steeds eerder?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: steeds eerder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 15:48

xannemijn schreef:
Ik vind dat ernstig dat mensen hun paarden heel snel al in rijden. dat ze
als ze 5 zijn al L lopen. Wacht dan totdat ze op de goeie leeftijd zijn

WAT is L dan??????? overgangetje naar voren, overgangetje terug, pasje weg, pasje terug, bochie links en bochie rechts en een beetje wijken (wijken is geen technische oefening is gewoon een gehoorzaamheidsoefening!!!) Shokking!!! en mag gewoon niet mogen..........

Hou toch op, L is zo ongelovelijk basis........ en is nog zo simpel voor een paard. Dat zijn dingen die voor goede paarden al bij het 4de vlieguur onder het zadel al meegenomen worden in de simpele training Lachen

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 17:46

KiWiKo schreef:
xannemijn schreef:
Ik vind dat ernstig dat mensen hun paarden heel snel al in rijden. dat ze
als ze 5 zijn al L lopen. Wacht dan totdat ze op de goeie leeftijd zijn

WAT is L dan??????? overgangetje naar voren, overgangetje terug, pasje weg, pasje terug, bochie links en bochie rechts en een beetje wijken (wijken is geen technische oefening is gewoon een gehoorzaamheidsoefening!!!) Shokking!!! en mag gewoon niet mogen..........

Hou toch op, L is zo ongelovelijk basis........ en is nog zo simpel voor een paard. Dat zijn dingen die voor goede paarden al bij het 4de vlieguur onder het zadel al meegenomen worden in de simpele training Lachen

Klopt Afgod , wijken pak ik altijd zsm al mee...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 19:05

Imago01 schreef:

Dat leren wij al spelenderwijs aan als ze nog maar een paar máánden zijn.
Wachten met erop te gaan ríjden wil niet zeggen dat je een paard niet al behoorlijk op kan leiden.
Sterker nog, onbelast aanleren is elementair dus perfect als belasten nog niet kan Pling

hc

indymo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 19:57

Huertecilla schreef:
Imago01 schreef:

Dat leren wij al spelenderwijs aan als ze nog maar een paar máánden zijn.
Wachten met erop te gaan ríjden wil niet zeggen dat je een paard niet al behoorlijk op kan leiden.
Sterker nog, onbelast aanleren is elementair dus perfect als belasten nog niet kan Pling

hc

mee eens.

cleopetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 20:29

Ook mee eens Lachen

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 20:46

ik heb liever dat een paard met 2,5 word ingereden met een PASSEND zadel, dan met 5 jaar en even een wintecje uit de kast word getrokken omdat het zonde is om een passend zadel te kopen voor zo'n groentje..... ik denk dat dat nog de meeste blessures verzorgd net ingereden paarden.......die groeien, veranderen snel van vorm, maar een zadel groeit niet mee..

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 21:14

flugeltje schreef:
ik heb liever dat een paard met 2,5 word ingereden met een PASSEND zadel, dan met 5 jaar en even een wintecje uit de kast word getrokken omdat het zonde is om een passend zadel te kopen voor zo'n groentje..... ik denk dat dat nog de meeste blessures verzorgd net ingereden paarden.......die groeien, veranderen snel van vorm, maar een zadel groeit niet mee..

En dát probeer ik steeds al aan te halen, maar wordt door sommigen op een handige manier steeds omheen gepraat...Komt telkens weer op iets anders uit. En buiten het zadel gaat het vooral om de kundigheid van de ruiter. Goed passend zadel is prima, is een eerste vereiste zelfs, maar ja, met een kromme ruiter erop, trekt het paard ook vanzelf wel krom. Dus niet alleen een goed passend zadel maar ook een goed sturende ruiter en daar schort het nogal eens aan...

En eens met het aanleren van pasje wijken. Trouwens, hoef je niet perse bewust grondwerk voor te doen. Principe van pasje opzij, wijken voor druk dus, leer je ze al aan vanaf dat ze in handen zijn (denk maar aan omzetten als ze voor je opzij moeten etc. en zelfs al bij de hoefsmid...). Dus ja, ook mee eens...

