duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Qimm

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 17:08

Maar als een paard dus makkelijk op de voorhand loopt is het dan beter om hem niet lang en laag te rijden?
Moeilijk, moeilijk.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 17:35

Qimm schreef:
Maar als een paard dus makkelijk op de voorhand loopt is het dan beter om hem niet lang en laag te rijden?
Moeilijk, moeilijk.

Ik merk dat duidelijk aan mijn bijrijdpaard, ze duikt dan echt als een duikboot naar beneden, dus de achterhand activeren en voorwaarts stuwen werkt dan beter, komt het koppie meteen omhoog. Ja

Hopelijk vinden jullie het goed als ik hier de volgende vraag stel: paard pakt rechtsom soms haar kaak vast, dat betekent volgens mij dat ze dus links haar holle kant heeft, want de linkerspier moet ze dan oprekken (toch?). In ieder geval, het is vreemd dat ze het maar af en toe doet.
Vrijdag in de les liep ze super, hartstikke ontspannen, gisteren pakte ze rechts vast (knarsetand ook) en daardoor kreeg ik haar dan ook niet helemaal erdoorheen gereden. Welke oefeningen kan ik het beste doen om haar kaak los te maken? Heb voltes gereden en veel afgewisseld, op het einde liet ze los maar nog niet helemaal, dus vraag me af of ik het goed doe.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 17:57

Sander_ schreef:
Qimm schreef:
Moeilijk, moeilijk.

Ik merk dat duidelijk aan mijn bijrijdpaard, ze duikt dan echt als een duikboot naar beneden, dus de achterhand activeren en voorwaarts stuwen werkt dan beter, komt het koppie meteen omhoog. Ja

Als ik veel schijnovergangen rij blijft ze toch lekker lang en laag lopen, helaas komt haar koppie dan niet omhoog, ik weet niet goed hoe ik haar op een goede manier hoger in kan stellen zonder dat ik alles aan de achterkant blokkeer.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 19:11

Qimm schreef:
Moeilijk, moeilijk.

Nee, inderdaad is het dan beter om niet te doen. Mijn paard kan heel goed ontspannen. Lekker neusje over de grond, ze geeft het zelf aan en zoekt het op. Maar dat is uiteraard ook aangeleerd, je ziet het een paard in de wei niet doen! Knipoog Maar omdat ze ook van het type "duikboot" is, kletter al haar gewicht dan meteen op de voorhand! Ik doe dat dus ook maar kort, om even de ontspanning te bevestigen.
Kweet het: Ben een Bodt verslaafde en wil niemand die methode opdringen. Maar al eens aan het volgende gedacht?: Iedereen is bezig om het neusje naar beneden te krijgen, al dan niet met hulpteugels. Maar als je het hoofd omhoog houdt (niet met kracht, trekken of dwingen) zal het vanzelf gaan zakken in de gewenste houding! Hou jij je arm maar eens zolang mogelijk boven je hoofd, dat hou je niet lang vol! Dus waarom niet het paard lekker voorwaarts maken met het hoofd wat omhoog? Het gewicht komt meer naar achteren en de voorwaarts/neerwaarts houding komt vanzelf! Als je je armen en handen maar ontspannen houdt en vanachter erop rijdt.....
Vind je dit verschrikkelijk klinken, ook goed. Ik wil niemand mijn mening opdringen, maar voor mij was het een openbaringen na verschilldende hulpteugels en een hoop treurige trainingsuurtjes....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 19:16

Qimm schreef:
Moeilijk, moeilijk.

