ARTIKEL: Wanneer is een paard oud genoeg om erop te stappen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: ARTIKEL: Wanneer is een paard oud genoeg om erop te stappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 13:44

suleilitha schreef:
Klopt, Noah. Maar hier op Bokt wordt zo gauw geroepen dat het "fout" is als je niet een paard voor het leven neemt en het in je hoofd haalt om op een paard te gaan zitten wat drie jaar oud is.......

En terecht.
Dat zíjn ook twee forse compromissen met het welzijn van dat paard.
Verandering is een zekerheid dus continuïteit altijd ´ijs en weder dienende´ doch het is mijns inziens een randvoorwaarde dat een ruiter een redelijke zekerheid heeft over de leefomstandigheden en continuïteit daarvan welke hij/zij het langlevende dier te bieden heeft vóór het aangeschaft wordt.
De verantwoordelijkheid voor het duurzame welzijn van het individuele dier wat iemand besluit aan te schaffen is namelijk een gevolg van die aanschaf. Daar KIEST die ruiter voor. Die WEET dat een paard hoge eisen stelt aan de leefomstandighene en behandeling en LANG leeft.
Afgezien van onvoorziene omstandigheden is er geen excuus voor korte termijn beslissingen mbt tot het langlevende dier paard.

hc

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 13:44

suleilitha schreef:
Je hoeft niet voor mij te praten. HC. Ik vind je conclusies nu toch wel erg voorbarig. Verder heb ik geen belang bij wat jij noemt de minimalisatie van de investering en optimalisatie van wat jij noemt de omloopsnelheid. Je trekt ook meteen de conclusie dat ik driejarigen als zijnde beleerd verkoop, ook dat is niet waar want ik vind dat je een licht aangereden driejarig paard niet als zijnde beleerd kunt verkopen.
Je doet nu net of jij en nog een paar anderen de enigen zijn die zich bekommeren om dierenwelzijn, ook dat vind ik nogal een boude uitspraak.
Mijn paarden komen niets te kort.

Vallen de groeischijven van een paard dan niet onder het paard zelf..?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 13:47

Verklaar je nader, Piera.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 13:47

Daar ben ik het wel mee eens, er zijn genoeg mensen die een paard houden zonder te weten wat ze doen en maar wat aanmodderen met alle gevolgen van dien.
Maar een beetje vetrouwen mag best, de meeste personen willen het beste voor hun paard. Uiteindelijk willen we allemaal wat van het dier, een om deze prestatie te leveren moeten wij goed bijdragen aan de zorg voor het paard.

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 13:49

Ik vind dat wanneer je niet in acht neemt dat het gewoon slecht voor een paard is om hem te berijden op zijn 3e, op wat voor manier dan ook, dat je dan zijn groeischijven, en dus het paard zelf, te kort doet.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 13:50

[/quote]

En terecht.
Dat zíjn ook twee forse compromissen met het welzijn van dat paard.
Verandering is een zekerheid dus continuïteit altijd ´ijs en weder dienende´ doch het is mijns inziens een randvoorwaarde dat een ruiter een redelijke zekerheid heeft over de leefomstandigheden en continuïteit daarvan welke hij/zij het langlevende dier te bieden heeft vóór het aangeschaft wordt.
De verantwoordelijkheid voor het duurzame welzijn van het individuele dier wat iemand besluit aan te schaffen is namelijk een gevolg van die aanschaf. Daar KIEST die ruiter voor. Die WEET dat een paard hoge eisen stelt aan de leefomstandighene en behandeling en LANG leeft.
Afgezien van onvoorziene omstandigheden is er geen excuus voor korte termijn beslissingen mbt tot het langlevende dier paard.

hc[/quote]

Ik vind een paard mak maken en laten wennen aan het zadel heel wat anders dan een paard intensief gaan bereiden op zijn derde jaar. Uiteindelijk kopen wij ons paard toch ook bij een fokker/ handelaar oid? Een paard die weggaat met een beetje een basis vind ik juist goed. Toch beter dat je paarden fokt, ze onbetrouwbaar als wat de deur uit doet voor zoveel mogelijk geld? Zo schetsen jullie wel iemand neer, terwijl het waarschijnlijk helemaal niet zo eraan toe gaat.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 13:52

Robijntjah schreef:
Ik denk ook dat er gewoon te weinig kennis wordt aangeboden!

