Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
liberty22 schreef:ik zette veruimen bij omdat je ook tempi terug kan het woord tempi omvat nogal veel vind ik , vooruit schakelen of terug
Professor schreef:liberty22 schreef:ik zette veruimen bij omdat je ook tempi terug kan het woord tempi omvat nogal veel vind ik , vooruit schakelen of terug
Nee schakelen bestaat niet, tempi rijden is heel beknopt, het is steeds verschillend in een gang de tempi rijden dus: verzamelde draf naar arbeidsdraf of van middendraf naar verzamelde draf.
Dat terugrijden en schakelen zijn juist zo onduidelijke uitdrukkingen.
Verzameldedraf is een Tempo meerdere Tempo wisselen heet Tempi rijden (mag ook wisselen)
quadripes schreef:@liberty: ik vind je zin moeilijk te begrijpen.
bedoel je dit: tempi rijden is het nog fijner afstemmen en spelen met hoeveel je paard aan verzameling in de verruiming of verkorting aan kan.
edit: professor heeft het al aangegeven.
Professor schreef:Tempi rijden of wisselen tussen verzamelde draf en middendraf, daarmee is alles gezegd, dus van verz naar midden en midden naar verzameld.
Dit kan men aan een langezijde een paar keer rijden (20 x 60 m)
Professor schreef:Tempi rijden of wisselen tussen verzamelde draf en middendraf, daarmee is alles gezegd, dus van verz naar midden en midden naar verzameld.
Dit kan men aan een langezijde een paar keer rijden (20 x 60 m)
quadripes schreef:het woord 'tempi' op zichzelf zegt genoeg. deze woorden zijn alleen in de loop der tijd bij de meeste ruiters in onbruik geraakt en vervangen door mechanische termen, meestal ontleend aan het autorijden.
quadripes schreef:ik vind het begrip voorwaarts zijn altijd erg gevaarlijk... meeste mensen denken dat het naar voren spurten is.
een paard moet voorwaarts zijn, omdat het anders in de verzameling op de verkeerde manier verzamelt. het paard beweegt zich dan omhoog ipv naar opwaarts en naar voren.
ik denk dat je geen tempi moet rijden om het paard voorwaarts te laten denken, maar alleen als het paard voorwaarts gereden is, anders heeft het geen zin.
quadripes schreef:het feit dat je binnen een gang tempi rijdt impliceert, dat je ook een keer in tempo teruggegaan bent anders heb je bijv de hele baan in middendraf gedaan.
Professor schreef:Een goede Midden en uitgestrektedraf verkrijgt men uit de verzameldedraf.
Verzameldedraf ziet men nog weinig ook niet internationaal.
Zo weer een paar termen om over na te denken.
Citaat:het is naar mijn mening toch ook een vereiste je paard te verzamelen al dan wel of niet kort daar gelaten voordat je dit gaat vragen?
zou je dit niet doen dan komt het paard op zijn voorhand terecht en is de waarde van de oefeningen verdwenen