[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 14:53

Anky rijd toch ook niet op ieder onderdeel 10en of wel dan? ;)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 14:54

S_en_Z schreef:
Hoezo? Op de laatste foto zit hij ook op black beauty. En dat vind ik een prachtige plaat. Niets meer dan lof voor Edward, ondanks ik de momentopnames veelal niet fijn vind om naar te kijken heb ik er ontzettend veel bewondering voor dat hij zoveel uit zijn paarden weet te halen. (zijn naam kwam het eerst bij mij op omdat hij Prestige VDL (papa van Zyalda) ook heeft gereden)

(ik keek eerst bij H.P. maar die heb ik maar snel weggeklikt.. *grinnik*)

Volgens mij is op die laatste foto juist wel de nek het hoogste punt...Ik heb het idee dat de foto's van Totilas al snel vertekenen door de grote kap/hengstennek. De wervelkolom ligt helemaal niet boven tegen de manenkam aan en ik denk dat dat maakt dat dit zo lastig te zien is. Het ene paard heeft gewoon wat meer spek boven de wervels dan de ander...Maar dat ze er een speknek op hebben zitten, wil niet meteen zeggen dat ze ook maar in een valse knik lopen...Toch?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 14:54

Was al aan het typen toen die er nog niet stond ;) ... en zullen we maar zeggen dat ik geen Edward fan ben... vindt het echt wel knap hoor... mensen die op dat niveau kunnen en willen presteren... maar soms heeft het niks te maken met correct en vriendelijk paardrijden... al hoort dat denk ik nu bij alles wat topsport is. De paarden van Gal, Anky etc etc... dat zijn topsporters op hoogste niveau... professionele turners of balletdansers (prachtig om te zien... maar niet zo goed voor het lichaam en de geest)
Ik streef meer een yoga-paard na :)

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 14:57

Evelijn schreef:
xNK... wat goed dat je al gewoon bewuster gaat paardrijden :) daar begint het allemaal mee.

M'n instructrice is er al sinds vorig jaar mee bezig om het erin te krijgen, maar zonder eigenwijsheid zou ik niet bestaan :P

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 14:58

Esther als je op foto 4 die uitstekende knotten wegdenkt heeft ie in "vastzet"-modus helemaal niet zo'n gigantische hengstenkap.

Daarom ook meerdere foto's van 1 paard. Ik vind de laatste echt prachtig. Van Matti is er ook 1 zo'n mooie piaffe/passage foto met goed achterbeen bij <3
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 07-05-13 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 14:58

S_en_Z schreef:

Nee...
Maar dan zie je eigenlijk dat iemand die zijn paard verkeerd rijdt toch in de top komt. Maar let de jury daar dan niet op?

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 14:59

Evelijn schreef:
Was al aan het typen toen die er nog niet stond ;) ... en zullen we maar zeggen dat ik geen Edward fan ben... vindt het echt wel knap hoor... mensen die op dat niveau kunnen en willen presteren... maar soms heeft het niks te maken met correct en vriendelijk paardrijden... al hoort dat denk ik nu bij alles wat topsport is. De paarden van Gal, Anky etc etc... dat zijn topsporters op hoogste niveau... professionele turners of balletdansers (prachtig om te zien... maar niet zo goed voor het lichaam en de geest)

Precies daarom hou ik niet van die top.
Ten kosten van je paard willen presteren.
Doe mij maar ook een yoga-paard haha :j

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 14:59

haha goede omschrijving Evelijn :)
die vergelijking had ik nog niet gemaakt, maar wel logisch :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 15:09

Fry schreef:
S_en_Z schreef:

Nee...
Maar dan zie je eigenlijk dat iemand die zijn paard verkeerd rijdt toch in de top komt. Maar let de jury daar dan niet op?

Wat is verkeerd rijden? Hij loopt recht, doet zijn lijnen, laat lengtebuiging zien, laat zich verzamelen en verlengen.. Springt z'n wissels gelijkmatig en van de grond. Komt niet tegen de hand. Alleen op een vals knikje gaan ze geen 5 geven hoor.

Als jij op wedstrijd een 5 krijgt waar bij staat "te diep" is dat vaak afgegaan op een aantal dingen waar ze naar kijken. Loopt het paard op de voor- of achterhand? Is hij actief aan het achterbeen? Zit de ruiter netjes? Is hij goed aan de hulpen? Geeft de ruiter goede lichte hulpen? Verkanteld hij niet? Komt het achterbeen in spoor van de voorhoef? is de volte netjes rond? (Zal vast genoeg vergeten, sorry daarvoor jury's)

Tis niet als jij dat alles goed doet en ALLEEN dat te diep laat zien dat er dan een 5 staat. Dan kan er een 8 staan met opmerking "komt te diep".

Vergeet niet dat dressuur niet ALLEEN maar aanleuning is.. het is het GEHEEL en dat aanleuning 1 van DE moeilijkste dingen is om te perfectioneren.. sja.... dat mag na 5 delen van het Aan de teugel topic inmiddels wel blijken :=

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 15:40

Evelijn schreef:

Als het niet goed zou zijn voor "lichaam" en "geest" zouden ze (de paarden) geen topprestatie kunnen leveren. Als je zo hoort (leest) hoe de paarden dagelijks worden getraind, wat ze gevoerd krijgen, en wat er allemaal nog meer bij komt kijken, krijgen ze een betere behandeling dan mening ander paard. Een goed zadel, niemand die ze in de weg zit .. :+
Goede opmerking van jou, Esther, (had ik nog niet zo bij nagedacht). Hoe loopt nu de nek (nekwervels) ten opzichte van spieren en de manenkam nu werkelijk? (Een rontgenfotootje onder het zadel zou leuk zijn).
Ik vond Totilas onder Gal altijd ontzettend "swingen" maar heeft ook niet zo'n ideale rug als je hem zo aan een touwtje ziet staan. En dan lijkt het of hij zijn rug wegdrukt, terwijl het niet zo is. Er zijn een hoop dingen die wel vertekenen ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 15:47

Wow jullie gaan snel zeg. Ik heb het niet allemaal bij gelezen, sorry mensen :')

Ik heb gister gereden, maar doordat ik erg last van me rug had, pony in de hand hing, andere instructrice had, het erg druk was in de bak (normaal veel rustiger) heb ik niet de fut gehad om nog te oefenen. Dit omdat het mij iets meer moeite kost, omdat het nog nieuw is zegmaar :+ Helaas!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 15:51

Babootje.. en dat ze goed worden behandeld.. trek ik ook niet in twijfel... je noemt nu dit... maar je kan ook de andere kant van het sportpaard zien.. ze mogen vaak niet los in de wei of met soortgenoten spelen omdat dat kans op blessures geeft... ze reizen veel ook niet iets wat paard echt graag doet... er is toch prestatiedruk ... net als dat mensen die topsport bedrijven zichzelf dingen moeten ontzeggen (en dat is niet erg... maar als amateur moet je naast het mooie plaatje dat ook zien... en niet proberen dat mooie plaatje na te streven zonder te weten waarom en hoe... en dat je ook best prima "goed" kan rijden zonder Gran Prix te halen)

Vandaar yoga-paard... ik wil mijn paard wel trainen... maar ik wil het ook kunnen loslaten... ik wil de keuzes maken die zorgen dat mijn paard in evenwicht is in zijn lichaam maar ook mentaal... (en dat wil ik trouwens ook voor mezelf)

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 16:07

S_en_Z schreef:
Wat is verkeerd rijden? Hij loopt recht, doet zijn lijnen, laat lengtebuiging zien, laat zich verzamelen en verlengen.. Springt z'n wissels gelijkmatig en van de grond. Komt niet tegen de hand. Alleen op een vals knikje gaan ze geen 5 geven hoor.

Als jij op wedstrijd een 5 krijgt waar bij staat "te diep" is dat vaak afgegaan op een aantal dingen waar ze naar kijken. Loopt het paard op de voor- of achterhand? Is hij actief aan het achterbeen? Zit de ruiter netjes? Is hij goed aan de hulpen? Geeft de ruiter goede lichte hulpen? Verkanteld hij niet? Komt het achterbeen in spoor van de voorhoef? is de volte netjes rond? (Zal vast genoeg vergeten, sorry daarvoor jury's)

Tis niet als jij dat alles goed doet en ALLEEN dat te diep laat zien dat er dan een 5 staat. Dan kan er een 8 staan met opmerking "komt te diep".

Vergeet niet dat dressuur niet ALLEEN maar aanleuning is.. het is het GEHEEL en dat aanleuning 1 van DE moeilijkste dingen is om te perfectioneren.. sja.... dat mag na 5 delen van het Aan de teugel topic inmiddels wel blijken :=

Dat is waar :j

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 16:41

Lager Babootje. En vanaf halverwege de hals in een bocht nog dieper onder de kam.

MAAR teveel met een gestrekte hals rijden, teveel hoog inzetten terwijl paard het niet kan verwerken, te vaak te diep of in Een valse krul lopen of eigenlijk in bijna iedere houding waarbij het paard Nooit of zelden afwisselt zie je aan de bespiering DIRECT hoe die gereden is.

Paarden die altijd maar lang en laag lopen hebben overmatige ontwikkeling op de kam bij de schoft en blijven bij het hoofdstel heel dun.

Paarden die altijd te diep gereden worden hebben halverwege een overmatige bespiering.

En paarden die altijd in een valse knik worden gereden zijn op het knakpunt ook altijd breder.

Zou niet iedere hengst of kap als "spekkig" beschouwen juist. Want er valt een heleboel aan af te lezen. Wie zei ook alweer dat paard qua bespiering voor en achter ook in balans moesten zijn? Dat ze zoveel brede schouders en smalle kontjes zag?

Spieren komen er alleen maar als je ze aan het werk zet. (Of ruimte geeft, zoals je wel eens ziet bij paarden die slecht passende zadels op hebben gehad. Duurt best n tijd voor de bespiering goed is. Vet kunnen we ze allemaal voeren. Maar missen van bespiering blijf je toch zien.

Toch zeg ik. Zo veel spek heeft ie niet. (Ff lekker eigenwijs doen)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:02

Evelijn schreef:
Babootje.. en dat ze goed worden behandeld.. trek ik ook niet in twijfel... je noemt nu dit... maar je kan ook de andere kant van het sportpaard zien.. ze mogen vaak niet los in de wei of met soortgenoten spelen omdat dat kans op blessures geeft... ze reizen veel ook niet iets wat paard echt graag doet... er is toch prestatiedruk ... net als dat mensen die topsport bedrijven zichzelf dingen moeten ontzeggen (en dat is niet erg... maar als amateur moet je naast het mooie plaatje dat ook zien... en niet proberen dat mooie plaatje na te streven zonder te weten waarom en hoe... en dat je ook best prima "goed" kan rijden zonder Gran Prix te halen)

Vandaar yoga-paard... ik wil mijn paard wel trainen... maar ik wil het ook kunnen loslaten... ik wil de keuzes maken die zorgen dat mijn paard in evenwicht is in zijn lichaam maar ook mentaal... (en dat wil ik trouwens ook voor mezelf)

Dat zit in jouw hoofd maar echt niet in het paard. Het paard weet echt niet dat hij zich dingen moet ontzeggen. Of dat ie een topprestatie moet leveren. Het voelt hooguit de spanning van de ruiter aan.

Overigens, en dat stond laatst in Paard en Sport, gaan de paarden van Gal wel de wei op (alleen niet in een groep kan ik mij zo voorstellen). En de paarden van Carl Hestar (Engeland) ook, zag ik laatst in een documentaire. Ze gaan in de molen en los en worden echt niet elke dag zwaar getraind. Juist de toppaarden zijn in zowel fysiek als geestelijk opzicht in topconditie. Vergis je daar niet in.
En natuurlijk niet ieder paard kan het fysiek aan, of krijgt een blessure. Dat geld ook voor topsporters. Maar ook voor de gewone "huis-tuin-en-keuken" paarden geldt dat.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:17

S_en_Z schreef:
Lager Babootje. En vanaf halverwege de hals in een bocht nog dieper onder de kam.

