Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mando

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 15:47

Tja ach je kan overal wel een kilo zout op leggen (is niet goed voor je want dat houd vocht vast en daar wordt je dik van) maar als we plezier hebben met onze paardjes.. who cares...

@DeMolenhoek.. als je twijfel, laat je eens op je schildklier prikken... kan nooit kwaad.

manonnus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 15:52

Ik heb ook aanleg om dikker te worden want iedereen van mijn moeders kant is wat dikker
en ik vind dit best wel discriminerend om te zeggen dat ze slank moeten zijn omdat het anders niet goed is voor HUN paard
(wij hebben op stal wel een volwassen vrouw die ook wel dik is en die rijdt op een shet van ongeveer 1 meter hoog, dat vind ik wel overdreven want ze komt bijna met haar benen tegen de grond maar dat is anders... denk ik) anders zeggen jullie maar dat dat niet zo is :D
Laatst bijgewerkt door manonnus op 12-07-11 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 16:00

minikatje schreef:
Mando schreef:
Maar goed, we hadden het over dikke mensen en paardrijden...

Nog iemand een nuttige aanvulling hierop.... die nog niet genoemd is...

dikke paarden die mensrijden.

Da's idd héél onverantwoord :D
manonnus schreef:
en ik vind dit best wel discriminerend om te zeggen dat ze slank moeten zijn omdat het anders niet goed is voor HUN paard

Waarom? Een mens kan kiezen of hij/zij er wel of niet op stapt, een paard heeft geen keus.
Maar het paard is wel degene die de gevolgen draagt van de keuze van die mens.

Ik snap best dat niet iedereen het kan helpen dat die te zwaar is, daar kun je soms niks aan doen. Maar je kiest zelf of je wel of niet op een paard stapt, en dus vind ik dat mensen daar ook op aangesproken voelen.

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 16:11

Abiola schreef:
Ik vind dat je nogal kort door de bocht en met weinig inlevingsvermogen hebt gepost. En dan vooral reden vier -O-

Daarnaast vind ik dat als je echt (veel) te zwaar bent voor je paard, je ook niet eerlijk bezig bent ten opzichte van dat paard. En er kunnen allerhande redenen zijn waarom iemand te zwaar is, maar het zal het paard zijn schuld vast niet zijn, dus hoeft hij de consequenties imo ook niet te dragen.

Jep! Hier ben ik het absoluut mee eens!
Ik vind dat je het niet heel tactvol hebt gebracht, TS. Maar ik ben het er zeker mee eens dat een paard niet de consequenties hoeft te dragen (letterlijk!) van iemand met overgewicht.
Ik kan me niet voorstellen dat dit gezond is voor een paard zijn rug. Evenals voor de persoon in kwestie.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 16:44

Ik post hier nu pas,ik probeer niet te zwaar te worden voor mijn paard.We hebben ook een jonge haflinger waar ik ook wel eens op zal rijden.Ik heb een traag werkende schildklier wat inhoud dat ik niet veel meer kan eten zonder aan te komen.Sommige mensen kunnen er zeker wat aan doen maar echt niet iedereen.Mijn steel brak net weer dus helaas moet met de fiets.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 17:25

Jooon schreef:
Ik vind het ook niet eerlijk tegenover het paard, maargoed sommige mensen weten niet (of ze willen niet weten) dat dat slecht is voor hun pony/paard.

volgens mij maakt de mens zich er over het algemeen drukker over dan het paard zelf . In de meeste gevallen valt het allemaal wel mee in mijn ogen .

Jooon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 17:27

Een paard heeft ook gewoon een limiet en ik zie vaak zat mensen met een maatje meer in een te klein zadel, dat kan toch nooit goed zijn?

(Niet alle mensen met een maatje meer!!!)

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 17:27

Jooon schreef:
Een paard heeft ook gewoon een limiet en ik zie vaak zat mensen met een maatje meer in een te klein zadel, dat kan toch nooit goed zijn?

(Niet alle mensen met een maatje meer!!!)

ja maar waar licht de grens .

Jooon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 17:28

Max. 15% van zijn eigen gewicht toch?

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 17:29

Jooon schreef:
Max. 15% van zijn eigen gewicht toch?

jawel maar er zijn ook paarden met brede bouw enz enz enz.

Jooon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 17:33

Normale paarden 11-13% en stevigere 15%.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 17:34

Jooon schreef:

ik denk daar anders over :)

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 17:46

MaritAriel schreef:
Jooon schreef:

ik denk daar anders over :)

Dat is onder de paardenfysiotherapeuten en osteopaten anders een geaccepteerd percentage. Dus jij mag daar best anders over denken, je mag ook denken dat de Aarde plat is, maar daarom is het nog niet juist. En als de mensen die er verstand van hebben en die hier onderzoek naar hebben gedaan, dit percentage hanteren, dan mag jij zelf kiezen wat jij denkt..... en dan ga ik mee met die mensen die er verstand van hebben ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 17:49

dus op mijn haflinger mag iemand van maximaal 67,5 kilo :+

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 17:50

Jooon schreef:

Wat zijn normale paarden ;) ?

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 17:51

VivaLaVida schreef:
dus op mijn haflinger mag iemand van maximaal 67,5 kilo :+

Als hij 450 kilo weegt wel ja :D En dan rekenen we het zadel en de ruiter met leren laarzen en kleding even niet mee :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 18:15

Ik vind die schemas ook niet zo heel erg opgaan.
Zoals een quarter, die hebben vaak een korte rug, enorm sterk beenwerk, veel spieren e.d
niet dat ik zeg dat je er 120 kilo op moet zetten hoor maar vind dat schema daar niet echt bij passen.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 18:21

Bij mijn beste weten (niet zo'n cowgirl) zijn quarters gefokt voor de sprintsnelheid, niet als lastdier. Ik denk dat ze wel sterk zijn, maar meer dan 85 a 90 kilo (afhankelijk van zijn eigen gewicht en bespiering) lijkt me niet goed. En zeker niet als zo iemand dat paardje dan met twee gaat inrijden, maar dat is weer een ander verhaal :+

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 18:29

Speciaal voor dit topic ben ik vandaag paardjelief haar gewicht gaan opmeten.
Nee, ik ben niet te zwaar voor dr, dat kan ik je zo zonder haar te wegen ook wel zeggen. Maar moest het gewoon even weten!
Alsmede ook door een reactie van een bokker die een aantal pagina's terug plaatste, dat bv quarters gemakkelijk 100kg mogen dragen. Mijn Baileys is een quarter, vandaar dat ik even wou gaan wegen, vermits de bokker het had over schofthoogte +/- 1.55m.

Dus hier de resultaten.
Schoft: 1.55m
Gewicht: 476kg

Als ik dus op 10% bereken, mag mijn paard 47.60kg dragen. Ok, dan ben ik te zwaar }:0 Met zadel weeg ik zo'n 52kg, gok ik.
Reken ik uit aan 12%, kom ik op 57,12kg. Aan 15% kom ik uit op 71.40kg.

Mijn paard is niet superbreed, maar heeft natuurlijk wel de typische quarterbouw. Een beetje breed dus.
Voor ik dr gewicht heb opgemeten, zei ik al: er komt niemand op dr die +70kg weegt. Ik snap niet van waar eerder genoemde bokker 100kg haalt (op schofthoogte +/-1.55m).. Dat is 21,nogwat %. Dat doe je toch niet.. Op een paard van 1.55m 100kg gewicht plaatsen.. Dat kan alleen -volgens de percentages- als desbetreffende paard 800kg!! weegt, dan mag je, op 12% berekent, 96kg gewicht op paard plaatsen. Met quarters denk ik dat het het meest logische is, om aan 12% te bereken, ze zijn in mijn ogen het middenmaatje.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 18:29

Abiola schreef:
Bij mijn beste weten (niet zo'n cowgirl) zijn quarters gefokt voor de sprintsnelheid, niet als lastdier. Ik denk dat ze wel sterk zijn, maar meer dan 85 a 90 kilo (afhankelijk van zijn eigen gewicht en bespiering) lijkt me niet goed. En zeker niet als zo iemand dat paardje dan met twee gaat inrijden, maar dat is weer een ander verhaal :+

Heb net vandaag mijn quarter gewogen..

85 a 90 kg is dus echt te zwaar, in mijn ogen..

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 18:30

VivaLaVida schreef:
Ik vind die schemas ook niet zo heel erg opgaan.
Zoals een quarter, die hebben vaak een korte rug, enorm sterk beenwerk, veel spieren e.d
niet dat ik zeg dat je er 120 kilo op moet zetten hoor maar vind dat schema daar niet echt bij passen.

Kun je even zo een schema linken?

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 18:36

JunkDeLuxe schreef:
Abiola schreef:

Heb net vandaag mijn quarter gewogen..

85 a 90 kg is dus echt te zwaar, in mijn ogen..

In mijn ogen ook :D

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 18:40

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 19:35

Wat een belachelijke berekening. Waar wordt dat op gebaseerd? Ik zie zo vaak dinegn voorbijkomen, maar nooit onderbouwing ervoor. Slikken jullie dat als zoete koek?
Vroeger zei men gewoon dat hij twee keer zijn gewicht kan trekken en de helft van zijn gewicht kan dragen.
Al zou je dat halveren, dan kan er nog rustig een zwaar mens op een paard.
Paarden die geen gewichtsdragers zijn, zijn paarden met weke ruggen, slechte lendenen.

Je moet naar verhoudingen kijken en hoe compact het skelet is en hoe zwaar de bespiering. Een fjord is bv veel sterker dan een even grote ranke duitse rijpony met een lange rug!

Westernpaarden dragen sowieso kerels en zware zadels en komen altijd boven het "toegestane" uit.

Fokt men werkelijk tegenwoordig zulke slechte paarden daar in het noorden? Tijd om dat dan maar weer terug te draaien, lijkt mij.
Vroeger werden paarden stokoud en toch waren ze een stuk kleiner en lichter, en reden er ook dikke baronnen op. Bijna iedereen kwam sowieso met de voeten er onder vandaan. Dat heette toen een paard op maat. En de paarden van de cavalerie bv legde rustig 80 kilometer per dag af, met ruitere en materiaal. Niet dat ze niks hoefden te doen. Nu komen ruiters amper onder het zadel vandaan met hun voeten en mogen ze niks meer wegen. Zeer apart.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 19:53

Abiola schreef:
JunkDeLuxe schreef:
Kun je even zo een schema linken?

http://www.rielklumper.nl/zadel.asp

Even een stukje naar beneden scrollen.

Wat een belachelijk schema.

Ik heb hier 2 paarden van 1.72m staan. De één rijdt ik zonder problemen op met mijn 90 kg. Is een breed gebouwde gelderse. De andere is een 3 jarige die totaal nog geen bespiering heeft, in de groei is en heel smal gebouwd. Bloederig. Kan je toch niet vergelijken?