Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 19:57

Bloed zegt niet zo veel.
Het valt me juist vaak op hoe koel volbloeden zijn met veel toeters en balonnen.
Ik heb niets met rensport maar als ik zie dat een 3 jarige omringt door herrie met een grote krans om zijn nek gewoon een beetje om zich heen staat te kijken vind ik dat best indrukwekkend.

Ik zeg alleen wat als ik denk dat de ontvanger er wat mee doet en het op prijs stelt (of me er voor betaald).
Inderdaad vorig jaar ook een vers gekocht ongekeurd 4 jarig paard gezien waarvan ik direct dacht: oeps die pezen gaan niet lang mee.
Echter was de eigenaar iemand die haar brood verdient met paarden. Die zou toch beter moeten weten. Die had echt niet naar me geluisterd.
Het paard heeft ze 3 maanden kunnen rijden en is nu afgekeurd.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 19:58

knollentuin schreef:
J
Ik wil zo graag dat mensen mondiger worden en dan bedoel ik noet de schreeuwlelijk en de brutaler, maar de stille personen die het eigenlijk allemaal wel weten maar het niet durven te vragen of zeggen
Ik wil dat de volgers stopen met volgen en zelf kennis gaan vergaren, je niet blindstaren op je juf, en niet ja en amen, maar zelf lezen en verdiepen, Google op internet en zeg ja maar en vraag waarom. En als je een antwoord krijgt; neem dat niet klakkeloos aan maar zoek het na!!!

En dat ook. Het Duitse systeem van "aan de buitenteugel" voelde voor ons niet goed en ging ook niet goed. Vandaar dat ze zijn gaan lessen bij Dennes. Na 2 lessen was ons paard al zoveel losser en waren we weer op de weg waar we willen zijn. Los door het lijf, ontspanning en over de rug. Dan heb je wel het geluk dat je al weet waar je heen wil en al een bepaald gevoel hebt ontwikkeld.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 20:01

Sizzle schreef:
Bloed zegt niet zo veel.
Het valt me juist vaak op hoe koel volbloeden zijn met veel toeters en balonnen.

Nu je het zegt... Ergens aan moeders' kant (opa of overgrootopa) zit Excurs, een volbloed renpaard. Dus misschien heeft hij zijn coole karakter daaraan te danken.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 20:04

Klopt, ik kan met rep ook in de fanfare mee en we doen de gekste Din gen, dat doet m niks, maar die gillende vogels...
https://youtu.be/GG57oJ6LQgc

Mungbean

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 20:08

Ik heb ook een hekel aan gillende vogels, vooral om 6 uur smorgens :+

Zwitserse ruiters zijn nogal van de acute bevelen opvolgen.
Geeft hilarische situaties als je midden in een oefening zegt: dadelijk van hand veranderen. Dan gooien ze accuut het roer om.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 20:11

:')
Ah! Het is droog, ik klim even op de vos, eens zien of we de vogels kunnen trotseren, wish me Luck!!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 20:12

Milkberry schreef:
Maar als palliatief verpleegkundige ben je de hele dag door bezig om je overal mee te bemoeien. Ik denk de hele dag door aan het welzijn van anderen. Stal is "milkberry" tijd :o

Dat kan ik me ook wel weer goed voorstellen.
Ik doe het ook meestal als mensen, de redelijk onervarenen, zelf een paard willen kopen. Zeg ik 1 x wat ze m.i. het beste kunnen doen en daarna laat ik het. Mensen zijn zich absoluut niet bewust wat er allemaal mis kan gaan bij de aanschaf van een paard en denken dat ze een scooter kopen o.i.d.
Bijvoorbeeld onze staleigenaar weet vaak echt best leuke paarden te vinden voor een redelijke prijs. Zitten ze natuurlijk ook wel tussen maar dat mag dan ook wel toch?. Maar sommigen denken dat dan zelf beter te kunnen en komen terug met een paard dat zo onvoordelig is gebouwd dat je denkt: hoe kun je dat in godsnaam kopen. Ik heb het er met hen wel eens over. Echt een apart verschijnsel.

