Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 07:43

oji schreef:
FCSA schreef:
Ben het met je eens dat verschillende type paarden verschillende kwaliteiten hebben (Anja Beran zegt overigens dat warmbloeden meer aanleg hebben voor piaffe vanwege de langere en soepelere rug), maar ik vind toch echt dat er op topniveau dingen getoond worden die niet meer in de buurt komen van de oefening die wordt gevraagd...

Nu ga ik waarschijnlijk een knuppel in het hoenderhok gooien...maar....
Bovenstaande is discutabel. Op top niveau, de oefening die gevraagd wordt.... Wie bepaald wat er gevraagd wordt op topniveau..de FEI. Wie selecteert juryleden op topniveau, de FEI. Op de grote wedstrijden wordt gejureerd door 5* juryleden. Je wordt niet zomaar 5* jury lid. Daar gaat een enorm selectie traject en vele jaren bewijzen op (sub)top niveau aan vooraf. Uiteindelijk wordt je geselecteerd. Niet omdat je dat waardeert wat de FEI eigenlijk liever niet getoond ziet.

Oftewel...ik denk dat het feit dat er bij de topcombinaties met dikke cijfers gestrooid wordt, betekent dat zij wel degelijk het gevraagde op hoog niveau tonen. Ik ben er volledig van overtuigd dat deze 5* juryleden dat 100x beter kunnen beoordelen als wij simpele bokkers. Dat het misschien niet onze smaak is, dat het niet voldoet aan wat wij graag zien, doet niet af aan het feit dat de top het gevraagde WEL toont, anders zouden er andere scores vallen.

Verder denk ik ook dat de topruiters zoveel talent en gevoel hebben, dat zij het paard in willekeurig welke houding kunnen presenteren. Ja dus ook over de rug. Maar in de ring, tonen ze datgene wat de jury wil zien en daar stemmen zij de training op af. Daarvoor is het wedstrijd dressuur, dat is iets anders als dressuur om je paard als gebruikspaard te gymnastiseren. Geen paard heeft de passage of piaff nodig om lekker in zijn vel te zitten en los te kunnen bewegen. Dat zijn wedstrijd oefeningen. En de FEI en zijn juryleden bepalen welke variant van de uitvoering het best gewaardeerd worden...en de topruiters zijn in staat die variant uit het paard te halen. Als een andere variant hoger gewaardeerd zou worden, twijfel ik er geen moment aan dat de topruiters die in no time ook op de wedstrijden zullen laten zien. En ja het is talent en kunde om datgene wat gevraagd wordt zo optimaal te laten zien dat de jury het met 9 en 10-en waardeert. Is het het meest paardvriendelijk? Topsport is op geen enkele wijze vriendelijk voor een lijf. Niet voor een mens, niet voor een dier. Gaat altijd gepaard met risico's op blessure want je balanceert op het randje van het lichamelijk mogelijke. Maar het is wel verrekte mooi (niet persé dressuur, maar ik geniet enorm van kijken naar topatleten, zowel paarden al mensen).

ik ben het met je eens dat de FEI de regels bepaald en dat daarna getrained worrdt. ik ben het eens dat de jury leden een stuk kundiger zullen zijn dan ik dat ben. ik denk niet dat de topruiters het paard in elke houding kunnen presenteren. ik denk dat het vooral voortgedreven is door geld. de modern dressuur is een snellere weg van africhten waardoor er meer geld verdient wordt. de paarden zijn zo athetisch gefokt dat ze zelfs met een weg gedrukte rug en stijve benen door deze oefeningen heen komen. dit heft in mijn ogen niet heel veel met topsport te maken. topspot is als het paard zijn hele lijf gebruikt en op de top van zijn lichamelijke mogelijkheden is. ik denk dan ook dat als deze "topathleten" op een correcte KD manier gereden zouden worden dat ze nog veel meer kunnen laten zien dan die stijfe ongelijkmatige bewegingen die nu getoond worden.

maar het is zoals je zegt, de FEI bepaald wat hoog gewaardeerd wordt. ze benoemen namelijk de juryleden en dus waar opgetraint zal worden. je wilt immers hoog scoren om veel geld te verdienen. dit kan niet via de KD dus doen we het met de MD. dit komt hoogstwaarschijnlijk omdat een leek het fantastisch vindt dat ene paard met de voorbenen gooit. meer mensen die de sport kijken dus meer sponsoren dus meer geld. uiteindelijk gaat het paardrijden dus niet om de natuurlijke gebalanseerde ontwikkeling van een wezen maar om geld.

Babootje

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 08:23

Moderne dressuur een snellere weg van africhten @DF?
Hoe oud denk jij dat een modern geschoold GP paard is en hoeveel ouder of jonger is dat paard dan t.o.v. een klassiek geschoold paard op dat niveau. Ik denk dat je je erg vergist.
Het heeft vooral te maken met het talent van het paard zelf, imo.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 09:10

Babootje schreef:
Hoe oud denk jij dat een modern geschoold GP paard is en hoeveel ouder of jonger is dat paard dan t.o.v. een klassiek geschoold paard op dat niveau. Ik denk dat je je erg vergist.

Plus de ervaring van de ruiter...
Er lopen meer potentiële grand prix paarden rond dan dat er ruiters zijn die dat Nivo halen

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 09:24

knollentuin schreef:
Babootje schreef:

Plus de ervaring van de ruiter...
Er lopen meer potentiële grand prix paarden rond dan dat er ruiters zijn die dat Nivo halen

hoe je het ook bekijkt de basis van de dressuur neemt nu eenmaal veel tijd in beslag en als je dit overslaat kan het natuurlijk veel sneller. en bij veel GP combinaties zie je dat er ergens iets schort in de basis.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 09:45

Niet alleen bij grand prix ruiters hoor dkf, bij veeeeeel meer ruiters ook bij recreanten en ok bij basis dressuur ruiters, springruiters, gewoon ruiters. ze maken zich er allemaal schuldig aan, niet alleen grand prix ruiters. Ik hou niet zo van generaliseren, zij rijden hoog dus zullen wel wat stappen overgeslagen hebben..

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 10:00

Bij grand prix ruiters verwacht je dat ze de basis gewoon goed hebben zitten. Iedereen moet de basis natuurlijk gewoon goed hebben, maar gran prix is wel het "voorbeeld" zeg maar.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 10:02

sorry knollentuin maar jij bent nu juist diegene die generaliseerd. ik zeg dat er veen gp rcombinaties niet kloppen. veel die ik zie lopen niet over de rug of hebben andere zaken die niet zijn zoals ze voorgeschreven staan. er zijn wel degelijk combinaties die het wel goed doen. er zijn ook amateur combinaties die het wel goed doen. er zijn er ook een hele hoop die dat niet doen. daar ben ik het volledig met je eens. tuurlijk zijn er gp combinaties die de sterren van de hemel rijden en echt topsport bedrijven.

ik merk tijdens het schrijven dat dit vooral een mening is en die wordt natuurlijk niet door iedereen gedeeld. daarom is het ook een discussie topic zullen we maar zeggen.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 10:03

xxdomiixx schreef:
Bij grand prix ruiters verwacht je dat ze de basis gewoon goed hebben zitten. Iedereen moet de basis natuurlijk gewoon goed hebben, maar gran prix is wel het "voorbeeld" zeg maar.

dat is juist het problem. als de basis er niet in zit zouden de combinaties het niveau niet kunnen/Mogen halen. dan kom je weer uit bij de FEI en publieke opinie.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 10:09

Nee xdomixx dat verwacht je van een grand prix ruiter omdat die een bepaald Nivo behaald heeft, daarvoor beloond is en dan zou het goed moeten zijn, dat blijkt in praktijk dus niet te hoeven..zo zag ik gister iemand in het z 1 rijden waarvan ik echt dacht, heremijntijd, die mag geeneens een punt in de b rijden... Bedroevend.. Hoe komen dit soort combis toch in het z? Ergens zijn er punten gereden... En ze rijdt met stang en trens dus de onwetenden kijken ertegenop,
Precies dkf,je ziet t in alle Nivos en in alle disciplines, ik snap alleen niet waar ik nu generaliseer?

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 10:13

Volgens mij praten we helemaal langs elkaar heen?? Misschien had ik mijn antwoord wat meer moeten uitbreiden, ik ben nogal van kort en snel antwoorden :') Laat ik hem even uitbreiden...
Bij grand prix ruiters verwacht je dat ze de basis gewoon goed hebben zitten, helaas is dit niet altijd het geval. Iedereen moet de basis natuurlijk gewoon goed hebben, maar gran prix is wel het "voorbeeld" zeg maar dus zouden zij de basis goed moeten hebben ook omdat zij op hoog niveau rijden.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 10:21

Ik denk dat zeker de topruiters van mening zijn dat zij juist de basis meer dan goed voor elkaar hebben. De discussie is denk ik juist, wat verstaan we/zij onder basis?

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 10:32

het komt er uiteindelijk op neer wat er wordt verwacht. welk beeld wenst men te zien en wordt dan ook dusdanig gewaardeerd. als het modern beeld beoogd is dan is de basis wel degelijk in orde. dit is echter niet wat wij willen zien denk ik.

sorry knollentuin, ik bedoelde het niet aanvallend. ik bedoel dat je denkt dat ik generaliseer en dan mijn uitspraka generaliseerd in mijn beschrijving.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 10:55

knollentuin schreef:
Nee xdomixx dat verwacht je van een grand prix ruiter omdat die een bepaald Nivo behaald heeft, daarvoor beloond is en dan zou het goed moeten zijn, dat blijkt in praktijk dus niet te hoeven..zo zag ik gister iemand in het z 1 rijden waarvan ik echt dacht, heremijntijd, die mag geeneens een punt in de b rijden... Bedroevend.. Hoe komen dit soort combis toch in het z? Ergens zijn er punten gereden...

Dat zijn nu juist niet de ruiters/amazones waarbij het "snel" gaat. Die sprokkelen puntjes.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 11:08

Babootje schreef:
knollentuin schreef:
Nee xdomixx dat verwacht je van een grand prix ruiter omdat die een bepaald Nivo behaald heeft, daarvoor beloond is en dan zou het goed moeten zijn, dat blijkt in praktijk dus niet te hoeven..zo zag ik gister iemand in het z 1 rijden waarvan ik echt dacht, heremijntijd, die mag geeneens een punt in de b rijden... Bedroevend.. Hoe komen dit soort combis toch in het z? Ergens zijn er punten gereden...

Dat zijn nu juist niet de ruiters/amazones waarbij het "snel" gaat. Die sprokkelen puntjes.

dan nog zouden ze er niet mogen komen, vind zelf ook dat er veel te snel naar de volgende klasse gegaan kan worden. als je veel wedstrijden rijd, heb je het zo bij elkaar.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 11:09

DarkoFoitzik schreef:
het komt er uiteindelijk op neer wat er wordt verwacht. welk beeld wenst men te zien en wordt dan ook dusdanig gewaardeerd. als het modern beeld beoogd is dan is de basis wel degelijk in orde. dit is echter niet wat wij willen zien denk ik.

Ik denk dat in de meeste gevallen op GP niveau de basis wel degelijk in orde is.
Maar je kan je erg vergissen in het beeld dat je denkt te zien. Het beeld dat een "modern" groot lopend dressuurpaard geeft is heel anders dan het beeld dat een wat meer gedrongen korter paard geeft.
Daarbij speelt ook de vorm van de rug mee. Een paard met een wat wekere rug geeft ook een heel ander beeld dan een paard met een rechte rug en meer opwaarts gebouwd paard geeft. Al deze paarden kunnen prima over de rug gereden zijn met de juiste basis, maar toch is het beeld dat je ziet anders.
Een langer gelijnd paard met wat wekere rug geeft een paard meer swung en lossigheid, groter in het lopen en groter in de zijgangen, kunnen weer mooier appuyeren. Dat soort paarden zien er in oprichting heel anders uit dan een barok paard, dat weer veel mooier verzamelt.
En dan gaat het meer om "smaak" van wat jij fijn vind om te zien, dan of het paard goed of verkeerd gereden is. Dus het is nog niet zo eenvoudig om allemaal goed te beoordelen. En daar heb je dan die goed opgeleide FEI juryleden voor, waarvan er (om de subjectiviteit eruit te halen) per wedstrijd nog een flink aantal langs de kant zitten.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 30-05-16 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 11:11

Babootje schreef:
knollentuin schreef:

xxdomiixx schreef:
dan nog zouden ze er niet mogen komen, vind zelf ook dat er veel te snel naar de volgende klasse gegaan kan worden. als je veel wedstrijden rijd, heb je het zo bij elkaar.

Dat ben ik wel met je eens. Maar verder komen ze volgens mij ook niet. Ben wel benieuwd hoe het gaat met de nieuwe proeven in het Z. Heb wel het idee dat daar een flink aantal door de mand zullen vallen met het "halsstrekken" en "uberstreichen".

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 11:26

Babootje schreef:
DarkoFoitzik schreef:

Ik denk dat in de meeste gevallen op GP niveau de basis wel degelijk in orde is.
Maar je kan je erg vergissen in het beeld dat je denkt te zien. Het beeld dat een "modern" groot lopend dressuurpaard geeft is heel anders dan het beeld dat een wat meer gedrongen korter paard geeft.
Daarbij speelt ook de vorm van de rug mee. Een paard met een wat wekere rug geeft ook een heel ander beeld dan een paard met een rechte rug en meer opwaarts gebouwd paard geeft. Al deze paarden kunnen prima over de rug gereden zijn met de juiste basis, maar toch is het beeld dat je ziet anders.
Een langer gelijnd paard met wat wekere rug geeft een paard meer swung en lossigheid, groter in het lopen en groter in de zijgangen, kunnen weer mooier appuyeren. Dat soort paarden zien er in oprichting heel anders uit dan een barok paard, dat weer veel mooier verzamelt.
En dan gaat het meer om "smaak" van wat jij fijn vind om te zien, dan of het paard goed of verkeerd gereden is. Dus het is nog niet zo eenvoudig om allemaal goed te beoordelen. En daar heb je dan die goed opgeleide FEI juryleden voor, waarvan er (om de subjectiviteit eruit te halen) per wedstrijd nog een flink aantal langs de kant zitten.

dit klinkt mij een beetje in de oren als het goed praten van een bepaald beeld. ongeacht de bouw van ene paard, op dat niveau moet je die oefeningne uitvoeren. hier hoort een bepaald beeld bij. als het paard nu lang, kort, week of stekr in de rug is doet er niet toe. een "piaffe" achtige oefening die fout uitgevoerd wordt is fout. als het paard het niet aan kan of niet kan verzamelen om dit te laten zien dan hoort hij niet op dat niveau. ik snap best dat een lang, ruimlopend paard meer moeite gaat hebben met verzameling. het die zal dan ook een grotere uitgestrekte draf laten zien. deze draf moet echter nog steeds diagonal kloppen, dit is dan vaak niet het geval.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 11:48

vur schreef:
Ik denk dat zeker de topruiters van mening zijn dat zij juist de basis meer dan goed voor elkaar hebben. De discussie is denk ik juist, wat verstaan we/zij onder basis?

Hier heb je een groot punt,
Dat heeft denk ik heel erg te maken met de ervaring van de ruiter, en daar bedoel ik mee, in hoeverre kan je met het paard mee?
Mensen die een paard niet bij kunnen benen houden de voorwaartse actie tegen met zit en hand en moeten werken aan tempo controle, een ander stapt erop en rijdt met gemak het paard naar voren, zit mee in de beweging en kan het paard laten lopen... Een voorbeeld maar zo zie ik ze wel veel. De kwaliteit van de ruiter bepaald een groot deel mee in de bevestiging van de basis.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:01

DarkoFoitzik schreef:
dit klinkt mij een beetje in de oren als het goed praten van een bepaald beeld. ongeacht de bouw van ene paard, op dat niveau moet je die oefeningne uitvoeren. hier hoort een bepaald beeld bij. als het paard nu lang, kort, week of stekr in de rug is doet er niet toe. een "piaffe" achtige oefening die fout uitgevoerd wordt is fout. als het paard het niet aan kan of niet kan verzamelen om dit te laten zien dan hoort hij niet op dat niveau. ik snap best dat een lang, ruimlopend paard meer moeite gaat hebben met verzameling. het die zal dan ook een grotere uitgestrekte draf laten zien. deze draf moet echter nog steeds diagonal kloppen, dit is dan vaak niet het geval.

Dan begrijp je mij denk ik verkeerd. Ik probeer uit te leggen dat het voor ons "leken" helemaal niet zo gemakkelijk is om te beoordelen of iets goed of fout is uitgevoerd. Er spelen veel factoren een rol. Het ene paard heeft sterke punten op het ene gebied en het andere op een ander gebied. Dan is de totaalscore bepalend en kan het dus zo zijn dat het paard dat de wedstrijd wint niet aan jouw ideale beeld beantwoord.
En het wil ook niet zeggen dat het paard dat niet aan jouw ideale beeld beantwoordt in de basis niet goed gereden zou zijn.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:12

Babootje schreef:
DarkoFoitzik schreef:

Dan begrijp je mij denk ik verkeerd. Ik probeer uit te leggen dat het voor ons "leken" helemaal niet zo gemakkelijk is om te beoordelen of iets goed of fout is uitgevoerd. Er spelen veel factoren een rol. Het ene paard heeft sterke punten op het ene gebied en het andere op een ander gebied. Dan is de totaalscore bepalend en kan het dus zo zijn dat het paard dat de wedstrijd wint niet aan jouw ideale beeld beantwoord.
En het wil ook niet zeggen dat het paard dat niet aan jouw ideale beeld beantwoordt in de basis niet goed gereden zou zijn.

dat wil ik ook niet zeggen. ik heb zeker niet alle kennis en kunde in pacht, verre van zelfs. En dit is juist de uitdaging/probleem. als wij "leken" zelf zien dat een paard takt fout gaat of onregelmatig is of wat voor een duidelijk signal het dier ook afgeeft. dan moet een jury dit zeker kunnen, toch?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:26

Een verstoring in de communicatie met taktfout tot gevolg kan iedereen overkomen, ook topruiters, maar zegt ook nog steeds niets over de basisafrichting. En taktfouten zie je zeker in de punten terug.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 16:19

Wat ik zelf denk is dat sommige zaken zoals bijvoorbeeld taktfouten of scheve aanleuning wel zwarder gestraft mogen worden dan nu lijkt. Ik heb het idee dat als een paard geweldig expressief, groot, schwungvol, met veel afdruk etc. er al een hoog cijfer tegenover staat en dat taktfouten dan misschien een puntje aftrek kosten, zodat zo'n oefening dan toch nog met een 8 of 9 beoordeeld kan worden. Terwijl ik denk dat zulke fouten eigenlijk basisfouten zijn en zwaarder zouden mogen of moeten meewegen. Misschien dat de topruiters dan minder groot en met minder spektakel gaan rijden om taktfouten of aanleuningfouten te voorkomen. Maar ja, dat is wel saaier voor het publiek denk ik en kost uiteindelijk misschien dan wel sponsors etc. Ik weet het niet hoor, maar dat onderbuikgevoel bekruipt me soms wel eens, maar ik heb ook niet de wijsheid inmpacht. Ik vind stiekem een beetje spektakel ook wel mooi, maar alles met mate.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 17:08

