[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 15:16

Babootje schreef:
@Cindybijl Je had zeker zelf de camera ergens neergezet. :D :D Lastig beoordelen, omdat ik je vaak ver weg rijdt. Leuk om weer eens een filmpje te beoordelen. Het rijden ziet er netjes uit; je rechterhand soms wat te streng (dat zie ik doordat je je rechterelleboog optrekt op de lange zijde). Voor jou geldt hetzelfde als bij veel anderen: je paard is "op de voorhand". Dat zie je ook goed, doordat hij bijvoorbeeld bij het halthouden meteen naar achteren "uitstapt". Ook hier geldt weer: "open" zitten, rechtop schouders naar achteren en kijken waar je heen gaat. Meer overgangen rijden (schakelen) en wat meer oefeningen (schouder voor, schouder binnenwaarts, wijken)

Haha ja! het is een probeersel, maar is inderdaad wel lastig te beoordelen zo omdat het evengoed ver weg is.
Bedankt voor je tips! Klopt wat je zegt, ik ga proberen meer de oefeningen te rijden die je aangegeven hebt, die hebben we nog helemaal niet meegepakt.

_iDj_ schreef:
cindybijl schreef:
Ik probeer ook wat te plaatsen en ben heel benieuwd naar feedback!
Ik zou heel graag tips en hoop dat we op de goed weg zijn..

[ Video ]

Aanvullend op eerder commentaar, zou ik je ook aanraden meer op de buiging te letten. Je paard buigt niet mee in zijn lichaam, waardoor elke wending de aanleuning stug/minder wordt (je paard hangt ook de bocht in i.p.v. rechtop). Probeer eens in een wending stelling en buiging te vragen terwijl je steeds je binnenhand mee naar voren geeft. Oftewel: meer buiging om het binnenbeen en daarin je paard uitschuiven. Ik zou veel voltes en achtjes rijden om hier aan te werken. Je kan bijvoorbeeld ook kunnen proberen voltes te vergroten met je binnenbeen, zodat je paard zijn binnenachterbeen er meer onder leert te zetten (niet vergeten je paard wel te begrenzen met je buitenteugel, zodat hij niet over het schouder weg loopt).

Bedankt! hier ga ik ook mee aan de slag, goeie tips!

_iDj_

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 15:22

Cindy: herken je het gevoel wat omschreven wordt? Weet je ook waar je op moet letten als je de oefeningen/tips oefent?

Gianti schreef:
Gianti schreef:
Hi, Ik ben er nog niet uit wat ik er mee wil bereiken, met hier een filmpje te plaatsen...

sommige zullen misschien het begin van het filmpje nog herkennen, 2 topics geleden ook geplaatst. Om duidelijk aan te geven hoe het niet moet! Ik schaam me nog steeds als ik zie dat ik toen gewoon ben doorgereden, maar ik wist gewoon niet beter, kwam net van de manege af. dit jaar was een hel voor ons.
half jaar niet gereden, hij zat zo vast in zijn rug, dat die er kreupel van liep. Nu behandeld door de osteo en het gaat zo veel beter! Het 2de deel filmpje is eigenlijk de eerste keer in een maand dat ik er op zat en de eerste keer in een half jaar, dat ik een beetje "dressuurmatig" aan het werk met hem was, gewoon even om te kijken of de rem en stuur der nog op zat (is een enorme heethoofd soms en kan alleen buiten rijden).

[ Video ]

Wat ik eigenlijk vooral zoek, is tips hoe ik het beste hem kan oppakken, zonder dat ik weer dat pad af ga, ik ben daar zo bang voor nml.... en dat is eigenlijk de rede dat ik er nog amper op zit, terwijl ik het zo mis.

Misschien is dit niet het goeie topic ervoor, maar wist niet goed wat ik anders met mijn vraag kon doen.

