HedwigO schreef:@ilsexxx: ik geef je groot gelijk dat bijna alle problemen bij de ruiter liggen en dat onverantwoord meppen of slaan niet geoorloofd is. Ik bedoel alleen te zeggen dat iedereen volgens mij wel een keertje harder heeft opgetreden dan de bedoeling was (achteraf gezien).
Ik probeer mijn paard zo veel mogelijk correct te behandelen dus inderdaad eerst vinger omhoog of stem verheffen bijvoorbeeld, maar soms als ze aan het etteren is (wat die van mij toch echt doet af en toe) dan kan ik uit frustratie wel iets harder reageren (eerder boos worden of iets dergelijks, ik ga nooit in de rondte meppen of slaan dan)
Daar ben ik het met je mee eens, eerst waarschuwen en dan zo nodig een tik geven ofzo. Heb het nog nooit hoeven doen,en natuurljik kunnen paarden ook etteren/klieren etc. uit zichzelf, dusja een tik vind ik dan nog wel ok. zolang het maar niet meppen met de zweep is, of hard slaan.
Ik ken wel een meisje, die er toen was afgevallen (door haar schuld) en die heeft toen zo hard op het hoofd van haar paard geslagen mét zweep, en dat nog wel een paar x. Vond dat echt niet normaal, en dat doet ze met regelmaat. Dusja.