Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 16:30

knollentuin schreef:
De filmpjes van WF en z'n vrouw doen me al meer maar het is niks vernieuwends, het is gewoon rijden zoals het hoort. Of zeg ik nou iets soms??? :o?

Mee eens :j

Het leuke van clinics vind ik dat je er soms net weer iets nieuws door oppikt, een bepaalde oefening, een manier om een bepaald probleem aan te pakken etc.

Ik zag laatst bv. een dressuurfilmpje voorbijkomen waarin de renvers en travers werden ingezet vanuit wijken langs de kant en dan omstellen - net een andere ingang/benadering :)

knollentuin

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 17:10

Dat doe ik altijd in m'n loswerken,en gebruik ik ook veel in m'n lessen.
Ik wil als ik veel geld betaal wel een beetje t idee hebben dat ik waar voor m'n geld krijg en dat weet ik daar niet, als de mensen die daar rijden het Nivo van degene hebben die ik "ken" komt er voor mij niks nieuws voorbij.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 19:13

ChocooPrins schreef:
Hoi, ik heb een tijdje geleden ook meegepost, helaas heb ik door omstandigheden niet veel meer kunnen meepraten. Maar ik las wel steeds bij.
Jammer dat het topic beetje is stilgevallen, er is weinig discussie aan zo.

Het is een bitje het ivoren toren verhaal geworden, zoals eerdere KD topics.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 20:15

Fijn chocooprins dat het weer goed gaat met je paard en dat je zelf over je angst heen komt. Over een tijdje weer met een grote grijns op het gezicht rondrijden!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 20:17

Peetstap schreef:
Het is een bitje het ivoren toren verhaal geworden, zoals eerdere KD topics.

Verklaar je eens nader Peetstap, want ik kan deze opmerking niet plaatsen.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 08:01

Knollentuin precies! Alleen vind ik dan persoonlijk dat ze te lang in het vwnw blijven hangen waardoor het paard dan net niet door zijn rug blijft lopen, alsof het paard het precies beetje makkelijk begint op te nemen. Als je begrijpt wat ik wil zeggen.
Ik vond de kostprijs meevallen, eten en theorie inbegrepen, het is de prijs wel waard denk ik. Daarom dat ik ook mee ben en omdat het op pad gaan met vriendin sowieso wel gezellig is :D .

Oji. Ja wel dat was laatst zo! Ik heb wel 20min gereden. Wat voor mij dus heel veel is. (Laatste jaar bijna niet gereden.) En ik heb er ook terug zin in! En voel mij eigenlijk best wel ok op zijn rug. Terwijl ik de laatste keer huilend en bibberend ben er van af gekomen. Heb ook wel veel andere stressfactoren geëlimineerd uit mijn leven. En ben dus ook veel meer relax dan dat ik voordien was, helpt voor mij ook enorm mee. Komt helemaal goed :)) !

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 08:06

Chocoprins, wat fijn dat het weer goed gaat. Ik denk dat we ons allemaal je bezorgdheid nog kunnen herinneren. Engelengeduld, petje af!

Ik ben benieuwd naar de rest van de verhalen van WF. Natuurlijk is WF gewoon vwnw rijden en is dat voor ons heel normaal. Maar ik stuitte gister nog op een topic waarin vwnw weer af werd gedaan als recreatie en halsstrekken als kunstje.
We zijn er nog lang niet binnen de dressuurwereld

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 08:18

Milkberry bedankt! Ik was indd heel triest en ongerust :o

Als je enkel aan halstrekken doet dan is het inderdaad recreatief.
En ik ben er ook mee eens dat het een kunstje kan zijn. Zonder verbinding ben je er ook helemaal niets mee.
Maar dat is natuurlijk de bedoeling niet. De bedoeling is iedereen wel duidelijk, paard zo veel mogelijk over de rug in ontspanning te rijden.
Maar daar ben ik weer, ontspanning is goed. Maar trainen is niet altijd ontspannen. Er komt aanspanning bij kijken, maar wel is het belangrijk een mentale ontspanning te hebben. Hoe je mentale ontspanning krijgt is per paard verschillend en per moment verschillend. De ene keer moet je stapmoment inlassen om rust te vinden, de andere keer laat je hem best paar rondjes goed galopperen. En in het lijf is het belangrijk om aanspanning en ontspanning met elkaar af te wisselen. Zo krijg je een sterker en soepeler lijf bij je paard.

Ik heb nog enkele foto's van zondag maar heb precies problemen met mijn uploadsite. Weet niet als jullie de link kunnen openen?
http://imgur.com/a/Dai1p

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 08:21

Wat een knap paard! Is het een lusitano of een pre?

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 08:27

FCSA schreef:

Lusitano!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 09:05

Oh choco, dat is een Prinsenpaard! :D mooierd.
Lekker dat je langzaamaan weer aan t rijden toe komt, gewoon de tijd nemen en je eigen gevoel volgen, hou je nou problemen stuur me dan even een pb, dan heb ik een adres voor je.
Ja en dat stretchen wat ik zie gaat zonder verbinding en zonder activiteit van achter, ik zie geen stap naar horizontaal evenwicht en de meesten ook op de filmpjes van Faerber zelf zitten in mijn ogen ronduit slecht en niet in balans. En daar wordt ook niks van gezegd. Nou os houding bij mij echt een speerpunt in m'n lessen dus ik erger me groen en geel.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 11:21

Jaja een echt prinsenpaard hihi.
Maar geen paard om er als een prinses op te zitten. Een echte hengst, vooral innerlijk.

Over de houding van de ruiters ben ik het ook eens... Focus ligt op het paard, en ze krijgen dan wel soms moeilijke paarden terug 'goed' maar dan vraag ik me af in welke mate die gaan compenseren.
Nuja we zien wel, ik heb er wel zin in zaterdag.

Picasso lees jij nog mee? Hoe is het met je paarden?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 13:40

Voorheen altijd in het ADT topic gezeten. Zou hier graag wat filmpjes delen van mijn les gisteren.

Deels om tips te ontvangen deels om gewoon te laten zien waar ik ben/waar we staan/waar ik heen wil.

Rijd sinds kort een bijna 5 jarige merrie die nog niet lang onder het zadel is en nog veel balans mist.

Ze loopt nog wel wat te diep ondanks ik geen kracht op haar uitoefen maar er zijn steeds meer momenten dat ze mijn hand opzoekt/mee durft te nemen.

Voorheen liep ze volledig achter de hand en klapte ze zich er redelijk vaak finaal uit omdat ze zichzelf zeer deed (rug strak houden).

Ruggebruik wordt stiekempjes aan steeds wat beter heb ik het idee.

Verwacht geen wonderen ik zit er 2 a 3x per week op en ik rijd haar nog geen maandje. Als er interesse is zal ik de films later plaatsen (niet ge-edit dus er zitten ook nog zat minder mooie stukken bij)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 14:15

Leuk s_en_z, gewoon doen!

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 15:04

Kom maar door! ;)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 15:09

Ja, komt u maar, S en Z!
Altijd leerzaam, andermans filmpjes.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 17:36

Fijn choco dat het zo goed gaat! Chapeaux voor je doorzettingsvermogen. En wat ziet hij er prachtig uit. Fijn dat je zon ruiter hebt gevonden en dat je nu kunt gaan meeliften. Soms is
De oplossing ook wel eens zo simpel. Hoe dan ook, je hebt van deze ervaring geleerd en dat pakt ook niemand je meer af!

Hier gaat t alweer wat beter. History's oog ziet er goed uit en mijn dochter (babette) heeft er gisteren na 2 weken (zonder vooraf longeren) weer op gezeten. T moest in de binnenbak (vanwege t licht) en we hadden maar kort voor de springles daarna. Kwartiertje is echt wel genoeg zo na 2 weken niks doen (alleen losgooien in paddock kon met "zonnebril") en ze gingen de sprongen opbouwen. Geen ideale omstandigheden, maar wat was hij braaf. Wel even weg "gespoten" maar hij behoort tot de soort paarden waarbij spanning al binnen een half rondje afvloeit. Echt superfijn dier. Morgen is een bezoek gepland bij laarakkers (den hoek) om te kijken of we achter de oorzaak van de uveitis kunnen komen. Ben dus benieuwd.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 17:38

Ook benieuwd naar je laatste filmpjes Sam!

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 17:41

ChocooPrins schreef:
FCSA schreef:

Lusitano!

Dacht ik al. (Wij hebben er ook één.) Nogmaals: prachtig is hij!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 21:02

Filmpjes zijn gemaakt door de eigenaresse. Ze heeft de cam op haar eigen inzicht aan en uit gezet dus ik heb er verder niets mee gedaan.

Klein voorverhaaltje heb ik een paar posts terug al verteld, aanvullend nog even dat deze merrie al heel lang achterin de baan vervelend doet. (Wegstuiven/springen/staken/omdraaien) Door de baan heen drukken had wel effect.. tijdelijk.. als we dan een tijdje linksom reden en rechtsom gingen deed ze het weer achterin.. reden we na een tijdje weer lekker rechtsom en gingen we weer linksom visa versa. En iedere keer rijden weer. Uiteindelijk kregen we wel wat ontspanning. Maar we bleven met elkaar aan de stoei afgelopen weken. Had dit al aangegeven bij mijn instructrice en zij wil niet dat ik het gevecht met haar aanga. Wat ook wel logisch is natuurlijk :P

Het vluchten en spanning opzoeken is deels aangeleerd gedrag. We moeten uit die spiraal en ze moet werken in de baan leuk gaan vinden. Leuk weetje; op andere (nieuwe) terreinen doet ze dit niet. Het is enkel en alleen in DEZE baan. Ze is er bij eigenaresse en vorige bijrijder mee begonnen. Staat hier sinds december al op stal.

Deel 1; denk dat we hier ong 10 min reden, het was erg warm en dat is ook wel af te zien aan paardlief. De baan is relatief droog en zwaar. Voor dit stukje film ging ze telkens aanspringen om werk te ontlopen. Ik weet overigens dat ie overkruist zit, voelde ik direct al.. doet ze normaal minder vaak maar ze galoppeert ook pas sinds kort.... Ik mag niet iedere keer als ie gekruist aanspringt direct terug... omdat teruggaan naar draf een beloning is (minder hoeven werken).

Deel 2; Wat te rond enzo.. Als ik zo'n gebroken lijntje rijd (creatief met de ruimte omgaan) zie je haar struikelen. Heb weinig contact en zij heeft weinig balans dus dan heb je dat wel eens.. leert ze vanzelf van :) En sorry, ja aan het eind ben ik enthousiast dat ze lekker gaat stofzuigeren en daarheen gaat zakken. Nog maar kort geleden begreep ze er geen snars van.. hihi

Deel 3; Ik hoop dat jullie kunnen zien dat ie van mij eigenlijk mag lopen waar ie wil lopen met het hoofd, omhoog omlaag rond/eruit. Ik probeer alleen licht contact te houden en op het moment dat ze een beetje gaat leunen zorg ik dat er niets te leunen valt (hand naar voor steken, zodat ze zelf dr balans moet houden) Je ziet me tegen t eind achterlijk ver om me heen kijken.. doe ik om mezelf af te leiden want als IK nit mer haar mee kijk en mijn aandacht op iets anders vestig.. dan is zij op een of andere manier ook relaxter.

Dat belonen om "niets" is ook zo grappig. Als ze kon praten zou ze zeggen "what the duck doe jij nou?"

Deel 4; Springt gekruisd weg... ach... doorrijden tot ze ontspant, terug naar draf en aanspringen. Omda thet goed ging als beloning binnen paar passen weer terug naar draf.

Tijdens deze les heb ik haar eindelijk een keer niet op de handrem hoeven zetten omdat ze gevaarlijk vluchtte (op lijntje af stieren enzo..) Ik denk dat deze weg heel goed voor haar gaat werken, Geen aandacht besteden aan spanning en ontspanning bieden.

Ik heb btw een vreselijke handhouding. Heb mijn linkerpols 2x gebroken en het doet gruwelijk zeer als ik hem rechtop houdt. Probeer ze daarom comfortabel te dragen en beiden gelijk... en ik zit voor het fijne net te kort in de beugels. Probeer mn knieeen achter de wrong te houden en dat betekent mijn benen terug leggen en daardoor (plus omlaag kijken) kieper ik afentoe graag wat naar voren :') Heb het gezien, ga er op letten.

Er valt ongetwijfeld heel veel over te melden. Het gaat echt niet briljant.. maar ik zie de rug ipv hol zijn wel omhoog komen en stukken ook lekker deinen. Dat is het eerste streven voor mij.. en balans vinden op haar eigen benen uiteraard..
Brand los zou k zeggen :P

ze is zoo knap <3
Afbeelding

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 22:04

Ik heb ze alle4 bekeken maar niet allemal helemaal.af, en wat mij t meest opvalt is het tempo, ik heb het idee dat je haar te hard laat lopen, ze maakt de passen niet af en neemt geen gewicht op achter, komt zo niet tot verbinding.
Meer aan een contact teugel gaan houden en overgangen gaan rijden heel veel overgangen.
Zelf ook je bovenlijf in de gaten houden, je knikt in in de wendingen en houd je hoofd rechtop!!!
Ook heb je de neiging om je rug hol te zetten, kijk of je je bekken kantelen kan, misschien heb je dan ook je beenligging meer zoals je m wil.
Ik ga m'n paarden binnen halen, douchen en plat, heb de hele dag buiten gestaan, ben gaaaaaaaaaaar gebakken!
Lekker dat je dochter er weer opkan babootje,nu maar hopen dat ze bij Den hoek iets kunnen vinden

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 22:43

Bedankt KT, ze is idd over tempo. Ze is behalve achter de handen ook voor het been. Ik hoef maar te bewegen met mn grote teen en ze draaft al voor me uit.

Ze snapt de zithulpen nog niet zo goed maar in galop begint ze wel te begrijpen dat als ik me zwaar maak (ademhaling laag/zuchten) dat ze dan bijna terug mag naar draf (en daardoor dus ook voor de overgang terug komt in tempo) denk dat t niet heel lang duurt voor ze het in draf ook begrijpt.

Ingrijpen op de hand werkt voor deze niet die gooit gelijk dr hals en hoofd in de strijd... ik geef r ffies de tijd komt vast goed.

Zal letten op mn houding thnx! (Dacht dat ik mn hoofd al veel rechter hield dan vroeger hihi)

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 00:03

Allereerst welkom & mij viel ook het tempo meteen op. Ze loopt volgens mij veel te gehaast en kan haar passen niet afmaken. Ze loopt ook best vaak weg over haar buitenschouder. Het is allemaal een kwestie van balans krijgen denk ik, maar het tempo mag echt rustiger. Denk dat dat een goed begin is.
Holle rug viel mij ook op.

Nog bedankt allemaal voor jullie feedback op mijn vorige post (eeuwen terug haha). Momenteel geen tijd voor een verdere reactie, maar meelezen doe ik nog steeds trouw. :j

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 00:18

Knap paard!

Ik heb het idee dat ze wat achter de hand komt, wanneer de aanleuning beter wordt zullen de passen ook ruimer en rustiger worden.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 07:07

FCSA schreef:
Knap paard!

Ik heb het idee dat ze wat achter de hand komt, wanneer de aanleuning beter wordt zullen de passen ook ruimer en rustiger worden.

Had ik ook al in mn vorige/laatste post geschreven (ook in mijn eerste post een paar posts boven de filmpjes btw hihi := ) Ze is idd achter de hand én voor het been. Maar ze zoekt wel de hand al veel meer op dan een paar weken terug.

Klopt SarahIlse, ze loopt op beide zijdes nog weg over de buitenschouder. Deels onbalans, deels omdat ze bij wendingen liever niet naar achterin de baan gaat.

Wordt wel beter, eerst ging ze gewoon de andere kant op of vol in de ankers.