Hier gaat het erg fijn met rijden, ik heb het idee dat ze steeds meer dr achterhand gebruikt en sterker word. Dat sterker worden merk ik ook terug in het loswerken.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
SarahIlse schreef:Fijn dat de les bij Monique de Rijk goed is bevallen, Horseware!
Gisteren heb ik Ilse gelongeerd, toen de staleigenaresse even kwam kijken en helpen. Wat een voorwaartsheid in één keer! Voelde echt alsof we dit even nodig hadden, erg veel aan gehad.
Vandaag gereden en precies hetzelfde gevraagd eigenlijk alleen dan onder de man. Stukjes vooruit, stukje bijna stap en weer weg, daarna wel stap, galop, enzovoorts. De staleigenaresse heeft een filmpje* gemaakt (zie hieronder). Ik vind zelf de overgang van draf naar stap mijn houding niet fijn, ik duw mezelf te veel uit het zadel. Bij de overgang naar draf mag ze nóg iets sneller een reactie geven. Voor vandaag was ik erg tevreden met het 'vooruit' denken bij haar.
*Ik zou het muziekje even uitzetten, ik heb die eronder gezet voor ons gelül.
[ Video ]
Ik ben benieuwd naar jullie toevoegingen.
EDIT: Ik ben me bewust dat dit zadel niet optimaal ligt en hij mij niet past. Dit is een leenzadel, binnenkort hebben we hopelijk weer een eigen. Gelieve daar dus geen reactie op.
dushishoeve schreef:Mag ik je een tip geven ?Ik rijd eigenlijk alleen maar friezen, en het belangrijkste is dat je eerst 1 basistempo hebt. Dus dat het paard vanuit zichzelf op 1 tempo blijft lopen. Als je dit een paar weken consequent doet, en je hebt een constant tempo, kun je vanuit daar gaan schakelen. Niet teveel aan de voorkant zitten, gewoon handen voor je houden en lichte weerstand bieden. Maakt niets uit als het paard 10 rondjes met zijn hoofd omhoog komt, maar bij friezen is het echt een must dat zij van achter naar voor worden gereden! anders lopen ze op de voorhand en boeg, heb altijd liever het neusje er iets uit maar dat ze wel over de rug lopen en achter goed mee hebben dan mooi in de krul en op de voorhand. Je overgang naar stap moet actiever, oefen dit met longeren, dat ze vanuit overgang draf naar stap gelijk actief gaat stappen, nu valt ze teveel stil. als je hier heel consequent mee omgaat zul je snel verbetering zien! Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust. Mag uiteraard ook in een PB. deze methode heeft voor mij eigenlijk altijd gewerkt en zo krijg je ze vind ik toch wel het beste aan het lopen.