Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
S_en_Z schreef:Hoezo? Op de laatste foto zit hij ook op black beauty. En dat vind ik een prachtige plaat. Niets meer dan lof voor Edward, ondanks ik de momentopnames veelal niet fijn vind om naar te kijken heb ik er ontzettend veel bewondering voor dat hij zoveel uit zijn paarden weet te halen. (zijn naam kwam het eerst bij mij op omdat hij Prestige VDL (papa van Zyalda) ook heeft gereden)
(ik keek eerst bij H.P. maar die heb ik maar snel weggeklikt.. *grinnik*)
Evelijn schreef:Was al aan het typen toen die er nog niet stond... en zullen we maar zeggen dat ik geen Edward fan ben... vindt het echt wel knap hoor... mensen die op dat niveau kunnen en willen presteren... maar soms heeft het niks te maken met correct en vriendelijk paardrijden... al hoort dat denk ik nu bij alles wat topsport is. De paarden van Gal, Anky etc etc... dat zijn topsporters op hoogste niveau... professionele turners of balletdansers (prachtig om te zien... maar niet zo goed voor het lichaam en de geest)
Ik streef meer een yoga-paard na
Fry schreef:S_en_Z schreef:Anky rijd toch ook niet op ieder onderdeel 10en of wel dan?
Nee...
Maar dan zie je eigenlijk dat iemand die zijn paard verkeerd rijdt toch in de top komt. Maar let de jury daar dan niet op?
Evelijn schreef:Was al aan het typen toen die er nog niet stond... en zullen we maar zeggen dat ik geen Edward fan ben... vindt het echt wel knap hoor... mensen die op dat niveau kunnen en willen presteren... maar soms heeft het niks te maken met correct en vriendelijk paardrijden... al hoort dat denk ik nu bij alles wat topsport is. De paarden van Gal, Anky etc etc... dat zijn topsporters op hoogste niveau... professionele turners of balletdansers (prachtig om te zien... maar niet zo goed voor het lichaam en de geest)
Ik streef meer een yoga-paard na
S_en_Z schreef:Wat is verkeerd rijden? Hij loopt recht, doet zijn lijnen, laat lengtebuiging zien, laat zich verzamelen en verlengen.. Springt z'n wissels gelijkmatig en van de grond. Komt niet tegen de hand. Alleen op een vals knikje gaan ze geen 5 geven hoor.
Als jij op wedstrijd een 5 krijgt waar bij staat "te diep" is dat vaak afgegaan op een aantal dingen waar ze naar kijken. Loopt het paard op de voor- of achterhand? Is hij actief aan het achterbeen? Zit de ruiter netjes? Is hij goed aan de hulpen? Geeft de ruiter goede lichte hulpen? Verkanteld hij niet? Komt het achterbeen in spoor van de voorhoef? is de volte netjes rond? (Zal vast genoeg vergeten, sorry daarvoor jury's)
Tis niet als jij dat alles goed doet en ALLEEN dat te diep laat zien dat er dan een 5 staat. Dan kan er een 8 staan met opmerking "komt te diep".
Vergeet niet dat dressuur niet ALLEEN maar aanleuning is.. het is het GEHEEL en dat aanleuning 1 van DE moeilijkste dingen is om te perfectioneren.. sja.... dat mag na 5 delen van het Aan de teugel topic inmiddels wel blijken
Evelijn schreef:Babootje.. en dat ze goed worden behandeld.. trek ik ook niet in twijfel... je noemt nu dit... maar je kan ook de andere kant van het sportpaard zien.. ze mogen vaak niet los in de wei of met soortgenoten spelen omdat dat kans op blessures geeft... ze reizen veel ook niet iets wat paard echt graag doet... er is toch prestatiedruk ... net als dat mensen die topsport bedrijven zichzelf dingen moeten ontzeggen (en dat is niet erg... maar als amateur moet je naast het mooie plaatje dat ook zien... en niet proberen dat mooie plaatje na te streven zonder te weten waarom en hoe... en dat je ook best prima "goed" kan rijden zonder Gran Prix te halen)
Vandaar yoga-paard... ik wil mijn paard wel trainen... maar ik wil het ook kunnen loslaten... ik wil de keuzes maken die zorgen dat mijn paard in evenwicht is in zijn lichaam maar ook mentaal... (en dat wil ik trouwens ook voor mezelf)
S_en_Z schreef:Lager Babootje. En vanaf halverwege de hals in een bocht nog dieper onder de kam.
MAAR teveel met een gestrekte hals rijden, teveel hoog inzetten terwijl paard het niet kan verwerken, te vaak te diep of in Een valse krul lopen of eigenlijk in bijna iedere houding waarbij het paard Nooit of zelden afwisselt zie je aan de bespiering DIRECT hoe die gereden is.
Paarden die altijd maar lang en laag lopen hebben overmatige ontwikkeling op de kam bij de schoft en blijven bij het hoofdstel heel dun.
Paarden die altijd te diep gereden worden hebben halverwege een overmatige bespiering.
En paarden die altijd in een valse knik worden gereden zijn op het knakpunt ook altijd breder.
Zou niet iedere hengst of kap als "spekkig" beschouwen juist. Want er valt een heleboel aan af te lezen. Wie zei ook alweer dat paard qua bespiering voor en achter ook in balans moesten zijn? Dat ze zoveel brede schouders en smalle kontjes zag?
Spieren komen er alleen maar als je ze aan het werk zet. (Of ruimte geeft, zoals je wel eens ziet bij paarden die slecht passende zadels op hebben gehad. Duurt best n tijd voor de bespiering goed is. Vet kunnen we ze allemaal voeren. Maar missen van bespiering blijf je toch zien.
Toch zeg ik. Zo veel spek heeft ie niet. (Ff lekker eigenwijs doen)