Voor mij mogen dit soort dingen standaard in een manegeles verteld worden. Sterker nog, dit mag van mij verplicht worden!

Haha!

´Verplicht´ houdt in voorwaardelijk. Kortom vergunningplicht voor paarhouden/-rijden: verboden tenzij.
Tijd voor een RijpaardenBesluit Go jij! Go jij!

Het is m.i. de enige mogelijkheid om tot een 21ste eeuwse ruiterij te komen. Een dergelijke ruiterij is noodzakelijk om ongehinderd paardrijden maatschappelijk verantwoord te houden.
Wil de ruiterij maatschappelijk draagvlak houden, dan zal ze zich fundamenteel moeten reorganiseren naar 21ste eeuwse ethiek.
Dat lijkt nú niet in het belang van verschillende individuele ruiters maar: 1. is dat het zwaarstewegende? en 2. op termijn is het dat wel.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 13:52

Een driejarige overvragen is heel fout, maar om er drie keer peer week even twintig minuten op te gaan en vooral niet teveel te doen, moet kunnen. Het is de kunst om niet te veel te doen met een jonkie en die kunst verstaan de meesten niet, en daar wringt juist de schoen, Piera.

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 13:55

suleilitha schreef:
Een driejarige overvragen is heel fout, maar om er drie keer peer week even twintig minuten op te gaan en vooral niet teveel te doen, moet kunnen. Het is de kunst om niet te veel te doen met een jonkie en die kunst verstaan de meesten niet, en daar wringt juist de schoen, Piera.

Ja, en daarin verschillen wij dus van mening. Ik vind dat je die 20 minuten beter pas op zijn 5e levensjaar kan doen. En ik weet dat het een kunst is, ik heb mijn paard al vanaf dat hij 2,5 is, hij is nu 4,5 en ik rijd er nog steeds niet op Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 13:59

Noah2006 schreef:
Ik vind een paard mak maken en laten wennen aan het zadel heel wat anders dan een paard intensief gaan bereiden op zijn derde jaar. .

Heb je het artikel niet gelezen? dat STAAT er ook Pling
Je kan een paard prima beleren en ook voorzichtig met beleid en verstand van zaken zadelmak maken voor het zes is. ZES!!
Ook met na het zesde jaar gesloten groeischijven zal je een paard niet kunnen belasten als hart/longsysteem, kapsel/pezen, spieren en de geest niet voorbereid zijn.

Dat liet paardengrootmeester Kikkuli 35 eeuwen geleden al compleet met beleermethode in klei zetten en het is in de 21ste eeuw wetenschappelijk onderzocht en onderbouwd als Afgod

Er is geen excuus om deze, het ts-artikel/Kikkuli/et al, kennis niet te hebben.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 14:01

Huertecilla schreef:
Robijntjah schreef:
Ik denk ook dat er gewoon te weinig kennis wordt aangeboden!

Voor mij mogen dit soort dingen standaard in een manegeles verteld worden. Sterker nog, dit mag van mij verplicht worden!

Haha!

´Verplicht´ houdt in voorwaardelijk. Kortom vergunningplicht voor paarhouden/-rijden: verboden tenzij.
Tijd voor een RijpaardenBesluit Go jij! Go jij!

Het is m.i. de enige mogelijkheid om tot een 21ste eeuwse ruiterij te komen. Een dergelijke ruiterij is noodzakelijk om ongehinderd paardrijden maatschappelijk verantwoord te houden.
Wil de ruiterij maatschappelijk draagvlak houden, dan zal ze zich fundamenteel moeten reorganiseren naar 21ste eeuwse ethiek.
Dat lijkt nú niet in het belang van verschillende individuele ruiters maar: 1. is dat het zwaarstewegende? en 2. op termijn is het dat wel.hc

Ik denk dat dat wel in het belang is idd!
Als ik naar mezelf kijk, ben ik ontzettend in kennis gegroeid de laatste paar jaren!

