Wetenschap & gevoel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paardentango

Re: Wetenschap & gevoel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 17:00

Gosje, ik heb het nog niet gezegd of krijg de nieuwsbrief binnen van horses.nl

Wat denk je !

Toppunt van mooi staaltje van iets aanleren aan dieren door de knappe, knappe mens, erg 'natuurlijk':

Kijk zelf maar even op Dierentuin laat leeuwen paardrijden Verward

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 01-10-08 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 17:07

Geweldig die he, had ik al eens gezien.

aangezien je nu zelf ook wat off topic gaat, hier wat off topic konijnen kunstjes:
1. de makkelijkste is lopen op de achterpootjes aangezien je dat kun leren door ze op hun achterpootjes achter een snoepje aan te lopen. Met 1 stapje beginnen want het is best lastig voor ze.
2. hindernis springen, is zeer veel over te vinden op internet (you tube).
3. apporteren.
Ik doe zelf dat soort dingen eigenlijk niet echt maar mijn eerste konijn kon wel springen met een barbie op zijn rug (sielugh) en al mijn andere konijnen kunnen op de achterpootjes lopen.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 17:12

Dat eerste meen je hopelijk niet echt ?

Dat tweede klinkt wel grappig, denk je dat konijnen het zelf ook leuk vinden? Ondanks dat ik niet voor het clickeren ben kan ik me namelijk wel voorstellen dat dieren er nogal lol aan kunnen beleven.

Enne, als je dit kan met een konijn denk ik dat paarden geen enkel punt meer zijn !

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 17:21

punt 1 is echt een hele makkelijke hoor en ze doen het graag voor een snoepje. De vette hangoren met dikke kont zijn er misschien niet zo handig in trouwens, maar ik heb enkel slanke middenmaatjes.
Springen vinden ze vast wel leuk want konijnen zijn net als katten stronteigenwijs. Als ze niet willen dan beuken ze het sprongetje gewoon opzij denk ik. Sommigen gaan wel haast tot een meter. 1 van mijn jonge dieren sprong laatst op de eettafel dus die kan dat vast ook wel.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 17:29

zoo, da's wel knap.

Maar ik durf niet te zeggen wat wij, normaal gesproken, met de konijnen doen. Zei dat 'op school', en ik twijfel of ik de lessen nu nog in mag komen. Sorry hiervoor Bloos sorry... Bloos
Die eigenwijsheid is wel erg grappig, en dat maakt het wel erg knap om ze te 'verleiden' denk ik?

Boeiend toch, wat dieren en mensen samen kunnen. Lijkt toch wel vriendschap.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 17:33

Het maakt ze vooral grappig als ze de boel willen verbouwen omdat je de bank of zo hebt verplaatst en het bevalt ze niet. Met snoeren is dat natuurlijk weer niet zo handig.....
Je kunt ook niet zomaar in de weg gaan staan, dan proberen ze je opzij te duwen.
Ook heel grappig: wij hebben naast de bank een hangende spiraal met kaarten e.d eraan. 1 van de beesten vind het geweldig omer een ruk aan te geven en dan te kijken hoe de kaarten om haar oren dansen Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 19:01

Paardentango schreef:
enne... alleen vogels zijn werkelijk van nature monogaam ingesteld, .

Nee hoor. De vrouwtjes van verschilende zangvogels in NL bv. kiezen een zorgzame vader als partner en paren achter zijn rug met alle stoere flierefuiters die maar willen. De mééste jongen zijn niet van degene die ze verzorgt Haha!
Daar is wetenschappelijke onderbouwd feitenmateriaal over: gedragsonderzoek (incl.beeldmateriaal)) en dna-onderzoek.
Dit is een voorbeeld van weten door wetenschap...

hc

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 19:12

Over het algemeen... HC, dat betekent niet alle, zo zwart wit staat het hopelijk niet gesteld. Wel ingesteld staat er Haha!

Meerdere vogels gaan 'vreemd' net als paarden, heel soms...en mensen ?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 19:26

Paardentango schreef:
Meerdere vogels gaan 'vreemd' net als paarden, heel soms... ?

Oeps, weer niet zo geschreven als je bedoelt?
Paarden zijn als regel ´monogaam´ binnen hun familiegroep. In de vrije ruimte kan een merrie die dat werkelijk nodig vindt zó naar een andere harem lopen.
Ook daar is ruimschoots onderzoeksmateriaal over beschikbaar. Ik zal geen bronnen geven om niemand te kwesten Lips are sealed

Het sexuele gedrag heeft voor zover aantoonbaar alleen bij de méns een morele inhoud.
Die morele inhoud is sociaal-cultureel afhankelijk en niet absoluut.
Of bij dieren sprake is van cultuur en zo ja hoe/welek is ook een interessant vraagstuk waar behoorlijk fundamenteel over gedacht wordt en idem onderzoek naar wordt gedaan.

Wetenschap levert informatie voor kennis. Die kennis kan je met gevoel gebuiken. Of niet.

hc

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 19:59

Heb het vast ergens ongelukkig geformuleerd. Nog een hoop te leren, zo zie je maar weer.
Elke dag is weer wat bijgeleerd.

Eigenlijk best een prettig idee, paard zijn, bevalt het je ergens niet dan stap je op. Zelfde voorwaarden. Alleen dat hongeren lijkt me niks en de kou.. brr...

Lastig die moraliteit eigenlijk, paarden zijn egenlijk een voorbeeld over het ook kàn !

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 21:01

Paardentango schreef:
Lastig die moraliteit eigenlijk, paarden zijn egenlijk een voorbeeld over het ook kàn !

Mensen ook; zélfs in onze westerse maatschappij.

Dit onderwerp is wederom een goed voorbeeld dat wetenschap en gevoel elkaar helemaal niet hoeven uit te sluiten, elkaar perfect kunnen versterken doch dat in de praktijk gevoel wetenschappelijke kennis vaak blokkeert.
Dit vindt haar grond in het relatieve gewicht dat een individueel persoon aan emotie versus ratio toekent.
Veel mensen kunnen niet meer rationeel denken zodra emoties een rol spelen. Angstagessie is dan een ´normale´ reactie en in extrema leidt het tot paniek.

hc

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 21:23

Wat denk je van andersom dan ?

Ik krijg wekelijks boeken per mail aangeboden, over technische aspecten van het rijden, hoe leer ik paardrijden, beter rijden, conditie trainen, biomechanica etc. maar waar staan de omgangsvormen met paarden?
Behalve enkele Amerikaanse trainings technieken Koe om het paard 'dingetjes' te laten doen. Waar drommen mensen aannemen het uitgevonden te hebben.

Begint het hele begeuren niet gewoon op stal?
Een paard is een gevoelsdier, maar o, wee als je dat zegt. Bloos

Wat denk je van technische kennis die het gevoel blokkeert?

Het gaat denk ik niet om de gevoelens zelf, wel over hoe je er vervolgens mee omgaat. Denk aan het prikje, de ene wordt hysterisch en de ander doet het niks.
Wat is stress, waar komt het door, waarom doet mijn paard .... ?

Te veel problemen, die eigenlijk niet nodig zouden hoeven zijn, als we elkaar maar beter begrepen en meer vragen zouden stellen in plaats van aannames.

Dus wat roept het op als je zegt wetenschap èn gevoel? Het ene dient de ander niet uit te schakelen wel samen te gaan. Elkaar aanvullen. Ach gut

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 15:07

Paardentango schreef:
Begint het hele begeuren niet gewoon op stal?

Als het goed zou zijn zou het beginnen met een goed stuk studie waardoor de ruiter zou weten dat het juist níet op stal begint maar met een wei met schuilgelegenheid.

Citaat:
Een paard is een gevoelsdier, maar o, wee als je dat zegt. Bloos

Euh, welk dier is er géén gevoelsdier? Emoties zijn de motor voor gedrag, kennis en ervaring bepalen wélk gedrag Pling
Nu begrijp je wellicht ook waarom paarden geen 'vluchtdier' zijn Haha!

Citaat:
Wat denk je van technische kennis die het gevoel blokkeert?

Ik denk dat dit een onzinnige vraagstelling is. De ratio sluit emotie niet uit. Emotie de ratio vaak wel.

hc

cleopetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 15:16

Huertecilla schreef:
Wetenschap levert informatie voor kennis.

Weet je wat ik nou zo grappig vind van wetenschap?
Wat vandaag wetenschap is kan morgen onzin zijn omdat 1 of andere wetenschapper het weer beter weet dan de vorige! Clown

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 15:26

Dat gaat niet over beter weten, er blijken gewoon andere dingen uit een ander onderzoek. De uitkomst van een enkel onderzoek is daarom niet meteen 'de waarheid'. Het is wel een bron van informatie om er achter te komen hoe het nu eigenlijk zit.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 07:26

Wat als iemand zijn eigen weg kiest en op onderzoek uitgaat. Of dat nu in een stal is of in een schuilhut. Ik denk dat je het meeste leert over en van paarden als je zelf met ze omgaat. Of dat nu borstelen is of naar de stal brengen is.

Heeft men, mensen, voldoende ruimte om ook te mogen onderzoeken, want hoe vaak staan er niet gelijk 'wijzen' te roepen dat je het hélemaal verkeerd doet of ziet. Is het niet ieders goed recht om zelf te ontwikkelen, en af en toe te bedenken, heej, dit werkte wel, en dat weer niet. Hoe zit dat? Dan komt het boek om de hoek, staat er ergens iets over...

Hoe kan een aanstormende ruiter zijn eigen gevoel het beste leren ontwikkelen?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 08:12

Paardentango schreef:
Hoe kan een aanstormende ruiter zijn eigen gevoel het beste leren ontwikkelen?

Door kwalitijd (bb) te investeren in zichzelf. Ongeveer 50% van de tijd te studeren in wetenschappelijk verantwoord materiaal en 50% in de leer te gaan bij een paardgericht lesgeefmens (m/v).
In de Spaanse Rijschool in Wenen noemt men dit ´de denkende ruiter´.
Het instroomniveau van de ruiters daar is héél hoog. Zonder hoog IQ, EQ, vaardigheid en talent wordt je niet aangenomen. Van die begaafde ruiters wordt de eerste jaren 50/50 theorie/schoolpaard verwacht.
Na bewezen voortgang krijgen ze een eigen remonte-paard toegewezen om dit onder leiding van een hoofdruiter verder op te leiden. Theorie en praktijk blijven beíden even belangrijk al verschuift het accent in tijd naar doen. Niet in het minst omdat het páárd praktijktijd nodig heeft.

Ditzelfde beeld kun je zien bij de militaire springschool bij Madrid. Zeer ervaren ruiters en beroepssoldaat (onderofficier) zitten in uniform vrijwel dagelijks in de schoolbanken om de gedoseeerde kennis op te doen waar ze op dat moment in hun leertraject wat mee kunnen doén.

Een ´aanstormend ruiter´ kan het best wat winder stormen en wat meer nadenken. Zelfs ervaren ruiters met talent en aardig wat draaiuren rennen niet voor ze kunnen lopen; juíst ervaren ruiters met talent dus Pling Pling

Kortom: door kwalitijd (bb) te investeren.

hc

pdjonghe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 08:20

Enerzijds heb je misschien wel gelijk. In elk geval klinkt de idee wel goed. En natuurlijk is de kennis die men al doende verwerft kennis die veel langer blijft plakken. Anderzijds, is het niet dwaas om de fouten te maken die al gemaakt zijn? Enkel en alleen om zoekend te kunnen leren?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 08:23

pdjonghe schreef:
. Anderzijds, is het niet dwaas om de fouten te maken die al gemaakt zijn?

Waar haal je dát nu vandaan???
Juist door studie en kundige begeleiding voorkóm je het uitvinden van je eigen kromme wiel.
Op een solide basis kan je uiteindelijk echt je eigen stijl en manier wel ontplooien. Juíst.

hc

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 08:40

HC heeft een punt, maar of het haalbaar is in de praktijk geeft twijfels.
Als ik kijk op de gemiddelde stal wordt vooral geleerd met kanonskogels te schieten op de paarden, slofje, sprootye, geef hem een tik en laat zien wie de baas is.
Geeft me echt wel kopzorgen hoor.

Wat denk je van gewoon wandelen met een paard. Samen ontdekken wie je bent en hoe je bent. Kijken, voelen, denken?
In de lessen zie ik vaak ruiters denken, dènken en dan zodanig dat ze helemaal gaan zitten beredeneren wat er zou kunnen gebeuren. Paard kwijt, de ruiter is met zichzelf bezig in plaats van met het team.

Dan blijf ik toch eerder geneigd om te zeggen STOP met denken, ga voelen wat er gebeurt. Waarom het gebeurt komt daarna wel, luister naar je gevoel en maak het zeker niet te ingewikkeld.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 08:47

Paardentango schreef:
HC heeft een punt, maar of het haalbaar is in de praktijk geeft twijfels.

De haalbaarheid bepaal je zélf.
Koning Duarte schrijft daar in 1438 al een nog steeds volledig actueel hoofdstuk in zijn boek ´GoedPaardrijden´ over: Voor ruiters met talent en inzet, de dáádwerkelijke wil, is er altijd een weg. Zelfs de concrete voorbeelden en oplossingen welke hij voorstelt zijn nog actueel!

Het niet nastreven van zelfverbetering leidt tot niet-zelfverbetering Cool

hc

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 08:53

Door theorie en praktijk te combineren met "gevoel" voor je paard en jezelf, kom je juist een heel eind.

Ik denk dat het grote probleem ligt, bij mensen met paarden die alles nog moeten "leren".
Die kunnen niet alles met "gevoel" doen.
De basiskennnis is daar "diernodig"

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 08:54

Nou, als ik hier op bokt.nl zo rondkijk denk ik dat er toch heel veel mensen zijn die echt en oprecht open staan.
Alleen al het aantal problemen wat vaak goudeerlijk wordt beschreven en besproken vind ik iets om te bewonderen.

Sommigen schamen zich, en durven niet te spreken over hun wanhoop en anderen durven dat wel. Met het risico om nogal afgezeken te worden, ('t gebeurt) maar toch, men durft het wel.

Dus ik denk dat de wil er in Anno 2008 wel is, het is dan eerder hoe ?
In 1438 reden de scholieren geen paard, nu wel.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 08:58

Paardentango schreef:
Dus ik denk dat de wil er in Anno 2008 wel is, het is dan eerder hoe ?
In 1438 reden de scholieren geen paard, nu wel.

Klopt, het modale niveau is een stuk lager nu Vork

hc

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 09:01

Nah. HC Dat is niet erg aardig vind ik.

Dat is ook niet relevant, ik denk dat het relevanter is om te kijken naar hoe en waar je dit zou kunnen aanpakken, alleen zeggen dat iedereen het niet goed doet is te kort door de bocht.

Ik meen het als ik zeg dat ik bewondering heb voor de openheid van mensen, want alleen dan kun je samen iets doen.

Het gros 'deskundigen' zit, over het algemeen, alleen maar hoofdschuddend te kijken als er iets mis gaat.