Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:24

Lovely schreef:
Dat is best een hele slappe reactie, als ik dat dan weer even zeggen mag. Jij een oordeel over mijn gevoel en inleving en ik over jouw oordeelsvorming Lachen.

En ookal ga je bitloos aanvoelen dat je paard niet helemaal fijn door het lijf loopt, hoe ga je dat dan oplossen als de verfijning en doelgerichtheid er niet is?? Wat ik daar precies mee bedoel, is al eerder aan bod gekomen in dit topic.

Slappe reactie? Verward
Ik vertelde dat het bit voor mij niet meer goed voelde en dat we het zonder bit super doen samen. Daarop zeg jij wederom: "maar als je echt lekker rijdt, heb je geen reden om over te stappen, lijkt mij. Het voorbeeld dat je zelf geeft, bevestigt dat beeld meer dan dat het het weerlegt."
Ja, dan zie ik dat toch zo dat jij met dat omschreven gevoel van mij niets kunt. Je vindt zelfs dat mijn redenen (mijn gevoel) om geen bit meer te gebruiken, het negatieve beeld over bitloos alleen maar bevestigt. Now i'm lost....

DolceGabbana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:26

JoviBan schreef:
Bitloze ruiters worden maar al te gemakkelijk over één kam gescheerd, alsof ze niet kunnen rijden, harde handen hebben, niet serieus dressuurmatig trainen, boshobbelen, etc etc.

En zo worden wij, de ruiters die gewoon met bit rijden net zo goed over een kam gescheerd.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:32

JoviBan schreef:
Deze laatste gold ook voor mij. Het voelde gewoon niet meer goed, hoe fijn mijn paard het ook deed met een bit. Tijdens het rijden deed ik steeds vaker vanaf haar rug het hoofdstel (met bit) af, zodat ze zonder optoming rondliep. Wouw wat werd ze daar trots van! En we konden alles samen, het was gewoon perfecte harmonie.

Ik kan me wel iets bij de reactie van Lovely voorstellen Joviban. Dit stuk leverde mij ook een aantal vraagtekens op. Ten eerste vraag ik me af hoe fijn je paard het echt met bit deed als "het niet meer goed voelde", want in mijn ogen is het feit dat je overstapte op bitloos al een antwoord op zich.
Ten tweede vraag ik me af waaruit jij afleidt dat je paard zo trots werd van bitloos rondlopen?
En ten derde wat houdt in "wij konden alles samen", wat versta jij onder "alles"? Kon jij toen ineens dingen die je met bit niet kon?

DolceGabbana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:35

horseyfries schreef:
JoviBan schreef:
Deze laatste gold ook voor mij. Het voelde gewoon niet meer goed, hoe fijn mijn paard het ook deed met een bit. Tijdens het rijden deed ik steeds vaker vanaf haar rug het hoofdstel (met bit) af, zodat ze zonder optoming rondliep. Wouw wat werd ze daar trots van! En we konden alles samen, het was gewoon perfecte harmonie.

Ik kan me wel iets bij de reactie van Lovely voorstellen Joviban. Dit stuk leverde mij ook een aantal vraagtekens op. Ten eerste vraag ik me af hoe fijn je paard het echt met bit deed als "het niet meer goed voelde", want in mijn ogen is het feit dat je overstapte op bitloos al een antwoord op zich.
Ten tweede vraag ik me af waaruit jij afleidt dat je paard zo trots werd van bitloos rondlopen?
En ten derde wat houdt in "wij konden alles samen", wat versta jij onder "alles"? Kon jij toen ineens dingen die je met bit niet kon?

Dat zijn ook de dingen die ik mij afvraag.

Anoniem

horseyfries schreef:
Dat jij denkt en vind dat bitlozen zichzelf niet als groep profileren is op zijn zachtst gezegd vreemd, gezien je onderschrift.
Elkaar tegenspreken over de werking van een hoofdstel is iets anders dan kritiek geven op slecht rijdende bitloze ruiters. Dat zie ik nog altijd niet.
Vind jij dat mensen die bitloos gaan rijden daar beter van gaan rijden en dat het goed is voor een paard als iemand met een harde hand overstapt op bitloos?

