Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HannahFrouk

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 08:14

Kan dit a.u.b. per PB, hier heeft het topic echt niets aan
Graag weer on-topic.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 09:04

Toen mijn paardje nog niet zo fijn liep kon ik niet op hem doorzitten met het bontje. Nu moet ik zeggen dat het doorzitten nu ook beter gaat, omdat ik eindelijk mijn onderrug los kan laten en hij nu ook zijn rug beter loslaat en ik dus niet meer stuiter. :-)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:00

Jeannine schreef:
Toen mijn paardje nog niet zo fijn liep kon ik niet op hem doorzitten met het bontje. Nu moet ik zeggen dat het doorzitten nu ook beter gaat, omdat ik eindelijk mijn onderrug los kan laten en hij nu ook zijn rug beter loslaat en ik dus niet meer stuiter. :-)

Doorzitten op zich is dan ook niet erg, maar als 1 van de 2 de rug niet los laat, de ruiter of het paard, werkt het niet meer, het gevaar in doorzitten is dat ruiters hun armen vastzetten en dus niet meer op tijd na kunnen geven vanuit de elleboog naar voren, ze verkrampen vanuit de buikspier de arm is te stug waardoor het gevoel op de teugel verdwijnt en het fijngevoelige spel tussen hand en mond verstoord wordt, het paard zich of sterk maakt en teveel in de hand gaat hangen en op het 5e been gaat lopen en dus niet meer in balans is, of zichzelf opkropt en de schoft niet opent en de rug wegdrukt en de achterhand niet correct gebruikt, en dan zijn alle oefeningen voor niets geweest.

mol

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 12:03

@ Mol ja precies zo was mijn ervaring. Ik ging krampachtig zitten, daardoor ging hij krampachtig lopen. Doordat hij krampachtig ging lopen kon ik me nog moeilijker ontspannen. Beetje onhandig dus :-)

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 14:52

Ik zit ook liever door, ik denk dat dit beter is voor de rug van het paard als je jezelf genoeg laat meevoeren met de beweging van het paard. Ik vind het ook fijner als ik constant contact heb met mijn zit, dan kan ik beter hulpen doorgeven. Lichtrijden doe ik soms nog, maar ik merk door veel door te zitten dat ik van lichtrijden sneller moe word xD.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 15:00

En hoe laat je als ruiter je onderrug los ? Zijn daar tips/oefeningen voor ?

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 15:02

Ontspannen en je moet je als een "lappenpop" voelen. Helemaal je lichaam loslaten en je slap laten hangen.
Ik denk dat het vooral ook oefenen is ;), in het begin kon ik het ook niet goed en nu gaat het vanzelf.
Om te ontspannen kun je diep inademen en rustig uitademen. Als je er eigenlijk niet op let dat je doorzit en gewoon meevoelt met je paard zijn bewegingen en dan moet het lukken ;).

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 15:03

de onafhankelijke zit krijgen daar draait het om, er zijn maar weing ruiters die dt echt heel goed kunnen.
elke spiergroep kunnen spannen en ontspannen afzonderlijk van elkaar, zoals een drummer zijn drumstel bespeelt, maar dan met fijnheid en nuance

mol

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 15:07

Mag ik mee rechtrichten?

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 16:24

Voor de onafhankelijke zit zijn 3 dingen belangrijk: een soepel bekken, een soepele ruggengraat en ontspannen schouders. Het bekken vangt in eerst instantie de beweging op, de ruggengraat voert deze door naar boven en de schouders moeten ontspannen afhangen, zodat de schouderbladen over de achterkant van de rug heen en weer kunnen glijden.

