horseyfries schreef:Jouw eerdere schrijven was een antwoord op mijn vraag of je nooit paarden had gehad die van nature veel zweten. Heeft niets met de manier van rijden te maken, maar alles met de werking van het lichaam.
Je kunt niet weten wat "overmatig" is, als je niet weet wat normaal is voor dat bepaalde paard. Bij een paard wat nooit zweet moet je je al zorgen maken als hij een beetje nat wordt, bij een ander moet je je zorgen maken als hij NIET nat wordt....
Dat ik er nooit een gehad heb (ondanks de ruim 100 paarden die ik door mn stallen gehad heb!) bewijst al dat een paard dat dus heel makkelijk zo zweet dat het schuim er op komt, een uitzondering is. De regels worden niet gemaakt voor de uitzonderingen maar voor de gemiddelden. Er zijn sporters die een hoge testosteron waarde hebben van nature, maar toch gaan ze nat bij de dopingcontrole. Dit ondervangen ze door een onderzoek te laten doen naar deze waarden. Dan krijgen ze een attest wat hun natuurlijke waarden zijn, en daarmee voorkomen ze dus schorsingen. Als iemand een paard heeft dat buitenmatig zweet, zou hij dus een test moeten laten doen en als blijkt dat dit paard inderdaad een uitzondering is, dan kan daar ook een gele kaart mee vermeden worden indien hij bovenmatig zweet. Komt natuurlijk bij dat Friezen ook eigenlijk niet gefokt worden om dressuur mee te rijden, maar horen ze eigenlijk voor de koets met hun beharing. Kiest iemand er voor om toch wedstrijden te rijden met ze dan moet hij maar op de koop toe nemen dat de beharing er af geschoren moet worden. Net als alle wedstrijdpaarden geschoren worden.
Laatst bijgewerkt door Springert op 21-02-10 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt