten zich dan ook niet meer als een paard te gedragen... No Cheer
Randalinpony, het heeft inderdaad alles te maken met gewenning.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 11:12

randalinpony schreef:
Ja, maar als je dan op dat groene paard zonder balans zit, is omtrekken wel een van de beste manieren om eronder te belanden...

Lijkt me ook niet erg prettig voor een jong paard, dat de ruiter die net nog op de rug zat, opeens eronder ligt Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 11:14

Nee, maar het is wel "naturel" Extreme duivel zeggen de geleerden.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 11:17

Narya schreef:
randalinpony schreef:

Lijkt me ook niet erg prettig voor een jong paard, dat de ruiter die net nog op de rug zat, opeens eronder ligt Bloos

Omvallen is voor het paard zelf naar en voor de ruiter gevaarlijk.

Bovendien, een jong paard rijdt je bij voorkeur in in een kleinere ruimte als je die hebt, en als ze gaan lopen, dan ruk je liefst nergens aan. Zelf stel ik het paard weleens gewoon op zijn gemak met stem, stuur het rustig op een volte als dat lukt...
Ik heb in mijn leven ongeveer 30 paarden ingereden, niet heel veel (hobbyistje heh Clown ) maar veelal hoog in het bloed staand.

Ik heb trouwens nog maar 1! keer meegemaakt dat een paard echt ging hollen maar dat was een correctiegevalletje met een geschiedenis.
Tinker, was inderdaad doodsbang geworden door een paar nonos die eraf gevallen waren tijdens het inrijden.

@Suleilitha: ook Natural stromingen gaan uit van het creeren van succeservaringen voor een geslaagde africhting. Probeer dit topic a.u.b. niet op scherp te zetten. Knipoog

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 11:20

dorientjuh schreef:
Zo wat een vragen!

Even over je antwoorden op al die vragen: een hoop bla bla, maar weinig concreet. Ze zouden zo overgeschreven kunnen zjin uit een NH-boekje of site... Het zegt me heel weinig over jouw ervaring....

suleilitha schreef:
En NH of traditioneel, men moet ten allen tijde het paard een slag vóór zijn, ongeacht op de "manier" waarop je het doet.

Timing is essentieel... Sta je daar met je oranje stok Tong uitsteken

dorientjuh schreef:
Eh ja, wat de one-rein-stop leer je aan vanaf de grond, nog voordat je op het paard hebt gezeten. Blijkt wel weer dat je niet echt kennis hebt over deze methode.

Je kan grondwerken tot je een ons weegt... Rijtechisch zal het je niet heel veel helpen met een jong paard. Een jong paard is gewoon: zitten gaan en voorwaarts houden. Zelf het initiatief blijven nemen. Grote hulpen geven (links is in eerste instantie gewoon aan de linker teugel trekken, voorwaarts is een been+tikje achter je kuit+stem) Loslaten van voren, en hem niet in de weg zitten. Thats all. Knoppen erop zetten komt later wel.

randalinpony schreef:

Mwah, ze liggen niet zomaar om hoor... Als je merkt dat ze spanning opbouwen, gaan bokken/omhoog komen is even omtrekken (uit balans brengen) en dan direct voorwaarts rijden de meest praktische en effectieve oplossing.

randalinpony schreef:
Bovendien, een jong paard rijdt je bij voorkeur in in een kleinere ruimte als je die hebt, en als ze gaan lopen, dan ruk je liefst nergens aan.

Ik heb liever zoveel mogelijk ruimte. Kun je ze lekker voorwaarts rijden zonder ze steeds de bocht door te moeten scheuren Haha! Als ze lekker doordraven of galloperen vloeit spanning veel makkelijker af. En vanuit een voorwaartse gang kunnen ze nooit hoog bokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 11:22

Volgens mij is dat ronduit een traumatische ervaring Bloos

Wij doen helemaal niet rennen met ze, voordat ze in balans zijn en op eigen benen kunnen lopen. En aan die balans kun je fijn werken met de lange lijnen JaGalopperen op een lang zandpad, wat niet al te mul is. Maar nog even niet in de bak Lachen

Nog even wat vragen: bij het paard opvoeden: wat mag wel en wat niet?

