Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:19

Ik begin nu een paard te beleren, ze word in mei 4 jaar. Ze was er lichamelijk maar vooral geestelijk nog niet aan toe (niet goed verzorgd).
Komende zomer beginnen we met de ander, die is dan 3. Die verveelt zich stierlijk zo en moet echt aan de gang.

Dus ik kijk gewoon naar het paard... verder doe ik alles rustig aan. Het hoeft niet binnen 10 weken klaar te zijn.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:29

ik las het 1 en ander en vind kwa belasting (gewicht) het hoe ouder hoe beter...het is per paard verschillend, en per ras, de een is eerder uitgegroeit/volwassen dan de ander....

maar ik denk dat niet iedereen kan wachten tot ze 6 zijn! het is nu eenmaal zo dat in de wedstrijdsport er bepaalde eisen aan een paard gesteld worden... deze haal je vaak alleen als je vroeg begint... zo heb ik eens gelezen wat een 3/4 jarige moet kunnen in een bepaalde klasse... dat vind ik soms (afhankelijk van paard) een beetje teveel....

iig ik doe het rustig aan maar ja ik heb ook niet de ambitie momenteel om hoog op te komen...al moet ik eerlijk toegeven dat als ik het geld ervoor heb ik miss die ambitie wel krijg met springen en western ;)
Dan word je misschien alweer gedwongen... ik kijk strax gewoon naar mn paardje, hoe ze zich ontwikkelt, dr karakter enc... ik zal dr niet overvragen ofzo! en vanaf de grond kun je al super veel berijken

Wyah_Rona

Re: Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:32

Een mede-pensionklant, rijdt haar paard nu al in. Een hengst van 2. Persoonlijk vind ik dit veel te jong, maar aangezien hij een aardige reus aan het worden is en omdat ze hem hengst willen houden doen ze het nu al.

Mijn eigen paard is ingereden op haar 4de. Daarna hebben we een jaar rustig aan gedaan en nu zijn we de training echt aan het opbouwen.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:34

ik heb mijn paard met 4 ingereden en nu staat hij op rust in de zomer pak ik hem weer op en dan is hij 5 jaar.
ik rijd zelf ook paarden in voor anderen mensen,
en die zijn 3 jaar maar klant is koning.
zelf zie ik liever als ze met 4 of 5 ingereden worden.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:42

@ johanna59: ik heb geen idee hoe je ziet of een paard er klaar voor is. Mijn reactie was meer een reactie op de mensen die zeiden dat hun paard aangaf er klaar voor te zijn. Misschien geven paarden het aan door tekenen van verveling?

En over dat laatste stuk wat je schreef... Ik snap wel hoe het werkt in die wereld. Maar dat wil niet zeggen dat het goed is ;) Maar in die wereld is dat nou eenmaal zo ja.
Maar als ik eerlijk ben, mijn paardje is op zijn (ruim 3e) ingereden toen, als ik het over mocht doen, zou ik later beginnen.
Maar ik heb dan ook niet de ambitie om wedstrijden te rijden, hij is puur voor mijn lol en ontspannenheid.

Beau_Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 14:27

Ik vind dat het PAARD er aan toe moet zijn.
Niet jij of iemand anders, nee je paard.
Jij kan wel rijden. Maar voor je paard is het de eerste keer.
Ik vind gewoon dat het paard er klaar voor moet zijn.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 18:21

Als je paarden later inrijd heb je meestal meer problemen ermee. als ik mijn paard doe moet ie 2.5jaar-3jaar zijn. ik ken ook mensen die doen het met 1.5jaar-2jaar al.. dat vind ik een beetje te. ik heb 1week geleden net een onbeleerde gekocht die over 1maand 3 is daar doen we nu lekker rustig mee lekker poetsen en beetje longeren tot ie me wat vertrouwd en dan gaan we hem beleren. mijn mening is ik vind 4 te oud om te beleren omdat ze dan moeilijker zijn. maar dat is iedereen zen eigen mening! hangt trouwens ook af van hoe het paard al is. of ie nog heel iel is en nog niet genoeg volgroeid of al goed volgroeid is.

