[AC]Ervaring met Antoine de Bodt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 23:20

Ik kan me in een aantal dingen goed vinden. Toch vind ik niet alles even logisch. Waar ik persoonlijk nogal moeite mee heb, is de contra-stelling die hij gebruikt. Ik ben namelijk van mening dat dat niet goed is voor een paard. Buiten dat heb ik me laten vertellen door iemand die de methode een warm hart toedraagt, de contra stelling alleen gebruikt in uiterste nood als er geen andere oplossing meer schijn te zijn. Dit vind ik een slecht uitgangspunt. En in mijn ogen heeft dat niets met rechtrichten te maken.

Aan de andere kant heb ik wel veel goede verhalen gehoord over deze man en denk ik dat hij met zijn methode wel mensen hoe dan ook aan het denken zet. Dat is altijd goed, denk ik.

LoesjeVis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 23:36

Tja die contrastelling. Dat is natuurlijk geen doel op zich, maar een middel om te bereiken dat het paard in balans loopt. Beter nog: verticaal in evenwicht.
Door contrastelling (of beter miss: gewoon naar buiten te sturen) kan je in paard van de binnenschouder afhalen als hij daarop valt.

Zit nu even te denken of ik zelf vaak contrastelling rijd. hmm geloof ik niet, meer even naar buiten sturen om te corrigeren wanneer het paard naar binnen valt. En als hij in een eigenwijze, ik-let-lekker-niet-op-bui is stuur ik hem lekker juist naar binnen en houdt stil contact tot hij terug trekt en zichzelf zo recht zet.

(wat een overpijnzingen zo op de late avond, zou er dan ook lelijk naast kunnen zitten, maar hoop dat snel gecorrigeerd te worden!)

Succubi

Re: [AC]Ervaring met Antoine de Bodt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 23:59

@CaroleKlomp: Wat maakt dat contra stelling niet goed is voor het paard? Zou je dat kunnen uitleggen/onderbouwen?

Ikzelf gebruik contra stelling alleen op de lange zijde en meestal is hele lichte stelling al voldoende om haar "recht" te laten lopen.

LoesjeVis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 00:06

Ja, vraag ik me nu eigenlijk ook wel af. En hoe zit dat eigenlijk op een rechte lijn, zou contra stelling niet alleen echt contra zijn op een volte? Want wat is dan contra op een rechte lijn zonder bak... O:)

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 00:11

Haha dan zou het schouderbinnen of schouder buiten zijn.
Maar ik wil geen schouder binnen of buiten.
Ik wil dat ze op 1 spoor rechtdoor loop en alleen stelling neemt naar 1 kant.
Als ik rechtsom door de bak ga en ik heb stelling links is het contrastelling... Maar ja, ik ga ook wel eens links om met linker stelling... Nu ben ik in de war ;)

LoesjeVis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 00:16

Joehoe het is me gelukt! Succubi is in de war :Y)

Dat was mijn punt, als je de randen van de bak wegdenkt op een rechte lijn heb je geen contrastelling meer en aangezien ik toch nooit op de hoefslag rij....

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 00:22

Ik rij ook nooit op de hoefslag, maar als ik over de korte zijde ga houd ik ook lichte contra stelling.
Ik gebruik het niet vaak op een volte dat voelt toch niet altijd goed. Wel neem ik soms een volte zonder stelling dus niet naar binnen of naar buiten kijkend om haar toch recht te krijgen.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 00:23

LoesjeVis schreef:
Joehoe het is me gelukt! Succubi is in de war :Y)

*\o/* *\o/* *\o/*

LoesjeVis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 00:24

Nou ben benieuwd naar de uitleg van CaroleKlomp, wellicht weten we morgen meer.....

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 00:29

Ik ben er ook erg benieuwd naar :)
Miss ben ik toch iets te verslaaft aan bokt :o

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 08:47

Lagency schreef:
Ik vindt het erg intressant om te lezen hoe andere over deze methode denken en hoe zij de methode ervaren.
Daardoor kunnen we zeker van elkaar leren.
@Bets: Ik ben het niet altijd eens met wat je schrijft maar Ik moet wel eerlijk zeggen dat jij je commentaar altijd wel onderbouwt.

Ja ik weet wel heel goed waar ik het over heb, door mijn ervaring door de jaren heen heb ik veel geleerd, ik kom op veel plekken en zie ook veel. Ik weet redelijk goed hoe een paard in elkaar zit en op welke spieren of delen je van paard met bepaalde hulpen je in aanraking komt en wat het doel ervan is.
Dat is ontzettend belangrijk.

Ik zeg ook niet dat mensen met mij eens moeten zijn. Dat moet ieder voor zich weten. Ik vertel alleen wat ik geleerd heb door de jaren heen en wat ik gemerkt heb.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 08:54

Succubi schreef:
@CaroleKlomp: Wat maakt dat contra stelling niet goed is voor het paard? Zou je dat kunnen uitleggen/onderbouwen?

Ikzelf gebruik contra stelling alleen op de lange zijde en meestal is hele lichte stelling al voldoende om haar "recht" te laten lopen.

Wat is het risico van contrastelling..... het paard kan in S vorm terecht komen.
Hoe kun je het voorkomen. Om alleen aan de teugels te werken om in contrastelling te komen is dat risico te groot. Ik zou op andere hand werken met buiging en met je been, want paard valt ook tegen been in.
Wat ik paard meestal leer is met 2 benen drijven, dat paard voorwaarts moet worden, eenzijdige beendruk wil zeggen dat paard in zijwaartse beweging moet gaan of moet gaan buigen in het gehele lichaam. Met contrastelling heb je risico dat paard alleen gaat buigen voor het zadel. Met dat extra inwerking van been gaat paard in gehele lijf meer buigen.

En desnoods als paard bijvoorbeeld tegen linker teugel enlinkerbeen invalt, ga ik beginnen op linkerhand en ga ik proberen paard eerst voorwaarts te rijden aan 2 benene en vervolgens de voltes op te gaan deze te verkleinen en dan wijkend achtig vergroten zodat je die korte spieren op gaat rekken en tevens aan linkerachterbeen activiteit vraagt.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 08:56

Probeer ook de aanleuning voor elkaar te krijgen. Paard wat enorm bijvoorbeeld linkerteugel vast pakt, ga zelf die teugel enigzins losser laten en ga zelf wat meer vragen op rechterteugel.

Stanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 10:17

Check de site www.rechtpaard.nl

Daar staat de hele AdeB methode heel duidelijk vermeld.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 12:40

Zo ver waren we al Stanzie, maar bedankt voor de tip :)

@Bets: Dat was ons grootste probleem, een paard dat niet aan het been was. Je kon wel leuk je binnen been geven maar buigen ho maar. Dat hebben wel les na les gedaan en steeds maar harder trappen en trekken.

Nu ik op 2 teugels rij en haar eindelijk weer aan het been heb kan ik pas weer verder met de beenhulpen.
Maar ik merk dat als ik de volte goed rij zij vanzelf om mijn been vouwt.
Ik ben zelf ook heel huiverig over contrastelling maar als je het goed doet rek je de spieren ook op.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:04

Succubi schreef:
Zo ver waren we al Stanzie, maar bedankt voor de tip :)

@Bets: Dat was ons grootste probleem, een paard dat niet aan het been was. Je kon wel leuk je binnen been geven maar buigen ho maar. Dat hebben wel les na les gedaan en steeds maar harder trappen en trekken.
Nu ik op 2 teugels rij en haar eindelijk weer aan het been heb kan ik pas weer verder met de beenhulpen.
Maar ik merk dat als ik de volte goed rij zij vanzelf om mijn been vouwt.
Ik ben zelf ook heel huiverig over contrastelling maar als je het goed doet rek je de spieren ook op.

Ja dan stel je dus als eerste, paard naar voren, als paard naar voren is voor je been dan kun je pas buigen, de motor zit immers van achteren. ;)
Het verschil met jullie is als je paard ondanks toch aan 2 teugels is, natuurlijk altijd blijft houden dat paard keer naar binnen kan vallen, dan los ik het op met binnenbeen, jullie doen dat door middel van sturen. Dat is het verschil. ;)

Daarbij waar een paard ongelijkmatige aanleuning heeft, zoek ik zelf de zwakke teugel op en ga daar verbinding mee maken, door middel het paard met 2 benen naar voren te rijden ga je meer aanleuning krijgen op die zwakke teugel.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:33

En daarbij als een paard gaat buigen, dan rij ik via mijn binnenbeen naar buitenteugel toe, zodat paard goed aan buitenteugel is, en zo kan ik mijn oefeningen goed inzetten via buitenteugel en binnenbeen en een evt begrenzende buitenbeen.
Ook gebruik ik mijn binnenbeen om activiteit te vragen aan binnenachterbeen van paard, zodat paard dit binnenachterbeen naar draagpunt/zwaartepunt kan plaatsen.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:57

Voorwaartser rijden was niet de oplossing bij mijn paard om d'r aan het been te krijgen ;)
Ik ben het wel eens met wat je zegt hoor maar in de praktijk werkte die aanpak bij Marny niet.

Doordat ik meer ben gaan sturen lijkt zij meer wakker te zijn geworden.
En doordat ik juist geen steun meer bied aan teugel en al helemaal niet meer aan het been moet ze wel op zichzelf lopen.

Daardoor lijkt zij meer alert en daardoor ook weer beter aan het been waardoor ik nu pas weer met beenhulpen kan beginnen.

Wat ik dus prettig vind aan deze methode dat je juist niet alles met teugels en benen doet. Marny misbruikt dat gewoon.
Nu moet ze eerst opzichzelf lopen en in balans en vanuit daar wil ik het beengebruik gaan opbouwen in hulpen en niet als hulpteugels om tegen te leunen.
(ik kan soms een beetje moeilijk uitleggen maar ik hoop dat het zo duidelijk omschreven is)

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 14:29

Succubi schreef:
Voorwaartser rijden was niet de oplossing bij mijn paard om d'r aan het been te krijgen ;)
Ik ben het wel eens met wat je zegt hoor maar in de praktijk werkte die aanpak bij Marny niet.

Doordat ik meer ben gaan sturen lijkt zij meer wakker te zijn geworden.
En doordat ik juist geen steun meer bied aan teugel en al helemaal niet meer aan het been moet ze wel op zichzelf lopen.

Daardoor lijkt zij meer alert en daardoor ook weer beter aan het been waardoor ik nu pas weer met beenhulpen kan beginnen.

Wat ik dus prettig vind aan deze methode dat je juist niet alles met teugels en benen doet. Marny misbruikt dat gewoon.
Nu moet ze eerst opzichzelf lopen en in balans en vanuit daar wil ik het beengebruik gaan opbouwen in hulpen en niet als hulpteugels om tegen te leunen.
(ik kan soms een beetje moeilijk uitleggen maar ik hoop dat het zo duidelijk omschreven is)

Nou ja ik heb misschien niet helemaal duidelijk omschreven maar voorwaarts betekent bij mij niet altijd dat hard en vlug moet gaan. Voorwaarts bedoel ik dat als ik been geef dat mijn paard naar voren moet, wil niet zeggen dat hij hard moet gaan, maar moet wel enigzins reactie tonen op been. Als paard reactie geef, dan hoef ik dus ook niet constant met benen eraan te blijven sjorren of duwen. Ik reageer alleen op moment dat ik voel dat paard tegen been in wil komen hangen. Dat vind je vaak terug als paard moeite heeft met bepaald iets, bijvoorbeeld inzet volte ofzo. Ik zeg maar dit als voorbeeld. Maar wat ik wel belangrijk vind om paard te leren dat hij op eigen benen gaat loopt en in tact komt.
Natuurlijk blijf ik niet constant drijven, paard moet als ware electrisch worden aan het been. Als je been geeft moet ie "bijna als ware naar voren vliegen"natuurlijk niet letterlijk. Maar ik hoop dat je begrijpt wat je bedoeld.

Paard hoeft niet op teugels te hangen, als je paar keer goed vertrekt en weer terug rijdt, zul je moeten merken dat paard lichter word in aanleuning en daardoor dus ook op eigen benen moet lopen. Bij mij mogen paarden geen kans krijgen om te gaan hangen of steunen op teugels in tegendeel. Maar ik ben wel van mening dat je een verbinding met hand naar bit moet hebben. Want je moet enigzins een verbinding maken om paard na te laten geven. Want als je niets aan laat spannen (let op ik bedoel niet qua gewicht in handen ofzo gewoon net het bit voelen is voor mij voldoende) kan het paard ook niet gaan nageven.

Wat deed je paard dan? Die hing in je handen?
Maar wat doen paarden die in het wild lopen, die gaan eerst hard en als ze op de rem moeten, wat doen ze dan, gaan maken ze vaak soort sliding maar komen ze met hoofd omhoog. Nou dit is erg extreem uitgelegd, maar als je dus paard aan been wil krijgen ga je beginnen met tempowisselingen. En dat wil zeggen consequent te werk gaan, 2 benen is wegwezen. Zo niet dan gaat ie vliegen desnoods met zweep erbij. Maar als ik bedoel weg, dan ga ik geen compromis aan maar moet ie ook vertrekken. (ik ga even uit van extreem paard dat niet voor been weg wil, bijv flegmatiek paard) als het paard weet wat ik bedoel ga ik het herhalen maar in minder extreem vertrekken en dan ga ik tempowisselingen op pakken maar ik blijf die achterkant aanspreken dat die aan de gang blijft en actief blijft.

Stanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:12

Volgens mij is dit topic bedoelt over ervaringen met de AdeB methode en als jullie daar van op de hoogte zijn hoe er met die methode wordt gewerkt dan zou er al niet eens over aan het been moeten worden gesproken.

Even een theorie moment:

Puur met je zit wordt het paard voorwaarts gehouden iets naar voren zitten is vooruit naar achter is terug in tempo of stap en halt.
In het begin zijn dat nog overtuigende bewegingen van voor en naar achter maar hoe verder je bent des te kleiner de beweging.

Je paard moet met een soort trots gaan lopen, stel je paard neemt meer de linker teugel aan ga dan op de rechterhand. Laat die linker binnen teugel helemaal los, en neem de rechterteugel aan. Neem zoveel aan tot dat je een stabiel contact kan houden. Op het moment dat je paard voelt duwen aan je hand breng je gelijk je hand naar voren. Dat is het moment dat je paard recht komt. Beide achterbenen duwen even ver naar voren. De buikspieren sluiten en de rug ontspant. Je paard zal dan willen stofzuigen door de bak.....En dat is pure fitness voor je paard.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:21

Stanzie schreef:
Volgens mij is dit topic bedoelt over ervaringen met de AdeB methode en als jullie daar van op de hoogte zijn hoe er met die methode wordt gewerkt dan zou er al niet eens over aan het been moeten worden gesproken.

Even een theorie moment:

Puur met je zit wordt het paard voorwaarts gehouden iets naar voren zitten is vooruit naar achter is terug in tempo of stap en halt.
In het begin zijn dat nog overtuigende bewegingen van voor en naar achter maar hoe verder je bent des te kleiner de beweging.

Je paard moet met een soort trots gaan lopen, stel je paard neemt meer de linker teugel aan ga dan op de rechterhand. Laat die linker binnen teugel helemaal los, en neem de rechterteugel aan. Neem zoveel aan tot dat je een stabiel contact kan houden. Op het moment dat je paard voelt duwen aan je hand breng je gelijk je hand naar voren. Dat is het moment dat je paard recht komt. Beide achterbenen duwen even ver naar voren. De buikspieren sluiten en de rug ontspant. Je paard zal dan willen stofzuigen door de bak.....En dat is pure fitness voor je paard.

Nou dat zeg ik dus ook betreft die zwakke teugel opzoeken en paard erop na laten geven.

Betreft zit dat is in AdBt gebeuren anders als waar ik me op toeleg, maar goed ik vind het niet prettig rijden dat is mijn ervaring maar goed ik begrijp wel wat er gebeurd want ik zie genoeg mensen die op die methode rijden dat doen. Dus ken wel enigzins de ervaring ervan Stanzie, ik weet wel waar ik het over heb ;) Ik weet wel dat er niet met benen gereden word, maar dat word zeg maar niet in scala terug gebracht, maar ik weet wel de uitvoering ervan hoe jullie naar voren zitten (ook om paard wat spanning heeft te ontlasten, net zo goed als 2 x staan en zitten + voor balans voor ruiter te zoeken)

Stanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:28

Stanzie schreef:
Op elke rij methode is altijd wel wat op of aan te merken. En ieder moet doen wat bij zijn eigen gevoel ligt. De 1 vind een bepaalde methode niets en iemand anders kan er veel baat bij hebben. Zeld les ik ook regelmatig volgens de AdeB methode en eigenlijk is het allemaal heel logisch.

Buikspieren en rugspieren zijn antagonisten. Als de ene spier trekt moet de andere ontspannen. Als de buikspier zich sluit moet de rugspier zich ontspannen. Als je dan weet dat een paard zijn hoofd en hals draagt met zijn rugspieren dan kun je voorstellen hoe snel dat paard hoofd en hals naar beneden brengt. Daar komt geen hulpteugel of teugeldruk aan te pas. Als dat in het juiste tempo gebeurd dan neemt dat paard de zogenaamde voorwaarts neerwaartse tendens aan. Wat leidt tot ontspanning van het paard en het doen opbouwen van de spieren. Het nageven van het paard komt dan ook niet van druk van de hand maar door het vergroot aanspannen van de buikspieren.

Zoals ik hier boven al heb aangeven de 1 vind het niets en de ander kan er veel mee.

Ieder zo zijn keuze.

Perfect paardrijden bestaat niet want het blijft onnatuurlijk een ruiter op een paard zijn rug.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:33

Maar wat ik dus ook aan wil geven, toen ik bij AdBt kwam, heeft hij eerste keer op mijn paard gezeten. Ik heb het zelfs nog op video staan. dus bewijs heb ik er nog van. Mijn paard was alles behalve voor het been, hij ging erop want kreeg hem niet aan de gang, ging er zelf erop en wat deed hij.... hij gaf benen en niet te zielig tikje aan paard. Niet dat ik daar tegen ben, maar hij begon dus ook aan de motor van achteren. Hij ging ook niet voorover zitten in die mate wat ik tegenwoordig zie. Nu weet ik ook dus dat adbt zelf niet altijd zijn lessen opbouwend houd. Maar dat even terzijde. Dus ik wil er alleen maar mee zeggen, hij heeft wel degelijk met benen en evt zweep gewerkt.
Daarom is hier die discussie toch??? Ik geef het alleen maar aan.

Stanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:45

Ja je hebt helemaal gelijk! En van een discussie kun je ook weer iets op steken.

En ik ben hier ook helemaal niet bezig om iedereen om te praten tot de methode. Er zijn alleen bepaalde punten die hij gebruikt die ik heel logisch vind.

Als de manier hoe jij nu rijd het beste bij jou en je paard past dan doe je je paard recht aan.

Ik zelf heb AdeB nog nooit persoonlijk mee gemaakt. Dus kan daar ook niet over oordelen.

De ervaringen die ik er mee heb zijn voor mij heel positief.
Puur de rij methode dan.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:48

Precies ik wil gewoon uitleggen (maar lees dat mensen het vervelend vinden, beetje sneu want begin dan niet aan discussie of zeg het gewoon eerlijk zou ik zeggen) waarom benen rijden en ook via methode dat ik in begin moest leren. Maar goed de TS is dan ook niet veel meer geweest in deze topic :D
Ieder het zijne toch :o