Zwaardere mensen te Paard deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: Zwaardere mensen te Paard deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 12:28

ik ben het volledig met je eens gummie! Die twijfel is precies de reden waarom ik met mn huidige gewicht toch nog niet op een paard stap, terwijl mijn absolute grens dus hoger ligt.
Maar alsnog kan je van mening zijn dat een paard meer kan houden dan die 10% of 15%, maar die mening lijkt niet te mogen bestaan of komt volledig door het feit dat je zelf te zwaar bent (of je dit nou bent of niet...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 13:08

@zwerte, beetje begrijpend lezen graag en in context. Komen we een stuk verder ;) En weer ontopic :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 13:14

Sees schreef:
Dus back on-topic: houden jullie de 10 - 15% van het eigen lichaamsgewicht aan als stelregel?

Ik weet eerlijk gezegd niet eens wat mijn paard weegt? Dat wordt echt gissen. Ik denk dat een heleboel mensen niet weten wat hun paard weegt. ik heb wel eens zo'n soort van centimeterband van pavo gehad, maar of dat klopt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 13:17

marjootje schreef:
Ik denk dat de 10% - 15% redelijk goed te gebruiken is, maar er zijn zeker uitzonderingen.
Zo had mijn vorige paard een gewicht van rond de 1100 kilo, ga ik daar uit van 15% dan kom ik op een gewicht van 165 kilo, dat kon hij echt niet hebben, en vind ik zeker niet kunnen.
Mijn huidige pony van 350 kilo komt op een gewicht van 52 kilo bij 15%, dat vind ik wel weer kunnen.
Dus ik denk dat je wel voorzichtig moet zijn met die regel, er zijn mensen die daar heel zwart/wit aan vasthouden omdat het als richtlijn word aangehouden, maar het klopt zeker niet altijd.

1100 kilo :oo Zo zeg, mijn hemel, ging dat om een trekpaard of een uit de kluiten gewassen kwpn'er :D
Ik denk ook inderdaad niet dat je op dat soort paarden de richtlijnen kunt aanhouden.
Ik had een zware ruiter op mijn paard, maar paard bleef struikelen en weigerde nog te lopen met haar op zijn rug. Dus we hebben maar afscheid van elkaar genomen.

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 13:18

Zwerte schreef:
ik ben het volledig met je eens gummie! Die twijfel is precies de reden waarom ik met mn huidige gewicht toch nog niet op een paard stap, terwijl mijn absolute grens dus hoger ligt.
Maar alsnog kan je van mening zijn dat een paard meer kan houden dan die 10% of 15%, maar die mening lijkt niet te mogen bestaan of komt volledig door het feit dat je zelf te zwaar bent (of je dit nou bent of niet...)

Ik denk dat iedereen hier uit gaat van zijn eigen bevindingen en mening om te bepalen wat de max is voor zijn of haar paard.
Maar als ik dan de 20% berekeningen loslaat op mijn 3 eigen paardjes, en mijn vorige paard, dan kom ik toch tot de conclusie dat daar gewichten uitkomen die wel erg aan de hoge kant zijn.
En het lijkt mij toch dat iedereen snapt dat je met 220 kilo op geen enkel paard stapt, zelfs niet als hij 1100 kilo zwaar is, en 1,98 hoog, dat heeft niets meer met een eigen mening te maken, maar met gezond verstand.
Maar bij mijn tinker komt er 100 kilo uit, als iemand 85 weegt en er een zadel van 15 kilo op gooit kom je ook aan dat gewicht.
Dus het is duidelijk een richtlijn, die voor het ene paard/pony heel anders kan uitpakken dan voor een andere.

Ik heb ook wel eens iemand op een fjord zien rijden tijdens een demonstratie, ben er bij weggelopen, die persoon was echt heel zwaar en die fjord had het er heel moeilijk mee dat was zo duidelijk te zien.
Maar zo braaf als hij was deed hij netjes wat er van hem gevraagd werd, dat noem ik de kop in het zand steken.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 13:24

Mindim schreef:
@zwerte, beetje begrijpend lezen graag en in context. Komen we een stuk verder ;) En weer ontopic :)

Pardon? Zou je dit even kunnen toelichten? Ik begrijp namelijk niet waar dit op doelt. Met iets meer respect reageren zou je niet misstaan.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 13:26

gummie schreef:
Als er verschillende richtlijnen gegeven worden, wat maakt dan dat je voor de ene of de andere kiest? Heeft dat te maken met eigen belang, belang van het paard, gevoel? Is dat dan niet wat bepalend is? Mijn motto is: bij twijfel altijd kiezen voor het meest gunstige voor het dier.

Dat ben ik vollédig met je eens!! Ik had overigens nog nooit gehoord van 20%, ik vond 15% voor MIJN paarden al twijfelachtig aangezien ik altijd de 10 - 12% stelregel heb gehoord. Overigens kom ik met mijn hafje daar ook wel iets overheen hoor :o. Ik zou graag mijn heren een keer officieel laten wegen.

Zwerte schreef:
Als je twijfelt kan je idd beter voor de 15% gaan. puur uit belang voor het paard aangezien minder altijd beter zal zijn.
Maar wat is er zo verkeerd aan je eigenbelang meenemen in je afweging? Dat doet IEDEREEN aangezien we allemaal met onze konten op een paardenrug gaan zitten. Minder is beter, dus er helemaal niet op zitten is nog beter! Dat we er wel op gaan zitten is al een compromis.
Zolang er geen betrouwbare lange termijn onderzoeken zijn die aangeven hoeveel gewicht FEITELIJK teveel is, blijft het een kwestie van meningen en overwegingen.

Ik heb aan het begin van de discussie gezegd dat voor mij persoonlijk 100 kilo de absolute grens is. Daarboven ga ik op geen enkel paard zitten, daaronder ga ik het weer overwegen. Toevallig zit ik daar nu onder, maar ik stap nog niet op een paard. Ik heb mijn eigen (nog niet ingereden) 6 jarige bakbeest (grof, rondgeribt, sterke rug, sterke benen en 1.75) bij huis staan maar no way dat ik daar met dit gewicht op ga. Die gaat een vriendinnetje van 65 kilo inrijden en ik ga er pas op onder de 90 kilo. Mocht hij daar moeite mee hebben (het dier is extravert en geeft veeeeeeel aan) dan stap ik net zo snel weer af.
Daarmee neem ik uiteraard mijn eigenbelang mee in de afweging maar het welzijn van het paard staat bij mij op nummer 1. Het vervelende is alleen dat dit niet zo wordt gezien omdat ik wellicht iets ruimere marges aanhoud en elk paard individueel bekijk om te oordelen of mijn gewicht kan of niet. Als je dat doet als je slank/lichter bent is het goed, dan kan je blijkbaar de situatie beter inschatten dan wanneer je zwaarder bent.

Het is altijd jouw goed recht om ruimere marges aan te houden of te doen wat jouw goeddunkt :j . Er zullen echter altijd mensen die daar anders over denken. En ook dát is niet erg, als men elkaar maar respecteert. Ik heb ook altijd een dubbel gevoel als ik door het bos hobbel met een los teugeltje en ik zie een ruiter en paard in vol ornaat (hulpteugel, passoabit bv, sporen e.d.) maar goed je weet de achtergrond niet altijd. Als ik mensen wel ken, zou ik best kunnen vragen waarom ze iets op de manier doen waarop ze het doen. Ik probeer dan wel open te staan voor de mening van anderen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 13:26

gummie schreef:
Mijn mening is dat het belang van het paard bij twijfel altijd zwaarder dient te wegen, omdat de ruiter degene is die de beslissingen neemt, de keuzes maakt, het heft in handen heeft... terwijl het paard niet mee kan beslissen. Ik vind de verantwoordelijkheid keuzes te maken in het belang van het paard groot, vanwege de onmacht van het paard als het gaat om keuzes maken en beslissingen nemen.
Het paard is in dat opzicht ondergeschikt aan en afhankelijk van de ruiter.

Hier ben ik het volledig mee eens.

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 13:27

Mindim schreef:
marjootje schreef:
Ik denk dat de 10% - 15% redelijk goed te gebruiken is, maar er zijn zeker uitzonderingen.
Zo had mijn vorige paard een gewicht van rond de 1100 kilo, ga ik daar uit van 15% dan kom ik op een gewicht van 165 kilo, dat kon hij echt niet hebben, en vind ik zeker niet kunnen.
Mijn huidige pony van 350 kilo komt op een gewicht van 52 kilo bij 15%, dat vind ik wel weer kunnen.
Dus ik denk dat je wel voorzichtig moet zijn met die regel, er zijn mensen die daar heel zwart/wit aan vasthouden omdat het als richtlijn word aangehouden, maar het klopt zeker niet altijd.

1100 kilo :oo Zo zeg, mijn hemel, ging dat om een trekpaard of een uit de kluiten gewassen kwpn'er :D
Ik denk ook inderdaad niet dat je op dat soort paarden de richtlijnen kunt aanhouden.
Ik had een zware ruiter op mijn paard, maar paard bleef struikelen en weigerde nog te lopen met haar op zijn rug. Dus we hebben maar afscheid van elkaar genomen.

Afbeelding

Clydesdale :D

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 13:39

Marjootje, wát een lange benen!!

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 14:13

Mindim schreef:
Torius16 schreef:
Laten we het wel leuk houden en niet teveel op de man/vrouw persoonlijk spelen aub.
Idd vind ik de max van 75/90 kg ook te star. Je moet kijken naar het paard en de ruiter.
Er zijn genoeg ruiters die iets te zwaar zijn maar hun paard absoluut niet in de weg zitten en ruiters die licht zijn, maar zo flexibel als een braziliaans hardhouten deur en hun paard dus wel in de weg zitten.
Daarbij als ik even een vergelijk maak met bijv. auto's een Jeep mag toch ook meer laden en trekken dan een Peugeot 106?
Dat heeft te maken met het gewicht en de bouw van de auto.
Zal je bij de tweede auto het zelfde gewicht er in zetten c.q. achter hangen als bij de eerste auto dan krijg je geheid problemen.
Dat geld voor auto's, paarden, mensen etc. Te zwaar beladen is niet goed, maar verkeerd beladen, ondanks minder gewicht ook niet.
Een slecht passend zadel kan bij een lichtgewicht meer schade aan de paardenrug aanbrengen dan een goed passend zadel met een zwaarder iemand er op.
Maar goed we zijn er wel over eens dat er grenzen zijn. 105 kg op een hafje zie ik ook niet zitten....!

Wie zegt dat het verkeerd rijden van dunne ruiters wel goed is dan?
Ja een slecht passend zadel met een dun iemand er op kan enorme schade aanrichten bij een paard, kun je nagaan wat de druk is van een te zwaar iemand op een slecht passend zadel.
Het is vanzelf niet zo dat alle te zware ruiters, fantastische ruiters zijn met dito zit en tuig. Ga eens op de gemiddelde wedstrijd kijken, hoeveel er op de lepel zitten. Het is ook niet per definitie dat dunne ruiters met slecht tuig, niet kunnen rijden en op hun paard zitten te plukken. Jammer dat dat constant wordt gezegd.

