Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lagency schreef:Ik vindt het erg intressant om te lezen hoe andere over deze methode denken en hoe zij de methode ervaren.
Daardoor kunnen we zeker van elkaar leren.
@Bets: Ik ben het niet altijd eens met wat je schrijft maar Ik moet wel eerlijk zeggen dat jij je commentaar altijd wel onderbouwt.
Succubi schreef:@CaroleKlomp: Wat maakt dat contra stelling niet goed is voor het paard? Zou je dat kunnen uitleggen/onderbouwen?
Ikzelf gebruik contra stelling alleen op de lange zijde en meestal is hele lichte stelling al voldoende om haar "recht" te laten lopen.
Succubi schreef:Zo ver waren we al Stanzie, maar bedankt voor de tip
@Bets: Dat was ons grootste probleem, een paard dat niet aan het been was. Je kon wel leuk je binnen been geven maar buigen ho maar. Dat hebben wel les na les gedaan en steeds maar harder trappen en trekken.
Nu ik op 2 teugels rij en haar eindelijk weer aan het been heb kan ik pas weer verder met de beenhulpen.
Maar ik merk dat als ik de volte goed rij zij vanzelf om mijn been vouwt.
Ik ben zelf ook heel huiverig over contrastelling maar als je het goed doet rek je de spieren ook op.
Succubi schreef:Voorwaartser rijden was niet de oplossing bij mijn paard om d'r aan het been te krijgen
Ik ben het wel eens met wat je zegt hoor maar in de praktijk werkte die aanpak bij Marny niet.
Doordat ik meer ben gaan sturen lijkt zij meer wakker te zijn geworden.
En doordat ik juist geen steun meer bied aan teugel en al helemaal niet meer aan het been moet ze wel op zichzelf lopen.
Daardoor lijkt zij meer alert en daardoor ook weer beter aan het been waardoor ik nu pas weer met beenhulpen kan beginnen.
Wat ik dus prettig vind aan deze methode dat je juist niet alles met teugels en benen doet. Marny misbruikt dat gewoon.
Nu moet ze eerst opzichzelf lopen en in balans en vanuit daar wil ik het beengebruik gaan opbouwen in hulpen en niet als hulpteugels om tegen te leunen.
(ik kan soms een beetje moeilijk uitleggen maar ik hoop dat het zo duidelijk omschreven is)
Stanzie schreef:Volgens mij is dit topic bedoelt over ervaringen met de AdeB methode en als jullie daar van op de hoogte zijn hoe er met die methode wordt gewerkt dan zou er al niet eens over aan het been moeten worden gesproken.
Even een theorie moment:
Puur met je zit wordt het paard voorwaarts gehouden iets naar voren zitten is vooruit naar achter is terug in tempo of stap en halt.
In het begin zijn dat nog overtuigende bewegingen van voor en naar achter maar hoe verder je bent des te kleiner de beweging.
Je paard moet met een soort trots gaan lopen, stel je paard neemt meer de linker teugel aan ga dan op de rechterhand. Laat die linker binnen teugel helemaal los, en neem de rechterteugel aan. Neem zoveel aan tot dat je een stabiel contact kan houden. Op het moment dat je paard voelt duwen aan je hand breng je gelijk je hand naar voren. Dat is het moment dat je paard recht komt. Beide achterbenen duwen even ver naar voren. De buikspieren sluiten en de rug ontspant. Je paard zal dan willen stofzuigen door de bak.....En dat is pure fitness voor je paard.
Stanzie schreef:Op elke rij methode is altijd wel wat op of aan te merken. En ieder moet doen wat bij zijn eigen gevoel ligt. De 1 vind een bepaalde methode niets en iemand anders kan er veel baat bij hebben. Zeld les ik ook regelmatig volgens de AdeB methode en eigenlijk is het allemaal heel logisch.
Buikspieren en rugspieren zijn antagonisten. Als de ene spier trekt moet de andere ontspannen. Als de buikspier zich sluit moet de rugspier zich ontspannen. Als je dan weet dat een paard zijn hoofd en hals draagt met zijn rugspieren dan kun je voorstellen hoe snel dat paard hoofd en hals naar beneden brengt. Daar komt geen hulpteugel of teugeldruk aan te pas. Als dat in het juiste tempo gebeurd dan neemt dat paard de zogenaamde voorwaarts neerwaartse tendens aan. Wat leidt tot ontspanning van het paard en het doen opbouwen van de spieren. Het nageven van het paard komt dan ook niet van druk van de hand maar door het vergroot aanspannen van de buikspieren.