Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 20:48

Het harder gaan lijkt me een teken dat ze het nog moeilijk vindt, net als het in draf vallen. Stretchen in galop kost heel veel kracht en misschien heeft ze dat op dit moment nog onvoldoende om lang in galop te blijven. Ik zou gewoon door blijven oefenen en dan vooral korte stukjes pakken. Als ze het goed doet en in galop blijft, gelijk uitgebreid belonen en (op jouw hulp) weer terug naar draf. Dat hebben ze heel snel door. :)

damian23

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 21:21

Wat mij trouwens opvalt bij dat filmpje van dr. Klimke is dat dr verbinding bij paard licht en verend is. Paard doet steeds een stukje zijn hoofd omhoog of naar beneden. Echt minimaal, net een paar cm, meer ook niet. Is dat nu wat ze met licht en verend bedoelen of is dat paard nog aan het zoeken? Ik zag dit namelijk van de week op een filmpje van mijn paard ook.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 21:58

Ik denk dat dat eerder het resultaat is van ongedwongenheid, verend en licht. Maar dat weet ik niet zeker. Kan het me voorstellen dat bij een strakke aanleuning het hoofd met de handen op een bepaalde plaats gehouden wordt? Ik ben benieuwd wie hier meer over kan vertellen.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 23:13

Ik heb net weer een filmpje opgenomen voor Will Faerber. Die zal ik ook hier weer plaatsen :)
Ik heb gewerkt aan mijn zit, doorzitten in draf met behoud van de stretch (sitting trot) en stukjes oppakken naar de working trot. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 06:39

Voor diegenen die al willen kijken zonder het commentaar van Will:

Er is niets uit de video geknipt om het een eerlijk beeld te geven.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 07:50

Horseware, wat ben jij al vroeg uit de veren. Ik ook hoor :) ivm de warmte vandaag gaan we altijd lekker vroeg op. Dan zijn de stallen schoon voordat het echt warm wordt.

Maar wat ben jij lekker bezig. Je houding is inderdaad enorm verbeterd en de werkhouding gaat ook super. Vos blijft mooi in het zelfde tempo lopen. Wat doet hij als je hem nog iets meer oppakt?
Echt heel fijn! Ben ook heel benieuwd naar het commentaar van Will.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 07:56

Starbreeze, het viel me gewoon op. Maar ik zie de paarden bij will dat niet echt doen. Hoewel, van de week had yvon een filmpje online gezet waar will een jong paard reed en die deed het ook. Maar dan wat extremer. Ik weet ook niet wat het is. Net alsof ze een beetje hun balans nog aan het zoeken zijn. Als je ze in een houding hebt getrokken dan draag jij min of meer zijn hoofd.
Laatst bijgewerkt door damian23 op 11-07-15 08:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 08:06

Ik hoop dat ik alles heb bijgelezen, maar voor mijzelf vind ik het hele stretchen nog best lastig. Eerlijk gezegd denk ik dat mijn paard het goed kan, maar ze is zo ontzettend snel afgeleid, dat ze na 2/3 meter weer met haar hoofd omhoog komt om te kijken welke grasspriet er van richting is verandert.

In galop stretcht ze eigenlijk het best?!

Ook heb ik het idee dat de werkhouding fijner is omdat ik dan makkelijker contact kan onderhouden en dit lijkt ze toch wel fijner te vinden.

Ik vind het wel lastig. Simpelman noemde het eerder "lunatiek". Mijn merrie ( en ja het is een echte merrie) kan ontzettend wisselend zijn in haar stemming. Dit maakt ook dat ik echt per dag af moet wachten wat ik met haar kan gaan doen.

Vanmiddag les, dus ik zal het eens gaan bespreken.

Edit: nog een klein voorbeeld als ik aan het longeren ben. Ze gaat heerlijk naar beneden, duwt haar neus bijna over de grond, maar bedenkt dan dat ze op dat moment, direct een hap gras moet nemen. Dit sta ik niet toe, maar als ik ook maar "iets" doe om te voorkomen dat ze die hap neemt, dan schiet mevrouw vol gas naar voren, staart in de lucht en stressen maar......