Zeg ik dat dan? Ik hoef niet op de gemiddelde wedstrijden te gaan kijken, die rij ik al en jureer ik al. Feit is wel dat ik moet jureren wat ik zie qua oefeningen, niet op harnanchement en uiterlijk ruiter......Vind alleen dat hier te zwart/wit gekeken wordt niet meer en niet minder.
En niks ten nadele: maar het gros van de ruiters bespaart op budget paard/harnanchement/kleding etc. een paar uitzonderingen daar gelaten.

brenndaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 14:36

freeride schreef:
Het moeilijke van de steeds zwaarder wordende mens vind ik het volgende:
In pak 'm beet 15 jaar tijd is het aantal mensen met overgewicht drastisch gestegen, maar ook de tolerantie hiervoor, toen ik nog jong was( lang geleden) was een dik kindje in de klas een uitzondering, maar ook toen al werd ons geleerd dat zo'n kindje niet gepest mocht worden, dat kindje was ook gewoon een kindje simpel gezegd...om nu niet grof te worden, ging het daar volgens mij al mis, de tolerantie tegenover alles dat buiten normaal valt, is uit de hand gelopen, and big time als je het mij vraagt, tegen een slanke persoon wordt steeds zomaar gezegd, ja, maar JIJ bent echt DUN, terwijl het andersom not done is....deze tolerantie is ontstaan vanuit een onterecht medelijden voor alles dat buiten normaal valt,
en inmiddels is de tolerantie zelfs doorgeslagen de andere kant op, want er zijn nu minder slanke mensen dan te zware mensen....op die manier veranderd dus ook de norm voor wat normaal is, en de vraag is nu: hoe gaan we de grens weer terugbrengen naar gewoon gezond gewicht, en gaat dat ooit nog wel gebeuren? wat moet er allemaal nog ontstaan aan medische problemen,enorme stijgingen in ziektekostenverzekering arbeidsongeschiktheid en dergelijken, voordat het slechte voedsel verboden wordt, of zelfs het te dik zijn? de mensheid werkt zichzelf op deze manier echt naar de knoppen, en het handjevol mensen dat er uiteindelijk overblijft dat wel nog gezond is zal opdraaien voor de te zware meerderheid.

Het is al een aantal berichten terug maar hier wil ik toch echt even op reageren. TUURLIJK mag een dik kind niet gepest worden?? Echt ik snap deze uitspraak echt niet hoor?? Een kind heeft het vaak zelf niet in de hand als hij te dik is hoor... :S Ik vind dit echt heel raar dat jij niet snapt dat je dat kind niet mocht pesten?

Ik heb een keer een foto van jou gezien, freeride, en ik vond jou inderdaad erg dun. Misschien kun je een staande foto van jezelf plaatsen dat we het beter kunnen zien, jij wilt immers weten of jij te dun bent.. Volgens het BMI ben je sws te dun, maar dan heeft BMI opeens een lagere grens? Nou vind het echt een beetje vreemd hoor!!

Ik ben 1.67 en weeg nu 80 kilo, nog 5 er af en ik ben tevreden. Tuurlijk ik ben wat voller, maar ben echt topfit. En ik vind mezelf ook mooi zoals ik ben, ik zou niet dunner willen zijn. (als die 5 kilo er af is). Bovendien is het ook niet slecht voor me of ongezond. Ïk rook, denk dat dat erger is voor mijn lichaam.

Ik vind dat inderdaad mensen hier geen kans krijgen om iets te zeggen, zodra je het er niet mee eens bent krijg je gezeik. Ik heb ook al een hele poos niet gereageerd. En dezelfde mensen praten elkaar naar de mond. Wat is dat dan voor een discussie?

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 14:53

Sees schreef:

Ja precies lange benen, en voor zijn grote 1,98 niet overdreven zwaar gebouwd, zo als b.v een trekpaard.
Dus voor hem gold echt de max van 10% meer kon hij echt niet hebben.
Dus een groot en zwaar paard wil niet altijd zeggen dat je daar ook een groot en zwaar iemand op kunt zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 17:17

Torius16 schreef:
Er zijn genoeg ruiters die iets te zwaar zijn maar hun paard absoluut niet in de weg zitten en ruiters die licht zijn, maar zo flexibel als een braziliaans hardhouten deur en hun paard dus wel in de weg zitten.
Daarbij als ik even een vergelijk maak met bijv. auto's een Jeep mag toch ook meer laden en trekken dan een Peugeot 106?
Dat heeft te maken met het gewicht en de bouw van de auto.
Zal je bij de tweede auto het zelfde gewicht er in zetten c.q. achter hangen als bij de eerste auto dan krijg je geheid problemen.
Dat geld voor auto's, paarden, mensen etc. Te zwaar beladen is niet goed, maar verkeerd beladen, ondanks minder gewicht ook niet.Een slecht passend zadel kan bij een lichtgewicht meer schade aan de paardenrug aanbrengen dan een goed passend zadel met een zwaarder iemand er op.
Maar goed we zijn er wel over eens dat er grenzen zijn. 105 kg op een hafje zie ik ook niet zitten....!

Maar wat suggereer je dan, je noemt al het negatieve bij de dunne ruiter en al het goede bij de zware. Je had er ook bij kunnen noemen dat een zware ruiter die niet netjes rijdt, nog meer belast, dan kijk je niet zwart/wit .Dan kan je zeggen dat een ander zwart/wit kijkt, maar zelf doe je dat dan ook. Net zoals je een dunne ruiter gelijk met iets mag vergelijken, zoals een hardhouten deur, dat doe ik toch andersom ook niet. Je kan toch niet zeggen, die dikke zit te hobbelen als een vet varken? Nee, dat zeg je niet, maar schijnbaar mag zoiets altijd wel de dunne richting uit.
Dat bespaart wordt op harnachement vind ik ook slecht idd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 17:21

brenndaa schreef:
freeride schreef:
Het moeilijke van de steeds zwaarder wordende mens vind ik het volgende:
In pak 'm beet 15 jaar tijd is het aantal mensen met overgewicht drastisch gestegen, maar ook de tolerantie hiervoor, toen ik nog jong was( lang geleden) was een dik kindje in de klas een uitzondering, maar ook toen al werd ons geleerd dat zo'n kindje niet gepest mocht worden, dat kindje was ook gewoon een kindje simpel gezegd...om nu niet grof te worden, ging het daar volgens mij al mis, de tolerantie tegenover alles dat buiten normaal valt, is uit de hand gelopen, and big time als je het mij vraagt, tegen een slanke persoon wordt steeds zomaar gezegd, ja, maar JIJ bent echt DUN, terwijl het andersom not done is....deze tolerantie is ontstaan vanuit een onterecht medelijden voor alles dat buiten normaal valt,
en inmiddels is de tolerantie zelfs doorgeslagen de andere kant op, want er zijn nu minder slanke mensen dan te zware mensen....op die manier veranderd dus ook de norm voor wat normaal is, en de vraag is nu: hoe gaan we de grens weer terugbrengen naar gewoon gezond gewicht, en gaat dat ooit nog wel gebeuren? wat moet er allemaal nog ontstaan aan medische problemen,enorme stijgingen in ziektekostenverzekering arbeidsongeschiktheid en dergelijken, voordat het slechte voedsel verboden wordt, of zelfs het te dik zijn? de mensheid werkt zichzelf op deze manier echt naar de knoppen, en het handjevol mensen dat er uiteindelijk overblijft dat wel nog gezond is zal opdraaien voor de te zware meerderheid.

Het is al een aantal berichten terug maar hier wil ik toch echt even op reageren. TUURLIJK mag een dik kind niet gepest worden?? Echt ik snap deze uitspraak echt niet hoor?? Een kind heeft het vaak zelf niet in de hand als hij te dik is hoor... :S Ik vind dit echt heel raar dat jij niet snapt dat je dat kind niet mocht pesten?

Ik heb een keer een foto van jou gezien, freeride, en ik vond jou inderdaad erg dun. Misschien kun je een staande foto van jezelf plaatsen dat we het beter kunnen zien, jij wilt immers weten of jij te dun bent.. Volgens het BMI ben je sws te dun, maar dan heeft BMI opeens een lagere grens? Nou vind het echt een beetje vreemd hoor!!

Ik ben 1.67 en weeg nu 80 kilo, nog 5 er af en ik ben tevreden. Tuurlijk ik ben wat voller, maar ben echt topfit. En ik vind mezelf ook mooi zoals ik ben, ik zou niet dunner willen zijn. (als die 5 kilo er af is). Bovendien is het ook niet slecht voor me of ongezond. Ïk rook, denk dat dat erger is voor mijn lichaam.

Ik vind dat inderdaad mensen hier geen kans krijgen om iets te zeggen, zodra je het er niet mee eens bent krijg je gezeik. Ik heb ook al een hele poos niet gereageerd. En dezelfde mensen praten elkaar naar de mond. Wat is dat dan voor een discussie?

Misschien moet je dingen niet op je eigen situatie betrekken en gewoon in het algemeen zien. Er schijnen zich meer persoonlijk aangesproken te voelen.
Fijn voor je dat je met je lengte en gewicht tevreden bent, ik ben ietsje groter dan jij, maar ik zou geen 75 kilo willen wegen, ik zou daar niet tevreden mee zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 17:24

marjootje schreef:
Sees schreef:

Ja precies lange benen, en voor zijn grote 1,98 niet overdreven zwaar gebouwd, zo als b.v een trekpaard.
Dus voor hem gold echt de max van 10% meer kon hij echt niet hebben.
Dus een groot en zwaar paard wil niet altijd zeggen dat je daar ook een groot en zwaar iemand op kunt zetten.

Prachtig paard Marjootje, ik ben dol op dit soort paarden, echt prachtig.

carditjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 17:32

Ik vind dat dikkere mensen mogen paardrijden op een stevig paard
Het is misschien wel beter als ze toch iets van rijvaardigheid hebben anders wordt dit veel lastiger voor het paard.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 17:42

Marjootje, ik ben verliefd op je paard. <3

Als ik bij mijn pony de 10%-regel aan zou houden, zou ze maar een kilo of 40 kunnen dragen... volgens mij kan ze wel wat meer hebben dan dat. :P Bij haar heb ik de maximumgrens ingesteld op 60 kilo ruitergewicht. Er gaat bijna nooit iemand anders op dus dat is het probleem niet zo, en ik denk dat ik zelf inclusief kleding en zadel nog iets onder de 60 zit. Moet ik trouwens wel maar eens gaan wegen, hoeveel dat allemaal bij elkaar is... 's morgens in mijn blootje op de weegschaal kan ik dan wel 51 kilo wegen maar dat is 's avonds waarschijnlijk anders. :o Als ik op meer kom dan 60 kilo, ga ik een afvallen, een lichter zadel kopen en naakt rijden.

Als je op bijvoorbeeld het prachtige dier van Marjootje de 10%-regel aan gaat houden... ik denk niet dat je dat graag op je paard zou willen.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 18:00

Citaat:
Misschien moet je dingen niet op je eigen situatie betrekken en gewoon in het algemeen zien. Er schijnen zich meer persoonlijk aangesproken te voelen.
Fijn voor je dat je met je lengte en gewicht tevreden bent, ik ben ietsje groter dan jij, maar ik zou geen 75 kilo willen wegen, ik zou daar niet tevreden mee zijn

Hierboven is quote van Mindim:
Klopt dat was ik onder andere en ik probeer het inderdaad niet meer op mezelf te betrekken maar kijk eens naar je eigen antwoorden. Je betrekt het nu toch ook op jezelf? "ik ben ietsje groter dan jij, maar ik zou geen 75 willen wegen". Is toch niet echt nodig voor de discussie lijkt me...Het gaat in feite om wat nog redelijk is voor een paard om te dragen en waarvan dat afhankelijk is. En dus is de vraag: is 75 kilo acceptabel voor een bepaald soort paard...niet hoe of waarom iemand 75 kilo weegt.

Sorry voor 2 keer posten..quoten ging mis.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 18:15

Voor een groot deel denk ik zelf dat de bouw van het paard bepalend is voor wat hij kan dragen.
Niet alleen gewicht en hoogte.

Mijn tinker is niet groot.
Maar heeft echt dikke worste pootjes :)
Rug is kort en recht. Verder breed gebouwd verwar niet met dik.

hij zal minder wegen dan veel grotere paarden.
Maar toch sterker zijn.
Zijn echte gewicht weet ik niet.
Ik ontworm voor 600 kg en dat zou volgens de da ruim voldoende zijn. Beter teveel.

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:34

schrikdraad schreef:
Voor een groot deel denk ik zelf dat de bouw van het paard bepalend is voor wat hij kan dragen.

Maar toch sterker zijn.
Ik ontworm voor 600 kg en dat zou volgens de da ruim voldoende zijn. Beter teveel.

Dat denk ik dus ook, een wat kleiner paard maar wel stevig gebouwd met stevig beenwerk, en een korte rechte rug kan denk ik meer hebben dan een groot zwaar paard.
Mijn clydesdale had moeite met 110 kilo is 10%, maar ik denk dat mijn belg straks als hij uitgegroeid is dat makkelijker kan hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 21:37

bethje31 schreef:
Citaat:
Fijn voor je dat je met je lengte en gewicht tevreden bent, ik ben ietsje groter dan jij, maar ik zou geen 75 kilo willen wegen, ik zou daar niet tevreden mee zijn

Klopt dat was ik onder andere en ik probeer het inderdaad niet meer op mezelf te betrekken maar kijk eens naar je eigen antwoorden. Je betrekt het nu toch ook op jezelf? "ik ben ietsje groter dan jij, maar ik zou geen 75 willen wegen". Is toch niet echt nodig voor de discussie lijkt me...Het gaat in feite om wat nog redelijk is voor een paard om te dragen en waarvan dat afhankelijk is. En dus is de vraag: is 75 kilo acceptabel voor een bepaald soort paard...niet hoe of waarom iemand 75 kilo weegt.

Opmerkingen die in het algemeen worden gemaakt, zou ik niet op mezelf betrekken. Ik bedoelde ook niet per definitie jou toen ik noemde dat meerdere mensen het als een persoonlijk boodschap zien en de opmerkingen als aanval op hun persoon. Maar schijnbaar denk jij dat ik jou specifiek bedoel. Op die manier bedoelde ik dat. Wil niet zeggen dat je niets over jezelf mag zeggen, maar niet alles aan je persoonlijk gericht zien. Je persoonlijk aangesproken voelen of info over je zelf geven, zijn wel twee verschillende dingen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-03-12 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 21:40

schrikdraad schreef:

Maar toch sterker zijn.

Heb jij misschien een foto van je tinker en de stokmaat? Mijn da noemt dat ik net genoeg heb aan een 600 kilo spuit. Dus ik ben wel eens benieuwd. Ik heb ook een tinker namelijk.

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 22:24

Mindim schreef:
schrikdraad schreef:

Maar toch sterker zijn.

Heb jij misschien een foto van je tinker en de stokmaat? Mijn da noemt dat ik net genoeg heb aan een 600 kilo spuit. Dus ik ben wel eens benieuwd. Ik heb ook een tinker namelijk.

Jaaaaaa leuk, allemaal Tinkers *\o/* ................................. :x ......................was even offtopic

brenndaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 22:36

bethje31 schreef:
Citaat:

thanks, wie betrekt het hier nou op zichzelf? Ik probeer alleen iets aan te geven, met mijzelf als voorbeeld. Jij zegt heel denigrerend: "Zou ik echt niet willen wegen." Ik voel mij niet aangesproken op de post van freeride, ik vind het alleen raar dat zij het niet vind kunnen dat een leerkracht zegt dat een dik kind niet gepest moet worden. Misschien begrijp ik het verkeerd, daarom reageer ik er op. Mensen zoals jij jagen mensen hier weg, waardoor het een eenzijdige discussie wordt ;).