Bij kreupelheden vind ik het al een stuk moeilijker. Als je zegt: joh weet je dat je paard "niet regelmatig" (d.w.z. in de regel gewoon echt kreupel) loopt, dan wordt dat meestal niet in dank afgenomen. Waarom dat is? Snap ik echt niet. Ja het is niet leuk, maar als je er zelf geen verstand van hebt, lijkt mij het juist wel fijn als iemand er wat van zegt.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 00:50

S_en_Z schreef:
Ik plaats deze link omdat ik enkele dingen leuk vind om te zien alszijnde bevestiging op hoe ik ook rijles heb.

(Heb het nu vooral over de eerste 4 minuten)

Van mijn instructrice mag ik het voorwaartse willetje niet tegenwerken. In de les sprong ik 2x zelf aan. 1x links en 1x rechts en ik denk ook deels voor mijn instructrice om te zien hoe ze is hoor.

Hieronder een stukje van een clinic van L. Haanstra.

Paard draaft aan en gaat verder in galop, hij geeft zeer duidelijk aan dat paard door moet/mag galopperen. Paard springt gekruisd. Geeft aan het paard door te laten galopperen. Omdat paard zelf niet omspringt vraagt hij t paard zelf door iets meer verbinding om om te springen. Na kort in de juiste galop terug naar draf.

Hij legt ook uit dat hij het "speelse" (ik begrijp vw drang) niet tegen wil houden maar dat hij wil dat het paard zelf mee gaat werken alszijnde dat ze hem toestaat de leiding over te nemen. Het is toevallig ook een merrie.

[ Video ]

Nu is degene die ik rijd wel meer een stressballetje maar denk dat ik het niet verkeerd aanpak.

Heb me gisteren trouwens over moeten geven en het zand van dichtbij gezien. Ik dacht die gaat wel rechtsaf als k haar de vraag stel en haar de keuze laat. Maar ze bedacht zich op t laatste moment :')

Heb me niet bezeerd ofzo maar het is wel duidelijk voor mij dat als ze de dag ervoor niets heeft gedaan (behalve grazen in de wei) we eerst aan de dubbele longe gaan werken en ik er daarna hopelijk ook "even" op kan ipv haar zwaar in het zweet werken omdat ze tot weinig ontspanning komt. Dan kan ik het rijden eerder stoppen als het goed gaat zonder bang te zijn dat ze te weinig heeft bewogen.

Het ging een kwartier heel goed met rijden en mijn gevoel zei ga er lekker af.. maar mijn hoofd zei ga nog even 10 minuutjes door. En dat was stom. 1 opvliegend vogeltje en alles was teniet gedaan van het kwartier rijden.

Weet ik dat ook weer :=

Naar mijn idee kan je de twee paarden en situaties niet vergelijken. Het verschil is de overmatige spanning in jouw paard plus dat er een groot verschil is of het paard in een round pen loopt of een bak. Je ziet dat jouw paard soms twijfelt welke kant ze op moet. Je hebt veel meer consistency in een round pen.
Je kan dat na doen door heel consistent op dezelfde volte te blijven zolang je paard veel spanning heeft.

Dit paard springt juist aan en springt achter over door het uit balans raken op de cirkel. Dat is, voor mij, een ander probleem.

Als je het zou hebben over looplust, dan ben ik het eens. Ik zie alleen bij jou paard geen looplust, maar spanning.

Begrijp me niet verkeerd, ik zou het paard zeker niet op de rem trekken, dat werkt averechts inderdaad. Ik zou het zachtjes inbuigen tot je weer draaft en dan uitbundig belonen.

Over advies geven in de paardenwereld, tsja...:D ik geef het alleen als er een serieuze vraag komt. Ik geef vrijwel nooit commentaar, ook niet als het paard er de dupe van wordt. Mijn ervaring is dat het paard dan de dupe wordt van de irritatie/frustratie van de eigenaar. Een gesprek aan gaan met het oog op de langere termijn werkt naar mijn idee beter.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 08:25

ik vind dat je als paardeneigenaar de plicht hebt om je te veridepen in paarden. dat bedoel ik zo breed mogelijk. dus in voiding, beweging, rijtechnisch, stalling technisch, hoefsmid, anatomie, etc. ik kan me dan ook ontiechelijk storen aan mensen die gewoon maar wat doen en dan de pony de schuld geven. of een total verkeerd behandel plan volgen van een DA omdat de DA dat zegt. je hebt zelf ook hersenen toch? als ene paard het aan de rug heft ga je hem niet voor vast binden in een houding. en dan maar lachen als hij afgaat bokkend en al van de pijn. dan klopt er ergens wat niet. ik vind onkunde en een gebrek aan kennis net zo erg als dierenmishandeling. het argument dat je het niet wist maakt je niet onschuldig.

