Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Milkberry schreef:Ik zou eens een zitlesje nemen als ik jou was. En dan vooral veel stappen en draven. Die galop zou ik nog maar ff laten voor wat het is. Eerst maar eens de stap en draf onder controle op je zit, zodat ze begrijpt dat ze niet hard hoeft
Zelf heb ik een draver die een vreselijk slechte balans had. Wat bij ons heel goed geholpen heeft is het 1 en ander qua grondwerk. Schouder binnen, schouder buiten, pasje wijken, stapje achteruit. Doe jij grondwerken? Ik denk dat het je paard erg kan helpen.
Babootje schreef:Ik herken het "over het tempo" gaan ook wel bij die van ons Sam. Dat komt wel goed. Heeft ook wel te maken met kracht en balans. En die van ons is ook zo'n "lopertje". Het belangrijkste voor dit paard nu is het over de rug gaan. Dat zie je stukjes wel komen. Daarbij komt ze soms iets te diep, maar dat vind ik dan nu niet zo erg.
Je kunt proberen het tempo wat te beinvloeden met zelf (bewuster) wat langzamer licht te rijden.
Citaat:Ik heb ontelbare zitlessen gehad van meerdere instructeurs, heb ook op het mechanische paardenmonster gezeten kort geleden en mijn balans blijkt mooi in het midden ook al zou je dat niet verwachtendat inknikken in mn heup wordt veroorzaakt door spanning op mijn bekkenbodem, daar loop ik voor bij manueel fysio waar k ook oefeningen voor krijg (Oa van links naar rechts rollen en visa versa, 1 kant ben ik leniger).
Die zithulpen komen wel. Ik moet nu terugwerken id mond icm zithulpen om het haar aan te leren omdat ze zich daar doorheen worstelt maar daar bouwt ze enkel spanning van op en vloeit ze slecht af. Eerst maar eens sws ontspanning aanbieden en vanuit daar verder. (Dat is mijn opinie)
Grondwerken werd nog niet gedaan, dat gaat de eigenaresse doen (met hulp) met het paard op dagen dat ik niet rijd. Zij rijd momenteel helemaal niet meer voorlopig (nadat ze terug is van vakantie ging ze daar mee beginnen).
Ik doe met haar ad hand wel wijken na het instappen, voor ik opstap (normaal instappen en uitstappen op gemakje ohz kent ze nl ook niet.. ze wil direct al draven). Of iig, op zon klein voltetje met buitenhand er aan en binnenhand los het binnenachterbeen schuinvoor onder laten treden).
Ik doe wel echt mn best me te verbeterengrappig dat je t zegt dat we beter galop ff kunnen laten.
Dat heb ik afgelopen weken dus ook gedaan. Maar mn instructrice wil niet dat ik r terugwerk als ze afentoe aanspringt omdat ze het moeilijk vind worden.. waarmee ze het zichzelf eigenlijk moeilijker maakt en moe wordt. Ze wil de looplust behouden maar dit omturnen naar werklust. Ik ga uit van haar kunde en kennis wat dit betreft.
Heb het nl. al geprobeerd op de stap draf stap draf manier maar ik krijg alleen een dribbelend paard die aan de teugels gaat trekken en manieren zoekt om onder me vandaan te draven. Met als gevolg dat ze (nog veel harder over haar tempo) op het hek/de muur geparkeerd moet worden. Het heeft geen zin te vechten want ze heeft nu al meer uithoudingsvermogen dan ik.
We zullen zien hoe het komende week(weken) gaat. Als deze weg niet werkt kijken we naar iets anders. Tot die tijd hou ik de lijn van instructrice vast om te kijken hoe ze reageert.
ChocooPrins schreef:Ik denk niet meteen aan mankementen bij een vluchtig paard. Meestal vluchten ze op die manier omdat ze nog niet kunnen dragen. Het is geen weg vlucht paniek. Het is lopen lopen lopen want anders val ik voorover gevoel dat ik krijg bij dit paard.
Hoe is ze om te longeren? Daar zou ik ook werken op hoooo, en van zodra ze hooo draaft terug vooruit en belonen en opnieuw. Of je kan ook met dubbele longe werken. Mijn paard moest ook leren rustig en in balans draven. Ik heb veel werk aan de dubbele longe kunnen doen.
DarkoFoitzik schreef:ik vind dat ze op de filmpjes inderdaad ver in het zweet gereden wordt. dat het tijdnes de les is kan natuurlijk. als je haar zo traint zou ik niet langer dan 20 a 30 minute trainen. als ze moe worden gaan ze namelijk een houding aannemen die niet wenselijk is omdat ze de juist ehouding niet meer vol kunnen houden.
Babootje schreef:DarkoFoitzik schreef:ik vind dat ze op de filmpjes inderdaad ver in het zweet gereden wordt. dat het tijdnes de les is kan natuurlijk. als je haar zo traint zou ik niet langer dan 20 a 30 minute trainen. als ze moe worden gaan ze namelijk een houding aannemen die niet wenselijk is omdat ze de juist ehouding niet meer vol kunnen houden.
Sommige paarden zweten wat meer als andere. Als het teveel (extreem) is (echt overmatig zweten), is het misschien een goed idee om electrolyten bij te voeren (zodat ze geen mineralentekort krijgt).