Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Yamcha schreef:Ik heb kritiek op jouw rijtechniek, niet op je paard :0
Yamcha schreef:Ik heb kritiek erop dat je lesgeeft, terwijl je het zelf helemaal niet kunt. Het lijkt mij wijzer als je eerst zélf eens lesneemt, op een goed leerpaard.
Robijntjah schreef:Ik weet wat mijn lesklanten moeten voelen, want dat heb ik zelf gevoel op mijn verzorgpaard
Robijntjah schreef:En dat ter zijde, mijn lesklanten zijn tevreden, en ik dus ook
jasmijn78 schreef:Zwerte schreef:4e stukje... sorry maar lekker persoon ben je dan (en ja dit is wel persoonlijk en negatief bedoeld. Niet netjes in een discussie en ik doe het liever niet maar ik vind dit echt niet kunnen) als je op 1 verkeerd voorbeeld een persoon volledig beoordeeld en deze beoordeling ook al vast hebt staan. Beetje starre houding!
Het is ook een beetje bot van mij. Maar ik wordt altijd zo moe van dat eeuwige getut. Van die mensen die commentaar op alles en iedereen hebben, die alles beter weten (bijvoorbeeld zo'n commentaar over een ervaren paardenman die dik zijn sporen in de paarden heeft verdient: 'hij moet hem geen snoepjes geven, hij kan beter een klopje op de hals geven') Dan denk ik echt djeezz waar haal jij toch in vredesnaam die wijsheid vandaan??? Van die mensen die hun zogenaamde paardenervaring/kennis/gevoel en gevoel staven met ervaringen zoals het beleren van de shet van de buurman, of het rijden op de fjord van de manege die zich wel eens zou kunnen vervelen. Sorry, maar ik heb daar echt zo niks mee.
BTW: ik heb gister weer bij Sander Marijnissen gelest. Wat mij betreft ook iemand die er echt verstand van heeft. Met enkele simpele aanwijzingen verbeterde mijn paard heel duidelijk in enkele minuten. Voor mijn vader langs de kant wat dat ook heel duidelijk zichtbaar. Ik heb hem nooit IRL zien rijden, ik heb nog nooit zijn paarden van stal gehaald, ik heb hem nog nooit met zijn paarden om zien gaan. Wat mij betreft doet dat er ook helemaal niet toe. In de bladen en op internet lees ik dat hij het heel goed doet. En als hij met enkele aanwijzingen mij een supergevoel kan geven op mijn eigen paard, dan zal de rest mij verder een worst wezen. Dus ik ga lekker af op zijn prestaties en zijn aanwijzingen. Volgens velen hier lekker oppervlakkig. Mij verder een biet, ik denk namelijk dat ik met les van hem ontzettend opschiet.
Yamcha schreef:@ Dorientjuh: opvoeden is zeker onderdeel van leiderschap, wel een behoorlijk belangrijke: zonder consequente, eerlijke opvoeding zul je nooit een leider zijn.
@Lovely: ik vind het idd ook nog steeds nogal als een vooroordeel klinken
Dorientjuh: wat doe jij dan als je een paard opvoedt? Wat moet hij leren? Wat gebruik je als leermethode? Hoe corrigeer je een paard? Hoe ga je om met onzekerheid van het paard? En wat doe je met angst? Hoe reageer je op schrik?
Is een paard in jouw opinie een 'vluchtdier' (waarbij je dus geen controle over het gedrag vluchten hebt) of een 'prooidier' (waarbij je vluchten als gedrag ziet, wat dus af te leren is? )
Blijkt wel weer dat je niet echt kennis hebt over deze methode.

randalinpony schreef:Ja, maar als je dan op dat groene paard zonder balans zit, is omtrekken wel een van de beste manieren om eronder te belanden...
zeggen de geleerden. Narya schreef:randalinpony schreef:Ja, maar als je dan op dat groene paard zonder balans zit, is omtrekken wel een van de beste manieren om eronder te belanden...
Lijkt me ook niet erg prettig voor een jong paard, dat de ruiter die net nog op de rug zat, opeens eronder ligt
) maar veelal hoog in het bloed staand.
dorientjuh schreef:Zo wat een vragen!
suleilitha schreef:En NH of traditioneel, men moet ten allen tijde het paard een slag vóór zijn, ongeacht op de "manier" waarop je het doet.
dorientjuh schreef:Eh ja, wat de one-rein-stop leer je aan vanaf de grond, nog voordat je op het paard hebt gezeten. Blijkt wel weer dat je niet echt kennis hebt over deze methode.
randalinpony schreef:Ja, maar als je dan op dat groene paard zonder balans zit, is omtrekken wel een van de beste manieren om eronder te belanden...
randalinpony schreef:Bovendien, een jong paard rijdt je bij voorkeur in in een kleinere ruimte als je die hebt, en als ze gaan lopen, dan ruk je liefst nergens aan.
Als ze lekker doordraven of galloperen vloeit spanning veel makkelijker af. En vanuit een voorwaartse gang kunnen ze nooit hoog bokken. 
Galopperen op een lang zandpad, wat niet al te mul is. Maar nog even niet in de bak 
Zelfs mijn hond kan het 
Gebruik je snoepjes, of je stem, of aaitjes? Wat?
dorientjuh schreef:Bovendien is een paard, als je het volgens de parelli methode doet, niet ''groen'' als je er voor het eerst opstapt. Als het goed is heb je daarvoor vanaf de grond al alle games doorlopen en dus je leiderschap voor een groot deel al vastgesteld.