MAAR teveel met een gestrekte hals rijden, teveel hoog inzetten terwijl paard het niet kan verwerken, te vaak te diep of in Een valse krul lopen of eigenlijk in bijna iedere houding waarbij het paard Nooit of zelden afwisselt zie je aan de bespiering DIRECT hoe die gereden is.

Paarden die altijd maar lang en laag lopen hebben overmatige ontwikkeling op de kam bij de schoft en blijven bij het hoofdstel heel dun.

Paarden die altijd te diep gereden worden hebben halverwege een overmatige bespiering.

En paarden die altijd in een valse knik worden gereden zijn op het knakpunt ook altijd breder.

Zou niet iedere hengst of kap als "spekkig" beschouwen juist. Want er valt een heleboel aan af te lezen. Wie zei ook alweer dat paard qua bespiering voor en achter ook in balans moesten zijn? Dat ze zoveel brede schouders en smalle kontjes zag?

Spieren komen er alleen maar als je ze aan het werk zet. (Of ruimte geeft, zoals je wel eens ziet bij paarden die slecht passende zadels op hebben gehad. Duurt best n tijd voor de bespiering goed is. Vet kunnen we ze allemaal voeren. Maar missen van bespiering blijf je toch zien.

Toch zeg ik. Zo veel spek heeft ie niet. (Ff lekker eigenwijs doen)

Toch hangt dat ook weer erg af van het type paard. Ik zie bijvoorbeeld bij andalusiers heel veel smalle kontjes, brede schouders en speknekken. Dat is gewoon hun bouw.
Maar ik ben het ermee eens dat je aan de bespiering veel kunt aflezen.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:21

Dat waren Pien en Bertie toch die het over smalle kontjes en brede schouders hadden? :)
Is één van de eerste dingen waar die 2 naar kijken, van Bertie weet ik dat zij ook zo kijkt als er een ruiter de ring in komt. Hoe is de bespiering???

Die van mij is nog erg schraal in zijn bespiering, zijn we hard mee aan het trainen maar we kunnen nog altijd niet toveren natuurlijk. :D Wel vond ik het heel leuk om laatst op concours van de jury te horen te krijgen dat ze zo blij was om te zien dat hij wel degelijk de juiste spieren gebruikt, ondanks dat hij nog niet veel bespiering heeft. Zij las dus ook al veel af van de spieren...

Mijn instructrice kijkt ook heel erg naar de spieren, ze zegt daarom ook vaak tijdens de les wat ze ZIET. Tijdens het rijden kan ik natuurlijk niet zelf zien hoe die precies bijvoorbeeld de spieren net achter het zadel en op de kont gebruikt. Wel kan ik doordat zij zegt wat ze ziet een gevoel koppelen aan; "Oké nu train ik dit en dat, nu spant hij die en die spier aan, nu laat hij die en die los etc." Heel fijn. En de spieren op de hals, die leert ze me direct al zien haha! :) Ook om te zien of je de goede buiging in de hals hebt, het is niet alleen maar het binnen oog kunnen zien, maar ook hoe is bv. de manenkam gekanteld? En hoe je aan de spieren kan zien of die zich voldoende hol maakt (in de hals)? Uiteraard aangevoeld met gevoel wat er vanuit het lichaam komt en het algemene gevoel wat je hebt. Maar vind het zelf wel heel waardevol hoe ze dit aanpakt, je leert er gewoon veel van.

En in dit topic leer ik weer het algemene beeld zien haha! :)
Zoals een instructeur of jury dat zou zien.. ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:23

Ik durf zelfs nog te stellen, dat de betere sportpaarden ook beter af zijn in hun behandeling. Een kreupelheid wordt vaak snel herkend. Sneller dan bij een recreatief gereden paard (uitzonderingen daargelaten natuurlijk, ik wil niemand voor het hoofd stoten :+ ).

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:28

[quote="S_en_Z"]Lager Babootje. En vanaf halverwege de hals in een bocht nog dieper onder de kam.
/quote]

Ik weet waar ze lopen, maar te zien hoe de wervels lopen - in het kader van "nek het hoogste punt" en in beweging (onder de man op het moment dat wij een paard op een bepaalde manier instellen - zou ik wel interessant vinden.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:31

Ahzo. Ik snap m :j

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 18:17

Dan zou ik je echt dat boek aanraden, staan veel plaatjes in van paarden in beweging en onder het zadel, met er op getekend waar de spieren en/of botten lopen. Heel gaaf en leerzaam om te zien.

_Jody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 20:52

Heb weleens in het topic meegelezen enzo en hoorde van Marinke (mijn nichtje ;) ) dat het wel erg interessant is, dus ga ook maar eens een poging doen om foto's te plaatsen en op anderen reageren :)

Even wat info over ons: Ik rijd nu zo'n 12 1/2 jaar en rijd ongeveer L/M niveau. Paard is een verzorgpaard dat ik nu 1 1/2 jaar rijd en we rijden voornamelijk buiten met ons clubje. Hij is bijna 6 en is door een vriendin van de eigenaresse op L2 niveau uitgebracht.

Afbeelding
Achterhand begint er onder te komen en hij begint te zakken, maar heb mijn teugels daar te lang waardoor hij teveel in mijn hand komt en erg zwaar word.

Afbeelding
Halslengte is hier een stuk beter, maar als ik zo naar de foto kijk heb ik het idee dat ik mijn bovenlichaam teveel vast zet?

Afbeelding
Vind dit zelf een fijn foto, begint mooi te zakken, laat de kaak los.

Vind dat ik zelf dat ik mijn teugels niet te lang moet laten worden en hij mag nog een stuk meer loslaten in de kaak, want hij word dan erg zwaar in de hand en strak ik in de kaak.
Mijn beugels mogen voor het mooie een gaatje langer, dit heb ik al een keer geprobeerd, maar kreeg toen erg zere bovenbenen vanwege zijn hoge opgooien. Maar de kniesteunen zitten voor mij ook niet op de goede plek en daardoor vertekend het beeld ook vind ik.
Dit was wel mijn 1e keer dat ik hem zo op deze manier heb gereden en moest dus nog erg wennen en zaten ook lekkere stukje tussen, maar oude gewoontjes zijn gewoon moeilijk af te leren hi hi :P

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:12

Hoi Jody, welkom.
Ziet er niet heel verkeerd uit hoor. Foto 1 (daar waar je zegt dat hij te zwaar wordt) vind ik best een mooie hoofd/halshouding. Foto 2 komt ie zo te zien wel mooi door, maar zet jij jezelf vast.
Foto 3 (waar jij zegt dat hij de kaak loslaat) loopt ie wat meer van de achterhand af. Beugels mogen idd een gaat je langer maar als je zo lekker(der) zit zou ik het voorlopig zo laten. Teugels een stukje korter en handen wat meer naar voren.
Het lijkt mee een flink sterk paard. Flink front. Veel figuren rijden en klein houden.

_Jody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:19

Het is nog niet eens dat hij sterk word, al hoewel we op de volte weleens een menigsverschil hebben :P Maar hij kan zo lekker zwaar in de hand word en zo lang worden. Hij heeft flink wat front indd, het is trouwens een paint x fries, dat verklaard denk ik al veel ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:33

Wat een leuk dier Jody :) Je ben idd wat strak in je armen, ook doordat je wat met je bovenlichaam voorover valt krijg je juist meer de neiging om je armen vast te zetten en ook wat meer steun te zoeken op de hand. Probeer rechtop te gaan zitten, en luchtig te zijn in je schouders, ellebogen en polsen.