ezanden schreef:JoviBan, ik heb wel een behoorlijke ervaring met bitloos. En ik ben van mening, dat bitloos *NIET* de juiste keuze is voor fijnere signalen... Ik vind bitloos ideaal voor een jong paard; voor de links, de rechts en de whoa. Maar zodra je scala hulpen gaat toenemen en de diversiteit in signalen toenemen, zal mijn keuze niet naar bitloos uitgaan. Mét een bit kan je m.i. veel preciezere en gevarieerdere hulpen geven...
David de Wispeleare en Ted Kop Jansen hebben hun paarden MET bit een diversiteit aan hulpen aangeleerd. En eenmaal geleerd kan een paard prima "generaliseren". Dus bij een onduidelijkere hulp (van bijvoorbeeld een -eenmalige- bitloos hoofdstel), zal het goed afgerichte paard tóch een correcte uitvoering kunnen geven. (=> Omdat het paard "generaliseert" dat het "dan wel dat-of-dat zal zijn", als het een aanwijzing niet direct plaatst) .
Zo kunnen manegeruiters ook prima op een (mak) Z-paard rijden; want ook hier zal dat goed afgerichte paard gaan gokken (c.q. generaliseren), wat er bedoelt wordt bij een onduidelijke hulp. Je moet echter niet verwachten, dat datzelfde paard na een paar maanden dan nog steeds op dat niveau "aan de hulpen staat"...
Door die generaliserende eigenschap van paarden vind ik het dan ook onterecht, dat "gelegenheids- bitloze- ruiters" steeds als voorbeeld genomen worden
Even een opmerking: Ted Kop Jansen is de eigenaar, de amazone was Judith Pietersen.
Ook zij is net als David de Wispelaere iemand die best bitloos een demonstratie kan geven omdat ze haar paarden mét bit goed voor elkaar heeft.
Verder ben ik het helemaal met je eens.
Ik heb ook al een keer op een wildvreemd Z2 paard met een halsring gereden tijdens een cursus. De lesgeefster had een halsring bij zich maar niemand durfde ermee te rijden. Dus heb ik me "opgeofferd" en het was heel leuk om te merken hoe je met een simpele halsring rond de hals een paard kan sturen, van hand kan veranderen en zelfs de galopwissels laten maken. Maar wederom had dit alles te maken met de africhting van het paard ervoor en die africhting was gewoon met bit gedaan.
Ik krijg soms de indruk dat het bitloos rijden als een prestatie op zich gezien wordt door de mensen die het doen. Er is toch niets moeilijks aan? Je koopt zo'n hoofdstel en that's it. Daar kan en ga je niet ineens anders of beter door rijden hoor!
Verder nog even een opmerking dat men elkaar hier ondertussen behoorlijk tegenspreekt over de werking van de Dr. Cook.....
JoviBan schreef:Nogmaals: hij snoert nièt aan. Ik heb toch wel enige kennis in huis van de diverse bitloze optomingen en de Cook snoert niet aan. Maar blijf vooral volhouden van wel.
Nadya schreef:Toevallig lees ik net even een klein stukje door hier (ben hier al een tijd niet geweest) en wil nog even hierop reageren. Jasmijn, ik heb NOOIT gezegd dat de Dr. Cook het beste zou zijn.![]()
Ik zal wel de allerallerlaatste zijn die dat zou beweren, aangezien ik (en mijn paard) de kruislingse systemen vreselijk vind(en). Dus lijkt me stug dat ik dat ergens gezegd zou hebben.
![]()
Ik ben met je eens dat dit soort hoofdstellen teveel aansnoeren, een slechte release hebben. Bij sommige paarden schijnt het ok te zijn, bij die van mij niet en dus rij ik er ook nooit meer mee.![]()
Heb een hele zoektocht gehad door alle bitloze optomingen, staat ook in mijn profiel beschreven, hoor.
Zahlina, ik vind je experiment geweldig en volg je verhalen op de voet. Ik ben benieuwd naar de volgende! (En dat "pikken" is je vergeven...