Slaan tussen de oren, wel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sloffiee

Re: Slaan tussen de oren, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 09:32

en denk ook als je op zulke plekken gaat slaan dat je ze ook eerder schuw en kopschuw gaat krijgen

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 09:34

mja, ieder zijn ding he. Hangt ook van het karakater van het paard af natuurlijk.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 09:35

Als hij het gewend is, KiWiKo, a la. Maar wist jij dat echt zeker bij dit paard? Ik ben sinds dat hangongelukje in de trailer supervoorzichtig met het vast zetten van paarden. Tenzij ik weet dat het echt geen probleem is (bij ons kun je bijna alle paarden wel vast zetten). Maar Sam staat gewoon los, al loopt hij wel graag achter me aan soms, wat wat onhandig is als ik even iets moet pakken, haha.... Haha!

Voernijd, ja, Sam is/was heel erg gefocust op emmers en vreten, dus die heb ik echt moeten leren om niet over me heen te walsen op die momenten. Want hij sleurde je gewoon mee, viel geen land mee te bezeilen Bloos . Viel me erg mee, hoe snel hij het oppakte bij de truuk met de leadrope (en mijn heftige lichaamstaal). Helaas als een van de meisjes hem vast houdt bij ons en er komt voer voorbij, dan sleurt hij zo'n grietje zo mee, dus het hangt helaas ook af wie er bij hem staat, haha....... Maar ja, die meiden kennen de lichaamstaal niet en weten ook niet dat ze even met de leadrope moeten schudden, dat hij dan stilstaat. Nee, die gaan hem nog strakker pakken en weg is hij dan. Haha!
Moet ik altijd toch wel erg om lachen..... Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 09:36

Bij voernijd heb ik de jonge hengst een keer gepakt toen hij mepte, daarna hij hij enkel nog gedreigt qua mimiek met zijn hoofd.

Ik vind echter dat mensen dit soort dingen horen te vertellen als ze een dier wegdoen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 09:37

randie schreef:
Vast staan moet inderdaad over het algemeen gewoon kunnen, dat is gewoon een standaard iets Lachen.

Soms moet je een dier dat leren, omdat hij bv jong is of omdat een dier een trauma hierbij opgelopen heeft. Vaststaan is voor een paard namelijk helemaal niet een natuurlijk iets (dus ook geen standaard iets). Knipoog

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 09:37

Horse_djura schreef:
Ik sla mijn paardjes nooit.. omdat het ook niet nodig is

Gut heb jij pluche paardjes of zo?
Kan me niet voorstellen dat je nooit eens op moet treden, of je hebt wel hele dooie karakters.
Ik sla ook bijna nooit, maar als ik sla is het raak ook Whoosh!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 09:39

Billy, ik sla mijn paard eigenlijk ook nooit, maar treedt echt wel op, hoor. Knipoog
Kan ook zonder te slaan namelijk. Kom maar eens kijken hoe ik in de round pen reageer als mijn paard zijn dominante kop op zet. Haha!
Maar met wat strenge lichaamstaal of even zwaaien met mijn leadrope, is het hem zo weer duidelijk. Maar echt slaan, nee, is eigenlijk nooit nodig. En ik heb geen paard met een dood karakter, hoor. Haha!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 09:42

hmm ik zou het niet zo grappig vinden als mijn paard iemand door de stal heen trekt hoor! Wie weet wat er gebeurt, en dan ben JIJ als eigenaar verantwoordelijk..!

@detour dat horen ze zeker te doen ja! Meisje bij mij op stal, heeft een pony gekocht in het noorden. Diertje heeft M gesprongen
en dressuur geloof ik ook. Paard stond daar altijd buiten. Nou bij ons op stal aangekomen, dier weeft, dier breek te stal af slaat
constant tegen de wanden en flink ook. Dan ga je zelf denken, stond hij DAAROM altijd buiten, of doet hij het OMDAT hij altijd buiten stond.. Ik denk zelf het eerste, en ik gok ook dat het een hormonaal probleem is ( constant hengstig), beest kan niet bij andere paarden, geen een die slaat hij helemaal aan gort. Stopt niet met meppen en piepen. Als je langsloopt met je paard, of je loopt zelf langs ramt ze ook zowat de staldeur eruit, er zijn stukken uit de betonnen muur gemept zo hard gaat het. Met voeren moet je al helemaal niet in de stal staan..En sinds kort breekt ze ook de trailer af..En het rare is, het is verder een heel erg vriendelijk dier.

Maar goed op langer termijn heeft ze niets aan dit dier om te springen, want zijn benen zullen hier echt wel schade van oplopen.
Laatst bijgewerkt door vencedor op 18-05-08 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 09:47

Randie, mijn paardje is nog jong en oersterk en ook nog eens een beetje eenkennig. Hij heeft wel iemand naast hem nodig met een natuurlijk overwicht. Het is inderdaad geen kinderpaard, maar gevaarlijk is hij zeker niet Knipoog . Hij is heel zachtaardig, zit geen kwaad in, maar legt het leiderschap niet zomaar bij je neer. Dat moet je bij hem echt verdienen. Bij ons lessen jonge kinderen, de oudste is een jaar of 14 a 15. Die willen hem wel eens vast houden of even met hem wandelen. Gebeurt vrijwel nooit verder, want het is mijn paard en ik wil niet teveel getut met anderen. Ik maak me niet zo'n zorgen over de kids met mijn paard, zie wel heftigere situaties met de paarden van de eigenaresse van onze stalling (waar zij les op krijgen). Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 09:50

Nadya schreef:
Als hij het gewend is, KiWiKo, a la. Maar wist jij dat echt zeker bij dit paard? Knipoog

er is altijd een behoorlijke overdracht Lachen ik vraag van de hoed en de rand........ maar geloof er nooit geen pest van Lachen

behalve de standaard dingen die geloof ik wel Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 09:51

KiWiKo schreef:
Nadya schreef:
Als hij het gewend is, KiWiKo, a la. Maar wist jij dat echt zeker bij dit paard? Knipoog

er is altijd een behoorlijke overdracht Lachen ik vraag van de hoed en de rand........ maar geloof er nooit geen pest van Lachen

behalve de standaard dingen die geloof ik wel Lachen

Hahaha, je gelooft er nooit een pest van. Kan me voorstellen, die mensen komen niet voor niets bij je met hun paard. Knipoog

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 09:52

Citaat:
Ik maak me niet zo'n zorgen over de kids met mijn paard, zie wel heftigere situaties met de paarden van de eigenaresse van onze stalling (waar zij les op krijgen).

hmm oke, ik zeg ook niet dat je paard gevaarlijk is. Maar je diertje hoeft maar de benen te nemen, zn kind te vallen of iets dergelijks en kunt al een hele vervelende situatie krijgen..Ik laat ook wel eens kinderen "aan" mijn paard, zoals borstelen, daarbij blijf ik altijd ernaast staan zodat de kans dat er iets gebeurd minimaal wordt. Met vasthouden idem, ze mogen hem vast houden maar ik loop naast zijn hoofd zodat ik altijd het halster kan grijpen mocht er iets aan de hand zijn..Verder is het wel zo dat ze meestal veel voorzichtiger zijn met kleinere kinderen..!

Citaat:
er is altijd een behoorlijke overdracht ik vraag van de hoed en de rand........ maar geloof er nooit geen pest van

behalve de standaard dingen die geloof ik wel

Volgens mij krijg jij inderdaad nogal wat te horen...blablaaa en ineens was hij zo Nagelbijten / Gniffelen Vork

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 09:53

snappie Haha! Haha! Haha!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 09:54

kiwiko nou vraag ik me af, wat was nou het grootste onzin verhaal dat je ooit te horen hebt gekregen? Ben ik wel benieuwd naar Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 09:59

zo wil ik dat mijn paard met kinderen omgaat.......... mij parkeert hij met gemak tegen de muur, kan hij pletten en weet ik veel wat, tis een enorm dominant paard......... ook echt wel eens de bezem van dichtbij gezien......

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 10:02

ja dat bedoel ik, met kinderen zijn ze op een of andere manier erggg voorzichtig. Mijn vorige paard, was een braaf dier wat al veel meegemaakt had . Een ouder van een stalgenootje wilde een paar lessen nemen, nou prima. Mijn ogen vielen uit mijn kop, zelf duwera kon dus gewoon wat aanmodderen en lak hebben aan iemand. Daar in tegen als ik een guppie van 6 erop zette, die kon er gewoon alleen ( met toestemming van de ouders natuurlijk) mee rond rijden. Stappen, draven, sturen...de hele rataplan. Op galop na, dat mocht ze niet van mij Haha!

respect voor die kleine gup, is dat jouw kleine?

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 10:05

Ik denk dat er echt een verschil is tussen veiligheid en mensen die een paard constant als strafmaatregel tussen de oren slaan.

Ik ben een keer aangevallen door een pony, en reken maar dat ik hem toen raakte waar ik hem raken kon! (het was een aanval waarbij de pony mij niet graag bewegend de wei uit zag gaan)

Kijk, als het voor je eigen veiligheid is en de veiligheid van een ander (ook je paard) vind ik dat bijna alle middelen geoorloofd zijn. Mensen die echter een dier constant tussen de ogen, op de neusrug of tussen de oren slaan 'om hem een lesje te leren', kijk daar ben ik wel echt op tegen.

Bij mijn pony hebben we de relatie ook recht moeten zetten, maar dat is op een eerlijke manier gebeurd, waar ze me ook goed aan zag komen (en aankomen was vaak al genoeg)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 10:07

randie schreef:
kiwiko nou vraag ik me af, wat was nou het grootste onzin verhaal dat je ooit te horen hebt gekregen? Ben ik wel benieuwd naar Haha!

jeutje Haha! Haha! moet ik even over nadenken Haha!

Het meeste is wel standaard, het paard is fout, hunnie zijn goed...

maar paarden die niet willen laden en dan echt als een mak lammetje achter me aanlopen de wagen op....... no problem, en dat dan later de aap uit de mouw komt en blijkt dat mensen dat dier erin trekken....... tja dat werkt niet nee Lachen Lachen Klopt Lachen

Het ergste vind ik paarden die de aanval als de beste verdediging zien........ die dieren zijn dan zo verkeerd begrepen altijd. en dan krijg je dus de verhalen.......... IK geef hem daar echt wel voor op zijn sodemieter hoor als hij bokt...... dan zet ik hem op stal en dan krijgt hij er toch van langs...........

en het dan heel raar vinden dat je paard zich ietwat afkeert van je.......... Clown

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 10:09

Gaaaap, dat vind ik zo absurd altijd. Mensen die te laf zijn om erop te blijven zitten en hem dan vanaf de grond aftuigen om niks...Zo liepen er bij mijn oude stal ook wat rond. Paard stond te beven als een rietje, en waarom kwam dat dier in opstand. Omdat er gewoon onmogelijke dingen gevraagd werden. Springen met een slof gaat niet Boos!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 10:10

@randie yep das mijn meiske Hyper!

dit paard heeft mijn schouder uit de kom gekregen, tyrza een zware hersenschudding bezorgd en springt met mijn ex bijrijdster de baan uit......... maar als ik het puppie erop zet dan moet ik hem echt naar voren helpen want hij wil liever niet lopen, stel je toch voor dat het kind eraf valt...........

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 10:12

aaah Lovers , nou dat wordt dan maar aankopen voor jou kindje Vork . Maar dat is dus een paard wat nogal graag zijn eigen plan trekt, damn.. Vork . Denk niet dat je daar alles lief aan vraagt of wel Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 10:13

randie schreef:
Gaaaap, dat vind ik zo absurd altijd. Mensen die te laf zijn om erop te blijven zitten en hem dan vanaf de grond aftuigen om niks...Zo liepen er bij mijn oude stal ook wat rond. Paard stond te beven als een rietje, en waarom kwam dat dier in opstand. Omdat er gewoon onmogelijke dingen gevraagd werden. Springen met een slof gaat niet Boos!