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 21:31

Ik zit nog steeds in twijfel... Ze wordt in Mei 3 en ze meet nog maar 1.56m. Aan de ene kant wil er wel op om haar rustig te laten wennen aan ruitergewicht. Maar aan de andere kant wil ik niet haar groei in de weg zitten. Tenslotte zou ik graag willen dat ze min. de 1.60m nog haalt....... De foto's van dr interieur is wel goed! De PROK foto's zijn naar t KWPN gestuurd.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 21:34

oe das wel een heel kleintje ja! jammer :)

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 21:56

Ja helaas wel. Hoewel dr moeder ook niet groot is... .1.58 met ijzers..... :P

Dit is een drie weken terug in de sneeuw *D
Afbeelding

En dit was vorig jaar in een melige bui.... Heb er niet opgezeten hoor. Maar toen was ze 2 jaar.

Afbeelding

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 07:56

Ik zie nog erg veulen in haar. Denk dat het idd slim is om nog even te wachten.
Wie weet krijgt ze ineens nog een groeispurt en is ze over een half jaartje er wel klaar voor. :)

Erg leuk paard btw :)

ikke129

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 22:54

het kan ook zijn dat ze wat gaat groeien juist als je haar gaat trainen. Moest een keer op stage een paard veilingklaar maken dus iedere dag aan de longe gewoon om meer spier te kweken. Hij was er ook wat van in de hoogte gegroeid. Misschien kan je haar dus wel aan de longe doen? iig zadel enzo is ze gewend ziet er goed uit hoor! ;)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 23:06

Tja, mensen kunnen zo vroeg gaan beginnen als ze willen... veel mensen hebben het er blijkbaar voor over vroegtijdig afscheid te moeten nemen van hun paard.
Ik ben blij dat de mijne 6 is en nog maar een half jaar onder het zadel.
Godzijdank noemen mijn instructeurs haar ook nog een 'jong paard', geen haast, rustig aan... een leven lang pijnloos plezier!

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 04:15

Ligt helemaal aan het paard. Ik heb paarden ingereden zien worden die er naar mijn mening helemaal niet klaar voor waren. O.A. de bouw, beharing, bespiering waren nog echt die van een veulen, en die paarden waren 3. Baasjes bleven maar herhalen, hij is 3 hij is er klaar voor. Nu 2 jaar later is hij chronisch kreupel. Paard was niet klaar. Mijn eerste pony daarentegen was 2,5 en was klaar. Beest was ronduit chagrijnig en aggressief als ze weer moest wandelen of poetsen of spelen in de bak of gewoon lekker zorgeloos in de wei mocht staan met een ander jong paard, terwijl als ik (toen 11 en ongeveer 35 kg) er lekker zonder zadeltje met een halstertje en een halstertouw op ging rondstappen in de bak ze helemaal opleefde, en zichtbaar opgelucht en gelukkiger was. Die zijn we ook gelijk toen ze 3 was gaan inrijden omdat ze er echt klaar voor was. Paard van mijn vriendin daarentegen had meer tijd nodig en hebben we pas ingereden toen ze 4,5 was. Ik denk echt dat het aan het paard ligt.