De meeste mensen spannen omdat ze zo hard hun best doen, dat ze vergeten adem te halen ;)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 16:33

Moll schreef:
de onafhankelijke zit krijgen daar draait het om, er zijn maar weing ruiters die dt echt heel goed kunnen.
elke spiergroep kunnen spannen en ontspannen afzonderlijk van elkaar, zoals een drummer zijn drumstel bespeelt, maar dan met fijnheid en nuance

mol

In hoeverre vind jij dat een zadel dat kan 'tegenwerken' of daaraan 'mee' kan werken?
Met name bij vrouwen, wiens bekken natuurlijk volstrekt anders is dan bij mannen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 17:16

Ninx schreef:
Moll schreef:

mol

In hoeverre vind jij dat een zadel dat kan 'tegenwerken' of daaraan 'mee' kan werken?
Met name bij vrouwen, wiens bekken natuurlijk volstrekt anders is dan bij mannen.

elk zadel is erg persoonlijk, de zit van een zadel is dus heel erg bepalend voor je zit en houding, zo kan het zadel je te ver naar voren doen zitten dus een holle rug creeren, of je juist in een stoel zit laten zitten, te veel kniewrong geven zodat je knie te ver naar buiten komt en daar door de hak naar binnen komt enz enz, een goeie zadelmaker kan dit alles voor komen, persoonlijk rij ik boomloos en zonder wrongen, ik vind dit het pretigst omdat er meer contact is met het paard en je er beter door kan voelen.

mol

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 18:32

Moll schreef:
Doorzitten op zich is dan ook niet erg, maar als 1 van de 2 de rug niet los laat, de ruiter of het paard, werkt het niet meer, het gevaar in doorzitten is dat ruiters hun armen vastzetten en dus niet meer op tijd na kunnen geven vanuit de elleboog naar voren, ze verkrampen vanuit de buikspier de arm is te stug waardoor het gevoel op de teugel verdwijnt en het fijngevoelige spel tussen hand en mond verstoord wordt, het paard zich of sterk maakt en teveel in de hand gaat hangen en op het 5e been gaat lopen en dus niet meer in balans is, of zichzelf opkropt en de schoft niet opent en de rug wegdrukt en de achterhand niet correct gebruikt, en dan zijn alle oefeningen voor niets geweest.

mol

Hoe zit het dan met de nadelen van lichtrijden?

katia1993 waar behoeft de ruiter dan nog voor licht te rijden? Gevraagd en verplicht wordt het alleen in de basisscholing van het paard?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 19:21

FaberSmid schreef:
Moll schreef:

mol

uiteraard zijn er nadelen aan lichtrijden, bepaalde oefeningen kunnen niet correct gereden worden zoals een SB, echter het rechtrichten op de volte en op de hoefslag is heel goed mogelijk, het paard elke keer weer onder massa te richten en zijn verticale balans terug te vinden ook dit is goed mogelijk.dat er minder gevoel is met de zit tussen paard en ruiter ook geheel waar, maar het neemt niet af dat de onafhankelijkheid van de hand in het lichtrijden goed op de proef gesteld word, en het balans van de ruiter, ook in de vorm dat ze geen steun mogen creeren op de teugel en het klappen van de benen ook snel een probleem word en zo goed oplosbaar is mits goede begeleiding.

al met al, elk voordeel heeft een nadeel, en visa versa

mol

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 19:30

Hoe verklaard u dan dat bij de klassieke dressuur ook alleen wordt licht gereden bij de basisscholing?
Vraag me af waarom het rechtrichten zo moeilijk en ingewikkeld wordt gemaakt en niet simpel vanuit de basis?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 19:34

FaberSmid schreef:
Hoe verklaard u dan dat bij de klassieke dressuur ook alleen wordt licht gereden bij de basisscholing?
Vraag me af waarom het rechtrichten zo moeilijk en ingewikkeld wordt gemaakt en niet simpel vanuit de basis?

precies geheel met u eens basis scholing, maar goed even om het makkelijk te houden. Z is nog steeds bassis scholing, en wanneer je altans mijn ervaring, het paard van zijn groenheid klassiek gaat scholen is het rechtrichten het centraal punt van af het moment aan de dubbele longe tot de scholing van het paard niet meer nodig is, en je afscheid moet nemen van het dier. en hoeveel ruiters hier zijn de face van basis nou daadwerkelijk voorbij om hoogeschool te gaan doen?

