Wat kun je doen met een jong paard en wat is onverstandig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

Re: 2,5 jarige paarden zadelmak maken, nieuwe trend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 13:45

ik begin ook met 2.5 met inrijden. altijd al gedaan en nog nooit problemen mee gehad.
het hangt er ook vanaf wat je met je paard doet, ik ken er zat die ze inrijden en snel beginnen met springen, zware oefeingen en veel trainen.
ja.. daar gaan ze inderdaat kapot van ja Ja
Bij mij is het sleutelwoord "met mate"
Voor hun 4de jaar niet actief springen of extreem zwaar trainen. gewoon lekker buitenritjes, rustig dressuurmatig de basis erin rijden en het eerste jaar ook niet meer verwachten dan B niveau.
En schijnbaar werkt dit prima, want onze bijna 18 jarige loopt nog altijd prima, mijn 8 jarige doet het ook perfect en alle dieren die ik ooit heb gereden of ingereden hebben geen van allen ooit last gehad van het feit dat ze op 2.5 jarige leeftijd zijn ingereden.
Dus ook mijn nu bijna 2 jarige gaat in December 2007 gewoon aan het werk zodat ze in september 2008 rustig mee kan naar de clublessen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 15:43

karoliena schreef:
Mijn dierenarts, smid en de fysio. Dus dat lijkt me betrouwbaar genoeg Knipoog

Dan zou ik m'n heil ergens anders zoeken Nagelbijten / Gniffelen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 15:49

Ja zo kan je het zien, maar denk dat elke andere arts hetzelfde antwoord zal geven. Het gaat er om hoe eht paard er lichamelijk en geestelijk aan toe is, de ene kan je eerder aan het werk zeten dan de andere. Daarnaast hangt het er ok vanaf hoe je het doet, wij hebben geen haast we beginnen met zadelmak maken en merken vanzelf wanneer de pony aan een ruiter toe is, daarnaast word er maximaal een keer per week gereden dus zie jou probleem echt niet

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:42

Ik vind het te vroeg.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:45

Ja mag je vinden, snap alleen niet wat er voor kwaad in zit. Helemaal niet als al die mensen die er verstand van hebben zeggen dat het met mijn trainingsschema prima kan en jij zegt van niet terwijl je niet eens het trainingsschema of het paard kent

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 22:18

Het zit 'em er gewoon in dat een paard van 2,5 nog niet is uitgegroeid! Nog niet volwassen is dus!
En wat is nou het probleem om nog een jaartje te wachten? Als zo'n beest gezond blijft wordt ie met gemak dik in de 20! Wat maakt dat ene jaartje wachten dan nog uit?
Ik vind het belachelijk!

sofie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 22:25

Je leert je peuter toch ook niet auto rijden Clown .

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 22:31

Die van mij is dik 3,5 jaar oud, maar is slechts een paar keer gelongeerd.
Wel heeft hij een paar keer het bit in gehad en is hij bekend en braaf met de "basis".
Hij was er eerder gewoon ook niet aan toe. Terwijl ik weet dat menigeen hem al bijna een jaar onder het zadel had gehad.

Ik laat ze liever lekker uitgroeien en wanneer ze er lichamelijk en geestelijk aan toe zijn, dan pas begin ik met ze.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 10:21

sflj: Heb je helemaal gelijk in een paard van 2.5 jaar is niet uitgegroeid, je hoort mij ook niet zeggen dat dat wel zo, maar je zegt een jaartje wachten, met 3.5 jaar zijn ze ook nog lang niet uitgegroeid, dus ik snap de bedoeling van een jaartje wachten dan niet.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 15:31

sofie123 schreef:

nee,maar er wordt van een "tiener" wel in zeer korte tijd heel veel verwacht alleen puur omdat hij al 3/ 4 jaar oud is. en dat is natuurlijk wel goed Clown

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 16:24

Lowara schreef:
sofie123 schreef:

nee,maar er wordt van een "tiener" wel in zeer korte tijd heel veel verwacht alleen puur omdat hij al 3/ 4 jaar oud is. en dat is natuurlijk wel goed Clown

Nou, dat gaat bij mij in elk geval niet op, hoor. Dat is wel erg zwart/wit gedacht. De mijne is bijna 3 (over 5 weken), maar als hij van de zomer heel rustig ingereden wordt (dan is hij bijna 3,5), mag hij van de winter weer 'uitrusten' (ik blijf dan wel grondwerk doen) en op zijn 4de hetzelfde verhaal. Ik zal nooit in korte tijd veel van hem eisen, vind ik nog nergens voor nodig de eerste jaren. En sterk is 'ie, maar het is meer zaak dat je je paard leert om zijn kracht niet tegen je te gebruiken, maar je te vertrouwen en respecteren. Dan mag 'ie van mij verder oersterk zijn, hoor. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 16:30

Ik vind het te vroeg. Natuurlijk is het ene paard er eerder klaar voor dan het andere, maar 2,5 jaar oud vind ik gewoon te gek. Als je niet nog een half jaartje tot jaartje kunt wachten moet je gewoon een paard kopen wat al ingereden is..

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 16:53

Nadya schreef:

Nou, dat gaat bij mij in elk geval niet op, hoor. Dat is wel erg zwart/wit gedacht. De mijne is bijna 3 (over 5 weken), maar als hij van de zomer heel rustig ingereden wordt (dan is hij bijna 3,5), mag hij van de winter weer 'uitrusten' (ik blijf dan wel grondwerk doen) en op zijn 4de hetzelfde verhaal. Ik zal nooit in korte tijd veel van hem eisen, vind ik nog nergens voor nodig de eerste jaren. En sterk is 'ie, maar het is meer zaak dat je je paard leert om zijn kracht niet tegen je te gebruiken, maar je te vertrouwen en respecteren. Dan mag 'ie van mij verder oersterk zijn, hoor. Haha!

in de praktijk zie je gewoon 99 van de 100 mensen het toch een tikkeltje anders doen. de leeftijd is wel goed dan,maar dan moet zo'n paard die vers uit de wei komt meteen hup hup alles maar achter elkaar moeten en dan is het wel goed.. want de leeftijd is normaal
DAT vind ik juist zielig.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 17:11

Vind het inderdaad ook nogal zwart wit wat hier geroepen word. Als een paard 3 jaar is, is het ineens wel goed. En wat er gezegd word over in korte tijd van alles leren slaat natuurlijk nergens op, dat hangt gewoon vand e persoon die het zadelmak maken en daarna her inrijden doet af.

Maaiikii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 17:41

Ik vind dat je pas bij een 3 jarige rustig mag beginnen met inrijden, vooral niet overhaasten.
Bij een 2,5 jarige kan je wel af en toe een hoofdstel in doen en een x longeren aan een halster.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 17:44

Nou dan is er toch niks aan de hand, als mensen met 2.5 jaar beginnen met zadelmak maken wil dat niet zeggen dat er gelijk een ruiter op komt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 20:05

Probleem is dat sommige mensen onder zadelmak maken verstaan dat er wel degelijk iemand op gaat zitten. Het nut van een 2,5 jarige een zadel opleggen ontgaat mij ook totaal. Dat leren ze ook nog wel een jaar later.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 20:42

Nou ja naar mijn mening maak je een paard eerst zadelmak voordat je hem gaat inrijden. Dus dat is het nut voor mij. Hij is bijna drie en zoals ik al zei hebben mensen die er verstand van hebben mij groen licht gegeven om zadelmak te maken. Zodra hij dan gewend is aan zadel, hoofdstel en wat conditie en spieren gekweekt heeft is het tijd voor een rutier, hoe lang dat nog gaat duren geen idee, maar ik ga echt niet een maand zitten wachten omdat hij dan 3,5 is en het dan wel mag volgens sommige van jullie, dan sla je naar mijn mening echt de plank mis.

