Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Milkberry

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 07:41

Ik zou eens een zitlesje nemen als ik jou was. En dan vooral veel stappen en draven. Die galop zou ik nog maar ff laten voor wat het is. Eerst maar eens de stap en draf onder controle op je zit, zodat ze begrijpt dat ze niet hard hoeft

Zelf heb ik een draver die een vreselijk slechte balans had. Wat bij ons heel goed geholpen heeft is het 1 en ander qua grondwerk. Schouder binnen, schouder buiten, pasje wijken, stapje achteruit. Doe jij grondwerken? Ik denk dat het je paard erg kan helpen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 08:06

Milkberry schreef:
Ik zou eens een zitlesje nemen als ik jou was. En dan vooral veel stappen en draven. Die galop zou ik nog maar ff laten voor wat het is. Eerst maar eens de stap en draf onder controle op je zit, zodat ze begrijpt dat ze niet hard hoeft

Zelf heb ik een draver die een vreselijk slechte balans had. Wat bij ons heel goed geholpen heeft is het 1 en ander qua grondwerk. Schouder binnen, schouder buiten, pasje wijken, stapje achteruit. Doe jij grondwerken? Ik denk dat het je paard erg kan helpen.

Ik heb ontelbare zitlessen gehad van meerdere instructeurs, heb ook op het mechanische paardenmonster gezeten kort geleden en mijn balans blijkt mooi in het midden ook al zou je dat niet verwachten := dat inknikken in mn heup wordt veroorzaakt door spanning op mijn bekkenbodem, daar loop ik voor bij manueel fysio waar k ook oefeningen voor krijg (Oa van links naar rechts rollen en visa versa, 1 kant ben ik leniger).

Die zithulpen komen wel. Ik moet nu terugwerken id mond icm zithulpen om het haar aan te leren omdat ze zich daar doorheen worstelt maar daar bouwt ze enkel spanning van op en vloeit ze slecht af. Eerst maar eens sws ontspanning aanbieden en vanuit daar verder. (Dat is mijn opinie)

Grondwerken werd nog niet gedaan, dat gaat de eigenaresse doen (met hulp) met het paard op dagen dat ik niet rijd. Zij rijd momenteel helemaal niet meer voorlopig (nadat ze terug is van vakantie ging ze daar mee beginnen).

Ik doe met haar ad hand wel wijken na het instappen, voor ik opstap (normaal instappen en uitstappen op gemakje ohz kent ze nl ook niet.. ze wil direct al draven). Of iig, op zon klein voltetje met buitenhand er aan en binnenhand los het binnenachterbeen schuinvoor onder laten treden).

Ik doe wel echt mn best me te verbeteren := grappig dat je t zegt dat we beter galop ff kunnen laten.

Dat heb ik afgelopen weken dus ook gedaan. Maar mn instructrice wil niet dat ik r terugwerk als ze afentoe aanspringt omdat ze het moeilijk vind worden.. waarmee ze het zichzelf eigenlijk moeilijker maakt en moe wordt. Ze wil de looplust behouden maar dit omturnen naar werklust. Ik ga uit van haar kunde en kennis wat dit betreft.

Heb het nl. al geprobeerd op de stap draf stap draf manier maar ik krijg alleen een dribbelend paard die aan de teugels gaat trekken en manieren zoekt om onder me vandaan te draven. Met als gevolg dat ze (nog veel harder over haar tempo) op het hek/de muur geparkeerd moet worden. Het heeft geen zin te vechten want ze heeft nu al meer uithoudingsvermogen dan ik.

We zullen zien hoe het komende week(weken) gaat. Als deze weg niet werkt kijken we naar iets anders. Tot die tijd hou ik de lijn van instructrice vast om te kijken hoe ze reageert.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 13-05-16 08:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 08:16

Ik herken het "over het tempo" gaan ook wel bij die van ons Sam. Dat komt wel goed. Heeft ook wel te maken met kracht en balans. En die van ons is ook zo'n "lopertje". Het belangrijkste voor dit paard nu is het over de rug gaan. Dat zie je stukjes wel komen. Daarbij komt ze soms iets te diep, maar dat vind ik dan nu niet zo erg.
Je kunt proberen het tempo wat te beinvloeden met zelf (bewuster) wat langzamer licht te rijden.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 08:20

Babootje schreef:
Ik herken het "over het tempo" gaan ook wel bij die van ons Sam. Dat komt wel goed. Heeft ook wel te maken met kracht en balans. En die van ons is ook zo'n "lopertje". Het belangrijkste voor dit paard nu is het over de rug gaan. Dat zie je stukjes wel komen. Daarbij komt ze soms iets te diep, maar dat vind ik dan nu niet zo erg.
Je kunt proberen het tempo wat te beinvloeden met zelf (bewuster) wat langzamer licht te rijden.

Dat moet ik idd meer gaan doen. Viel mij ook op aan de filmpjes dat zij niet alleen hard draaft maar dat ik haar eigenlijk nog voor ben ook met lichtrijden. Ook deels omdat mn instructrice zegt "laat maar lopen ff.. ze komt vanzelf wel".

Ik wil idd wel die grens gaan opzoeken komende tijd, tot waar ik langzamer kan lichtrijden dat zij toch wat tegengewicht krijgt. :j

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 08:38

Jup, net wat meer gaan zitten, maar dat komt ook beetje uit je houding, holle rug, je land niet met je billen in t zadel, meer landen als je zit, rechterop blijven en daar je balans in gaan vinden

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 09:01

Bedankt babootje. Het is zelfs nog simpeler dan dat het lijkt. De ruiter heb ik niet moeten zoeken. Ik sta bij hem op stal. Hij is de eigenaar.
Alleen was mijn paard niet klaar om onder het zadel gereden te worden. Werd altijd heel boos en begon te bokken. Dus ik heb hem een half jaar dubbele longe gedaan. En opeens vond ik dat hij niet meer liep en ontwikkelde zoals ik wou. Eerst getwijfeld als hij geen pijn had terug, maar dat leek toch van niet. En dan had ik iets van hup zadel erop en laten rijden. En blijkbaar was dat de juiste beslissing!
Wat goed dat het oogje weer wat beter gaat! Veel succes in den hoek.

Fsca. Bedankt! De jouwe had ik ook hier al eens voorbij komen (filmpje ofzo) Ook een knap dier! Ik ben helemaal gek van de Lusitano. Denk eigenlijk niet dat ik ooit nog naar een warmbloed terugkeer.... Ze zijn zo snel, heet en werkwillig maar toch zo eerlijk. Daar hou ik van.

S&Z. Mooi paard! Verder ga ik mee met de commentaren die al gegeven zijn.
Over tempo, ik zeker al proberen aan te geven dat ze trager mag. Luier gaan rijden, trager lichtrijden. Als ze aandraaft op een wiebelende teen, zal ze zeker reageren op trager lichtrijden volgens mij. Ze moeten dat nog niet eens te begrijpen, ze reageren gewoon automatisch op het ritme. In galop is het een kwestie van sterker worden. In stap kun je ook heel relax wachtoefeningen doen. Gewoon stap stap halt. Stap halt. Bijna halt terug doorstappen. Elke pas controleren met je zit. Dat kan je uiteindelijk ook in het drafwerk terug gebruiken.
Verder lijkt het me een paard die er deugd van zou hebben om mee naar buiten mee te gaan. Het bos of strand. Als dat veilig is natuurlijk! Ze mist wat balans. En buitenrijden als afwisseling kan daar veel aan veranderen. Ook goed voor het zelfvertrouwen van het dier.
Je houding stoorde mij het meest aan het plaatje. Ik lees dat je er al veel aan doet om die te verbeteren, top! Misschien kan core stability ook wel nog helpen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 09:16

Dankje ChocooPrins

Ik moet sws meer ademhalingsoefeningen gaan doen (Ik ben in dagelijks leven ook al makkelijk een mond/middenrif ademer) en als ik mijn bovenste buikspieren aanspan lukt het me bijzonder moeilijk om vanuit mn navel te ademen :')

Ik heb werkelijk geen idee of ze ooit "naar buiten" is geweest. Ik denk het eigenlijk niet. Op de helft van dr eigen terrein wil ze aan de hand al niet eens/twijfelend meelopen omdat alles eng is en haar op eet...

Kan het wel eens voorstellen bij de eigenaresse misschien zou ze wel mee kunnen als haar beste vriendin tevens haar mama ook mee gaat.

Maar eerst maar eens op eigen terrein rustig worden. Ze is mij nog veel te makkelijk een ongeleid projectiel om er gevaren mee op te zoeken momenteel :P

Ik wil graag nog wel even heel blijven.

Wachtoefeningen ben ik aan de hand mee begonnen (want ze sleepte je voort omdat ze niet stil wou staan) ohz doet ze dat niet veel anders. Zodra je naar halt wil loopt ze vol door je hulpen/begrenzing heen nog.

Aan de hand gaat het inmiddels al veel beter gelukkig *\o/* (terwijl ze van jongs af aan veel in de hand geweest is hoor... er zit een flinke kop op deze Valdez, maar ik vind haar zo leuk <3 )

Luier gaan lichtrijden en de opmerkingen van KT ga k zeker meenemen.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 11:43

Aan mijn vorige post wil ik nog toevoegen. Stop bij een goede reactie. Krijg je wat je wilt, misschien maar 1 rustiger pasje, beloon en stop. Dan hebben ze heeel snel door hoe het werkt ;)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 11:59

Zo ver was k gelukkig wel dat ik weet dat je voor minireacties ook moet belonen :P Wel goed dat je t nog even meld want dat wordt idd snel overgeslagen :D

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 12:01

ik vind dat ze op de filmpjes inderdaad ver in het zweet gereden wordt. dat het tijdnes de les is kan natuurlijk. als je haar zo traint zou ik niet langer dan 20 a 30 minute trainen. als ze moe worden gaan ze namelijk een houding aannemen die niet wenselijk is omdat ze de juist ehouding niet meer vol kunnen houden.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 12:11

We hebben in totaal incl. les nog geen 30 min. gereden. Ik ben met haar net zo voorzichtig als ik met mijn eigen paarden was.

Het was erg warm en klam weer, was ook onweer voorspeld.. plus ze zweette ook nog eens van de spanning.

Normaal is ze wel wat bezweet maar niet zo overdreven in het schuim als nu. Daar let k wel op :j wil haar niet verzuren/stuk rijden.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 12:16

Ik zou alleen maar aan ontspanning werken met dit paard.
Uiteindelijk wordt ze moe en laat ze haar hoofd zakken, maar dat is voor mij geen ontspanning.

Mijn doel zou zijn om pas te denken aan fysieke ontwikkeling als je een goede communicatie over ontspanning hebt en vanaf het begin op een ontspannen paard zit. Pas dan kan je er activiteit in gaan rijden.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 12:38

Citaat:
Ik heb ontelbare zitlessen gehad van meerdere instructeurs, heb ook op het mechanische paardenmonster gezeten kort geleden en mijn balans blijkt mooi in het midden ook al zou je dat niet verwachten := dat inknikken in mn heup wordt veroorzaakt door spanning op mijn bekkenbodem, daar loop ik voor bij manueel fysio waar k ook oefeningen voor krijg (Oa van links naar rechts rollen en visa versa, 1 kant ben ik leniger).

Die zithulpen komen wel. Ik moet nu terugwerken id mond icm zithulpen om het haar aan te leren omdat ze zich daar doorheen worstelt maar daar bouwt ze enkel spanning van op en vloeit ze slecht af. Eerst maar eens sws ontspanning aanbieden en vanuit daar verder. (Dat is mijn opinie)

Grondwerken werd nog niet gedaan, dat gaat de eigenaresse doen (met hulp) met het paard op dagen dat ik niet rijd. Zij rijd momenteel helemaal niet meer voorlopig (nadat ze terug is van vakantie ging ze daar mee beginnen).

Ik doe met haar ad hand wel wijken na het instappen, voor ik opstap (normaal instappen en uitstappen op gemakje ohz kent ze nl ook niet.. ze wil direct al draven). Of iig, op zon klein voltetje met buitenhand er aan en binnenhand los het binnenachterbeen schuinvoor onder laten treden).

Ik doe wel echt mn best me te verbeteren := grappig dat je t zegt dat we beter galop ff kunnen laten.

Dat heb ik afgelopen weken dus ook gedaan. Maar mn instructrice wil niet dat ik r terugwerk als ze afentoe aanspringt omdat ze het moeilijk vind worden.. waarmee ze het zichzelf eigenlijk moeilijker maakt en moe wordt. Ze wil de looplust behouden maar dit omturnen naar werklust. Ik ga uit van haar kunde en kennis wat dit betreft.

Heb het nl. al geprobeerd op de stap draf stap draf manier maar ik krijg alleen een dribbelend paard die aan de teugels gaat trekken en manieren zoekt om onder me vandaan te draven. Met als gevolg dat ze (nog veel harder over haar tempo) op het hek/de muur geparkeerd moet worden. Het heeft geen zin te vechten want ze heeft nu al meer uithoudingsvermogen dan ik.

We zullen zien hoe het komende week(weken) gaat. Als deze weg niet werkt kijken we naar iets anders. Tot die tijd hou ik de lijn van instructrice vast om te kijken hoe ze reageert.

1 van mijn vorige berichten een stuk onderstreept sanne83. Mijn doel is idd eerst ontspanning bieden op momenten dat zij spant.

Ze is gewend dat als zij spanning heeft de ruiter weerstand bied op de spanning waardoor zij meer spanning krijgt/over de kook raakt. Op dit moment kan ik eigenlijk nog maar zelden aan haar komen met been of hand want ze bouwt direct spanning op. Probeer dan wel zacht contact te behouden zonder te forceren en verder probeer ik haar gedraai gestuif en gevecht te negeren. Kwartje zal vanzelf wel vallen hoop ik.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 13-05-16 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 12:43

Weet je zeker dat dit paard lichamelijk niets mankeert?
Ik vind het een leuk paard maar ik zie alleen maar vluchten, vluchten en nog eens vluchten. Misschien dat je je af moet vragen hoe dat komt, voor mijn gevoel is dat niet puur karakter, balans en leeftijd namelijk.

Heb toch al behoorlijk wat groene paarden gereden die in het begin weleens schieterig reageerden, maar dat was na een paar keer over. En bij degenen waar het niet over ging, had dat eigenlijk altijd een onderliggende medische oorzaak...

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 12:46

Heb ik een antwoord op maikeltje;

Ze is van top tot teen op de foto geweest omdat ze vorig jaar een tijd heeft gestaakt. Dit bleek uiteindelijk enkel door verkeerd liggend zadel te komen. Sinds ze een nieuw zadel heeft is het staken weg.

Verder geen bijzonderheden gevonden en ze wordt regelmatig gemasseerd (is de eigenaresse haar oogappeltje, ze is heel zuinig met haar).

Ze is ook alleen schieterig op haar eigen erf, op andere terreinen is ze puppybraaf volgens eigenaresse. Denk dat ze een keer of een paar keer flink geschrokken is geweest en in een neerwaartse spiraal van spanning paard-spanning ruiter is blijven hangen. Dat denkt mijn instructrice ook.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 13:30

Ik denk niet meteen aan mankementen bij een vluchtig paard. Meestal vluchten ze op die manier omdat ze nog niet kunnen dragen. Het is geen weg vlucht paniek. Het is lopen lopen lopen want anders val ik voorover gevoel dat ik krijg bij dit paard.

Hoe is ze om te longeren? Daar zou ik ook werken op hoooo, en van zodra ze hooo draaft terug vooruit en belonen en opnieuw. Of je kan ook met dubbele longe werken. Mijn paard moest ook leren rustig en in balans draven. Ik heb veel werk aan de dubbele longe kunnen doen.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 13:36

Hoi allemaal! Lang niet meer geschreven, druk druk druk :D maar ik volg de grote lijnen mee.

S_en_Z: Ik ga vaak mee met de rest, maar ik denk dat extra focussen op gehoorzaamheid veel rust kan geven aan een paard. Dat bedoel ik dan op die manieren die jouw gepast lijken, want als ze al gevoelig is, kan je best niet te hard zijn inderdaad. Wel kan je nog duidelijker belonen wanneer zo reageert op jouw reactie terug, maar zelfs ook voorwaarts! Op die manier is het haar duidelijk wat ze mag.