Wat bedoel je met linkerhersenhelft gebruiken? Is het niet de bedoeling dat de mens dat doet zodat het paard gewoon paard kan zijn?

Wijken voor druk doen wij ook leren aan een paard Ja Zelfs mijn hond kan het Haha!

Positieve bekrachtiging = beloning, neem ik aan. Hoe beloon je dan? Even concreet antwoorden alsjeblieft Lachen Gebruik je snoepjes, of je stem, of aaitjes? Wat?

Dingen als met dezelfde energie, is iets waar ik niet zoveel mee kan. Dus nogmaals: hoe corrigeer je?

Wat jij schrijft over onzekerheid is mooi, maar imo theorie. Hoe pak je dat praktisch aan?

Het laatste ben ik niet met je eens. Een paard is een prooidier. Vluchten is imo gedrag, geen emotie. Gedrag is af te leren. Vluchten mag bij mij gewoon niet...... punt. Niet vluchten = braaf en heel veel snoepjes.
Verder moet ik zorgen dat ik het meest veilig ben van alles, voor het paard, zodat het niet bij mij vandaan wíl vluchten Lachen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-12-08 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 11:24

dorientjuh schreef:
Bovendien is een paard, als je het volgens de parelli methode doet, niet ''groen'' als je er voor het eerst opstapt. Als het goed is heb je daarvoor vanaf de grond al alle games doorlopen en dus je leiderschap voor een groot deel al vastgesteld.

Jij hebt wel heel erg 'één manier van denken' hè. Probeer de wereld nou eens wat breder te zien dan alleen de parelli dvd's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 11:27

Ik vraag me af of het "denken" is of een verzameling van bij elkaar gejutte informatie Knipoog
En nogmaals, een dier is ten alle tijde onvoorspelbaar, als er iets gebeurt kun je nog zoveel dvd's hebben gezien maar daar ga je je eigen vege lijf en dat van je paard dan echt niet mee redden want tegen die tijd dat je je herinnert wat je zou moeten doen is het kwaad echt al geschiedt.
Vroeger had je paardenmensen, tegenwoordig heb je mensen met paarden... verhip, waar heb ik dat eerder gehoord?
Verder ben ik er van overtuigd dat je bepaalde vaardigheden niet aan kunt leren middels boekjes, dvdtjes etcetera maar het gewoon in je moet hebben.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 11:31

@Jasmijn: Omhoog komen of bokken hebben ze bij mij nog nooit gedaan. En ik laat ze inderdaad gewoon lopen, maar de eerste week is die kleine bak vaak een mooie rem.
Vaak komen bokken/omhoog komen juist uit een gebrek aan balans/angst voor de situatie, dus rustig voorwaarts lijkt me dan beter dan omtrekken.
Daarna gaan ze bij voorkeur de wei in als die droog ligt, galopperen doe ik niet in een klein bakje.

Maar goed, er zijn vele opvattingen over inrijden en mijn manier geeft nooit problemen, dus als jouw manier dat ook niet doet is het prima heh. Lachen

Een paard dat afgeleerd heeft te vluchten, is lang zo veilig niet als een paard dat de neiging tot vluchten in bepaalde situaties verloren is.

Het een ligt in de controle, het ander wel degelijk in de gewenning en in de band van ruiter en paard.

EDIT: maar je hebt beide nodig om veilig met je paard het verkeer enzo in te kunnen. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 11:57

Even over die oranje stok. Als er over een hond gezegd wordt dat je hem met een slipketting en een stok moet corrigeren, gaan de wenkbrauwtjes al omhoog... maar een paard mag wel met een Dually halster, knopenhalster, hengstenketting en een carrotstick op zijn plaats gezet worden, nee sterker nog van meet af aan mee opvoeden. Kom nou toch...