Precies........... OF je lost het op dat moment op, of je doet er niks aan........ heel simpel

en soms is het beter om het te laten gaan.......... als je het op dat moment niet op kan lossen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 10:13

randie schreef:
hmm oke, ik zeg ook niet dat je paard gevaarlijk is. Maar je diertje hoeft maar de benen te nemen, zn kind te vallen of iets dergelijks en kunt al een hele vervelende situatie krijgen..Ik laat ook wel eens kinderen "aan" mijn paard, zoals borstelen, daarbij blijf ik altijd ernaast staan zodat de kans dat er iets gebeurd minimaal wordt. Met vasthouden idem, ze mogen hem vast houden maar ik loop naast zijn hoofd zodat ik altijd het halster kan grijpen mocht er iets aan de hand zijn..Verder is het wel zo dat ze meestal veel voorzichtiger zijn met kleinere kinderen..!

Mijn paard is niet voorzichtiger met kinderen dan met volwassenen. Hij is van zichzelf juist heel zachtaardig, er zit geen kwaad in, maar er zit wel een kop op. Hij is een ideale spiegel. Zodra je met hem wandelt en je bent onzeker of onduidelijk, krijg je het op je bord. Haha!
Ik vind dat juist heel leuk aan hem, puur. En dan heb ik het niet over gevaarlijke zaken, hoor, maar bv laatst ging mijn zus (die is 34) even mee naar mijn paard. Ze heft jarenlang geen paard meer aangeraakt en ik vroeg haar of zij met hem wilde lopen (we haalden hem uit het land). Door haar onzekere houding, gaat hij meteen het initiatief nemen (want hij vertrouwde haar niet door haar onbewuste uitstraling) en gaat lekker staan grazen (wat bij mij echt verboden is, zodra het halster om is Ja ). Dat soort dingen. Zo'n paard is hij nou eenmaal, zit misschien in zijn genen (de rassen waarmee hij gekruist is). Knipoog
Er zit gewoon een kop op en als je daarmee om weet te gaan, zijn vertrouwen echt hebt gewonnen, dan kun je alles met hem doen en doet hij alles voor jou.

De kinderen bij ons mogen heel soms wel eens meeborstelen, dan is hij superbraaf (ik blijf er altijd bij). Rijden mogen ze absoluut niet op hem (ik rij hem momenteel in Knipoog ) en dat wil ik sowieso niet hebben de komende jaren. Het eerste kind wat op hem mag rijden in de toekomst is mijn eigen dochter. Het is aan mij om er een fijn rijpaardje van te maken. Lachen

KiWiKo, geweldige foto's van jouw paard met jouw meissie!!! Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 10:15

randie schreef:
aaah Lovers , nou dat wordt dan maar aankopen voor jou kindje Vork . Maar dat is dus een paard wat nogal graag zijn eigen plan trekt, damn.. Vork . Denk niet dat je daar alles lief aan vraagt of wel Haha!

het is mijn enigste eigenste Lachen Lachen

nooit een paard willen kopen wat ik heb gereden voor iemand, maar deze brutale, ontzettend goedhartige, lompe grote meneer is de liefde van mijn leven Haha! en die heb ik uiteindelijk gekocht... Tyrza zag zichzelf niet met hem op wedstrijd gaan, en daar kan ik me wel wat bij voorstellen......... want hij kan echt, uit het niks, heel heel eng zijn Haha!

Ik stap altijd met knikkende knietjes op Haha!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 10:19

Hahaha, ik heb geweigerd om er op te stappen, dat doe ik niet gauw Haha!
Mijn dominante flikker van 19 is heel lief als je niks vraagt onder het zadel, zodra je echt wil rijden wordt hij lastig...
Sanne rijdt er ook zo mee weg.
Voor de kar is het een ander verhaal trouwens, daar kan iedereen hem meenemen..