Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jeannine schreef:Toen mijn paardje nog niet zo fijn liep kon ik niet op hem doorzitten met het bontje. Nu moet ik zeggen dat het doorzitten nu ook beter gaat, omdat ik eindelijk mijn onderrug los kan laten en hij nu ook zijn rug beter loslaat en ik dus niet meer stuiter.
Moll schreef:de onafhankelijke zit krijgen daar draait het om, er zijn maar weing ruiters die dt echt heel goed kunnen.
elke spiergroep kunnen spannen en ontspannen afzonderlijk van elkaar, zoals een drummer zijn drumstel bespeelt, maar dan met fijnheid en nuance
mol
Ninx schreef:Moll schreef:de onafhankelijke zit krijgen daar draait het om, er zijn maar weing ruiters die dt echt heel goed kunnen.
elke spiergroep kunnen spannen en ontspannen afzonderlijk van elkaar, zoals een drummer zijn drumstel bespeelt, maar dan met fijnheid en nuance
mol
In hoeverre vind jij dat een zadel dat kan 'tegenwerken' of daaraan 'mee' kan werken?
Met name bij vrouwen, wiens bekken natuurlijk volstrekt anders is dan bij mannen.
Moll schreef:Doorzitten op zich is dan ook niet erg, maar als 1 van de 2 de rug niet los laat, de ruiter of het paard, werkt het niet meer, het gevaar in doorzitten is dat ruiters hun armen vastzetten en dus niet meer op tijd na kunnen geven vanuit de elleboog naar voren, ze verkrampen vanuit de buikspier de arm is te stug waardoor het gevoel op de teugel verdwijnt en het fijngevoelige spel tussen hand en mond verstoord wordt, het paard zich of sterk maakt en teveel in de hand gaat hangen en op het 5e been gaat lopen en dus niet meer in balans is, of zichzelf opkropt en de schoft niet opent en de rug wegdrukt en de achterhand niet correct gebruikt, en dan zijn alle oefeningen voor niets geweest.
mol
FaberSmid schreef:Moll schreef:Doorzitten op zich is dan ook niet erg, maar als 1 van de 2 de rug niet los laat, de ruiter of het paard, werkt het niet meer, het gevaar in doorzitten is dat ruiters hun armen vastzetten en dus niet meer op tijd na kunnen geven vanuit de elleboog naar voren, ze verkrampen vanuit de buikspier de arm is te stug waardoor het gevoel op de teugel verdwijnt en het fijngevoelige spel tussen hand en mond verstoord wordt, het paard zich of sterk maakt en teveel in de hand gaat hangen en op het 5e been gaat lopen en dus niet meer in balans is, of zichzelf opkropt en de schoft niet opent en de rug wegdrukt en de achterhand niet correct gebruikt, en dan zijn alle oefeningen voor niets geweest.
mol
Hoe zit het dan met de nadelen van lichtrijden?
FaberSmid schreef:Hoe verklaard u dan dat bij de klassieke dressuur ook alleen wordt licht gereden bij de basisscholing?
Vraag me af waarom het rechtrichten zo moeilijk en ingewikkeld wordt gemaakt en niet simpel vanuit de basis?
FaberSmid schreef:Verward en haalt u nu niet scholing en wedstrijdniveau door elkander heen?
FaberSmid schreef:Nu kan ik u niet ,eer begrijpen, eerst schrijft u een en hetzelfde en nu geeft u mij gelijk.
Kan u gelijk geven dat remonte niet meer als belangrijk wordt erkend. De moderne ruiters rijden zonder een gefundeerde basis, wat niet anders is dan een gebouw zonder degelijke fundering en net als met rijden op instorten staat.
FaberSmid schreef:Moll schreef:Doorzitten op zich is dan ook niet erg, maar als 1 van de 2 de rug niet los laat, de ruiter of het paard, werkt het niet meer, het gevaar in doorzitten is dat ruiters hun armen vastzetten en dus niet meer op tijd na kunnen geven vanuit de elleboog naar voren, ze verkrampen vanuit de buikspier de arm is te stug waardoor het gevoel op de teugel verdwijnt en het fijngevoelige spel tussen hand en mond verstoord wordt, het paard zich of sterk maakt en teveel in de hand gaat hangen en op het 5e been gaat lopen en dus niet meer in balans is, of zichzelf opkropt en de schoft niet opent en de rug wegdrukt en de achterhand niet correct gebruikt, en dan zijn alle oefeningen voor niets geweest.
mol
Hoe zit het dan met de nadelen van lichtrijden?
katia1993 waar behoeft de ruiter dan nog voor licht te rijden? Gevraagd en verplicht wordt het alleen in de basisscholing van het paard?