Mijn onderschrift is bedoeld om sluikreclame te maken voor de vereniging. Duivel
Niet om een groep te willen vormen met wie dan ook. Ik ben helemaal geen groepsmens en zie het verband dan ook niet.

Je vraag:
Mensen die hoofdzakelijk met hun teugels rijden, komen bitloos wel op de koffie. Dat gaat ze niet meer lukken zonder bit. Dus die mensen worden 'gedwongen' om meer met hun zit, houding en focus te rijden. En dat is op zich natuurlijk 'beter'.
Harde handen zijn ook bitloos hard. Maar dan zie ik die hardheid altijd nog liever verdeeld over de neus (en eventueel langs de kaken en achter de oren) dan geconcentreerd in de mond. Hiermee zeg ik dus nièt dat ik harde handen bij bitloos oké vind, begrijp me niet verkeerd. Knipoog

Daan_O

@lovely ik had geen reden om over te stappen op bitloos, het rijden ging al lekker J

@ Esperanza, ik merk ook wel eens dat ze meer druk heeft wordt op 1 kant en aan de andere kant de teugel minder goed aanneemt, ik denk dat je ook altijd wel bezig blijft met rechtrichten. Maar dit is voor mijn gevoel dus niet veel anders dan met bit.

@Adil, zoals ik al eerder zei ben ik niet van mening dat een bit altijd schadelijk is, maar dat ik het gevoel heb dat het zonder bit wel prettiger is voor een paard. Waarom je er bij betrekt dat ik met een “gewoon” zadel rij begrijp ik niet helemaal. Waarom? Ik vind het zadel lekker zitten, het ligt goed op mijn paard en ik vind het mooi.

@Horsefries, natuurlijk zijn er altijd mensen die overstappen op bitloos omdat ze tegen problemen aanlopen. Dat is helaas een veelvoorkomende eigenschap bij ruiters: de oorzaak elders zoeken ipv bij jezelf Haha!

Waarom “bitlozen” elkaar tegenspreken mbt het Dr Cook systeem? Omdat de meningen er over verschillend zijn. Grappig trouwens dat je in dezelfde post aangeeft dat bitlozen nooit commentaar op elkaar hebben, nog grappiger als ik dan naar je onderschrift kijk Haha!

DolceGabbana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:40

JoviBan schreef:
Je vraag:
Mensen die hoofdzakelijk met hun teugels rijden, komen bitloos wel op de koffie. Dat gaat ze niet meer lukken zonder bit. Dus die mensen worden 'gedwongen' om meer met hun zit, houding en focus te rijden. En dat is op zich natuurlijk 'beter'.
Harde handen zijn ook bitloos hard. Maar dan zie ik die hardheid altijd nog liever verdeeld over de neus (en eventueel langs de kaken en achter de oren) dan geconcentreerd in de mond. Hiermee zeg ik dus nièt dat ik harde handen bij bitloos oké vind, begrijp me niet verkeerd.

Misschien moeten we je niet verkeerd begrijpen maar met de manier van vertellen komt het wel zo over.

Mijn mening: Ik zie liever geen harde handen, niet met bit.. niet zonder bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:43

horseyfries schreef:

Misschien m'n eigen schuld door een stukje gevoel open en bloot te geven, maar het wordt nu wel erg persoonlijk hoor. Knipoog
Ik reageer hier nog even op en dan laat ik het erbij.

Het voelde van binnen niet meer goed. Ik ben een gevoelsmens. Met "het voelde niet meer goed" bedoelde ik dus nièt het gevoel in mijn handen of gevoel in de teugels of gevoel in de mond of in het lijf van mijn paard of waar dan ook, maar puur gevoelsmatig binnenin mij. Dat gevoel heb ik ook omschreven toch? Maar blijkbaar wordt dat niet begrepen en misgeïnterpreteerd.

Hoe ik kan zien (en ook kan voelen) dat mijn paard trots wordt. Tja, dat kan ik niet uitleggen. Ik kan mijn paard lezen, ik weet hoe ze zich voelt.

