Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Appelflapje

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 12:14

Vind ik lastig te zeggen, ik heb het idee dat het ook voor een groot deel gewoonte is geworden. Ze gooit zelfs bitloos wel eens (heel zelden) haar tong naar buiten op het moment dat het moeilijk voor haar wordt. Toen ik haar 5 jaar geleden kocht, deed ze dat al, dus ik weet ook niet wanneer en hoe het eventueel is ontstaan. Ben vrij recent nog bij een (goede) paardentandarts geweest in verband met een stuk kies dat was afgebroken en die zei verder niets over haar gebit. Het is wel zeker iets dat ik in mijn achterhoofd ga houden, bedankt voor het linkje. :j

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 12:07

Hebben wij weer, Kilian schopte van de week met zijn knie tegen de zijkant van iemands zadelkast. Wondje, niet heel veel drama. Maar nu wordt het warm en loopt hij iets onregelmatig.
Dus de endurance van aankomende zondag afgezegd en rustig aan.

We hadden wel een ontzettend goede week. Sinds onze nepdressuurwedstrijd zijn we flink bezig geweest met aan het been maken. En dat werpt ontzettend zijn vruchten af. Ik denk dat we dat hoofdstuk zelfs kunnen afsluiten. Ik krijg een (voor zijn niveau) prima reactie op mijn been. Hij loopt lekker voorwaarts en begint ook een beetje te zweven hier en daar. Gelukkig heb ik zo veel goeds van afgelopen week om op terug te kijken. Dat ik wat minder paniekerig raak van dat dikke been. En die wedstrijd kan me gestolen worden trouwens.

Dus, zodra zijn been weer in orde is, gaan we naast voorwaarts, toch ook maar weer richting neerwaarts. Eens kijken of mijn bejaarde blije ei daar nu meer aan toe is. Beter in balans en voorwaarts, je zou zeggen dat vwnw er nu in moet zitten toch?

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 12:11

baluh dat hij onregelmatig gaat. even goed schoonhouden, koelen en veel op het harde lopen voor de doorbloeding.

als je de achterkant onder controle hebt komt de voorkant meestal vanzelf vwnw. dus probeer het eens zou ik zeggen :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 12:17

Houd het wondje in de gaten (temperaturen). Eventueel behandelen met honingzalf (Dermiel).
Fijn dat het verder weer zo goed gaat Milkberry. En idd eerst voorwaarts dan neerwaarts, dus ben benieuwd!

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 13:03

We temperaturen regelmatig. Wondje is al dicht. Werd vandaag ineens warm. Dus morgen staprondje over de weg. En als ik het niet vertrouw, ga ik maandag even de DA bellen.
Eerst dat maar eens oplossen. En zodra het over is, ben ik benieuwd of hij nu fatsoenlijk gaat halsstrekken.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 21:56

Ik val even binnen met een (naar mijn idee) mooi filmpje. Ik lees altijd mee, maar post hier niet actief.

http://epona.tv/dressage-astray-part-one

Vooral bij 6:50 vind ik heel erg duidelijk verschil in "engaged" piaffe/passage en een "tensed" piaffe/passage.

Ik keek laatst een aantal filmpjes van bekende ruiters die bij de overgang piaffe - passage een hapering hebben. Het paard lijkt los te moeten komen uit de ene beweging en zich opnieuw in te stellen op de volgende. Dit geeft naar mijn idee al aan dat er iets niet goed gaat. In het bovenstaande filmpje kan je het verschil ook heel mooi zien.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 22:07

Even oppassen met stappen op t harde, als botvlies geraakt is heb je zomaar een schieffel te pakken,
Zit er een verdikking bij zn plekje?
Omdat t ook warm is..

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 06:57

Het wondje was vrij ondiep en al dicht. De eerste 3 a 4 dagen merkte ik niks aan hem behalve zwelling. Sinds gister ineens warm. Dus even aankijken hoe zijn knie er vandaag uit ziet. Behlave heel af en toe onregelmatig, lijkt hij nergens last van te hebben.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 09:20

Weet je heel zeker dat het wondje ondiep was? Soms kun je je daarin aardig vergissen. Dat onregelmatig zijn erop zint me eerlijk gezegd niet (maar ik ben wel een mieperd...)

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 10:08

Ja dat weet ik zeker, want ik ben meteen begonnen met spoelen. Dus toen kon ik dat mooi bekijken. Het zint mij ook niet. Maar het warme lijkt nu wat minder. Hij slankt ook mooi af gelukkig. Als ik het maandag nog niet vertrouw dan bel ik de DA even. Liever het zekere voor het onzekere nemen toch? Ik ben zelf ook een behoorlijkw miepert.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 12:56

Op harde bodem stappen zou ik dan toch ook niet doen. Idd vanwege de kans op een schieffel. Liever op zand of gras.

Hier ook kreupel paard, een kneuzing in de bil (klap waarschijnlijk).
Loopt me ook al iets te lang kreupel dus volgende week maar een nieuwe DA zoeken voor een echo.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 13:10

He bah Sizzle, dat kun je nu net niet hebben.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 13:15

Ach dat kan er ook nog wel bij. Mijn auto was vorige week ook blijven staan op de snelweg.
Spaargeld is nu tenminste echt goed op :+

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 13:24

Hier ook alles tegelijk :(
Kat vanochtend aangereden. Wat een week.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 15:09

Sterkte milkberry, helemaal niet fijn Y;(

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 19:57

He bah, dat is akelig.
Vanmorgen een ree vlak voor de auto gehad. Ik denk niet dat ik hem geraakt heb maar hij rolde wel op zijn zij zag ik in mijn spiegel.
Toen ik echter gestopt was en ging kijken was hij al weg. Hopelijk niets aan overgehouden.

Pipaa, dat verschil is inderdaad wel duidelijk daar.
Ik wordt er altijd weer naar van als ik BH Matine zie, zo jammer dat dit paard niet meer tijd en kalmte in de opleiding gekregen heeft.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 28-05-16 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 20:05

Sterkte Milkberry en Sizzle. Hopelijk zijn de paardjes snel weer okay!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 20:46

Pippaa schreef:
Ik val even binnen met een (naar mijn idee) mooi filmpje. Ik lees altijd mee, maar post hier niet actief.

http://epona.tv/dressage-astray-part-one

Vooral bij 6:50 vind ik heel erg duidelijk verschil in "engaged" piaffe/passage en een "tensed" piaffe/passage.

Ik keek laatst een aantal filmpjes van bekende ruiters die bij de overgang piaffe - passage een hapering hebben. Het paard lijkt los te moeten komen uit de ene beweging en zich opnieuw in te stellen op de volgende. Dit geeft naar mijn idee al aan dat er iets niet goed gaat. In het bovenstaande filmpje kan je het verschil ook heel mooi zien.

Hi Pippa, ik heb niet over je berichtje heen gelezen hoor. Alleen heb ik het momenteel te druk om echt uitgebreid te reageren. Uiteraard heeft Gerd Heusmann gelijk in het hele verhaal. Maar wat ik ook wel een beetje vind is dat het heel moeilijk is om de paarden en hun training echt goed met elkaar te kunnen vergelijken, omdat "grootlopers" minder gemakkelijk zo kunnen verzamelen als zo'n kort gebouwd paard. Ik heb dus niet zo snel "dit is goed" of "dat is goed" maar meer wat haal ik optimaal uit mijn paard. De een kan dus heel mooi groot bewegen (wat we graag zien in de dressuur) terwijl de ander weer heel sterk is de verzameling, maar minder ruim in de beweging. Je ziet trouwens wel weer een verschuiving in de dressuur gefokte paarden naar wat langer in het lijf (met groter bewegen en makkelijker groot zijwaarts) naar weer wat korter en dus makkelijker verzamelen.
De topruiters, weten overigens echt wel wat rijden over de rug is imo.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 16:36

Ben het met je eens dat verschillende type paarden verschillende kwaliteiten hebben (Anja Beran zegt overigens dat warmbloeden meer aanleg hebben voor piaffe vanwege de langere en soepelere rug), maar ik vind toch echt dat er op topniveau dingen getoond worden die niet meer in de buurt komen van de oefening die wordt gevraagd...

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 17:30

FCSA schreef:
Ben het met je eens dat verschillende type paarden verschillende kwaliteiten hebben (Anja Beran zegt overigens dat warmbloeden meer aanleg hebben voor piaffe vanwege de langere en soepelere rug), maar ik vind toch echt dat er op topniveau dingen getoond worden die niet meer in de buurt komen van de oefening die wordt gevraagd...