xx

Edit: Ligt er ook aan wat je met het paard wil. Vaak als je zo hoog mogelijk wil komen met je paard proberen mensen hun paard zo vroeg mogelijk in te rijden zodat ze met de leeftijdsgroei van hun paard mee gaan. Zodat ze direct op het moment dat ze volgens de KNHS regelementen M mogen starten ze ook M kunnen starten. Dit is absoluut geen systeem waar ik het mee eens ben, maar toch iets waar veel mensen rekening mee houden. Ikzelf zou mijn ambities nooit boven het welzijn van mijn paard plaatsen, maar toch gebeurt het veel. Ik had een vriendin die woest van frustratie stond te stampen dat ze nog een keer L2 MOEST starten omdat haar paard pas 5 werd over een maand en ze dus nog geen M1 mocht starten omdat haar paard 'te jong zou zijn'. Dat soort dingen maken mij erg verdrietig, omdat dat diertje nooit een kans heeft gehad om lekker jong te zijn en hij nu al onder zoveel druk staat dat hij 2 maanden na deze uitspraak tot 3 keer toe kreupel liep. Ik vind het triest, maar dat is wel iets wat voor veel mensen een factor speelt in het wanneer en hoe van het inrijden van een paard.

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 14:40

Omdat ze nog zo klein is, wacht ik nog maar. Ik zal haar verder nog verfijnen aan de longeerlijn en de dubbele lijnen. Als ik haar daarin kan besturen en qua tempocontrole kan beheersen kijken we wel weer verder.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 10:05

Toch denk ik dat het gewoon haar maat is Margriet, ik bedoel mama jura is ook maar 1.58 hoog.

Niet dat ik nou bedoel dat je er maar meteen op moet springen hoor... ;)

met de mijne zijn we wel begonnen... die is 1.43 hoog..ook een kleine voor zijn ras, maar hij zal echt niet doorgroeien tot de 1.55.

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 15:04

Nou ik hoop niet dat ze op de 1.56 blijft steken.....daar heb ik r niet op gefokt
Maar ik heb de tijd. Ga dr wel beleren maar er nog niet op.... :(:)

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 18:50

Ninx schreef:
Tja, mensen kunnen zo vroeg gaan beginnen als ze willen... veel mensen hebben het er blijkbaar voor over vroegtijdig afscheid te moeten nemen van hun paard.
Ik ben blij dat de mijne 6 is en nog maar een half jaar onder het zadel.
Godzijdank noemen mijn instructeurs haar ook nog een 'jong paard', geen haast, rustig aan... een leven lang pijnloos plezier!

Nou dit is natuurlijk niet waar!!
Als je vroeg begint, moet je vroegtijdig afscheid nemen?????

Je kan best jong beginnen, met mate.
Dit bouw je op. In een jaar tijd moet je leuk kunnen rondsturen, aan de teugel, stap, draf en galop.
Het tweede jaar, als hij vier wordt, kan je iets meer vragen. Wijken, schouderbinnenvoor/binnenwaarts,
halthouden,achterwaarts.
Je kan hem dan ook rustig starten in het L2, daar wordt nog niet zo veel gevraagd.
Af en toe een concoursje, dat wordt hij mentaal sterker van.
Wat hij zelf nog meer aanbied moet je koesteren.
Met zes kan hij echt wel Z lopen. Dit zijn toch nog vrij eenvoudige oefeningen.
Je voelt het zelf wel wat hij aankan.
Pezen sterker maken en spieren opbouwen vergt tijd en geduld.
Maar een paard van een jaar of 18 is niet meer zo soepel. Hij moet het dan wel afleggen tegen
zijn jongere concurrenten.
Met zo'n rustige opbouw training wordt een paard echt wel oud hoor!
Een hele goeie sport/fokmerrie van ons is nu 25. Denkt zelf dat ze nog een jonge blom is,
wordt niet meer gereden en is ook niet meer drachtig, maar ze mag er zeker nog zijn.

Frrenkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 20:06

Als ze 2,5 zijn beginnen we met longeren, en erop zitten pas als ze 3 zijn. Natuurlijk kijk ik ook wanneer het paard er klaar voor is.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 21:03

MargrietJonk schreef:
Nou ik hoop niet dat ze op de 1.56 blijft steken.....daar heb ik r niet op gefokt
Maar ik heb de tijd. Ga dr wel beleren maar er nog niet op.... :(:)

Ze zal de 1.63 wel halen denk?

nog 3 hele jaren om uit te groeien tot een reuzinnetje }>

ik hoop dat de mijne het doorschopt tot 1.49....