Hiervoor wou ik maar wat graag een eigen paard, en heb nu pas sinds 2 maanden mijn 1e eigen beestje!

Maar oh oh wat ben ik hier blij om! Nu weet ik tenminste dat ik het dier een paardwaardig leven kan geven, en wat dat inhoudt!

Als ik 5 jaar geleden een eigen paard had gekregen/gekocht had ik gegarandeerd dingen gedaan die niet goed voor het beestje waren (en voor mij waarschijnlijk ook niet Nagelbijten / Gniffelen ), en het op een niet zo fijne manier kunnen (weten te) houden als ik nu kan!

Ik denk dat iedereen de kans moet krijgen om eerst deze kennis op te doen, en rustig aan rond te snuffelen aan de verschillende manieren van het paarden houden en rijden, en hier ook echt goede informatie over te krijgen!

Dat zou zo veel 'penny meisjes' die een paard op stal zetten en er niet meer naar omkijken schelen!

Piera schreef:
suleilitha schreef:

Ja, en daarin verschillen wij dus van mening. Ik vind dat je die 20 minuten beter pas op zijn 5e levensjaar kan doen. En ik weet dat het een kunst is, ik heb mijn paard al vanaf dat hij 2,5 is, hij is nu 4,5 en ik rijd er nog steeds niet op Knipoog

Ik denk dat er een tussenweg is! Als ik nu een 2,5 jarige te rijden zou krijgen, of zou kopen, zou ik die eerst een half jaar de wei op doen, laat maar paard zijn. Daarna rustig aan beginnen met de basissdingen, meelopen, vaststaan, grondwerken!

Vanaf daar gewoon rustig aan opbouwen, keertje dekje erop tijdens het poetsen, zulke dingen!

Pas vanaf 4 zou ik er echt op gaan willen zitten, en dan NOGMAALS niet meer dan 3 keer per week een half uur!

Maar men vergeet dat vanaf 3 beleren inhoudt dat er ook nog een hoop aan voorbeidend werk aanzit, en er veel meer bij komt kijken dan zadel erop en rondrijden maar!

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 14:02

Zeg HC prima om met jou in discussie te gaan, maar graag met respect voor elkaar. Ik heb respect voor jouw mening, jij dus ook voor die van mij.
Het verschilt per paard, het verschilt in wat je doet. Het ene paard is 6, het andere is 8, het andere is 4. Ik was pas ongesteld op mijn 14e en de andere al op zijn 10e!
Je kan niet alle paarden over 1 kam scheren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 14:02

Citaat:
Maar men vergeet dat vanaf 3 beleren inhoudt dat er ook nog een hoop aan voorbeidend werk aanzit, en er veel meer bij komt kijken dan zadel erop en rondrijden maar!

O ja? Ik ben het me elke dag bewust!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 14:03

Ik bedoel in het algemeen Knipoog Je kan je ook om alles aangesproken voelen!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 14:20

Noah2006 schreef:

Mbt groeischijven wel Haha!

Verder is elk paard een paard. De grootste individuele geestelijke en lichamelijke verschillen bij elkaar vallen nog steeds binnen de spreiding van de diersoort paard.
Elk paard heeft het evolutionair ontwikkelde programma paard in de hersenpan en het fysieke lijf van een.... paard.
Geen enkel paard heeft gesloten groeischijven in de ruggenwervels voor het zesde levensjaar.

Dat het minder slecht is daar een kortstondig een vaardige lichte ruiter op te zetten dan langdurig een zware lomperik is evident. Minder slecht is echter niet hetzelfde als goéd.
Het is extra schadelijk om botten te belasten voor de groeischijven gesloten zijn. Bij de meest kritische botten van een paard, de ruggenwervels, is dat toevallig met zes.
Hou daar rekening mee of niet.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 14:38

Ik blijf het vreemd vinden dat jij, op grond van een cijfertje, meteen doet voorkomen dat iemand die een paard inrijdt voor het zesde jaar zo fout bezig is, HC. Beetje generaliserend Haha!

