Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Lizzii schreef:vooruit dan maar ook enkele foto's en een kort filmpje.
Eerst wat voorgeschiedenis : Epilot mijn paard is een BWP, 8 jaar oud. Op 4 jaar zadelmak gemaakt en nadien enkele maanden gereden door een amazone die hem erg "hard" aanpakte. Maar ja daar sta je dan als B ruiter tegenover iemand die op dat moment intermediair reed![]()
Dressuur hoefde daarna niet zo nodig meer voor mij, dan maar wandelen. Door andere bezigheden en ook een beetje geen zin meer, stond hij nu dus al 2 jaar jobloos in de wei. Sinds 2 weken zijn we terug begonnen, eerst aan de longe, de dubbele longe en dan vandaag voor het eerst er weer op
Ik moet eerst nog wat aan zijn conditie werken maar binnen enkele weken beginnen we ook terug met lessen want we moeten dus van 0 beginnnen.
Losstappen, hij heeft de neiging om zich vast te zetten, zelfs zonder teugeldruk houdt hij zijn hoofd dan in een pose. Na een tijdje ging dat al wat beter.
wat is mijn houdingen wat kunnen foto's confronterend zijn! Toch een happy paardje hier en daar doe ik het voor!
En nog een kort filmpje, Ikzelf zit nog lang niet stabiel, handen bewegen teveel en de aanleuning is erg onregelmatig, maar ik was erg tevreden met zijn inzet en wat is hij toch braaf met zo'n wiebelende ruiter op zijn rug![]()
Dubai_x3 schreef:bertie schreef:Wat me als eerste opvalt, en waar ik me echt zorgen om maak is dat je niet consequent met helm rijdt.![]()
Vooral als je zegt dat je er maar zo naast kunt liggen vind ik dat maar heel griezelig.![]()
Ik ben sowieso voor ALTIJD met helm op. Better safe than sorry.
Ik weet het, ik neem het mezelf elk jaar voor hem steeds op te zetten. Maar het komt er zelden van, tenzij ik springles heb. Slechte gewoonte maar een gewoonte is een gewoonte :p Heb tot nu toe geluk gehad dat ik steeds val als ik er wel een op heb.
Sjolvir schreef:Niets hoor, het ligt aan de mods.Snapte die balk trouwens niet. Wat hebben jullie uitgespookt terwijl ik weg was?
Sjolvir schreef:Ben momenteel bak loos, vereniging zit op slot.
Kan dus niet rijden.
Dus heb ik maar besloten van de nood een deugd te maken en dat te doen wat al lang de bedoeling was,
maar steeds naar achteren werd geschoven, want ik ging steeds rijden.
Bit vond hij de eerste keer nog heel gek (bokkebitje) dit is 3e x in het tuig (nu voor het eerst hele tuig).
Hij zakt wat te makkelijk in zijn hoofd hals houding.
Je hebt niet tot nauwelijks iets in je handen, dus hij hangt dan niet.
Echter wil ik hem ook niet teveel opjagen, met mennen, aangezien hij met longeren etc. ook ineens
uit zijn dak kan gaan (en dan wordt het denk ik voor mij op mijn knieen mee skieen,
dan heeft hij allicht leuke hoofd hals houding, maar ik ben dan bont en blauw),
dus wil het met heel veel rust doen.
Maar hij moet dan niet voor gediplomeerd stofzuiger gaan spelen![]()
![]()
Echter met de zweep aandrijven gaat lastig, kan hem wel er voor aan de kant zetten,
dat vind hij totaal niet erg.
Maar hij kan ineens zeg maar het niet snappen en dan in de opzij of achteruit gaan en dat is
bij mennen grote hele grote FOEI!
Iemand daar tips voor, want ook hier heeft dat weer alles te maken met aanleuning.
Hij moet trotser en blijer lopen!
Maar hoe doe ik dat?
bertie schreef:Ja die eerste foto, achter de teuge. Dus niet aan de hulpen.
Wat jammer dat je paard zo 'hard' is aangered3en.
ik zie op deze foto wél dat je je hand naar voren doet, en je paard uitnodigt om je hand te volgen.
Die tweede foto is nog niet op Olympisch dressuurniveau.![]()
Maar dat hoeft ook niet.
Ik vind dit wél een mooi uitgangsbeeld! Al veel meer naar je hand toe!![]()
En het filmpje: fijne beweging. Misschien iets gehaast, maar wel los.
Al met al een goed uitganspunt!
Lizzii schreef:Hij is erg gevoelig in zijn mond en bij het minste contact , of zelfs helemaal geen, kruipt hij achter de teugel maar daar werken we aan![]()
Hier een kort filmpje hoe hij toen gereden werd. Het meisje reed haar eigen paarden ook al heel jong naar een hoog niveau (6 jarige die al de figuren van een ZZ proef moesten lopen![]()
Wij gaan niet voor een olympische titel gelukkigHeb ook niet echt de bedoeling om nog wedstrijden te gaan rijden en dat geeft eigelijk wel een rust, geen druk, het hoeft niet allemaal zo nodig. Maar ik wil het wel goed doen, voor het plezier, zo goed mogelijk
Dus ik ga de komende weken wel erg aan mijn houding werken
We hebben ook een fijne instructeur gevonden (bijna net zo fijn als jij Bertie![]()
Hier nog een heel kort filmpje van gisteren, wat was ik fier op hemNet voor hij dat huppeltje maakt (en dat maakte hij omdat ik hem beloonde) liep hij heel even mooi over de rug, en ik voelde het
![]()
Sjolvir schreef:Lizzii, het 2e filmpje.
Is het niet fijner als je paard iets correct doet om dat netjes af te werken en hem zo te belonen?
Dus rustige gelijkmatige overgang?
Ik snap je intentie wel, hij doet het braaf, snoepje, maar nu krijg je hele rare storende overgang.
Tegen de tijd dat paard snoepje krijgt is het stukje braaf al weer tijd geleden en in vergetelheid bij het paard.
Nu ben je zo gefocussed op het braaf stukje, dat je vervolgens in onbalans een overgang rijdt, dat is zonde.
Lizzii schreef:Sjolvir vind het ook wel echt een leuk filmpje, wat volgt hij je hand mooi! Rijdt je hem ook echt aangespannen?
Sjolvir schreef:Lizzii, het 2e filmpje.
Is het niet fijner als je paard iets correct doet om dat netjes af te werken en hem zo te belonen?
Ik snap je intentie wel, hij doet het braaf, snoepje, maar nu krijg je hele rare storende overgang.
Tegen de tijd dat paard snoepje krijgt is het stukje braaf al weer tijd geleden en in vergetelheid bij het paard.
Nu ben je zo gefocussed op het braaf stukje, dat je vervolgens in onbalans een overgang rijdt, dat is zonde.
Je hebt wel hele leuke merrie hoor, lekker kittig dier!
bertie schreef:Sjolvir schreef:Lizzii, het 2e filmpje.
Leuk, zoals jij het verwoordt!
Lizzii schreef:Sjolvir schreef:Lizzii, het 2e filmpje.
Je hebt wel hele leuke merrie hoor, lekker kittig dier!
Je hebt gelijk Sjolvir maar ik rij met clicker (ik roep kort X) nét op het exacte moment dat hij het goed doet. Dit was de eerste keer dat hij mooi over de rug liepEn dus was ik al heel tevreden met 2 pasjes. Eens hij een oefening door heeft (in dit geval dus over de rug lopen) dan verlengen we het en beloon ik dus pas na 5 passen , dan 10 , dan een hele volte en dan hoeft het niet meer echt zo uitdukkelijk en kunnen we eerst mooi een correcte overgang rijden, en pas nadien belonen, zo werken we stapje voor stapje...
![]()
het is een ruin, en ik vindt hem ook erg leuk hoor
Sjolvir schreef:Sorry voor de geslachts verandering.
Clicker heb ik niet gehoord, maar ook niet op gelet met het filmpje, moet ik bekennen.
In hoeverre is jouw paard bevestigd in het clickeren, met click al als beloning?
Want ook dan zou ik er voor kiezen op dat moment te clicken (hoe heb je die overigens vast?
want je zit ook met je teugels?) en dat als beloning te zien.
Vond het zo jammer dat je mooi stukje nu eigenlijk rommelig afsloot.
Waardoor de voerbeloning eigenlijk heel los komt te staan van de click.
plientjedres schreef:plientjedres schreef:ik doe ook een keer mee.
ookal geef ik meer na dan mijn paard en blijf ik spastice voetjes hebben.
let wel het is een tuiger dus over het algemaan een iets hogere halshouding.
Ja hier heb ik zeker wat aan. Mischien had ik voor de duidelijkheid er even bij moeten zeggen dat dit een middendraf was.
Maar ik ga zeker op de aanluining letten, maar de haf loopt toch gewoon op de loodlijn?
Wat zie ik over het hoofd?
Lizzii"
[quote="bertie schreef:Sjolvir schreef:Lizzii, het 2e filmpje.
Leuk, zoals jij het verwoordt!
bertie schreef:Ah, X .. Inge!![]()
En dan nu uitbouwen met de bridge ..
Net zolang tot je door kunt blijven rijden, en niet hoeft te stoppen!
Lizzii schreef:bertie schreef:Ah, X .. Inge!![]()
En dan nu uitbouwen met de bridge ..
Net zolang tot je door kunt blijven rijden, en niet hoeft te stoppen!
Je hebt hem helemaal Bertie!!! Inge Teblick... ik heb het haar eigelijk nooit verteld maar in mijn omgang met paarden heeft zij toch wel een erg grote rol gespeeld! Vindt het spijtig dat ik haar dat nog nooit verteld heb eigelijk nu ik het zo bedenk