Hermelientje schreef:Damned
Als je stilstaat en een hele lichte druk op het bit hebt en gewoon geduldig wacht zullen de meeste paarden proberen om de druk kwijt te raken. Doen ze dat op de goede manier door na te geven en je beloont dat dan leer je ze inderdaad nageven op druk van de hand, die druk hoeft echt niet veel te zijn. De volgende stap is dat ze altijd die reactie moeten vertonen. Op een gegeven moment is ideaal gesproken de druk niet meer dan de begrenzing van de hand. Je hand gaat mee met de beweging van het paard en alles is constant. Maar om die ideale toestand te bereiken moet het paard wel flink aan het werk met zijn achterbenen en netjes in het spoor blijven lopen, al die ingrediënten waar ik het over had. Het begrip nageven wordt ook wel verschillend gebruikt door diverse mensen. Ik bedoel met nageven echt het loslaten in de kaak. Sommige mensen geven er een ruimere betekenis aan. Wat ze in het Duits durchlässig noemen. Een paard kan veel gemakkelijker nageven als je zorgt dat alle andere voorwaarden in orde zijn. Dus voorwaartse drang, in het spoor lopen enz. Er is een Bokker die eens schreef dat nageven ook een geestelijke toestand is van het paard. Hij geeft zich over aan jou, hij doet met jou mee op jouw manier. Net als een kind zich gewoon "vanzelf" aan de ouderlijke regels houdt omdat ze duidelijk en eerlijk zijn. Daar ben ik het wel mee eens.
Had het de laatste dagen te druk om actief mee te doen hier (je moet toch alles net ff wat beter lezen dan een gewoon babbeltopic), maar hier ben ik weer

Ik vind bovenstaand mooi verwoord Hermelientje. Waaraan ik wil toevoegen dat de voorwaartse drang er eerst moet zijn. Waar je het dus heel vaak mis ziet gaan, omdat men al begrenst voordat de voorwaartse drang aanwezig is, waardoor het paard dus idd van voor naar achteren gereden wordt.