Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

horseyfries

Re: Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 22:38

ezanden schreef:
JoviBan, ik heb wel een behoorlijke ervaring met bitloos. En ik ben van mening, dat bitloos *NIET* de juiste keuze is voor fijnere signalen... Ik vind bitloos ideaal voor een jong paard; voor de links, de rechts en de whoa. Maar zodra je scala hulpen gaat toenemen en de diversiteit in signalen toenemen, zal mijn keuze niet naar bitloos uitgaan. Mét een bit kan je m.i. veel preciezere en gevarieerdere hulpen geven...

David de Wispeleare en Ted Kop Jansen hebben hun paarden MET bit een diversiteit aan hulpen aangeleerd. En eenmaal geleerd kan een paard prima "generaliseren". Dus bij een onduidelijkere hulp (van bijvoorbeeld een -eenmalige- bitloos hoofdstel), zal het goed afgerichte paard tóch een correcte uitvoering kunnen geven. (=> Omdat het paard "generaliseert" dat het "dan wel dat-of-dat zal zijn", als het een aanwijzing niet direct plaatst) .

Zo kunnen manegeruiters ook prima op een (mak) Z-paard rijden; want ook hier zal dat goed afgerichte paard gaan gokken (c.q. generaliseren), wat er bedoelt wordt bij een onduidelijke hulp. Je moet echter niet verwachten, dat datzelfde paard na een paar maanden dan nog steeds op dat niveau "aan de hulpen staat"...

Door die generaliserende eigenschap van paarden vind ik het dan ook onterecht, dat "gelegenheids- bitloze- ruiters" steeds als voorbeeld genomen worden

Even een opmerking: Ted Kop Jansen is de eigenaar, de amazone was Judith Pietersen.
Ook zij is net als David de Wispelaere iemand die best bitloos een demonstratie kan geven omdat ze haar paarden mét bit goed voor elkaar heeft.
Verder ben ik het helemaal met je eens.
Ik heb ook al een keer op een wildvreemd Z2 paard met een halsring gereden tijdens een cursus. De lesgeefster had een halsring bij zich maar niemand durfde ermee te rijden. Dus heb ik me "opgeofferd" en het was heel leuk om te merken hoe je met een simpele halsring rond de hals een paard kan sturen, van hand kan veranderen en zelfs de galopwissels laten maken. Maar wederom had dit alles te maken met de africhting van het paard ervoor en die africhting was gewoon met bit gedaan.

Ik krijg soms de indruk dat het bitloos rijden als een prestatie op zich gezien wordt door de mensen die het doen. Er is toch niets moeilijks aan? Je koopt zo'n hoofdstel en that's it. Daar kan en ga je niet ineens anders of beter door rijden hoor!

Verder nog even een opmerking dat men elkaar hier ondertussen behoorlijk tegenspreekt over de werking van de Dr. Cook.....

JoviBan schreef:
Nogmaals: hij snoert nièt aan. Ik heb toch wel enige kennis in huis van de diverse bitloze optomingen en de Cook snoert niet aan. Maar blijf vooral volhouden van wel.

Nadya schreef:
Toevallig lees ik net even een klein stukje door hier (ben hier al een tijd niet geweest) en wil nog even hierop reageren. Jasmijn, ik heb NOOIT gezegd dat de Dr. Cook het beste zou zijn. Verward
Ik zal wel de allerallerlaatste zijn die dat zou beweren Haha! , aangezien ik (en mijn paard) de kruislingse systemen vreselijk vind(en). Dus lijkt me stug dat ik dat ergens gezegd zou hebben. Haha!

Ik ben met je eens dat dit soort hoofdstellen teveel aansnoeren, een slechte release hebben. Bij sommige paarden schijnt het ok te zijn, bij die van mij niet en dus rij ik er ook nooit meer mee. Lachen
Heb een hele zoektocht gehad door alle bitloze optomingen, staat ook in mijn profiel beschreven, hoor. Lachen

Zahlina, ik vind je experiment geweldig en volg je verhalen op de voet. Ik ben benieuwd naar de volgende! (En dat "pikken" is je vergeven... Knipoog )
Laatst bijgewerkt door horseyfries op 23-06-08 22:52, in het totaal 3 keer bewerkt

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 22:42

Arabesk schreef:
lees Dr. Cook maar eens metal in de mouth

een bit dat in de mond ligt geeft altijd schade

Heb niet het hele topic gelezen, maar hier wilde ik toch echt even wat op zeggen: Een ruiter op een paardenrug zal ook altijd wel iets van schade aanrichten Dromen

Laten we dan maar meteen stoppen met paardrijden Rolleyes

En ik snap niet echt wat er egoistisch aan is? Bij egoisme tegenover een paard denk ik altijd aan andere zaken...

Nee, dan kunnen we gewoon het beste onze paarden lekker in de wei laten staan en er niks meer mee doen als we zo willen beginnen....Het beste voor je paard willen is goed...Maar ik ben er van overtuigd dat ook het zitten op een paard op den duur wel eits van schade maakt...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 09:51

Urielle schreef:
randalinpony schreef:
Mij valt wel op dat fotos waarop de teugels doorhangen vaak als het toonbeeld van losheid gezien worden, terwijl dat akelig weinig zegt. In het slechtste geval zegt het alleen dat het paard achter de teugel loopt, en dat is altijd een kwestie van terughoudendheid en vasthouden.

Ikzelf kreeg dus de klacht dat ik vooraan teveel weggaf. Ik moet mijn paard als een opgespannen veer in een doosje rijden, actieve achterhand opwekken maar dat vooraan begrenzen.
In de ogen van mijn instructeur krijg je zonder de weerstandbiedende hand (zoals Jasmijn zo mooi schreef) geen verbinding van achter naar voren, want de voorkant is niet thuis.
Op termijn wordt de verbinding aan de voorzijde lichter, zodra mijn paard heeft geleerd dat hij in een bepaald frame moet blijven lopen ipv zich langer te maken. Hoe kijken jullie daar tegenaan?

Ik heb fotos van het bij elkaar rijden van mijn nog niet doorgereden merrie op Bokt gezet en kreeg dus idd de klacht van een zeer strenge hand, terwijl het paard in kwestie toch echt op de meeste fotos het neusje eruit had, zich niet opkropt, en bovendien op ieder gewenst moment mijn hand naar beneden volgt.
Ook bij het doorsluiten van mijn merrie heb ik trouwens meestal een lichte aanleuning, maar op de momenten dat ze zelf haar lichaam langer wil maken, even niet heh. Knipoog (En daarvan heb ik ook een aantal fotos geplaatst.)

Ik zie zelf ook geen bezwaar in de aanpak van je instructeur dus. Het is een beetje naief om te veronderstellen dat een paard een houding die hij zelf als comfortabel ziet, scheef en lang lopen bijv, vrijwillig opgeeft voor iets dat hem best inspanning en tijdelijk ongemak bezorgt.
Je zult bij het correct africhten van het paard altijd punten tegenkomen die je met meer inwerking (en ik heb het niet over gewelddadige dwang) móet oplossen. Die zijn natuurlijk bij ieder paard anders.

Overigens heb ik nogal wat bloedpaardjes ingereden, en daarbij ga je wel meteen met een maximale lichtheid aan de slag, simpelweg omdat die sterkere hulpen gewoon nog niet verdragen.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 10:23

Adil18 schreef:
Heb niet het hele topic gelezen, maar hier wilde ik toch echt even wat op zeggen: Een ruiter op een paardenrug zal ook altijd wel iets van schade aanrichten Dromen

En dat is dan ook wat ik tegen heb op het hele bitloze gebeuren in de dressuur. Het wordt als een excuus gebruikt om je paard vooral maar niet in balans te hoeven rijden. Terwijl je dat toch aan je paard ´verplicht´ bent, juist omdat je er op stapt. De opmerking dat paardrijden zelf ook niet natuurlijk is, wordt altijd afgedaan als dooddoener, terwijl er aan de essentie van de opmerking geheel geen aandacht geschonken wordt. En ja, je kunt een paard niet goed rijden met doorhangende teugels, dat zijn nou net je telefoonlijnen waardoor je paard vertelt wat er gebeurt in zijn lijf.