Sorry Kamy, ben het niet geheel met je eens, zal ook uitleggen waarom:
Je hoeft niet super diep te komen met het hoofd bij lang en laag. Maar de reden om lang en laag te rijden, is omdat je dan je paard het makkelijker maakt om te gaan stuwen met de achterhand. Dus je activeert idd het binnenachterbeen, tegelijkertijd geef je van voren ruimte met je handen, om het paard toe te staan zich lang te maken.
Een paard dat veel op de voorhand loopt, ga je nog niet verzamelen, daarvoor zijn de buikspieren nog niet sterk genoeg om hem/haar rond te rijden. Tegelijkertijd wil je niet dat ze op de voorhand vallen.
Daarom rijd je de achterhand eronder.
Op dat moment is het paard nog niet in staat om met de achterhand te gaan dragen, en daardoor gaat het paard stuwen. Hij "duwt" zich dan naar voren met de achterhand, ipv met het voorbeen zichzelf naar voren te trekken, hij moet dus veel meer doen van achteren, en de voorhand wordt ontlast.
Je bent op dat moment wel van achter naar voren bezig. Je kunt er ook foto's van maken, dan zie je een horizontale lijn in het lijf ipv een aflopende lijn. Ook het hoofd komt niet heel laag, maar de nek heeft een min of meer horizontale lijn, de neus is vóór de loodlijn.
Het kan zijn dat je dan op een gegeven moment achter de teugel wil kruipen, het neusje komt dan achter de loodlijn, dan is ie bezig weer op de voorhand te vallen, rijd dan opnieuw de achterhand erbij, dan komt het neusje er weer uit... (ik ben het dus op dat punt niet geheel met Kamy eens, ik ben van mening dat je het hoofd niet omhoog moet trekken, omdat dat het wegdrukken van de rug uitlokt, ik vind dat je het moet doen met je benen)
Lang en laag rijden is heel goed. Ja
Maar ik had mss eerder moeten uitleggen hoe en wat Bloos Het is nl geen gereden versie van de graashouding...

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 19:18

Uhm, ja maar ik kan haar ook het beste lang en laag rijden (neus op kniehoogte zeg maar), ik krijg haar heel moeilijk wat hoger. Horizontaal met de hals is eigenlijk het hoogste wat ik ongeforceerd kan rijden. Ze loopt liever en makkelijker laag. Dan is ze lekker los en voorwaarts, probeer ik haar hoger op te krijgen dan blokkeert ze van achter, ze wordt dan traag en sterk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 19:24

Sander_ schreef:
Qimm schreef:
Moeilijk, moeilijk.

Hopelijk vinden jullie het goed als ik hier de volgende vraag stel: paard pakt rechtsom soms haar kaak vast, dat betekent volgens mij dat ze dus links haar holle kant heeft, want de linkerspier moet ze dan oprekken (toch?). In ieder geval, het is vreemd dat ze het maar af en toe doet.
Vrijdag in de les liep ze super, hartstikke ontspannen, gisteren pakte ze rechts vast (knarsetand ook) en daardoor kreeg ik haar dan ook niet helemaal erdoorheen gereden. Welke oefeningen kan ik het beste doen om haar kaak los te maken? Heb voltes gereden en veel afgewisseld, op het einde liet ze los maar nog niet helemaal, dus vraag me af of ik het goed doe.

Als links de holle kant is, pakt het paard ook links vast.
Maar je doet het prima. Het paard leren loslaten doe je niet in een uurtje. Rechtrichten doe je ook niet even, daar gaat tijd overheen, en het is een proces wat geduld vraagt... heb dat ook. Wees blij met iedere kleine vooruitgang... en raak niet gefrustreerd. Het paard vindt het net zo moeilijk als jij.

Weet je hoe je kunt voelen wat de holle kant is? Moet je er eens zonder zadel op gaan zitten, de rugspier aan de holle kant is dikker dan die aan de bolle kant. Ook wordt het achterbeen aan de bolle kant er makkelijker onder gezet...
Als je paard links de holle kant heeft, kun je heel makkelijk linksom een vrij kleine volte rijden. Maar rechtsom is dat niet mogelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 19:27

Qimm schreef:
Uhm, ja maar ik kan haar ook het beste lang en laag rijden (neus op kniehoogte zeg maar), ik krijg haar heel moeilijk wat hoger. Horizontaal met de hals is eigenlijk het hoogste wat ik ongeforceerd kan rijden. Ze loopt liever en makkelijker laag. Dan is ze lekker los en voorwaarts, probeer ik haar hoger op te krijgen dan blokkeert ze van achter, ze wordt dan traag en sterk.

Is ook niet zo raar, want dan drukt ze de rug weg, en kan de achterhand niet meer stuwen. Als gevolg daarvan gaat ze tegen de teugel in en zet de nek vast, en dat voelt ze sterk aan...
Dan moet ze het met de voorbenen doen, en die zijn lang zo sterk niet.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 20:28

Je ziet ook wel is dat een paard linksachter verder weg zet dan rechtsachter. Is ie dan ook linksgebogen ofzo???!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 21:30

Yamcha schreef:
Qimm schreef:

Is ook niet zo raar, want dan drukt ze de rug weg, en kan de achterhand niet meer stuwen. Als gevolg daarvan gaat ze tegen de teugel in en zet de nek vast, en dat voelt ze sterk aan...
Dan moet ze het met de voorbenen doen, en die zijn lang zo sterk niet.

Vandaar dus mijn dilemma of ik haar dan juist wel of niet lang en laag moet rijden Tong uitsteken

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 21:32

Liever lang en laag en goed over de rug dan opgericht en spanning in de rug. Je kan altijd uitbouwen. Daarin heel veel terugrijden en weer weg, dan komt ze vanzelf wel weer wat hoger. Heeft ook tijd nodig. spieren moet sterk worden en ze moet leren te dragen

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 21:41

Dank je wel Lachen Tempowisselingen en schijn overgangen zijn een standaard onderdeel geworden in plaatst van af en toe.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 21:55

Yamcha schreef:
Als links de holle kant is, pakt het paard ook links vast.[/b]
Maar je doet het prima. Het paard leren loslaten doe je niet in een uurtje. Rechtrichten doe je ook niet even, daar gaat tijd overheen, en het is een proces wat geduld vraagt... heb dat ook. Wees blij met iedere kleine vooruitgang... en raak niet gefrustreerd. Het paard vindt het net zo moeilijk als jij.

Weet je hoe je kunt voelen wat de holle kant is? Moet je er eens zonder zadel op gaan zitten, de rugspier aan de holle kant is dikker dan die aan de bolle kant. Ook wordt het achterbeen aan de bolle kant er makkelijker onder gezet...
Als je paard links de holle kant heeft, kun je heel makkelijk linksom een vrij kleine volte rijden. Maar rechtsom is dat niet mogelijk.

Als links hol is, heb je toch juist meer druk op de rechterteugel?

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 22:02

Lang en laag als stofzuigen over de grond heeft voor het paard een ontspannende maar geen gymnastische waarde.

Als je voorwaarts-neerwaarts op de goede manier rijdt, dan gaat het paard met de hals omlaag met de neus op de hoogte van de borst of voorknie. De hals komt uit de schoft en de keelgang is open, m.a.w. de neus is voor de loodlijn. De nek en onderkaak ontspannen.

Doordat het paard langer wordt, zal het paard van nature de neiging hebben om grotere en krachtigere passen te maken.

Het paard heeft bij deze manier van rijden twee hefbomen die gymnastisch inwerken, dat is de hals en het hoofd via de schoft en de verbinding van de achterhand aan de lendestreek (SI gewricht). In de achterhand heeft het paard veel krachtigere spieren, die effectiever en efficienter inwerken op de rug dan de hals en het hoofd.

De achterhand heeft de neiging om meer onder het paard te willen treden. Het paard gaat bij VWNW niet meer op de voorhand, als je het goed doet, gaat het zwaartepunt meer naar achteren. De achterhand stuwt, maar draagt ook meer.

Door de speciale spierconstructie van de voorhand aan de wervelkolom van het paard, gaat de schoft door het laten zakken van de hals en het hoofd van het paard omhoog! De meeste ruiters beheersen deze oefening niet, het wordt je ook niet goed geleerd. Reden waarom we onze toevlucht nemen tot andere methoden, die gemakkelijker en effectiever lijken. Dit zijn ze beslist niet. Ze werken alleen in je voordeel als je een aantal basisstappen gemakshalve in het rijden overslaat.

Een paard dat goed VWNW gaat, laat bij longeren zien dat het paard dit zonder ruiter beheerst, met ruiter kan de ruiter de stoorzender zijn. Dat is precies wat de ruiter niet moet zijn. Als je als ruiter VWNW kan rijden masseert het paard zijn lichaam in gang volledig zelf. Alle spiergroepen worden afhankelijk van de gang gebruikt, de uitwerking is weldadig en de ruiter maar ook het paard hoeft geen spiergroepen in te zetten om dit mogelijk te maken.

M.a.w. het paard gebruikt het eigen lichaam / lijf op de meest efficiente en meest effectieve manier. Het vraagt wat meer ervarenheid van de ruiter en die ervarenheid betaalt zich meer dan dubbel en dwars uit. Het voordeel is daarbij dat de spierontwikkeling bij dit soort training, oefeningen en rijden harmonisch plaats vindt.

M.a.w. het lichaam wordt zodanig gebruikt, dat de gangen niet nadelig worden beinvloed. Daar zou het in de dressuur om moeten gaan.

Vaak is het zo dat bij een andere benadering het paard expressie in het voorbeen heeft, die het natuurlijk niet heeft. Die expressie wordt er op een hele eenvoudige manier in getraind, terwijl het geen natuurlijke expressie van het paard zelf is. Het is te herkennen aan het bewegen van het voorbeen, het optillen en daarbij de stand van de hoef van het voorbeen in de gaten te houden. Als je weet hoe een slinger van een klok werkt en begrijpt wat de lengte van de slinger van de klok in de beweging voor effect heeft, dan benader je al heel sterk de afzonderlijke bewegingen van een paardenbeen in gang dat het meest effectief en efficient door het paard in de eigen natuurlijke beweging wordt bereikt. M.a.w. het is heel eenvoudig om te herkennen om bij de dressuur "fake" bewegingen zijn aangeleerd of dat er sprake is van natuurlijke bewegingen. De fake bewegingen komen door krachtexplosies in spiergroepen, die bouncen in de beweging. Ook kan je spiergroepen in beweging voor korte tijd "opladen" waardoor de expressie in de bewegingen gedurende korte tijd expressiever wordt. Dat is fake, dus nep, want het paard zelf zal dit nooit doen. Je krijgt er wel punten voor, omdat we tegenwoordig natuurlijk en fake nog nauwelijks van elkaar laten of kunnen onderscheiden........
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 11-09-07 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 22:06

Goofy; je schrijft altijd hele mooie en duidelijke stukken, maar het zou wel prettiger leesbaar zijn als je misschien meer alinea's zou gebruiken.

Ik zal eens kijken of ik binnenkort een fotograaf kan strikken. Dan moet ik eerst eens kijken of het er uitziet zoals het voelt Tong uitsteken

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 22:08

Jargeau schreef:
@moniquelucky: ik ken jou ook Haha! van de wedstrijden bij manege de gun in swolgen