Nu ga ik waarschijnlijk een knuppel in het hoenderhok gooien...maar....
Bovenstaande is discutabel. Op top niveau, de oefening die gevraagd wordt.... Wie bepaald wat er gevraagd wordt op topniveau..de FEI. Wie selecteert juryleden op topniveau, de FEI. Op de grote wedstrijden wordt gejureerd door 5* juryleden. Je wordt niet zomaar 5* jury lid. Daar gaat een enorm selectie traject en vele jaren bewijzen op (sub)top niveau aan vooraf. Uiteindelijk wordt je geselecteerd. Niet omdat je dat waardeert wat de FEI eigenlijk liever niet getoond ziet.

Oftewel...ik denk dat het feit dat er bij de topcombinaties met dikke cijfers gestrooid wordt, betekent dat zij wel degelijk het gevraagde op hoog niveau tonen. Ik ben er volledig van overtuigd dat deze 5* juryleden dat 100x beter kunnen beoordelen als wij simpele bokkers. Dat het misschien niet onze smaak is, dat het niet voldoet aan wat wij graag zien, doet niet af aan het feit dat de top het gevraagde WEL toont, anders zouden er andere scores vallen.

Verder denk ik ook dat de topruiters zoveel talent en gevoel hebben, dat zij het paard in willekeurig welke houding kunnen presenteren. Ja dus ook over de rug. Maar in de ring, tonen ze datgene wat de jury wil zien en daar stemmen zij de training op af. Daarvoor is het wedstrijd dressuur, dat is iets anders als dressuur om je paard als gebruikspaard te gymnastiseren. Geen paard heeft de passage of piaff nodig om lekker in zijn vel te zitten en los te kunnen bewegen. Dat zijn wedstrijd oefeningen. En de FEI en zijn juryleden bepalen welke variant van de uitvoering het best gewaardeerd worden...en de topruiters zijn in staat die variant uit het paard te halen. Als een andere variant hoger gewaardeerd zou worden, twijfel ik er geen moment aan dat de topruiters die in no time ook op de wedstrijden zullen laten zien. En ja het is talent en kunde om datgene wat gevraagd wordt zo optimaal te laten zien dat de jury het met 9 en 10-en waardeert. Is het het meest paardvriendelijk? Topsport is op geen enkele wijze vriendelijk voor een lijf. Niet voor een mens, niet voor een dier. Gaat altijd gepaard met risico's op blessure want je balanceert op het randje van het lichamelijk mogelijke. Maar het is wel verrekte mooi (niet persé dressuur, maar ik geniet enorm van kijken naar topatleten, zowel paarden al mensen).

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 17:44

oji schreef:
FCSA schreef:

Nu ga ik waarschijnlijk een knuppel in het hoenderhok gooien...maar....
Bovenstaande is discutabel. Op top niveau, de oefening die gevraagd wordt.... Wie bepaald wat er gevraagd wordt op topniveau..de FEI. Wie selecteert juryleden op topniveau, de FEI. Op de grote wedstrijden wordt gejureerd door 5* juryleden. Je wordt niet zomaar 5* jury lid. Daar gaat een enorm selectie traject en vele jaren bewijzen op (sub)top niveau aan vooraf. Uiteindelijk wordt je geselecteerd. Niet omdat je dat waardeert wat de FEI eigenlijk liever niet getoond ziet.

Oftewel...ik denk dat het feit dat er bij de topcombinaties met dikke cijfers gestrooid wordt, betekent dat zij wel degelijk het gevraagde op hoog niveau tonen. Ik ben er volledig van overtuigd dat deze 5* juryleden dat 100x beter kunnen beoordelen als wij simpele bokkers. Dat het misschien niet onze smaak is, dat het niet voldoet aan wat wij graag zien, doet niet af aan het feit dat de top het gevraagde WEL toont, anders zouden er andere scores vallen.

