Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 17:29

S_en_Z schreef:
Ohjee wat balen babootje!!

Rhino enten deed ik sws al een tijd niet meer, schijnt qua onderzoeken helemaal niet te bevestigen dat enten werkt om t niet te krijgen.

Deed al een tijd alleen nog influenza en eens in zoveel tijd tetanus erbij

Nee daarom. Maar bij ons op stal is het verplicht. Maar met goede reden kom ik er wel uit met de staleigenaar hoor. Ja balen is het idd. Maar ik ben wel blij dat ik in ieder geval weet wat het is. Daar kun je wat mee.
Zelf heb ik ooit ook een herpes (koortslip) opgelopen. Van mijn echtgenoot :D :D :D . Houd je ook niet buiten de deur na zoveel jaar. Je moet het zo zien, sommigen krijgen dat op hun lip, sommigen op hun oog en anderen weer gordelroos. Allemaal herpes. Alleen is bij His zn oog dus de zwakke schakel.
Nu heb ik 1 x in mijn leven een koortslip gehad, daarna (na jaren) nog 1 x en vervolgens niet meer. Dus het virus is niet heel actief bij mij. Maar ik heb t wel. Zo moet je het ook zien bij t paard. Door zn weerstand dus hoog te houden, hoeft het niet terug te komen. Maar dan is het maar goed dat je het weet.
Dus ik ben positief gestemd (ben ik altijd :D :D ). Mijn "reguliere" veearts is super geinteresseerd, en dat is ook fijn. Want bij een acute ontsteking heb ik haar ook echt wel nodig.

Milkberry

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 17:30

Ah balen Babootje!! Daar zit je mooi mee :(

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 17:39

Milkberry schreef:
Ah balen Babootje!! Daar zit je mooi mee :(

Ah ja, komt goed. Verder mankeert ie niks :D :D :D

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 18:14

Wat jammer babootje! Hopelijk kan je zijn weerstand hoog houden.

S&Z hopelijk blijf je de vorderingen posten, want volgens mij ben je wel goed bezig hoor. Was niet de bedoeling negatief te zijn. Want verder dan dat had ik ook niets aan te merken :D

Vandaag heeft 'mijn' ruiter mijn paard op de galoppiste rond de weide's gereden. Goede galoptraining, en nog eens erg leuk voor het paard ook!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 18:41

Oh ik kan wel een beetje tegen opbouwende kritiek hoor :D als ik het er niet mee eens ben/het anders zie oid dan zeg ik dat ook wel en probeer ik ook te vertellen waarom ik het anders zie.

Zo leer je soms wel soms niet iets van elkaar :D

Vind t leuk om afentoe een update te plaatsen. Ook goed voor mij om weer kritisch naar mezelf te kijken. Wss over een maandje ong. ga ik een keer rijden bij eigenaresse haar instructeur. Das op vreemd terrein (met trailer op pad) dus dan kan k zelf ook mooi zien hoe dat gaat en voelt.

Blijf ondertussen ook bij mn eigen instructrice lessen en eigenaresse vind haar ook fijn lesgeven dus zo kan ik het beste van beiden meepikken!

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 19:00

Fijn dat je paard weer lekker gaat choco prins

Wat een nare prognose Babootje sterkte met je paard

S en Z Heel mooi paard Leuk dat je je filmpjes met ons deelt En dat je goed met de tips omgaat Als deze wat sterker wordt in zijn lijf <3

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 19:53

Babootje, dat is minder goed nieuws. Ik kan je wel aanraden om L-lysine te gaan voeren. Werkt goed bij koortslippen (herpes) en niesziekte bij katten (herpesvariant)

Morgen naar de clinic van art to ride. Ik heb er zin in.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 19:55

Zijn jullie er allemaal de hele dag bij? Vanaf half 10?

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 20:44

Wij zullen misschien wat later zijn. Hou geen rekening met file of dergelijke, en zouden dan nog een 6 tal min later zijn. Maar om 6u30 vertrekken vind ik al vroeg genoeg.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 20:53

Zo! Je moet t er maar voor over hebben!! Trek warme kleren aan het is een koude baan, 3 kanten open en er niet echt een warme kantine

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 21:30

Ik ben er vanaf 09.30 denk ik (te herkennen aan lang & blond ;) ). Tot morgen!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 22:49

FCSA schreef:

Ik ook..en ben ook lang en blond.

