paardrijden, dat is helemaal geen sport!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 12:10

Ah, maar Yamcha, jij doet toch ook niet aan paardensport? O:)
Mijn paarden mogen ook van alles willen en van mij ook veel doen in hun eigen straatje, maar ik doe tenslotte ook niet aan paardensport :P

dinniedepooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 12:13

Paardrijden... das toch gewoon een beetje op een paard zitten????

NEE!!
Dan hadden ze het wel paardZIITEN genoemd! :-p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 12:15

Waratje schreef:
Ah, maar Yamcha, jij doet toch ook niet aan paardensport? O:)
Mijn paarden mogen ook van alles willen en van mij ook veel doen in hun eigen straatje, maar ik doe tenslotte ook niet aan paardensport :P

Nope.

Ik hang wat rond met m'n paard, en soms zit ik erop, en doe ik iets wat met veel fantasie op dressuur lijkt. Maar sport, nah, da's me veel te vermoeiend zeg....... :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 18:28

Yamcha schreef:
Huertecilla schreef:
Moet het paárd eens wat willen 8)7

Zeg >;) mijn paard mág bokken, steigeren en weet ik wat, omdat ik wil dat ze vrijwillig meewerkt, en als ze niet mag protesteren, is het meewerken ook niet echt vrijwillig, wel?

:)* *\o/*

en hoe beter je als ruiter bent, hoe beter je de éérste stappen van onbehagen signaleert zodat je escalatie op ethisch verantwoorde wijzen kan voorkomen.

Magrathea

Re: paardrijden, dat is helemaal geen sport!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 19:53

Haha Dinnie, die is leuk! :=
Als het trainen van een paard geen sport is, dan vraag ik me af waarom ik als ik thuis ben in coma op de bank neerval 8)7

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 07:59

Magrathea schreef:
Haha Dinnie, die is leuk! :=
Als het trainen van een paard geen sport is, dan vraag ik me af waarom ik als ik thuis ben in coma op de bank neerval 8)7

Omdat je sport en fysieke activiteit door elkaar haalt :)*

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 10:17

Magrathea schreef:

Dan snap ik niet waarom verhuizen of een grote schoonmaak niet ook een sport is, als ik ergens moe van word...

Overigens vraag ik me dan toch af wat voor een paarden dan wel conditie iedereen heeft, als men zó kapot raakt van het rijden van één paard (okay, meerdere paarden is wat anders, dat gaat op werk lijken en dat is idd vermoeiend :P ). Geestelijke moeheid snap ik, voortdurend nadenken over wat paard doet, wat jij doet en waarom dat goed dan wel fout gaat is vermoeiend (maar wel leuk, vind ik), maar als je regelmatig paardrijdt en dan nog zo lichamelijk stuk gaat...

66666066666

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:11

Eerst twijfelde ik er ook aan of paardrijden nou wel of niet een sport was.
maar nu ik op topniveau rijd met mijn nieuwe paard en ik regelmatig jonge paarden inrijd denk ik dat paardrijden wel degelijk een sport is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:13

66666066666 schreef:
maar nu ik op topniveau rijd met mijn nieuwe paard en ik regelmatig jonge paarden inrijd denk ik dat paardrijden wel degelijk een sport is.

Want? En wat vind je 'topniveau'?

66666066666

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 15:03

Bizzybijtje schreef:
66666066666 schreef:

Want? En wat vind je 'topniveau'?

internationaal?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 15:04

En waarom zou paardrijden een sport zijn als je jonge paarden inrijdt?

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 10:19

Haha, jongens uit mijn klas zeiden ook vaak dat paardrijden geen sport is. Nou hadden we sportoriëntatie van school en je kon ook voor paardrijden kiezen. Dus een paar van die 'stoere' jongens zouden wel eens even gaan paardrijden. Natuurlijk had ik het ook gekozen. We waren daar dus met z'n zevenen: 4 jongens en 3 meisjes. Nou, die eerste keer in draf vergeet ik nooit meer. :Y) Echt geweldig! Tuurlijk konden ze nog niet lichtrijden, dus ze zaten maar wat te stuiteren, en ze vergaten te sturen, dus al die paarden kriskras door de bak. :)) Nu zeggen ze niet meer dat paardrijden geen sport is... +:)+

maritmistppc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 20:05

Wat nou geen sport je gebruikt al je spieren!
Echt WTF! I (L) horses this is my life!