De discussie gaat hier dan inderdaad over: wat noemen we de basis.
De basis voor het paard vind ik: vertrouwen, losgelatenheid, tact en aanleuning. Juist die losgelatenheid mis ik vaak als ik als leek zit te kijken. Zeker toen ik bij indoor brabant even om een hoekje ging kijken bij de dressuur. Wat een spanning hebben die paarden. Er kon er niet 1 fatsoenlijk de slagboom langs zonder bokken en springen... nou, dan denk ik dus dat de basis nog niet onder controle is.

De basis voor de ruiter vind ik de zit. En dan vooral het "meezitten met je paard". En dan zie ik al die achterovergebogen dames en heren op hun paard. Of Manolo Mendez, dat vind ik zeer onprettig om naar te kijken. Ik heb het idee dat hij het paard zo in de weg zit. Zou hem graag eens een lesje seatbuilder aanbieden. Daar heb ik heel veel geleerd.

Voor de geïnteresseerden: Kilian zijn been is gelukkig 3 keer zo dun en 3 keer minder warm dan eergister. Warme en zwelling neemt weer af!

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 19:12

Milkberry ik vraag me dan af (bij je stukje over Indoor Brabant) of dat uberhaupt met de basis te maken heeft? Die zal toch echt wel voor elkaar zijn?
Denk eerder dat het letterlijk stress is. Moderne dressuur is in mijn ogen rijden met veel druk. Op het randje.... die paarden staan strak, weten wat ze te wachten staat en zijn dus explosief.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 19:28

oji schreef:
FCSA schreef:
Ben het met je eens dat verschillende type paarden verschillende kwaliteiten hebben (Anja Beran zegt overigens dat warmbloeden meer aanleg hebben voor piaffe vanwege de langere en soepelere rug), maar ik vind toch echt dat er op topniveau dingen getoond worden die niet meer in de buurt komen van de oefening die wordt gevraagd...

Nu ga ik waarschijnlijk een knuppel in het hoenderhok gooien...maar....
Bovenstaande is discutabel. Op top niveau, de oefening die gevraagd wordt.... Wie bepaald wat er gevraagd wordt op topniveau..de FEI. Wie selecteert juryleden op topniveau, de FEI. Op de grote wedstrijden wordt gejureerd door 5* juryleden. Je wordt niet zomaar 5* jury lid. Daar gaat een enorm selectie traject en vele jaren bewijzen op (sub)top niveau aan vooraf. Uiteindelijk wordt je geselecteerd. Niet omdat je dat waardeert wat de FEI eigenlijk liever niet getoond ziet.

Oftewel...ik denk dat het feit dat er bij de topcombinaties met dikke cijfers gestrooid wordt, betekent dat zij wel degelijk het gevraagde op hoog niveau tonen. Ik ben er volledig van overtuigd dat deze 5* juryleden dat 100x beter kunnen beoordelen als wij simpele bokkers. Dat het misschien niet onze smaak is, dat het niet voldoet aan wat wij graag zien, doet niet af aan het feit dat de top het gevraagde WEL toont, anders zouden er andere scores vallen.

Volgens veel mensen (en niet alleen leken) is de FEI van toen de FEI van nu niet meer... Maar dat is een discussie die al op 1000 plaatsen op internet wordt gevoerd ;)

@vur: ik zal de quote van Anja Beran binnenkort ff voor je opzoeken.