Dit had ik geplaatst :) Mijn voornaamste vraag is echt, hoe nu doorpakken, zonde weer in die zelfde vicieuze cirkel te belanden met rug problemen en vezet. Ben ik goed bezig, zoals ik hem nu rij en wat moet ik veranderen

Wellicht mankeert je paard iets, wellicht is het aangeleerd gedrag? Is bijvoorbeeld de hoge staartdracht geen "gevolg" van de energie en het ras van een arabisch volbloed? Hoe staat hij in de wei, hoe loopt hij aan de longe, hoe loopt hij in vrijheid, hoe was dat vroeger in zijn kreupele tijd?

Als we er vanuit gaan dat hij niks mankeert: Het is inderdaad al een heel verschil met vroeger en je bent al behoorlijk op de goede weg. Hij loopt behoorlijk op de voorhand. In het filmpje lijkt hij vooral met losse teugels te lopen? Ik heb het idee dat zodra jij hem actiever wil rijden om de achterhand er bij te rijden, dat hij meteen strak wordt (uit zich in hoofd omhoog), klopt dat?
Ik denk dat je het beste kan werken aan het vertrouwen in je hand (teugelhulpen). Probeer steeds een verende verbinding met de mond op te zoeken en mét verbinding de hals uit te schuiven (neusje naar voren en naar beneden). Het paard moet "afleren" zijn bovenlijn strak te houden en leren die te ontspannen. Maar hij moet ook leren dat hij niet in complete ontspanning loopt (dan zou hij slap op de grond liggen), hij moet ook aanspannen. Door hem te leren ontspannen in verbinding met de ruiterhand te lopen, kan je hem gaan leren de aanspanning op te zoeken zodat hij zijn achterhand onder kan brengen.

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 15:44

_iDj_ schreef:
Cindy: herken je het gevoel wat omschreven wordt? Weet je ook waar je op moet letten als je de oefeningen/tips oefent?

Op zich wordt het wel duidelijk omschreven, maar wat bedoel je met dat ze hangt in de bochten?
ze is namelijk niet zwaar of licht. ik heb mooi contact in mn teugels.

Omda ze linksgebogen is rij ik linksom met minder stelling dan rechtsom, dit omdat ze mij op de rechterkant zet en dr rechterachterbeen buiten de massa zet. (op t filmpje nog niet genoeg stelling)

Ze valt inderdaad op de voorhand, dat is een punt waar we nu aan gaan werken.
We hebben eerst gefocused op de reactie op de hulpen zodat ze snel reageert als ik een hulp geef. Dit gaat goed en nu is t dus weer tijd voor een stapje verder.

Heb je tips voor me waar ik op moet letten als ik de oefeningen/tips oefen?

Kyana18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 15:54

Oude paardje, enige keer dat ze echt fijn liep..
Afbeelding

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 18:01

UMayDream schreef:
Ik lees al een poosje mee, maar hierbij ook eens wat foto's van mijn kant.
't zijn niet de meest geweldige foto's ever, schemer + mist = bagger kwaliteit maar 't is te doen :D
't zijn foto's van vorige week van ik op m'n bijrijdpaard en 't rijden ging zachtsgezegd niet goed. :o Maargoed, deze keer had ik een fotograaf mee dus dan zal ik die foto's gebruiken ook, haha. :+

Eigen commentaar: handen te breed en te laag, slechte gewoonte en doe ik veel. Mogen dus meer bij elkaar en hoger, hakken mogen ook iets meer uitgedrukt. Dit was net even een halsstrekmomentje, ben verder wel tevreden over het beeld, halsstrekken is iets wat ze moeilijk vind en waar we nog niet zolang mee bezig zijn. Tot mijn grote vreugd gaat het steeds beter en makkelijker! Ze mag hier van mij nog wel lager, maar voor zo'n slechte dag, ben ik tevreden met dit beeld.
[ Afbeelding ]

Wazige foto, reed net dicht langs de fotograaf dus ook geen compleet beeld. Kan jullie wel vertellen dat ze actief genoeg is, is ook wel te zien denk ik. :+ Ze mag er van mij hier iets meer doorheen, ik moet mijn teugels korter nemen, niet voorover vallen (groot struikelpunt) en niet mijn polsen knikken, schouders naar achter, hakken mogen ook weer meer uitgedrukt. Handen zijn hier wel hoger en dichter bij elkaar.
[ Afbeelding ]

Dat was m'n eigen commentaar, ben daar niet zo goed in dus sorry als 't niet goed genoeg is. :o Ben benieuwd of jullie hier wat mee kunnen, ondanks de mindere kwaliteit foto's!

