Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Milkberry schreef:S_z ik vind je vorige longeerfilmpjes prettiger om naar te kijken. Er is minder contac, maar veel beter ruggebruik. In de laatste filmpjes zie ik haar haar rug enkel wegdrukken en zie ik haar van voor opkrullen.
Oji, ik vind de lange lijnen prettig bij het beleren. Verder gebruik ik alleen een enkele longe. Toen ik mijn paard net had was hij zo onzeker. Na een paar maanden alleen dubbele lijnen was dit over. Kon met hem de hele bak door en alvast voorbereiden voor de oefeningen onder het zadel. Gingen ook regelmatig met de lange lijnen naar buiten.
knollentuin schreef:S-z ik heb longeerlijnen die heel licht zijn, ik heb ook zulke paarden die op teveel druk zich eraan onttrekken en de longeerlijnen van lammert zijn loeizwaar, ik heb dus zelf longeerlijnen gekocht die 3 x minder wegen, en daarop gaat t een stuk beter
knollentuin schreef:S-z ik heb longeerlijnen die heel licht zijn, ik heb ook zulke paarden die op teveel druk zich eraan onttrekken en de longeerlijnen van lammert zijn loeizwaar, ik heb dus zelf longeerlijnen gekocht die 3 x minder wegen, en daarop gaat t een stuk beter
_xrose schreef:Grappig dat jullie er geen fan van zijn, ik vind ze eigenlijk heel erg fijn en alle paarden waarbij ik met de kaptoom heb gewerkt reageerde er fijn op.Maar als het niet bij je paard past moet je het inderdaad niet doen.
Nou is mijn leasepaard er eentje die zijn tong eruit gooit bij te veel druk. Om daar dan een bit in te hangen, terwijl hij nog ontzettend uitzwenkt op de volte, werkt ook niet. Dan gooit hij zijn tong er constant uit. Met hem werken we momenteel dus ook nog niet met bit, maar meet aan de ontspanning. Soms even een bitje erin om te kijken hoe hij er op reageert, wat overigens al veel beter gaat. Maar verder met kaptoom.
Babootje schreef:_xrose schreef:Grappig dat jullie er geen fan van zijn, ik vind ze eigenlijk heel erg fijn en alle paarden waarbij ik met de kaptoom heb gewerkt reageerde er fijn op.Maar als het niet bij je paard past moet je het inderdaad niet doen.
Nou is mijn leasepaard er eentje die zijn tong eruit gooit bij te veel druk. Om daar dan een bit in te hangen, terwijl hij nog ontzettend uitzwenkt op de volte, werkt ook niet. Dan gooit hij zijn tong er constant uit. Met hem werken we momenteel dus ook nog niet met bit, maar meet aan de ontspanning. Soms even een bitje erin om te kijken hoe hij er op reageert, wat overigens al veel beter gaat. Maar verder met kaptoom.
Als je paard zn tong uit zn mond gooit is het goed om te weten waarom hij dat doet. Paarden die vervelend doen met het bit, kunnen ook gewoon het bit niet fijn vinden en dan is het zaak om uit te vinden welk bit wel geschikt is. Hoeft niet per se te maken hebben met de druk van het bit.
Babootje schreef:Ben ook geen fan van een kaptoom. Je wil uiteindelijk bereiken dat ze het bit accepteren.
Wat voor bit gebruik jij eigenlijk S en Z?
S_en_Z schreef:Wat werkt dat werkt zou ik ook zeggen, maar volgens mij duurt gluco wel even voor t werkt.
Afgelopen keren lekker gelongeerd. Werd in begin halve baan door gesleept als k haar op de volte liet lopen.. en er achter lopen vond ze helemaal raar...
Maar toch gisteren... lekker door de bak gestapt. Niet constant ontspannen maar het is een begin (ze is n paar x opzij gesprongen enzo maar het viel me alles mee!)ze durfde zelfs proberen grasjes te plukken
(hoe blij je dan kan zijn haha)
[o]
Milkberry schreef:S_z ik zei nergens dat je meer contact moest nemen. Ik zei dat ze prima liep
Denk dat je mij met maralyn verward.
Als ik in onze longeerkraal aan de gang ben, longeer ik met kaptoom en enkele lijn. Kilian is vrij onrustig met zijn mond. Dat wordt versterkt door longeren met bit. Rijden met bit is dan weer geen probleem. Loop af en toe lekker te knabbelen, niet overmatig.