En ik zie dat ook als de reden dat veel bitloze mensen andere doelen hebben. Wat kun je nu voor een ander doel hebben? Kijk, dat je geen proefjes wilt rijden prima, maar je wilt toch dat je paard ontspannen loopt, lekker door zijn lijf en dat hij de ruiter goed kan dragen onder alle omstandigheden? Ik heb echt geen andere kijk op prettig rijden hoor. Je wilt toch niet dat je die natuurlijke scheefheid bevordert, dat je lekker op die weggedrukte rug doorstuitert, enz? Kijk, de reden dat daar minder blessures opduiken, is inherent aan de belasting van de paarden, die in mijn ogen bij bitloze ruiters ook echt minimaal is. Maar het schept dus geen gelijk beeld aan de gezondheid van de paarden die zo gereden worden. Dus of dat nu prettig is?

En wanneer je iemand bitloos ziet rijden op Bokt, wordt er altijd geroepen dat het zo knap is, zonder dat er gekeken wordt naar hoe het paard er bij loopt. (Op de voorhand sloffend met een weggedrukte rug?) Kijk, bitloos of niet, je moet blijven rijden. In de bak rijd ik altijd met mijn Engelse hoofdstel, want dan moet er iets gebeuren, dan zijn we aan het trainen. Maar buiten rijd ik vaak bitloos, of op een endurancewedstrijd, omdat we daar met een gewone lichte aanleuning rijden en er dan verder niets gevraagd wordt. Maar met dat bitloze hoofdstel zou ik nooit zo goed van mijn paard kunnen voelen wat er gebeurt in zijn lijf, en dat is nou net het belangrijkste aspect.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 11:19

Esperanza jij stopt mensen wel heel erg in hokjes! Er zijn ook wel mensen die serieus dressuurmatig bitloos rijden (zoals ik, zie topic in mijn inderschrift). Ik weet niet welk bitloos hoofstel jij gebruikt en hoeveel "ruitergevoel" jij hebt maar ik voel bitloos prima hoe mijn paard haar lichaam gebruikt.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 11:24

Daan_Ordeal schreef:
Esperanza jij stopt mensen wel heel erg in hokjes! Er zijn ook wel mensen die serieus dressuurmatig bitloos rijden (zoals ik, zie topic in mijn inderschrift). Ik weet niet welk bitloos hoofstel jij gebruikt en hoeveel "ruitergevoel" jij hebt maar ik voel bitloos prima hoe mijn paard haar lichaam gebruikt.

Vraagje: rij je puur en alleen bitloos omdat je je paard geen schade toe wil brengen ik zijn mond?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 11:28

Esperanza schreef:
En dat is dan ook wat ik tegen heb op het hele bitloze gebeuren in de dressuur. Het wordt als een excuus gebruikt om je paard vooral maar niet in balans te hoeven rijden.

Wat een onzin en gegeneraliseer is dit.
Mensen die niet dressuurmatig rijden, doen dat met bit niet en zonder bit niet. Het is natuurlijk flauwekul om te zeggen dat mensen die eerst met bit reden en dressuurmatig bezig waren, na de overstap naar bitloos opeens niet meer dressuurmatig bezig zijn en hun paard niet meer goed trainen.
Wel/niet dressuurmatig trainen heeft niets met wel/geen bit te maken.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 11:34

JoviBan schreef:
Wat een onzin en gegeneraliseer is dit.
Mensen die niet dressuurmatig rijden, doen dat met bit niet en zonder bit niet. Het is natuurlijk flauwekul om te zeggen dat mensen die eerst met bit reden en dressuurmatig bezig waren, na de overstap naar bitloos opeens niet meer dressuurmatig bezig zijn en hun paard niet meer goed trainen.
Wel/niet dressuurmatig trainen heeft niets met wel/geen bit te maken.

Ik ben me bewust van het generaliserende stukje. Maar het is wat ik tot nu toe zie in de praktijk. Ik heb nog niet iemand gezien die lekker bezig is om zijn paard te trainen en bitloos rijdt. De mensen die ik zie overstappen, stoppen ook maar met serieuze training. Omdat ze afgeknapt zijn op de dressuur (en zich gaan afzetten tegen) of er al niets van bakten met bit, en zo hopen dat ze nog fijn kunnen rijden. Terwijl fijn rijden dus niets te maken heeft met bit of niet. Meer met echte goede instructie.

Dus met je laatste zin ben ik het echt wel eens, het zou er ook niets mee temaken moeten hebben, maar helaas is het wel waar het vaak op neer komt. Geloof me, ik zou het graag anders zien....

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 11:42

Daan_Ordeal schreef:

Esperanza waarom reageer je hier niet op?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 11:43

De mensen die lekker met bit aan het sturen zijn zullen doorgaans weinig reden hebben om over te stappen naar bitloos Pling .

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 11:44

Adil18 schreef:
Daan_Ordeal schreef:

Vraagje: rij je puur en alleen bitloos omdat je je paard geen schade toe wil brengen ik zijn mond?

Ik het wel echt gevoel dat het voor een paard prettiger is zonder bit, dus dat is eigelijk mijn enige reden ja. Maar ik wil daarmee niet zeggen dat iedereen die met bit rijd zijn paard beschadigd want daar geloof ik niet in.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 11:49

Dit zijn weer van die eindeloze discussies wat wel en niet goed is.

Bitloos is beter als met een bit rijden. Nu heb ik bij verschillende zien staan dat de ruiterhand het eigelijk verpest. Kijk maar is om je heen op de pensionstal en je ziet genoeg!

Zie ook meiden bitloos rijden en die dan zo veel druk geven op de teugels en dat ie ondertusse door moet blijve lopen om hem in de krul te trekken? Maar ondertusse krijg hij volle druk op ze neus en achter ze oren. Dan zie ik persoonlijk toch liever een zachte hand met een bit voor de aanleunig.

Ik zeg niet dat een bit niet schadelijk kan zijn, maar een bitlooshoofdstel ook niet?! Gaat echt puur hoe dat je er mee omgaat.

Dus vind het een beetje onzin om het gelijk egoistisch te noemen dat je graag wedstrijden rijd.

Wat als we zo gaan beginnen kunnen we net stoppe met de hele paardensport, want er zijn nog wel tig dingen die egoistisch zijn.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:08

Daan_Ordeal schreef:
Esperanza waarom reageer je hier niet op?

Oh, sorrie Bloos Niet goed opgelet....

Mijn uitleg over het generaliseren (ook wel hokjes stoppen) wat ik naar Joviban uitlegde is ook op jouw vraag van toepassing als antwoord.

En hoeveel ruitergevoel ik heb? Tja, waar meet je dat aan af? Ik denk zelf dat het bovengemiddeld is, juist omdat ik op een heel andere manier met mijn paard bezig ben. Omdat ik mijn paard kapotgereden gekocht heb en hij nu weer fijn loopt? Tja, maar volgens jou is dat toch niet zo, dus ach....

En voor de info, heb ik een sidepull van Marylot (halsterhoofdstel voor de endurance) dus het zal vast beter kunnen, maar ik heb daar ook helemaal geen interesse in, want ik rijd prima met bit. Maar ik zal even naar jouw profielfoto´s kijken of ik daar wel een fijnlopend bitloos paard zie. Zou wel eens leuk zijn voor de verandering.

EDIT: Daan, wat een goed beeld. Ik moet zeggen dat het er fijn en ontspannen uitziet. Balans en tact zijn in orde, ziet er goed uit op het nivo waarop je bezig bent! Nou ken ik er dus 1 die fijn bitloos bezig is!

@Adil, aan wie stel je die vraag?

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:15

Esperanza ik bedoel helemaal niet te zeggen dat je geen goed ruitergevoel hebt, gewoon een vraag. Maar als jij op je paard zit een rondjes draaft met bv alleen een halster om, dan voel je toch ook hoe ze loopt en beweegt en waar ze bv vasthoud ofzo. Daar heb je toch geen bit voor nodig??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:24

Lovely schreef:
De mensen die lekker met bit aan het sturen zijn zullen doorgaans weinig reden hebben om over te stappen naar bitloos Pling .

Er zijn diverse redenen waarom mensen overstappen op bitloos.
De redenen die je het vaakst ziet, zijn a.) vanwege (tijdelijke) mondproblemen bij het paard en b.) mensen willen niet meer middels een bit met hun paard communiceren en samenwerken.
Deze laatste gold ook voor mij. Het voelde gewoon niet meer goed, hoe fijn mijn paard het ook deed met een bit. Tijdens het rijden deed ik steeds vaker vanaf haar rug het hoofdstel (met bit) af, zodat ze zonder optoming rondliep. Wouw wat werd ze daar trots van! En we konden alles samen, het was gewoon perfecte harmonie. Dat deed me beseffen, 'wat doe ik eigenlijk nog dat stuk ijzer in haar mond te doen, hebben we helemaal niet nodig en is alleen maar een blokkade tussen ons'. En van de één op de andere dag heeft ze nooit meer een bit in gehad.

Bitloze ruiters worden maar al te gemakkelijk over één kam gescheerd, alsof ze niet kunnen rijden, harde handen hebben, niet serieus dressuurmatig trainen, boshobbelen, etc etc. Ik hoop dat dit voorbeeld aangeeft dat dit echt niet altijd het geval is. En dat dit ook voor bitruiters kan gelden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:35

Joviban, maar als je echt lekker rijdt, heb je geen reden om over te stappen, lijkt mij. Het voorbeeld dat je zelf geeft, bevestigt dat beeld meer dan dat het het weerlegt.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:41

Daan_Ordeal schreef:
Esperanza ik bedoel helemaal niet te zeggen dat je geen goed ruitergevoel hebt, gewoon een vraag. Maar als jij op je paard zit een rondjes draaft met bv alleen een halster om, dan voel je toch ook hoe ze loopt en beweegt en waar ze bv vasthoud ofzo. Daar heb je toch geen bit voor nodig??

Ja, dat wel. Maar soms voel ik dingen in mijn hand die ik niet opgemerkt zou hebben aan zijn lijf. Omdat hij dan wel al inbuigt of zijn rug loslaat, maar toch stiekum op 1 kant het bit ook loslaat. Het is in mijn ogen een fijnafstelling die de neus niet aan kan geven.

Voorbeeld: in de travers of SB, waarbij de aanleuning wel constant blijft, maar hij toch de verbinding aan 1 kant of zwaarder belast of losgooit. Kijk, ik kan voor sommige oeffeningen ook wel voorspellen dat hij daar nog moeite mee heeft, omdat dit samenhangt met zijn scheef zijn. Maar ik voel het liever zelf omdat ik dan ook beter kan inschatten wat ik moet doen om hem er bij te helpen en te gymnastizeren.

Hoe voel jij dat dan in je bitloze hoofdstel?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:45

Daan_Ordeal schreef:
Adil18 schreef:

Ik het wel echt gevoel dat het voor een paard prettiger is zonder bit, dus dat is eigelijk mijn enige reden ja. Maar ik wil daarmee niet zeggen dat iedereen die met bit rijd zijn paard beschadigd want daar geloof ik niet in.

@ Esperanza, de vraag was voor Daan...

Ik ga hier misschien spijt van krijgen...

Maar in je profiel zit je wel op een normaal zadel op je paard...Denk je niet dat dit op een of andere manier schade toevoegd?

Daarom mijn reactie een pagina terug... : Laten we dan maar helemaal op houden met de paardensport...

Ik vind het echt prima dat mensen bitloos rijden, maar ik vind het ondoordacht te stellen dat mensen die wel met bit rijden dan egoïsten zijn (stelling)...Immers is hier ook al duidelijk aangegeven dat het niet (in ieder geval niet grotendeels) afhangt van het materiaal maar van de ruiter...

