wanneer op je paard gaan zitten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: wanneer op je paard gaan zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 14:16

Ik ga met je mee, Detour. Voordat je überhaupt aan het aanbrengen van een hoofdstel begint, moet je zeker weten dat je én razendsnel én zeer doortastend bent. In feite moet je een groen paard altijd een slag voor zijn en uit alles wat ik nu heb gelezen van de TS, trek ik het zeer in twijfel dat ze daartoe in staat is.
En verder lach je iedereen maar uit, TS. Ik denk alleen dat als je doorgaat, het zal gebeuren dat het paard jouw uitlacht.
Eerlijk is eerlijk, ik vind het aan één kant sneu dat het je niet wil lukken maar aan de andere kant, je hebt genoeg raad gekregen, vooral van mensen met ervaring hier op Bokt en je leest alleen wat je wilt lezen.
Meid, laat het aan ervaren mensen over en stop zelf met nog verder verkl*ten van dit paard!

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 15:43

den_shir schreef:
Nee ik zei achteraf wat snoepjes geven zet ik toch neer niet tijdens... En ik wil gewoon weten hoe je een paard zijn hoofd laag kunt houden... maar dan krijg ik te horen dat ik er accuut mee moet stoppen?? Daar hebben we het toch niet over... Als het dadelijk allemaal lukt lach ik diegene uit die mij zien als een gek

vind het een beetje raar dat je wil proberen zn hoofd laag te houden.. Dacht je dan wat voor advies je kreeg knoop een touw om zn hoofd en bind het vast.. ga met 10 man aan zn nek hangen en hou um laag.. Het paard moet het zelf toe laten. Eens zal dat hoofd moeten zakken, tis nou niet echt lekker om zo hoog te blijven staan met zn hoofd. Denk idd dat je hiermee moet stoppen, je hebt zelf de kennis niet om dit soort dingen aan te pakken. Aangezien je ook bokt om hulp vraagt.

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 19:59

den_shir,

er is volgens mij maar 1 manier om iets goed te leren en dat is door het te doen.
Voor alles is eens de eerste keer ook eh Lachen
Pak gewoon de tips waarvan je denkt: "he daar heb ik wat aan" en ga ermee aan de slag.
Relax joh Lachen Het bestaat toch ook niet dat iemand alles gelijk weet of uit een bepaalde ervaring kan stellen dat er nooit meer fouten gemaakt worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 20:23

Huppelz, het jammere is dat als er dingen structureel fout gaan, je niet even het paard kunt resetten en opnieuw beginnen........
Ach, zo houden mensen als Kiwiko en ik ook werk aan de winkel....

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 20:29

wat is volgens jou een 'structureel fout begin' eigenlijk?
Daar ben ik natuurlijk wel benieuwd naar Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 20:32

Wat TS omschrijft in dit topic, bijvoorbeeld het akkefietje met het hoofdstel. Dat is een structurele fout doordat het één keer mis is gegaan. Eigenlijk meer een strucutreel probleem geworden. Peerd heeft de slag gewonnen door het hoofd in de lucht te steken en dat kun je niet even van zijn harde schijf wissen.
Verder zijn er meer dingen hopeloos fout gegaan, bijvoorbeeld dat TS niet uitkeek waardoor het dier met het hoofd tegen planken knalde.
Bij het beleren van een paard kun je je dergelijke dingen gewoon niet permitteren en tevens geven ze aan dat, als je dit overkomt, je niet capabel bent een paard te beleren.

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 20:34

ja die snap ik dus niet zo goed eh. Ik bedoel: stel je voor dat ik een paard het hoofdstel om zou doen in de stal en het paard denkt 'handig' te zijn en weg te duiken en hoofd te stoten tegen een voerbak. Dat zijn toch dingen die eigenlijk dagelijks voorkomen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 20:40

Nee, dat dien jij te voorkomen. Je moet ten alle tijde opletten voor dit soort dingen. Ik vind het niet normaal dat je paard zijn hoofd stoot doordat hij wegduikt als je met een hoofdstel aan komt, dat geeft zijn aversie tegen het hoofdstel ook meteen aan, dus er is in den beginne met het hoofdstel tijdens de africhting al iets misgegaan.

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 20:42

waarom zal elk paard het hoofdstel als prettig ervaren dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 20:47

Als je het goed doet bij een groen paard horen ze er geen aversie tegen te hebben. Een goed passend hoofdstel is niet pijnlijk of vervelend, een goed passend bit ook niet. Een paard hoort net als de ruiter plezier in het werk te hebben. En een paard is slim genoeg om al heel snel de associatie hoofdstel/werken te maken. Vindt het paard het een kwelling om iets voor je te moeten doen, dan zal dat ook tot gevolg hebben dat ie het hoofdstel gaat ontwijken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 21:25

Bij het beleren heb je wel met een compleet groen paard te maken en juist daarom mag je geen fouten maken.
Een paard wat al jaren gereden wordt zal het jou misschien vergeven als hij een keer zijn hoofd stoot, die linkt dat niet meteen aan het bit (als je geluk hebt) maar een jong paard ziet het hoofdstel voor het eerst en krijgt daarbij een klap tegen zijn hoofd. Conclusie; hoofdstel = pijn.

Als je je paard op een vriendelijke manier beleert, ervoor zorgt dat je paard geen negatieve ervaringen opdoet met hoofdstel en zadel en jij bent vriendelijk en duidelijk met rijden/longeren dan zal je paar geen hekel krijgen aan het rijden.

Te denken dat elk paard aversie heeft tegen hoofdstel of zadel is dom, dat zijn enkel paarden die ervaren hebben dat rijden niet leuk is.

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 21:35

word vervolgd Lachen ...........

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 21:40

suleilitha schreef:
Als je het goed doet bij een groen paard horen ze er geen aversie tegen te hebben. Een goed passend hoofdstel is niet pijnlijk of vervelend, een goed passend bit ook niet. Een paard hoort net als de ruiter plezier in het werk te hebben. En een paard is slim genoeg om al heel snel de associatie hoofdstel/werken te maken. Vindt het paard het een kwelling om iets voor je te moeten doen, dan zal dat ook tot gevolg hebben dat ie het hoofdstel gaat ontwijken.

En een ruiter met een zachte hand en gevoel voor een groen paard ook niet.
Probleem is dus dat een bit/hoofdstel/zadel pas een kwelling wordt in handen van een onkundige of ruwe ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 08:27

Precies, Anneliesdj. Voor mij hoort dat er automatisch bij maar jij vult me even aan.
Ik heb wel eens keihard gelachen bij het zien van foto's waar ik met groene paarden bezig was, rijfoto's zijn dan uhm kwa houding niet altijd even fraai, maar je zult zien dat de fotograaf net knipt als een paard wegschiet en je er dus kwa houding niet op je charmantst op zit Haha!
Mijn devies is altijd, níet aan de mond zitten en altijd zorgen dat je het paard níet in de weg zit. En tot nu toe heb ik slechts één paard door de handen gehad die een enorme afkeer had van haar hoofdstel. Het was een driejarige, die volgens de eigenaar al bitwijs en zadelmak was, ze had op stal alles al een keer aan en op gehad. Ik heb het geweten. Het duurde een half jaar voor ze eindelijk het hoofdstel accepteerde. Na even navragen wist ik heel snel wat de achterliggende reden was.
Een paar meisjes die op hetzelfde adres een pony verzorgden, hadden het dier, toen het twee en een half was, dus van zadel en hoofdstel voorzien. Beestje snapte het even niet en wilde de mond niet openen. Ja, pas toen ze mét het bit tegen de tanden hadden zitten werken. Paarden vergeten niet. Deze merrie associeerde het bit en hoofdstel met een naar gevoel en je bent mooi de sjaak, als jij de persoon bent die dat vertrouwen terug mag winnen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 23:17

suleilitha schreef:
Precies, Anneliesdj. Voor mij hoort dat er automatisch bij maar jij vult me even aan.
Ik heb wel eens keihard gelachen bij het zien van foto's waar ik met groene paarden bezig was, rijfoto's zijn dan uhm kwa houding niet altijd even fraai, maar je zult zien dat de fotograaf net knipt als een paard wegschiet en je er dus kwa houding niet op je charmantst op zit Haha!
Mijn devies is altijd, níet aan de mond zitten en altijd zorgen dat je het paard níet in de weg zit. En tot nu toe heb ik slechts één paard door de handen gehad die een enorme afkeer had van haar hoofdstel. Het was een driejarige, die volgens de eigenaar al bitwijs en zadelmak was, ze had op stal alles al een keer aan en op gehad. Ik heb het geweten. Het duurde een half jaar voor ze eindelijk het hoofdstel accepteerde. Na even navragen wist ik heel snel wat de achterliggende reden was.
Een paar meisjes die op hetzelfde adres een pony verzorgden, hadden het dier, toen het twee en een half was, dus van zadel en hoofdstel voorzien. Beestje snapte het even niet en wilde de mond niet openen. Ja, pas toen ze mét het bit tegen de tanden hadden zitten werken. Paarden vergeten niet. Deze merrie associeerde het bit en hoofdstel met een naar gevoel en je bent mooi de sjaak, als jij de persoon bent die dat vertrouwen terug mag winnen.