Tot slot het "alles". Dat was alles wat we met bit konden en ook zonder bit dus kunnen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:44

Daan_Ordeal schreef:
@Horsefries, natuurlijk zijn er altijd mensen die overstappen op bitloos omdat ze tegen problemen aanlopen. Dat is helaas een veelvoorkomende eigenschap bij ruiters: de oorzaak elders zoeken ipv bij jezelf Haha!

Waarom “bitlozen” elkaar tegenspreken mbt het Dr Cook systeem? Omdat de meningen er over verschillend zijn. Grappig trouwens dat je in dezelfde post aangeeft dat bitlozen nooit commentaar op elkaar hebben, nog grappiger als ik dan naar je onderschrift kijk Haha!

Ik vind het fijn dat je lol hebt maar ik zie nog altijd geen commentaar OP ELKAAR, alleen maar iemand die in één post zegt dat een bepaald hoofdstel een bepaalde werking heeft en iemand anders die dat niet vindt. Dat is iets anders dan elkaars rijden bekritiseren.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:47

JoviBan schreef:
horseyfries schreef:
Dat jij denkt en vind dat bitlozen zichzelf niet als groep profileren is op zijn zachtst gezegd vreemd, gezien je onderschrift.
Elkaar tegenspreken over de werking van een hoofdstel is iets anders dan kritiek geven op slecht rijdende bitloze ruiters. Dat zie ik nog altijd niet.
Vind jij dat mensen die bitloos gaan rijden daar beter van gaan rijden en dat het goed is voor een paard als iemand met een harde hand overstapt op bitloos?

Mijn onderschrift is bedoeld om sluikreclame te maken voor de vereniging. Duivel
Niet om een groep te willen vormen met wie dan ook. Ik ben helemaal geen groepsmens en zie het verband dan ook niet.

Je vraag:
Harde handen zijn ook bitloos hard. Maar dan zie ik die hardheid altijd nog liever verdeeld over de neus (en eventueel langs de kaken en achter de oren) dan geconcentreerd in de mond. Hiermee zeg ik dus nièt dat ik harde handen bij bitloos oké vind, begrijp me niet verkeerd. Knipoog

Je bent geen groepsmens en maakt daarom sluikreclame voor een vereniging.... Haha! Hij is leuk!

Waarom zouden mensen die slecht rijden bitloos op de koffie komen? Ik denk dat ze mét bit meer op de koffie komen dan zonder bit en dat ze er juist daarom op overstappen.
Een paard heeft meer ontsnappingsmogelijkheden mét bit dan met een neusoptoming, denk alleen maar aan de tong, mond open, bit vastpakken tussen de kiezen, etc.
Wat kan een paard nog met een aangesneurde neusriem over zijn neus?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:52

JoviBan schreef:
horseyfries schreef:

Misschien m'n eigen schuld door een stukje gevoel open en bloot te geven, maar het wordt nu wel erg persoonlijk hoor. Knipoog
Ik reageer hier nog even op en dan laat ik het erbij.

Het voelde van binnen niet meer goed. Ik ben een gevoelsmens. Met "het voelde niet meer goed" bedoelde ik dus nièt het gevoel in mijn handen of gevoel in de teugels of gevoel in de mond of in het lijf van mijn paard of waar dan ook, maar puur gevoelsmatig binnenin mij. Dat gevoel heb ik ook omschreven toch? Maar blijkbaar wordt dat niet begrepen en misgeïnterpreteerd.

Hoe ik kan zien (en ook kan voelen) dat mijn paard trots wordt. Tja, dat kan ik niet uitleggen. Ik kan mijn paard lezen, ik weet hoe ze zich voelt.

Tot slot het "alles". Dat was alles wat we met bit konden en ook zonder bit dus kunnen.