Net als een slof in de ene hand een nuttig hulpmiddels kan zijn is het in een andere ruiterhand een gevaarlijk middel waarmee paarden gebroken worden...Is dat ook niet zo met bitloos rijden...? In de ene ruiterhand is het schadelijk en in de andere niet...

En de een kan prima met bit rijen zonder schade toe te voegen en de ander niet...

Maar dan moeten we een hele ander discussie gaan beginnen, niet of niet-bitloos rijden egoïstisch is...maar of slechte ruiters toch laten rijden niet egoïstisch is...

Ach...en wanneer ben je slecht...

Ik vind dit allemaal zo gigantisch gedramatiseerd...Uiteindelijk wordt het toch weer een ruzie tussen de naturals en de Engelse ruiter...

(Kom liever hier niet kijken, er zijn hier mensen die vast houden aan het verouderde, zware Duitse klassieke systeem...Echt, stuk voor stuk paardenmoordenaars Huilen van het lachen )
Laatst bijgewerkt door Adil op 24-06-08 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:48

Ik heb een tijdje les gehad van David de Wispelaar, die ook in dit topic genoemd wordt.
Hij vertelde mij dat wat je van voren voelt (teugels, bit) dat je dat van achteren met de benen moest oplossen.

Het zal vast aan mij als ruiter liggen maar ik miste gisteren op de sitepull echt de verfijning en het fijne gevoel wat ik normaal gesproken wel met een bit heb.
Doordat de aanleuning niet stabiel was, werd het heel moeilijk om aan te voelen hoe mijn paard liep.
Ruggebruik en de achterhand aanvoelen is was geen probleem maar de lengstebuiging/rechtrichten des te meer.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:00

JoviBan schreef:
Lovely schreef:

Er zijn diverse redenen waarom mensen overstappen op bitloos.
De redenen die je het vaakst ziet, zijn a.) vanwege (tijdelijke) mondproblemen bij het paard en b.) mensen willen niet meer middels een bit met hun paard communiceren en samenwerken.
Deze laatste gold ook voor mij. Het voelde gewoon niet meer goed, hoe fijn mijn paard het ook deed met een bit. Tijdens het rijden deed ik steeds vaker vanaf haar rug het hoofdstel (met bit) af, zodat ze zonder optoming rondliep. Wouw wat werd ze daar trots van! En we konden alles samen, het was gewoon perfecte harmonie. Dat deed me beseffen, 'wat doe ik eigenlijk nog dat stuk ijzer in haar mond te doen, hebben we helemaal niet nodig en is alleen maar een blokkade tussen ons'. En van de één op de andere dag heeft ze nooit meer een bit in gehad.

Bitloze ruiters worden maar al te gemakkelijk over één kam gescheerd, alsof ze niet kunnen rijden, harde handen hebben, niet serieus dressuurmatig trainen, boshobbelen, etc etc. Ik hoop dat dit voorbeeld aangeeft dat dit echt niet altijd het geval is. En dat dit ook voor bitruiters kan gelden.

Misschien worden ze over één kam geschoren omdat ze zichzelf ook altijd als groep profileren en elkaar bewieroken puur om het feit dat ze bitloos rijden? Als je als bitloze ruiter nu eens net zoveel kritiek gaf op de andere bitloze ruiters die op sommige foto's duidelijk niet goed rijden als dat je kritiek geeft op mensen mét bit, dan zou het hele hokjesgebeuren daardoor al minder worden.
Maar ook in deze discussie zie je weer dat bitloze ruiters elkaar verdedigen, absoluut geen kritiek op elkaar durven geven en dat als er zulke vragen gesteld worden dat ze dat wel zouden moeten, dat ze dan helemaal uit de discussie verdwijnen of pb's gaan sturen. Met zo'n struisvogelpolitiek kom je niet ver in mijn ogen en ga je zelf in het hokje zitten waar je zo graag uit wilt.

Dus draai je laatste alinea eens om en durf ook te zeggen dat er inderdaad ook een hele hoop mensen voor bitloos kiezen omdat ze niet goed kunnen rijden mét bit en dat dat jammer genoeg totaal geen verbetering betekent in hun rijden.

Verder vraag ik me nog altijd af waarom jullie elkaar zo tegenspreken over de werking van het dr. Cook hoofdstel (zie eerder hierboven).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:03

Lovely, ik had die reden dus wel. En als jij daar niks mee kunt, qua gevoel en inleving, dan is dat maar zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:08

JoviBan schreef:
Lovely, ik had die reden dus wel. En als jij daar niks mee kunt, qua gevoel en inleving, dan is dat maar zo.

Dat is best een hele slappe reactie, als ik dat dan weer even zeggen mag. Jij een oordeel over mijn gevoel en inleving en ik over jouw oordeelsvorming Lachen.

En ookal ga je bitloos aanvoelen dat je paard niet helemaal fijn door het lijf loopt, hoe ga je dat dan oplossen als de verfijning en doelgerichtheid er niet is?? Wat ik daar precies mee bedoel, is al eerder aan bod gekomen in dit topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:15

@horseyfries:
Ik denk (en vind) niet dat bitloze ruiters zich als groep profileren. Zelf ervaar ik dat ook niet zo. Ik l*l en dweep met niemand mee omdat hij/zij toevallig ook bitloos rijdt.
Wat het kritiek geven betreft: ik geef zelden kritiek op manier van rijden. Op Bokt kom ik ook vrijwel nooit op HAW, laat staan dat ik daar post, niet bij topics met bit en niet bij topics zonder bit. En ik prijs bitloos echt niet zondermeer de hemel in.

Waarom Nadya en ik elkaar tegenspreken over de werking van het dr. Cook hoofdstel. Ik spreek haar tegen inderdaad (hé, dus tòch! Haha! ), omdat ik het er niet mee eens ben over die zgn aansnoerende werking. Ik weet niet hoe Nadya rijdt, waarom het hoofdstel bij haar wel snoerde en waardoor haar zoektocht naar de juiste bitloze optoming zo moeizaam is geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:17

ik heb ook kruislings gereden en als je los laat liet dat ding niet meteen los.
Verder vind ik wel degelijk ook dat het snoert, als je trekt (want ja we gaan ook van trekkende bit ruiters uit)
dan knijp je het hele hoofd als het ware samen, vanuit de oren en de hele zijkant mee

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:23

JoviBan schreef:
@horseyfries:
Ik denk (en vind) niet dat bitloze ruiters zich als groep profileren. Zelf ervaar ik dat ook niet zo. Ik l*l en dweep met niemand mee omdat hij/zij toevallig ook bitloos rijdt.
Wat het kritiek geven betreft: ik geef zelden kritiek op manier van rijden. Op Bokt kom ik ook vrijwel nooit op HAW, laat staan dat ik daar post, niet bij topics met bit en niet bij topics zonder bit. En ik prijs bitloos echt niet zondermeer de hemel in.

Waarom Nadya en ik elkaar tegenspreken over de werking van het dr. Cook hoofdstel. Ik spreek haar tegen inderdaad (hé, dus tòch! Haha! ), omdat ik het er niet mee eens ben over die zgn aansnoerende werking. Ik weet niet hoe Nadya rijdt, waarom het hoofdstel bij haar wel snoerde en waardoor haar zoektocht naar de juiste bitloze optoming zo moeizaam is geweest.

Ze rijdt met doorhangende teugels dus aan de druk zal het niet liggen.... Tong uitsteken
Dat jij denkt en vind dat bitlozen zichzelf niet als groep profileren is op zijn zachtst gezegd vreemd, gezien je onderschrift.
Elkaar tegenspreken over de werking van een hoofdstel is iets anders dan kritiek geven op slecht rijdende bitloze ruiters. Dat zie ik nog altijd niet.
Vind jij dat mensen die bitloos gaan rijden daar beter van gaan rijden en dat het goed is voor een paard als iemand met een harde hand overstapt op bitloos?