Ik sluit me wel aan bij de mening dat de tijd bij mijn paard mijn tijd is. het is afschakel tijd en relax tijd. ik bemoei me dan ook zo min mogelijk met andere. ik heb er mijn Eigen mening over die ik graag deel als erom gevraagd wordt. Anders niet.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 09:01

Klopt, ben het met jullie allemaal eens, ik bedoel eigenlijk meer dat als er aan de koffie het gesprek begint over de problemen die men met zn paard heeft, het grootste gedeelte ahh en Ohh zegt en begrijpend knikt, maar als diegene wegloopt het merendeel weet waar t aan ligt ( en dan ook echt)maar dat niet net tegen degene zegt met t probleem.
Ik sprak een poos terug een fysio die heeft tegen een van haat klanten gezegd dat als ze elke maand terug moet komen om een paard los te masseren dat dat geen nut heeft als men op dezelfde manier blijft trainen.... Zoek eens andere instructie? Jullie begrijpen, ze hoeft niet meer terug te komen...
Ik kom ergens nieuw iemand helpen met een pony, holle rug hoog kruis, probleem: hij blijft met z'n hoofd hoog lopem. Als eerste bekijk ik het zadel, dat ligt werkelijk... :x
Als ik daarover begin blijkt, dit is een bijrijder,ik helemaal uitgelegd wat t probleem is en dat je hier rijtechnisch redelijkerwijs niks van t paard verwachten mag omdat t zadel zover achterin ligt en in lendenen drukt. de eigenaar wordt gebeld, want ik heb gezegd, ga eerst maar eens aan de slag met t zadel en als dat goed ligt weet je me wel weer te vinden, lessen heeft zo geen nut. Hoor ik later via via dat ik m'n mond had moeten houden, en gewoon had moeten les geven....een ander gebeld en die staat daar vrolijk les te geven en t beest loopt aan een hulpteugel.
Dan zakt m'n broek wel s af.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 09:29

knollentuin schreef:
Klopt, ben het met jullie allemaal eens, ik bedoel eigenlijk meer dat als er aan de koffie het gesprek begint over de problemen die men met zn paard heeft, het grootste gedeelte ahh en Ohh zegt en begrijpend knikt, maar als diegene wegloopt het merendeel weet waar t aan ligt ( en dan ook echt)maar dat niet net tegen degene zegt met t probleem.
Ik sprak een poos terug een fysio die heeft tegen een van haat klanten gezegd dat als ze elke maand terug moet komen om een paard los te masseren dat dat geen nut heeft als men op dezelfde manier blijft trainen.... Zoek eens andere instructie? Jullie begrijpen, ze hoeft niet meer terug te komen...
Ik kom ergens nieuw iemand helpen met een pony, holle rug hoog kruis, probleem: hij blijft met z'n hoofd hoog lopem. Als eerste bekijk ik het zadel, dat ligt werkelijk... :x
Als ik daarover begin blijkt, dit is een bijrijder,ik helemaal uitgelegd wat t probleem is en dat je hier rijtechnisch redelijkerwijs niks van t paard verwachten mag omdat t zadel zover achterin ligt en in lendenen drukt. de eigenaar wordt gebeld, want ik heb gezegd, ga eerst maar eens aan de slag met t zadel en als dat goed ligt weet je me wel weer te vinden, lessen heeft zo geen nut. Hoor ik later via via dat ik m'n mond had moeten houden, en gewoon had moeten les geven....een ander gebeld en die staat daar vrolijk les te geven en t beest loopt aan een hulpteugel.
Dan zakt m'n broek wel s af.

echt schandalig. als iemand zegt dat het aan het zadel ligt dan schaam je toch de ogen uit je kop? of niet!! dan kun je nog altijd een second opinion vragen aan een zadelmaker. dan doe je er in ieder geval wat aan.

