Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 07:00

S_z ik vind je vorige longeerfilmpjes prettiger om naar te kijken. Er is minder contac, maar veel beter ruggebruik. In de laatste filmpjes zie ik haar haar rug enkel wegdrukken en zie ik haar van voor opkrullen.

Oji, ik vind de lange lijnen prettig bij het beleren. Verder gebruik ik alleen een enkele longe. Toen ik mijn paard net had was hij zo onzeker. Na een paar maanden alleen dubbele lijnen was dit over. Kon met hem de hele bak door en alvast voorbereiden voor de oefeningen onder het zadel. Gingen ook regelmatig met de lange lijnen naar buiten.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 07:43

Milkberry schreef:
S_z ik vind je vorige longeerfilmpjes prettiger om naar te kijken. Er is minder contac, maar veel beter ruggebruik. In de laatste filmpjes zie ik haar haar rug enkel wegdrukken en zie ik haar van voor opkrullen.

Oji, ik vind de lange lijnen prettig bij het beleren. Verder gebruik ik alleen een enkele longe. Toen ik mijn paard net had was hij zo onzeker. Na een paar maanden alleen dubbele lijnen was dit over. Kon met hem de hele bak door en alvast voorbereiden voor de oefeningen onder het zadel. Gingen ook regelmatig met de lange lijnen naar buiten.

:j ik dacht ik ga er mee spelen omdat je vond dat meer contact gehouden moest worden. Ik vond ook al dat ze makkelijk teveel opkrulde (terwijl ik nieteens echt verbinding heb met mn handen.. dit is alleen al op de zwaarte vd lijn waar ze niet doorheen durft te zakken) en ze helemaal geen poging onderneemt om zich écht te strekken (blijft halverwege hangen met neus achter ll).

Had later ook weer de clip aan t bit bevestigd zodat ze weer kon uitschuiven. Denk dat ik dat voorlopig maar gewooj blijf doen tot ze wat meer (zelf)vertrouwen heeft.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 09:06

@S_Z, ik ben al een tijdje aan t meelezen en had een vraagje voor je. :) Heb je al eens geprobeerd om alleen met kaptoom en logeerlijn te longeren? Mijn leasepaard was aan het begin namelijk ook heel druk aan de longeerlijn en krulde ontzettend op. Het enige wat we dan deden was hem omlaag vragen naar ontspanning, krulde hij op of viel hij op de voorhand dan moesten we hem een beetje liften en vervolgens weer naar beneden vragen. Na 2 weken kon hij eigenlijk al met het neusje eruit, ontspannen lopen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 09:44

Deze is altijd loperig en druk. Met gewoon halstertje en alleen longe ook.

Ik heb bij deze niet met kaptoom gewerkt. Bij Zya wel een paar keer een kaptoom geleend. Die vond de druk op de neus niet fijn. Die werd er juist heel loperig op ondanks ik m redelijk hoog had gedaan (Ondanks de voorbereidingen van werken met kaptoom). Die zakte het fijnst met lange lijnen. En die deed t zelfs met alleen halstertje en longeerlijn beter dan met kaptoom := (ze had ook een hekel aan druk achter de oren, hoofdstellen met gespjes achter de oren verdroeg ze ook niet)

Ben best handig maar ik vind t niet lekker werken. Als paard wel (te) loperig/rennerig is moet je m aan zn neus half omtrekken om tempo bij je te krijgen. Wat resulteert in een paard die het hoofd terug trekt en uitzwaait met t hele lijf terwijl ik met de lange lijnen eigenlijk alleen 2 handen hoef te sluiten.

Ik ben niet genoeg onder de indruk geweest van de inwerking vd kaptoom dat ik er 1 aan zou schaffen om het "te proberen".

Sws zijn de filmpjes de 1e 2e en 3e x geweest dat ze ooit met lange lijn heeft gelopen. Voorheen werd ze met touwtjes gelongeerd (ingespannen dus) of aan t hoofdstel met zadel om (voor t rijden) door de eigenaresse.

Denk dat ze ook tijd nodig heeft om te begrijpen dat ze de lijn mee kan/mag nemen. Ze snapt nog niet helemaal dat ze niet "vast" zit denk ik.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 09:48

Ik gebruik ook dubbele lijnen met longeren. Om dezelfde reden als S en Z. Je zet het paard niet "vast" en je kunt eigenlijk je hulpen geven een beetje zoals je erop zit. Makkelijk met omstellen (niets hoeven verstellen). Als je in een grote bak longeert kun je ook eens een stukje recht uit. Als je er een beetje handig mee bent kun je bijvoorbeeld oefeningen doen als volte openen en sluiten etc, schouder binnenwaarts, zijgangen e.d. Mogelijkheden te over.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 09:50

S-z ik heb longeerlijnen die heel licht zijn, ik heb ook zulke paarden die op teveel druk zich eraan onttrekken en de longeerlijnen van lammert zijn loeizwaar, ik heb dus zelf longeerlijnen gekocht die 3 x minder wegen, en daarop gaat t een stuk beter

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 09:53

Ben ook geen fan van een kaptoom. Je wil uiteindelijk bereiken dat ze het bit accepteren.
Wat voor bit gebruik jij eigenlijk S en Z?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 09:57

knollentuin schreef:
S-z ik heb longeerlijnen die heel licht zijn, ik heb ook zulke paarden die op teveel druk zich eraan onttrekken en de longeerlijnen van lammert zijn loeizwaar, ik heb dus zelf longeerlijnen gekocht die 3 x minder wegen, en daarop gaat t een stuk beter

Dat, plus dat ik ervoor zorg dat de lijnen heel gemakkelijk "glijden". Dwz voor een singel met behoorlijk grote ringen. Als je die niet hebt, kun je ook een longeer tussenstukje nemen aan twee ringen clippen en daar doorheen de lijn laten glijden. De lijnen eindigen (net als bij die van lammert) met een dunner touw en een katrolletje dat je aan het bit bevestigt. Zo loopt alles licht en gemakkelijk.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 10:00

knollentuin schreef:

Vind je deze versie echt zwaar Knollentuin? Ik vind m lichter dan de gewone longeerlijnen die ik had. Het begin van deze is rondgedraaid waardoor de release ook makkelijker is dan de ouderwetse lange lijn (die ik ook zwaarder vond dan deze eigenlijk.. haha!).

Hebben jullie een linkje van de lijnen die jullie bedoelen knollentuin en babootje?

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 10:20

Grappig dat jullie er geen fan van zijn, ik vind ze eigenlijk heel erg fijn en alle paarden waarbij ik met de kaptoom heb gewerkt reageerde er fijn op. :) Maar als het niet bij je paard past moet je het inderdaad niet doen.

Nou is mijn leasepaard er eentje die zijn tong eruit gooit bij te veel druk. Om daar dan een bit in te hangen, terwijl hij nog ontzettend uitzwenkt op de volte, werkt ook niet. Dan gooit hij zijn tong er constant uit. Met hem werken we momenteel dus ook nog niet met bit, maar meet aan de ontspanning. Soms even een bitje erin om te kijken hoe hij er op reageert, wat overigens al veel beter gaat. Maar verder met kaptoom.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 10:26

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 10:28

_xrose schreef:
Grappig dat jullie er geen fan van zijn, ik vind ze eigenlijk heel erg fijn en alle paarden waarbij ik met de kaptoom heb gewerkt reageerde er fijn op. :) Maar als het niet bij je paard past moet je het inderdaad niet doen.

Nou is mijn leasepaard er eentje die zijn tong eruit gooit bij te veel druk. Om daar dan een bit in te hangen, terwijl hij nog ontzettend uitzwenkt op de volte, werkt ook niet. Dan gooit hij zijn tong er constant uit. Met hem werken we momenteel dus ook nog niet met bit, maar meet aan de ontspanning. Soms even een bitje erin om te kijken hoe hij er op reageert, wat overigens al veel beter gaat. Maar verder met kaptoom.