Ankem, ik heb het idee dat ik je ergens van ken. Heb jij een vos gehad waarmee je AdB hebt getraind?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 08:12

@[***],
Paarden leren razendsnel dat wanneer ze afgeleid zijn of ergens bang voor dat dan het werk lichter wordt omdat de ruiter zich ook laat afleiden, maar dan door zijn paard....
Zie je paard als een kleuter, jij geeft aan wat goed is.
Bang zijn is niet goed, niet doen.
ZO gaan we het doen!
En ik heb het nu wel over een paard dat door de eerste gewenningsperiode heen is.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 08:23

Horseware schreef:
Nee je kan in het commentaarveld aangeven hoe lang je ze precies wilt hebben. Ze worden met de hand gemaakt dus alles is mogelijk. Ik heb er al 2x besteld. Eerst teugels van 3.35m inclusief clips. Die zijn nu zelfs te kort :+ Dus ik heb net nieuwe van 3.80m binnen

Die teugels die je gebruikt in het nieuwe filmpje, zijn dat die van 3.80?
Ik ga ze ook bestellen. In het knalroze.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 09:16

Het ziet er echt super uit Horseware!!! +:)+
Ik zie dat jouw teugels ook wat bewegen, maar dat is dus niet erg? Dat is bij mij ook wel wat zo.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 10:08

Wat een mooi beeld, HW! Je ziet echt dat Timo heel erg bevestigd is in de stretch en het doorzitten ziet er heel erg makkelijk uit. Ik zou persoonlijk de galop eerder in je rit hebben meegenomen. Volgens mij sloeg de vermoeidheid een beetje toe aan het eind waardoor het ritme af en toe wat onderbroken werd. En je werkhouding ligt denk ik ook al wat hoger dan je nu liet zien. Hoe regelmatig ga jij filmpjes naar Will sturen? En jij hebt er verder geen les naast toch? Heb jij ook een filmpje van een training voor je op Will zijn manier trainde? Ben zo benieuwd naar het verschil!

@[***], bij mij zit het werk er ook veel meer in om het contact in de stretch te onderhouden dan mijn paard in de stretch te krijgen. Ik controleer steeds kleine stukjes of ze nog reageert op mijn been, nog iets meer kan stretchen of een cm meer naar boven kan of een pasje opzij wil voor mijn been. Op het moment dat ik denk dat het lekker gaat en mijn eigen aandacht verslapt, is Beleza haar aandacht ok verslapt.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 10:31

Wauw, Horseware! Ziet er goed uit! En inderdaad, ik ben ook wel benieuwd naar die bewegende teugels, want die van mij bewegen ook een beetje.
Je ziet dat hij in galop steeds verder wil gaan zakken met zijn hals. Fijn :)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 13:19

Bedankt voor alle leuke reacties :D

Mijn teugels bewegen inderdaad wat. Dat komt door de lengte en het gewicht. Wil je je teugels met die lengte en dat gewicht stil houden, dan komt er enorm veel druk op de mond. Het is zeker niet zo dat hij los komt van het bit; ik voel constant een licht, verend contact.

Voor het mooie had ik achteraf inderdaad de galop beter iets eerder in de training kunnen oppakken. Mogelijk had ik hem dan wat meer kunnen laten doorspringen. Nu werd het ook wat afgeraffeld ivm tijdgebrek (een filmpje mag maar 30 minuten zijn en ik was lang bezig met stap en draf). Ga ik in mijn volgende filmpje rekening mee houden :j

Ik ben van plan ongeveer 1x per 1 à 2 maanden een filmpje naar Will te sturen. Ik laat het een beetje afhangen van wanneer we weer een stap verder zijn en het nuttig is om wat nieuws in te sturen.

Ik heb les op het moment, 1x per 1 à 2 weken. Voor mijn instructeur is deze manier van rijden net zo nieuw als voor mij dus samen proberen we het allemaal uit te vogelen, ook met behulp van Will. Hij kan me echter sowieso goed helpen met mijn zit en goed in de gaten houden of tempo en ritme goed zijn, of het paard niet op de voorhand valt, of hij niet achter mijn hand of been komt enz.

