Wie durft er voor uit te komen?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

concetto

Re: Wie durft er voor uit te komen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 18:44

hihihih jou jiet, moet zeggen dat ik tijdens dit topic meer met je gemeen heb dan ik dacht.
Maar ik zie dingen voorbij komen, zweep langs de mond, schup in de zij..... Grrrrrrrr
Daar wordt ik toch wel een beetje.....boos over.
Weet je, het ECHTE boekje is niet geschreven, ik denk dat het vooral om heeeeel veeeel gevoel gaat.
Ach en waarom zou ik niet een beetje plagen? :Y)

coiboi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 18:48

Zal ik jouw zeggen dat ik je dat gezegd heb...
Het kwam alleen misschien nogal wat rot (lees:onduidelijk) mn bakkes uit. ;)

Ik ben zo lief voor mijn paardjes. Maar vooral consequent en duidelijk wat ik verwacht.
(en ja ook ik geef wel eens een incidentele schup/tik)

Joh.. jij mag plagen wat je wil!
Jongens plagen, kusjes vragen hè! 8-)

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 18:55

Ik denk dat iedereen wel eens uit frustratie of vanuit een andere emotie iets harder of sneller optredend is naar zijn paard. Dat is menselijk. Iedereen die beweert dat hij altijd correct en goed met zn paard omgaat vind ik niet geloofwaardig.
Zolang het maar incidenteel blijft is het niet erg toch? Dat voorbeeld van degene (even naam vergeten) die vertelde over met haar arabiertje op het zandpad had ik misschien ook zo op gereageerd. Meer omdat er een hele gevaarlijke situatie had kunnen ontstaan. En paarden kunnen soms gewoon ook enorm etteren, hoeft niet ten alle tijden aan de ruiter te liggen.

Srtha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 19:00

Ik kom er ook voor uit!!!
Wij hebben toch een paar apparte paarden er tussen lopen.
Die vallen je aan terwijl je ze netjes benaderd. Ze trappen je of slaan na je! Nou sorry maar als een paard mij gericht trapt (voorbeeldje: Ik liep langs mijn pony en de betreffende pony die liep met me mee, ik was uit de buurt en wou gewoon langs ze lopen. De betreffende pony die sloeg me tegen de rand aan en klapte twee trappen tegen mij aan. Als ik iets mee had gehad dan had hij echt wel regelrechte klappen gehad. Aangezien het een kinderpony is all helemaal. Als je zulkes niet aanpakt worden ze nog vervelender.)
Iedereen doet wel eens wat buiten het boekje.

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 19:59

HedwigO schreef:
Ik denk dat iedereen wel eens uit frustratie of vanuit een andere emotie iets harder of sneller optredend is naar zijn paard. Dat is menselijk. Iedereen die beweert dat hij altijd correct en goed met zn paard omgaat vind ik niet geloofwaardig.
Zolang het maar incidenteel blijft is het niet erg toch? Dat voorbeeld van degene (even naam vergeten) die vertelde over met haar arabiertje op het zandpad had ik misschien ook zo op gereageerd. Meer omdat er een hele gevaarlijke situatie had kunnen ontstaan. En paarden kunnen soms gewoon ook enorm etteren, hoeft niet ten alle tijden aan de ruiter te liggen.

Hmm, als jij dat menselijk vind, dan weet ik het niet meer hoor! ;)
Hmm, ben nog nooit gebeten door een paard, wel dat ze gingen happen, maar dan ging mn vinger omhoog en zei ik duidelijk; nee. Als het paard dan normaal deed, gaf ik hem schouderklopjes. Maar slaan? :n , dat gaat er bij mij niet in. Heb ook nog nooit een paard geslagen of geschopt. Komop zeg, een dier kan zich niet verdedigen, een dier kan niet zeggen wat er aan de hand is. Kijk dan toch eens eerst naar jezelf, zoals;
wáárom heeft hij mij gebeten? waarom hangt hij aan het touw? Waarom wil hij niet de trailer in? Waarom vliegt hij er vandoor? enz enz.

Tuurlijk moet je consequent tegen je paard blijven, en duidelijk laten weten dat jíj de baas bent, en ook duidelijk tegenover het paard zijn over bepaalde hulpen of acties. zo lang je niet consequent tegen het paard bent, en dat het paard niet duidelijk weet wie de baas is, en ook geen duidelijkheid krijgt, dan kun je problemen verwachten ja, dus naar mijn idee licht het wél ten alle tijden aan de ruiter. :)
Het kan natuurlijk ook zijn dat het paard door de vorige eigenaar slecht is behandeld, of nooit een baas heeft gehad, of nooit consequentie heeft gekend, dan kan je natuurlijk ook rottigheid van je paard verwachten, alleen dan vind ik niet dat je het met schoppen of slaan moet afhandelen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 20:09

Ik heb mijn vorige paard 3 maanden in opleiding gehad bij Eddy Modde van parelli nederland. Toen dat paard niet zijwaards wilde wijken terwijl hij de oefening al wel kende moet ik hem toch behoorlijk hard met de stick op zijn kont en schouders slaan hoor. "Hij is niet van suiker", werd me toen gezegd.
Dus ook bij horsemanship gaat het wel eens wat harder.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:33

Begin me ook steeds meer te verbazen over sommige verhalen. Incidentiele tik op het juiste moment als correctie ok, maar lees hier helaas ook verhalen die imo echt te ver gaan. concetto en coiboi hierin moet ik met jullie meegaan.

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:19

@ilsexxx: ik geef je groot gelijk dat bijna alle problemen bij de ruiter liggen en dat onverantwoord meppen of slaan niet geoorloofd is. Ik bedoel alleen te zeggen dat iedereen volgens mij wel een keertje harder heeft opgetreden dan de bedoeling was (achteraf gezien).
Ik probeer mijn paard zo veel mogelijk correct te behandelen dus inderdaad eerst vinger omhoog of stem verheffen bijvoorbeeld, maar soms als ze aan het etteren is (wat die van mij toch echt doet af en toe) dan kan ik uit frustratie wel iets harder reageren (eerder boos worden of iets dergelijks, ik ga nooit in de rondte meppen of slaan dan)

kippiekipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 13:17

Met een paard die soms een complete trucendoos opentrekt moet je soms
wel eens een beetje strenger zijn :P Wij rijden alleen niet met zweep want
dat lost (bij die van mij) toch niks op.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 13:21

Streng zijn of even streng optreden is ook helemaal niet erg, maar gevoelsmatig boos worden op een paard is wat mij betreft not done. Een paard doet niet dingen om je te irriteren oid. Als een paard niet doet wat je wil, heb je het waarschijnlijk niet goed/duidelijk gevraagd. Even wat harder aanpakken oke, maar daarna is het weer klaar. Als je boos gaat worden, blijf je in die bui hangen. Daar zit het verschil 'm in.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 13:26

Gini schreef:
xxLarella schreef:
Ik ben een mens, mensen hebben emoties, en hoeveel personen op dit planeet kunnen hun frustratie altijd onder controle houden?
Nou ik zeg je eerlijk, ik in ieder geval niet.

Nu je deze kennis hebt, heb je ook de mogelijkheid om die frustratie te kanaliseren. Lees mijn laatste post nog eens.
'Ja, ik ben maar een mens en mensen hebben emoties' is een excuus voor de frustratie die je voelt, niet voor het botvieren van die frustratie op je paard.
Een kind/collega/hond/kat/...kan je ook het bloed vanonder de nagels halen, moet ik die personen/dieren dan ook maar slaan met een zweep, prikken met sporen of rukjes geven in de mond?