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 21:22

nou imago..hebben we het nu weeeeer in de groep gegooid..kijken of er weer omheen gepraat word hihih en die ruiter..ja das ok zeer belangrijk............. voorbeeld : ik laat min 2x per jaar mijn paard bekijken en losmaken door mijn dierenarts/ chiropractor ( dit door zijn medisch verleden ) maar zelf ben ik een tijdje terug bevallen en zit zo vast als een huis en zit verschrikkelijk scheef, dus ook ik ben nu onder behandeling van de chiropractor anders heeft het geen enkele zin........mijn zadel word ook 2x per jaar gecheckt en recht gemaakt....... dat zijn dingen..net zoals die wormenspuiten van een aantal krabbels terug, wat veel mensen niet willen weten, omdat het gewoon veel geld kost, maar als je zo gaat hameren op een leeftijd waarop een paard ingereden ivm met groeischijven ed. word, moeten ze wel zeker zijn dat bij hn oudere ingereden paard AL die andere dingen ook in orde zijn.....IS DAT OOK ZO ??

cleopetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 09:02

Het topic gaat toch over het steeds eerder berijden van een paard en niet over de ruiter of het zadel wat erop gaat?
Een goede ruiter en/of zadel is echt geen excuus om er met 2,5 al op te kruipen!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 09:09

cleopetra schreef:
Het topic gaat toch over het steeds eerder berijden van een paard en niet over de ruiter of het zadel wat erop gaat?

Maar helaas kan niemand die zo anti 'vroeg' inrijden is verklaren hoe die erbij komt dat het gebruikelijk is om paarden steeds eerder in te rijden... De enige verklaringen die zij voor die zij aandragen om die stelling te onderbouwen zijn advertenties van marktplaats... Koe

Dus waar hebben we het eigenlijk over?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 09:17

Is het uberhaupt wel een feit dat er steeds eerder ingereden wordt? Ik loop al even mee en kan me niet anders herinneren dan dat paarden met 2.5 al ingereden worden en werden.

Bovendien vraag ik me ook steeds af waarom iedereen het steeds maar heeft over de gevolgen voor het skelet ivm de groeischijven. Je rijdt toch niet op een skelet alleen? Er is ook nog zoiets van een spier/pezenstelsel dat een dier bij elkaar houdt. Je moet dit als geheel zien en niet zo afzonderlijk bekijken.

Ik denk dat een paard als geheel op 2.5 jarige leeftijd best wat aan kan. Ze zijn niet van suiker zoals menigeen hier wil doen geloven.

Lips are sealed

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 09:55

cleopetra schreef:
Een goede ruiter en/of zadel is echt geen excuus om er met 2,5 al op te kruipen!

Nou het gaat er misschien ook wel om "HOE" en met "WAT" je een paard inrijd...dat wil ik er mee zeggen...maar aan jouw reactie te zien ben jij idd bezig met het paard zijn inrijden, maar absoluut niet met de andere zeer belangrijke factoren

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 09:55

LDRD schreef:
Is het uberhaupt wel een feit dat er steeds eerder ingereden wordt? Ik loop al even mee en kan me niet anders herinneren dan dat paarden met 2.5 al ingereden worden en werden.

Bovendien vraag ik me ook steeds af waarom iedereen het steeds maar heeft over de gevolgen voor het skelet ivm de groeischijven. Je rijdt toch niet op een skelet alleen? Er is ook nog zoiets van een spier/pezenstelsel dat een dier bij elkaar houdt. Je moet dit als geheel zien en niet zo afzonderlijk bekijken.

Ik denk dat een paard als geheel op 2.5 jarige leeftijd best wat aan kan. Ze zijn niet van suiker zoals menigeen hier wil doen geloven.

Lips are sealed

haha helemaal mee eens !!!

cleopetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 10:32

flugeltje schreef:
cleopetra schreef:

Nou het gaat er misschien ook wel om "HOE" en met "WAT" je een paard inrijd...dat wil ik er mee zeggen...maar aan jouw reactie te zien ben jij idd bezig met het paard zijn inrijden, maar absoluut niet met de andere zeer belangrijke factoren

Als je mijn andere post leest dan zul je daarin lezen dat ik juist steeds wel aangeef dat ik de voorbereiding en de manier waarop het gebeurt belangrijk vind, maar uit jouw post maak ik op dat het verantwoord is om op een 2,5 jarige te kruipen als je maar een goede ruiter bent en er een mooie passende kieffer op mikt!

cleopetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 10:39

LDRD schreef:

Lips are sealed

Klopt het is al heel lang normaal om paarden al van hun tweede af te gaan beleren, maar in de ruiterij is het niet altijd goed om aan die oude gewoontes vast te houden, want als we bijvoorbeeld niet naar meneer caprilli geluisterd haddden, dan hadden we nog steeds met zijn alle lekker achterover gehangen met springen :S
Als nou blijkt dat het beter is om tot je paard zijn zesde jaar een beetje rustig aan te doen met dat beest, waarom zou je dat dan niet doen?