Wellicht was het inderdaad mogelijk om hem nog wat verder op te pakken/te begrenzen in draf. Ik ben echter erg voorzichtig hiermee omdat hij pas sinds een dag of 2 echt met zijn neus voor de loodlijn het contact blijft zoeken bij het oppakken. Het was in het begin niet makkelijk zoals Will al voorspeld had, omdat hij dan toch net wat achter mijn hand kroop.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 13:20

damian23 schreef:
Horseware schreef:
Nee je kan in het commentaarveld aangeven hoe lang je ze precies wilt hebben. Ze worden met de hand gemaakt dus alles is mogelijk. Ik heb er al 2x besteld. Eerst teugels van 3.35m inclusief clips. Die zijn nu zelfs te kort :+ Dus ik heb net nieuwe van 3.80m binnen

Die teugels die je gebruikt in het nieuwe filmpje, zijn dat die van 3.80?
Ik ga ze ook bestellen. In het knalroze.

Die in het filmpje zijn inderdaad die van 3.80m, inclusief de lengte van de clips :j

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 18:31

Voor het eerst ging longeren gisteren goed. Ik ben heel onhandig met de longeerlijn (te lang en te zwaar) dus heb mijn leadrope maar gebruikt, en ook de longeerzweep maar laten liggen en mijn grondwerkstick gebruikt, dat werkte een stuk beter (misschien iemand nog tips voor een goed filmpje over longeren, waarin de basis uitgelegd wordt) :) hopelijk snel die chambon binnen zodat ik dat kan gebruiken en een filmpje maken voor feedback :)

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 21:10

Whow wat loopt jouw paard al stabiel horseware! Mooi om te zien.

Ik wou vandaag longeren maar haalde mijn paard kreupel van stal. Niks warm of dik maar ze liep niet regelmatig aan de longe en wou ook met hoevenkrabben niet op haar rechtervoorbeen staan.

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 13:47

damian23 schreef:
Inderdaad. Beiden methode bevielen goed, alleen het gaat dus niet samen en dan moet je kiezen. En ik les nu inderdaad op de "will faeber-manier". Ik vind het wel eens lastig om al die stromingen een naam te geven.

Heb hier is over nagedacht. Je zou is kunnen kijken naar het boek van mark russel: lessons in lightness.

In mijn optiek houd hij het midden hierin. Wat mij betreft uberhaubt een heel toegankelijk boek die veel belangrijke punten behandeld.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 18:23

Simpelman schreef:
@[***],
Paarden leren razendsnel dat wanneer ze afgeleid zijn of ergens bang voor dat dan het werk lichter wordt omdat de ruiter zich ook laat afleiden, maar dan door zijn paard....
Zie je paard als een kleuter, jij geeft aan wat goed is.
Bang zijn is niet goed, niet doen.
ZO gaan we het doen!
En ik heb het nu wel over een paard dat door de eerste gewenningsperiode heen is.

Is het dan zo dat er drie soorten "bang" zijn en dus allen een andere aanpak nodig hebben? In een van de laatste filmpje van will zegt hij dat je twee soorten "bang" hebt. Een waarbij ze echt bang zijn en staan te trillen. Dan moet je zo snel mogelijk afstappen want dan valt er niet meer mee te communiceren en dan de paarden die hebben ontdekt dat bang doen een beloning oplevert in de vorm van een reactie van de ruiter (bv stoppen met waar je mee bezig was). Die vorm van zgn bang zijn moet je compleet negeren en je paard bv op dat moment een opdracht geven. Maar ik denk dat er ook nog een derde type van "bang" is. Soms vind mijn paard echt iets spannend (de sproeiers bij de buren gingen bv aan). Dus hij in de ankers en die hoek niet meer indurven. Maar hij staat dan echt niet te shaken en hij is nog prima voor rede vatbaar. In die gevallen gaan we samen kijken, kriebeltje op zijn hals en een praatje. En daarna loopt hij er gewoon langs. Dus ik ben het voor een keertje niet helemaal eens met will :o

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 18:41

Afbeelding
Nieuw paard in training.... Net voor het eerst gelongeerd met chambon. Dit is en vierjarige draver die koerst en verschrikkelijk heet is voor de kar (gek hé). To be continued