Bedankt voor je antwoord.
Ik maak eruit op dat het bit meer "in jouw hoofd" zat, dan in je paard zijn mond... Ik kan me voorstellen dat als JIJ er niet meer in gelooft, dat je er dan niet goed meer bij voelt. Maar dan gaat het dus over JOU en niet over wat je paard aangeeft.
Ook het trots zijn van je paard is jouw gevoel en als jij je daar goed bij voelde bevestigt dat je keuze.
Dat je alles ermee kon wat je hem eerst met bit had geleerd is iets wat telkens terugkomt: als een paard zijn lesje mét bit goed geleerd heeft kan hij het ook zonder bit. De vraag is hoever je komt in je africhting als we het hebben over echte dressuur als je alles zonder bit doet van begin tot eind.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:52

JoviBan schreef:
horseyfries schreef:

Je vraag:

Met een scherp inwerkend bitloos systeem kun je nog evengoed op je handen rijden. Geen koffie dus. Bovendien zijn er zat niet al te hete of gevoelige paarden die het allemaal wel best vinden, en dan zegt de braafheid van het paard bij bitloos meer over het paard dan over de ruiter.

Dat je bij harde handen weleens beter bitloos kan gaan, ben ik het mee eens: bij een heel gevoelig manegepaard deed ik weleens de teugels aan de neusriem, prettiger voor haar.
Harde handen komen helaas wel vaak voort uit een nog niet onafhankelijke of stijve zit, dus als daar niets aan gedaan wordt, wordt het er niet fijner op voor het paard.

Persoonlijk rijd ik paarden altijd in op of gewoon stalhalster, of een lage neusriem: dan is een keer aan de kop trekken minder vervelend.
Ik schakel over op bit wanneer zit en stemhulpen er goed op zitten -voor mij is bitloos een middel, geen doel.

Verder wordt ik altijd wantrouwig wanneer ik mensen over die 'perfecte harmonie' met hun paard hoor spreken, en over hun 'trotse paarden' en 'samen konden we alles'.
Mij een pietsie teveel horseland.
Ik wacht dan ook nog maar even op de fotos in je profiel of je topics op HAW voor ik me van perfecte harmonie laat overtuigen.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 14:53

Bij mij op stal loopt iemand die mij eerst heel vreemd aankeek omdat ik mijn paard bitloos rijd.
Nu zijn we inmiddels een paar maanden verder, en kreeg ik een compliment van deze persoon dat mijn paard ontzettend relaxed, en ontspannen op mijn bitloze hoofdstelletje loopt, en dat wilde hij me toch even meegeven.
Geweldig toch 
Ik hang eraf en toe is een bit in, om hem bitwijs te maken, en het is 1 grote stressbal!
En nee dan zit ik nog niet eens aan de teugels..
Hang ik vervolgens het bitloze hoofdstel om, zie je hem totaal veranderen, en ontspannen.
Mijn paard geeft dus wel degelijk aan dat bitloos beter werkt voor hem.
Toch hoop ik hem met de tijd ook bitwijs te kunnen maken, maar dat doen we dan maar in een later stadium, als ik alleen al zo aan mijn paard merk wat het bit voor impact op hem heeft, dan rij ik al niet lekker meer.
En hard in de handen ben ik al absoluut niet, dus daar ligt het niet aan.
Ik heb niks tegen het bit, niks tegen bitloos, maar kijk wel naar het paard waar ik op zit, dat vind ik het belangrijkste.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 15:01

Daan_Ordeal schreef:
@Adil, zoals ik al eerder zei ben ik niet van mening dat een bit altijd schadelijk is, maar dat ik het gevoel heb dat het zonder bit wel prettiger is voor een paard. Waarom je er bij betrekt dat ik met een “gewoon” zadel rij begrijp ik niet helemaal. Waarom? Ik vind het zadel lekker zitten, het ligt goed op mijn paard en ik vind het mooi.

Omdat je dan ook een discussie kan gaan voeren over boom/boomloos....

En dat bedoelde ik met: Rijden zal, op welke manier je het ook doet, altijd wel iets van schade meebrengen...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 16:06

Wat een onzin lees ik weer in dit topic, maar heb er eigenlijk de behoefte niet meer aan om er op te reageren. Denk vooral wat je denken wilt als je alle bitloze ruiters in een hokje wilt stoppen, denk vooral dat ze allemaal niet met bit kunnen rijden en daarom overstappen op bitloos, denk vooral dat alle bitrijders in een hokkie geduwd worden, terwijl een aantal van jullie precies hetzelfde bij de bitloze ruiters doen. Clown
Gelukkig weet ik zelf beter. Ja
Ik heb vele vriendinnen die met bit rijden, meer met dan zonder Knipoog , en niemand van ons heeft problemen met elkaar. Rara, hoe zou dat komen? Haha!