Over een aantal zaken zijn jij en ik het wel eens, neem bijv. het verhaal over de dame die met paard en al de sloot in kieperde, doordat het paard was geschrokken van een tractor.
Maar in dit topic vind ik gewoon dat je overtrokken reageert en ik stoor me er ook aan dat je meteen stelt dat het paardenwelzijn in het gedrang komt, wanneer je een bijvoorbeeld driejarig paard stukje bij beetje gaat beleren.
Verder overigens even goeie vrienden....

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 14:42

Noah2006 schreef:

Nee maar je kan wel degelijk een lijn trekken. Een onderkant aan de minimale voorwaarden. Dat de groeischijven niet verbeend zijn voor een paard (ieder paard) zes is, is een feit, een zekerheid. Iemand die dat weet en vervolgens voor die leeftijd meer gaat belasten dan een niet-verbeende schijf kan hebben zonder beschadigd te raken, daar kan je terecht van zeggen: verkeerd bezig + onnodig dierenleed.

Waarmee ik dus niet gezegd wil hebben dat je een 2.5 jarige geen zadel mag opleggen, je mag hem alleen niet meer belasten dan zijn onvolgroeide beenderen kunnen hebben. En het is ook geen persoonlijke reactie op jou Noah, ook even voor de duidelijkheid.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 19:42

Bandida schreef:
Noah2006 schreef:

Nee maar je kan wel degelijk een lijn trekken. Een onderkant aan de minimale voorwaarden. Dat de groeischijven niet verbeend zijn voor een paard (ieder paard) zes is, is een feit, een zekerheid. Iemand die dat weet en vervolgens voor die leeftijd meer gaat belasten dan een niet-verbeende schijf kan hebben zonder beschadigd te raken, daar kan je terecht van zeggen: verkeerd bezig + onnodig dierenleed.

Waarmee ik dus niet gezegd wil hebben dat je een 2.5 jarige geen zadel mag opleggen, je mag hem alleen niet meer belasten dan zijn onvolgroeide beenderen kunnen hebben. En het is ook geen persoonlijke reactie op jou Noah, ook even voor de duidelijkheid.

Met dat laatste gedeelde ben ik het eens, tot een paard 7 is blijft het een jong dier en zware belasting zou dan uit moeten blijven. Je kan er een lijn in trekken, maar niet ieder paard is gewoon hetzelfde. De één is op zijn 6e nog niet uitgegroeid en de ander nou eenmaal wel, de enige die dit kan constateren is een veearts mbv rontgenfoto's. Dit 7 jaar is gebaseerd op gemiddelde resultaten, net zoals ze beweren dat iemand op zijn 21e uitgegroeid is. Ik was daarvoor allang klaar hoor Knipoog.
En er staat nergens dat ik mij persoonlijk aangesproken voel? Het lijkt mij alleen netjes ieders argument te respecteren, van zo levert ieder een bijdrage aan deze discussie.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 19:44

Ik denk dat alle paarden die voor hun zesde op wat voor manier ook gereden zijn dus eigenlijk heeel sjielugh zijn! Ach gut

En wat kan ik nog steeds genieten van die jonge broekies op de renbaan die hun hart volgen, zich inspannen en soms zelfs nog boven hun 10de racen om erna als prima allroundpaardje te kunnen fungeren.. Dromen Haha! Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 19:45

Sjijn sjeker sjielugh!
En ik weet wat jij beleeft als je die jonge honden ziet racen!!!!!!

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 19:46

Wat ik mij ook afvraag hier, degene die het volledig met de stelling eens zijn: hoe oud zijn de paarden waar jullie allemaal op rijden?? Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 19:48

Vier..... o nee, ik mag niks zeggen want ik ben het oneens met de stelling Haha!

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 19:53

Die van mij is 2,5 en ik doe er alleen soort van parelli mee Knipoog, en degene die mij lesgeeft adviseert mij gewoon te wachten hoe hij groeit. Nu is hij best overbouwd namelijk.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 19:56

wat is parelli?

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:02

Ehm even googlen.. en ontopic blijven Haha! Maar het heeft iig (nog) niks met rijden te maken Knipoog