Dit kan je ook meenemen in grondwerk en longeren (ik zag dat dat de eigenares dit gaat doen). Even heel consequent zijn met zowel belonen als straffen. Stel nu dat ze flink halt houdt (of iets minder flink ,maar ze doet het wel), kan je dan geen voedselbeloning geven bijvoorbeeld? Dan blijft ze mss net iets langer in dat moment van rust? Ik denk maar wat mee hoor :D

amsterdam10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 14:39

Leuk dat je je vorderingen deelt s&z! Ik ben een stille meelezer van dit topic, maar wil toch wat kwijt. Ik vind dat er te negatief wordt gereageerd op je filmpjes.
Als ik het zo bekijk lijkt het paard me niet vluchterig of enorm angstig, maar 'gewoon' een jong paard dat nog balans mist en daarom een hoog tempo heeft. Ik vind het heel goed dat je niet te veel probeert te focussen op het terugnemen, maar het dier eerst lekker doorrijdt. Ze wordt vanzelf sterker en dan kan ook het tempo omlaag.

Uiteraard zijn deze filmpjes korte stukken van je les, maar ik zou er wel op letten ook stukken te stappen tussendoor met een lang teugeltje voor de ontspanning, mocht je dat nog niet doen.

Ik ben benieuwd wat jullie vorderingen zijn, keep us posted! :)

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 14:45

Eens met amsterdam10, ik vind dat je haar netjes en vriendelijk rijdt. Natuurlijk nog veel werkpunten (tempo, balans, aanleuning), maar je pakt het denk ik prima aan.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 16:24

ChocooPrins schreef:
Ik denk niet meteen aan mankementen bij een vluchtig paard. Meestal vluchten ze op die manier omdat ze nog niet kunnen dragen. Het is geen weg vlucht paniek. Het is lopen lopen lopen want anders val ik voorover gevoel dat ik krijg bij dit paard.

Hoe is ze om te longeren? Daar zou ik ook werken op hoooo, en van zodra ze hooo draaft terug vooruit en belonen en opnieuw. Of je kan ook met dubbele longe werken. Mijn paard moest ook leren rustig en in balans draven. Ik heb veel werk aan de dubbele longe kunnen doen.

Ik heb geen idee omdat ik haar alleen maar rijd, als ik niet rijd rijd niemand want haar eigenaresse is zwanger en die rijd niet meer. Als ik er niet ben longeert zij, of ze heeft vrij (Ze staat iedere dag lekker op de wei en bij slecht weer in de bak). Zal vast voorkomen binnenkort dat ik niet kan/wil rijden. Kom er dan snel genoeg achter hoe ze is :j

Maar toen ik kwam kijken bij haar heeft de eigenaresse haar eerst gelongeerd en toen was het eigk ook wel hard harder hardst en platte bochtjes enzo (met hoofdstel in aan de longe verder niet ingespannen oid). Toen was ze heeeel gespannen omdat ze voor t eerst buiten gereden werd in kunstlicht in t redelijk donker)

Ze wil heel graag grondwerken dus ben benieuwd hoe dat gaat straks, ze heeft iemand die haar er bij gaat begeleiden dus das fijn.

SinneJ ik heb zelf geen goede ervaringen met werken voor voer. Mijn ruin vond t fantastisch, maar werd ook dwars als ie t een keer niet kreeg nadat hij "braaf" hoorde.

En ander paard die ik kende was "omgekocht" om stil te staan met opstappen. Die was zo aan het riedeltje gewend dat hij geen poot vertrok als ze een keer niets op zak had. Ja... in de achteruit als ze m probeerde te forceren.

Toen kon ze m omdraaien en wat lekkers halen om vervolgens weer op te stappen en dan ging ie pas de baan in :') zijn vast uitzonderingen.. maar ik vermijd het liever.

Ze wordt wel heel blij normaal gesproken als ik haar overdreven beloon met stem en aaien. Oortjes erop en proesten en heerlijk rondtuffen.

Bedankt Amsterdam10 en FCSA, over dat stappen met lange teugel. Dat wil ze de ene dag wel heel fijn doen en de andere dag blijft ze op een volte van 10 meter en wil ze m ook niet groter maken :') als je m dan toch groter wil maken door te sturen met bovenlijf en zachtjes insturen met hand en been dan draaft ze direct aan, snijd de halve bak af en dan begint het hele riedeltje weer opnieuw.

Er zit zat werk aan dus. Wat ik wel iig doe is haar na het rijden loszetten in de baan. Dan kruipt ze bijna in me aan de ene kant.. dus dan loop ik naar de "enge" kant.

Daar wil ze dan niet heen komen maar na een paar minuutjes gaat ze wel lekker rollen en daarna gaat ze staan wachten op afstand tot ze er uit mag.

Hoop dat ze die rijbaan als ontspanning gaat zien maar tot nu toe vind ze m maar niets aan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 16:57

DarkoFoitzik schreef:
ik vind dat ze op de filmpjes inderdaad ver in het zweet gereden wordt. dat het tijdnes de les is kan natuurlijk. als je haar zo traint zou ik niet langer dan 20 a 30 minute trainen. als ze moe worden gaan ze namelijk een houding aannemen die niet wenselijk is omdat ze de juist ehouding niet meer vol kunnen houden.

Sommige paarden zweten wat meer als andere. Als het teveel (extreem) is (echt overmatig zweten), is het misschien een goed idee om electrolyten bij te voeren (zodat ze geen mineralentekort krijgt).

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 17:13

Babootje schreef:
DarkoFoitzik schreef:

Sommige paarden zweten wat meer als andere. Als het teveel (extreem) is (echt overmatig zweten), is het misschien een goed idee om electrolyten bij te voeren (zodat ze geen mineralentekort krijgt).

Deed ik bij Zya ook idd na stevige training, normaal zweet Giv niet zo overdreven veel hoor. Ik hou het in de gaten, als straks met t warme weer ze toch snel blijft zweten zal ik wel overleggen of ze wat elektrolyten mag om evt. tekorten aan te vullen.

(Te) lang rijden zal niet zo snel voor komen, te vaak rijden ook niet. We hebben best een mooi schema momenteel tussen rijden-longe-rust.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 17:16

Bij ons wat minder nieuws. Slechte scenario. Onderzoek in Den Hoek heeft uitgewezen dat de oorzaak van de oogontsteking helaas viraal is (herpes). Dat krijg je dus nooit weg en dat betekent dat de kans groot is dat de kan komen zodra zn weerstand weer eens naar beneden gaat. Alles hier is er dus op gericht om zn weerstand hoog te houden en mogelijk houden we dan een herhaling buiten de deur. Rhino enten liever niet meer (is trigger). Maar ik ben blij dat ik dat weet en dat we iets kunnen doen om herhaling te voorkomen. Misschien (hopelijk) blijft het hierbij.
De ontsteking is nu nagenoeg weg en we zijn weer aan het rijden. Kwartiertje zo ongeveer. Na twee weken niks gedaan te hebben is hij echt super braaf. Wel even weg gespoten, maar hij is van de soort dat hij spanning echt heel snel loslaat en dan weer braaf is. Het onderzoek bij Laarakkers was ook echt grappig (afgezien van de oorzaak dan) Een heen en weer slingerende antenne voor zn oog maalt hij niet om :D :D
Echt super beestje. Nog steeds erg blij met hem :) :) :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 17:21

Ohjee wat balen babootje!!

Rhino enten deed ik sws al een tijd niet meer, schijnt qua onderzoeken helemaal niet te bevestigen dat enten werkt om t niet te krijgen.

Deed al een tijd alleen nog influenza en eens in zoveel tijd tetanus erbij

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 17:21

Oh bah, maar waarom enten jullie tegen rhino?
Veel stallen stellen het verplicht, maar ik vind t de grootste onzin.
Ik hoop ook dat de influenza in Nederland gewoon 1 x per jaar blijft,en niet net als België al naar fei standaard getrokken wordt en 2x pj moet. het is allemaal extra troep wat je in je paard spuit