Ik moet nog even op zoek naar warme winterkleding.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 08:46

damian23 schreef:
Babootje, dat is minder goed nieuws. Ik kan je wel aanraden om L-lysine te gaan voeren. Werkt goed bij koortslippen (herpes) en niesziekte bij katten (herpesvariant)

Dat krijgt hij inderdaad nu. L-lysine en een ander weerstandsverhogend middel (druppels) en druppels voor in het oog (zolang het virus daar nog actief is) bestaande uit traumeel en een weerstandsverhogend middel dat ook werkzaam is tegen herpes.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 08:48

Ben benieuwd naar jullie verhaal (art2ride). En idd berekoud vandaag, paard heeft weer dekentje aan.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 09:00

Idd, ik heb ze hier gisteravond een dek opgelegd,
Ga nu beginnen op de vereniging, jullie aan de andere kan van t bos, veel plezier! Een van m'n leerlingen zit er ook, ook lang en blond, heel clubje dus!

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 10:07

FCSA schreef:

...met petje ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 10:33

FCSA schreef:
FCSA schreef:

...met petje ;)

Tegen de zon zeker :D

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 14:04

Nou :') paardje heeft door dat ze beloond wordt achterin de baan.

Het begin met rijden was een uitdaging. Ze huppelde vanuit stal al dribbelend met me mee naar de baan dus dat beloofde weinig goeds _O-

Na het opstappen had ik al een (mini rodeo) te pakken. En toen haar maatje de baan uit ging toen galoppeerde ze halverwege de volte richting uitgang aan en bij de uitgang stond ze vanuit t niets stil.

Dit een paar keer... :Y) toen even (dribbelend gestapt/gedraafd met ontspannen handen, beetje hoofd naar binnen gevraagd en binnenachterbeen naar buiten op voltetje. Pakte ze heel goed aan. Na 2 rondjes langere teugel gegeven en overdreven beloond.

Toen maalde ze er niet meer naar dat haar maatje weg was. De eerste paar voltes ging ze weer lekker afsnijden en over de schouder weglopen/hard draven enz.. maar iedere keer hand losgegooid en overdreven beloond.

Niet heel lang daarna ging ze zelf het einde van de baan opzoeken waar ze overdreven beloond geaaid en gekriebeld werd alsof ze kampioen was geworden. Dat vond ze erg leuk geloof ik. Uiteindelijk hebben we achterin de baan zelfs keurige ronde voltes gedraafd! Afentoe standje kameel maar de beloning kwam dan weer als ze dr hoofd omlaag deed.

Zelfs gebroken lijntjes gedraafd en gewisseld van kant en voltes enz zonder veel gedoe! (Zolang ik maar richting de "enge kant" mn handen af stak zodat ze daar geen spanning op kon vinden/voelen liep ze echt keurig onder me. Heel trots en blij ook. Heel grappig om te voelen)

Tussendoor zelfs een keer vrij lang kunnen stappen met een lange teugel door de hele baan! (Met veel kribels en beloningen)

2x weg gestoven onder het draven vanwege een vogeltje die opvloog maar omdat ik niet aan haar kwam was het ook heel snel weer klaar. Daarna stukje nog op lichte verbinding gereden (ze kwam zelfs op wat langzamer lichtrijden terug, zelfs 1x tot stap!) en we hebben voor t eerst fatsoenlijk door de hele baan uitgestapt :D

Blij met mijn instructrice. Vroeger als mn 1e paard ergens niet langs wou moest ik m in de houdgreep er schoudervoor langs sturen en belonen als ie er langs was. Als ie vervelender werd moest ik ook vervelender reageren. Vond dat nooit leuk maarja.. als dat tegen je gezegd werd.. dat "werkte" ook wel.. maar als je dan deze manier hebt meegemaakt (wel een beetje lef hebben met zon makkelijk ongeleid projectieltje die supersnel kan draaien en vanuit een redelijk hoog tempo tot stilstand kan komen) dan is dit toch wel een stuk fijner :D

Had mn instructrice geappt dat de taktiek goed helpt en ze al veel makkelijker en met meer plezier door de baan ging. Toen zei ze ook dat ze straks heel snel vooruit zal gaan als het cirkeltje rijden=stress weg is.

Ben benieuwd naar hoe het maandag gaat!

(Het onder het tempo blijven lichtrijden pakte ze op alszijnde "je maakt het me moeilijk dus ik ga in galop" waarna ik bijna niet aan haar mocht komen omdat ze dan wou/ging stieren dus ze heeft nog ff tijd nodig om e.e.a. te verwerken. Maar zoals hierboven geschreven, tegen t eind van het rijden kwam ze wel netjes terug!)

