Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 08:53

Marinke wat n fijne post.
Ziet er ook erg fijn uit.

Keep up the good work.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 09:19

Ik heb gewone longeerlijnen,gebruik er 2 en heb er geen koord aan in t begin zoals de gebruikelijke dubbellonges, ik heb ze van dat soft nylon en dan een goedkoop huismerk van t een of ander, ze wegen echt de helft vergeleken met m'n andere longe, de gesp is t zwaarst.
Ik heb geen film gekeken vh weekend, te veel te doen, te druk programma, de foto's van marinke vind ik heel fijn, ga er alleen maar aan toevoegen dat t juist in deze fase van je rijden belangrijk is dat je voor je uit blijft kijken ivm plaatsing van je bovenlichaam, en ja, ik kijk zelf ook teveel naar beneden.
Met een kaptoom werk ik niet, ik doe eigenlijk t meeste longe werk aan een halster, ik kan dan heel veel en heb niet meer nodig. Dus waarom zou je dan?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 09:20

maralyn schreef:
Snz jap ik vind dat je vriendelijk en zacht contact moet houden.
Maar ze krult inderdaad erg op.
Dan zouden je lijnen zoals gezegd ook best te zwaar voor dr zijn.

Ik vind net als Maralyn dat je meer contact moet hebben op de lijnen. Dat doe je dan zo te zien op de buitenteugel waarbij de achterhand dan naar binnen komt en ze de andere kant op wil/gaat. Komt om dat je geen gelijke druk hebt op 2 teugels. Je moet ook wat stelling geven op de binnenlijn. De grap is om haar te leren het bit te accepteren en in en uit te schuiven zonder dat er een ruiter op zit. Maar daar moet je dan wel contact voor hebben. Nog een vraag: waar is de zweep. Die mis ik je ziet dat ze impuls verliest op het moment dat je meer contact zoekt. Die moet je onderhouden met de zweep. (Of ontbreekt die omdat je staat te filmen :D ?)
Als je nog niet zo handig bent met dubbele lijnen is het misschien een idee om een roundpen af te zetten met van die steekpaaltjes en een lijn.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 09:32

Longeren en filmen tegelijk vind ik echt onmogelijk :')

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 09:49

Ik heb t ooit geprobeerd....

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 09:51

Voor 4 maanden stil te hebben gestaan ziet Disco er super uit Marinke! Ziet er fijn uit hoor. Zo te horen ben je verhuist?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 10:22

Maralyn, ik ben inderdaad een ja maartje :j

Tekent mij ook wel een beetje. Ik lees jullie berichten een aantal keren door en ik doe zeker wel wat met een aantal dingen dus je spreekt niet tegen een "ene oor in andere oor uit" hoor :=

Jullie missen idd de zweep. Filmen en zweep vasthouden is te lastig :D Al moet k wel toegeven dat ik meestal een lange dressuurzweep heb en geen longeerzweep. Vind m te zwaar en rot omhoog houden met mn (pijnlijke) pols.

Dat van die roundpen afzetten is wel een idee (of iig de bak verkleinen). Zal eens kijken hoe ik dat voor elkaar kan krijgen met spullen die aanwezig zijn :j

Ziet er fijn uit Marinke!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:09

Dankjullie! @Knollentuin ik moet inderdaad meer vooruit kijken. :x :P @Babootje Disco is niet verhuisd ik zelf ben tijdelijk wel dichter naar hem verhuisd tot ons eigen huisje straks klaar is. ;)

Nou Sam ik vind t al knap dat je kan filmen en longeren. Mij lukt dat niet. :P

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 18:12

Ik kan t ook niet wegrns ruis.
Ook met zweep met dubbele niet.
Oefen ik wel mee zonder paard... zodat ik paard niet in de weg loop..

Ik ga opzoek naar ultra licht... mn arme armen hihi

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:23

Ik lees nog steeds trouw met jullie mee, blijf het een leuk en interessant topic vinden. Foto's van Marinke vind ik er heel fijn uitzien!

