TEGEN bitloos rijden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:03

papagroom schreef:
Daan_Ordeal schreef:
Een mening is geen feit dus kun je niet stellen dat met bit beter gepresteerd wordt. Je kunt wel zeggen dat dit jouw persoonlijke ervaring is.

Goed....dan draaien we het om.....noem mij een serieuze,en bekende wedstrijd ruiter die zonder bit beter zou presteren als met?

zeker mogelijk!!!

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:05

Air schreef:
Toetsen zijn niet levend papagroom. Grote denkfout. Toetsen kunnen niet voelen.

Tendance: misschien gewoon even lezen? En nadenken...
De niet aanwezige verfijning wordt aan bitloos verweten. Maar het is de ruiter die het paard moet verfijnen, niet het bit of hoodstel.
Het paard voelt het echt wel.
Het is hetzelfde als mensen die denken hun sporen nodig te hebben omdat het paard anders niet loopt. Dat ligt niet aan de sporen, en dat ligt niet aan het paard. Dat ligt aan de ruiter die het paard niet aan het been maakt.

jaaa jaa jaaa!! dat bedoel ik dus ook de hele tijd :j ik zou niet weten waarom je bitloos niet dezelfde kleine aanwijzingen kan gingen als mét bit. Dat ligt stiekem toch aan de ruiter dan die niet verder traint en oefent op zijn aanwijzingen naar het paard.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:07

papagroom schreef:
Daan_Ordeal schreef:
Een mening is geen feit dus kun je niet stellen dat met bit beter gepresteerd wordt. Je kunt wel zeggen dat dit jouw persoonlijke ervaring is.

Goed....dan draaien we het om.....noem mij een serieuze,en bekende wedstrijd ruiter die zonder bit beter zou presteren als met?

zeker mogelijk!!![/quote]
wie dan....kom op....zeg het maar.......als dat er zoveel zijn kun je vast gelijk met een antwoord komen....of moet je eerst even googlen.....

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:07

papagroom schreef:
Daan_Ordeal schreef:

Uh ja en dan? Wat is je punt?

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:08

dus als een bekende wedstrijd ruiter zonder bit beter kan rijden dan met, DAN is het ineens een feit en stel je je mening bij papagroom?

@Emily: dus omdat het 1000en jaren gedaan wordt, is het niet sneu? Pas op met zulke uitspraken hier hoor ;) haha...
begrijpelijk als iemand niets met paarden te maken heeft, dat hij dit zielig vind toch? Vind ik wel in ieder geval, want die vergelijken paarden vaak met mensen, en zelfs vinden ze het ook niks om met een bit in te moeten lopen.. :)
Laatst bijgewerkt door FahyaFemke op 22-11-11 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:08

ik kan mij voorstellen dat mensen in de hogere dressuur liever een bitje hebben om zodoende kleinere preciezere hulpjes te kunnen geven, die direct doorkomen, en niet indirect zoals met bitloze optomingen wel gebeurd.
echter kan ik mij niet voorstellen dat die mensen dan helemaal tegen bitloos rijden in de basissport zijn, of wanneer een paard last heeft van zijn mond. En denk ook niet dat dit echt voorkomt.

Ik denk wel, en dat las ik hiervoor ook al, dat mensen tégen die "penny-mentaliteit" zijn

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:09

we komen wel steeds verder van de op.......daar werd gevraagd hoe bit rijders er over denken.....maar in tussen wordt het topic wederom door de anti bit brigade overgenomen...
Citaat:
We weten allemaal dat er veel ruiters voor bitloos rijden zijn.
Er zijn er echter ook die echt tegen bitloos zijn en ik vroeg me af waarom?
En dan bedoel ik vooral op rijkunstig gebied (dat het beperkingen zou kunnen geven, etc.)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:10

papagroom schreef:
Daan_Ordeal schreef:

Ik kon het artikel eerst niet meer vinden, maar heb hem gevonden:
PeppySan @ [EV] Bitloze grand prix: waarom niet?

Op bovenstaande foto presteert ze duidelijk beter, maar waarom zou het beter moeten zijn? Prestatie ligt aan de ruiter, nogmaals. Dus dat moet niet verschillen, dan klopt er iets niet.