Heb (behalve in het begin) heerlijk gereden!

Afbeelding
(Blijkbaar had ik een nek massage verdiend)

Lekkere lap tekst, hoop dat iedereen het naar zijn zin heeft (gehad) bij de Art to Ride!

Ik wist eigenlijk helemaal niet dat herpes ook voor kwam bij paarden Babootje. Weer wat geleerd := kunnen ze t krijgen van mensen ook? Of is het wel weer een andere vorm van..?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 14:28

Herpes is gewoon het rhinovirus. De meeste paarden hebben het virus gewoon gewoon bij zich maar in history's geval speelt t eenril bij de
Intsteking in zijn oog

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 14:31

Babootje schreef:
Herpes is gewoon het rhinovirus. De meeste paarden hebben het virus gewoon gewoon bij zich maar in history's geval speelt t eenril bij de
Intsteking in zijn oog

Ahzo! Mij was verteld dat de verkoudheidjes enzo vorm van rhino was.

Nja hopelijk heeft ie er met medicatie weinig last van, toch altijd naar als je dier iets heeft

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 15:16

Idd, je heb twee varianten die een rol spelen bij Rhino (heet eigenlijk equine herpesvirus ehv). Een verkoudheidsvariant en een neurologische/abortus variant.
Even off topic maar een kleine uitleg:
EHV-1 en EHV-4 komen in de meeste paardenpopulaties ter wereld voor. EHV-1 kan net als EHV-4 ziekteverschijnselen aan de luchtwegen veroorzaken. Verder kan EHV-1 abortus en neurologische verschijnselen veroorzaken. Abortus en zenuwverschijnselen door EHV-4 komt niet vaak voor.
Vrijwel alle paarden hebben al wel eens een EHV-4 variant (luchtweg infectie) doorgemaakt. Soms merk je het niet eens en zijn ze alleen een beetje snotterig.

EHV-1 en EHV-4 zijn nauw aan elkaar verwant.
Ook heel veel mensen hebben het (humane) herpesvirus bij zich, maar merken er ook niet altijd wat van. Pas bij een verminderde weerstand komt het dan weer in beeld.
Zaak is dus de weerstand van mijn paard dus goed hoog te houden. In het voor en najaar goed opletten en eventueel een ondersteunende kuur, net als bij de entingen als de weerstand wat omlaag gaat.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 08:27

Fcsa. Ja ik dacht al zoveel lange blonde dame's. Maar op een petje heb ik dan weer niet gelet haha.

De clinic zelf. Ja zoals ik had verwacht. Dingen waar ik zin in krijg om zelf te proberen. Bijvoorbeeld bij spanning stapt mijn paard kort lang achteraan. Ik wil hem wel in die strech in stap rijden en zijgangen om hem daar rustig over de rug te krijgen. Nu moeten we meetal aandraven om de spanning weg te laten vloeien. Dus dat kan ik gebruiken.

