Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 14:48

Tempi rijden is niets anders dan de verschillende Tempi die er in een gang zijn te wisselen.
Overgangen rijden is van de ene gang in de andere gang overgaan.
Een "normaal" rijpaard heeft 3 gangen, stap, draf en galop.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 14:49

Professor schreef:
Tempi rijden is niets anders dan de verschillende Tempi die er in een gang zijn te wisselen.
Overgangen rijden is van de ene gang in de andere gang overgaan.

ik zette veruimen bij omdat je ook tempi terug kan het woord tempi omvat nogal veel vind ik , vooruit schakelen of terug

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 14:54

liberty22 schreef:
ik zette veruimen bij omdat je ook tempi terug kan het woord tempi omvat nogal veel vind ik , vooruit schakelen of terug

Nee schakelen bestaat niet, tempi rijden is heel beknopt, het is steeds verschillend in een gang de tempi rijden dus: verzamelde draf naar arbeidsdraf of van middendraf naar verzamelde draf.
Dat terugrijden en schakelen zijn juist zo onduidelijke uitdrukkingen.
Verzameldedraf is een Tempo meerdere Tempo wisselen heet Tempi rijden (mag ook wisselen)

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 14:55

@liberty: ik vind je zin moeilijk te begrijpen.

bedoel je dit: tempi rijden is het nog fijner afstemmen en spelen met hoeveel je paard aan verzameling in de verruiming of verkorting aan kan.

edit: professor heeft het al aangegeven.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 14:57

quadripes schreef:

Dan was ik niet de enige.... :D

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 14:58

Professor schreef:
liberty22 schreef:

Nee schakelen bestaat niet, tempi rijden is heel beknopt, het is steeds verschillend in een gang de tempi rijden dus: verzamelde draf naar arbeidsdraf of van middendraf naar verzamelde draf.
Dat terugrijden en schakelen zijn juist zo onduidelijke uitdrukkingen.
Verzameldedraf is een Tempo meerdere Tempo wisselen heet Tempi rijden (mag ook wisselen)

ok maar hoe geef je dan aan dat je van verzameling naar arbeids gaat en van arbeids naar bijv. uitgestrekt?
met betrekking op het begrip tempi

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 14:59

quadripes schreef:

bedoel je dit: tempi rijden is het nog fijner afstemmen en spelen met hoeveel je paard aan verzameling in de verruiming of verkorting aan kan.

edit: professor heeft het al aangegeven.

excuus hiervoor ik ben heel moeilijk te bergijpen via de pc , ben niet goed in digitaal communiceren :')

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 15:02

Tempi rijden of wisselen tussen verzamelde draf en middendraf, daarmee is alles gezegd, dus van verz naar midden en midden naar verzameld.
Dit kan men aan een langezijde een paar keer rijden (20 x 60 m)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 15:03

Professor schreef:
Tempi rijden of wisselen tussen verzamelde draf en middendraf, daarmee is alles gezegd, dus van verz naar midden en midden naar verzameld.

u bent mij net voor :D

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 15:06

Professor schreef:

ok dus als ik duidelijke en correcte begrippen wil gebruiken kan dat zoals hier beschreven?
dus je spreekt of van tempi rijden ( alleen blijft het dan vaag of dat naar midden of verzameld is)
of je spreekt lettelijk van wisselen tussen verzamelde draf naar middendraf of visaverca

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 15:07

het woord 'tempi' op zichzelf zegt genoeg. deze woorden zijn alleen in de loop der tijd bij de meeste ruiters in onbruik geraakt en vervangen door mechanische termen, meestal ontleend aan het autorijden.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 15:08

Professor schreef:

echter mag dit toch overal ingezet worden onder alle omstandigheden , om de reden dat het paard voorwaarts moet denken en absoluut aan het been moet zijn?

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 15:09

quadripes schreef:
het woord 'tempi' op zichzelf zegt genoeg. deze woorden zijn alleen in de loop der tijd bij de meeste ruiters in onbruik geraakt en vervangen door mechanische termen, meestal ontleend aan het autorijden.

sorry kom ik weer aan te zeuren hoor ,
ik gebruik bijv. de zin
ik reed tempi en het paard bleef fijn in aanleuning.

hoe weet je dan of ik nu aan het verzamelen was of aan het wisselen van arbeids naar midden?