maritmistppc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 20:09

De moeder van een vriendinnetje zei het ook tegen mijn moeder: paardrijden is geen sport.
Mijn moeder zei jawel je gebruikt al je spieren ik zei tegen me meoder zullen we haar op het paard zetten.
Alleen da mocht nii want anders moesten wij 10 euro voor haar betalen...
Maar die dochter van haar gaat wel eens mee met mei en dat gaat zei uitstappen en zei wil er ook op
alleen ik denk dat zei er niet op mag omdat haar moeder het geen sport vind!

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 20:15

Ik had het pas nog ja
"Paardrijden.. dat is toch geen sport, gewoon een beetje op die knol zitten."
"Denk jij nou echt dat een paard direct netjes en braaf gaat lopen zodra jij erop gaat zitten?"
"Ehmm"
:')

lina1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 20:34

als mensen zeggen dat paardrijden geen sport is geef ik ze gelijk,.....

het is VEEEEEEEL meer dan een sport :')

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:40

Ik zeg altijd;

"Why would you waste your time trying to convince someone horseriding is a sport, if you could also use your time doing a sport called horseriding?"

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:59

Met een uur paardrijden verbrand je pakweg 300 calorieën, met een uurtje het huishouden doen verbrand je pakweg 250 calorieën. Een uurtje fietsen op recreatief tempo verbrand je pakweg 500 calorieën. Een uurtje wandelen staat gelijk aan pakweg 400 calorieën. Een uurtje op gemiddeld tempo hardlopen staat gelijk aan 550. Een uurtje recreatief dansen verbrand je pakweg 550 calorieën. En ten slotte, een uurtje stallen mesten: 500 calorieën.

Kortom, als je wilt afvallen kan je nog beter naar de discotheek (en het bier laten staan := ) dan gaan paardrijden. Wat betreft je energieverbruik stelt paardrijden dus eigenlijk helemaal niets voor, ik vrees dat het paard sneller door zijn calorieën jast dan jij, in verhouding. Dat neemt overigens de voordelen van het rijden, zoals evenwicht niet weg, maar om het nu als sport op te vatten in de zin van conditie en lijn, nee ik vrees van niet. Als je graag wilt afvallen kan je je beter als stalhulp opofferen :')

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 14:06

paardrijden is voor mij een teamsport. vooral omdat er voor mij ook elke dag een half uur fietsen bijkomt, en een uur tot twee uur poep scheppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 14:09

Laatst vroeg een jongen uit mn klas waarom paardrijden nou zo moeilijk was, het paard deed toch alles?
*Je communiceert met een dier
*Je laat het dier iets doen wat voor hem zo onnatuurlijk is als maar kan
En waarom het een sport is?
Omdat je bezig bent met je lichaam, je moet je concentreren op je zit, je houding. Als je dat niet doet wiebel je alle kanten uit. Je bent dus wel degelijk iets aan het doen.
En voor mij is paardrijden wel degelijk een sport. Ik rijd nu 5 paarden per dag, en daar word ik toch echt wel moe van...

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 14:10

Als 't geen sport was, had het ook geen Oplympisch kader, of ben ik nou stom?
En het komt nog steeds op euroSPORT. :')

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 14:21

Nou de huisarts heeft mij laatst geadviseert om iets minder met paardenSPORT bezig te zijn, aangezien ik te snel en te veel afviel(woog 47 kilo:P) maar ik rij elke dag, en ook best intensief, dus ja ik vind het wel een sport. de sport is op het paard te blijven zitten, het lukt me nog steeds al is het soms best pittig:P

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 00:09

PocoGaucha schreef:
paardrijden is voor mij een teamsport. vooral omdat er voor mij ook elke dag een half uur fietsen bijkomt, en een uur tot twee uur poep scheppen.
Snap ik deze post?
Met welk team fiets jij elke dag een half uur? In welk poepschepteam zit jij? Waarom zou paardrijden dan vooral dáárdoor een teamsport zijn?