Verder denk ik ook dat de topruiters zoveel talent en gevoel hebben, dat zij het paard in willekeurig welke houding kunnen presenteren. Ja dus ook over de rug. Maar in de ring, tonen ze datgene wat de jury wil zien en daar stemmen zij de training op af. Daarvoor is het wedstrijd dressuur, dat is iets anders als dressuur om je paard als gebruikspaard te gymnastiseren. Geen paard heeft de passage of piaff nodig om lekker in zijn vel te zitten en los te kunnen bewegen. Dat zijn wedstrijd oefeningen. En de FEI en zijn juryleden bepalen welke variant van de uitvoering het best gewaardeerd worden...en de topruiters zijn in staat die variant uit het paard te halen. Als een andere variant hoger gewaardeerd zou worden, twijfel ik er geen moment aan dat de topruiters die in no time ook op de wedstrijden zullen laten zien. En ja het is talent en kunde om datgene wat gevraagd wordt zo optimaal te laten zien dat de jury het met 9 en 10-en waardeert. Is het het meest paardvriendelijk? Topsport is op geen enkele wijze vriendelijk voor een lijf. Niet voor een mens, niet voor een dier. Gaat altijd gepaard met risico's op blessure want je balanceert op het randje van het lichamelijk mogelijke. Maar het is wel verrekte mooi (niet persé dressuur, maar ik geniet enorm van kijken naar topatleten, zowel paarden al mensen).

Ik ben het hier mee eens hoor! :j
En ik heb wel de aanvulling dat ik lang niet alle topruiters( of alle atleten) mooi vind om naar te kijken, maar dat is ook weer persoonlijk.
Ik denk dat je in elk ras miskiepers of talenten vind, ik wil het echt niet aan alleen het warmbloed plakken. Er zit zoveel verschillende binnen elk stamboek!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 17:59

Ha ha...eens. In elke sport zijn er atleten die ik graag zie, die ik minder graag zie. In schaatsen kijk ik graag naar Sven Kramer en kan ik niet kijken naar Jorrit Bergsma. Waarom??? geen idee. Dat maakt Jorrit Bergsma geen slechte schaatser want hij schaatst wel snelle tijden.

In het springen kan ik niet kijken naar Yves Roger Bost...maar kennelijk doet ie wel iets goed (en dat kan ik er echt niet vanaf zien) want de paarden doen het wel allemaal voor hem en worden door zijn training kennelijk wel die atleten die even pijlsnel door een 1.60 parcours gaan.

Ik ben geen fan van EG en HPM. Hun manier van rijden en van doen spreekt mij niet aan. Dat neemt niet weg dat ik er van overtuigd ben dat zij, mits de jury er om vraagt, ook op een heel andere wijze hun paarden kunnen presenteren, want ik ben er wel van overtuigd dat het goede ruiters met veel gevoel zijn...alleen de wijze waarop zij dit inzetten is niet mijn smaak, maar wel wat de jury weet te waarderen.

De manier waarop Jeroen Dubbeldam afgelopen EK met de spanning van zijn paard omging of de manier waarop Edward Gal dat deed...dan spreekt de Jeroen Dubbeldam manier mij zoveel meer aan. Zoveel rust en vakmanschap straalt daar vanaf.

En als je dan wilt weten wat ik echt graag zie...Michael Jung met Sam (of elk ander paard)...dat vind ik smullen om naar te kijken...evenals Ingrid Klimke.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 19:03

Niet eens. Warmbloeden met een langere rug kunnen de piaffe moeilijker dan paarden met een kortere rug. Ook kunnen ze moeilijker vanuit een goede piaffe in een passage gaan. Daarom leren ze de warmbloeden met langere ruggen om niet (zoveel) te gaan zitten, maar meer horizontaal te blijven. Dan kunnen ze makkelijk van de piaffe naar de passage zonder haperingen. Dat levert dan hogere cijfers op omdat de overgangen apart gepunt worden.

Edit: dit is een reactie op wat Anja gezegd zou hebben volgens Fcsa.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 22:15

Ook eens vur, dat is ook wat ik een beetje bedoelde te zeggen, er zijn compacte en lange paarden, mooie rechte rug of holle rug, opwaarts of neerwaarts... alles staat en valt bij conformatie van het paard.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 23:08

vur schreef:
Niet eens. Warmbloeden met een langere rug kunnen de piaffe moeilijker dan paarden met een kortere rug. Ook kunnen ze moeilijker vanuit een goede piaffe in een passage gaan. Daarom leren ze de warmbloeden met langere ruggen om niet (zoveel) te gaan zitten, maar meer horizontaal te blijven. Dan kunnen ze makkelijk van de piaffe naar de passage zonder haperingen. Dat levert dan hogere cijfers op omdat de overgangen apart gepunt worden.

Dat is ook wat ik bedoel Vur. Ieder paard heeft daarin zijn kwaliteiten. Maar voor mij is het dus niet zo dat het een goed is en het ander fout. En wat zo'n topruiter/amazone dan kan is de beste punten goed etaleren en de mindere punten wat maskeren.