mol

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 19:37

Remonte tot en met de z?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 19:45

FaberSmid schreef:
Remonte tot en met de z?

ja vanwaar deze vraag? want dat geef ik toch net aan....

mol

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 19:46

Verward en haalt u nu niet scholing en wedstrijdniveau door elkander heen?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 19:55

FaberSmid schreef:
Verward en haalt u nu niet scholing en wedstrijdniveau door elkander heen?

nee ik probeer het wat te verduidelijken, want immers zijn de proeven van oorsprong gemaakt om te laten zien tot hoever de scholing was van het paard, dat heden tendagen daar wedstrijd verband is bij betrokken is spijtig maar waar.

mol

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 19:59

Remonte is toch geheel wat anders dan tot en met z wedstrijdklasse?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:11

FaberSmid schreef:
Remonte is toch geheel wat anders dan tot en met z wedstrijdklasse?

uiteraard dat ben ik geheel met u eens, maar goed hoeveel paarden ken u die tot voltallig zijn gemaakt heden ten dagen, nog hier op dit forum of in dit toppic? ik niet 1

mol

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:15

Nu kan ik u niet ,eer begrijpen, eerst schrijft u een en hetzelfde en nu geeft u mij gelijk.
Kan u gelijk geven dat remonte niet meer als belangrijk wordt erkend. De moderne ruiters rijden zonder een gefundeerde basis, wat niet anders is dan een gebouw zonder degelijke fundering en net als met rijden op instorten staat.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:24

FaberSmid schreef:
Nu kan ik u niet ,eer begrijpen, eerst schrijft u een en hetzelfde en nu geeft u mij gelijk.
Kan u gelijk geven dat remonte niet meer als belangrijk wordt erkend. De moderne ruiters rijden zonder een gefundeerde basis, wat niet anders is dan een gebouw zonder degelijke fundering en net als met rijden op instorten staat.

ik geef u heelde tijd eigelijk al gelijk, maar zoals u zelf aan geeft is het probleem de moderne ruiter zoals u zelf omschrijft, van daar ook mij verwijzing van het Z nivo waar erg zwaar aan getilt word en mischien heb ik me in het eerste stuk niet duidelijk verwoord, excusses dan daar voor, we hebben het over basis, basis is voor ook Z nivo om het teverduidelijken voor de moderne ruiter, hier word namelijk al zo groot over gesproken en gedacht. dus komen we weer terug bij het doorzitten of lichtrijden, en lichtrijden toch een stuk basis is, en dat elke ruiter geregelt terug moet gaan naar de basis om dit te onderhouden en daar zit dus ook lichtrijden bij, en dan nog verder terug, dat het paard met een bareback te rijden en het dier niet over de rug loopt heeft in mijn ogen dus geen meerwaarde omdat de basis niet bevestigt is

mol

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 21:08

FaberSmid schreef:
Moll schreef:

mol

katia1993 waar behoeft de ruiter dan nog voor licht te rijden? Gevraagd en verplicht wordt het alleen in de basisscholing van het paard?

Oorspronkelijk ging men lichtrijden om het paard meer voorwaarts te laten gaan. Het is echter niet minder belastend voor het paard vanwege de piekpuntbelasting tijdens het neerzitten. Lichtrijden is dus eigenlijk een verkeerde term, omdat het niet LICHTrijden is. Ik heb ooit ook iets gehoord dat men eigelijk op het verkeerde been lichtrijdt, namelijk het buitenbeen. Dit is extra lasting voor het paard, maar hierbij gaat het paard voorwaartser.
Waarom lichtrijden nog steeds bij de basisscholing hoort van een paard, weet ik niet. Ik heb hier ook nog niets over gelezen, dat dit zo is bij de klassieke dressuur.