Wil wel even ingaan op de post van Joviban m.b.t. de kruislingse bitloze hoofdstellen: Wij hebben het er al vaker over gehad en ik ben blij dat jij en jouw paard het wel fijn vinden. Mijn paard begon zich ertegen te verzetten en dat kon ik helemaal begrijpen van hem. Ik heb als eis dat als ik de druk van mijn teugels afhaal er ook echt direct een release komt. Dat was bij al die kruislingse (zowel de Dr. Cook, die van boomloosrijden, die van de ruitersportshop en die van Emiel Voest) niet het geval.
Die release is iets heel, HEEL cruciaals als je je paard inrijdt, want dat is de 'beloning'. Maar die bleef dus uit met als gevolg dat mijn paard er niets meer van snapte. Daarbij heb je bij het inrijden wel eens dat het paard naar links gaat, terwijl ik rechtdoor wil of naar rechts en als je dan even 'doordramt' en je hebt zo'n sterke als die van mij onder je, dat snoer je inderdaad zijn neus dicht.
Vind ik niet de manier, hoor , dan heb ik liever een ander soort hoofdstel.

Daarbij zit er met dat systeem veel druk op de kaak. Niet handig als je paard aan het wisselen is, geloof me maar. Lachen
Wie weet, werkt het wel als de hulpen goed bevestigd zijn, hij echt goed doorgereden is, maar dan nog, hoef ik in principe nooit meer zo'n bitloos hoofdstel. Het werkte gewoon niet voor ons, mijn paard gaf het zo duidelijk aan. En hij is mijn graadmeter, niet de mensen hier op bokt. Tong uitsteken

Bij het brave paardje van mijn vriendin werkt het wel, die had ook een kleiner en smaller koppie, waardoor het hoofdstel al wat 'lichter' zat. Mijn paard heeft maat Cob, geen full, die was echt veel te groot. Maar de Cob zat gewoon al vrij stroef. Dit allemaal bij elkaar opgeteld, bleek het voor ons niets te zijn.

We hebben met een sidepull gereden (met bontje op de neus), wat op zich prima ging, maar ik miste nog wat 'finesse', vond hem soms nog wat onduidelijk over komen. Ik vind dat wel een fijne optoming voor buitenritjes, mits de neusriem niet te scherp is (vandaar dat bontje Knipoog ). Nu wissel ik af met touwhalster en met de bitloze PmP optoming (zie website profiel). Nee, ik rij niet bepaald met veel druk op de teugels, tenzij Sam een andere kant opgaat, dan ik wil Clown . Dan moet ik even consequent zijn, tuurlijk, maar dat doe ik liever niet met zo'n aansnoerding. Ik hoop dat mijn verhaal wat duidelijker is nu.

Prima als mensen met beleid met bit of met zo'n kruislingse bitloze optoming willen rijden. Gelukkig kan ik zelf beslissen hoe ik mijn eigen jonkie inrij, bitloos dus, het gaat echt heel erg goed en ik heb een supertevreden, samenwerkend paard Lachen . Daarbij heb ik les van iemand met een klassieke dressuurachtergrond, die ook bitloos werkt. Reken maar dat er naar het lijf gekeken wordt, we zijn er heel druk mee bezig, wat best pittig is met die van mij. Haha!

Verder hou ik het hier voor gezien, want ik heb het idee dat er zo enorm in herhaling gevallen wordt en ik kan mijn tijd ietsje beter besteden. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 16:15

Nadya, je bericht is echt overladen met excuses en uitzonderingen, maar misschien valt dat je zelf niet meer zo op.
Maar even terug naar de vraag in dit topic. Denk jij dat je binnen redelijke termijn een goede dressuurproef kunt laten zien met een bitloze optoming. Met goed bedoel ik dat je er minimaal een winstpunt voor krijgt. Lukt dat, denk je?

Monsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 16:30

Zahlina schreef:
Ik heb een tijdje les gehad van David de Wispelaar, die ook in dit topic genoemd wordt.
Hij vertelde mij dat wat je van voren voelt (teugels, bit) dat je dat van achteren met de benen moest oplossen.

Het zal vast aan mij als ruiter liggen maar ik miste gisteren op de sitepull echt de verfijning en het fijne gevoel wat ik normaal gesproken wel met een bit heb.
Doordat de aanleuning niet stabiel was, werd het heel moeilijk om aan te voelen hoe mijn paard liep.
Ruggebruik en de achterhand aanvoelen is was geen probleem maar de lengstebuiging/rechtrichten des te meer.

Sidepull heeft voor een paard ook niet zo'n heel duidelijk onderscheidend vermogen. Dit had ik ook al eens ergens op een site over bitloze optomingen gelezen. Ik kan Snow er niet goed mee rijden, met de Bosal gaat mij dat veel beter af.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 16:35

Lovely, 'excuses en uitzonderingen'???? Verward
Yeah, right Haha! . Joh, ik leg het uit zoals het ervaren is bij mijn paard en bij mij. Knipoog

Verder ben ik effe benieuwd wat jijzelf een redelijke termijn vindt dan??? Daarbij even ter info voor jou; mijn paard heeft helaas een afwijking aan zijn achterbenen en bekken, waardoor ik uberhaupt maar moet kijken, hoe het trainen gaat i.v.m. de belasting. Mijn paard's welzijn gaat voor op verzoeken van bokkers. Lachen

Ik doe met Sam alles op mijn gemak, hoor, wil niets bij hem forceren. Hopelijk heb je daar begrip voor. En nee, dit zeg ik niet om ergens onderuit te komen, ik had het graag anders gezien met mijn paard en had bepaalde doelen voor ogen. Maar nu ik sinds kort weet hoe het zit bij hem, moet ik mijn 'dromen' gewoon even bijstellen. Heb ik eigenlijk al gedaan, want mijn paard gaat gewoon voor, natuurlijk. Het feit dat hij bij mij is, dat we het samen zo leuk hebben, is al 'droom' genoeg voor mij. Haha!

In mijn profiel probeer ik altijd up to date te zijn (moet ook nodig weer wat updaten Clown ). Daarin kun je dan meer vinden t.z.t., mocht je het echt interessant vinden. Lachen

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 16:45

Monsje schreef:
Zahlina schreef:
Ik heb een tijdje les gehad van David de Wispelaar, die ook in dit topic genoemd wordt.
Hij vertelde mij dat wat je van voren voelt (teugels, bit) dat je dat van achteren met de benen moest oplossen.

Het zal vast aan mij als ruiter liggen maar ik miste gisteren op de sitepull echt de verfijning en het fijne gevoel wat ik normaal gesproken wel met een bit heb.
Doordat de aanleuning niet stabiel was, werd het heel moeilijk om aan te voelen hoe mijn paard liep.
Ruggebruik en de achterhand aanvoelen is was geen probleem maar de lengstebuiging/rechtrichten des te meer.

Sidepull heeft voor een paard ook niet zo'n heel duidelijk onderscheidend vermogen. Dit had ik ook al eens ergens op een site over bitloze optomingen gelezen. Ik kan Snow er niet goed mee rijden, met de Bosal gaat mij dat veel beter af.

Ik kan me voorstelllen dat er qua rijden een groot verschil zit in de bitloze optomingen.
Wanneer kom je bij het veulentje kijken?
Kan je de bosal meenemen en eens kijken of Tigger die past, wil het best wel uitproberen.

Nadya, ik denk dat bijna alle ruiters die hier aanwezig zijn het op hun gemak doen met het paard, we willen geen van alle blessure of paarden die kapot gejacht zijn.
Ruiters die het paard forceren krijgen de rekening vroeg of laat toch wel.

Monsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 16:50

Zahlina schreef:
[Ik kan me voorstelllen dat er qua rijden een groot verschil zit in de bitloze optomingen.
Wanneer kom je bij het veulentje kijken?
Kan je de bosal meenemen en eens kijken of Tigger die past, wil het best wel uitproberen.

