Ben je een slechte ruiter als je valt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Estrellas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 17:15

De beste ruiters vallen..
http://www.youtube.com/watch?v=yEsjPgJrg1Q
In een springparcours/crossparcours zijn er altijd wel valpartijen, vaak gewoon een kwestie van pech.

Een ruiter die niet vaak valt heeft een goede zit,
maar voor die goede zit is hij/zij vast ook vaak gevallen, want daar leer je het van.

Het is wat je er zelf van maakt,
een goede ruiter leert van zijn val.
En dat doen de meeste wel.

Bijv;
Mijn paard kan flink lelijk bokken,
nog NOOIT afgevallen.. paar x door de bakrand gegaan en de meest rare dingen gedaan..
Maar niet gevallen.
Nu gaat het heel goed, ze bokt inmiddels niet meer..
Ik zat in een verzamelde draf in de bak en ze schrok van iets in de berm.
1 simpele sprong opzij, niet hoog, gewoon uitgeweken.. en ik lach er naast.
Ik lachte me suf, want ik kwam gewoon met beide benen op de grond en stond echt te kijken van; Wat gebeurde er zo net?
Was gewoon niet gefocust en daar leerde ik van.

vallen is vaak alleen maar goed, tenzij het omgekeerde gebeurd; je onzeker wordt..
Maar als je er van leert, is het alleen maar beter.

Waves

Re: Ben je een slechte ruiter als je valt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 19:26

De beste ruiter kan inderdaad vallen.. van een serie wel hele hoge bokkesprongen of tijdens een springparcours. Uitzonderlijke situaties. Een ruiter met een goede zit blijft in normale omstandigheden gewoon zitten.

Vallen als je paard een sprongetje opzij maakt of als ie wat onstuimig in de galop aanspringt, dan heb je gewoon een slechte zit.

Dat iedere ruiter wel eens valt is echt onzin, sommige mensen hebben ook door hun bouw bijvoorbeeld al een voordeel en hebben goed les gehad en vallen dus nooit. Een propje met korte benen op een groot paard zal eerder vallen dan een meid met lange benen die volledig een om een paardje kan sluiten.
Ik ben in 25 jaar paardrijden (inclusief jonge paarden, springen etc) slechts 3 keer gevallen.

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 19:37

Toen ik net begon met paardrijden ben ik wel een paar keer goed gevallen maar op een gegeven moment was de angst om te vallen helemaal weg en vanaf die dag is mijn zit zodanig verbeterd dat ik sindsdien niet meer gevallen ben. Ik ben nooit echt bang geweest tijdens het rijden maar onbewust ben je toch bang om te vallen en als ik nu op een bokkend of steigerend of wegspringend paard zit merk ik dat ik er gewoon helemaal niet meer bang voor ben en daardoor zoveel beter blijf zitten. Ik denk ook dat om de angst voor het vallen weg te nemen je eerst wel een aantal keer moet vallen. Mijn allereerste instructrice haar motto was: "Voordat je een goede ruiter bent moet je minstens 100 keer vallen." En ik denk echt dat daar wel een kern van waarheid in zit al moet je het wel met een korreltje zout nemen ;)

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 23:24

Slechte instructrice dan... een goede ruiter 100x gevallen? Waarom? Als je van begin af aan goed leert zitten zou het heeeeel gek zijn als dan nog 100x van een paard valt... (en dat heeft niet zoveel met wel of geen angst te maken, behalve dat je beter ontspant als je minderangst hebt)

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 08:01

Ik denk dat beter leren zitten ook te maken heeft met (angst voor) vallen.

Johan_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 19:47

ik denk dat degene die vaak vallen ook degene zijn die bang zijn om te vallen..

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 19:50

Bij ons werd er altijd gezegd, pas als je 100 keer van je paard bent gevallen, kan je goed rijden! Dus ik zal wel verdomd goed kunnen rijden.

Vallen heeft weinig met wel of niet rijden te maken. Natuurlijk, als je wat langer rijdt, wat meer ervaring hebt, blijf je wat langer zitten, maar daar is ook alles mee gezegd denk ik?

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 10:37

Ik ben er nog maar 3 keer afgevallen in de 7 jaar dat ik nu rij, maar zo goed rij ik nou ook weer niet :+

Ik denk dat het niets met elkaar te maken hebt, het hangt ook gewoon heel erg van het paard af waar je op rijd.
Als je paard nooit wat raars doet en jij dus niet valt dan ben je niet gelijk een goede ruiter!