Dat heb ik ook altijd hoor, maar ik denk altijd maar; ik zit er liever krom op dan dat ik hem in de mond zit omdat ik te druk bezig ben met mijn houding ed. Vind het veel belangrijker dat ik op zo'n jong waggelig paard niet in de weg zit, die houding komt wel weer als het paard zijn evenwicht heeft gevonden en bit en beenhulpen accepteerd.

Mensen beseffen het niet maar de kleinste banketstaaf kunnen voor een paard al de reden zijn om te gaan staken en veel mensen zeggen dan meteen dat ze een dwars paard hebben wat niet wil werken, dus moet hij maar even met geweld het bit erin dan zal hem dat wel leren. Ik kan je wel honderd verhalen vertellen waarbij een paard op watvoor manier dan ook een nare ervaring had, van onwetendheid tot mishandeling.
Wat ik vooral triest vind is dat TS nog steeds volhoud dat het wel gaat lukken en dat er niets mis gaat. Op zijn best wordt dit een paard met 'aversie' tegen bit, zadel en ruiter.

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 23:21

wat voor tips zou jij haar absoluut meegeven dan annelies?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 23:24

Ik heb de enige goede tip in het geval van Den-shir en dat is kappen met het verder trachten te beleren van dit paard voor het te laat is, en het overlaten aan iemand die de nodige routine en kennis heeft om de klus te klaren.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 23:27

huppelz schreef:
wat voor tips zou jij haar absoluut meegeven dan annelies?

Op dit moment lijkt me de enige goede oplossing om het uit handen te geven aan een prof die rustig de tijd neemt.
Paard heeft zo te horen al te veel negatieve ervaringen gehad om het nu nog zelf recht te breien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 23:29

Ik denk ook niet dat de TS bij machte is om de fouten nog recht te breien, omdat ze zelf niet wil zien dat ze fout bezig is geweest. Verder vind ik dat ze uit moet kijken. Ze schreef ergens dat het een tuiger is en die kunnen wat agressiever en kwalijknemender zijn dan een rijpaardje. Ze zou de eerste niet zijn die een beet krijgt terwijl paardlief niet eens de moeite neemt om de oren in de nek te leggen, of onaangekondigd een dreun van een voorbeen krijgt.

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 10:56

Vind dat jullie helemaal gelijk hebben! Zoals ik al zei was mijn paard ook bang voor het hoofdstel, stond in de hoek als ik ermee aankwam ook met het halster. Bleek dat de vorige eigenaarresse hem gewoon zo strak vast zetten met een halster om dat hij geen kant meer op kon en dan gewoon het hoofdstel omdeed. Dan accepteerd hij het niet maar word het hem gewoon gedwongen. &het halster had hij gewoon 24/7 om.

Denise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 15:17

den_shir, laat die mensen allemaal maar zeuren.. Als je alles op een rijtje zet.. wat gaat er nu eigenlijk fout? en wat gaat er goed? ALLES gaat goed, alleen het hoofdstel kost even wat meer moeite, nou dat komt wel goed hoor.

Succes verder en ik hoor wel hoe het verder verloopt, succes morgen met Anna.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 18:02

Denise19 schreef:
den_shir, laat die mensen allemaal maar zeuren.. Als je alles op een rijtje zet.. wat gaat er nu eigenlijk fout? en wat gaat er goed? ALLES gaat goed, alleen het hoofdstel kost even wat meer moeite, nou dat komt wel goed hoor.

OMG hoe oud ben je?? Man, het hele topic gaat al over alles wat er mis gaat! Er is geen verslag van ts geweest waarin niets mis ging. Als je geen zinnig commentaar kunt geven houd je dan gewoon stil Gestoord

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 18:39

Denise19 schreef:

Succes verder en ik hoor wel hoe het verder verloopt, succes morgen met Anna.

Voor het beleren van dit paard gaat er niks goed!
Zoals al eerder vermeld moet je bij een groen paard geen fouten maken, en evt 'ongelukjes' zien te voorkomen.. juist om ergens met een goed gevoel te eindigen. Een groen paard kent niks, en daar moet jij ook vanuit gaan!

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:07

mja je kunt ervan zeggen wat je wilt maar ik vind de manier waarop TS zich staande houd hier een vet compliment waard hoor Haha!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:19

huppelz schreef:
mja je kunt ervan zeggen wat je wilt maar ik vind de manier waarop TS zich staande houd hier een vet compliment waard hoor Haha!

Is dat ons doel hier op bokt? Ons staande zien te houden?
Nee, TS vraagt om advies, wij ervaren mensen geven dat, maar de TS doet er niks mee..
Laatst bijgewerkt door Casarell op 19-10-08 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt