Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Horseware schreef:Nee je kan in het commentaarveld aangeven hoe lang je ze precies wilt hebben. Ze worden met de hand gemaakt dus alles is mogelijk. Ik heb er al 2x besteld. Eerst teugels van 3.35m inclusief clips. Die zijn nu zelfs te kortDus ik heb net nieuwe van 3.80m binnen
damian23 schreef:Horseware schreef:Nee je kan in het commentaarveld aangeven hoe lang je ze precies wilt hebben. Ze worden met de hand gemaakt dus alles is mogelijk. Ik heb er al 2x besteld. Eerst teugels van 3.35m inclusief clips. Die zijn nu zelfs te kortDus ik heb net nieuwe van 3.80m binnen
Die teugels die je gebruikt in het nieuwe filmpje, zijn dat die van 3.80?
Ik ga ze ook bestellen. In het knalroze.
damian23 schreef:Inderdaad. Beiden methode bevielen goed, alleen het gaat dus niet samen en dan moet je kiezen. En ik les nu inderdaad op de "will faeber-manier". Ik vind het wel eens lastig om al die stromingen een naam te geven.
Simpelman schreef:@[***],
Paarden leren razendsnel dat wanneer ze afgeleid zijn of ergens bang voor dat dan het werk lichter wordt omdat de ruiter zich ook laat afleiden, maar dan door zijn paard....
Zie je paard als een kleuter, jij geeft aan wat goed is.
Bang zijn is niet goed, niet doen.
ZO gaan we het doen!
En ik heb het nu wel over een paard dat door de eerste gewenningsperiode heen is.
damian23 schreef:Is het dan zo dat er drie soorten "bang" zijn en dus allen een andere aanpak nodig hebben? In een van de laatste filmpje van will zegt hij dat je twee soorten "bang" hebt. Een waarbij ze echt bang zijn en staan te trillen. Dan moet je zo snel mogelijk afstappen want dan valt er niet meer mee te communiceren en dan de paarden die hebben ontdekt dat bang doen een beloning oplevert in de vorm van een reactie van de ruiter (bv stoppen met waar je mee bezig was). Die vorm van zgn bang zijn moet je compleet negeren en je paard bv op dat moment een opdracht geven. Maar ik denk dat er ook nog een derde type van "bang" is. Soms vind mijn paard echt iets spannend (de sproeiers bij de buren gingen bv aan). Dus hij in de ankers en die hoek niet meer indurven. Maar hij staat dan echt niet te shaken en hij is nog prima voor rede vatbaar. In die gevallen gaan we samen kijken, kriebeltje op zijn hals en een praatje. En daarna loopt hij er gewoon langs. Dus ik ben het voor een keertje niet helemaal eens met will
sanne83 schreef:damian23 schreef:Is het dan zo dat er drie soorten "bang" zijn en dus allen een andere aanpak nodig hebben? In een van de laatste filmpje van will zegt hij dat je twee soorten "bang" hebt. Een waarbij ze echt bang zijn en staan te trillen. Dan moet je zo snel mogelijk afstappen want dan valt er niet meer mee te communiceren en dan de paarden die hebben ontdekt dat bang doen een beloning oplevert in de vorm van een reactie van de ruiter (bv stoppen met waar je mee bezig was). Die vorm van zgn bang zijn moet je compleet negeren en je paard bv op dat moment een opdracht geven. Maar ik denk dat er ook nog een derde type van "bang" is. Soms vind mijn paard echt iets spannend (de sproeiers bij de buren gingen bv aan). Dus hij in de ankers en die hoek niet meer indurven. Maar hij staat dan echt niet te shaken en hij is nog prima voor rede vatbaar. In die gevallen gaan we samen kijken, kriebeltje op zijn hals en een praatje. En daarna loopt hij er gewoon langs. Dus ik ben het voor een keertje niet helemaal eens met will
Ik denk dat er heel veel verschillende soorten van angst zijn, in heel veel verschillende gradaties. Het enige is dat elke vorm van bang zijn voor een paard "echt" is.
Het verschilt per paard in hoeverre ze van nature (dus genetisch) meer de neiging hebben tot bang zijn, gespannen zijn, schrikken. Daarnaast is er een groot stuk aangeleerd gedrag (door de moeder, andere paarden, training)
Een paard kan getraind worden om minder te schrikken van dingen en kan getraind worden om te ontspannen. Daarentegen kunnen ze ook heel goed getraind worden om meer te schrikken, meer gespannen te zijn