Als je paard zn tong uit zn mond gooit is het goed om te weten waarom hij dat doet. Paarden die vervelend doen met het bit, kunnen ook gewoon het bit niet fijn vinden en dan is het zaak om uit te vinden welk bit wel geschikt is. Hoeft niet per se te maken hebben met de druk van het bit.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 10:32

Babootje schreef:
_xrose schreef:

Als je paard zn tong uit zn mond gooit is het goed om te weten waarom hij dat doet. Paarden die vervelend doen met het bit, kunnen ook gewoon het bit niet fijn vinden en dan is het zaak om uit te vinden welk bit wel geschikt is. Hoeft niet per se te maken hebben met de druk van het bit.

Bij hem is het wel echt de druk. :) Hij doet het alleen als je bijvoorbeeld wat te veel aan je binnenteugel zit en je buitenteugel er niet is. Bij ongelijke druk op 2 teugels of veel te veel druk gooit hij hem er alleen uit. Loopt hij netjes, zwenkt hij nergens uit en heb je gelijke druk, dan is er niks aan t handje.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 10:42

Babootje schreef:
Ben ook geen fan van een kaptoom. Je wil uiteindelijk bereiken dat ze het bit accepteren.
Wat voor bit gebruik jij eigenlijk S en Z?

Gebroken bustrens met middenstukje. Ik vind m zelf vrij zwaar vergeleken met bitje dat ik voor Zy had. Ben wel benieuwd hoe ze het op een dun watertrensje zou doen. Maar deze ligt niet verkeerd. Voel geen kuiltje of bultje op de lagen. Ze heeft haar mondje mooi gesloten en rotzooit niet met de tong oid.

Babootje

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 11:23

De onze was wel erg "rommelig" met het bit, pakte vast en liep gewoon de andere kant uit :D
Heeft ook wel een heel klein mondje (maat 11,5)
Daarvoor hebben we een trust locked joined bustrens gekocht. Het locked systeem zorgt ervoor dat het niet schaart en de vorm van het bit verdeelt de druk mooi gelijkmatig. Sweet iron maakt het smakelijk. Het ligt stil in de mond, hij rommelt er niet mee en zoekt de hand fijn op.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 14:23

S_en_Z schreef:
Wat werkt dat werkt zou ik ook zeggen, maar volgens mij duurt gluco wel even voor t werkt.

Afgelopen keren lekker gelongeerd. Werd in begin halve baan door gesleept als k haar op de volte liet lopen.. en er achter lopen vond ze helemaal raar...

Maar toch gisteren... lekker door de bak gestapt. Niet constant ontspannen maar het is een begin (ze is n paar x opzij gesprongen enzo maar het viel me alles mee!) :D ze durfde zelfs proberen grasjes te plukken <3 (hoe blij je dan kan zijn haha)

[o]

Fijn bezig zo, ze reargeert goed , gezien het ook nieuw is voor haar.
veel zien de meerwaarde niet in van d. Lijnen werk e.d.
Ik ken helaas maar weinig mensen in mijn omgeving die hiermee bezig zijn.
Heb dus een goede dag vandaag om je zo bezig te zien.

Heb al je video's bekeken en ik vindt dat je met de getoonde manier van simpele lijnvoering je paard het luchtigste houdt aan bit, en dat is wat je wilt behouden neem ik aan.
Dus direct vanuit jou hand door de ring en dan naar bit of halster heeft het minste wrijving van lijngewicht op ringen.
Dat geeft meteen ook duidelijker gevoel door van jou hand naar bit ipv indirect door bit terug naar ring of via katrol.
Gaat niet op voor ieder paard, maar ik zie dat ze luchtigheid wil hebben en zodra het wat zwaarder wordt ze erachter gaat en zich inhoudt kwa beweging.
(Dat zie ik terug op de twee andere filmpjes)

Tipkes
Je kunt het uit gaan breiden richting basis mentraining en/ of korte teugelwerk, door er korter op te lopen en meer stem command's aan te leren.
Zal je doel niet echt zijn ?, maar veel paardjes vinden dat super leuk om te doen en kan ze meer doen ontspannen nabij lastige bakkabouters.
Het geeft ze zelfvertrouwen en trots.
Dan ga je dus ook werken zonder longeersingel.

Denk je om verwerkingstijd te geven ook in dit werk, let op afkauw momenten en zuchten.
Geef haar die ruimte en ook de gelegenheid te niksen (liefst in eng hoekje := )
Je beloont overigens wel goed getimed +:)+

Zou in verder stadium toch de zweep gaan gebruiken om haar in te buigen en motortje meer te stimuleren.
Je doel zou mogen zijn dat ze actief maar mentaal ontspannen van achter krachtig en vlot vertrekt.
Ze zou dat aan de lijn net effe mooier mogen laten zien als ohz.
Resultaat Ga je als eerste zien aan beide rugspieren die je duidelijker als nu gaat zien, en o.a. de los ritmisch bewegende vallende hals en koppie.
Ach, volgens mij weet je dit laatste allemaal al :D en, is het meer bedoelt voor de meelezers.
Laatst bijgewerkt door Peetstap op 22-05-16 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 14:33

Mooi stukje Peetstap :j Ik vind het leuk dat je het afkauwen en zuchten noemt.

Lijkt of veel mensen (wil niet zeggen in dit topic hoor!) dat vergeten of niet eens weten. Ik vind het altijd leuk om daar naartoe te werken en dan te zeggen: klaar!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 15:19

Bedankt Peetstap :D

Op dit moment is het terugspannen naar longeersingel iets dat zij niet als prettig ervaart idd. Ik ben ook even zoekende in naar wat fijn werkt voor mij en haar maar was er al over uit dat ik m voorlopig gewoon aan het bitje bevestig :j Zya vond het terugspannen wel fijn die leunde daar graag zachtjes in. Maar die deed dat ook pas sinds ze ohz de hand durfde op te zoeken en mee te nemen.

Ik wil idd Giv uitnodigen tegen de lijn aan te komen en hem mee naar voor te nemen en iedere vorm van tegendruk ervaart zij als voldoende spanning om op te kroppen. Dat doet ze niet/vele malen minder op de eerdere filmpjes waarbij de clips aan t bitje zaten idd.

Wbt. De complimenten op mijn beloonmomenten.. thanks :D

Ik vond mezelf afentoe nog ietsje te laat soms.. was teveel op t schermpje aan het letten haha.

Korter er op lopen waag ik mezelf nog niet aan. Voorlopig blijf ik buiten bereik van achterbeentjes :D

Wat voor meer stemcommando's doel je dan op? Ben op zich wel benieuwd. Wil als ze dadelijk iets rustiger blijft in stap met lange lijn iig beginnen aan wijken op de volte in stap en draf.

Dat niksen in enge hoek is op zich wel een idee.. kan in die hoeken wel een plukje hooi gooien ofzo. Ze is gek op voedsel dus denk dat dat wel een goede "afleiding" is van het zoeken naar bakkabouters.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 16:05

S_z ik zei nergens dat je meer contact moest nemen. Ik zei dat ze prima liep ;)
Denk dat je mij met maralyn verward.

Als ik in onze longeerkraal aan de gang ben, longeer ik met kaptoom en enkele lijn. Kilian is vrij onrustig met zijn mond. Dat wordt versterkt door longeren met bit. Rijden met bit is dan weer geen probleem. Loop af en toe lekker te knabbelen, niet overmatig.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 17:03

Milkberry schreef:
S_z ik zei nergens dat je meer contact moest nemen. Ik zei dat ze prima liep ;)
Denk dat je mij met maralyn verward.

Als ik in onze longeerkraal aan de gang ben, longeer ik met kaptoom en enkele lijn. Kilian is vrij onrustig met zijn mond. Dat wordt versterkt door longeren met bit. Rijden met bit is dan weer geen probleem. Loop af en toe lekker te knabbelen, niet overmatig.

Mijn eerdere reactie was ook tegen maralyn :j

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 17:18

Oh haha oke, omdat je mij hebt gequote. Snapte em nie ;)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 17:18

Huhu kan ik me voorstellen dan ja :j

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 17:43

Bedankt voor je uitgebreide uitleg SenZ. Fijn dat Zyalda het goed heeft op haar nieuwe adresje en een mooi compliment voor de opvoeding/opleiding als een 11-jarige er zo mee wegrijdt!

Ik heb zelf geen enkele ervaring met dubbele lijnen longeren en vertrouw die van mij ook niet genoeg om het daar op te leren...Madam wil nog wel eens razendsnel omdraaien of zich omgooien aan de longe en zou dan echt bang zijn dat ik met mijn gebrek aan ervaring met dubbele lijnen brokken zou veroorzaken. Misschien een keer op een ervaren paard oefenen...hoewel ik die niet tot mijn beschikking heb.
Heb wel ooit een longeer clinic bij Lammert Haanstra gevolgd, gewoon aan 1 lijn en met touwtjes. Die methode hanteer ik dus ook eigenlijk altijd met longeren. Zet wel de boel altijd redelijk los. Dat vond ik toen wat teleurstellend aan de clinic, dat de paarden na loswerken redelijk strak opgeknoopt werden. Ik houd het dus altijd bij de loswerk stand en de neus moet over de grond kunnen. Voor mij is longeren ook een stukje ontspannen werken zonder belasting van de ruiter als afwisseling op het rijden. Ik hoef haar niets te leren aan de longe, dat doe ik onder het zadel. Van mij mag ze ook best een stukje uitbokken en rauzen aan de longe als ze daar behoefte aan heeft. Dat omdraaien en omgooien mag uiteraard niet...maar daarin is ze af en toe zo vliegensvlug dat ze me voor is. Of was...is gelukkig al een hele tijd niet meer voorgekomen. Maar om die reden heb ik wel altijd een zweep bij me met longeren...voorwaarts is ze zat (eigenlijk een beetje té tijdens longeren) maar als ik zie dat ze snode plannen heeft wil ik haar achter de broek kunnen zitten.
Stukken rechtdoor doe ik trouwens ook gewoon aan de enkele longe hoor. Geef je jezelf tenminste ook nog een stukje beweging :D

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 22:29

Ik weet niet maar er is gewoon iets wat me niet helemaal aanstaat Sam, vind het lastig om de vinger erop te leggen want je bent wel echt vriendelijk met haar in de weer. Misschien is het goed om nog een stapje terug te doen? Ze blijft volgens mij nog erg in haar oude gewoontes hangen ondanks dat ze wel erg zoekende is. Net of ze nog niet helemaal genoeg vertrouwen en lef heeft om ook echt het e.e.a uit te gaan proberen, waardoor ze maar blijft doen wat ze altijd heeft moeten doen dat is veilig voor haar want dat kent ze en weet ze wat ze kan gaan verwachten. Geduld voor nodig indd, moeilijk maar houd het simpel voor haar.

Wat betreft de discussie over de kaptoom, ik heb er heel lang het nut ook niet van ingezien en longeerde Disco 9 van de 10 keer met lange lijnen, die ene ander keer simpel aan halster met lijn. Werkte naar mijn inziens net zo goed of zelfs fijner (dubbele lijn kun je net wat meer en anders inwerken en echt gebruik maken van oefeningen). Tot bij mij ineens het kwartje viel waardoor ik longeren aan halster echt niet meer wil. :+ Dan nog liever gewoon los in de longeercirkel, haha! Voordeel aan kaptoom vind ik de ring bovenop de neus, daardoor kun je heel mooi precies de juiste stelling op de volte vragen. Door je dan te richten op het juist activeren van de achterhand volgt de buiging eigenlijk vanzelf en voila de ontspannen vallende hals met neusje er iets uit volgt vanzelf.

