Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Qimm schreef:Maar als een paard dus makkelijk op de voorhand loopt is het dan beter om hem niet lang en laag te rijden?
Moeilijk, moeilijk.
Sander_ schreef:Qimm schreef:Maar als een paard dus makkelijk op de voorhand loopt is het dan beter om hem niet lang en laag te rijden?
Moeilijk, moeilijk.
Ik merk dat duidelijk aan mijn bijrijdpaard, ze duikt dan echt als een duikboot naar beneden, dus de achterhand activeren en voorwaarts stuwen werkt dan beter, komt het koppie meteen omhoog.
Qimm schreef:Maar als een paard dus makkelijk op de voorhand loopt is het dan beter om hem niet lang en laag te rijden?
Moeilijk, moeilijk.
Moeilijk, moeilijk.
Sander_ schreef:Qimm schreef:Maar als een paard dus makkelijk op de voorhand loopt is het dan beter om hem niet lang en laag te rijden?
Moeilijk, moeilijk.
Ik merk dat duidelijk aan mijn bijrijdpaard, ze duikt dan echt als een duikboot naar beneden, dus de achterhand activeren en voorwaarts stuwen werkt dan beter, komt het koppie meteen omhoog.
Hopelijk vinden jullie het goed als ik hier de volgende vraag stel: paard pakt rechtsom soms haar kaak vast, dat betekent volgens mij dat ze dus links haar holle kant heeft, want de linkerspier moet ze dan oprekken (toch?). In ieder geval, het is vreemd dat ze het maar af en toe doet.
Vrijdag in de les liep ze super, hartstikke ontspannen, gisteren pakte ze rechts vast (knarsetand ook) en daardoor kreeg ik haar dan ook niet helemaal erdoorheen gereden. Welke oefeningen kan ik het beste doen om haar kaak los te maken? Heb voltes gereden en veel afgewisseld, op het einde liet ze los maar nog niet helemaal, dus vraag me af of ik het goed doe.
Qimm schreef:Uhm, ja maar ik kan haar ook het beste lang en laag rijden (neus op kniehoogte zeg maar), ik krijg haar heel moeilijk wat hoger. Horizontaal met de hals is eigenlijk het hoogste wat ik ongeforceerd kan rijden. Ze loopt liever en makkelijker laag. Dan is ze lekker los en voorwaarts, probeer ik haar hoger op te krijgen dan blokkeert ze van achter, ze wordt dan traag en sterk.
Yamcha schreef:Qimm schreef:Uhm, ja maar ik kan haar ook het beste lang en laag rijden (neus op kniehoogte zeg maar), ik krijg haar heel moeilijk wat hoger. Horizontaal met de hals is eigenlijk het hoogste wat ik ongeforceerd kan rijden. Ze loopt liever en makkelijker laag. Dan is ze lekker los en voorwaarts, probeer ik haar hoger op te krijgen dan blokkeert ze van achter, ze wordt dan traag en sterk.
Is ook niet zo raar, want dan drukt ze de rug weg, en kan de achterhand niet meer stuwen. Als gevolg daarvan gaat ze tegen de teugel in en zet de nek vast, en dat voelt ze sterk aan...
Dan moet ze het met de voorbenen doen, en die zijn lang zo sterk niet.
Yamcha schreef:Als links de holle kant is, pakt het paard ook links vast.[/b]
Maar je doet het prima. Het paard leren loslaten doe je niet in een uurtje. Rechtrichten doe je ook niet even, daar gaat tijd overheen, en het is een proces wat geduld vraagt... heb dat ook. Wees blij met iedere kleine vooruitgang... en raak niet gefrustreerd. Het paard vindt het net zo moeilijk als jij.
Weet je hoe je kunt voelen wat de holle kant is? Moet je er eens zonder zadel op gaan zitten, de rugspier aan de holle kant is dikker dan die aan de bolle kant. Ook wordt het achterbeen aan de bolle kant er makkelijker onder gezet...
Als je paard links de holle kant heeft, kun je heel makkelijk linksom een vrij kleine volte rijden. Maar rechtsom is dat niet mogelijk.
Jargeau schreef:@moniquelucky: ik ken jou ookvan de wedstrijden bij manege de gun in swolgen
_angela_ schreef:@ kuiken: Je paard heeft nu zijn hele gewicht op het rechtervoorbeen. Dit been komt ook veel te ver naar achteren (blijft dus te lang staan), je paard loopt op dit moment op de voorhand, en wel terwijl het al het gewicht op 1 been draagt... niet wenselijk! De voorkant moet veel sneller wegkomen om te zorgen dat er altijd 2 benen aan de grond zijn, en 2 in de lucht, of zelfs 4 in de lucht. 1 op de grond is erg belastend voor je paard! Je zult trouwens vaak zien dat telkens hetzelfde been blijft staan (bij jou paard dus waarschijnlijk rechtsvoor. Je paard is dus nog niet volledig verticaal (dus links ten opzichte van rechts) rechtgericht. Heb je dat voor elkaar, dan blijft het been ook niet meer staan.
Qimm schreef:Maar als een paard dus makkelijk op de voorhand loopt,
is het dan beter om hem niet lang en laag te rijden?
Goofy44 schreef:Als een paard in de wei de voor- en achterbenen van het diagonale benenpaar synchroon beweegt, dan zal als je een paard boven het zwaartepunt belast, het benenpaar ook synchroon neergezet worden. De gewichtstoename wordt in dezelfde verhouding over de benen verdeeld. Wat er verandert is over het algemeen de paslengte van het paard, die wordt nl korter. Echter als de ruiter met zijn zwaartepunt voor het zwaartepunt van het paard komt, zal het paard voor nog kortere passen willen maken. Een paard kan nu het bewegingsconflict tussen de achterhand en voorhand die niet meer synchroon gaan op verschillende manieren oplossen en dat geeft in foto's en op video's soms verrassende beelden. Er zijn ook andere oorzaken die dat kunnen veroorzaken.