Jolienfortun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 10:49

Ik vind net dat je pas een echte ruitet bent als je er eens naast gekuukelt bent. Als jij valt en je stapt weer op en doet alsof niks aan de hand is en gaat gewoon weer verder dat vind ik pas een ruiter. ook ik ben iemand die het alleen maar leuker vind als een paard niet als een machine loopt en je ervoor moet werken. En als ik ernaast val sta ik lachend op en begin opnieuw. Oke een keer had ik mn pols gebroken tot ik mn pols zag heb ik gelachen daarna alleen geschreeuwd :+ .

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 11:07

Jolienfortun schreef:
Ik vind net dat je pas een echte ruitet bent als je er eens naast gekuukelt bent. Als jij valt en je stapt weer op en doet alsof niks aan de hand is en gaat gewoon weer verder dat vind ik pas een ruiter. ook ik ben iemand die het alleen maar leuker vind als een paard niet als een machine loopt en je ervoor moet werken. En als ik ernaast val sta ik lachend op en begin opnieuw. Oke een keer had ik mn pols gebroken tot ik mn pols zag heb ik gelachen daarna alleen geschreeuwd :+ .

Geloof me, als jij een gebroken heup hebt, stap je niet lachend weer op :+

Ben 1 keer gevallen op mijn heup, gelukkig niet gebroken, maar wel ongelofelijk zwaar gekneusd. Ben wel met de ambu opgehaald en opstappen was wel het laatste waar ik aan dacht xD

Jolienfortun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 17:42

Leffroi schreef:
Jolienfortun schreef:

Geloof me, als jij een gebroken heup hebt, stap je niet lachend weer op :+

Ben 1 keer gevallen op mijn heup, gelukkig niet gebroken, maar wel ongelofelijk zwaar gekneusd. Ben wel met de ambu opgehaald en opstappen was wel het laatste waar ik aan dacht xD

ja oke, er zijn uitzonderingen. ik ben daarna ook niet meer opgestapt hoor! maar ik neem aan dat toen je hersteld was weer gewoon bent opgestapt?

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 09:24

Ja, dat wel, hihi.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 09:27

als je heel erg snel valt, geeft dat wel te kennen dat je weinig balans zou kunnen hebben,. dan zou ik wel aanbevelen om eens zitlessen te gaan nemen, of gewoon zelf aan je balans werken, rondje in de verlichte zit gaan zitten, zonder te steunen op de hals van je paard natuurlijk, of zonder beugels gaan zitten, zonder zadel, en met springles is het ook de bedoeling dat je eigen balans verbeterd.

Jolienfortun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 14:02

Leffroi schreef:
Ja, dat wel, hihi.

dat bedoel ik ermee haha! :P

TessJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 14:05

Iedereen valt wel eens! Paarden kunnen zulke aparte bewegingen maken als ze bv. schrikken :o Als je valt terwijl je paard gewoon stilstaat of recht uit loopt, ja, dan zal ik me wel afvragen of het niet aan jou ligt! ;)

Afbeelding

1Romy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 10:21

Ik vind niet dat je kunt bepalen of iemand een goede ruiter is als hij/zij niet valt, of een slechte ruiter als hij wel (vaak) valt.
Zoveel aspecten spelen mee!
Wat voor paard heb je (leeftijd, betrouwbaarheid, zelfs bouw speelt erbij mee, van een smal en rank paard val je in het algemeen sneller dan een wat breeder paard), in welke omgeving rijd je?
tja, ik zit er zelf mooi tussenin, heb op heel wat beestjes gezeten. O.a. een pony gehad die gigantisch kon lopen, maar af en toe wel flink met me aan de haal ging. Daardoor ben ik destijds vaak báng op zijn rug gaan zitten, wat zorgde dat de pony nóg harder met me aan de loop ging. Iemand hoefde maar te niezen en we gingen al.
Maar ondanks die bok-en stijger partijen ben ik nooit van zijn rug gevallen, ik dúrfde niet te vallen. Als we door het land scheurden dacht ik: als ik nu val, lig ik er onder (had dat een keer meegemaakt op de manege, meisje had van alles gebroken en gekneusd).
Het heeft naar mijn idee dus ook te maken of je dúrft te vallen. Van een andere pony, een dondertje, ben ik ook weleens gevallen. Poeh, ff schrikken, maar opstaan en doorgaan.
En van nóg een andere, mijn echte eigen pony destijds, ben ik een stuk of 4 keer gevallen..? Nooit echt bang van geworden. Ik heb vallen nooit léuk gevonden, maar kon er achteraf altijd wel om lachen. In die pony had ik ook heel erg veel vertrouwen. als ik viel, stopte ze, drukte ze dr neus tegen me aan en dan ging ik weer verder. een keer op concours gevallen vlak voor ik de ring in moest, t stond heel hoog opgebouwd, en daar ging ik dan als klein meissie. Maar de pony loodsde me er door heen, waardoor ik ook ging beseffen: vallen is niet erg. Je bent alleen op de verkeerde manier dr af gegaan. Nou en?
Ik denk dus dat ook vertrouwen in je pony heel erg meespeelt. Op de ene pony kun je een goede ruiter zijn terwijl op de andere het lijkt alsof je níet kan rijden.
Je word pas een échte ruiter als je dr op en dr naast hebt gezeten.
Nu ben ik al anderhalf jaar niet gevallen, vind dat wel best zo :o maareh, als ik dr naast lig maakt dat mij niet zo heeel veel meer uit! Je bent geen slechte ruiter als je valt!

