Klassieke rijkunst [deel 2]

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 22:29

cherie78 schreef:
liberty22 schreef:
nee klopt inhoudelijk niets toegevoegd maar dat komt omdat we er toch niet uit komen met zijn allen en dan gaan we weer ellenlang op elkaar zeveren pff moet er ook wel om lachen eingelijk

Blijkbaar net zo min als xmarliez ooit eens gevoeld dat alles als vanzelf ging/gaat.

Pas als je dat gevoel ooit eens gevoeld hebt, weet je wat er bedoeld wordt.

En daarom ook, dat ellenlange gezever, muggenzifterij en op alle slakken zout leggen :j

And by the way, paarden blijken "telepatisch" begaafd te zijn. Dat onderzoek is al een aantal jaar oud.
Maar een ruiter moet er wel "open" voor staan natuurlijk :j /3

huh hoe kom je nu bij marlies? ik voel niks negatiefs hoor bij dit gezever maar je weet zelf ook wel dat dit eeuwig door kan blijven gaan wel niet wel niet pfffff

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 22:35

liberty22 schreef:
cherie78 schreef:

Blijkbaar net zo min als xmarliez ooit eens gevoeld dat alles als vanzelf ging/gaat.

En daarom ook, dat ellenlange gezever, muggenzifterij en op alle slakken zout leggen :j

And by the way, paarden blijken "telepatisch" begaafd te zijn. Dat onderzoek is al een aantal jaar oud.

huh hoe kom je nu bij marlies? ik voel niks negatiefs hoor bij dit gezever maar je weet zelf ook wel dat dit eeuwig door kan blijven gaan wel niet wel niet pfffff

xmarliez schreef:
cherie78 schreef:
De "klassieke" principe's zijn in mijn vorige bericht vernoemd zoals ze in de HDV12 beschreven is ;)

"Het paard moet leren de houding die het zonder de ruiter had, opnieuw te vinden en zich onder het gewicht van de ruiter VRIJ EN ONGEDWONGEN te bewegen met LANGE HALS en NEERWAARTS gedragen hoofd.
Als het in staat is deze ongedwongen beweging te behouden, dan laat het paard los en ontspant het zich"
Ook uit de HDV12 ;)

En wat denk je van de term "descente de main et des jambes"??

Een citaat wat Robichon de la Guerinière als eerste heeft beschreven.
Die gedachte erachter bevalt me beter dan de term "het paard in de hand stellen" ;)

Even nog een doordenkertje.
In de klassieke rijkunst worden hulpen ook echt als zodanig en alleen als zodanig, geïnterpreteerd; zij helpen een paard te begrijpen wat de ruiter van hem vraagt.
Als het paard dit begrepen heeft en het ook uitvoert, kan de ruiter de hulpen achterwege laten.

Heeft dus allemaal totaal niets met "afdwalingen" te maken, maar met het goed interpreteren van de begrippen in de klassieke rijkunst.

Dan heb je de Descente de Main niet begrepen Cherie. Wat is de Descente de Main precies (in je eigen woorden graag)?
Als je de term in de hand stellen niet goed bevalt dan kun je ook nooit tot een Descente de Main komen, ook deze 2 dingen zijn weer onlosmakend verbonden met elkaar, zoals alles eigenlijk.
Een paard zonder hulpen rijden is het zelfde als een auto zonder hulpen rijden, die gaat ook niet voorruit als je niet uitlegd hoe het gedaan moet worden. Een paard idem dito, geef jij niet de gewenste hulpen zal hij nooit uitvoeren wat er gevraagd wordt. Een paard zonder hulpen rijden is dus iets wat eigenlijk nooit en ten nimmer mogelijk is.

Om een paard met een auto te gaan vergelijken :')

liberty22

Re: Klassieke rijkunst [deel 2]

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 22:39

hehe daar meng ik me maar nie in

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 22:42

liberty22 schreef:

Daar valt ook weinig in te mengen ;)

Als ik auto zou rijden zoals veel mensen "denken" over klassieke dressuur vloog ik met mijn hoofd door de "voorruit" :')

Hoeveel zgn "klassiekers" denken dat "gas en rem" tegelijkertijd bediend moeten worden bij een paard :j

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 23:00

Als je zou auto rijden zoals je paard rij, dan heb je veel ongelukken, en over het denken dat je kan paardrijden, daar is 1 mensenleven te kort voor om te leren, dus cherrie dat geld ook voor Jou en voor mij en voor iedereen.

vanzuijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 23:02

Het is jammer dat men zo verbeten is dat men een heel topic om zeep helpt, jammer zeer jammer. Het gaat over Klassieke rijkunst wat er nu van over blijft is Kitsch imitatie Kunst, jammer heel jammer.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 23:05

Moll schreef:
Als je zou auto rijden zoals je paard rij, dan heb je veel ongelukken, en over het denken dat je kan paardrijden, daar is 1 mensenleven te kort voor om te leren, dus cherrie dat geld ook voor Jou en voor mij en voor iedereen.

Of omgekeerd; als men zou paardrijden zoals men auto rijdt, zijn er nog meer ongelukken.

Dus mollie, dat geldt voor iedereen, dat een mensenleven te kort is om PERFECT paard te rijden.

Maar hoe verder men in dat mensenleven komt :')

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 07:20

cherie78 schreef:
liberty22 schreef:
nee klopt inhoudelijk niets toegevoegd maar dat komt omdat we er toch niet uit komen met zijn allen en dan gaan we weer ellenlang op elkaar zeveren pff moet er ook wel om lachen eingelijk

Ik heb het nog niet vaak gevoeld, ben niet zo een ster maar wel een aantal keer ja. Maar dan nog gaat niet alles vanzelf, hoe kom je tot dat gevoel en wat moet je dan doen? Je kan niet ellelang rondjes blijven lopen of wat je ook aan het doen was toen het even zo 100% op zn plaats viel. Er moet weer een hulp (ophouding bijv) gegeven worden om, de bocht om te gaan, nieuwe oefening in te zetten etc etc.
Het gevoel dat alles vanzelf gaat betekend niet dat alle hulpen weggelaten kunnen worden. Zoals ik al zei zullen hulpen niet weg gelaten kunnen worden, maar wel zo als een aantal mensen boven mij al aangegeven hebben, geminimaliseerd worden. Zo klein (subtiel) mogelijk, dat is het doel. Onzichtbaar voor het oog, voelbaar voor het paard.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 07:23

cherie78 schreef:
liberty22 schreef:

Daar valt ook weinig in te mengen ;)

Als ik auto zou rijden zoals veel mensen "denken" over klassieke dressuur vloog ik met mijn hoofd door de "voorruit" :')

Hoeveel zgn "klassiekers" denken dat "gas en rem" tegelijkertijd bediend moeten worden bij een paard :j

Dat is nou jouw probleem, je hebt deze negatieve ervaring met 'klassiekers' opgelopen omdat je klassiek niet kunt onderscheiden van 'niet'-klassiek. Modern kun je nog vergelijken maar KLASSIEK, als je dat nooit gereden hebt, de filosofie niet begrijpt en het rijden niet begrijpt dat kun je nooit weten wat nou PRECIES Klassieke rijkunst is.
Zou je het wel weten zou je dit soort uitspraken over de Klassieke rijkunst niet eens uit je mond kunnen krijgen, laat staan neer typen en posten.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 09:19

Inderdaad Marlies.
De vergelijking tussen het bedienen van auto's en het rijden van paarden wordt voornamelijk gemaakt in de moderne rijderij, omdat de hulpen daar mechanisch worden gegeven in tegenstelling tot de Klassieke Dressuur....

vanzuijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 10:26

Citaat:
xmaliez:Zo klein (subtiel) mogelijk, dat is het doel. Onzichtbaar voor het oog, voelbaar voor het paard.

Citaat:
murphy102:De vergelijking tussen het bedienen van auto's en het rijden van paarden wordt voornamelijk gemaakt in de moderne rijderij, omdat de hulpen daar mechanisch worden gegeven in tegenstelling tot de Klassieke Dressuur....

Heel duidelijk uitgelegd dat woord schakelen is al zo´n goed voorbeeld en verschrikkelijk bovendien.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 11:49

cherie78 schreef:

Ik geloof ook zeker dat paarden telepatisch begaafd zijn, net als mensen dat ook zouden kunnen. Maar dat gaat echt niet zover dat je op telepathie kan rijden. Als we er dan voor open zouden staan, zouden we zo kunnen rijden als Moll voorstelt. Daar geloof ik echt niet.