Ik snap het aangehaalde punt dat het niet prettig is bij rennerige paarden die je de hele bak door trekken, maar ik vind dan ook de dubbele lijn niet fijn. Want wat zie je gebeuren bij de dubbele lijn of het paard word hard aan 1 kant van de lijn net zo goed omgetrokken maar dan aan het bit en niet op de neus. Of men gaat met volle gewicht in de lijnen hangen. := Beste oplossing in beide gevallen zal in mijn ogen zijn het paard op een steeds kleinere volte zetten, zo moet het wel terug komen in tempo. En dan maakt het geen fluit meer uit of je nou longeert met kaptoom of dubbele lijn.

Als je doel eerst nog gewoon ontspanning is, je het paard bekend wil maken met longeren of gewoon buigingswerk wil laten doen vind ik de kaptoom echt super fijn. Ook in dit werk kun je het paard hard laten werken door de voltes te sluiten of openen, gebruik te maken van overgangen of balkjes. En ook aan de kaptoom kun je het paard stukjes rechtuit laten gaan.

Als je echt gebruik wil maken van gerichte oefeningen, zoals sb of om jonge paarden bekend te maken met teugelhulpen en ze (zelf)vertrouwder wilt maken vind ik de dubbele longe echt super fijn en top!

Disco heeft 4 maanden stil gestaan (kwam wel gewoon buiten enzo hoor), en die heb ik in maart weer op gepakt met longeerwerk 2x in de week, ik ben met kaptoom gaan longeren omdat mijn doel was een ontspannen paard die fijn over de rug gaat en juiste stelling en buiging aan neemt op de volte, daarna kunnen we verder aan het werk. Met de gedachte dat ik t.z.t wel dubbele longe ging gebruiken, echter ligt die nog te verstoffen :') . Heb hem steeds wat meer aan het werk kunnen zetten door voltes te verkleinen / vergroten, overgangen, balkjes en cavaletti, daar kun je al zo in variëren en het werk zwaarder en lichter mee maken.

Afgelopen vrijdag na dik 5 maand er niet opgezeten te hebben weer erop gestapt. Ging erg fijn! Voelde ook top! Fijn ontspannen paard met een super fijne basis van waaruit we direct weer verder kunnen werken. Hoop binnenkort ook wat beeld materiaal te kunnen posten. :)

Edit:
Even wat screens gemaakt van filmpje van afgelopen vrijdag (wou weten hoe het eruit zag dus vriendlief even lief aangekeken). Kan helaas het filmpje niet posten, dat kost te veel mb's aangezien ik alles via mobiel moet doen momenteel, voor het uploaden van filmpjes moeten we eerst een eigen internet verbinding hebben (duurt nog wel even aangezien we nog druk aan het verbouwen zijn).

Afbeelding

Afbeelding

En dit hadden we vrijdag best veel, hij kruipt wat achter de teugel ik geef wat been en teugel en dan gaat ie ook gelijk even te hard. :P Die afstemming moeten we even weer opnieuw vinden haha.

Afbeelding

Afbeelding

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 08:48

Snz jap ik vind dat je vriendelijk en zacht contact moet houden.
Maar ze krult inderdaad erg op.
Dan zouden je lijnen zoals gezegd ook best te zwaar voor dr zijn.

Daarnaast ben ik het met peetstap eens. Even rust tssendoor en ruimte voor n leeg koppie.

Met kaptoom is een eigen gevoel.
Ik werk net ontwijkende paarden met combinatie kaptooms.
Wel n bit. Maar daar niet op sturen.

Waarom niet? Dan leren ze eerst dat n bit niet pijnlijk hoeft te zijn.

Ook pak ik enkele longe mee zónder bijzet.
Eerst stemcommandos daar goed in zetten. Dan ook op dubbele lijnen.

Ook ik vind t nog geen fijn beeld
Sorry.

Misschien is ons doel en trainingsmethode niet hetzelfde. Dat kan.

Maar snz... graag als je met typen mij bedoeld even mijn naam er in zetten.
Voorkomen van verwarring gezien ik niet online meer ben geweest.

Wel ben je goed op weg.
Wat ik wel n beetje vervelend vind persoonlijk is dat er overal n ja maar bij komt...