Wat grappig, wordt nog beroemd, haha Knipoog

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 22:18

Een paard dat correct verzameld gaat, plaatst niet het achterbeen onder het zwaartepunt van het paard en de ruiter. Dat is wat we er van willen maken om de oefening gemakkelijker te maken. Als het paard verzameld (ook dit is een eenduidig begrip, waar men steeds meer andere uitleg aan gaat geven), dan is de voorwaarde voor het meer dragen van de achterhand dat het achterbeen voor het SI gewricht geplaatst wordt. Het SI gewricht is de verbinding tussen het bekken en de lendestreek. Een paard dat de hoef niet voor of onder dit gewricht dragend kan gebruiken, kan niet verzamelen. Bij de verzameling worden tal van spieren in de achterhand gebruikt, omdat er sprake is van een hefboomwerking. Een hefboomwerking op het steunpunt van het achterbeen, en een hefboomwerking bij het SI gewricht. Daardoor hebben we het zgn zitten in de achterhand (dus de juiste hoeken in de zware gewrichten van de achterhand) en vervolgens het uit de achterhand langs de wervelkolom aanspannen van de spieren die tot gevolg hebben dat niet de bovenlijn, maar de spieren langs de wervelkolom naar de borst worden aangespannen. Door dit aanspannen komt de basis van de hals van het paard omhoog en krijgt het paard vanzelf de spanningsboog in de hals bij juiste verzameling en oprichting. Het verloop van de halswervelkolom is volgens een S-curve. Het verloop van de wervelkolom in die vorm is er niet voor niets........

M.a.w. het plaatsen van een achterbeen onder de massa van een paard, is geen eenduidige manier om te garanderen dat een paard op de correcte manier in verzameling gaat. Er zijn tal van paarden die hun achterhand ver onder de massa kunnen brengen, maar hun lijf verkeerd dragen, hun bekken niet of nauwelijks goed kunnen gebruiken en de vereiste hefboomwerking vanuit de achterhand naar voren, nooit kunnen realiseren. Die paarden zijn niet licht in de voorhand, die hebben beperkte wendbaarheid, wat aan tal van zaken is te herkennen.......

Het driehoekjes verhaal, is ook leuk als je dingen niet begrijpt, maar snel wilt oppakken. Je zal om te beoordelen of een paard het lijf goed gebruikt en de beenzetting correct is, iets verder dan de driehoekjes moeten kijken. Alleen de driehoekjes, kunnen je in je beeldvorming en conclusie totaal op het verkeerde been zetten...... M.a.w. je moet weten wanneer je het beeld van de driehoekjes kan en mag gebruiken.......

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 22:28

Je hebt het nu over vezameling, maar dat is toch niet het zelfde als correct ruggebruik? Verzameling kun je natuurlijk wel alleen verkrijgen als het ruggebruik ook goed is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 22:49

_angela_ schreef:
@ kuiken: Je paard heeft nu zijn hele gewicht op het rechtervoorbeen. Dit been komt ook veel te ver naar achteren (blijft dus te lang staan), je paard loopt op dit moment op de voorhand, en wel terwijl het al het gewicht op 1 been draagt... niet wenselijk! De voorkant moet veel sneller wegkomen om te zorgen dat er altijd 2 benen aan de grond zijn, en 2 in de lucht, of zelfs 4 in de lucht. 1 op de grond is erg belastend voor je paard! Je zult trouwens vaak zien dat telkens hetzelfde been blijft staan (bij jou paard dus waarschijnlijk rechtsvoor. Je paard is dus nog niet volledig verticaal (dus links ten opzichte van rechts) rechtgericht. Heb je dat voor elkaar, dan blijft het been ook niet meer staan.

Ik ben het wel met je reactie eens maar ik wil toch nog iets toevoegen;

Als een paard op eigen benen loopt, dus los in de wei, zal hij altijd het diagonale benenpaar gelijk optillen, als er een ruiter op zit komt er voornamelijk aan de voorkant veel gewicht bij dus gaat hij op de voorhand lopen waardoor het achterbeen eerder van de grond is dan het voorbeen. Ga je het paard meer verzamelen dan zal hij langzaamaan meer gewicht op de achterhand nemen en dus weer het diagonale paar gelijk optillen en neerzetten. Verzamel je hem nog verder dan wil het weleens gebeuren dat het achterbeen eerder aan de grond is dan het voorbeen, dat duid dus op een heel actief achterbeen.

