Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 13:13

Je zou ook eens kunnen denken aan bijvoeren van een magnesium supplement. Wil ook nog wel eens helpen.
Ik weet niet of je uberhaupt naar voeding hebt gekeken?

Milkberry

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 13:33

Magnesium voeren wij aan de jongste bij. Een heerlijk supplement als je het mij vraagt. Draagt bij aan de spieren, en aan de rust in het hoofd :)

Wij waren vandaag "even" op het strand. Lol gehad met oudere Nordic walking dames. Er stond een taxi chauffeur luid te toeteren en gas te geven om mijn paard over de zeik te krijgen. Kilian kijkt niet op of om. Maar de (+- 20) oudere dames hebben de taxicauffeur even laten weten dat het niet oke was. Ze trokken hem bijna zijn auto uit. Ik heb me kapot gelachen _O-

Op het strand Kilian even flink aan het been gemaakt. Lekker geschakeld. Aan het einde van het strand hoefde ik mijn kuit maar iets aan te leggen en meneer stoof naar voren. Nu nog in de rijbak =__="

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 14:31

Babootje schreef:
Je zou ook eens kunnen denken aan bijvoeren van een magnesium supplement. Wil ook nog wel eens helpen.
Ik weet niet of je uberhaupt naar voeding hebt gekeken?

Ze staat nu op 3x 1/2 kg brok en een handje muesli. Brok schijnt redelijk suikerarm te zijn (Al is er bizar weinig te vinden dat melasse vrij is volgens mij zeker in de brok).

Gisteren met de eigenaresse besproken dat t goed is haar elektrolyten bij te geven als ze toch veel zweet. Ze gaf aan dat ze dit wss nog had staan en dat ze het een goed idee vond (gaf ze vorig jaar ook). Dus ik mag t geven naar eigen inzicht :)

Magnesium heb k aan zitten denken, dat heb ik die merrie van mij in t begin ook af en aan gevoerd in "kuurtjes" t eerste jaar. Merkte daar idd wel wat verschil mee.

Moet dat ff bespreken met de eigenaresse als ze terug is. Wil er niet zomaar iets instoppen zonder dat ze daar akkoord mee is en wil dr vakantie ook niet telkens storen. (Ik weet dat ze teveel wel filteren en uitpiesen maar dan nog is het niet mijn paard := )

Ze is wel heel meegaand en vind t fijn dat ik mee denk dus das wel heel leuk :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 17:40

Ik denk dat het van een so'n ervaren bijrijdster wel heel fijn is dat ze meedenkt. Zou ik zelf als eigenaar ook vinden. Magnesium is uberhaupt geen grote kostenpost en bewezen rustgevend bij paarden die - zoals die jij nu rijd - flipperig zijn in het hoofd. Als ik het zo hoor heeft die van jou dat wel. Kan zowiezo geen kwaad.
Ik geef het mijne ook nu en dan (vooral bij arbeid + vit E supplement voor de spieren) die heeft het niet zo nodig in t hoofd want daar is ie heel cool (echt bizar cool voor zon voorwaarts en volbloed gefokt paard). Ik lach me echt dood hoe snel hij alles oke vind in vergelijking met sommige andere (veel lager in het bloed staande) paarden als wij weer een wedstrijdje in de bak hebben en er zomaar een kip in de heg zit.
Ook weer snel een filmpje maken. Hals strekken gaat nu echt super en dat bewijst ook maar weer dat je eerst kracht moet opbouwen wil je dat erop kunnen zetten.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 17:47

knollentuin schreef:
Ook verbaas ik me over hoe weinig mensen elkaar confronteren met wat ze ergens van vinden, vaak is het toch de lieve vrede bewaren en mensen maar laten gaan. Hoe zit dat?

Tja alle zwijgen voor de lieve vrede ?
Heb helaas wel afgeleerd om overal mijn neus in te steken wat me niet aanstaat, daar heb je een dagtaak aan :(
Ze doen maar lekker zolang ze niet in mijn bijzijn of zicht een paard afrossen, dan wordt ik -:(-
Mag wel graag iemand opzoeken en pluim geven of es doorvragen waarom paard zo lekker loopt.
En dat kan ook bv in de mensport zijn (vrij recent nog , geweldig inbuigend en sjouwende combinatie gezien +:)+ )

Ik heb denk ik teveel meegemaakt en gezien uit mijn periode ringmeester / parcourshulp..
Van de 100 starten zitten er twee of drie tussen waarvan mijn mond openvalt kwa teamgeest en eenheid en waar ikzelf het kippenvel van krijg, de rest is dwang & dwang, doodse blik paardjes en afgeremd vlucht gedrag, was er klaar mee.

Je weet nog wel dat ik veel "aanvoel" en dat maakt mij treurig en het zuigt me leeg op wedstrijden, vandaar dat ikzelf die situatie's liever links laat liggen en mijn focus richt op de paardjes die positieve energie aangeven, die dus blij zijn van binnen omwie ze zijn.
En whalla dat zijn vrijwel altijd paarden / pony's zonder iemand erop.
Ik wil kunnen lachen om ze , lol maken samen , dingen leren over en weer , en dankbaar mogen zijn dat zo'n mooi dier graag bij me wil zijn, dat stimuleert mij.
Loop de wei op en heb vijf paardjes om me heen, dan kan mijn dag niet meer stuk.

Heb me erbij neergelegd en vindt ook dat je pas je mond open mag doen rijtechnisch als je zelf beter kunt laten ZIEN en niet kunt :list:
En ik zit nog lekker in de basis om te frutten, dus kan niet veel laten zien :D

Eigenlijk... zit ik zelf dus ook in een ivoren torentje _/-\o_ :)*
Laatst bijgewerkt door Peetstap op 17-05-16 17:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 17:51

S_en_Z:

Geef hier , naast dagelijks magnesium in frisse periode's Kamille (Matricaria chamomilla) gewoon in droge plantjes vorm bij.
bij kruidvat voor een prikkie te koop.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 18:03

Peetstap schreef:
knollentuin schreef:
Ook verbaas ik me over hoe weinig mensen elkaar confronteren met wat ze ergens van vinden, vaak is het toch de lieve vrede bewaren en mensen maar laten gaan. Hoe zit dat?

Tja alle zwijgen voor de lieve vrede ?
Heb helaas wel afgeleerd om overal mijn neus in te steken wat me niet aanstaat, daar heb je een dagtaak aan

O ja, helemaal waar. Maar dat geldt niet alleen voor de rijderij. Laatst kwamen mensen met een pony bij ons op stal (zelf gekocht met niet al teveel ervaring). Beest hoesten hoesten. Toen vroeg ik, joh hoe stond ie er op zn oude stal bij. Ja op zaagsel. Hij had een kuchje bij de keuring (maar dat was omdat de pony net uit Engeland kwam.....eh) Keurende DA was van de eigenaar. Dus zei ik. Joh, laat hem heel korte tijd nog eens nakijken, bronchoscopie ofzo (alleen maar advies). Neeeeee zulke leuke mensen, als er iets is mag ik altijd terugkomen bla bla.
Nu staat t beest bij t minste of geringste te pompen.... Ik zeg al niks meer.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 19:11

Babootje schreef:
Ik denk dat het van een so'n ervaren bijrijdster wel heel fijn is dat ze meedenkt. Zou ik zelf als eigenaar ook vinden. Magnesium is uberhaupt geen grote kostenpost en bewezen rustgevend bij paarden die - zoals die jij nu rijd - flipperig zijn in het hoofd. Als ik het zo hoor heeft die van jou dat wel. Kan zowiezo geen kwaad.
Ik geef het mijne ook nu en dan (vooral bij arbeid + vit E supplement voor de spieren) die heeft het niet zo nodig in t hoofd want daar is ie heel cool (echt bizar cool voor zon voorwaarts en volbloed gefokt paard). Ik lach me echt dood hoe snel hij alles oke vind in vergelijking met sommige andere (veel lager in het bloed staande) paarden als wij weer een wedstrijdje in de bak hebben en er zomaar een kip in de heg zit.
Ook weer snel een filmpje maken. Hals strekken gaat nu echt super en dat bewijst ook maar weer dat je eerst kracht moet opbouwen wil je dat erop kunnen zetten.

De selenium + vit E bedoel je? Dat gaf ik mijn merrie idd ook bij intensieve arbeid. Vond t zelf ook altijd lekker om van te snoepen. Druivensuiker mjammie hahaha. En dan de elektrolytenschep in de waterbak.

Denk ook niet dat ze t erg vind hoor. Gaat idd ook lang mee. Maartoch eerst ff in overleg :D

En bedankt voor het compliment. :o

Wel benieuwd naar een filmpje babootje!

Peetstap schreef:
S_en_Z:

Geef hier , naast dagelijks magnesium in frisse periode's Kamille (Matricaria chamomilla) gewoon in droge plantjes vorm bij.
bij kruidvat voor een prikkie te koop.

Dat is normaal voor humaan gebruik neem ik aan, hoeveel geef je daar dan van? Zal eens googlen :)

Edit: bedoel je met plantjesvorm datgene waar je thee mee trekt?

Googlede ffies. Kwam uit op dit:
http://www.medpets.nl/equi+digest

Das aardig prijzig trouwens haha!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 19:41

Met selenium zou ik niet zomaar doen.
N smalle toxische index namelijk.
Ik gebruik t wel. Máár op basis van bloed onderzoek.

Haar e was ook laag. Niet te laag zoals de selenium.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 19:54

maralyn schreef:
Met selenium zou ik niet zomaar doen.
N smalle toxische index namelijk.
Ik gebruik t wel. Máár op basis van bloed onderzoek.

Haar e was ook laag. Niet te laag zoals de selenium.

Ik heb t destijds ook gegeven nav bloedonderzoekje idd. Was niet van plan om selenium te adviseren aan de eigenaar hoor. Had paar jaar terug al gelezen dat teveel idd niet zo best is.

Maar magnesium en elektrolyten mogen ze best wat van hebben volgens mij (niet te veel natuurlijk). Magnesium zou ze dan dagelijks krijgen en elektrolyten alleen bij veel zweet. Alszijne oppeppertje.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 21:56

Gisteren paard verhuist (over 2 weken gaan we zelf ook).
Vandaag gelijk even opgestapt en over het erf en ook een stuk van het erf weggereden.
Op zo'n moment is ze zoooooo braaf.
Dan is ze natuurlijk onzeker en doet dan gewoon alles op vertrouwen (en dat zit wel goed).

Haar boefjes gedrag is dus echt iets wat pas opkomt als ze op haar gemak is.

Maar als ik zie hoe relaxed ze met alles omgaat dan denk ik gelijk weer: zo'n paard moet je niet willen verkopen.
Pfff.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 23:04

Sizzle schreef:
Gisteren paard verhuist (over 2 weken gaan we zelf ook).
Vandaag gelijk even opgestapt en over het erf en ook een stuk van het erf weggereden.
Op zo'n moment is ze zoooooo braaf.
Dan is ze natuurlijk onzeker en doet dan gewoon alles op vertrouwen (en dat zit wel goed).

Haar boefjes gedrag is dus echt iets wat pas opkomt als ze op haar gemak is.

Maar als ik zie hoe relaxed ze met alles omgaat dan denk ik gelijk weer: zo'n paard moet je niet willen verkopen.
Pfff.

O jaaa moeilijk moeiijk pff. Sterkte Sizzle

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 23:10

S_en_Z schreef:
Maar magnesium en elektrolyten mogen ze best wat van hebben volgens mij (niet te veel natuurlijk). Magnesium zou ze dan dagelijks krijgen en elektrolyten alleen bij veel zweet. Alszijne oppeppertje.

Elektrolyten is nodig om ervoor te zorgen dat ze geen mineralentekort krijgen als ze echt overmatig zweten.
Magnesium is zowiezo geen probleem.
Ik gaf vit E supplement (geen selenium) lage dosis en alleen in de opbouw. Nu krijgt hij eigenlijk niks meer aan supplementen. (behalve zijn medicatie voor zn oog)
Als we straks wat weer wat meer gaan werken wellicht wat proteine bij (Whey)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 11:19

Elektrolyten kan je zelf heel simpel toevoegen in de vorm van basterdsuiker en zout, de verhouding weet ik even niet maar goedkoper kan niet en t werkr net zo goed.ik heb in de boxen een rode liksteen en verder ben ik niet erg van de supplementen,t moet in t voer zitten en als ze t goed doen en er goed uitzien zal t goed zijn.
Lastig Sizzle, moeilijk dit soort momenten denk ik? Hoop daar nooit in te komen..
Ik stond gister in de baan bij de Will les te geven, morgen weer, :D

Rep blijft hysterisch, hij raakt van slag als de vogels gaan gillen omdat we te dicht lags hun nestjes rijden, ik probeer m uit te leggen Day ze geen party zijn en dat ie zich druk maakt om niks, maar hij is echt bang voor ze... _O-

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 11:54

ik ben het eens met Knollentuin, een supplement kan helpen als er tijdelijk een tekort is. ik denk dat een chronisch tekort altijd onderzocht moet worden. er moet dan een onderliggende oorzaak zijn.

zo natuurlijk mogelijk voeren lijkt bij mij goed te werken. onbeperkt schraal hooi en lange dagen op de wei aangevult met een vitaminebrok en liksteen. de vitaminebrok wordt gebruikt als de liksteen, naar behoefte. hij valt er niet op aan en halt eerder zijn neus op maar hij eet er van en elke dag is de voerbak wel leeg of aangebroken. soms eet hij er meer vna soms minder. zo kan hij zelf de behoefte aanvullen die door het werk, weer, kwaliteit hooi, etc worden veroorzaakt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 18:36

Selenium laat ik ieder jaar prikken.
Inmiddels weet ik hoe veel ik moet voeren om in de 'normaal' te blijven.

Magnesium kan best wat toevoegen, maar het wordt iets te vaak als wondermiddel bestempeld.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 19:12

knollentuin schreef:

mhh , maar bar weinig response op jou concrete vraag.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 19:16

Heel fijn als je zelf kunt bepalen wat gevoerd wordt. Ik sta op een manege en kan dat niet. Moet er maar op vertrouwen dat er een goede brok wordt gevoerd en niet de goedkoopste of zo.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 19:20

Peetstap schreef:
knollentuin schreef:

mhh , maar bar weinig response op jou concrete vraag.

Ja ik. Mijn ervaring is dat het bar weinig uithaalt. Er zijn er maar weinig die goede raad ter harte nemen. Sterker nog, goede raad vinden ze soms heel vervelend. Ik zeg 1 x iets en als ik dan merk dat er niet, nauwelijks of negatief op wordt gereageerd dan laat ik het inderdaad (voor de lieve vrede).

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 19:25

Ja maar je zegt t wel b, ik zie best vaak mensen niet echt zeggen wat ze denken of in een gesprek de discussie vermijden.
Dat kan komen doordat er best veel mensen onzeker zijn, en vaak onterecht. En idd door wat jij zegt b, het gevoel hebben dat je tegen een muur praat.
Ik wil zo graag dat mensen mondiger worden en dan bedoel ik noet de schreeuwlelijk en de brutaler, maar de stille personen die het eigenlijk allemaal wel weten maar het niet durven te vragen of zeggen
Ik wil dat de volgers stopen met volgen en zelf kennis gaan vergaren, je niet blindstaren op je juf, en niet ja en amen, maar zelf lezen en verdiepen, Google op internet en zeg ja maar en vraag waarom. En als je een antwoord krijgt; neem dat niet klakkeloos aan maar zoek het na!!!
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 18-05-16 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 19:44

knollentuin schreef:
Rep blijft hysterisch, hij raakt van slag als de vogels gaan gillen omdat we te dicht lags hun nestjes rijden, ik probeer m uit te leggen Dat ze geen party zijn en dat ie zich druk maakt om niks, maar hij is echt bang voor ze... _O-

Hilarisch. Die van mij bloed x bloed x bloed maalt niet om een kip in de heg.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 19:45

Nou ja, voor je het weet heb je een vogel in je oog, je weet nooit...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 19:46

Rep is ook erg van t bloed, paps is respect van rubinstein, en mams was anglo arabier xnrps, met basispaard bazuin,
Ja nou Sizzle, dat precies!!!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 19:52

knollentuin schreef:
Ja maar je zegt t wel b, ik zie best vaak mensen niet echt zeggen wat ze denken of in een gesprek de discussie vermijden.
Dat kan komen doordat er best veel mensen onzeker zijn, en vaak onterecht. En idd door wat jij zegt b, het gevoel hebben dat je tegen een muur praat

Nou dat is echt. Vooral als mensen een paard aanschaffen. Zeg ik laat nou keuren zo en zo want hij is 8, prijskaartje is risico etc (hoort niet bij het paard). En dan komen ze terug alleen klinisch laten keuren. (Particuliere) verkopers waren zulke aardige mensen blabla. Mag altijd terug als er wat is blabla. Vinden zich een bofkont dat ze zo'n leuk paard hebben kunnen kopen voor zon mooie prijs, etc. Ja hij had een tijdje wegens tijdgebrek in de wei gestaan. Na korte tijd de ene peesblessure na de andere. Nog zo'n gevalletje mee gemaakt en ja hoor binnen een week kreupel. Gaan ze nog een poosje stappen om te kijken of het vanzelf overgaat... en ja hoor HKO. Blind en doof zijn ze, echt waar.
Ook met rijden. Er loopt een paard van iemand al tijden kreupel; lekker op de slof getrokken (want het is geen makkelijke, ja geen wonder met pijn in je poten). Nou zeg er niets van want het is allemaal niet waar.
Daar kan ik soms echt verdrietig van worden.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 19:55

Knollentuin,
Niet iedereen zit te wachten op andermans mening. Ik zelf ook niet. Als ik op stal ben, kom ik voor mijn paard. Ik rij en ik ga. Ik bemoei me zo weinig mogelijk met anderen, en vind het ook prettig als anderen zich zo weinig mogelijk met mij bemoeien. Als mensen vragen, geef ik wel degelijk adequaat antwoord. Maar ik ga niet mijn "wijsheden" bij iedereen aan de neus hangen.
Want binnen de kortste keren, heb ik mijn stalgenoten naast me rijden die roepen: kneepjes geven, sporen aandoen, zweep wat meer gebruiken, geen gelul, hij moet gewoon luisteren.
Daar zit ik net zo min op te wachten als zij zitten te wachten op mijn: geduld hebben, luisteren naar je paard, handen stil en wachten tot hij zelf komt, op je zit rijden.

Ik kom op stal om alles los te kunnen laten, om te genieten, om me te "verliezen" in mijn paard. Niet om me overal tegenaan te bemoeien. Stal is mijn veilige plekje.
Dat is niet de lieve vrede bewaren. Maar als palliatief verpleegkundige ben je de hele dag door bezig om je overal mee te bemoeien. Ik denk de hele dag door aan het welzijn van anderen. Stal is "milkberry" tijd :o