Edit: 1 plaatje is wel genoeg

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 23:00

Horseware, bedankt voor het delen van je filmpje, heb er echt van genoten! Wat een heerlijk en constant beeld zetten jullie al neer. Je houding is ook ontzettend vooruitgegaan sinds je vorige filmpje, erg leuk om te zien. Ik zat vandaag op mijn paard echt te denken aan hoe het er bij jullie uitzag en probeerde zelf een vergelijkbaar gevoel (voor zover je dat kunt zien vanaf een filmpje natuurlijk) te krijgen. Ging best fijn uiteindelijk. Ik verbaas me steeds weer over de veer in de beweging die ze van deze manier van rijden krijgen. De passen worden echt groter, beter afgemaakt en doorzitten wordt ook ineens een stuk makkelijker. Echt genieten iedere keer. <3

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 23:54

damian23 schreef:
Is het dan zo dat er drie soorten "bang" zijn en dus allen een andere aanpak nodig hebben? In een van de laatste filmpje van will zegt hij dat je twee soorten "bang" hebt. Een waarbij ze echt bang zijn en staan te trillen. Dan moet je zo snel mogelijk afstappen want dan valt er niet meer mee te communiceren en dan de paarden die hebben ontdekt dat bang doen een beloning oplevert in de vorm van een reactie van de ruiter (bv stoppen met waar je mee bezig was). Die vorm van zgn bang zijn moet je compleet negeren en je paard bv op dat moment een opdracht geven. Maar ik denk dat er ook nog een derde type van "bang" is. Soms vind mijn paard echt iets spannend (de sproeiers bij de buren gingen bv aan). Dus hij in de ankers en die hoek niet meer indurven. Maar hij staat dan echt niet te shaken en hij is nog prima voor rede vatbaar. In die gevallen gaan we samen kijken, kriebeltje op zijn hals en een praatje. En daarna loopt hij er gewoon langs. Dus ik ben het voor een keertje niet helemaal eens met will :o

Ik denk dat er heel veel verschillende soorten van angst zijn, in heel veel verschillende gradaties. Het enige is dat elke vorm van bang zijn voor een paard "echt" is.

Het verschilt per paard in hoeverre ze van nature (dus genetisch) meer de neiging hebben tot bang zijn, gespannen zijn, schrikken. Daarnaast is er een groot stuk aangeleerd gedrag (door de moeder, andere paarden, training)
Een paard kan getraind worden om minder te schrikken van dingen en kan getraind worden om te ontspannen. Daarentegen kunnen ze ook heel goed getraind worden om meer te schrikken, meer gespannen te zijn :D

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 08:58

Hier een (heel) kort filmpje van mijn vriendje, misschien niet heel duidelijk door de vliegendeken maar het geeft een indruk

https://youtu.be/gIGjVYwY_FY

Ik denk met betrekking tot bang zijn dat, als er sprake is van duidelijk leiderschap, een paard niet bang zal zijn. Uitzonderingen daar gelaten, maar dan zou ik direct afstappen en aan de hand verder leiden

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 09:11

@RoyalMemory, uit interesse; wat is je plan met de draver?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 09:18

sanne83 schreef:
damian23 schreef:

Ik denk dat er heel veel verschillende soorten van angst zijn, in heel veel verschillende gradaties. Het enige is dat elke vorm van bang zijn voor een paard "echt" is.

Het verschilt per paard in hoeverre ze van nature (dus genetisch) meer de neiging hebben tot bang zijn, gespannen zijn, schrikken. Daarnaast is er een groot stuk aangeleerd gedrag (door de moeder, andere paarden, training)
Een paard kan getraind worden om minder te schrikken van dingen en kan getraind worden om te ontspannen. Daarentegen kunnen ze ook heel goed getraind worden om meer te schrikken, meer gespannen te zijn :D

Eerlijk gezegd heb ik bij mijn paard het idee dat ze heel vaak niet bang is, maar gewoon nieuwsgierig, afgeleid, alles willen bekijken. Ze ziet ook werkelijk ALLES. Nu ik het zo schrijf lijkt het toch ook weer op een vorm van angst/onzekerheid, maar ze doet verder niets als ze iets ziet, kijkt gewoon naar hetgeen ze ziet en heeft op dat moment totaal lak aan mij :D . Ze loopt dan gewoon in een heerlijk drafje, maar heeft haar hoofd bijna achterstevoren. Dat is na een paar meter weer over.

Langs de weg gebeurt het wel eens dat ze echt bang is, maar dat is heel goed te "managen" door gewoon duidelijk te zijn en dan is er niets meer aan de hand.