Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 15:03

MCE schreef:
klassiek of modern, ieder legt het op zijn/haar manier uit, lees ik ook hier op bokt en Anky in dat filmpje laat vaak een ander praatje horen dan sommige plaatjes tonen
meestal weten we ook niet waarom men even de paarden zo moet aanpakken

Dat is nu juist het probleem van dit soort plaatjes. Je krijgt de context niet mee. Dat maakt het onmogelijk om op basis daarvan een discussie te voeren en al helemaal om een oordeel te vellen.

Clasical

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-21 15:14

Hier een video om over te discussiëren mogelijk vanuit meer context.
Kan iemand mij vertellen wat er hier precies van het paard word gevraagd?
Ik ben niet bekend met het praktiseren van deze methode.

https://youtu.be/Uz9r9zqGKhE

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 15:14

Babootje schreef:
MCE schreef:
klassiek of modern, ieder legt het op zijn/haar manier uit, lees ik ook hier op bokt en Anky in dat filmpje laat vaak een ander praatje horen dan sommige plaatjes tonen

Dat is nu juist het probleem van dit soort plaatjes. Je krijgt de context niet mee. Dat maakt het onmogelijk om op basis daarvan een discussie te voeren en al helemaal om een oordeel te vellen.

is het een probleem dat er veel methodes zijn!!
ik denk juist dat je uit elke methode iets passend kunt halen voor een paard, elk paard is immers anders
veel parate kennis is dan heel handig

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 15:24

Babootje schreef:
MCE schreef:

MCE schreef:
is het een probleem dat er veel methodes zijn!!
ik denk juist dat je uit elke methode iets passend kunt halen voor een paard, elk paard is immers anders
veel parate kennis is dan heel handig

Ik ben ervan overtuigd dat er helemaal niet zoveel verschillen zijn dat je moet spreken van een andere "methode". Ik vind de scheiding van 'methodes" vooral gehyped.
Ik weet van een aantal topruiters, dat hun paarden ook hun oefeningen vanaf de grond aangeleerd krijgen.

Op amateurniveau gebeurt het niet veel, omdat er niet overal de ruimte voor is en de juiste begeleiding. Dat is best jammer.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 08-01-21 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 15:25

Clasical schreef:

Wellicht de amazone in kwestie zelf vragen? Ze kan je vast vertellen waarom ze 21 jaar geleden dit paard zo reed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 15:30

Dat is best jammer.[/quote Babootje]

inderdaad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 15:32

Clasical schreef:

houden zo, is achterhaald

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 15:33

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 15:53

Clasical schreef:

Ik breek even in in dit topic. Ik heb continu meegelezen maar er wordt niet altijd even netjes gediscussieerd dus ik had mijn twijfels over reageren en daarnaast zitten er ruiters in dit topic die veel meer van rijden weten dan ik ;)

Maar even inhakend op Clasical haar vraag. Anky legt hier duidelijk het idee uit achter de manier van trainen https://www.youtube.com/watch?v=oOD_fhxG4go
Voor wie geen zin heeft om het filmpje te kijken, ze zegt dat haar paarden topathleten zijn en ze die dus ook als dusdanig wil trainen. Ze wil iedere spiergroep trainen en daarom zet ze haar paarden ook diep en rond.

Even een disclaimer, ik ben geen topsportruiter en train zelf niet op deze manier.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 15:54

MarjanB schreef:
Nou aan de kletter en bijna publiek in.. dan mag je beste spierballen hebben om ze zo te krijgen als ze echt gaan :')

Voor mij is Anky geen voorbeeld, denk dat niemand zonder zoveel mogelijkheden en geld ook zulke dingen kan nastreven qua management er omheen.

Ik vind persoonlijk dat je Anky echt te kort doet. Ik heb haar zien rijden met Prisco, dus nog ruim voor Sjef in beeld kwam, en zo mooi en licht heb ik die dag verder niemand zien rijden. Ik vind het bijzonder jammer dat ze later zo ver van dat beeld is afgeweken maar ik denk niet dat er in Nederland veel mensen zijn die eenzelfde talent en gevoel voor timing hebben.

In dit filmpje zie je Anky als cowboy en hoe mooi heb beeld wordt zodra zij zelf even niet oplet:
https://www.youtube.com/watch?v=rJ7Mjt95ffc

En voor de klassieken, Phillipe Karl en het creeeren van de aanleuning. Ik zou er de disclaimer bij willen zetten [Don't try this at home], dit lijkt iets dat je alleen doet als je precies weet wat je doet en waar je naartoe werkt. Hij krijgt wel het gewenste resultaat:
https://www.youtube.com/watch?v=tjHO_0Eztj0

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-21 16:08

irmaz schreef:
MarjanB schreef:
Nou aan de kletter en bijna publiek in.. dan mag je beste spierballen hebben om ze zo te krijgen als ze echt gaan :')

Voor mij is Anky geen voorbeeld, denk dat niemand zonder zoveel mogelijkheden en geld ook zulke dingen kan nastreven qua management er omheen.

Ik vind persoonlijk dat je Anky echt te kort doet. Ik heb haar zien rijden met Prisco, dus nog ruim voor Sjef in beeld kwam, en zo mooi en licht heb ik die dag verder niemand zien rijden. Ik vind het bijzonder jammer dat ze later zo ver van dat beeld is afgeweken maar ik denk niet dat er in Nederland veel mensen zijn die eenzelfde talent en gevoel voor timing hebben.

In dit filmpje zie je Anky als cowboy en hoe mooi heb beeld wordt zodra zij zelf even niet oplet:

En voor de klassieken, Phillipe Karl en het creeeren van de aanleuning. Ik zou er de disclaimer bij willen zetten [Don't try this at home], dit lijkt iets dat je alleen doet als je precies weet wat je doet en waar je naartoe werkt. Hij krijgt wel het gewenste resultaat:

Dit is niet Phillipe Karl volgens mij

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 16:09

irmaz schreef:
MarjanB schreef:

Kijken wat iemand fout doet is voor velen makkelijker dan erkennen wat iemand goed doet :) hele tendens van dit topic helaas.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 16:17

Clasical schreef:
irmaz schreef:

Het is in ieder geval niet iemand die aan “moderne dressuur” doet ;)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 16:26

irmaz schreef:
MarjanB schreef:

Bovenste deel was een reactie dat het een moment opname was dat paard er vandoor ging..

Tweede deel is dat het gewoon als amateur bijna niet na te streven is om een “Anky” te worden. Je hebt zoveel nodig qua management en vooral geld. Dat is voor mij nooit te doen en denk voor menig ander amateur niet :) wellicht wat onhandig omschreven

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 16:45

996981 schreef:
Kijken wat iemand fout doet is voor velen makkelijker dan erkennen wat iemand goed doet :) hele tendens van dit topic helaas.

Dit vind ik ook super jammer, lees al vanaf het begin mee.
En het is zeker heel makkelijk om overal de fouten te ontdekken, maar lijkt me niet meer dan logisch.
Tenminste in mijn ritten gaat er vaak meer fout dan goed....
Dus in 1 rit van mij kan je 20 foto's maken waar mijn paard te diep loopt of waar ik er raar opzit
of waar hij net opzij springt omdat het winter is en hij vindt dat dat moet kunnen.
En met geluk 1 foto die er een beetje op lijkt.
Ik heb super veel moeite met dit paard en soms denk ik er wel eens aan om hem weg te doen,
hij kruipt er heel makkelijk achter en je hebt snel geen contact verbinding met zijn mond.
Tel daar bij op dat hij soort hypermobiel is en dus alles los van mekaar kan bewegen.
Iemand zegt mij je moet van achter naar voor rijden: als ik de teugel op (lichte) druk wil
is hij helemaal opgerold, wil ik dit van achter uit opvullen, gaat hij bizar groot draven
maar heb ik nog steeds geen aanspanning van achter naar voor, om gek van te worden...
En als ik zou willen beginnen zonder druk en eerst van achter opvullen, breek ik mijn nek.
Ik zou hem dus graag kleiner en vlugger willen, maar vind dit echt zo moeilijk.
In stap beginnen is ook zoiets, soms kan dat maar meestal is hij zo reactief op alles
dat hij al weg is voordat ik het doorheb. En ik kan zitten tot ik een ons weeg als hij zich strak maakt, ben ik uitgereden.
Ik weet wel wat ik wil, het lukt me alleen niet om er te komen... (heel soms wel)
Gelukkig heb ik sinds kort nieuwe hulp en gaat het nu al steeds iets beter, maar blijft voor mij echt tobben. En dan is het juist mooi als mensen hun mening kunnen onderbouwen, of een hulp goed uit kunnen leggen zodat ik iets kan proberen.
Voor sommigen zal het een top paard zijn, maar voor mij is hij enorm confronterend in wat ik allemaal niet beheers.... Ik wil het wel heel graag leren en vind een paar mensen in dit topic fijne bijdages leveren waar ik wat mee kan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 17:15

Babootje schreef:
Janneke2 schreef:
... wellicht zou je vooral naar de leeftijd moeten kijken.
Dat het bij een 3 of 4 jarige door de vingers wordt gezien als het incidenteel gebeurt, maar dat een rijpaard van 5 de kracht moet hebben.
Of gewoon zeggen : in de B kunnen we het door de vingers zien, al hoort het niet en mogen er 3en vallen als de ruiter er om vraagt, maar in de L en hoger hoort een dier die kracht te hebben.

Ook een paard van 5 heeft die kracht nog niet.

Ik geef toe: Knollie was 6 toen ik haar kocht, maar wel groen.

Boven stelde ik de vraag 'hoe centraal wil je het draagvermogen hebben?'.

Voor mij is het de keuze om (aangezien ik met enige regelmaat bovenop zit) die kracht te ontwikkelen.
Ik wil namelijk twintig jaar plezier met Knollie hebben.

Het is en blijft grof, maar vele stalgenoten maken idd een andere keuze. Neus moet diep, meteen bij het zadelmak maken, fiks tempo terwijl hij op de voorhand loopt en dat bit van links naar rechts door de mond en waarschijnlijk met vrij veel gewicht.
... dan is het logisch dat een dier van 5 die kracht niet heeft.
En ben ik verbaasd als een dier het met tien opeens kan.
Citaat:
Juist voor de ontwikkeling wordt getraind in verschillende hoofd-/hals houdingen, waarbij een paard altijd naar voren moet kunnen. Het is veel belangrijker wat er in het lijf gebeurt dan aan de voorkant.

Als we het hebben over eerlijke houdingen vind ik het prima.
Hals strekken, iets hoger met oog op heuphoogte, nog iets korter en dan vrije stap: uitstekend.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 17:39

996981 schreef:

Ik denk dat dat voornamelijk is omdat je met dieren bezig bent en eventuele fouten dus betrekking hebben op een dier dat je gebruikt voor je eigen plezier en dat dat gevoeliger ligt dan een foute schaakbeweging maken bijvoorbeeld.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 17:47

Gini schreef:
996981 schreef:

Ik denk dat dat voornamelijk is omdat je met dieren bezig bent en eventuele fouten dus betrekking hebben op een dier dat je gebruikt voor je eigen plezier en dat dat gevoeliger ligt dan een foute schaakbeweging maken bijvoorbeeld.

En de mensen die fouten kijken doen alles perfect?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 17:51

Dat weet ik niet. Waarschijnlijk niet. Tenzij ze niet op een paard kruipen, dan wel.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 17:52

Gini schreef:
Dat weet ik niet. Waarschijnlijk niet. Tenzij ze niet op een paard kruipen, dan wel.

Precies. Dus waarom dan zo hard oordelen?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 17:58

Clasical schreef:
irmaz schreef:

Je hebt gelijk :oo ik ben dit filmpje tegengekomen terwijl ik aan het zoeken was naar filmpjes van Phillipe Karl en heb waarschijnlijk gedacht Frans is Frans 8)7
Het is Colonel Christian Carde. Mijn excuses.
Overigens maakt dat het filmpje voor mij niet minder interessant, Colonel Carde lijkt ook een corifee van de klassieke dressuur. Als het filmpje geplaatst is vlak na het opnemen dan is de man op de film 80 jaar oud, alleen dat al vind ik bijzonder. _/-\o_

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 17:59

996981 schreef:
Gini schreef:

Omdat je in mijn ogen niet perfect moet zijn om een fout als fout te erkennen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 18:04

irmaz schreef:
MarjanB schreef:

MarjanB schreef:
Bovenste deel was een reactie dat het een moment opname was dat paard er vandoor ging..

Tweede deel is dat het gewoon als amateur bijna niet na te streven is om een “Anky” te worden. Je hebt zoveel nodig qua management en vooral geld. Dat is voor mij nooit te doen en denk voor menig ander amateur niet :) wellicht wat onhandig omschreven

Nu ik het een paar keer lees, zie ik wat je bedoeld en ben ik het helemaal met je eens _/-\o_

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 18:08

Gini schreef:
996981 schreef:

Omdat je in mijn ogen niet perfect moet zijn om een fout als fout te erkennen.

Het is dan klaarblijkelijk een stuk makkelijker fouten bij anderen te erkennen dan bij jezelf :)

Ik heb daar wel wat moeite mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 18:11

ik zie eerst de goede dingen dingen, die goed gaan, dat zijn voor mij de bouwstenen, dan kan ik de dingen die minder goed gaan makkelijker relativeren en een oplossing voor zoeken met rijden dan wel door te gymnastiseren

maar is een fout altijd een bewuste fout!

in de graad van africhting mag een paard aangeven dat hij/zij niet kan wat ik vraag, dan gaat het voor mij niet fout maar is er duidelijke communicatie, nog fff door oefenen dus
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-01-21 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt