Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

NotYourLine

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 07:27

Wat een koppie! <3 Van harte gefeliciteerd pol1, en inderdaad lekker genieten.

Hier gaat het erg fijn met rijden, ik heb het idee dat ze steeds meer dr achterhand gebruikt en sterker word. Dat sterker worden merk ik ook terug in het loswerken. :)) Ik zal kijken of ik binnenkort weer eens foto's/filmpje kan maken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 09:05

Wat een schatje P01. Gefeliciteerd.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 09:52

Pol, gefeliciteerd!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 11:14

@Pol01: gefeliciteerd, wat zullen jij en mammamerrie trots zijn!

Ik volg altijd graag diegenen die bij Monique de Rijk lessen, aangezien ik dat zelf immers ook op de agenda heb staan!

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 11:50

Gefeliciteerd Pol!

Het is zeker een aanrader Terpentijn. Alles gaat met respect voor het paard, zonder terugwerkende hand, met zachte benen. Maar het paard wordt wel aan het werk gezet en geen reactie is direct een correctie. Daar hou ik van.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 16:28

Gefeliciteerd Pol!!!!
Wat een schatje van een veulen

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 20:48

Gefeliciteerd Pol Mooi veulen <3

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 21:20

Dank jullie wel! Ik geniet er ook zo van!
Lessen bij monique is voor mij echt een feest!! Binnenkort komt ze op kraambezoek..super leuk!

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 20:40

Fijn dat de les bij Monique de Rijk goed is bevallen, Horseware! +:)+

Gisteren heb ik Ilse gelongeerd, toen de staleigenaresse even kwam kijken en helpen. Wat een voorwaartsheid in één keer! Voelde echt alsof we dit even nodig hadden, erg veel aan gehad.

Vandaag gereden en precies hetzelfde gevraagd eigenlijk alleen dan onder de man. Stukjes vooruit, stukje bijna stap en weer weg, daarna wel stap, galop, enzovoorts. De staleigenaresse heeft een filmpje* gemaakt (zie hieronder). Ik vind zelf de overgang van draf naar stap mijn houding niet fijn, ik duw mezelf te veel uit het zadel. Bij de overgang naar draf mag ze nóg iets sneller een reactie geven. Voor vandaag was ik erg tevreden met het 'vooruit' denken bij haar.

*Ik zou het muziekje even uitzetten, ik heb die eronder gezet voor ons gelül. :Y)

Ik ben benieuwd naar jullie toevoegingen.

EDIT: Ik ben me bewust dat dit zadel niet optimaal ligt en hij mij niet past. Dit is een leenzadel, binnenkort hebben we hopelijk weer een eigen. Gelieve daar dus geen reactie op.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 06:40

Ze wordt echt voorwaartser! Goed om te zien. Netjes gereden.
Wat je zou kunnen doen is: als je terug komt van draf naar stap, zelf je bekken wat meer kantelen. Zodat ze niet naar voren duikt. Dat is de enige tip die ik je geven kan

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 15:23

Ziet er goed uit Sarah ilse mooi voorwaarts idd

probeer je overgang terug meer voor te bereiden en je been er aan te houden Nu valt het paard wat uit elkaar

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 19:47

Dank jullie wel! Met die tips kan ik zeker wat.
Ben er zelf ook best blij mee. :D

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 11:46

Nou, daar gaan we dan. Onderlinge wedstrijd op stal. Een B proefje starten. We hebben de afgelopen tijd flink aan de weg getimmerd. Met vlagen super aan het been en dan zelfs nageeflijk. En kan dan ook correct vwnw. We houden dat al een hele lange zijde en een volte vol. Daarna pak ik snel weer op, zodat hij niet op het punt van struikelen komt.

We hebben flink gewerkt aan stapjes achteruit. Dan komt hij er ook mooi onder. En van daaruit in balans wegdraven. Ook de overgangen terug naar stap aangepakt. Hij viel helemaal uit elkaar en struikelde dan.

Alleen.. de galop heeft een tijdje in de koelkast gestaan. En ik heb een draver. Nouja, je kunt ook niet alles hebben. Voor vandaag strijd ik om de laatste plaats :D
Als ik ons vergelijk met vorig jaar, zijn we sowieso al heel veel vooruit gegaan. En ik bezit niet zo heel veel bewijsdrang rondom de moderne dressuurders.
Hopelijk is het licht genoeg buiten zodat mijn vriend een filmpje kan maken van de proef!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 13:09

@SarahLise: kort stukje maar het ziet er fijn ontspannen uit. Mag nog ietsje actiever (meer impuls). De overgang is idd minder mooi (je paard duikt een beetje). Dit kun je oplossen door je overgang meer progressief (dus voorwaarts) te rijden. Klinkt een beetje tegenstrijdig dat voorwaarts rijden als je juist een overgang terug maakt, maar toch kan dat door je been aan je paard te houden. Dan sluit je paard in de overgang beter aan.

Leuk Milkberry, succes!. Morgen ook weer wedstrijd, buitenseizoen is gestart dus lekker in de buitenbak aan het terras (waar mensen zitten/lopen) Ben benieuwd hoe hij dat weer gaat doen.

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 15:36

SarahIlse schreef:
Fijn dat de les bij Monique de Rijk goed is bevallen, Horseware! +:)+

Gisteren heb ik Ilse gelongeerd, toen de staleigenaresse even kwam kijken en helpen. Wat een voorwaartsheid in één keer! Voelde echt alsof we dit even nodig hadden, erg veel aan gehad.

Vandaag gereden en precies hetzelfde gevraagd eigenlijk alleen dan onder de man. Stukjes vooruit, stukje bijna stap en weer weg, daarna wel stap, galop, enzovoorts. De staleigenaresse heeft een filmpje* gemaakt (zie hieronder). Ik vind zelf de overgang van draf naar stap mijn houding niet fijn, ik duw mezelf te veel uit het zadel. Bij de overgang naar draf mag ze nóg iets sneller een reactie geven. Voor vandaag was ik erg tevreden met het 'vooruit' denken bij haar.

*Ik zou het muziekje even uitzetten, ik heb die eronder gezet voor ons gelül. :Y)

[ Video ]

Ik ben benieuwd naar jullie toevoegingen.

EDIT: Ik ben me bewust dat dit zadel niet optimaal ligt en hij mij niet past. Dit is een leenzadel, binnenkort hebben we hopelijk weer een eigen. Gelieve daar dus geen reactie op.

Mag ik je een tip geven ? :) Ik rijd eigenlijk alleen maar friezen, en het belangrijkste is dat je eerst 1 basistempo hebt. Dus dat het paard vanuit zichzelf op 1 tempo blijft lopen. Als je dit een paar weken consequent doet, en je hebt een constant tempo, kun je vanuit daar gaan schakelen. Niet teveel aan de voorkant zitten, gewoon handen voor je houden en lichte weerstand bieden. Maakt niets uit als het paard 10 rondjes met zijn hoofd omhoog komt, maar bij friezen is het echt een must dat zij van achter naar voor worden gereden! anders lopen ze op de voorhand en boeg, heb altijd liever het neusje er iets uit maar dat ze wel over de rug lopen en achter goed mee hebben dan mooi in de krul en op de voorhand. Je overgang naar stap moet actiever, oefen dit met longeren, dat ze vanuit overgang draf naar stap gelijk actief gaat stappen, nu valt ze teveel stil. als je hier heel consequent mee omgaat zul je snel verbetering zien! Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust. Mag uiteraard ook in een PB. deze methode heeft voor mij eigenlijk altijd gewerkt en zo krijg je ze vind ik toch wel het beste aan het lopen.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 16:46

Dat was me weer een hele ervaring. Ik heb vooral gelachen. Kilian stopte midden in de galop om een knuffel te gaan halen bij mijn vriend _O-
Ik heb een filmpje, maar ik weet niet of het postwaardig is hihi.
Gelukkig reed ik de wedstrijd voor de lol. Verder ging het heel aardig. Mag met meer impuls gereden worden. Maar de bak is ontzettend mul en zwaar. Als ik hem over zijn tempo ga jagen, gaat hij struikelen. Ook het halsstrekken hebben we even achterwege gelaten vanwege de mulle ondergrond. Hij is net behandeld, anders mag hij straks weer naar de cranio als hij zo struikeld.

Babootje, succes morgen!! :)

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 18:41

Dankje Babootje! Met je eens. En succes morgen!!

Daar gaat het in eerste instantie om toch Milkberry, the fun. :D Fijn dat het leuk was en filmpjes zijn altijd leuk.

dushishoeve schreef:
Mag ik je een tip geven ? :) Ik rijd eigenlijk alleen maar friezen, en het belangrijkste is dat je eerst 1 basistempo hebt. Dus dat het paard vanuit zichzelf op 1 tempo blijft lopen. Als je dit een paar weken consequent doet, en je hebt een constant tempo, kun je vanuit daar gaan schakelen. Niet teveel aan de voorkant zitten, gewoon handen voor je houden en lichte weerstand bieden. Maakt niets uit als het paard 10 rondjes met zijn hoofd omhoog komt, maar bij friezen is het echt een must dat zij van achter naar voor worden gereden! anders lopen ze op de voorhand en boeg, heb altijd liever het neusje er iets uit maar dat ze wel over de rug lopen en achter goed mee hebben dan mooi in de krul en op de voorhand. Je overgang naar stap moet actiever, oefen dit met longeren, dat ze vanuit overgang draf naar stap gelijk actief gaat stappen, nu valt ze teveel stil. als je hier heel consequent mee omgaat zul je snel verbetering zien! Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust. Mag uiteraard ook in een PB. deze methode heeft voor mij eigenlijk altijd gewerkt en zo krijg je ze vind ik toch wel het beste aan het lopen.

Ik weet niet of je al lang meeleest, maar we zijn nu dus met dat basistempo bezig. Ze liep eerst veel te langzaam, dit gaat nu steeds iets beter, maar één ding tegelijk.
Ik zie geen in de krul, weet niet of je dat op mij bedoelde? Ik trek haar zeker niet van voren naar beneden, in tegenstelling: helemaal niet. Ik houd contact en dan zakt ze zelf. Dat is volgens mij een beetje het 'doel' van dit topic. Ik ben het verder wel met je eens dat het nog actiever moet & veel meer op de achterhand, hoor, maar één ding tegelijk. ;)

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 19:09

Sarah nee sorry heb de rest niet gelezen ! Puur je laatste filmpje gezien. Mijn commentaar was meer iets algemeens mbt het rijden van Friezen. En inderdaad 1 ding tegelijk ! Goed dat je ermee bezig bent dat heb je uiteindelijk een heel fijn dier !

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 19:33

Ah oké, dan snap ik je inderdaad dushishoeve! Dankjewel in ieder geval.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 06:55

Wat leuk Milkberry je eerste wedstrijd :) Zolang je er zelf een goed gevoel over had is het prima toch Het kan alleen maar beter gaan

Succes babootje

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 09:43

ja leuk! Zet die filmpjes maar door Milkberry!

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 13:38

Gaan we dan. Dit is het filmpje van het begin van mijn aller eerste proefje.
Het slaat helemaal werkelijk nergens op! := Maar dit was puur en alleen voor de lol.
Het klopt dat hij wat voorzichtig loopt en af en toe struikelt. De bak was niet te doen joh! Veel te zwaar! En we waren 1 van de laatsten die moesten, dus overal kuilen =__="
Ik heb een gekleurde tutu aan. We hadden afgesproken allemaal wat geks aan te trekken. En zoals jullie kunnen zien, vindt mijn dravertje er geen moer aan in de bak, want hij is niet vooruit te fikken.

Van mijn figuren klopt helemaal niks en ik rij af en toe (na de galop geloof ik) op het verkeerde been.
Hij galopeerd nauwelijks en vindt mijn vriend vele male interessanter dan de hele proef.

En ondanks dat allemaal, vond ik het nog aardig gaan.
Weer genoeg om aan te werken. Hou het commentaar een beetje vriendelijk :D

https://www.youtube.com/watch?v=ceqySDKLKl4

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 13:51

Gut, wat een tutu. En dan die koudbloed die er aan komt sjouwen. :') jouw dier kijkt nergens van op.
Had ie niet bij de mijne hoeven doen. Dan kan ze ineens heeeel hard!

Misschien kijk ik te hard met mijn ogen, maar je lijkt een aardige strenge contact te hebben.
Wel constant, dus dat is wel goed.
Activiteit, maar dat zeg je zelf ook.

Denk dat met bakwerk, buiten de wedstrijden om, heel goed is om te werken met overgangen en schijn overgangen.
Actie = reactie.

Verder, tja, kilometers maken. En voel... gewoon je paard voelen.
Lekker met balkjes trainen, om zijn kont nog sterker te maken.

En zodra die bips sterker is, komt galop ook makkelijker.

Je rijd verder vriendelijk.
Knijpt niet met je binnenhand om dat hoofd te laten zakken, voor het plaatje...

Als je maar geniet.
Dat vind ik ook heel belangrijk.

Dat je er vanaf stapt en denkt. "Zo, dat ging fijn." De pluspunten er uit zoekt en werkpunten gewoon als werkpunten ziet.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 14:39

Bedankt voor je reactie!
Ik moest wel even grinniken om de kilometers maken. Dat komt goed. Rij 40 tot 50 km per week buiten ^__^
Ik ga met je tips aan de slag. Manneke is 23, dus alles wat nu beter gaat, is mooi meegenomen

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 18:04

Hihi, geweldig die tutu! :D

Ze moet inderdaad veel actiever. Actie, reactie, gelijk weg op je hulpen. Probeer wel één keer been te geven en dat daar reactie op komt ipv 10x been geven.

Voor de rest volgens mij een hoop fun gehad, dat blijft het allerbelangrijkste. :))