Of is dit weer niet goed omdat het Grand Prix is en een te hoog niveau? _O-
Laatst bijgewerkt door Air op 22-11-11 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:11

Citaat:
wie dan....kom op....zeg het maar.......als dat er zoveel zijn kun je vast gelijk met een antwoord komen....of moet je eerst even googlen.....

dat is nou precies het probleem ... het bitloos rijden begint zich pas net echt te ontwikkelen , het begint de laatste tijd echt populair te worden! Ik ben er ook nog maar een paar jaar mee bezig maar het gaat nu al zoveel beter als met bit! En nee ... we rijden geen wedstrijden , maar ja , we rijden oefeningen op M2 niveau en ze doet alles , en ze reageerd op de kleinste hulpen! Ik heb op meerdere stallen gewerkt waar ik soort gelijken dingen zag. Gewoon onwijs moeilijke oefeningen die met gemak bitloos werden gereden . Waarom alle bekende mensen hebben? Neem anky! Zei is beroemd maar ik ben voledig tegen haar manier van rijden ( mijn mening uiteraard). Niet alle ruiters die goed worden genoemd omdat ze hoog rijden zijn per definitie ook echt goed.
Laatst bijgewerkt door Jellebie op 22-11-11 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:11

moonprayer schreef:
ik kan mij voorstellen dat mensen in de hogere dressuur liever een bitje hebben om zodoende kleinere preciezere hulpjes te kunnen geven, die direct doorkomen, en niet indirect zoals met bitloze optomingen wel gebeurd.
echter kan ik mij niet voorstellen dat die mensen dan helemaal tegen bitloos rijden in de basissport zijn, of wanneer een paard last heeft van zijn mond. En denk ook niet dat dit echt voorkomt.

Ik denk wel, en dat las ik hiervoor ook al, dat mensen tégen die "penny-mentaliteit" zijn

jij snapt het

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:14

papagroom schreef:
we komen wel steeds verder van de op.......daar werd gevraagd hoe bit rijders er over denken.....maar in tussen wordt het topic wederom door de anti bit brigade overgenomen...
Citaat:
We weten allemaal dat er veel ruiters voor bitloos rijden zijn.
Er zijn er echter ook die echt tegen bitloos zijn en ik vroeg me af waarom?
En dan bedoel ik vooral op rijkunstig gebied (dat het beperkingen zou kunnen geven, etc.)

ik ben niet lid van de anti bit brigade
ik ben óók niet tegen bit rijden (ik doe het zelf ook!)
maar ik ben ook niet tegen bitloos rijden (want dat doe ik óók!!)

Moet ik dan maar niet meer reageren?

MaritAriel precies wat je zegt. niet alle topruiters zijn maar per definitie "goed"..
Dat is net als instructeurs...je hebt mensen die op topniveau rijden en SUPER les kunnen geven, maar er zijn ook topruiters die het gewoon NIET kunnen overbrengen dus heb je niks aan als instructeur.
Zo ook andersom. Je hebt mensen die zelf niet zo hoog rijden, maar SUPER les kunnen geven tot topniveau aan anderen.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:17

Papagroom waarom een flauwe opmerkingen dat het topic door de "anti bit brigade" wordt overgenomen? De discussie kan toch ook gewoon op respectvolle wijze en met onderbouwde argumenten gevoerd worden.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:19

Sorry, maar ik vind de bitloze foto echt niet fijner, dan de andere foto hoor.
Druk de rug nog maar niet weg..

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:20

Tendance schreef:

volgens mij ging het er om dan het mogelijk was om bitloos die oefening op de zelfde manier te rijden ;)

Tendance

Re: TEGEN bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:21

Dit is een foto en welke oefening zien jullie hier gereden worden?
Ik zie enkel een overgang. Niet een echte oefening of een langere periode. Het is geen filmpje, maar een foto, dus een momentopname.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:23

@D_O

Het valt mij op dat ieder topic dat ook maar iets met een bit te maken heeft gelijk wordt over genomen..
Overigens ben ik nog nergens respect loos geweest,,,,,nog sterker...heb meermaals te kennen gegeven zelf ook regel matig ter afwisseling zonder bit te rijden,en heb ook verteld met bit beter te presteren en waarom.
Ik geef dus netjes antwoord op de op.....
Comentaar daar op zie ik als respectloos....en ik geloof niet dat TS hier iets aan heeft.
Laatst bijgewerkt door papagroom op 22-11-11 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:23

Tendance schreef:

Weggedrukte rug? Dan gok ik toch dat je een andere foto voor je hebt.
De rug etc. is allemaal hetzelfde als op de andere foto, en vice versa. Wat er beter is aan de bitloze foto is dat het paard niet te diep komt, en de ruiter ontspannender zit en minder duidelijk de hulpen geeft.
Maar imo heeft dat met het moment te maken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:25

MaritAriel schreef:
Citaat:

dat is nou precies het probleem ... het bitloos rijden begint zich pas net echt te ontwikkelen , het begint de laatste tijd echt populair te worden! Ik ben er ook nog maar een paar jaar mee bezig maar het gaat nu al zoveel beter als met bit! En nee ... we rijden geen wedstrijden , maar ja , we rijden oefeningen op M2 niveau en ze doet alles , en ze reageerd op de kleinste hulpen! Ik heb op meerdere stallen gewerkt waar ik soort gelijken dingen zag. Gewoon onwijs moeilijke oefeningen die met gemak bitloos werden gereden . Waarom alle bekende mensen hebben? Neem anky! Zei is beroemd maar ik ben voledig tegen haar manier van rijden ( mijn mening uiteraard). Niet alle ruiters die goed worden genoemd omdat ze hoog rijden zijn per definitie ook echt goed.

