Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 19:31

Ik vind dat ook niks met de basis te maken hebben hoor, ik heb een keer m'n stapgedeelte, verzamelde stap, halthouden achterwaarts keertwendingem en uitgestrekte stap moeten doen, terwijl er in de ring naast me springen prijsuitreiking was, Inc tatatrataaaa muziek gestampt op tribunes en een retteketet ereronde, nou weinig punten in de stapserie.... :')
Is dat dan omdat m'n basis niet in orde is? Lijkt me niet hoor

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 19:51

Ik beoordeel mensen meestal niet om hun rijkunst bij een wedstrijd. Ik hou het dan bij de proef beoordeling zonder diepgaande conclusies.
Net zo goed kunnen ze fantastisch rijden en zie ik net die ene dag dat het paard uit zijn stekker gaat van een lama langs de ring.
Wedstrijden zijn met recht momentopnamen. Zeker in de lagere klassen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 20:03

FCSA schreef:
Volgens veel mensen (en niet alleen leken) is de FEI van toen de FEI van nu niet meer... Maar dat is een discussie die al op 1000 plaatsen op internet wordt gevoerd ;)

@vur: ik zal de quote van Anja Beran binnenkort ff voor je opzoeken.

Ik snap deze reactie eerlijk gezegd niet zo op mijn quote. Sport ontwikkelt zich in de loop van de tijd, niet alleen paardensport maar elke sport. Daar zullen de meningen altijd over verdeeld blijven mof de veranderingen verbeteringen zijn die blijven of met de tijd weer terug veranderen. Maar feit blijft dat de FEI bepaald wat er op topsport niveau getoond dient te worden.

Wat Anja Beran betreft....heb haar nog nooit een paard zonder tactfouten zien presenteren. Totaal niet mijn idee van een goede basis. Mis tact, mis impuls en vindt het getrucked. Meer richting academisch als klassiek.

En inderdaad heeft die stress voor een wedstrijd helemaal niets met de basis goed voor elkaar hebben te maken. Die paarden zijn op dat moment helemaal opgeladen om maximaal te presteren. Zeg je vlak voor de start boe tegen daphne schippers zit die ook tegen het plafond.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 20:36

:= ik ben ook geen beran fan, ik weet niet precies wat t is maar ws idd omdat t meer richting academisch gaat en dat vind ik helemaal niks.
Ik zie daarin maar weinig mensen op een simpel trensje sturen, al snel rijdt men met stang en kaptoom in combi.... Ik snap niet wat daar knap aan is.
Dat valt me trouwens wel op, in de verschillende stromingen worden er allerlei bitten en optoming gebruikt, en behoorlijk heftige ook, terwijl de dressuurbasis ruiters het met een trensje moetwn doen.
Waarom is dat?waarom pakt men naar allerlei bitten? Omdat t dan wel lukt?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 20:47

oji schreef:
FCSA schreef:
Volgens veel mensen (en niet alleen leken) is de FEI van toen de FEI van nu niet meer... Maar dat is een discussie die al op 1000 plaatsen op internet wordt gevoerd ;)

@vur: ik zal de quote van Anja Beran binnenkort ff voor je opzoeken.

Ik snap deze reactie eerlijk gezegd niet zo op mijn quote. Sport ontwikkelt zich in de loop van de tijd, niet alleen paardensport maar elke sport. Daar zullen de meningen altijd over verdeeld blijven mof de veranderingen verbeteringen zijn die blijven of met de tijd weer terug veranderen. Maar feit blijft dat de FEI bepaald wat er op topsport niveau getoond dient te worden.

Wat Anja Beran betreft....heb haar nog nooit een paard zonder tactfouten zien presenteren. Totaal niet mijn idee van een goede basis. Mis tact, mis impuls en vindt het getrucked. Meer richting academisch als klassiek.

En inderdaad heeft die stress voor een wedstrijd helemaal niets met de basis goed voor elkaar hebben te maken. Die paarden zijn op dat moment helemaal opgeladen om maximaal te presteren. Zeg je vlak voor de start boe tegen daphne schippers zit die ook tegen het plafond.

Wat ik bedoelde te zeggen, is dat de manier waarop tegenwoordig gejureerd wordt niet overeenkomt met hoe de oefeningen ooit beschreven zijn. Dus of de manier van jureren zou moeten veranderen (waar velen voor pleiten) of de oefeningen zouden anders geformuleerd moeten worden (wat me onwenselijk lijkt). Maar ik hou me verder graag buiten die discussie, want het blijft een never-ending-story :+

Ik ben trouwens ook niet per se fan van Beran. Het neigt soms idd naar academisch, al heb ik tijdens de clinics nog nooit mensen met kaptoom en kandare gezien (@knollentuin), wel met S&T. Ik was ook verbaasd over haar opmerking over verzamelen van warmbloeden, vandaar dat ik 'm plaatste. Wellicht zit er iets in, ik stel me graag open voor nieuwe/andere info :)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 20:52

Met Anja heb ik ook niet veel eerlijk gezegd. Dus je hoeft van mij geen moeite te doen om haar qoute op te zoeken hoor FCSA, ook al is het goed bedoeld.

FCSA

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 20:54

Oké :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 21:00

Aha, hier zie ik er een flink aantal op z'n academisch rijden en ze hebben allemaal flinke ijzerwinkels eraan hangen ik plak dat meteen aan het academische toch omdat ik dat daar het meest tegenkom.
https://youtu.be/FweuIc2kIbU
Zoals hier in t filmpje

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 21:05

Kan hier geen filmpjes kijken (buitenland met slechte internetverbinding), maar ik geloof je direct. Heb het alleen zelf in de boeken en clinics niet gezien. Ben het wel met je eens hoor dat het naar academisch neigt, ze presenteert het overigens zelf wel als klassiek (met impuls en met aanleuning).

Edit: zal wellicht ook iets te maken hebben met het verschil tussen Frans en Duits klassiek, het artikel dat daar enige tijd geleden over werd gepost vond ik heel verhelderend :j

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 21:13

Mijn linkje is puur academisch, niks met beran te maken, maar paar jaar terug was ze hier in Lisse en daar reden ze ook met van alles en nogwat, ik was daar wel teleurgesteld over want ik zag nagenoeg geeneen mooi in een stille verbinding en aanleuning gaan. Allemaal nogal heftig kauwend en van de scherpe bitten af,
Het verschil zal m idd daarin zitten
Ja :j

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 21:14

AR heb ik helemaal niks mee. Maar goed, dat is persoonlijk. Heeft iets te maken met de meestal onrustige aanleuning en gebrek aan impuls, schwung en gedragenheid. De moderne zeepaardjes vind ik trouwens ook niks.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 21:16

knollentuin schreef:
Mijn linkje is puur academisch, niks met beran te maken, maar paar jaar terug was ze hier in Lisse en daar reden ze ook met van alles en nogwat, ik was daar wel teleurgesteld over want ik zag nagenoeg geeneen mooi in een stille verbinding en aanleuning gaan. Allemaal nogal heftig kauwend en van de scherpe bitten af,
Het verschil zal m idd daarin zitten
Ja :j

Bij een van de clinics die ik gezien heb (in Callantsoog) was wel iemand met een zeer scherp bit en een paard dat daardoor totaal achter de teugel ging. Daar zei Anja toen wel wat van, dat ze op deze manier eigenlijk geen les kon geven.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 21:19

Ok, dat is wel ok, is dat pasgeleden? De clinic waar ik was is al een paar jaren geleden. Ben er daarna nooit meer naartoe gegaan, ik vond t duur en teleurstellend, dan ga je niet snel nog een keer hé?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 21:21

Ik denk ongeveer 1.5 jaar geleden. Ik vond het vooral jammer dat er weinig werd uitgelegd over waarom welke oefening op welk moment, ze zei gewoon wat de ruiter moest doen en dat was het. Die ervaring heb ik overigens met meer clinics...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 21:27

Ja dat is idd niet iets waarvan je wat opsteekt, de clinic waar ik was is 3 Jr geleden. Ze zijn op te zoeken op Lisse er staan wel wat filmpjes nog op YouTube
Meerijden met clinics vind ik eigenlijk altijd nog het leukste

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 22:06

knollentuin schreef:
Ik vind dat ook niks met de basis te maken hebben hoor, ik heb een keer m'n stapgedeelte, verzamelde stap, halthouden achterwaarts keertwendingem en uitgestrekte stap moeten doen, terwijl er in de ring naast me springen prijsuitreiking was, Inc tatatrataaaa muziek gestampt op tribunes en een retteketet ereronde, nou weinig punten in de stapserie.... :')
Is dat dan omdat m'n basis niet in orde is? Lijkt me niet hoor

Ik zie t voor me _O- _O- _O- Weinig losgelatenheid en takt dan he? :D :D

Deze week weer op wedstrijd geweest. His werd tweede en derde. Hij was niet zo heel fijn in zn mond (en dat is hij normaal eigenlijk wel). Dag erna had ie een bult in zn kaak, onder (yeh er wordt weer gewisseld :D ) Dus dat zal t zijn. Van de week tandarts eens laten kijken, mss zitten er doppen.
Zelfs nog "aardige" punten. Nu moet ik wel zeggen dat Babette, zonder sporen zonder zweep met dr handen netjes voor wel een soort "verademing" is met wat je meestal in de ring ziet.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 06:41

Het is inderdaad af en toe schrikbarend wat je ziet in de hogere basis klassen...dat je denkt...hoe is die daar gekomen....of nog meer...hoe durf je zo op wedstrijd te gaan!
Maar als je maar vaak genoeg start, tref je zo nu en dan een sinterklaasjury. Als je dan iedere keer bij krap 10 pnt over gaat, dan kom je er uiteindelijk wel in het Z.
Laatst ook zag ik een paard, zo onbespierd, slap en scheef. Die zou ik nog niet meenemen voor een B proef...maar startte Z1.
Ik zou ook een groot voorstander zijn dat je voor promotie, naast die 10 wp, ook tenminste 3 keer dubbele punten gereden moet hebben oid. Dus dat je gewoon met alleen sprokkel laag in de 180 niet mag promoveren. Maar ja, daar is geloof ik weinig animo voor. Zie zo veel mensen die meteen bij 10 over gaan terwijl het nog zo kiele kiele is in de vorige klasse. Maar ja, wie weet hoe vaak die al gestart zijn (en dus hoeveel geld er al in zit) om die 10 punten te halen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 07:40

Nou idd oji, dat had ik bij dit paard ook.
Ip ben je als het goed gaat zo door een klasse heen, leerlinge van me had een paar weken geleden in een weekend op een meerdaags concours 11 winstpunten en is dus met een weekend de klasse L2 uit, we hadden eigenlijk de planning voor selectie te gaan rijden maar we gaan dat nu in t m doen..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 12:35

@KT als ze daaraan toe zijn is daar niets mis mee.
Zonde trouwens als je een mooie selectie zou kunnen rijden in L2 en in de M geen kans maakt. M is - omdat meer verzameling wordt gevraagd - veel grotere overstap dan van B naar L1 naar L2. Daar moet de combi nog meer als bij eerdere klasses echt aan toe zijn, maar goed daar weet jij alles van.
Ik heb altijd geleerd niet over naar een volgende klasse als je niet redelijk constant hoog in de punten zit. De suggestie van Oji - minstens een paar x dubbele punten - is eigenlijk best een goed idee.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 12:40

Klopt, maar als je dus 4 x start in het l en je hebt al 16 punten...En je moet wachten tot de zomer selecties betekend dat dat ze niet veel meer starten kan, omdat ze dan dus teveel punten heeft. En dan dus niet meer mee mag doen..
Dan maar door naar t m verzamelen waren we al mee aan de slag en dat lukt goed, dus dan weer selectie in t m rijden.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 12:44

Gelukkig hoef je in het M nul verzameling te laten zien, dus dat gaat vast wel goed komen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 12:51

vur schreef:
Gelukkig hoef je in het M nul verzameling te laten zien, dus dat gaat vast wel goed komen.
.
Dat is niet helemaal waar. Maar laten we het dan maar noemen een "begin naar verzameling". Paard moet nu meer gesloten en aan elkaar, meer gedragen dan alleen horizontaal evenwicht. De oefeningen zijn daar ook naar. Dat is voor heel veel een hele grote stap.
https://www.knhs.nl/nieuws/2016/nieuwe- ... -klasse-m/

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 12:52

knollentuin schreef:
Klopt, maar als je dus 4 x start in het l en je hebt al 16 punten...En je moet wachten tot de zomer selecties betekend dat dat ze niet veel meer starten kan, omdat ze dan dus teveel punten heeft. En dan dus niet meer mee mag doen..
Dan maar door naar t m verzamelen waren we al mee aan de slag en dat lukt goed, dus dan weer selectie in t m rijden.

Dan is de combi er ook aan toe en dan heeft het idd zin.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 12:59

Babootje schreef:
vur schreef:
.
Dat is niet helemaal waar. Maar laten we het dan maar noemen een "begin naar verzameling". Paard moet nu meer gesloten en aan elkaar, meer gedragen dan alleen horizontaal evenwicht. De oefeningen zijn daar ook naar. Dat is voor heel veel een hele grote stap.

Gesloten en aan elkaar, noem ik geen verzameling. ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 13:50

Babootje schreef:
vur schreef:
.

vur schreef:
Gesloten en aan elkaar, noem ik geen verzameling. ;)

Meer gedragenheid en verplaatsen van het gewicht naar achter vind ik toch aardig richting verzameling.
Echte verzameling wordt pas vanaf Z gevraagd, maar er moet wel degelijk een verschil te zien zijn met "horizontaal evenwicht". Dus nul verzameling is het ook weer niet. Misschien heb jij er een goede benaming voor :Y)