het is zo dat mensen werkelijk niks aannemen omdat ze zelf Z1 rijden en dan denken dat ze alle wijsheid in pacht hebben. ik zeg niet dat je iemand volledig moet vertrouwen en dan maar moet doen wat diegene zegt. Ik vind wel dat je best een discussie aan kunt gaan over hoe jij je paard traint en hoe iemand anders dat ziet. als iemand anders ene ander standpunt heeft en dat kan onderbouwen kun je daar wat onderzoek naar doen om je beeld te verrijken. als je dan tot de conclusie komt dat het voor jouw niet werkt, dan is dat prima. dan heb je in iedergeval geluisterd naar de ander. zo kom je tenminste tot nieuwe inzichten. idem met een instructeur. de helft van de les ben ik in gesprek waarom ze iets doet en hoe ik het voel en ervaar. ik vind dat niet meer dan normaal.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 09:39

Sizzle schreef:
Bloed zegt niet zo veel.
Ik heb niets met rensport maar als ik zie dat een 3 jarige omringt door herrie met een grote krans om zijn nek gewoon een beetje om zich heen staat te kijken vind ik dat best indrukwekkend.
.

Bloed zegt vaak niet zo veel. Maar het valt mij ook op hoe koel paarden met volbloed erin zijn. Die van mij komt uit een township xx moeder en is cooler in zijn kop dan mijn shetlander. Gisteren was manlief naast de wei aan het trillen met een trilplaat. Echt een enorme herrie. Maar zijn hoofd kwam niet omhoog terwijl de shet aan het racen was en poeperig aan het doen. En als hij schrikt, rent hij vaak vervolgens net zo hard weer terug om te koekeloeren wat er aan de hand is.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 17:12

Weer even een update van onze kant:

Net les gehad. We pakken tijdens het grondwerken het wijken nu mee. Dat vindt Kilian nog heel erg moeilijk. Maar hij wordt er ontzettend soepel van. Na het opstappen heeft hij geen 1 keer aangetikt of gestruikeld.
Hij plakt steeds minder aan mijn been. Daarvoor moet ik wel consequent zijn en dat vind ik heel moeilijk. Je moet aan zo veel dingen tegelijk denken. En ik ben al zo snel overprikkeld :p

Hij stapt ook lekker door en gaat zijn rug gebruiken en nageven (zelfs heel even in draf!). We zijn weer flink bezig geweest met buigen en balans. En toen hij wat meer in balans kwam, kon hij zijn achterbenen er ook goed onder zetten. Hij denderde ook niet meteen weer op de voorhand tijdens vwnw, maar bleef vanuit achter lopen. We gaan dus echt vooruit. Als laatst nog even het aanspringen in de galop geoefend. Verbazend goed. Hij springt er echt in. Ik ben zo vreselijk blij dat het weer goed gaat. Ik heb echt het idee dat we elke les weer vooruit stuiven. Fijn gevoel is dat.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 18:22

Wat fijn zeg.
Struikelen is weer helemaal weg?
Voer je nu weer glucosamine?

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 18:26

Ik voer nu inderdaad weer glucosamine, maar dat zal nu toch nog geen effect hebben?
Het struikelen was vandaag helemaal weg. Dinsdag struikelde hij een keer of 2 a 3 in de berm. Maar het wordt echt veel minder. Hij zet achter ook wat meer onder en wandelt niet meer zo mega op de voorhand. Dat zal ook wel een hoop schelen.
Voorheen trok hij met zijn hoofd naar links en zijn kont naar rechts. Staart stond ook altijd scheef naar rechts. Na de cranio sacraal therapie wordt dat ook al een stuk minder. Misschien voelt zijn hele lichaam gewoon wel wat beter aan nu. Zal wel een combinatie van al het bovenstaande zijn + aangepast zadel + nieuwe ijzers. Ik loop graag hard van stapel als mijn paard wat mankeert =__="

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 18:29

Zolang het maar helpt toch?

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 18:35

En dat doet het! Voorheen had ik het idee alsof hij nog wel eens op de handrem liep in de bak. Op het filmpje van de lol met je knol dressuurproef wat ik laatst had gepost, is dat ook echt duidelijk te zien. Maar dat is nu echt helemaal weg. Hij mag nog net ff meer reactie geven op mijn been, maar het is al 100 % beter dan dat het was.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 22:58

Wat werkt dat werkt en als het de glucosamine is is dat toch hartstikke tof? Soms, met artrosepaarden kan het ook gewoon het weer zijn he? Warmer weer doet ook wonderen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 23:16

Wat werkt dat werkt zou ik ook zeggen, maar volgens mij duurt gluco wel even voor t werkt.