Maar telepathie valt niet onder klassieke rijkunst. En op het moment dat je iets denkt (en hierdoor de spanning in je lijf verandert) en je paard reageert hier op met de reactie die je verlangt, ga je al richting perfectie qua reactie. Dan lijkt het alsof alles vanzelf gaat. Daarnaast moet je dan nog leren wat goed is voor je paard op welk moment en hierop de training aanpassen. Als echt alles op telepathie zou gaan, moet ik maar hard thuis hierop blijven trainen. Dan kan ik mijn paard trainen terwijl hij op de wei staat en hoef ik niet meer naar hem toe behalve om hem te voeren en te mesten. Dat kan ik niet telepatisch.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 12:06

spokie79 schreef:
cherie78 schreef:

Ik geloof ook zeker dat paarden telepatisch begaafd zijn, net als mensen dat ook zouden kunnen. Maar dat gaat echt niet zover dat je op telepathie kan rijden. Als we er dan voor open zouden staan, zouden we zo kunnen rijden als Moll voorstelt. Daar geloof ik echt niet.

Maar telepathie valt niet onder klassieke rijkunst. En op het moment dat je iets denkt (en hierdoor de spanning in je lijf verandert) en je paard reageert hier op met de reactie die je verlangt, ga je al richting perfectie qua reactie. Dan lijkt het alsof alles vanzelf gaat. Daarnaast moet je dan nog leren wat goed is voor je paard op welk moment en hierop de training aanpassen. Als echt alles op telepathie zou gaan, moet ik maar hard thuis hierop blijven trainen. Dan kan ik mijn paard trainen terwijl hij op de wei staat en hoef ik niet meer naar hem toe behalve om hem te voeren en te mesten. Dat kan ik niet telepatisch.

als je kan communiceren met gevoel, kan je dit ook met rijden voor elkaar krijgen.
dan pas krijg je een eenheid....van 2 individuen
Je kan dat vaak zien van de oude meesters als een Nuno Oliveira.
Als je goed naar het filmpje kijkt, doet hij dit (onbewust ongetwijfeld) al.
Hij geeft wel degelijk een minimale hulp, maar niet continue.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 12:15

ja je hebt toch zeker ook zoiets als een goede voorberreiding waardoor de oefening erals vanzelf uitrolt en je daar niet meer aan hoeft te sleutelen.
Stel als jij een appuyement goed voorberreid en met de juiste energie inzet dan hoef je daar niet meer aan te sleutelen maar is je voorberreiding niet goed dan blijf je de hele diagonaal ( bijv.) aan je appuyement sleutelen.
HEtzelfde in bijv. de piaffe zet je hem in terwijl je paard ietsje scheef is zal die nooit tot een mooie cadans enzo enzo komen.Mede ook doordat je erin moet sleutelen.
Is je voorberreiding goed zet je hem met beidde achterbenen evenredig belast word ie mooi met cadans zonder dat je er enorm aan zit te sleuten.
gewoonweg gezond verstand!
Laatst bijgewerkt door liberty22 op 04-10-11 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

vanzuijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 12:18

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 12:19

Nombrado, maar dan is er nog steeds sprake van een hulp, hoe klein die ook is.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 12:27

vanzuijlen schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=ZDXOw7YOWdc

Vele filmpjes van hem bekeken maar kan het toch geen onzichtbare hulpen vinden zelfs verkapt hard.

ws omdat hij in de filmpjes de grenzen opzoekt , zou in een uitvoering ws anders er uit zien maar goed dat is allemaal gissen ik vind het ook niet mooi dat gedoe in die kleine ruimte maar affijn ik doe het hem niet na

wat ikzelf mooi vond om te zien was dat hij het paard na een zware oefening losliet , ik doe dit zelf namelijk ook en als het paard bij mij blijft of met me mee rent dan verzeker ik mijzelf ervan dat ie de oefening begrepen heeft en dat het stresslevel niet te hoog is geweest plus dat als het paard het echt heel heel goed heeft gedaan ik er nog wat uitbundig gejuig tussengooi ook vinden ze best leuk maar goed offtopic
Laatst bijgewerkt door liberty22 op 04-10-11 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 12:31

liberty22 schreef:
ja je hebt toch zeker ook zoiets als een goede voorberreiding waardoor de oefening erals vanzelf uitrolt en je daar niet meer aan hoeft te sleutelen.
Stel als jij een appuyement goed voorberreid en met de juiste energie inzet dan hoef je daar niet meer aan te sleutelen maar is je voorberreiding niet goed dan blijf je de hele diagonaal ( bijv.) aan je appuyement sleutelen.
HEtzelfde in bijv. de piaffe zet je hem in terwijl je paard ietsje scheef is zal die nooit tot een mooie cadans enzo enzo komen.Mede ook doordat je erin moet sleutelen.
Is je voorberreiding goed zet je hem met beidde achterbenen evenredig belast word ie mooi met cadans zonder dat je er enorm aan zit te sleuten.

je hoeft niks te sleutelen... (dat doe je bij auto's :+ )
Een paard kan zelf al prima een appuyement.
mits je als ruiter wéét hoe hij dit in zijn lichaam voor elkaar krijgt, hoef je het alleen aan te geven en mee te gaan in zijn beweging.
en das nu net, waarom het vaak mis gaat. door een tegenwerkende ruiter.
een recht paard is basis....net als een rechte ruiter

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 12:36

nombrado schreef:
liberty22 schreef:

je hoeft niks te sleutelen... (dat doe je bij auto's :+ )
Een paard kan zelf al prima een appuyement.
mits je als ruiter wéét hoe hij dit in zijn lichaam voor elkaar krijgt, hoef je het alleen aan te geven en mee te gaan in zijn beweging.
en das nu net, waarom het vaak mis gaat. door een tegenwerkende ruiter.
een recht paard is basis....net als een rechte ruiter

hou toch op dat is toch precies waar de voorberreiding over gaat , als jij vannuit een grote traver een appuyement inzet dan zul je dat moeten herstellen idem met een recht paard , dus ik zeg het weer als je voorrbereiding goed is en je de schouder voor laat gaan bijv. om het in jip en janneke taal voor je uitteleggen dan hoef je dat al niet meer te bewerkstelligen wel? hoe laat jij je paard wijken voor eenzijdige kuitdruk? of vind je dat ook zo een onzin iets , dus wijken voor de kuit ( jip en janneke)

Je kunt het het onderverdelen in absolute posities en relative positie , beidde moet je in beschouwing nemen en vandaar uit je oefeningen rijden .

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 12:44

liberty22 schreef:
hou toch op dat is toch precies waar de voorberreiding over gaat , als jij vannuit een grote traver een appuyement inzet dan zul je dat moeten herstellen idem met een recht paard , dus ik zeg het weer als je voorrbereiding goed is en je de schouder voor laat gaan bijv. om het in jip en janneke taal voor je uitteleggen dan hoef je dat al niet meer te bewerkstelligen wel? hoe laat jij je paard wijken voor eenzijdige kuitdruk? of vind je dat ook zo een onzin iets , dus wijken voor de kuit ( jip en janneke)

Je kunt het het onderverdelen in absolute posities en relative positie , beidde moet je in beschouwing nemen en vandaar uit je oefeningen rijden .

enige (jip en janneke) antwoord
geef aan met zit en ontspan...en ga mee in de beweging
als je weet, hoe het paard buigt in zijn romp? bij bepaalde oefeningen? dan weet je alles.

vanzuijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 12:44

Ben het met je eens liberty maar:
Dit doet nombrado anders die legt het gewicht ook anders en die kan dat zonder hulpen zonder voorbereiding dus het paard doet maar wat en gaat zijn eigen gang zo is het toch nombrado? Wanneer je als ruiter niets zegt door middel van de hulpen dan weet het paard niet waar en hoe hij of zij het moet uitvoeren, en oefeningen rijden is oefenen. En volgens nombrado doet een paard alles vanzelf, vreemd dat het paard buigt in de romp trouwens en dat helemaal van zich uit.
Laatst bijgewerkt door vanzuijlen op 04-10-11 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 12:46

nombrado nou zeg je zelf dat je een zithulp geeft dusz.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 12:46

vanzuijlen schreef:
Dit doet nombrado anders die legt het gewicht ook anders en die kan dat zonder hulpen zonder voorbereiding dus het paard doet maar wat en gaat zijn eigen gang zo is het toch nombrado? Wanneer je als ruiter niets zegt door middel van de hulpen dan weet het paard niet waar en hoe hij of zij het moet uitvoeren, en oefeningen rijden is oefenen. En volgens nombrado doet een paard alles vanzelf, vreemd dat het paard buigt in de romp trouwens en dat helemaal van zich uit.

plus een onzeker paard ook niet fijn hoor kun je nog zo zachte heelmeester zijn heeft het dier niks aan

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 12:47

vanzuijlen schreef:

ook zoiets trouwens buigen in de romp?
wat is dat nou voor iets globaals daar kun je van alles van maken.( doe mij de jip en janneke stijl hierover maar eens)

vanzuijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 12:49

Citaat:
ook zoiets trouwens buigen in de romp?
wat is dat nou voor iets globaals daar kun je van alles van maken.

Maar klinkt wel goed..... :)