Er zijn paarden van 3,5 die ik nooit zou gaan inrijden zo babby als die nog zijn, andere zoals toevallig mijn jongste is al eerder baby af en kan dan best 1 x per week wat doen.

Daarnaast is zadelmak maken zadelmak maken en inrijden inrijden, dat zijn twee totaal verschillende dingen dat sommige mensen dat dan weer niet zo zien wil dus alleen maar zeggen dat je dus niet direct moet oordelen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 20:58

Het zijn twee verschillende dingen voor jou. Maar sommige in dit topic vinden onder zadelmak maken ook met ruiter er op e.d. (het inrijden zelf) Dat probeer ik je duidelijk te maken. De twee termen worden nogal eens door elkaar gehaald.

Verder een zadel opleggen en 'm daar aan laten wennen, wilt niet altijd zeggen dat hij de ruiter dan ook makkelijker accepteerd. Als jij gewend ben aan het ene gewicht en daar kweek je vervolgens spieren (en dus kracht) mee en dan komt er nog een zo'n kilo a 60/70 bij dan zijn er paarden die daar gigantisch tegen protesteren. In die zin maak je het jezelf dus moeilijker. Zadelmak maken kan imo ook als ie 3,5 is en dan een uur/dag/week (what ever) later kun je er als ruiter op. Dus het 'inrijden' erachter aan.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 23:45

Afbeelding

hier zie je mij op Zeb, hij was toen bijna 2,5. hij is zooo lief en braaf onder de man. zet geen stap verkeerd.
ik vind niet dat je kunt beoordelen of het te vroeg is ja of nee. het wordt vaak gedaan en zolang mensen het doen die er verstand van hebben, heb ik er absoluut geen moeite mee.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 07:38

Bijna 2,5? Wanneer zijn jullie dan begonnen met zadelmak maken, longeren e.d?

Winandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 08:13

Suelza schreef:
Bijna 2,5? Wanneer zijn jullie dan begonnen met zadelmak maken, longeren e.d?

Ben ik ook wel benieuwd naar..

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 08:36

Lowara schreef:
Dus ook mijn nu bijna 2 jarige gaat in December 2007 gewoon aan het werk zodat ze in september 2008 rustig mee kan naar de clublessen.

Eeeehh... ik hoop dat dit een typefout is? Bloos

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 08:43

Puur morfologisch gezien vind ik het niet kunnen, het paard is verre van ontwikkeld en je gaat op de botten al een druk geven. Natuurlijk zijn er laat en vroegbloeiers maar zoveel bestaan er nu ook niet van Lachen

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 08:49

Vicky_88 schreef:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=6RP7L3T3
hier zie je mij op Zeb, hij was toen bijna 2,5. hij is zooo lief en braaf onder de man. zet geen stap verkeerd.
ik vind niet dat je kunt beoordelen of het te vroeg is ja of nee. het wordt vaak gedaan en zolang mensen het doen die er verstand van hebben, heb ik er absoluut geen moeite mee.
Dat hij geen stap verkeerd zet en dat hij braaf is,is geen graad meter om te kijken of hij er lichamelijk aan toe is.
De groeischijven in de ruggegraat sluiten pas op 5 jarige leefdtijd,dus waarom ga je er dan al met 2,5 jaar opzitten?
Waarschijnlijk weten veel mensen niet hoe dat allemaal groeid en sluit in de ruggegraat van een paard,en bekijken ze het paard van de buitenkant.
Paard ziet er groot en sterk uit,is braaf,dus hop..een zadel erop.
Van binnen is de rug nog lang niet volgroeid,en als je die gaat belasten werk je problemen in de hand.
(maar het is niet mijn paard waar op gereden word,dus wat maak ik me ook druk eigenlijk)