ik pleit er echt niet voor om een paard tot zijn zesde helemaal niet te laten werken, maar ik denk wel dat het slim is om tot dat het paard volledig volgroeid is wel rekening te houden met het feit, dat hij nog niet af is!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 10:40

En wie zegt dat dat niet gebeurd dan?

cleopetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 10:43

LDRD schreef:

het feit dat dit topic aardig goed loopt zijn er genoeg mensen die van mening zijn dat dat niet gebeurd

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 10:49

Citaat:
Als je mijn andere post leest dan zul je daarin lezen dat ik juist steeds wel aangeef dat ik de voorbereiding en de manier waarop het gebeurt belangrijk vind, maar uit jouw post maak ik op dat het verantwoord is om op een 2,5 jarige te kruipen als je maar een goede ruiter bent en er een mooie passende kieffer op mikt!

ik probeerde gewoon een punt te maken.. dat ik liever een paard van 2,5 onder het zadel zie op de "goede" manier ipv een paard van 5 op de "foute" manier, er wordt hier namelijk alleen maar over de leeftijd gepraat, maar niet over hoe ze onder het zadel zijn....en dat kan je ook niet afhalen van foto's van marktplaats..

En eerlijk is het zowieso niet, hoe oud ze ook zijn, want een paard hoort niet onder het zadel, dus als mensen zo anti zijn...moeten ze helemaal niet op een paard stappen...das pas "eerlijk"

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 10:50

cleopetra schreef:
want als we bijvoorbeeld niet naar meneer caprilli geluisterd haddden, dan hadden we nog steeds met zijn alle lekker achterover gehangen met springen :S

Onlangs is anders onderzocht en gebleken dat de 'verlichtte zit' helemaal niet verlicht. Dus Caprilli was zo gek nog niet Knipoog

cleopetra schreef:
Als nou blijkt dat het beter is om tot je paard zijn zesde jaar een beetje rustig aan te doen met dat beest, waarom zou je dat dan niet doen?

Definieer 'rustig aan doen'... Voor sommige is 'rustig aan doen' grondwerken tot je een ons weegt, sommige vinden 'rustig aan doen' dat je niet eens naar het paard mag wijzen tot hij 6 is, en sommige vinden dat 'rustig aan doen' is: zadelmak maken met 3, met 4 in de L, 5 in de M etc...

Dus waarom zou je WAT niet doen? Daarvoor moeten we het eerst eens zijn over wat we verstaan onder 'rustig aan doen'.

cleopetra schreef:
ik pleit er echt niet voor om een paard tot zijn zesde helemaal niet te laten werken, maar ik denk wel dat het slim is om tot dat het paard volledig volgroeid is wel rekening te houden met het feit, dat hij nog niet af is!

Zie mijn voorbeeld van mijn paard wat ik hier eerder poste: ben jij van mening dat ik geen rekening hou met zijn leeftijd?

cleopetra schreef:
het feit dat dit topic aardig goed loopt zijn er genoeg mensen die van mening zijn dat dat niet gebeurd

Vind jij dan dat die mensen hun mening goed hebben onderbouwd? Bijvoorbeeld aan de hand van advertenties op marktplaats?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 10:59

LDRD schreef:

Ik denk zeker wel dat er op dat gebied winst is te behalen.

Steeds meer ruiters kopen een getalenteerd jong paard en willen ze klaarmaken voor evenementen als de PAVOcup, willen ze vroegtijdig hoog in de sport hebben. Daar hoeft niks mis mee te zijn imo, maar ik vind wel dat er steeds meer een concurrentiestrijd ontstaat om je paard vroeg hoog te hebben lopen. En dus gebeurt het welzeker dat ruiters zo vroeg mogelijk beginnen aan oefeningen waar het paard nog niet sterk genoeg voor is.

Persoonlijk heb ik er ook wel last van hoor. Mijn paard staat stil met een blessure en ik kijk met lede ogen dat andere vijfjarigen al M lopen, soms zelfs de kampioenschappen van het M2 meelopen. Eigenlijk belachelijk, ik heb er vroegah niet eens over nagedacht dat ik een zesjarige pas voor het eerst in de B meenam (oke, tot een jury zei dat ik met dat beest minstens M had moeten rijden nu, dus vroegah bestond het idee ook) Bloos
Maar het moeilijk om die mentaliteit niet over te nemen, stiekem denk ik ook wel eens als er iemand voor me staat "ja, maar dat is een U'tje, die had nu eigenlijk minstens Z moeten lopen en eigenlijk ZZ" Koe
En anderzijds wel denken over mijn vijfjarige in het L2 dat ik het iig rustigaan doe met hem, lekker hypocriet, want eigenlijk voel ik me gewoon banketstaaf dat de mijne geen M2 loopt en ben ik happy als ik nog Wtjes in de B zie want dan ben ik iig toch sneller dan iemand... Koe

Het blijft moeilijk, imo is het ontzettend individueel bepaald wat een paard aankan en is de enige juiste richtlijn om aan te kijken wat het specifieke paard al aankan. En da's best moeilijk als je eerzuchtig bent en zo'n dier is je enige wedstrijdpaard, en dat zie je steeds meer. Vandaar denk ik de trend.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 10:59

precies !!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 11:14

Urielle schreef:
Steeds meer ruiters kopen een getalenteerd jong paard en willen ze klaarmaken voor evenementen als de PAVOcup, willen ze vroegtijdig hoog in de sport hebben. Daar hoeft niks mis mee te zijn imo, maar ik vind wel dat er steeds meer een concurrentiestrijd ontstaat om je paard vroeg hoog te hebben lopen. En dus gebeurt het welzeker dat ruiters zo vroeg mogelijk beginnen aan oefeningen waar het paard nog niet sterk genoeg voor is.

Qua overbelasting kun je inderdaad de jonge paarden competities ter discussie stellen... (dus niet alleen de pavo-cup, maar ook de VSN en de hengstencompetitie)... Persoonlijk vind ik ook al die evenementen wat veel voor een jong (getalenteerd) paard. Wat feitelijk van het paard wordt gevraagd stelt niet zo veel voor (in de zin van de oefeningen/parcoursen), maar wel de hoeveelheid evenementen waar die paarden aan mee moeten doen. Zelfs topruiters zetten hun vraagtekens bij dergelijke competities. Edward gal zei laatst in De Strengen dat hij vaak veel tjid nodig heeft om hengsten die de hengstencompetitie hebben gelopen weer goed te krijgen...

Maar hoe groot is dat percentage nu als je kijkt naar de totale paardensport? De gemiddelde ruiter heeft echt geen paard op stal staan dat in de pavo-selectie terecht komt hoor (met alle respect). Daar hebben de meeste A geen geld voor om een dergelijk paard te kopen, B geen vaardigheden om als ze al een getalenteerd paard hebben, deze goed voor te stellen en C (discutabel) de naam niet voor...

Wat komt uiteindelijk in Ermelo terecht van de jonge paarden? 15 4 en 15 5 jarigen? Hoe groot is dat percentage van die complete jaargang? Moet je daaruit een conclusie stellen dat het een 'trend' is om zo jong mogelijk aan de slag te gaan? Ik denk echt dat het in de praktijk wel meevalt...

Ik denk dat je je beter zorgen kunt maken om al die klungels zonder ervaring die een jong paard kopen, en er na 3 jaar martelen nog mee in het L rondsjorren..

Urielle schreef:
Het blijft moeilijk, imo is het ontzettend individueel bepaald wat een paard aankan en is de enige juiste richtlijn om aan te kijken wat het specifieke paard al aankan.

Het is logisch als je door blessureleed, of bijvoorbeeld dracht 'vertraging' oploopt... Of omdat je er gewoon even geen tijd voor had.
Het is helemaal niet raar als je met een 6 jarige nog in de B rondstuurt. Maar wel als je al 2 jaar onafgebroken week in week uit op concours gaat. DAN moet je je echt afvragen wat je verkeerd doet. Maar het zijn juist vaak DIE mensen die zichzelf op de bosrt slaan 'dat ze het zo lekker rustig aan doen' en commentaar leveren op mensen die met enige vaardigheid en een leuk paard heel ongedwongen een klasse per jaar promoveren.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 11:21

SUPER gesproken !!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 11:25

HC, wat heeft wijken voor toegevoegde waarde bij een veulen? En oefen je dan ook travers e.d.? Pling

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 11:32

Helemaal eens hoor Jasmijn.
Ik denk dat er meer paardenleed is onder recreatieruiters (en daarmee bedoel ik ook de basissport) dan onder paarden die onder professionele lopen. Feit is ook gewoon dat er vele malen meer paarden in de recreatie en basissport lopen en dat de bijbehorende ruiters en amazones zeer regelmatig geen idee hebben waar ze mee bezig zijn.
Dit is geen verwijt, maar gewoon constatering van feiten.