Ik weet niet of je morgenavond of donderdag ergens tijd hebt, ik kan de Bosal wel meenemen.
Ik ga zaterdag op vakantie maar wil heel graag Snows broertje zien voor hij groot is.. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 16:56

Nadya, voor een vierjarige vind ik dit jaar een B proef moeten kunnen lopen wel een redelijk eis.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 17:02

Nadya schreef:
Ik doe met Sam alles op mijn gemak, hoor, wil niets bij hem forceren. Hopelijk heb je daar begrip voor.

'redelijk termijn' zegt niks over forceren...overigens kun je dat ook gemakkelijk met een bitloze optoming...

Maar ik vind je vraag ook interessant, Lovely, ik ben ook wel benieuwd binnen welk termijn mensen dit willen bereiken...Echter moet je dan wel op factoren gaan leten als kwaliteit ruiter/paard...Maar op zich is de vraag interessant...

Overigens wil ik reageren op de opmerking dat mensen naar een bitloos hoofdstel graaien als ze niet met kunnen rijden, volgens mij kwam die van jou, Nayda...? Daar heb je natuurlijk groot gelijk aan...als je niet met bit kunt rijden kun je dat ook niet zonder en andersom...Rijden doe je nog altijd grotendeels met benen en zit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 17:11

Ik denk mijn paard met 7 of 8 in Z te starten Lachen. Voor veel mensen is dat heeeeeeel rustig aan.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 17:14

Lovely schreef:
Ik denk mijn paard met 7 of 8 in Z te starten Lachen. Voor veel mensen is dat heeeeeeel rustig aan.

Liever zo dan anders...als ik straks weer naar de 4-jarige kwpnérs kijk op CSI geesteren die toch al wel een best parcour voor de kiezen krijgen (en daar op getraind zijn, dat zie je) krijg ik altijd weer kriebels...Je kunt ook overdrijven...

Ik zat net te denken aan een Westernpaardje wat ik heb gereden, Cheyenne...staat in mijn profiel...Eigenlijk had ik voor de grap eens bitloos met haar moeten proberen Huilen van het lachen

Was alleen nog niet levensmoe Huilen van het lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 17:16

Adil18 schreef:
Overigens wil ik reageren op de opmerking dat mensen naar een bitloos hoofdstel graaien als ze niet met kunnen rijden, volgens mij kwam die van jou, Nayda...? Daar heb je natuurlijk groot gelijk aan...als je niet met bit kunt rijden kun je dat ook niet zonder en andersom...Rijden doe je nog altijd grotendeels met benen en zit

Ik las dat juist net van anderen (heb geen idee meer wie precies) in dit topic, als argument om bitloos te gaan (als het met bit niet goed zou gaan). Knipoog
Ik vind inderdaad dat je altijd met benen en zit moet rijden. Doe niet voor niets aan centered riding. Knipoog
En heb ook ruim 30 jaar voornamelijk met bit gereden zonder problemen. Ik rij op anderman's paarden nog steeds met bit. Haha!
Maar op die van mijzelf dus niet. Lachen

Lovely, B-proefje, we werken er aan. Knipoog
Voorlopig ben ik nog niet zo lang bezig met inrijden, aangezien Sam van de winter een tijd geblesseerd is geweest. Van mijn DA heb ik het advies te krijgen heel rustig aan te doen. Ik hoopte ooit wat endurance te gaan doen, ben dol op rijden door de natuur, maar dat zit er niet in voor Sam en mij. Althans, niet op snelheid. Haha!

Met dressuur moet ik wel kijken hoe zijn lijf er op gaat reageren, gezien zijn scheve bekken (twee ongelijke achterbenen). Recht richten is heel belangrijk en voor de rest moeten we even kijken hoe het loopt. Over een maandje of 2 wordt hij weer gecheckt en hopelijk krijg ik dan niet te horen dat we nog rustiger aan moeten doen of erger..... Scheve mond

Vind het heel vervelend, maar ja, het is niet anders.......
Ik had eigenlijk gedacht dat je een wat hoger niveau wilde dan B. Haha!
Je antwoord is me meegevallen. Ja Lachen
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 24-06-08 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt