Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Milkberry

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 18:51

Daar werken we zeker aan!! De komende 6 weken staan geheel in het teken van aan het been maken.
Het kromme is, dan we voornamelijk buiten rijden, en daar is 1 keer been "vol gas". Hij vindt die bak vreselijk zwaar.

We waren al flink bezig met actie=reactie. Maar tijdens zo'n proef, ga je ineens al je oude gewoontes er weer bijhalen. Ben ik daarin de enige? Misschien was ik toch wat zenuwachtig voor die belachelijke galop :))

Normaal gesproken stap ik altijd flink los en schakel ik veel. Daar neem ik ruim de tijd voor. Anders gaat hij sukkelen. En pas na 20 minuten wordt hij fijn aan het been. Nou moesten we inrijden op een stuk ten grote van een longeerkraal, wat onderdeel uitmaakt van een drafbaan. Niet zo handig om in te rijden. Dus heb misschien tien minuutjes de tijd genomen. Sloeg nergens op haha.

Maar genoeg excuses. Hij is niet aan het been. We gaan hard werken. Consequent! Bedankt voor je reactie ^__^

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 19:01

Nee hoor, ben je niet de enige in.

Ken zát mensen die te braaf worden zodra de voorlezer begint te lezen.
Is niet erg. Als je het probleem gevonden hebt, ben je al op de helft van de oplossing.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 20:17

Milkberry schreef:
Normaal gesproken stap ik altijd flink los en schakel ik veel. Daar neem ik ruim de tijd voor. Anders gaat hij sukkelen. En pas na 20 minuten wordt hij fijn aan het been. Nou moesten we inrijden op een stuk ten grote van een longeerkraal, wat onderdeel uitmaakt van een drafbaan. Niet zo handig om in te rijden. Dus heb misschien tien minuutjes de tijd genomen. Sloeg nergens op haha.

Hahaha, kijk.... dat is nu precies waar je met wedstrijden voor kan komen te staan. Soms heb je ideale omstandigheden, soms start je op een knollenveld. Je moet het ermee doen :+ :D.
Ik ga je filmpjes nog even kijken Milkberry.
Met mijn dochter en History ging het vandaag super. 2x 1e met 195 en 191,5. Ja, tegenwoordig worden er ook halve punten gegeven. 3 winst dus en na 2 wedstrijden in totaal 5. Ik denk dat we nog een paar wedstrijden rijden en dan mag hij lekker rust op de wei anders gaat het allemaal te hard. Hij loopt B met gemak en meer mag toch nog niet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 20:27

Leuk filmpje Milkberry. Wat is ie braaf. Moest ook lachen om die koudbloed. :D :D
Ja, je kunt er vanalles van zeggen. Maar zn leeftijd in aanmerking genomen en dan die zware bak (want dat zie je wel) Dat soort bakken met die tapijtsnippers zijn ook echt mijn favo niet.
Wat ik wel zie is dat je hem heel netjes door de bak stuurt en alle figuren netjes op de letter rijdt. En dat is al heel wat als je dat niet gewend bent. Ja, mag wat meer impuls en ja mag wat meer ontspannen maar dat komt wel toch? Enne... mooie teugels en tutu!

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 20:31

Leuk om filmpjes te zien!

Wij gaan binnenkort ook voor het eerst starten, maar heel functioneel: een puntje B dressuur om springen te mogen starten en een puntje B springen om SGW te mogen doen :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 20:33

Wij hebben vandaag ook gefilmd. Zal hem erop zetten en ja ook daar kun je vanalles van zeggen. Krult zich soms op, soms onbalans, soms taktverlies, maar dat heeft ook alles te maken met een jong paard. Hals strekken (paar passen) de ene keer een 4, de andere keer een 7. Komt er een fiets langs :D :D. De bak had achterin een soort kuil. Dat zie je dan gelijk terug in de balans en is hij even tegen de hand. Heb je gelijk een 5. Maar dat is zo leuk aan wedstrijden. Als je over een jaar de protocollen weer eens kijkt zie je de hele ontwikkeling van zo'n paard.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 20:45

Leuk filmpje Milkberry, geweldige tutu :D
Jullie zijn wellicht geen Z combinatie maar je ziet het vertrouwen dat jullie in elkaar hebben en de rust die daarbij hoort.
Dat is veel waard.

Ik ga mijn paard verkopen. Het is een super getalenteerd veelzijdig paard, maar ze is een paard dat gewoon iedere dag aan het werk moet bij een handige ruiter.
Ik heb die tijd gewoon niet.
We beleren haar nu ook voor de wagen, ze zou wel eens een heel fijn maraton paard kunnen worden.
Daarna zoek ik een familiepaard met genoeg talent voor in iedergeval Z.
Mijn man kan nu niet op mijn paard omdat ik dat niet veilig genoeg vind, laat staan dat ik mijn kindje erop zou zetten en dat stoort me.
Eigenlijk is ze 10 jaar te laat gekomen, toen had ik een heel ander leven.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 20:53

Jammer joh Sizzle, maar dat kan ik me best voorstellen. Met een gezin heb je gewoon andere doelen met een paard. Zo heb ik destijds (mijn man reed zowiezo niet) een pony gekocht (ik ben ook niet zo groot) zodat mijn dochter er ook plezier op kon hebben. En dat hebben we zeker gehad. We konden er wedstrijdje mee, mijn dochter kon er op een gegeven moment mee lezen en schrijven. Dressuren, springen, naar buiten. Helaas hebben we hem nu 1,5 jaar geleden moeten laten inslapen, maar hij heeft ons veel gebracht. Zo speciaal dat je dat met elkaar kunt delen. Een "ander" leven maar ook een heel leuk - en waardevol - leven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 21:04

Precies dat Babootje.
Dat alles had ik met mijn stippel, die was in voor alle grapjes en hartstikke berekenbaar ondanks dat ze niet perse makkelijk was.
Het snijdt nu extra dat ik die dingen waarschijnlijk niet met mijn schimmie zal kunnen.
Ze is hartstikke bomproef en heel erg lief, maar gewoon niet voldoende vergevingsgezind. Die moet gewoon een consequente correcte ruiter hebben die haar uitdaging en routine geeft.
De manier waarop ze bij het springen aantrekt en de oren erop zet zegt me eigenlijk genoeg.
Iemand anders wordt er vast heel gelukkig mee.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 21:11

Dat is dan toch gewoon goed? Die vind je vast wel.
Desondanks blijft t altijd een moeilijk besluit.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 21:14

Moeilijk besluit Sizzle, maar waarschijnlijk wel eerlijk naar jezelf en naar het paard.
Staat ze in Zwitserland of in NL?

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 21:17

Leuk Babootje, ben benieuwd.

Jammer Sizzle, maar lijkt me een goed besluit zo te lezen. Veel succes met alles.

Hier vier ik voorzichtig even feest, ein-de-lijk een goed zadel gevonden. Over anderhalve week haal ik hem op. *\o/*

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 21:19

Het is vooral lastig omdat ze eigen fok is en eigenlijk nagenoeg precies aan mijn fokdoel (van 7 jaar geleden) voldoet.
Ze is ook gezond, sociaal en röntgen ook prima in orde. Ik hoop alleen heel erg dat ze niet in een box gepropt wordt.
Ze staat al nagenoeg haar hele leven tussen de andere paarden in kuddeverband en sinds 2 jaar in een groepsstalling.

Ze staat in zwitserland. Gelukkig denk ik want nederlanders zijn niet bepaald gecharmeerd van paarden met 2x uniform bloed :+

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 21:25

Ohjah,, vergeten dat je in zwitserland woont.
Maar zijn ze daar niet anders qua denken en ruimte met paarden? Of valt dat toch tegen.

Ik wens je sterkte bij de verkoop...
Heb je wel een paard waarmee je verder kan? Of laat je het even voor wat het is?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 21:31

Ze zijn hier bij de sportpaarden gemiddeld erg van het ophokken in bubbeltjes plastic in stallen met zaagsel die 5x per dag gemest worden zodat de staart schoon blijft en kleine weidjes zonder vriendjes.

Bij de recreatie ruiters wordt het langzaam beter gelukkig.

De zwager van mijn stalbaas zoekt een maraton paard dus vandaar dat we even voor de wagen beleren. Zou mooi zijn.
Ze heeft er het lichaam ook voor, lang lichaam met korte stevige pootjes (veel bot) en een flinke schouderpartij :D

Afbeelding

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 21:34

Babootje, gefeliciteerd met de mooie punten van je dochter!! Ben benieuwd naar jullie filmpje.
Ik ben niet van plan om te gaan starten in de dressuur. Dus veel wedstrijd ervaring zullen we helaas niet meer op doen ;)
En helaas is dit de rijbak waar we normaalgesproken altijd in rijden. Te nat of te zwaar. Maar we hebben prachtire uitrijmogelijkheden. En strand met 2 keer vallen. Dus ik mag absoluut niet klagen!!!!

Die koudbloed is geweldig he? Wat zou ik daar graag eens opzitten. Er staat trouwens een AV hengst in de andere paddock. Mijn paard kijkt nergens meer van op. Loopt zo de strandafgang af tussen een trekker en hijskraan door. Wat dat betreft heb ik een heerlijk paard. Bedankt voor je compliment over de figuren. Daar hebben we hard aan moeten sleutelen. Was een paar maanden geleden nog bijna onmogelijk om hem van de hoefslag af te krijgen haha.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 21:59

FCSA, leuk dat je ookgaat starten en dan SGW, dapper hoor :D

Babootje, ben benieuwd naar de proef.

Maralyn, waarschijnlijk koop ik wel weer wat anders. Misschien een goede gelderse keur merrie of zo (als ik zoiets kan vinden). Ik denk dat ik een redelijke prijs kan krijgen en dus ook iets redelijks terug kan kopen.
Stiekum wil ik ook wel weer een stippel maar daar zijn de goeie dun gezaaid.

sarah, wat heb je voor zadel gevonden?

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 22:50

Een Fryso Legacy. Ik heb hiervoor een boomloze gehad maar die bleef maar schuiven, dus die de deur uit gedaan en dus opzoek naar een nieuwe. Wat dus verrekte lastig (vooral voor mijzelf ;)) bleek.
Ik kon een Fryso van een vriendin tijdelijk lenen en die lag eigenlijk heel goed, hij was voor mij iets te klein en zij wilde hem ook niet verkopen & nu dus een goede tegen het lijf gelopen. :)

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 10:12

Sizzle, ah jammer!!! Maar begrijpelijke keuze.

Bij ons is gister de zadelmaker geweest. Heeft een andere boom in het zadel gezet. En Kilian liep vanochtend als een zonnetje. Hield helemaal niet meer vast van voren, dus ik denk dat hij toch wel last heeft gehad van het zadel. Nu zal het vwnw een stuk makkelijker worden. Hij was ook veel voorwaartser

Katie1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 00:01

Hallo allemaal!

Na heel wat uurtjes te hebben zitten lezen (niet alles hoor, das niet te doen joh :') ) vond ik het nu tijd om ook wat te posten. En dat is redelijk bijzonder, want het is heeeeel lang geleden dat ik hier actief was.

Ik ben Katie (wat een verrassing), 27, uit Egmond. Was een beetje op internet aan het surfen naar wat vernieuwing en informatie omtrent jong paard starten. Sinds kort heb ik een Tinker project, Puck. Puck is nog niet zadelmak. Zelf heb ik al zeker veel ervaring met zadelmak maken, alleen in de tijd dat ik dat deed was ik nog niet zo dat ik bewust bezig was met de training op de lange termijn. Na het zadelmak maken gingen ze toch weg. Ik heb ergens nog wel 1 of 2 filmpjes, maar dat is wel alweer een tijd terug. Ondertussen alweer veel geleerd.

https://vimeo.com/23140197 wachtwoord MINISTRO2007
https://vimeo.com/23126020 wachtwoord QUESESO
http://vimeo.com/23051489 wachtwoord ISLERO

Feedback mag, maar hoeft niet hoor. Ben er net en post een overload aan filmpjes meteen, haha. Maar voor de mensen die graag naar Spaans schoon kijken.

@horseware: sterkte nog Y;( ik zat zo in alle verhalen, dat ook ik vanmiddag toen ik het las helemaal schrok. Ondertussen kende ik je al een beetje van je posts ;)

@Milkberry: Ik vind dat je het super doet. Een draver, 23, mulle bak.
En wat fijn van je zadel!!

Oh en verder ben ik zelf heel veelzijdig bezig altijd met de paarden. Van vrijheidsdressuur, tot dressuur, tot Parelli, western. You name it ;) Leuke is dat je overal je dingen uit meepakt. Waar ik nu vooral beetje mee bezig is, is bedenken hoe ik Puck langzaam ga oppakken in de training. Ze is nog geen 3, maar ze vind het wel allemaal erg leuk om te doen. Dus lekker speels beetje met wat dingen beginnen. En op die manier wil ik haar dan ook lichamelijk langzaam gaan voorbereiden op het ruitergewicht. Dus als jullie tips hebben :)

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 10:55

Katie, welkom! Nu pas tijd om te reageren. En volgens mij is met het vertrek van 1 van onze posters het hele topic een beetje stil gevallen. Fijn voor je paard dat jullie zo veelzijdig bezig zijn. Ik probeer ook altijd overal wat mee te pakken.
Ik heb je filmpjes bekeken. Je hebt een goede zit en wat een prachtig paard!!! Maar ik word niet warm van de filmpjes. Ik zie nergens ontspanning. Volgens mij vindt je paard het ook een stuk minder leuk dan jij. Zie wat tekenen van verzet hier en daar. Grotendeels achter de loodlijn. Ik zou als ik jou was wat meer vwnw gaan rijden zodat de rug wat meer meekomt en opbolt achter het zadel.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 13:17

Samenloop van omstandigheden Milkberry denk ik. Horseware die haar paard heeft moeten laten inslapen; Sizzle die heeft moeten besluiten te verkopen... Allemaal geen leuke dingen.
Wat mijzelf betreft: ik heb het vreselijk druk met werk nu en weinig tijd voor bokt.

Leuke filmpjes Katie. Heb je een tijdje in Spanje gezeten? De filmpjes zijn bij mij een beetje "schokkerig". Kan aan mijn compu liggen, maar daarom moeilijk te beoordelen. Ik las dat het om jonge "net onder het zadel"-paarden gaat? Dan is ontspanning zowiezo nog moeilijk zeker met die hetere paarden. Wat prettig is met zo'n jong paard als ze nog wat moeite hebben in de galop is om verlicht te zitten. zo blijf je uit de rug en maak je het galopperen wat makkelijker.
Wat betreft je Tinker Puck. Je kunt al beginnen met longeren om haar te laten wennen aan het bit, al wat balans te krijgen en spiertjes te ontwikkelen en te laten reageren op stemhulp (ho, stap, draf, galop). Een paar x per week beetje bijzetten om te laten wennen aan de (druk van) het bit. Maar ik neem aan dat je daar al mee bezig bent.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 14:25

Katie, Ik vind het er voor jonge dieren die waarschijnlijk voor de verkoop gereden worden helemaal niet raar uitzien.
Zou je zo'n paard over langere tijd hebben dan zou ik echter zeker aanraden het nog wat rustiger aan te doen.
Het achter het bit of achter de loodlijn gaan is hier waarschijnlijk voor een groot deel nog gebrek aan evenwicht en kracht.

Ik reageer inderdaad nog weinig. Ik heb nu geen lange termijn visie meer met 1 dood paard en 1 paard waar ik niet mee verder wil. Heb dus ook niet echt een doel momenteel behalve verkoop klaar maken.
Daarnaast ben ik van een 50% naar een 100% contract gegaan met een uur reistijd. Dus weinig tijd.

Veel mensen zijn echter ook naar dat nieuwe Simpelman forum gegaan.

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 14:52

Hier ook enorm druk, ik lees nog wel mee!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 16:04

Ik lees ook nog mee, maar erg ook erg druk.