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 15:11

ik vind het begrip voorwaarts zijn altijd erg gevaarlijk... meeste mensen denken dat het naar voren spurten is.

een paard moet voorwaarts zijn - dus lang in het frame, omdat het anders in de verzameling op de verkeerde manier verzamelt. het paard beweegt zich dan omhoog ipv naar opwaarts en naar voren.

ik denk dat je geen tempi moet rijden om het paard voorwaarts te laten denken, maar alleen als het paard voorwaarts gereden is, anders heeft het geen zin.
Laatst bijgewerkt door quadripes op 15-02-11 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 15:12

het feit dat je binnen een gang tempi rijdt impliceert, dat je ook een keer in tempo teruggegaan bent anders heb je bijv de hele baan in middendraf gedaan. :D

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 15:15

quadripes schreef:
ik vind het begrip voorwaarts zijn altijd erg gevaarlijk... meeste mensen denken dat het naar voren spurten is.

een paard moet voorwaarts zijn, omdat het anders in de verzameling op de verkeerde manier verzamelt. het paard beweegt zich dan omhoog ipv naar opwaarts en naar voren.

ik denk dat je geen tempi moet rijden om het paard voorwaarts te laten denken, maar alleen als het paard voorwaarts gereden is, anders heeft het geen zin.

dit werd mij aangeraden omdat ik mijn paarden tijdens AR zoveel terug gereden heb , ik begrijp je laatste zin niet , met de rest ben ik het volledig met je eens .
maar als jij je paard kaderd in de tempi's is er toch niets mis mee?

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 15:16

quadripes schreef:
het feit dat je binnen een gang tempi rijdt impliceert, dat je ook een keer in tempo teruggegaan bent anders heb je bijv de hele baan in middendraf gedaan. :D

haha

van arbeids naar verzamelt en weer naar arbeids : is 1
van arbeids naar midden en weer naar arbeids ; is 2

snap je waar ik op doel?

quadripes

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 15:21

@mijn laatste zin: ik bedoel, dat je, in mijn ogen dan he, alleen tempi kan rijden als je een paard eerst in zijn eigen rustige tempo geleerd hebt, dat ie voorwaarts moet zijn (in zijn lijf, vwnw gericht). vervolgens kun je van daaruit, met behoud van takt, ontspanning enz) tempi gaan rijden. dan zal het paard ook voorwaarts gereden blijven. doe je dat niet, dan zal een paard versnellen ipv verruimen en omhoog bewegen bij het verkorten ipv voorwaarts/opwaarts zoals de bedoeling is.

liberty22

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 15:25

ok duidelijk

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 15:27

Een goede Midden en uitgestrektedraf verkrijgt men uit de verzameldedraf.
Verzameldedraf ziet men nog weinig ook niet internationaal.
Zo weer een paar termen om over na te denken.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 15:27

@liberty: tempo is het ev en tempi is al een mv, dus 'tempi's' kan niet. (sorry, de Latinist in mij steekt even de kop op :D)

@Professor: daarom zei ik ook: "spelen met hoeveel je paard aan verzameling in de verruiming of verkorting aan kan".
Laatst bijgewerkt door quadripes op 15-02-11 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 15:28

quadripes schreef:
@liberty: tempo is het ev en tempi is al een mv, dus 'tempi's' kan niet. (sorry, de Latinist in mij steekt even de kop op :D)

nee hoor geen sorry wil het graag duidelijk hebben

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 15:29

Professor schreef:
Een goede Midden en uitgestrektedraf verkrijgt men uit de verzameldedraf.
Verzameldedraf ziet men nog weinig ook niet internationaal.
Zo weer een paar termen om over na te denken.

het is naar mijn mening toch ook een vereiste je paard te verzamelen al dan wel of niet kort daar gelaten voordat je dit gaat vragen?
zou je dit niet doen dan komt het paard op zijn voorhand terecht en is de waarde van de oefeningen verdwenen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 15:31

Citaat:
het is naar mijn mening toch ook een vereiste je paard te verzamelen al dan wel of niet kort daar gelaten voordat je dit gaat vragen?
zou je dit niet doen dan komt het paard op zijn voorhand terecht en is de waarde van de oefeningen verdwenen

Dat is goed beschreven daarom zien wij bv in de zg topsport paarden die van zich uit de uitgestrekte gangen kunnen zo op hun voorhand lopen schrijf bijna nooit lopen omdat een paard dient te gaan.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 15:37

een paard dat niet correct wordt verzameld (dus op de hand gaat en niet van achteruit verzameld wordt), zal in de uitgestrekte gangen die eigenlijk een verruiming binnen het verzamelde dienen te zijn, versnellen en naar voren wegvallen. dit zie je ook eigenlijk voortdurend op foto's en in de video's. deze paarden hebben een hals die 'opgericht' wordt, maar de rest van het lijf is nog steeds bergaf.

en daarom (omdat het vanuit het achterbeen gereden moet worden) kun je met een jong paard ook niet meer dan een paar passen middendraf doen, trouwens. Want dan verliest het paard zijn kracht om vanuit de achterhand en binnen het 'kader' te blijven.