Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
knollentuin schreef:J
Ik wil zo graag dat mensen mondiger worden en dan bedoel ik noet de schreeuwlelijk en de brutaler, maar de stille personen die het eigenlijk allemaal wel weten maar het niet durven te vragen of zeggen
Ik wil dat de volgers stopen met volgen en zelf kennis gaan vergaren, je niet blindstaren op je juf, en niet ja en amen, maar zelf lezen en verdiepen, Google op internet en zeg ja maar en vraag waarom. En als je een antwoord krijgt; neem dat niet klakkeloos aan maar zoek het na!!!
Milkberry schreef:Maar als palliatief verpleegkundige ben je de hele dag door bezig om je overal mee te bemoeien. Ik denk de hele dag door aan het welzijn van anderen. Stal is "milkberry" tijd
S_en_Z schreef:Ik plaats deze link omdat ik enkele dingen leuk vind om te zien alszijnde bevestiging op hoe ik ook rijles heb.
(Heb het nu vooral over de eerste 4 minuten)
Van mijn instructrice mag ik het voorwaartse willetje niet tegenwerken. In de les sprong ik 2x zelf aan. 1x links en 1x rechts en ik denk ook deels voor mijn instructrice om te zien hoe ze is hoor.
Hieronder een stukje van een clinic van L. Haanstra.
Paard draaft aan en gaat verder in galop, hij geeft zeer duidelijk aan dat paard door moet/mag galopperen. Paard springt gekruisd. Geeft aan het paard door te laten galopperen. Omdat paard zelf niet omspringt vraagt hij t paard zelf door iets meer verbinding om om te springen. Na kort in de juiste galop terug naar draf.
Hij legt ook uit dat hij het "speelse" (ik begrijp vw drang) niet tegen wil houden maar dat hij wil dat het paard zelf mee gaat werken alszijnde dat ze hem toestaat de leiding over te nemen. Het is toevallig ook een merrie.
[ Video ]
Nu is degene die ik rijd wel meer een stressballetje maar denk dat ik het niet verkeerd aanpak.
Heb me gisteren trouwens over moeten geven en het zand van dichtbij gezien. Ik dacht die gaat wel rechtsaf als k haar de vraag stel en haar de keuze laat. Maar ze bedacht zich op t laatste moment
Heb me niet bezeerd ofzo maar het is wel duidelijk voor mij dat als ze de dag ervoor niets heeft gedaan (behalve grazen in de wei) we eerst aan de dubbele longe gaan werken en ik er daarna hopelijk ook "even" op kan ipv haar zwaar in het zweet werken omdat ze tot weinig ontspanning komt. Dan kan ik het rijden eerder stoppen als het goed gaat zonder bang te zijn dat ze te weinig heeft bewogen.
Het ging een kwartier heel goed met rijden en mijn gevoel zei ga er lekker af.. maar mijn hoofd zei ga nog even 10 minuutjes door. En dat was stom. 1 opvliegend vogeltje en alles was teniet gedaan van het kwartier rijden.
Weet ik dat ook weer
knollentuin schreef:Klopt, ben het met jullie allemaal eens, ik bedoel eigenlijk meer dat als er aan de koffie het gesprek begint over de problemen die men met zn paard heeft, het grootste gedeelte ahh en Ohh zegt en begrijpend knikt, maar als diegene wegloopt het merendeel weet waar t aan ligt ( en dan ook echt)maar dat niet net tegen degene zegt met t probleem.
Ik sprak een poos terug een fysio die heeft tegen een van haat klanten gezegd dat als ze elke maand terug moet komen om een paard los te masseren dat dat geen nut heeft als men op dezelfde manier blijft trainen.... Zoek eens andere instructie? Jullie begrijpen, ze hoeft niet meer terug te komen...
Ik kom ergens nieuw iemand helpen met een pony, holle rug hoog kruis, probleem: hij blijft met z'n hoofd hoog lopem. Als eerste bekijk ik het zadel, dat ligt werkelijk...![]()
Als ik daarover begin blijkt, dit is een bijrijder,ik helemaal uitgelegd wat t probleem is en dat je hier rijtechnisch redelijkerwijs niks van t paard verwachten mag omdat t zadel zover achterin ligt en in lendenen drukt. de eigenaar wordt gebeld, want ik heb gezegd, ga eerst maar eens aan de slag met t zadel en als dat goed ligt weet je me wel weer te vinden, lessen heeft zo geen nut. Hoor ik later via via dat ik m'n mond had moeten houden, en gewoon had moeten les geven....een ander gebeld en die staat daar vrolijk les te geven en t beest loopt aan een hulpteugel.
Dan zakt m'n broek wel s af.
Sizzle schreef:Bloed zegt niet zo veel.
Het valt me juist vaak op hoe koel volbloeden zijn met veel toeters en balonnen.
Ik heb niets met rensport maar als ik zie dat een 3 jarige omringt door herrie met een grote krans om zijn nek gewoon een beetje om zich heen staat te kijken vind ik dat best indrukwekkend.
.
oji schreef:Ik ben een tijdje uit de lucht geweest. Had alleen een foon als device en dat is verrekte lastig typen vind ik.
Leuk dat je je ook in dit topic hebt gemeld S_en_Z. Was altijd erge fan van jouw topics/posts met Zyalda. Zag er altijd vriendelijk uit en het plezier spatte er af. Hoe gaat het nu met Zyalda?
Vraagje. Ik heb zelf helemaal geen ervaring met het longeren met dubbele lijnen. Heb het eerlijk gezegd nooit gedurfd want denk dat ik met de lijnen hopeloos in de knoop kom. Maar waar ik nieuwsgierig naar ben is wat het voordeel van longeren met dubbele lijnen is in dit stadium en op deze manier? Het grote voordeel van dubbele lijnen lijkt mij nl dat in een verder stadium van de africhting, je controle krijgt over de achterhand en daarmee betere lengte buiging zou kunnen bewerkstelligen tijdens het longeren. Maar in dit stadium, waar je nog zoekt naar ontspanning en gehoorzaamheid, wat is dan het voordeel tov een enkele lijn en een simpele bijzet?