Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
den_shir schreef:Nee ik zei achteraf wat snoepjes geven zet ik toch neer niet tijdens... En ik wil gewoon weten hoe je een paard zijn hoofd laag kunt houden... maar dan krijg ik te horen dat ik er accuut mee moet stoppen?? Daar hebben we het toch niet over... Als het dadelijk allemaal lukt lach ik diegene uit die mij zien als een gek

Het bestaat toch ook niet dat iemand alles gelijk weet of uit een bepaalde ervaring kan stellen dat er nooit meer fouten gemaakt worden?
........... suleilitha schreef:Als je het goed doet bij een groen paard horen ze er geen aversie tegen te hebben. Een goed passend hoofdstel is niet pijnlijk of vervelend, een goed passend bit ook niet. Een paard hoort net als de ruiter plezier in het werk te hebben. En een paard is slim genoeg om al heel snel de associatie hoofdstel/werken te maken. Vindt het paard het een kwelling om iets voor je te moeten doen, dan zal dat ook tot gevolg hebben dat ie het hoofdstel gaat ontwijken.

suleilitha schreef:Precies, Anneliesdj. Voor mij hoort dat er automatisch bij maar jij vult me even aan.
Ik heb wel eens keihard gelachen bij het zien van foto's waar ik met groene paarden bezig was, rijfoto's zijn dan uhm kwa houding niet altijd even fraai, maar je zult zien dat de fotograaf net knipt als een paard wegschiet en je er dus kwa houding niet op je charmantst op zit
Mijn devies is altijd, níet aan de mond zitten en altijd zorgen dat je het paard níet in de weg zit. En tot nu toe heb ik slechts één paard door de handen gehad die een enorme afkeer had van haar hoofdstel. Het was een driejarige, die volgens de eigenaar al bitwijs en zadelmak was, ze had op stal alles al een keer aan en op gehad. Ik heb het geweten. Het duurde een half jaar voor ze eindelijk het hoofdstel accepteerde. Na even navragen wist ik heel snel wat de achterliggende reden was.
Een paar meisjes die op hetzelfde adres een pony verzorgden, hadden het dier, toen het twee en een half was, dus van zadel en hoofdstel voorzien. Beestje snapte het even niet en wilde de mond niet openen. Ja, pas toen ze mét het bit tegen de tanden hadden zitten werken. Paarden vergeten niet. Deze merrie associeerde het bit en hoofdstel met een naar gevoel en je bent mooi de sjaak, als jij de persoon bent die dat vertrouwen terug mag winnen.
huppelz schreef:wat voor tips zou jij haar absoluut meegeven dan annelies?
Denise19 schreef:den_shir, laat die mensen allemaal maar zeuren.. Als je alles op een rijtje zet.. wat gaat er nu eigenlijk fout? en wat gaat er goed? ALLES gaat goed, alleen het hoofdstel kost even wat meer moeite, nou dat komt wel goed hoor.
Denise19 schreef:den_shir, laat die mensen allemaal maar zeuren.. Als je alles op een rijtje zet.. wat gaat er nu eigenlijk fout? en wat gaat er goed? ALLES gaat goed, alleen het hoofdstel kost even wat meer moeite, nou dat komt wel goed hoor.
Succes verder en ik hoor wel hoe het verder verloopt, succes morgen met Anna.
huppelz schreef:mja je kunt ervan zeggen wat je wilt maar ik vind de manier waarop TS zich staande houd hier een vet compliment waard hoor