Froukjeloves schreef:
Nou de huisarts heeft mij laatst geadviseert om iets minder met paardenSPORT bezig te zijn, aangezien ik te snel en te veel afviel(woog 47 kilo:P) maar ik rij elke dag, en ook best intensief, dus ja ik vind het wel een sport. de sport is op het paard te blijven zitten, het lukt me nog steeds al is het soms best pittig:P

En als je, zoals een paar posts hierboven staat, elke dag intensief de stallen zou uitmesten, zou je dát dan misschien moeten minderen van de huisarts? Wordt stallen uitmesten daardoor dan een sport? Doordat je er meer calorieën mee verbrandt dan (op dit moment) goed voor je is?

michelle___ schreef:
Als 't geen sport was, had het ook geen Oplympisch kader, of ben ik nou stom?
En het komt nog steeds op euroSPORT. :')

Hier heb je het over paardenSPORT, wat niet per se hetzelfde is als paardRIJDEN.
Van alle paardenSPORT is ook maar een héél klein deel Olympisch. Alle westerndisciplines, endurance, TREC, gangenpaardenwedstrijden, jousting, paardenrennen, etc., zijn allemaal wél paardenSPORT, maar hebben geen olympisch kader.

Maakt dat andere vormen van paardrijden daarom ook gelijk een sport? Is iemand die te paard zijn koeien bij elkaar drijft of schapen uit de IJslandse heuvels bijeendrijft dan ook aan het sporten? Of doet hij net als ieder ander gewoon zijn werk?
En de calorieën die hij daarbij verbrandt, zijn dat 'sport'calorieën, of zijn dat gewoon net zulke calorieën als door iedereen die lichamelijk werk doet worden verbruikt?

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 01:04

Dat western oid geen olympisch kader heeft wilt nog niet zeggen dat het geen sport is.
In de paardensport zijn mensen toch ook gewoon aan het paardRIJDEN? Ik snap dat punt niet helemaal.
Als voetballer ren je achter de bal aan, dat is dan sport, als ruiter balanceer je boven de grond op je paard met alle aandacht erbij, noem ik ook sport.
Je moet jezelf, en je paard een fijne houding geven om vooruit te boeken, je paard aan je hulpen te krijgen, en noem het zo maar op.

Iemand die zijn kudde bij elkaar drijft te paard zorgt ervoor dat zijn paard voorwaarts blijft, en ook nog alle schapen bij elkaar ziet te drijven, ben je toch met veel dingen tegelijk bezig en dat kan ik wel een sport noemen. Dat hij daar zijn boterham mee verdient, is voor hem mooi meegenomen dan toch? Van je hobby je beroep maken is wat de meeste willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 06:32

Dit topic heeft 3 maanden stil gelegen en is nu weer opgepakt, helaas heb ik het idee dat de we gewoon weer opnieuw beginnen met dezelfde argumenten zoals:

1. het kost een hoop energie dus is het een sport
2. je gebruikt al je spieren dus is het een sport
3. je bent continue bezig zoals letten op je houding en je paard instrueren
4. het is een onderdeel van de olympische spelen / komt op eurosport
5. je bent met veel dingen tegelijk bezig.

En daarop waren al eerder de volgende antwoorden gegeven:

1. Veel dingen kosten veel energie maar dat maakt het nog geen sport (boodschappen doen, verhuizen, etc)
2. Bij veel dingen gebruik je een hoop spieren maar dat maakt het nog geen sport (boodschappen doen, verhuizen, etc)
3. Bij veel activiteiten ben je continue bezig (bij bijvoorbeeld de meeste banen heb je niet de tijd een middagslaapje te doen omdat je continue bezig bent)
4. Sommige onderdelen van de paardensport zijn onderdeel van de olympische spelen, maar dat wil niet zeggen dat iedereen die op een paard gaat zitten voor 10 minuten om een beetje rond te hobbelen aan een sport doet. Net zo als voetballen een sport is, maar als ik een schop tegen een bal geeft die in de weg ligt dan ben ik niet meteen aan het sporten.
5. Bij veel activiteiten ben je met veel dingen tegelijk bezig. Ik ben nu bijvoorbeeld bezig met dit te typen, hou het nieuws in de gaten op een ander scherm, en hou mijn mailbox in de gaten op datzelfde scherm. Bovendien ben ik ook nog een broodje aan het eten. Maar toch noem ik dit geen sport.