Naar mensen maak ik altijd opmerkingen. Niet zozeer naar ze gericht maar ze snappen wel dat het over hun gaat. :o

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 13:37

HedwigO schreef:
@ilsexxx: ik geef je groot gelijk dat bijna alle problemen bij de ruiter liggen en dat onverantwoord meppen of slaan niet geoorloofd is. Ik bedoel alleen te zeggen dat iedereen volgens mij wel een keertje harder heeft opgetreden dan de bedoeling was (achteraf gezien).
Ik probeer mijn paard zo veel mogelijk correct te behandelen dus inderdaad eerst vinger omhoog of stem verheffen bijvoorbeeld, maar soms als ze aan het etteren is (wat die van mij toch echt doet af en toe) dan kan ik uit frustratie wel iets harder reageren (eerder boos worden of iets dergelijks, ik ga nooit in de rondte meppen of slaan dan)

Daar ben ik het met je mee eens, eerst waarschuwen en dan zo nodig een tik geven ofzo. Heb het nog nooit hoeven doen,en natuurljik kunnen paarden ook etteren/klieren etc. uit zichzelf, dusja een tik vind ik dan nog wel ok. zolang het maar niet meppen met de zweep is, of hard slaan.
Ik ken wel een meisje, die er toen was afgevallen (door haar schuld) en die heeft toen zo hard op het hoofd van haar paard geslagen mét zweep, en dat nog wel een paar x. Vond dat echt niet normaal, en dat doet ze met regelmaat. Dusja.

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 15:59

Ik vind je paard écht slagen schandalig ..
Je kan je paard eventjes laten voelen wie de baas is, maar echte klappen op het hoofd ofzo uitdelen met een zweep gaat er bij mij serieus over! %)
Je moet het verschil kennen tussen échte angst of gewone aanstellerij!
Als een paard de trailer niet in durft, los dit dan normaal op en niet door hem te stampen of weet ik veel wat allemaal nog. %)

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 17:50

ilsexxx: zijn het eens :P

@mylittlejoy: nee paarden doen niet iets om eens gezellig jou te gaan irriteren, maar gewoon etterig kunnen ze wel zijn. Dieren hebben ook hun buien, net zoals mensen

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 17:53

Lamar schreef:
"Hij is niet van suiker", werd me toen gezegd.

Dat is echt zo een standaarexcuus waar mensen zich achter verschuilen om het hardhandige optreden naar hun paard toe te rechtvaardigen.
Ik antwoord daarop standaard: "Nee, maar ook niet van beton."

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 17:59

beter dat het paard jou maar niet gaat mishandelen toch ;)
als je niet de baas bent doen ze dat wel en willen ze over jou de baas zijn
dus af en toe even goed laten weten wie de baas is daar zie ik ook helemaal geen gevaar in :Y)

gewoonmarie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 18:06

nou ik treed ook wel es streng op als het nodig is. ~~}> ik probeer in eerste instantie m'n pony altijd vriendelijk te rijden, maar soms... tja dan verdient ze even aangepakt te worden....
en ik weet zeker dat ik niet te ver ga, als ik van mezelf merk dat ik echt kwaad word stop ik meestal omdat het dan avrechts werkt en als ik kijk hoe m'n pony was toen ik haar kreeg en wat ze nu allemaal voor me WIL doen, :j (want ze is echt een bange poeperd!) dan heb ik in vertrouwen echt wel heel veel bij haar gewonnnen! en dat vooral door eerlijk te rijden! maar soms (en dan bedoel ik ook soms) een beetje streng!

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 18:14

Gini schreef:
Lamar schreef:

Dat is echt zo een standaarexcuus waar mensen zich achter verschuilen om het hardhandige optreden naar hun paard toe te rechtvaardigen.

Die ga ik onthouden! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 21:42

Gini schreef:
Lamar schreef:

Het was Eddy Modde die dat tegen me zei, weet je wie dat is?

Sanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 21:50

Lamar, ik neem aan dat je de druk eerst geleidelijk op moest bouwen voordat je hem een paar flinke tikken op zijn kont gaf? Dan vind ik het namelijk een ander verhaal. Dan begrijpt het paard namelijk zeker wel wat de bedoeling is maar heeft er gewoon geen zin in. Toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 22:00

Ja, ik zei in die post die Gini aanhaalde ook dat hij niet wilde wijken maar de oefening al wel kende. Dan ga je van fase 1 naar 2 naar 3 naar 4 ...en 4 is best stevig!
Ik had zelf fase 4 uit mezelf niet zo hard gedaan, maar ik rijd ook zonder zweep dus ik ben sowieso al geen mepper. Wat dat betreft keek ik er wel even van op hoe "hard" fase 4 kan en mag zijn.
(het was kont-schouder-kont-schouder tikken (zijwaards wijken), niet alleen op de kont)

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 22:06

Citaat:
Inderdaad!
Kwestie van trainen en geduld... heeel veel geduld.
Ik betrap mezelf er ook weleens op dat m'n geduld op raakt

mijn geduld raakt niet op maar doe ik niks gebeuren er ongelukken......
maar goed...jullie gelijk he....
kan ff geen voorbeeld geven omdat je soms niet alles kunt schrijven maar straf ik op dat moment niet met harde hand dan gebeuren er gewoon zware ongelukken. :j
en wil je het echt weten dan stuur maar een pb...maar dan wel met zekerheid dat een van jullie het hem dan ff leert hoe het wel moet :j

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 22:08

ik kan me inkomen dat je soms dingen doet waarvan je achteraf denkt.............dat had ik misschien beter anders kunnen doen. ik denk dat iedereen dat wel eens meegemaakt heeft. ik lees hier wel sommige dingen waarvan ik denk......wat wil je daar nu weer mee bereiken. uieraard staat eigen veiligheid voorop en probeer ik de paarden altijd zoveel mogelijk op een eerlijke manier te behandelen. dat wil niet zeggen dat ik nooit "buiten het boekje" stap. toevallig van de week nog een shetlander een tik met een halstertouw op zijn dikke gat gegeven. die dacht even naar mijn pony te meppen terwijl ik met haar bij het hek stond om deze open te doen. bijna een hoef voor mijn kop. ja dan ga ik buiten het boekje volgens bokt, maar in zo'n geval denk ik toch aan mijzelf.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 22:17

heb helemaal in het begin van het topic al eens gereageerd, bij mij gaat het echt niet altijd volgens het boekje, en dan in de zin dat ik wel eens wat strenger ben, of dat ik een oefening op een iets andere wijze uitvoer, (handen te hoog/laag , etc etc)
en als hij te kijkerig is en niet alert wil zijn op mij, dan krijgt hij wel een tikje tegen zn bil, zo van ; hey hiero!
maar dat mag eigenlijk amper tikje heten. (hij heeft heel veel respect/angst voor de zweep)
enige keer dat ik hem met de vlakke hand een echte klap heb verkocht was toen ie heel blij op mn teen stond en pertinent weigerde om zn been op te tillen!
sommige dingen die ik inmiddels in het topic zie staan, gaan echt te ver, en ik hoop dat de reacties erop de betreffende personen aan het denken zet , aan de andere kant staan er reacties van personen die schijnbaar de perfectie zelf zijn, en die komen bij mij nogal ongeloofwaardig over.

coiboi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 22:48

@frangelica: ik begrijp niet helemaal waarom je mij quote.. ik zie nergens een reactie van mij op jou.
En als je me dan quote, doe het dan goed en trek mijn verhaal niet uit het verband.

Als je enkele pagina's terug had gelezen, had je mij misschien beter begrepen.
(daar staan langere reacties van mij)
Nu is het alleen jammer de pammer en verkeerd gebruik van mijn mening. :)

Ik ben namelijk met 'straffen' en corrigeren ook niet roomser dan de paus.