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 21:55

Als ze dat haalt ben ik de koning(in) te rijk!

hanskel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 13:53

Ik vind het belangrijk dat het paard uitgegroeid is. Dus ik zou wachten tot een jaar of vier. Dan is het paard lichamelijk er klaar voor. (Verschild nog, sommige paarden zien er dan nog veulen uit).

Maar ik vind geestelijk nog belangrijker. Zon dier moet er klaar voor zijn.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:08

toch snap ik de stelling niet: ik doe het niet op zijn 3e, ik wil hem/haar lekker paard laten zijn.
Zijn paarden zodra ze aan het werk moeten dan geen paarden meer? Mijn paard moet gemiddeld 3 keer per week een half uurtje a 3 kwartier werken, dit kan rijden zijn of eventjes longeren. De rest van de tijd kan hij gewoon lekker paard zijn en in de zomer lekker heel de dag van in de ochtend 7 tot 's avonds 11 op het land staan en vanaf deze week hebben we ook voor in de winter wei waar ze dan een paar uur per dag kunnen rondhobbelen met elkaar. Is de ene van 10, dan minder paard als de ene van bijna 3, omdat hij ongeveer 3 keer per week een half uurtje moet werken, en de 2 jarige niet?

Ik vind dat een paard geen paard meer is zodra hij in een binnenstal staat, in de binnenbak gereden wordt en haast niet buiten komt en daarbij ook geen weidegang heeft.

Hoe zien jullie dat nou dan? :)

just curious! :D

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:57

ben het eigenlijk wel met je eens :D mijn paarden staan allemaal halve dagen buiten en in de zomer hele dagen en de jonkies (veulens jaarlingen 2jarigen) dag en nacht. het is gewoon heerlijk voor ze!
ik vind het absoluut niet erg om net als jij 3x in de week te werken, ik zit er liever kort maar krachtig op.. hooguit 20 min als ze net zadelmak zijn, ze kennen dan ook heel snel al, sturen, stap draf galop en remmen en een pasje opzij voor je been... dit is gewoon de basis en ik vind dat ze dat moeten kennen en niet pas na een jaar denken van och nu kan ik wel eens gaan leren om hem aan het been te maken.. dat snapt zo n beest niet, want eerst hoefde hij dat nooit zo te doen!

en je laatste zin ben ik het ook mee eens :) als je ziet hoe vrolijk mijn paarden erbij staan doordat ze zo veel buiten staan (maar er word ook gewoon gewerkt hoor ;) )

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:24

oke dan zijn wij het in iedergeval eens! :P

Die van mij word in april 3, ik heb er nu 3 keer heel even opgezeten, puur een beetje sturen, gewicht op zijn rug. Nu kan ik niks doen, bevroren bakken, drukke schoolweken en van de zomer gaat hij natuurlijk lekker weer heel de dag naar buiten, dan is hij zoiezo 3 en dan kan hij lekker daar over nadenken. Als hij dan weer op de andere stal komt is hij rond de 3,5 en dat vind ik een mooie leeftijd om iets verder te gaan als een beetje stappen en sturen! :D

De mijne is ook heel erg volwassen voor zijn leeftijd. Daarmee kijk ik niet naar zijn botten/pezen , spieren heeft hij wel. Hij is lekker breed. Maar dan kijk ik vooral naar het geestelijke gedeelte. Van heel de dag alleen maar buiten of op stal staan, en losgooien ( dat deden we dus elke dag toen de wei nog niet klaar was) Word hij chagerijnig en vervelend. Zodra ik wat nieuws doe, of iets wat hij spannend vind, is het weer goed. Dan doe ik het liever op deze manier, dan als wanneer hij terugkomt alles in 1 keer en in de tussentijd alleen een beetje stappen aan de hand :+