Verder was ik wel beetje teleurgesteld. Ik niet alleen ook de vriendin waar ik mee mee was, en die echt interesse had de manier te volgen. Will was ziek,,dus er waren 2 combinaties niet aan bod gekomen. Kan hij niets aan doen, maar wel beetje jammer voor de mensen die van zo ver komen. Wij hebben dan maar nog eens de natuur bezocht tussenin, wat trouwens prachtig was!!
Het rijden zelf. Ik miste bij de meeste paarden wat soepelheid. Ze werden wel beter in de strech. Maar echt soepel vond ik ze dan nog niet. Achteraan werder ze duidelijk beter. Range of motion werd beter.
Maar de focus lag bij de ruiters vooral op de voorkant... Will zei zelf dat de focus de rug en achterhand is, maar de nek en hoofd is het symptoom van wat er daar gebeurd. Kan ik alleen maar mee akkoord gaan. Maar toch zie je de ruiters als het paard omhoog komt door 1 of andere reden veeeeeeeel te vaak aan die binnenteugel terug naar beneden trekken. Buitenteugel binnenteugel, vingers in je oor, maakte allemaal niets uit, kop moest naar beneden. Maar dan ben je terug alleen met de voorkant bezig. Ik zou handen laten staan achter bij activeren, dan los en terug zakken naar de strech die je zelf wil. Maarja dan zitten ze in de knoei met de gewoon veel te lange teugels. Ik heb geen enkele ruiter hun paard van achter naar voor zien rijden.
Het contact wordt volgens mij constant mis geïnterpreteerd. Contact is the weight of the reins. Ja dan moeten ze gewoon los. Je hebt altijd weight of the reins. En dat is onzin. Want het ene paard vraagt een iets zwaarder contact dan de andere. Je zal een zwaarder paard ook wel lichter krijgen, maar een zwaar paard met een licht contact loopt gewoon niet volgens zijn mogelijkheden. Punt. Als je je niet aanpast naar je paard dan kan je er wel mee rijden, maar haal je niet het beste naar boven. En dan bedoel ik niet dat je bij een zwaarder paard in de teugels mag hangen. Neen soepelheid in handen, polsen, armen, schouders. Ook dat laatste miste ik bij de deelnemers en werd door Will niet gecorrigeerd.
De houding. Houdingen waren van alle ruiters zeer slecht. Ook al gaf zei Will wel dat de houding zeker van belang is. Maar er werd niet op gecorrigeerd. Omdat het belangrijker was om te rijden... Tja niemand heeft gezegd dat het makkelijk was dat paardrijden. Je kan best rijden en letten op je houding. Ook had Will vroeger een goede houding zei hij zelf, maar hij werd er ooit op gewezen om in plaats van er mooi op te zitten gewoon te rijden. Dusja dan sla je maar van het ene extreme in het andere haha.
Dan de persoon waarvan ik dacht, ok die is al lang met de methode bezig, die zal ons iets kunnen tonen wat er kan gebeuren in een next level, dat paard was gewoon ronduit mank. Sorry moest deze persoon meelezen of zo. Maar we zijn dus gewoon weg gegaan. Paard liep echt zeer slecht, was veel te zwaar, totaal geen happy athlete voor mij.
Will ging voor mij veel te weinig in op de technische kant van het rijden. De theorie vond ik goed, de link naar de praktijk miste ik.

Klinkt nu wel heel negatief nu ik het allemaal opschrijf. Dat was nu ook de bedoeling niet. Want verder heb ik wel mijn vriendin aangeraden om gewoon te filmen en naar Will zelf te versturen. En ik wil helpen haar maandelijks filmpje te maken. Want voor haar paard lijkt de methode om te starten wel heel fijn. Met enkele aanpassingen die ze voor zichzelf zo wil, zoals wel contact houden en wel je houding onder controle houden.

Edit's typo's.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 09:15

Hmmm, das t zelfde dat ik terug krijg van iemand anders, het viel zwaar tegen ben je ook nog maar de theorie avond gegaan?
Vandaag is alles afgelast trouwens...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 09:21

Je verwoordt goed Choco alles wat ik er tot nu toe van heb gezien in filmpjes en daar werd ik eerlijk gezegd ook niet warm van.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 09:49

Ik ben iets minder negatief, vond het mooi om te zien hoe alle paarden zonder enige vorm van stress/weerstand verbeterden door de stretch/vwnw. In ieder geval inspirerend om met eigen paard nog wat meer mee te pakken in de training.

Wel stoorde ik idd ook aan de manier waarop de stretch werd gevraagd, voor naar achter ipv andersom, en die handhouding is wel echt een bizar bijverschijnsel (ook te zien bij AdB, waar de handen heel hoog worden gehouden, ook doorgeschoten naar mijn idee). Ik heb het idee dat het allemaal veel kleiner kan worden gevraagd, met hetzelfde resultaat.

Verder vond ik dat er weinig uitleg werd gegeven aan degenen die les hadden en aan degenen die keken: waarom deze oefening op dit moment voor dit paard, wat zien we gebeuren, hoe ga je van hieruit verder, etc. Aan de andere kant: de theorie is eigenlijk zo simpel en basic dat het bijzonder is dat er een hele methode omheen is gebouwd.

Theorie-avond stelde weinig voor, een persoonlijk praatje van Will (overigens wel heel interessant: ze willen een alternatieve federatie die wedstrijden organiseert gaan opzetten) en wat filmpjes kijken die ik allemaal al eens had gezien (Klimke, Gräf, Adelinde, etc.). Ik was liever om 16u na het praktijkgedeelte naar huis gegaan!

Al met al leuke dag gehad met stalgenootje en inspiratie gekregen voor eigen rijden, maar geen grote nieuwe inzichten opgedaan.

Wel een super mooie locatie en omgeving (lucky Knollentuin!)