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 19:01

Hangt volgens mij af van persoon tot persoon, en wat de reden is van je val.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 08:45

Nee ik vind niet dat je een slechte ruiter bent als je valt, daar leer je juist alleen maar van.
Je kunt nog zo goede ruiter zijn, maar als je paard er eenmaal vandoor schiet en je totaal geen controle meer hebt, is het echt geen schande als je valt hoor.

Snorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 14:40

Haha, toen ik klein was had ik een ondeugend shetlandertje.. Daar viel ik soms wel 3x per dag van af. Voor mij zegt het vrij weinig over je rij kunsten. Ik ben 1x heel pijnlijk gevallen (gekneusde schouder, rug en pols) terwijl ik eigenlijk helemaal geen harde val maakte, maar ik kwam gewoon verkeerd neer. Net als dat ik wel eens van een wip ben gevallen (van zo'n halve meter hoogte dus := ) en m'n arm op 2 plekken brak. Sommige mensen zijn net katten, die vallen 100x en ze hebben nooit wat. Andere mensen (zoals ik dus) vallen bijna nooit, maar als ze vallen is het ook meteen als een rotsblok. :+ Ik vind niet dat als je vaker gevallen bent dat je dan beter kunt rijden, of als je nooit valt dat je dan een slechte ruiter bent. Ik zie die link niet.

Samantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 16:17

TessJS schreef:
Iedereen valt wel eens! Paarden kunnen zulke aparte bewegingen maken als ze bv. schrikken :o Als je valt terwijl je paard gewoon stilstaat of recht uit loopt, ja, dan zal ik me wel afvragen of het niet aan jou ligt! ;)

Ik vind dat je helemaal gelijk hebt. :)
De beste ruiters vallen ook. Ik vind ook niet dat je hiermee kunt concluderen dat iemand een slechte of goede ruiter is als hij/zij vaak of snel valt. Er kan van alles gebeuren tijdens het rijden.

woahitsjess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 17:35

Van vallen van een paard, leer je alleen maar van. +:)+

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 14:01

Je bent een slechte ruiter als je nog nooit van een paard bent gevallen. Anders heb je echt nog niks meegemaakt.

roroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 18:01

Tuurlijk ben je dan geen slechte ruiter

Emma_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 21:56

als je van je paard afvalt ben je geen slechte ruiter, zolang je maar weer opstaat en doorgaat en vertrouwen blijft houden komt het goed.

joycie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 18:16

Mijn moeder zei altijd toen ik klein was en nog bang was om eraf te vallen:
Je bent pas een goede ruiter als je er een keer af bent gevallen.

Nou wil ik niet zeggen dat dat zo is maar toen ik de eerste keer van n pony was afgevallen was ik wel minder angstig om te vallen...omdat die 1e keer ook best mee was gevallen.

En ze zeggen altijd dat je alles moet leren d.m.v. vallen en opstaan...dat geldt ook voor de paardensport.
Ik rij al vanaf mn 7e jaar en ben nu 25..ben eigenlijk niet zo heel vaak gevallen maar ook niet valvrij, ook nu ik wat ouder ben val ik nog weleens...
het hoort er gewoon bij :D