paardrijden, dat is helemaal geen sport!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 08:22

enzino schreef:
Sommige onderdelen van de paardensport zijn onderdeel van de olympische spelen.
Dat zijn er maar drie; springen, dressuur en eventing. Geldt eigenlijk ook voor wat er op Eurosport te zien is. Dus, voor diegenen die dat als argument hebben dat paardrijden sport is, maakt dat alle andere paardendisciplines dus geen sport? Zullen endurance-ruiters leuk vinden...

Verder is het gewoon een hopeloze zaak. Mensen zien niet het verschil tussen paardrijden (zo ongeveer alles als je op de een of andere manier op of om een paard zit) en paardensport (activiteiten met paarden waarin o.a. een competitie-element zit).

Neemt niet weg dat goed paardrijden op zich al een beste prestatie is, sport of geen sport, Zou zelfs willen zeggen dat mensen die op een hele mooie manier mooie dingen met een paard kunnen eerder kunst heet dan zoiets vulgairs als sport. Is ook wat voor te zeggen aangezien bepaalde criteria die voor kunst gelden best wel van toepassing zijn bij bepaalde handelingen met paarden. Bovendien vind ik persoonlijk paarden meer een kunstobject dan een sportartikel.

Reneee_

Re: paardrijden, dat is helemaal geen sport!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 08:43

De definitie van een sport volgens het woordenboek: 1. ontspanning door lichaamsoefening: bezigheid met een spel (denksporten inbegrepen) 2. bep. oefening of een bep. spel al dan niet in competitieverband beoefend, soms als beroep

Ik vind uitgaand van deze definitie dat je paardrijden dus een sport mag noemen. Al zit er een verschil tussen paardrijden en paardrijden. Ik vind dat je pas serieus mag zeggen dat je paardrijden voor je sport doet als je er ook intensief mee bezig bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 12:27

Reneee_ schreef:
Ik vind dat je pas serieus mag zeggen dat je paardrijden voor je sport doet als je er ook intensief mee bezig bent.

En waar ligt die grens dan precies?
(wat vind jij intensief)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 16:10

Reneee_ schreef:
De definitie van een sport volgens het woordenboek: 1. ontspanning door lichaamsoefening: bezigheid met een spel (denksporten inbegrepen) 2. bep. oefening of een bep. spel al dan niet in competitieverband beoefend, soms als beroep

Ik vind uitgaand van deze definitie dat je paardrijden dus een sport mag noemen. Al zit er een verschil tussen paardrijden en paardrijden. Ik vind dat je pas serieus mag zeggen dat je paardrijden voor je sport doet als je er ook intensief mee bezig bent.

Dan speek je je eigen definitie (definitie 1) tegen. Onder die definitie valt namelijk ook de recreatieve bossjokker. Immers, het is ontspanning en het is een fysieke activiteit :=

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 16:20

s6801881 schreef:
Reneee_ schreef:

Dan speek je je eigen definitie (definitie 1) tegen. Onder die definitie valt namelijk ook de recreatieve bossjokker. Immers, het is ontspanning en het is een fysieke activiteit :=

Het is niet mijn eigen definitie maar de definitie van het woordenboek. En ik vind persoonlijk dat je geen lichaamsbeoefening heb als je door het bossjokt om het zo maar te noemen, maar dat is weer een kwestie van interpretatie

Skaapie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 16:21

ik reageer vaak helemaal niet meer als mensen dit zeggen ;)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 16:35

Ik mis de "bezigheid met spel" bij het bossjokken (of veedrijven, of van a naar b rijden, etc.) }>
Dus geen sport :)*

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 13:43

Voor mij heeft de definitie paardenSPORT helemaal niet zoveel te maken met wel of geen competitie-element, maar puur met de houding van de ruiter naar het paard. Ziet hij het paard als ding om zijn 'ding' mee te doen? Of ziet hij het paard als partner om samen de gewenste discipline mee te beoefenen?

Paardrijden als sport vergt meer inspanning dan welke sport ook. Het is een technisch hoogwaardige sport en je hebt behalve met je eigen coördinatie tijdens spanning en ontspanning ook te maken met het evenwicht en de bewegingen die het paard maakt. De kunst daarbij is om subtiel je spieren te kunnen spannen en ontspannen als het paard dat vraagt.
Een ruiter die zelf veel aan sport (andere sporten dan paardrijden) doet, heeft leren luisteren naar zijn eigen lichaam. Een voordeel hiervan is dat hij dit heel goed kan gebruiken bij het trainen van een paardenlichaam. Om optimaal gebruik te kunnen maken van je kwaliteiten of talenten moet je goed weten wat je doet en luisteren naar je lijf. Degene die echt aan paardenSPORT doen, trainen niet alleen hun paard maar ook zichzelf.

Naast paardrijden, kan een andere sport je helpen om je conditie te verbeteren en te behouden zodat je beter kunt paardrijden. Kies daarvoor een (lenigheids)sport waarbij balans, lenigheid, coördinatie en uithoudingsvermogen een rol spelen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 14:34

jasmijn78 schreef:
Paardrijden als sport vergt meer inspanning dan welke sport ook.

Dat is een wel erg arrogante stelling, vind je niet? Hoezo vergt het meer inspanning dan pak 'm beet wielrennen of gewichtsheffen?
Goed paardrijden (sport of niet, maakt niet uit) vergt relatief weinig lichamelijke inspanning en ook niet heel veel mentale inspanning, dus vraag ik me af waar je je uitspraak op baseert. }>

Enne, het woord "sport" impliceert een competitie/spel-element. De discussie gaat er om of paardRIJDEN wel of niet een sport is, dat paardenSPORT sport is wordt hier volgens mij niet betwist.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 14:55

Waratje schreef:
Goed paardrijden (sport of niet, maakt niet uit) vergt relatief weinig lichamelijke inspanning en ook niet heel veel mentale inspanning, dus vraag ik me af waar je je uitspraak op baseert. }>

Dat vraag ik me werkelijk af of dit zo is Waratje. Waarom: b.v. Iemand wilde graag leren paardrijden. Hij was een echte (top) sporter namelijk kampioen amateur wielrennen en deze man fietste zo elke dag 100 km weg. Dus met de conditie, met de spieropbouw en "droog" zijn zat het dik en dwars voor elkaar. Deze man was dezelfde mening als jij toegedaan en wilde dus graag paardrijden. Want paardrijden was geen sport zo beweerde hij. Na een half uur waarin we vooral veel gestapt hadden aan de longe met af en toe een drafje vroeg hij kreunend of hij er af mocht. Hij vond het zo verschrikkelijk moeilijk en hij had spierpijn. Dit terwijl de meeste mensen (niet sporters) dit pas na twee dagen krijgen. Hij bood zijn excuses aan voor zijn uitspraak dat paardrijden geen sport was (en ik bedoel nu niet het team verband want paardrijden is een individuele sport en geen team sport).
Andersom vroeg ik hem of hij me wilde leren wielrennen en dus heb ik een race fiets gekocht. Tot zijn grote verbazing fietste ik binnen één maand met gemak 100 km berg op en berg af in het Limburgse heuvellandschap. Hij op zijn gewone fiets en ik op mijn race fiets konden zo fijn samen fietsen. Ik draaide er "mijn fiets" niet voor om bij wijze van spreken. Hij heeft mij de liefde voor het fietsen bij gebracht maar het paardrijden was niet aan hem besteed. En fysiek én mentaal vond hij het te moeilijk.
Zo ook als ik de sportschool bezoek en na een tijd niet sporten mijn eerste testen moet doen. Ik spring er altijd uit tot grote verbazing van die mensen want zo jong ben ik niet meer. Wel zit ik elke week minstens zes dagen minstens één uur op het paard. Verder doe ik er helemaal niets naast. Inmiddels weet ik dat paardrijden voldoende is om mijn conditie, balans en bespiering op orde te houden en de sportschool vind ik gewoon niets aan en is slecht voor mijn rug in tegenstelling tot paardrijden.
Dus jouw stelling kan ik vanuit eigen ervaring niet bevestigen. Integendeel.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 20-07-12 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 14:57

Voor mij is paardrijden meer vergelijkbaar met ballet. Een kunstvorm, maar wel een waar je dondersgoed voor moet trainen!

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 15:03

Pffff... iedereen die zegt dat het geen sport is nodig ik van harte uit om eventjes aan mij te komen ruiken als ik net een uurtje les heb gehad :D

amberlaamers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 15:12

Volgens mij gebruik je bij het paardrijden alle spieren die er in je lichaam zitten.
Benen, rug armen buik! Niemand hoeft mij te vertellen dat paardrijden geen sport is:P

Ik ben bekaf als ik een uur intensief heb gereden, en dat merk je de volgende ochtend ook echt wel!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 15:23

Het leren paardrijden, zeker op latere leeftijd, is inderdaad een pittige opgave, maar daar heb ik het niet over. Iemand die goed kan paardrijden hoeft geen grote inspanning te verrichten om paard te rijden, het kost in principe weinig spierkracht. Daarnaast zie ik niet waarom paardRIJDEN opeens een sport zou moeten zijn omdat iemand er moeite mee heeft, spierpijn van krijgt, moe wordt, in conditie blijft, of weet ik veel wat nog meer. Lees het topic daarvoor nog eens terug, dan kun je zien dat tuinspitten, naar school/werk fietsen, straatje leggen en nog zo een paar activiteiten vergelijkbare effecten zullen hebben en toch ook geen sport worden genoemd.
Overigens zou ik niet willen zeggen dat een rondje op een racefiets fietsen gelijk staat aan wielrennen. Het wordt wielrennen (sport) als je het in competitieverband gaat doen. ;)

Het hele punt in deze discussie is de definitie van sport, veel mensen vinden kennelijk dat lichamelijke inspanning iets maar direct tot sport maakt en daar ben ik het niet mee eens. Daarnaast vindt ik paardrijden als zodanig ook niet eens zozeer lichamelijke inspanning, natuurlijk doet het wel het nodige voor je coördinatie en conditie, maar ik denk dat het naar mijn werk fietsen meer doet voor mijn conditie dan het paardrijden. 8-)

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 15:26

Schaken is ook een sport.... :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 15:27

pien_2010 schreef:
Waratje schreef:

Dat vraag ik me werkelijk af of dit zo is Waratje. Waarom: b.v. Iemand wilde graag leren paardrijden. Hij was een ... Integendeel.

Als je aan wielrennen doet dan train je vooral je benen, ga je daarna paardrijden dan gebruik je ook andere spiergroepen en heb je dus een grote kans daar last van te krijgen. Vooral als je op een hoger niveau aan wielrennen doet; want dan zal je lichaam zich zo ontwikkelen dat je uren op de fiets kan zitten en verder zo weinig mogelijk spieren op de rest van je lichaam hebt (aangezien elke kilo spieren extra op je lichaam een kilo extra is die je de berg op moet trappen).

En jij hebt blijkbaar een goede basisconditie en aanleg voor wielrennen omdat je het makkelijk oppakt. Ik denk niet dat daar een relatie met paardrijden mee is. Waarom ik dat zeg? Ik ken menig persoon die aan paardrijden doet en verder totaal geen conditie of kracht heeft.

Een ook al moet ik toegeven dat paardrijden vermoeiend is, en je de dag erna spierpijn kan hebben, ik kan niet zeggen dat het zo zwaar is als menig andere sport die ik heb gedaan. Ik ben namelijk nooit buiten adem tijdens het paardrijden, of totaal uitgeput, of tegen het kotsen aan, etc.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 15:32

Jij bent misschien nooit uitgeput of buiten adem, maar ik ben toch echt wel eens kapot van m'n paard gekomen hoor := Laatste springles, paard was wat druk geworden, nou, reken maar dat ik doodmoe was na die les...

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 17:11

Waratje schreef:
Dat is een wel erg arrogante stelling, vind je niet? Hoezo vergt het meer inspanning dan pak 'm beet wielrennen of gewichtsheffen?
Goed paardrijden (sport of niet, maakt niet uit) vergt relatief weinig lichamelijke inspanning en ook niet heel veel mentale inspanning, dus vraag ik me af waar je je uitspraak op baseert.

Ik heb even geknipt en geplakt van onderstaande site:

http://www.voorkomblessures.nl/csi/webs ... 8E004EDEAC

Dus ik heb het nog niet eens zelf bedacht :+ :D

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 17:21

Leuk, iemand anders schrijft dat zonder veel onderbouwing...... Ik ben niet onder de indruk }>
Maar het is natuurlijk reuze vleiend als iemand dat van jouw sport zegt, nietwaar? Dan ben je eerder geneigd om verder te lezen, toch? Zou je niet net zulke vleiende teksten kunnen schrijven over bijvoorbeeld turnen? :)*

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 19:43

[pien_2010] schreef:
Waarom: b.v. Iemand wilde graag leren paardrijden. Hij was een echte (top) sporter namelijk kampioen amateur wielrennen en deze man fietste zo elke dag 100 km weg. Dus met de conditie, met de spieropbouw en "droog" zijn zat het dik en dwars voor elkaar. Deze man was dezelfde mening als jij toegedaan en wilde dus graag paardrijden. Want paardrijden was geen sport zo beweerde hij. Na een half uur waarin we vooral veel gestapt hadden aan de longe met af en toe een drafje vroeg hij kreunend of hij er af mocht. Hij vond het zo verschrikkelijk moeilijk en hij had spierpijn.

Met mijn lief hetzelfde verhaal. Die is ook sportman in hart en nieren. Triathlon, wielrennen, fitness, voetbal en zwemmen... peanuts voor hem. Maar buiten het feit dat hij een goede conditie en flinke spieropbouw heeft (wat ik graag mag zien, maar dat geheel terzijde :+ ;) ) is hij een stijve hark en paardrijden werd niets...

[pien_2010] schreef:
Inmiddels weet ik dat paardrijden voldoende is om mijn conditie, balans en bespiering op orde te houden en de sportschool vind ik gewoon niets aan en is slecht voor mijn rug in tegenstelling tot paardrijden.

Dan bezoek je de verkeerde sportschool. Een speciale ruiter-fit training geeft JUIST oefeningen om o.a. je rompstabiliteit te verbeteren, wat dus juist ter preventie van rugklachten is. Daarnaast bezoek ik regelmatig een fysiotherapeut. Ik ben van nature nogal flexibel en mijn paard geeft behoorlijk op in de beweging. Daarnaast ben ik 4 maanden geleden bevallen waardoor ik qua spierkracht en conditie flink wat te herstellen had/heb om weer op mijn oude niveau te komen. Het voordeel is dat ik dus geen stijve hark ben, het nadeel van mijn flexibele gewrichten/wervelkolom is dat mijn spieren dubbel zo hard moeten werken om de boel stabiel en in balans te houden (zonder te verkrampen). Ik heb dus geregeld nek/rug/schouderklachten en bij de fysio krijg ik goede en gerichte oefeningen (die vaak echt heel simpel zijn) om mijn dieper liggenden spieren te versterken. En dat helpt echt.

Waratje schreef:
Iemand die goed kan paardrijden hoeft geen grote inspanning te verrichten om paard te rijden, het kost in principe weinig spierkracht.

Het zou weinig mogen vergen van je grove motoriek. Maar de intensiteit schuilt hem juist in hoeverre je fijne motoriek ontwikkeld is. Een ander soort spierkracht, maar zeker niet te onderschatten. Ga maar eens een pilatus-les of een bodybalance les doen (sporten die gericht zijn op coordinatie en balans) Dat lijkt suf en makkelijk, dat soort oefeningen, maar het is retezwaar (als je het goed doet) Om je lichaam onafhankelijk te bewegen op het paard, je hulpen heel fijn te kunnen coordineren en doseren, daar heb je echt een goed getraind lichaam voor nodig.

Waratje schreef:
Daarnaast zie ik niet waarom paardRIJDEN opeens een sport zou moeten zijn omdat iemand er moeite mee heeft, spierpijn van krijgt, moe wordt, in conditie blijft, of weet ik veel wat nog meer. Lees het topic daarvoor nog eens terug, dan kun je zien dat tuinspitten, naar school/werk fietsen, straatje leggen en nog zo een paar activiteiten vergelijkbare effecten zullen hebben en toch ook geen sport worden genoemd.

Voor mij is het sport wanneer je je paard en jezelf gericht traint en wilt verbeteren. Voor mij zit het hem in hoe je het beleeft en waar je de grens legt. Een uurtje hobbelen in een manegeles, en dan vervolgens de rest van de avond borrelen en dan de rest van de week nauwelijks in beweging komen... Tsja, dan kun je inderdaad 'moe' zijn en spierpijn hebben van dat uurtje hotsten op dat paard, maar dan noem ik dat geen sport.

enzino schreef:
Ik ken menig persoon die aan paardrijden doet en verder totaal geen conditie of kracht heeft.

Vaak zit dan rijden op een hoger niveau (al dan niet in competitieverband) er voor dat soort mensen dan ook niet in.

Waratje schreef:
Maar het is natuurlijk reuze vleiend als iemand dat van jouw sport zegt, nietwaar? Dan ben je eerder geneigd om verder te lezen, toch?

Ik neem mijn sport bloedserieus. En dus besteed ik ook veel aandacht aan mijn eigen fysiek en ik merk daar duidelijke voordelen van. Verder staat het wat mij betreft vrij in hoeverre ieder zijn paarden'sport' serieus neemt en waar een ieder voor zichzelf de grens legt.

Als ik iemand op een paard, hotsent en puffend, met een rood aangelopen hoofd en eventueel met de nodige extra kilo's voorbij zie komen tuffen, of dat nu in de ring is of in het bos... Dan denk ik alleen maar: goh, nou die neemt zijn paardensport niet erg serieus.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 22:04

jasmijn78 schreef:
pien_2010 schreef:
Waarom: b.v. Iemand wilde graag leren paardrijden. Hij was een echte (top) sporter namelijk kampioen amateur wielrennen en deze man fietste zo elke dag 100 km weg. Dus met de conditie, met de spieropbouw en "droog" zijn zat het dik en dwars voor elkaar. Deze man was dezelfde mening als jij toegedaan en wilde dus graag paardrijden. Want paardrijden was geen sport zo beweerde hij. Na een half uur waarin we vooral veel gestapt hadden aan de longe met af en toe een drafje vroeg hij kreunend of hij er af mocht. Hij vond het zo verschrikkelijk moeilijk en hij had spierpijn.

Met mijn lief hetzelfde verhaal. Die is ook sportman in hart en nieren. Triathlon, wielrennen, fitness, voetbal en zwemmen... peanuts voor hem. Maar buiten het feit dat hij een goede conditie en flinke spieropbouw heeft (wat ik graag mag zien, maar dat geheel terzijde :+ ;) ) is hij een stijve hark en paardrijden werd niets...

Dan is het des de grappiger dat mijn oude moedertje van 65 die veel doet maar niet sport zo op een paardje stapte en wegreed alsof ze nooit wat anders deed. En last had ze er ook al niet van, ik meer, omdat ze nog eens wilde. Misschien ligt het wel aan het type paard? :P

Maar zoals jij het beschrijft, jasmijn, doe jij imo gewoon aan paardensport. En serieus ook. Heb ik respect voor.
Neemt niet weg dat ik nog steeds van mening ben dat paardrijden geen sport hoeft te zijn. Ik vind niet dat ik aan het sporten ben als ik met een paardje bezig ben. Kan best serieus aan de gang wezen en dat moet ook wel want paard blieft geen gefröbel op d'r rug, maar sport? Neuh...ben soms eigenlijk alleen maar aan het stappen op allerlei alternatieve manieren, geestelijk intensief maar lichamelijk niet en dan vind ik het aan de wandel krijgen van een rol kuil toch een grotere uitdaging...

Peppertree schreef:
Schaken is ook een sport.... :+
Ook leuk, is ook met paardjes. :+

Junia schreef:
Pffff... iedereen die zegt dat het geen sport is nodig ik van harte uit om eventjes aan mij te komen ruiken als ik net een uurtje les heb gehad :D
Dan is flamencodansen ook sport. Je wilt niet weten wat er uit mijn hoofd komt als ik een uur ben bezig geweest := . Om over de andere lichamelijke aspecten nog maar te zwijgen...
Vind het wel, even off topic, een heel leuke combinatie met paardrijden. De trotse houding die je tijdens het dansen dient aan te nemen werkt ook heel goed bovenop een paard.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 22:33

Pluizebolpum schreef:
Neemt niet weg dat ik nog steeds van mening ben dat paardrijden geen sport hoeft te zijn. Ik vind niet dat ik aan het sporten ben als ik met een paardje bezig ben.

Nee dat hoeft het ook niet te zijn. Zoals ik al zei: het is net hoe je het beleefd en waar je voor jezelf de grens legt.

Pluizebolpum schreef:
Dan is het des de grappiger dat mijn oude moedertje van 65 die veel doet maar niet sport zo op een paardje stapte en wegreed alsof ze nooit wat anders deed. En last had ze er ook al niet van, ik meer, omdat ze nog eens wilde. Misschien ligt het wel aan het type paard?

dat zou heel goed kunnen. Mijn vriend kwam op vakantie overigens wel prima weg (spaans achtig pony-paard met nogal comfortabele bewegingen). Beter dan op mijn dressuurpaard met grote hoog opgevende bewegingen die voor gevorderde ruiters al een uitdaging is om uit te zitten. Het spaans-achtige beest wist gewoon de route, wat al scheelde... Zo hoefde hij niet te sturen en kon hij zich gewoon vasthouden aan het zadel op penibele momenten. Mijn dressuurpaard draaide een pirouetje toen mijn lief zijn been op de verkeerde plek hield, terwijl mijn lief zich van geen kwaad bewust was van de plaats waar zijn been zich bevond.

Wederom is het dus waar je de grens legt: wil je echt de rijkunst zo goed mogelijk beheersen, en het paard rijkunstig gezien ook verbeteren dan gaat het al meer richting sport dan wanneer je gewoon een paar km mee wilt liften in de hoop dat je paard doet wat je zegt. Of in al je onwetendheid er gewoon van uitgaat dat hij wel doet wat je zegt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 22:36

Jasmijn, ik geloof direct dat jij je sport bloedserieus neemt en ook dat je aan paardensport doet (wedstrijden rijden), geen enkel probleem, moet je vooral doen als je daar blij van wordt.
Maar daarmee is paardrijden niet per definitie een sport en zijn er genoeg mensen die het ook niet als sport doen, maar als hobby of als vervoermiddel of als hulpmiddel bij hun werk.
Voor mij is paardrijden een (uit de hand gelopen) hobby, ik neem het rijden wel degelijk serieus en doe mijn best om het voor de paarden op een verantwoorde manier te doen, zodat zij er in ieder geval niet slechter van worden maar zo lang mogelijk in goede conditie kunnen blijven. Ik doe niet aan sport, ik zorg wel dat ik voldoende lichaamsbeweging krijg, deels voor mijn eigen functioneren, maar ook om mijn paarden recht in de ogen te kunnen kijken voordat ik opstap.
Misschien dat ik inderdaad nog eens een Pilatesles neem om het uit te proberen, maar over het algemeen ben ik heel tevreden met yoga om wat te rekken en te strekken aan de diverse spieren. ;)

Pluizebolpum, flamenco en paardrijden is inderdaad een hele mooie combinatie :j

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 01:01

nou als het gros ineens op een dier zit wat zelf kan denken is het ineens een heel stuk enger dan ze dachten

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 06:31

Ik heb eens competitie turnen, ballet en paardrijden in 1 week gedaan. Dus maandag woensdag vrijdag en zaterdag(soms) geturnd, dinsdag en donderdag ballet. (dit voor zeker 5/6 jaar)
Nu doe ik alleen nog wel paardrijden, maar ik weet nu de verschillen en paardrijden daar houd ik niet mijn conditie mee bij (lopen met school is de hel :') ) Maar het is écht een sport! zelfs de omgang met paarden.. (vind ik) maar het is zeker niet vergelijkbaar met turnen! :P
Het hangt er ook van af of je echt moeite doet om het paard goed te laten lopen, want dat kost pas veel energie voor mij!
Moest ik nu echt élke dag rijden zou mijn conditie verbeteren :) Maar met school rij ik maar 3 keer in de week mijn paard, nu in de vakantie, ik ben voor 3 weken in Amerika, nog één weekje te gaan en dan ga ik echt elke dag rijden!
Volgend schooljaar, goed huiswerk maken zodat ik meer tijd kan besteden voor mijn paard, helaas, dit lukt me nooit :')