En ik zal 's kijken of ik binnenkort wat betere foto's kan krijgen. :)

Goed, poging 2. ;)

Foto 1: ze was de hele tijd al druk en gespannen, onder me wegrennen etc. Daarom heb ik geprobeerd wat rustmomentjes te creeëren dmv halsstrekken en ik heb het idee dat dat hier aardig is gelukt. Ze toont hier ontspannen maar omdat ze zo aan het klieren was, is ze nog niet laag genoeg.

Foto 2: ze liep hier over haar tempo, lijkt ook of ze haar hoofd ietwat kantelt. Mijn teugels mogen korter, denk dat zij dan ook nog wat dieper/ronder zal gaan lopen.

Beter? :)
(als het nog niet goed is, zou dat dan op een normale manier kunnen worden aangegeven? dan kan ik er ook wat meer mee.. :j )

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 19:25

Kyana18 schreef:
Oude paardje, enige keer dat ze echt fijn liep..
[ Afbeelding ]

Wat bedoel je met "enige keer dat ze echt fijn liep.."?
Was ze nooit ontspannen, liep ze hard of juist traag? Of nooit nageeflijk?

Op de foto vind ik de aanleuning best oke lijken. Je kunt wel zien dat ze op de voorhand loopt, wat ook nog eens extra word versterkt door de schuine foto.

Laat ik ook eens wat foto's plaatsen.
Info: 6 jarige ruin, sinds 4 weken van mij, dus een prille combinatie.
Heel in het begin was het zoeken hoe en wat, maar het gaat nu al wat lekkerder.
Hij heeft wel een fijne aanleuning, maar kan soms juist duiken en ontzettend rond worden of juist z'n nek naar voren steken (dit heb ik dan liever, dan heb ik namelijk nog wel contact)

Hij loopt hier best actief, hier werken we op dit moment het meeste aan. Ik kukkel naar voren en mijn benen gaan naar achter.
Aanleuning ziet er best fijn uit zo, behalve mijn binnenhand
Afbeelding

Niet zo actief, maar wel fijn beenwerk en een fijne aanleuning.
Afbeelding

Stap.
Afbeelding

Galop is echt ons werkpunt. Het is duidelijk mijn minst goede gang en blijkbaar van hem ook. Hij maakt zich snel scheef en ik vind het lastig op hem "uit te zitten"
Ik heb daar niet echt een goede foto van en op deze ben ik ook helemaal niet trots... maar vooruit:
Afbeelding

Ik hoop, zeker voor de galop, wat handige tips en opmerkingen te ontvangen. Afgelopen week heb ik wel gewerkt met het thema "Open, vooruit en omhoog" :D

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 19:42

Ik kom ook weer eens om het hoekje kijken en foto's posten.
Ze liet nog niet helemaal los, vooraal rechter kaak. Was na 2 weken weinig en niet serieus gereden te hebben.
Helaas ook weer niet verder op kunnen pakken gezien ze nu al een week niet goed loopt ivm spijker in de hoef.

Afbeelding
Galop is ons grote probleem. Sinds ze bevangen is geweest kon ze niet meer aanspringen in de rechter galop en had ze geen balans/kracht meer ervoor.
Ik moet op mn billen zitten en het lijkt alsof ik mijn handen wat vast zet.

Afbeelding
Peep vind ik fijn hier. Zelf hakken uitdrukken en recht op zitten.
Mischien ook handen wat meer dragen.

Afbeelding
Voor me kijken. Vind Peep wel fijn lopen hier en nette houding.
Begin van het wijken/opzij voor druk van been.

Afbeelding
Nety been gebruik alleen oogt wat strak.

Afbeelding
Netjes alleen teugels op maat houden

Afbeelding
Rug en hals houding vind ik erg netjes. Ik moet recht blijven zitten en benen lang maken.

Ben beniwu wat jullie vinden.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 20:45

Nefertarie
Op je foto´s zie ik een paard wat eigenlijk niet lekker erdoor heen loopt, ik lees dat je sinds 4 weken een combi bent met dit paard en voor die tijd ziet het er echt niet verkeerd uit!

Op foto 1 loopt hij inderdaad erg lang, dit zou je kunnen oplossen met heel veel tempowisselingen.
Wanneer je opstapt moet hij eigenlijk meteen al aan het werk, hij kan de overige 23 uur niks doen.
Ik zou meteen al die activiteit in stap opzoeken, in stap kun je dan ook al met de halshouding aan de gang, neem hem eens wat langer en dan weer korter.
Stap eens een pasje harder en weer terug.

In draf hetzelfde, reactie is dan wel erg belangrijk! Naar voren is naar voren.
Het is zeker niet erg om af en toe wat ophoudingen te maken hoor, als je daarna maar weer ontspant.

Probeer in de galop je hakken goed uit te drukken en hem met jouw zit naar voren te duwen, dénk galop, dénk naar voren.

Hopelijk heb je wat aan mijn tips, succes verder!

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 21:03

aranka123 schreef:
Ik ben ook wel heel benieuwd wat jullie van ons vinden:
Info: kwpn-merrie van 7 jaar. 1x per maand les. 2 jaar een combinatie.
Eigen commentaar:
Ze mag vaak wel wat actiever. Ik heb ook een beetje een kapstok-voetje, maar dit is moment-opname. :)

[ Afbeelding ]

Voor een beter beeld, een paar foto`s erbij:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

kim_hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 01:40

bertie schreef:
Citaat:
Steigeren doet ze wel eens als ze het er heeeeel erg niet mee eens is! Achterwaarts bijvoorbeeld, als dat met teveel spanning gebeurd, kan ik beter maar gelijk weer voorwaarts rijden want dan komt ze wel omhoog.
maar met die KN was halthouden al een drama, ik deed klein beetje binnenbeen voor stelling en nageeflijkheid, bam komt zo omhoog. Gekke knol.

Een paard heeft eigenlijk maar één reden om omhoog te komen.
Dat is dat er ergens energie is (vraag me niet waarom), en dat die energie aan de voorkant geen ruimte krijgt om voorwaarts te bewegen. Het paard wordt aan de voorkant tegengehouden, en dan is er nog maar één uitweg: omhoog.

nouja, niet zo gek toch dat ze vreemd reageert, een zadel dat met recht STUK is, ik kan mezelf wel voor mn kop slaan dat ik t nooit gemerkt had.. Maarja daar heb ik nu natuurlijk niks aan, overigens probeer ik het achterwaarts met normaal teugelcontact te doen.
Geen trekwerk, dan ben je fout bezig.
Ik probeer er vooral aan te werken mn handen stil te houden, dat ze mn hand volgt vanuit zit+been.
Maar heb haar nu al dik 2 weken niet gereden met een fatsoenlijk zadel.
Van de week wel zonder zadel mét bontje, ging wel oke.
Alleen hobbel ik alle kanten op in draf, dus het was vooral stap werk en later een galopje, waar zo overigens stofzuigend (bijna dan) rond ging!

Texasenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 01:44

cp112 schreef:
Zo, nu mijn eigen paard.
Nuadhu is m'n 4 jarige hengst. We starten sinds dit seizoen in de B.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Ik maakte hier net even een ophouding met mijn binnenhand (die pakte hij toe af en toe vast, is inmiddels over, binnenbeen aan, binnenhand een ophouding en als hij dan weer netjes inboog, door nek en kaak, weer ontspannen)
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

PRACHTPAARD !!! :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 10:01

UMayDream schreef:
UMayDream schreef:
't zijn niet de meest geweldige foto's ever, schemer + mist = bagger kwaliteit maar 't is te doen :D
't zijn foto's van vorige week van ik op m'n bijrijdpaard en 't rijden ging zachtsgezegd niet goed. :o Maargoed, deze keer had ik een fotograaf mee dus dan zal ik die foto's gebruiken ook, haha. :+

Eigen commentaar: handen te breed en te laag, slechte gewoonte en doe ik veel. Mogen dus meer bij elkaar en hoger, hakken mogen ook iets meer uitgedrukt. Dit was net even een halsstrekmomentje, ben verder wel tevreden over het beeld, halsstrekken is iets wat ze moeilijk vind en waar we nog niet zolang mee bezig zijn. Tot mijn grote vreugd gaat het steeds beter en makkelijker! Ze mag hier van mij nog wel lager, maar voor zo'n slechte dag, ben ik tevreden met dit beeld.
[ Afbeelding ]

Wazige foto, reed net dicht langs de fotograaf dus ook geen compleet beeld. Kan jullie wel vertellen dat ze actief genoeg is, is ook wel te zien denk ik. :+ Ze mag er van mij hier iets meer doorheen, ik moet mijn teugels korter nemen, niet voorover vallen (groot struikelpunt) en niet mijn polsen knikken, schouders naar achter, hakken mogen ook weer meer uitgedrukt. Handen zijn hier wel hoger en dichter bij elkaar.
[ Afbeelding ]

De foto's zijn jammer genoeg niet goed genoeg om te beoordelen. Er staat alleen maar een stukje van het paard op, terwijl je het hele paard moet zien om er iets van te kunnen zeggen. Een tip bij de eerste foto: ook al ben je hals strekken aan het doen, niet je handen op je bovenbenen zetten. Daar maak je ze veel te sterk mee. Als je wilt dat ze naar beneden gaat hand mee naar voren.
Foto 2 kantelt het paard idd met het hoofd. Probeer meer met je been te rijden dan met je hand. De kant waar hij vasthoudt los te laten en het met je been op te lossen. Je handen mogen van mij wat lager (bij de schoft) en je binnenhand is te strak. Je paard "hangt" aan je hand dus je hebt te weinig impuls. Veel schakelen en probeer terug te rijden op je zit.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 12:57

JoycexLynn12 schreef:
Nefertarie
Op je foto´s zie ik een paard wat eigenlijk niet lekker erdoor heen loopt, ik lees dat je sinds 4 weken een combi bent met dit paard en voor die tijd ziet het er echt niet verkeerd uit!

Op foto 1 loopt hij inderdaad erg lang, dit zou je kunnen oplossen met heel veel tempowisselingen.
Wanneer je opstapt moet hij eigenlijk meteen al aan het werk, hij kan de overige 23 uur niks doen.
Ik zou meteen al die activiteit in stap opzoeken, in stap kun je dan ook al met de halshouding aan de gang, neem hem eens wat langer en dan weer korter.
Stap eens een pasje harder en weer terug.

In draf hetzelfde, reactie is dan wel erg belangrijk! Naar voren is naar voren.
Het is zeker niet erg om af en toe wat ophoudingen te maken hoor, als je daarna maar weer ontspant.

Probeer in de galop je hakken goed uit te drukken en hem met jouw zit naar voren te duwen, dénk galop, dénk naar voren.

Hopelijk heb je wat aan mijn tips, succes verder!

Bedankt voor je reactie!

Actie- reactie is inderdaad het belangrijkste punt om mee aan het werk te gaan.
Ik heb wel gemerkt dat te veel doen bij hem averechts werkt. Van een tikje met de zweep is hij ook helemaal niet onder de indruk! Hij verstart er eerder van, dan dat hij naar voren schiet.
Op zijn schouder werkt nog het beste, maar sinds deze week begint hij meer reactie te vertonen op mijn been.
Voor hem natuurlijk ook allemaal wennen en nieuw.

Iemand anders nog tips of aanwijzingen??

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 16:32

Nefertarie:
Het valt mij erg op dat hij stijf beweegt. Zelfs op de foto zie ik een paard dat z'n achterbenen wel erg recht houd. Dat geeft wel problemen in z'n aanleuning. Stijfheid kan sparing zijn van z'n lichaam, maar het kan ook aangeleerd zijn.

Ga hem uitdagen om te buigen. Keertje verruimen op de volte, volte openen en sluiten, een franse slangevolte, achtjes, S-en. Slinger in de bocht z'n binnenbeen er maar een keer echt onder. Rij je hoeken wat dieper dan hij wil.

Marlis:
Wat is jou Peep een ontzettend lekker ding. Doe mij 100 van zulke paarden :)
Zo lekker ruim en ondanks de aanwezige spanning, loop ze wel al een beetje over d'r rug te willen. D'r hals is wat dun, maar dat zijn groei-spieren.
Probeer voor de galop eens aan te springen vanuit een figuur. Neem bv een volte 10 meter. Slinger d'r binnenbeen er iets extra in. Op het moment dat je voelt dat ze daarin gaat doorgrijpen. Klein ophoudingkje met je hand. Galopshulp en volte verlaten. Zo maak je het net iets makkelijker om dat been te laten door springen. (Dit is ook een goeie voor opwaartse galop).

Je kunt ook aanspringen vanuit het wijken. Neem een oefening waarbij je het vooruit bewegende been al wat hebt geactiveerd.

Aranka:
Ik heb maar 1 advies. Durf, ga, schitter en activeer. Het is zo tammetjes en beleefd allemaal.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 17:26

@veulen84: ja helaas elke keer als we opbouwen krijgt ze weer wat. Eind van het zomer seizoen een einshus been doordat ze over het hek gehaagd was, nu vorige week een spijker in de hoef. Het is al uitgesneden maar morgen de dierenarts et ook maar weer bij. Is spieren moeten meer erop.

We hadden tijdens de lessen een trucje gevonden voorde galop. Als het binnen Been net naar voren gaat de galop hulp geven en dan zit ze vaak goed. Maar dat lukt me alleen met hulp van de grond.

Bedankt voor je compliment over Peeps.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 20:20

Babootje schreef:
UMayDream schreef:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

De foto's zijn jammer genoeg niet goed genoeg om te beoordelen. Er staat alleen maar een stukje van het paard op, terwijl je het hele paard moet zien om er iets van te kunnen zeggen. Een tip bij de eerste foto: ook al ben je hals strekken aan het doen, niet je handen op je bovenbenen zetten. Daar maak je ze veel te sterk mee. Als je wilt dat ze naar beneden gaat hand mee naar voren.
Foto 2 kantelt het paard idd met het hoofd. Probeer meer met je been te rijden dan met je hand. De kant waar hij vasthoudt los te laten en het met je been op te lossen. Je handen mogen van mij wat lager (bij de schoft) en je binnenhand is te strak. Je paard "hangt" aan je hand dus je hebt te weinig impuls. Veel schakelen en probeer terug te rijden op je zit.[/quote]

Dankje voor je reactie! Ik zal volgende keer zorgen voor betere foto's. :j Ik heb indd de neiging m'n handen/armen vast te zetten, slechtslecht. Vandaag wel weer een fijne les gereden en indd bezig geweest met de overgangen en terugrijden op zit. :) Ik zal proberen mijn binnenhand minder strak te houden, iets wat ik wel erg lastig vind maar ik merk dat 't paard wel meer ontspant als ik dat ook doe.

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 20:47

Afbeelding
Ik vind dit wel een fijn beeld. Misschien iets meer loslaten, maar het beengebruik is goed.

Afbeelding
Ook dit vind ik een ontspannen beeld. (Is niet zo goed te zien van voor)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 23:18

nadja15 schreef:
[ Afbeelding ]
Ik vind dit wel een fijn beeld. Misschien iets meer loslaten, maar het beengebruik is goed.

[ Afbeelding ]

Het achterbeen wordt naar achteren opgenomen. De staart lijkt wat hoog, en scheef naar links.
Ik mis ruimte aan de voorkant, er lijkt vooral ruimte aan de achterkant.
Zou het graag andersom zien. :)

SaSalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 23:30

Ben wel benieuwd wat jullie hiervan vinden. Ik reed dus met halster. Ik was wel serieus bezig met dressuur, vind ook dat hij aardig lekker loopt. Ik hoef ook met halster maar een beetje druk te geven, en hij zoek mijn hand al op. En oej oej, mijn cap. Is serieus (ik sweer het) mijn alles eerste keer zonder cap op een paard. Maar ik had eerst een soort van fotoshoot, en daarna er nog even op gestapt, HELEMAAL VERGETEN..

Afbeelding

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 23:31

cindybijl schreef:
Ik probeer ook wat te plaatsen en ben heel benieuwd naar feedback!
Ik zou heel graag tips en hoop dat we op de goed weg zijn..

http://youtu.be/CtXnAPA5Jc8

Hoi,

ik vind de draf heel stug, je kunt niet echt lekker méézitten.
Hoe komt dat?

En die linkergalop .. je werkt zó terug met je binnenhand, dat je paard haast wil omspringen achter. :=
Dat is heel duidelijk te zien in het begin van het filmpje.

Je lijkt ook liever rechtsom te galopperen, dat gaat vast fijner..

Een terugwerkende binnenhand zorgt ervoor dat het binnenachterbeen niet kan ondertreden. Terwijl dat in de galop juist ZO nodig is. Om lengtebuiging te krijgen.
Op beide handen werk je terug met je binnenhand, maar vooral in de linkergalop leidt dat nu al echt tot een probleem.

Een binnenhand die open is geeft ruimte voor het binnenachterbeen om verder onder te treden.
Lengtebuiging krijg je niet door te 'vragen' met een binnenhand - want dat blokkeert juist .. Lengtebuiging krijg je door te FACILITEREN met je binnenhand.. te GEVEN, dus. Mét ondersteuning door je binnenbeen.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 23:33

SaSalover schreef:
Ben wel benieuwd wat jullie hiervan vinden. Ik reed dus met halster. Ik was wel serieus bezig met dressuur, vind ook dat hij aardig lekker loopt. Ik hoef ook met halster maar een beetje druk te geven, en hij zoek mijn hand al op. En oej oej, mijn cap. Is serieus (ik sweer het) mijn alles eerste keer zonder cap op een paard. Maar ik had eerst een soort van fotoshoot, en daarna er nog even op gestapt, HELEMAAL VERGETEN..

[ Afbeelding ]

Wat zit er onder die bontjes?
En vooral .. onder dat lage neusriembontje?
Waarom zijn die bontjes eigenlijk nodig?

SaSalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 23:36

Niks, is gewoon een halster :+

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 23:50

bertie schreef:
nadja15 schreef:
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Het achterbeen wordt naar achteren opgenomen. De staart lijkt wat hoog, en scheef naar links.
Ik mis ruimte aan de voorkant, er lijkt vooral ruimte aan de achterkant.
Zou het graag andersom zien. :)

ik weet niet of je het hebt gezien, maar het gaat hier om een tuigpaard. Ik weet niet of je wel eens op een tuiger hebt gereden? :) die zijn zo lastig om er lengte in te krijgen! Maar vond het voor eem tuiger wel een mooi beeld!
(niet negatieve reactie op jou ofzo, hoor!)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 00:02

SaSalover schreef:
Niks, is gewoon een halster :+

Ja, dat begrijp ik.
Maar om met een halster te rijden op het zachte deel van het neusbeen ..
dat vind ik niet fijn.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 00:04

Veulen84 schreef:
Nefertarie:
Het valt mij erg op dat hij stijf beweegt. Zelfs op de foto zie ik een paard dat z'n achterbenen wel erg recht houd. Dat geeft wel problemen in z'n aanleuning. Stijfheid kan sparing zijn van z'n lichaam, maar het kan ook aangeleerd zijn.

Ga hem uitdagen om te buigen. Keertje verruimen op de volte, volte openen en sluiten, een franse slangevolte, achtjes, S-en. Slinger in de bocht z'n binnenbeen er maar een keer echt onder. Rij je hoeken wat dieper dan hij wil.

Ook bedankt voor je reactie.
Dit soort oefeningen kunnen we de komende tijd wel mee gaan nemen. Hij is vooral nog onder de indruk van alle nieuwe dingen, maar zo langszamer hand moet dat beter gaan worden.
Ik heb de rest van de foto's nog even bekeken en deze foto is met iets meer achterbeen gebruik, alleen is het algemene beeld hier niet zo mooi, maar goed.
Hij lijkt hier meer actie te vertonen, alleen komt dan zijn hoofd meer omhoog.

Afbeelding