[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 23:07

Heb je het wel over dát stuk?
Of over de hele proef.

Denk dat ik niet genoeg weet om het op te merken..

edit; Ik zie het echt niet
Laatst bijgewerkt door NeverGiveUp op 28-01-12 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 23:11

Oke...

Ik vond het grappig net.. want ik lees dit stukje:
Citaat:
Ravel voelt iedere keer weer sterker aan. Hij is soepel en makkelijk in de mond. Ik ga niet nog meer van hem vragen.

En ik zie deze foto..

Afbeelding

En ik zie Steffen zn teugels minimaal 20x op maat maken en vervolgens weer klapperen.. terwijl het paard geen centimeter beweegt met zijn hoofd.

En wat betekent dat??

NeverGiveUp

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 23:13

Dat hij dus gewoon in een houding loopt..

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 23:13

;) En dat zie je terug in die knik bij de hals (maar het dekje ligt vlakbij die plek dus je ziet het lastig)

In de oprichting zwelt die halsspier voor die knik helemaal op.. en dat zie ik heel vaak bij paarden die in hun houdinkje lopen.. dat ze niet egaal bespierd zijn maar op sommige stukken van de hals dikker.

Een paard hoort niet zo te blijven staan met losse teugels en afgestoken benen. :n

Alhoewel ik het wel een hele show vind _O- overigens ook wel grappig om te zien dat iedere GP ruiter zijn eigen foefje heeft om een paard achterwaarts te krijgen. Steffen pakt heel rustig zn teugels korter en geeft wat rukjes.. (paard blijft daarin ook al zo "braaf" in hoofdhouding) terwijl anderen hun kont naar achteren drukken.. terwijl weer anderen enkel hun been naar achter leggen en het paard op een bepaalde manier met de spoor raken :=

EN toch.. ondanks het hele "show" gebeuren waarbij het rijtechnisch niet klopt en dus de plank volledig misgeslagen wordt heb ik er wel bewondering voor. Ik hoop ooit het Z2 uit te komen met een paard :')
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 28-01-12 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 23:17

Op die foto die je laat zien zie ik het inderdaad.
Teugels 20m lang en hij blijft zo staan..

Maar in de proef zie ik dat niet? Ik zie alleen echt hele onrustige handen, geloof dat die van mij bijna stiller zijn.

Wat ik trouwens niet snap, als dit paard in een houding loopt en dus niet echt los door het lichaam en zo. Hoe kan hij dan zo 'sterk' zijn en hoe kan hij dan zo 'opbollen' zoals je ziet bij die piaffe?

Ja ik zag het ook met dat achterwaartse! (komt omdat ik zo goed aan het opletten was :') ) Ik leg alleen mijn gewicht iets naar voren en mijn benen iets naar achter? :?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 23:19

Truukje :)

Net zoals je een paard aan de hand kan leren passageren en piafferen met clickertraining en zweepjes..

Voorbeeldje

Maar dan dus op spoortje
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 28-01-12 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 23:20

Gewoon een truukje.. Welke wedstrijds ruiters dan níet?

Ja maar als je hem leert passageren op de grond met een zweepje, train je hem toch ook, traint hij toch ook zijn spieren? Wat is precies het verschil?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 23:22

Bij mijn pony kon ik op een gegeven moment op mijn zit achterwaarts (en dan iets weerstand bieden aan de voorkant), bij wegrijden opende ik dan weer.

Bij paard lukt dat nog niet :+
Maar ze heeft zo hele fijne dagen :j

Euwm, is dit nog ontopic? Haha

Wel erg apart inderdaad dat het paard zo blijft staan. Lijkt mij dat ze op zn minst hun neus verder naar voren zullen brengen.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 23:24

in de piaffe brengt hij de voorbenen iets onder de massa

ik zie een heel klein stukje passage van voren, en daar kruist hij de benen (ongeveer bij 1:50)
mooie uitgestrekte stap bij rond 2:00
tweede piaffe 2:50 - zelfde commentaar
rond de 3:00 zou je haast denken dat de achterhand iets naar binnen komt in de galop

soms heeft'tie wat van die fluffige oortjes

stelling en buiging naar rechts is gemakkelijker dan naar links.

Die wissels op ongeveer 4:00, die zij best wel verschillend. Steffen zit meer naar links, en doet meer moeite voor de wissels naar rechts. Het paard is ook steeds meer naar rechts gesteld, ook in de wissels.

Stanggebruik links-rechts is iets verschillend, bedoel je dat?

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 23:25

Ja die Marijke ken ik wel ja, maar jij vind dat dus niet helemaal kloppen omdat het dus 'maar' een truukje is.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 23:25

NeverGiveUp schreef:
Gewoon een truukje.. Welke wedstrijds ruiters dan níet?

Ja maar als je hem leert passageren op de grond met een zweepje, train je hem toch ook, traint hij toch ook zijn spieren? Wat is precies het verschil?

Mijn grote favoriet.. zijn galop vond ik minder fraai.. maar dit dier loopt overduidelijk naar de hand toe.

Dit vond ik 1 van Anky's fijnere dieren.. en ik vond Anky hier ook een stuk fijner rijden overigens.. voor het LDR en etc... (waar ik verder niet op inga.. daar gaat het hier niet over)

Dit is waar een paard moet lopen, neus voor de ll, nek hoogste punt. Prachtig.. dat het pirouetje niet zo fraai is deert me niet.. maar zoals zij hem daar rijd.. daar heb ik bewondering voor.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 28-01-12 23:29, in het totaal 2 keer bewerkt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 23:27

NeverGiveUp schreef:
Ja die Marijke ken ik wel ja, maar jij vind dat dus niet helemaal kloppen omdat het dus 'maar' een truukje is.

Ik vind in de GP dressuur.. met oog op nageeflijkheid.. dat net zoals in de basis, het paard altijd naar de hand toe moet gaan. In welke oefening dan ook.

Waarom zou je willen dat een dier in zijn eigen houding loopt? Zijn eigen hals dragen oke.. maar helemaal NIETS in handen hebben.. dat hoort niet.

Ik vind het mooi hoor.. bij pre's die aan de hand/spaanse rijschool allerlei capriolen laten zien.. prachtig.. maar dat is niet hoe ik de echte dressuur voor me zie.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 23:31

Nee nee ik snap hem :j

Ookal zou ik bij de 'grote favoriet' het echt niet overduidelijk zien, misschien omdat jij het zegt, maar niet uit mijzelf.
(Ik zie wel stillere handen maar dat is makkelijk :+ )

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 23:38

Nja.. kan wel een hele waslijst opnoemen met Anky's minpunten tegenwoordig.. maar dat is niet relevant voor dit topic. Het gaat over aan de teugel.. en op het filmpje van Cocktail zie je gewoon overduidelijk een paard dat ook echt zijn neus eruit duwt als hij lucht krijgt..

En dus niet in een houdinkje loopt. Terwijl hij toch voor en achter mooi bespierd is.. ik vond dat zo'n spetter.. vond het zo jammer als pennymeisje dat hij zo ongelukkig om het leven is gekomen (hartaanval in stapmolen meen ik me te herinneren.. is al lang geleden)

Met Cockie was ze mijn grote voorbeeld.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 23:57

Nu ik tóch bezig ben:

Afbeelding

Wat zien jullie hier? Ik zie behalve mijn houding die veeeel te veel op de voorhand gefocust is (Plus mijn ongelijke handen, naar beneden kijken en spanning ongeveer overal)
(ik weet écht dat dat niet moet maar soms moet ik gewoon echt een schop hebben en mijn focus daaraf halen.) Als ik zo op de voorkant gefocust ben betekend dat trouwens niet dat ik echt bezig ben met mijn handen om hem aan de teugel te krijgen.
Ik neem aan dat zijn achterhand gebruik daarom echt minder is, met zijn rug ben ik wel blij want die was eerst echt helemaal hol :\
Maar over de aanleuning, nek is het hoogste punt?

Dit gebeurt er als ik me níet op de voorkant focus
Afbeelding
(Ik ben daar trouwens niet in een wending,weet niet waarom mijn handen zo wijd staan)

Dit is trouwens allemaal een maand of 4 geleden, heb sinds kort echt de beste instructrice ever (naar mijn mening) en zijn in twee lessen al zóveel wijzer geworden.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 00:03

Ik ben ook heel blij dat ik nu snap wat hier NIET goed is

Afbeelding

Iedereen vond hem zo mooi want hij liep eindelijk aan de teugel (...)
Ik vond hem al niet kloppen maar ik zie nu dat hij echt inknikt achter de teugel, ik zie ook de plek waar hij dat doet op zijn hals.
En zijn achterhand zíe je bijna niet zover weg is die

En het is niet makkelijk om mijn fotos hier zo te plaatsen maar ben benieuwd naar goede kritiek die hier gegeven word

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 00:07

Toch kijk je weer naar je handen.

Wat mij brengt op; ik kijk ook redelijk vaak naar beneden.
Soms heb ik moeite met de stelling in de hoeken, heb een tijdje de neiging gehad om teveel te stellen.
Wanneer ik gewoon voor me kijk waar ik heen ga, gaat de hoek vanzelf. Dan hoef ik nieteens te 'sturen'.
Wanneer je gaat kijken, wil je teveel doen.
Net als met bochten rijden, gewoon kijken, je lichaam verandert, je paard merkt het.
Het is heeeeeel lastig, maar wanneer ik er aan denk merk ik het direct.
Het gaat meer 'vanzelf'.

Probeer eens, handen rechtop, mooi naast elkaar, rijden met je benen & zit en gewoon kijken.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 00:14

Bij die 2e foto kijk ik weer naar mijn handen bedoel je, inderdaad ja.. Maar dat doe ik écht altijd! :')
Maar op die eerste foto leun ik ook echt naar voren toe en zo, mijn hele focus is daar.

Laatste is een gouden tip :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 01:29

Probeer maar eens: Schouderbladen naar achteren en naar elkaar toe. Ellebogen in een hoek. Dan kijk je al de helft minder naar beneden.

Voor wie autorijd is er ook nog een manier. Ga maar eens in je auto zitten (stoel rechtop, niet in hanghouding, zodat jij ook rechtop zit) en druk dan je hoofd tegen de correct afgestelde hoofdsteun.
Je zal zien dat je hele houding langer word, maar dat je ook meer gewicht gaat plaatsen op je kont.

Maar even terug ontopic. Wat zouden jullie doen met een paard dat wel veel achterbeen gebruikt en onderzet. Maar dat z'n hals te ver inbuigt. De nek is dan niet meer het hoogste punt.

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 02:41

Veulen84 schreef:
Probeer maar eens: Schouderbladen naar achteren en naar elkaar toe. Ellebogen in een hoek. Dan kijk je al de helft minder naar beneden.

Voor wie autorijd is er ook nog een manier. Ga maar eens in je auto zitten (stoel rechtop, niet in hanghouding, zodat jij ook rechtop zit) en druk dan je hoofd tegen de correct afgestelde hoofdsteun.
Je zal zien dat je hele houding langer word, maar dat je ook meer gewicht gaat plaatsen op je kont.

Maar even terug ontopic. Wat zouden jullie doen met een paard dat wel veel achterbeen gebruikt en onderzet. Maar dat z'n hals te ver inbuigt. De nek is dan niet meer het hoogste punt.

Het eerste wat in mij opkomt is tempo wisselingen zonder hand dus gewoon op zit en been.
de voorkant totaal met rust laten. laat haar/hem eerst maar het hoofd omhoog brengen.

nadechefaith

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 11:28

ik vind het een leerzame topic! zelf is mijn paard nog te jong om te beleren, dus ik kan helaas geen foto plaatsen. Maar zeker goed om te zien hoe anderen ook rijden!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 11:47

bertie schreef:
in de piaffe brengt hij de voorbenen iets onder de massa

ik zie een heel klein stukje passage van voren, en daar kruist hij de benen (ongeveer bij 1:50)
mooie uitgestrekte stap bij rond 2:00
tweede piaffe 2:50 - zelfde commentaar
rond de 3:00 zou je haast denken dat de achterhand iets naar binnen komt in de galop

soms heeft'tie wat van die fluffige oortjes

stelling en buiging naar rechts is gemakkelijker dan naar links.

Die wissels op ongeveer 4:00, die zij best wel verschillend. Steffen zit meer naar links, en doet meer moeite voor de wissels naar rechts. Het paard is ook steeds meer naar rechts gesteld, ook in de wissels.

Stanggebruik links-rechts is iets verschillend, bedoel je dat?

Heb je post gemist gisteravond (die dingen waren me ook opgevallen.. in de uitgestrekte galop moest steffen ook erg tegen gaan zitten om Ravel enigzins recht te houden, zag je dat ook?) Maar ik had het antwoord al geplaatst boven jouw posts := Bertie tijdens de piaffe horen de voorbenen toch recht onder de massa te blijven en niet "diep"? Enkel de achterhand dient in te zakken waardoor het achterbeen onder de massa komt.. toch?
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 29-01-12 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 11:53

@ Sjolvir:

Ik was erbij die zondag bij Morvita toen je zo lekker door de bak ging met je laars kapot :)
Ik heb even gekeken of ik nog een filmpje voor je had, maar ik heb alleen filmpjes gemaakt van de hoogste klasse die dag. Ik vond het leuk dat je daar mee reed met je zwarte parel :)

Mijn juf haar wens is om nog eens een knabstrupper te kopen :D

Die training bij Rien van der schaft die je wilde doen was dat "Paardrijden zoals het bedoelt is"??
Ik ben toen bij de introductie-dag geweest om je in te schrijven, omdat mijn instructrice het samen met Rien organiseert. Vond het leuk om eens bij hem op stal te kijken iig.
http://www.rienvanderschaft.nl/

Vanmiddag ga ik rijden en even kijken of ik de tips die ik hier krijg op de gevoelige plaat kan laten zetten.
Afgelopen week had ik al geoefend met "de binnenhand meer ontspannen".
Daardoor leek de galop ineens een stuk vloeiender.
Beugels had ik al een gaatje korter gedaan op aanraden van hier.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 11:56

De galop wordt daar ook vloeiender van Nefertarie. Dat is omdat je het binnenvoorbeen de ruimte geeft om uit te zwaaien. Dus het paard krijgt vanuit de schouder meer vrijheid om de galopspas af te maken :)

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 12:02

Ja, en mijn paard is een verschrikkelijke galoppeerder :o

3 jaar terug, toen ik haar net had sprong ze ophoog ipv vooruit, als een hertje.
Als het te moeilijk werd voor haar sprong ze gekruist. Noem je dat zo?
Ik kon dan net 3 of 4 passen galopperen voordat ze dat dan deed. Nu voel ik het op tijd aankomen en kan het voor zijn.
Kunnen jullie dat verklaren?