Heb zelf vandaag ook weer een stukje laten filmen, dat is toch wel heel handig af en toe. Ze loopt toch weer vaak dieper dan ik denk te voelen, dus daar moet ik nog meer aandacht aan besteden. Heb wel het idee dat er goede momenten tussen zitten, maar het is nog verre van constant en ik moet het beter leren aanvoelen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 21:45

Meelezer komt weer een x onder de steen vandaan ;-)
Een hele tijd terug alweer, waren e een aantal leden van dit topic begonnen met rijden zonder sperriem toch?
Nu is mijn paard ook erg "gevoelig" op het bit en voor druk op de neus (in de zin van dat ze een gespannen mondje maakt, terughoudend wordt ivm opgesloten gevoel etc.). Zaterdag ook eens een begin gemaakt met zonder sperriem rijden.
Wat ik positief vond is dat ze zich duidelijk minder opgesloten voelde, haar hoofd stil hield. En de het contact met de mond nog lichter werd (die is altijd al licht). Nadeel vond ik dat ze rommelig werd. Ze is duidelijk bezig met de mondvrijheid ;-) klapperende lipjes, friemelen daardoor snel los-vast contact etc.

Ik ga dit natuurlijk even de tijd geven, het is wennen. Maar hoe weet ik dat mijn paard dit wel/niet fijner vindt dan MET sperriem?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 21:58

Ik denk dat alle paarden het fijner vinden zonder sperriem :) De een zal alleen wat heftiger op het verschil reageren dan de ander, afhankelijk van gevoeligheid maar ook van de aanleuning etc.

Ik rij onze beide paarden zonder (behalve met springen/crossen).

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 22:08

Kamy:
Je paard krijgt meer mondvrijheid en zal dus beter het bitje kunnen afkauwen en slikken en zijn tong beter kunnen bewegen en wat paarden zoal doen bij verwerken van dingen.
Gevolg is dat je paard makkelijker gaat loslaten in nek en minder stress opbouwt.
Dat voel je , als het goed is , ook terug in je handen en contact, wellicht voel je het al terug in zijn hele beweging ;-) ?

Alles zit wat losser dus zul je zelf meegaander in contact moeten worden.
Het went snel voor beide is mijn ervaring, en is je paard braaf genoeg wil je niet meer met sper rijden.

Super dat je dit soort dingen gewoon zelf es probeert +:)+
Zelf nadenken over het hoe en waarom ipv volgstand "omdat iedereen het doet" en openstaan hoe je paard hierop reargeert.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 22:12

Ik merk bij mijn paarden geen verschil, ik heb alles erg los zitten, meer dan de 2 vingers..
Mooi beeld appelflap, ik stoor me niet aan het iets dieper, je hebt haar zeker op de onderste foto's mooi van achter aan het lopen, dan komt de lengte en hals naar voor vanzelf

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 22:32

Ik heb een aansnoer neusriem. Maar deze zit altijd los, incl de sperriem. Beetje zoals knollentuin beschrijft. Paard knabbelt graag en schuimt. Is verder fijn in de hand en heeft een licht contact.
We werken nu aan het onrustige van haar hoofd, wat eerder ook te zien was in een filmpje wat ik plaatste.
Uiteraard ben ik zelf de grootste oorzaak ;-) en werken we nu inderdaad aan mijn houding en rijden. Blijkbaar geef ik mijn paard al snel een "opgesloten" gevoel. Zonder bv de teugels kort te nemen, puur mijn houding zeg maar. En mijn hollistische paardentrainer dacht dat zonder sperriem zeker gewaardeerd zou worden, vandaar de 1e pogingen ;-)

Ik merk vooral dat het contact nog lichter is. Zo licht dat ik bijna niets durf te doen haha. Ze laat nu alles echt heel makkelijk binnenkomen. Dus dan ben ik erg voorzichtig nu.
In haar beweging merk ik eigenlijk voor mijn gevoel dat ze een stukje begeleiding mist. Toch net weer meer op eigen benen gaat lopen. Ze loopt wel lekker voorwaarts. Het terughoudende wat ze soms heeft ontbreekt meeste tijd.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 07:07

knollentuin schreef:
Ik merk bij mijn paarden geen verschil, ik heb alles erg los zitten, meer dan de 2 vingers..
waarvoor gebruik je de sper dan bij jou ?

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 07:44

Appelflapje, ook ik stoor me niet aan het diepe lopen. Wat belangrijk is, is dat er activiteit en ruggebruik is. En dat is er! Ik denk dat je zelfs langzaamaan werkhouding kunt gaan vragen.

Kamy, ik heb zelf na het kopen van mijn hoofdstel mijn neusriem en sperriem in de bak gegooid. Mijn paard zijn mond hoeft niet gesnoerd. Laat maar lekker kauwen :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 07:49

Omdat t erop zit peet, niks meer en niks minder, en t zit niet in de weg dus mag ie erop blijven.
Met stang en trens zit r alleen een hoge neusriem op, die zit ook los, net als m'n stangteugel die hangt ook los.
Ik ga m'n sper er daarnaast niet afhalen omdat ik m dan zekers te weten kwijtraak en in de ring moet ie erop - hoeft niet maar dan moet ik m'n hoofdstel slopen, en dat vertik ik.
Daarnaast vind ik, en daar bedoel ik verder niks mee, het nogal bijzonder dat er heel veel paarden last lijken te hebben ban hoofdstellen terwijl ik er onderhand al heel wat gehad heb Die nergens last van blijken te hebben.
Komt dat door onrustige handen? Niet passend tuig? Te strakke riempjes?
Een uitspraak die ik geregeld gebruik is when you don't have the skills, Blame your materials....
Hoeft niet altijd zo te zijn maar ik zie veel mensen veel afwisselen met bitten neusriem beugels en weet ik al niet meer.
Als er iets niet lukt hangen we er een ander tuigje aan...
Ik rij al een heel tijdje en heb nog steeds elke week iemand in de baan staan die me wijst op wat beter kan.
Wie heeft hier elke week les?
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 25-05-16 08:10, in het totaal 2 keer bewerkt

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 08:04

Sperriem is volgens mij ook niet voor bedoeld om de bek dicht te snoeren, maar bij jonge paarden met een hoge neusriem, het bit wat stabieler in de mond te laten liggen. Is dus niets onvriendelijks aan, en zonder is ook niet per definitie vriendelijker. Als je paard een hekel heeft aan een wat lossig bit is met sperriem vriendelijker.
Dat het vaak misbruikt wordt om de bek dicht te snoeren is natuurlijk een heel ander verhaal.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 08:29

Ik vind het een fijn beeld appelflapje! Van hieruit kun je steeds een stukje werkhouding oppakken. Wat is jouw ervaring wb bitloos en aanleuning?

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 08:43

@appelflapje, de laatste foto geeft een mooibeeld. ik denk dat je over het algemeen goed op weg bent. ik denk dat je wat meer naar voor mag rijden, meer activiteit. dan zal ze meer bollen in de hals en rug en zakken in het kruis. ik zie nu op de eerste twee foto's een hoog kruis en veel op de voor hand.

je bent zeker goed bezig, het ziet er vriendelijk uit!! ga zo door!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 09:47

oji schreef:
Sperriem is volgens mij ook niet voor bedoeld om de bek dicht te snoeren, maar bij jonge paarden met een hoge neusriem, het bit wat stabieler in de mond te laten liggen. Is dus niets onvriendelijks aan, en zonder is ook niet per definitie vriendelijker. Als je paard een hekel heeft aan een wat lossig bit is met sperriem vriendelijker.
Dat het vaak misbruikt wordt om de bek dicht te snoeren is natuurlijk een heel ander verhaal.

Dat is ook de reden dat ik een sperriem gebruik.
Overigens kan bij mijn neusriem er ook niet af. Ik heb een rambo micklem. Alles zit (net als bij Knollentuin) vrij los al kan het bij een micklem ook weer niet te los. Heel fijn hoofdstel trouwens.

Fijne foto's Appelflapje. De eerste is wat te diep (doet de achterhand nog niet echt mee). De overige foto's echt netjes.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 11:10

Ik probeer het gewoon. Vindt ze het niet fijner dan gaat de riem er weer op.
Het is ook niet dat ik nu ineens alles wat "gewoon" is overboord ga gooien. Geloof ook echt niet dat neus en sperriem per defenitie slecht zijn of zo. Dat is denk ik per paard verschillen. En natuurlijk ook hoe het gebruikt wordt....

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 11:40

Bedankt voor de reacties! Ben het met jullie eens dat ze wat actiever zou mogen. :j

Citaat:
Wat is jouw ervaring wb bitloos en aanleuning?

Mijn paard was altijd erg onrustig met haar mond als ze een bit in had (mond open houden, tong naar buiten). Heb nog een bitpasser laten komen en verschillende bitten geprobeerd, maar het maakte niet echt verschil. Ik heb het idee dat ze zich bitloos veel makkelijker kan ontspannen en fijner loopt. Het is wel nog steeds lastig om een goede aanleuning te vinden. Ze heeft de neiging om te diep te lopen en het contact vermijden. Bitloos gaat dat wel beter dan met bit, ik heb het idee dat ze de 'druk' van de neusriem eerder op durft te zoeken dan die van het bit.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 11:56