Thuis op M2-niveau oefeningen rijden wil niet zeggen, dat de oefeningen juist worden uitgevoerd of dat je dit op wedstrijdniveau in een proef achter elkaar op vreemd terrein kan uitvoeren.

Verder werd er 30 jaar geleden al zonder bit gereden (en zonder zadel). Dat is helemaal niet nieuw. Nieuw is wel het gedoe er omheen.

Sommige paarden, nee ruiters, kunnen een prima proef of oefeningen neerzetten bitloos, vaak is het paard wel met bit beleerd. Maar deze ruiters zijn niet te vergelijken met de gemiddelde bitloze boktruiter.
Ik zie maar zelden leuke foto's van bitloze combinaties voorbij komen hier op Bokt. Vaak zijn het gewoon leuke, grappige foto's of foto's van bokkers die willen laten zien wat ze allemaal wel niet kunnen zonder bit (of zadel).

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:25

Ben het met je eens papagroom. Ik zie geen rare dingen in jouw posts.
Wel dingen waar mensen het niet mee eens hoeven te zijn, maar dat wil niet zeggen, dat er gelijk richting jou in de aanval moet worden gegaan.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:26

Air schreef:
Tendance schreef:

Weggedrukte rug? Dan gok ik toch dat je een andere foto voor je hebt.
De rug etc. is allemaal hetzelfde als op de andere foto, en vice versa. Wat er beter is aan de bitloze foto is dat het paard niet te diep komt, en de ruiter ontspannender zit en minder duidelijk de hulpen geeft.
Maar imo heeft dat met het moment te maken.

Hoe weet je nu, dat de ruiter fijner zit...
Als ik fijn zit kan ik 2 hoofden hebben. Als ik uitstap, dan heb ik een heel vriendelijk gezicht, maar als ik actief bezig ben dan heb ik zo'n azijn hoofd!
Zit ik echt niet minder ontspannen hoor.
Nee doe mij maar een filmpje.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:27

FahyaFemke schreef:
@Emily: dus omdat het 1000en jaren gedaan wordt, is het niet sneu? Pas op met zulke uitspraken hier hoor ;) haha...
begrijpelijk als iemand niets met paarden te maken heeft, dat hij dit zielig vind toch? Vind ik wel in ieder geval, want die vergelijken paarden vaak met mensen, en zelfs vinden ze het ook niks om met een bit in te moeten lopen.. :)

Maar wat is er zielig aan met bit rijden als je er toch goed mee omgaat? Ik haat het echt altijd als iemand zegt dat ik mijn pony mishandel omdat ik met bit rij. ( dat werd er een keer tegen me gezegd)

Tendance

Re: TEGEN bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:28

Ik trek mij er dus gewoon niets van aan als mensen zeggen, dat ik mijn paard mishandel. Ik weet toch zelf wel hoe goed ze het bij mij hebben?

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:28

emilyslaluna schreef:
FahyaFemke schreef:

Maar wat is er zielig aan met bit rijden als je er toch goed mee omgaat? Ik haat het echt altijd als iemand zegt dat ik mijn pony mishandel omdat ik met bit rij. ( dat werd er een keer tegen me gezegd)

gewoon niks van aantrekken? tenzij je er fout mee omgaat maar goed. Als je er goed mee omgaat is er inderdaad niks zielig aan het bit alhoewel ik er niet voor ben maar goed . Gewoon lekker rijden als je zelf wel.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:29

papagroom schreef:
@D_O

Het valt mij op dat ieder topic dat ook maar iets met een bit te maken heeft gelijk wordt over genomen..
Overigens ben ik nog nergens respect loos geweest,,,,,nog sterker...heb meermaals te kennen gegeven zelf ook regel matig ter afwisseling zonder bit te rijden,en heb ook verteld met bit beter te presteren en waarom.
Comentaar daar op zie ik als respectloos....en ik geloof niet dat TS hier iets aan heeft.

Tendance schreef:
Een paard, dat door het bit heenloopt, daarvan kun je toch nooit de schuld aan een bit geven?
Dat bit heeft toch geen eigen ziel?
De fout bij iets leggen wat niet leeft... Dat kan toch niet.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:29

papagroom schreef:
@D_O

Waarom overgenomen? Er plaatsen toch zowel bit als bitloze ruiters reacties in dit topic? En dit topic gaat toch over bitloos?

Ik vind het gewoon een dooddoener om dan weer met zo'n opmerking te komen over de anti-bit brigade, dat heeft geen toegevoegde waarde aan de discussie. Ik wens niet een een hokje geplaatst te worden. Ik ben niet anti-bit. Ik ben voorstander van bitloos en ik wil mensen hierover informeren en onjuiste informatie over dit onderwerp weerleggen.