oji schreef:FCSA schreef:Ben het met je eens dat verschillende type paarden verschillende kwaliteiten hebben (Anja Beran zegt overigens dat warmbloeden meer aanleg hebben voor piaffe vanwege de langere en soepelere rug), maar ik vind toch echt dat er op topniveau dingen getoond worden die niet meer in de buurt komen van de oefening die wordt gevraagd...
Nu ga ik waarschijnlijk een knuppel in het hoenderhok gooien...maar....
Bovenstaande is discutabel. Op top niveau, de oefening die gevraagd wordt.... Wie bepaald wat er gevraagd wordt op topniveau..de FEI. Wie selecteert juryleden op topniveau, de FEI. Op de grote wedstrijden wordt gejureerd door 5* juryleden. Je wordt niet zomaar 5* jury lid. Daar gaat een enorm selectie traject en vele jaren bewijzen op (sub)top niveau aan vooraf. Uiteindelijk wordt je geselecteerd. Niet omdat je dat waardeert wat de FEI eigenlijk liever niet getoond ziet.
Oftewel...ik denk dat het feit dat er bij de topcombinaties met dikke cijfers gestrooid wordt, betekent dat zij wel degelijk het gevraagde op hoog niveau tonen. Ik ben er volledig van overtuigd dat deze 5* juryleden dat 100x beter kunnen beoordelen als wij simpele bokkers. Dat het misschien niet onze smaak is, dat het niet voldoet aan wat wij graag zien, doet niet af aan het feit dat de top het gevraagde WEL toont, anders zouden er andere scores vallen.
Verder denk ik ook dat de topruiters zoveel talent en gevoel hebben, dat zij het paard in willekeurig welke houding kunnen presenteren. Ja dus ook over de rug. Maar in de ring, tonen ze datgene wat de jury wil zien en daar stemmen zij de training op af. Daarvoor is het wedstrijd dressuur, dat is iets anders als dressuur om je paard als gebruikspaard te gymnastiseren. Geen paard heeft de passage of piaff nodig om lekker in zijn vel te zitten en los te kunnen bewegen. Dat zijn wedstrijd oefeningen. En de FEI en zijn juryleden bepalen welke variant van de uitvoering het best gewaardeerd worden...en de topruiters zijn in staat die variant uit het paard te halen. Als een andere variant hoger gewaardeerd zou worden, twijfel ik er geen moment aan dat de topruiters die in no time ook op de wedstrijden zullen laten zien. En ja het is talent en kunde om datgene wat gevraagd wordt zo optimaal te laten zien dat de jury het met 9 en 10-en waardeert. Is het het meest paardvriendelijk? Topsport is op geen enkele wijze vriendelijk voor een lijf. Niet voor een mens, niet voor een dier. Gaat altijd gepaard met risico's op blessure want je balanceert op het randje van het lichamelijk mogelijke. Maar het is wel verrekte mooi (niet persé dressuur, maar ik geniet enorm van kijken naar topatleten, zowel paarden al mensen).
ik ben het met je eens dat de FEI de regels bepaald en dat daarna getrained worrdt. ik ben het eens dat de jury leden een stuk kundiger zullen zijn dan ik dat ben. ik denk niet dat de topruiters het paard in elke houding kunnen presenteren. ik denk dat het vooral voortgedreven is door geld. de modern dressuur is een snellere weg van africhten waardoor er meer geld verdient wordt. de paarden zijn zo athetisch gefokt dat ze zelfs met een weg gedrukte rug en stijve benen door deze oefeningen heen komen. dit heft in mijn ogen niet heel veel met topsport te maken. topspot is als het paard zijn hele lijf gebruikt en op de top van zijn lichamelijke mogelijkheden is. ik denk dan ook dat als deze "topathleten" op een correcte KD manier gereden zouden worden dat ze nog veel meer kunnen laten zien dan die stijfe ongelijkmatige bewegingen die nu getoond worden.
maar het is zoals je zegt, de FEI bepaald wat hoog gewaardeerd wordt. ze benoemen namelijk de juryleden en dus waar opgetraint zal worden. je wilt immers hoog scoren om veel geld te verdienen. dit kan niet via de KD dus doen we het met de MD. dit komt hoogstwaarschijnlijk omdat een leek het fantastisch vindt dat ene paard met de voorbenen gooit. meer mensen die de sport kijken dus meer sponsoren dus meer geld. uiteindelijk gaat het paardrijden dus niet om de natuurlijke gebalanseerde ontwikkeling van een wezen maar om geld.