Er wordt later nog een keer gezegd dat je eigelijk alleen iets hebt aan een camera als je dit probleem wilt opsporen maar dat is niet waar. Ook op een foto waar het diagonale paar nog aan de grond is kun je al zien of hij een van beide benen eerder gaat optillen, namelijk aan de buiging van de kogels/koot. Op sommige foto's zie je duidelijk dat de koot van het achterbeen gestrekt is en de koot van het voorbeen nog gebogen, dat paard zal dus eerst het achterbeen optillen en dan pas het voorbeen. De kogels/koten van beide benen moeten dus in dezelfde mate gebogen zijn, een heel mooi voorbeeld is de Fjord een paar pagina's terug.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 23:02

Als een paard in de wei de voor- en achterbenen van het diagonale benenpaar synchroon beweegt, dan zal als je een paard boven het zwaartepunt belast, het benenpaar ook synchroon neergezet worden. De gewichtstoename wordt in dezelfde verhouding over de benen verdeeld. Wat er verandert is over het algemeen de paslengte van het paard, die wordt nl korter. Echter als de ruiter met zijn zwaartepunt voor het zwaartepunt van het paard komt, zal het paard voor nog kortere passen willen maken. Een paard kan nu het bewegingsconflict tussen de achterhand en voorhand die niet meer synchroon gaan op verschillende manieren oplossen en dat geeft in foto's en op video's soms verrassende beelden. Er zijn ook andere oorzaken die dat kunnen veroorzaken. Cool

xx_elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 23:13

even een stipje zodat ik het later nog een keer doorkan nemen erg goed en leerzaam topic.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 23:16

Qimm schreef:
Maar als een paard dus makkelijk op de voorhand loopt,
is het dan beter om hem niet lang en laag te rijden?

De meeste paarden zullen op de voorhand gaan. Ook
is er geen sprake van dat een paard steeds meer op de achterhand
gaat, als het paard dat geleerd is.....

Als het paard voorwaarts en neerwaarts gereden wordt,
dan zal dat, indien goed gedaan, de voorhand niet meer
belasten. (zie eerdere reaktie).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 23:23

Goofy, jouw kennis is uitermate nuttig Lachen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 00:38

Goofy44 schreef:
Als een paard in de wei de voor- en achterbenen van het diagonale benenpaar synchroon beweegt, dan zal als je een paard boven het zwaartepunt belast, het benenpaar ook synchroon neergezet worden. De gewichtstoename wordt in dezelfde verhouding over de benen verdeeld. Wat er verandert is over het algemeen de paslengte van het paard, die wordt nl korter. Echter als de ruiter met zijn zwaartepunt voor het zwaartepunt van het paard komt, zal het paard voor nog kortere passen willen maken. Een paard kan nu het bewegingsconflict tussen de achterhand en voorhand die niet meer synchroon gaan op verschillende manieren oplossen en dat geeft in foto's en op video's soms verrassende beelden. Er zijn ook andere oorzaken die dat kunnen veroorzaken. Cool

De ruiter zit altijd vóór het zwaartepunt, zou je boven het zwaartepunt willen zitten dan moet je halverwege de rug zitten en dat is niet goed voor de rug zelf. De kortere passen die het paard gaat maken zijn dus ook een gevolg van het feit dat het gewicht niet goed verdeeld is.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 09:09

Goofy, mijn complimenten dat je het zo makkelijk kan uitleggen op papier!! Ik weet nu waarom, maar nu nog de hoe. Hoe voel je en krijg je je paard correct VWNW?

Driehoekjes zijn uiteraard niet op zich zelf staand, maar ik vindt het zelf een heel makkelijk herkennings punt voor mensen die eerder nooit keken naar het correct gaan van het paard. Op den duur ontwikkel je jezelf daar ook in en krijg je ook andere herkennings punten. Maar dat laat ik liever aan de mensen zelf over Knipoog De beste ervaring is die uit de praktijk Knipoog