Afgelopen keren lekker gelongeerd. Werd in begin halve baan door gesleept als k haar op de volte liet lopen.. en er achter lopen vond ze helemaal raar...

Maar toch gisteren... lekker door de bak gestapt. Niet constant ontspannen maar het is een begin (ze is n paar x opzij gesprongen enzo maar het viel me alles mee!) :D ze durfde zelfs proberen grasjes te plukken <3 (hoe blij je dan kan zijn haha)

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 01:10

Babootje, het zal ook wel een combo van meerdere factoren zijn. Het weer zal ook een stuk schelen inderdaad. Mijn instructrice heeft daarnet een berichtje geplaatst op haar facebook. Hoe ze om zich heen ziet wat voor een geweldig resultaat cranio sacraal geeft. Leuk om te lezen, zo na mijn les.

S_Z een rustige stap! Bravo! En af en toe ontspannen. Fijn. Volgens mij vindt ze dit ook leuk om te doen. Lekker onderzoeken ^__^ fijn beeld. En je beloond heel goed op de juiste momenten.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 08:30

Vond dit ook een fijn stukje van het longeren.

(Heb haar even expres zo ingespannen toen ze best braaf was zodat ik kon filmen met 1 hand zonder dat de lijn om haar billen te lang is en over de grond sleept)

Heb haar expres niet doorgespannen (van singel door bit en terug naar singel) heb dat heel kort geprobeerd en toen vouwde ze zich heel kort op en ging achter de verbinding van de inspanning lopen. Zoals ze nu is heb ik m gewoon van longe naar bit zodat ze dr hoofs wat meer durft te bewegen :) (uiteraard wordt zakken beloond maar als ze kameeltje wil spelen zet ik geen kracht om haar omlaag te krijgen. Ze mag best kijken van mij)

Ze reageert er prima op geloof ik. (Aan de longe doe k t zelfde als onder t zadel. Niet haar direct meeslepen naar achterin de baan als ze niet wil.. we beginnen vooraan en iedere x ren ik bij de lange zijde een stukje mee en dan gaan we weer op de volte tot ze uiteindelijk zelf er langs komt :D )

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 09:10

Netjes hoor!! Niks mis mee zo!

Achter de billen langs doe ik zelf ook niet.
Waarom niet? Geeft een enorme ruis, vind ik niet fijn.

Gewoon zo door gaan. Ze mag wel af en toe van tempo in draf verwisselen, ook naar langzamer en iets actiever.
Heb het idee dat ze zichzelf voorbij wel draven.

Zodra ze die rust gevonden heeft zal ze met een losgelaten rug ook gaan swingen.
De rug vind ik nu nog niet losgelaten genoeg. En dat komt door haar voorwaartse.

Ja ik ga vast mensen de haren in strijken die altijd roepen... voorwaarts voorwaarts voorwaarts.

Nee, een stukje rust, dat is ook heel belangrijk om een paard in harmony te kunnen laten lopen.
Ja heb je een trapzak, dan moet je werken aan vlugheid en activiteit. Maar dat is met een paard als dit niet nodig.

Ook adviseer ik om wel zacht en constant contact aan de lijnen te houden.
Negeer het dat ze er achter kruipt en beloon wanneer ze met haar neus er voor komt.
Ze lijkt door haar haastige ook veel onbalans te kweken.

Let wel, dat als ze langzamer moet, moet ze kracht maken met die achterbenen, om ook bij elkaar te blijven.
Daarom vind ik het niet erg als ze soms dan wat uit elkaar vallen.
Dan gewoon weer een stukkie voorwaarts en weer terug.

zelf gebruik ik (dankzij eigernaresse bijrijdpaard) de woorden AAAAActief en eeeaaassyy...
Na 3 sessies snapte ze m al, en nu vooral bij easy zie je haar terug komen, en bij actief geen versnelling meer, maar verruiming.

Hier gaat het ook goed.

Wij schuiven nu uit van halsstrekken naar basishouding, naar halsstrekken en basishouding.
Klinkt dubbel, nee hoor, we wisselen nu af voor haar houding.

Wel aan de longe, zodat dit eerst goed is. Onder het zadel zijn we nog steeds bezig met: "Ruiter is niet eng, eet je niet op! Jaagt je niet door de bak, en is wel lief!"
Ook dat gaat erg goed! Maar heeft een grote bult geduld nodig... En die heb ik gelukkig wel.
Zodra ze ook maar denkt dat ze het niet goed doet, slaat ze dicht en zet ze het op het rennen.
Ach ja... verleden slijt ook niet zo maar.

Maar dat is nu tot 80% afgezwakt waardoor ik nu ook met haar galoppeer.
En ook dat gaat erg goed!
Maar wat een zelfvertrouwen heeft dat dier zeg :') sneu gewoon.

Maar... longe gaat nog steeds heel erg goed.

Volte verkleinen en vergroten.
Je ziet die spieren in haar rug en billen drillen als gelatine.
Ze zet haar rug omhoog vanaf de schoft en stapt ruim over (voorheen bleef achtervoet afdruk 10 cm achter voorhoef afdruk).
Ze laat haar hoofd vallen vanuit de schoft...

En wat een hals krijgt dat beest zeg.
Prachtig!

Ja, nog wel genoeg werk! Met name met rust bewaren in galop. En dan gaat ze halsstrekken in galop, wat al een uitdaging is voor een fries, en dan komt ze in de knel met haar voorbenen :') haha arm ding. Nee hoor, leert ze van lopen.
En onder het zadel... Maar dat komt met der tijd ook wel.

Maandag komt de osteopaat/fysio weer even langs voor haar heupen. Niks ernstigs, ook een verleden kwestie. Altijd leuk als eigenaren pas na een half jaar vertellen dat ze met de wagen in de sloot zijn gevallen.... Heel fijn...

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 18:47

Thanks Maralyn,

Zelfs als ze terugkomt in tempo krabbelt ze heel veel. Vandaag weer gelongeerd. Dit was aan het "begin" (na 5 min door de hele bak heen stappen erachteraan links.en rechts).

Groot verschil met de 1e x toen duurde t even voor we achterin waren. Het blijft erg spannend blijkbaar maar.. aanhouder wint denk ik dan maar. Het gaat nu wel sneller ondanks dat ze makkelijk afgeleid is.

Iig wel stevig engelengeduld nodig maar dat vind ik niet erg.

(O en ik heb de lijn over de rug gelegd en r lichtjes ingespannen om te kijken hoe ze er op reageerde, wss vind jij dit prettiger om te zien?)

Als jullie dingen zien die ik anders aan zou kunnen pakken in hoe ze reageert hoor ik t ook graag hoor :j

Longeer overigens zonder zweep :)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 19:03

Ik ben een tijdje uit de lucht geweest. Had alleen een foon als device en dat is verrekte lastig typen vind ik.

Leuk dat je je ook in dit topic hebt gemeld S_en_Z. Was altijd erge fan van jouw topics/posts met Zyalda. Zag er altijd vriendelijk uit en het plezier spatte er af. Hoe gaat het nu met Zyalda?

Vraagje. Ik heb zelf helemaal geen ervaring met het longeren met dubbele lijnen. Heb het eerlijk gezegd nooit gedurfd want denk dat ik met de lijnen hopeloos in de knoop kom. Maar waar ik nieuwsgierig naar ben is wat het voordeel van longeren met dubbele lijnen is in dit stadium en op deze manier? Het grote voordeel van dubbele lijnen lijkt mij nl dat in een verder stadium van de africhting, je controle krijgt over de achterhand en daarmee betere lengte buiging zou kunnen bewerkstelligen tijdens het longeren. Maar in dit stadium, waar je nog zoekt naar ontspanning en gehoorzaamheid, wat is dan het voordeel tov een enkele lijn en een simpele bijzet?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 20:19

oji schreef:
Ik ben een tijdje uit de lucht geweest. Had alleen een foon als device en dat is verrekte lastig typen vind ik.

Leuk dat je je ook in dit topic hebt gemeld S_en_Z. Was altijd erge fan van jouw topics/posts met Zyalda. Zag er altijd vriendelijk uit en het plezier spatte er af. Hoe gaat het nu met Zyalda?

Vraagje. Ik heb zelf helemaal geen ervaring met het longeren met dubbele lijnen. Heb het eerlijk gezegd nooit gedurfd want denk dat ik met de lijnen hopeloos in de knoop kom. Maar waar ik nieuwsgierig naar ben is wat het voordeel van longeren met dubbele lijnen is in dit stadium en op deze manier? Het grote voordeel van dubbele lijnen lijkt mij nl dat in een verder stadium van de africhting, je controle krijgt over de achterhand en daarmee betere lengte buiging zou kunnen bewerkstelligen tijdens het longeren. Maar in dit stadium, waar je nog zoekt naar ontspanning en gehoorzaamheid, wat is dan het voordeel tov een enkele lijn en een simpele bijzet?

Afbeelding

Afbeelding

Ze doet het heel goed, krijgt veel complimenten van mensen op de manege (zowel manege als pension) dat ze zo lief, braaf en geduldig is en zo goed opgevoed. Vult mijn hart nog steeds met trots dat ze haar "opleiding" zo goed volhoud met een nieuw baasje van pas 11 <3

Wbt. Lange lijnen.

Zelf vind ik het prettig dat ik verbinding kan maken én dat het mogelijk is haar uit te schuiven/toe te staan zelf uit te laten schuiven of hoofd omhoog doen zonder dat er veel druk op de mond komt.

Paarden die "vast" gezet worden hebben de neiging om na een tijdje als ze er gewend aan zijn geraakt in te gaan leunen (is mijn ervaring). Waardoor ze ohz in de hand ook zwaarder worden.

Zo'n paniek kip als deze blijft met touwtjes ingespannen lekker rond en opgekruld draven met een hol ruggetje. Terwijl ik wil dat ze zich oprekt.

Van de longeerhulp krijgt ze rukken links en rechts als ze draaft en verbinding heeft dus dan zou ze of vechten en dr hoofd omhoog gooien of uiteindelijk een nee-knikker worden. (Zyalda had een rothekel aan de longeerhulp, die werd woest van dat gepluk links en rechts en dag erna kon ik met een lange teugel rijden zonder contact want dan wou ze mn hand helemaal niet meer opzoeken.. je snapt dat ik m al snel heb weggegeven. Hoewel ieder paard anders is hoor en er ook anders op reageert. Ik vind t een onding)

Ik weet niet. Ik vind dit heerlijk. Ik kan haar vanuit de volte omsturen naar een van hand veranderen en dan op de andere hand verder gaan zonder haar stil te zetten, touwtjes of lijntjes te verzetten aanspannen of ontspannen.

Het geeft meer rust en regelmaat. Plus.. als ze er aan gewend zijn kun je ze ook makkelijker wat meer gaan vragen mettertijd. Zo ben ik al stukjes bezig met terug komen in tempo door een beetje druk op de lijnen. Van draf naar stap gaat dit al beter en van stap naar halt eigenlijk super. Van galop naar draf nog niet helemaal zonder stemhulp maar dat komt wel.

Dus eigenlijk.. leer ik haar terugkomen op de sluitende hand. Iets waar ze zich onder het zadel ontzettend doorheen drukt. Nog een voordeel om "zelf" contact te houden met de mond ipv dat een touwtje/elastiek/rubbers voor jou te laten doen. De druk is dan constant of constant niet waardoor je alleen maar met je stem kan werken en voltes sluiten als ze daar iet op reageren :)

Plus een voordeel tov gewoon longeren is dat je geen tussenstuk nodig hebt (die t bit scheef trekt) en dat je de longe niet door t bit aan de andere kant vast hoeft te maken (waardoor bij druk het bit kantelt en knelt en de release heel slecht is) en als je ze n beetje naar links of rechts wil sturen is dat supersimpel met je lijntjes haha)

Over de lijn.. mwoh.. wen je aan. Al heb ik mezelf wel een paar x betrapt dat ik de lijn niet korter had gepakt en met mijn voet er in was gestapt (oeps) maar je went er snel aan dat het niet handig is :D

En lange lijnen kun je op heel veel manieren gebruiken en instellen behalve alleen aansluiten en buiging enz.