Slaan tussen de oren, wel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Slaan tussen de oren, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 16:08

ik kan als mensje zijnde met slechts 10% van de kracht van een paard toch nooit sterker zijn dan een paard Haha! Haha! dus moet ik het van het verassingselement hebben..........

en inderdaad beter geen goed getimede skup onder de kont dan een misplaatste zachte tik tegen de schouder........

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 16:12

Citaat:
ik kan als mensje zijnde met slechts 10% van de kracht van een paard toch nooit sterker zijn dan een paard dus moet ik het van het verassingselement hebben..........

en inderdaad beter geen goed getimede skup onder de kont dan een misplaatste zachte tik tegen de schouder........

Hah wat breng je het weer heerlijk, het verassingelement. BOE, paard in shock hahaha.

Ik heb trouwens ook nog een aparte hobby, ik ga met mooi weer joggen met mijn paard aan de hand Vork .
Halstertje om, voor de zekerheid een hengstenketting want je weet nooit wat je tegenkomt. En gaan met
die banaan! Ook weer hier gedraagd hij zich prima, geen grassprieten onderweg jatten tenzij het mag,
alleen harder als ik harder ga, en stoppen als ik stop. Ik kan het iedereen aanraden want ze lopen
een heerlijk tempo om op te rennen Haha! en voorallll ze klagen en zeuren niet Clown

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 16:13

Ik denk ook dat je eerst met eigen ogen moet zien hoe een paard reageert op geweld. Ik heb 1x meegemaakt dat we 2 kwpn ers aangeleverd kregen. De eigenaar wilde ze graag voor de kar. Bij aankomst hoorden we alleen heeeel veel lawaai in de trailer. We hebben de trailer in de bak geplaatst en de klep naar beneden gelaten. Daar kwamen dus 2 3-jarigen uit met het veulenhalster nog om....nooit in de hand geweest. Deze paarden liepen 4 weken later in het vierspan vooraan en waren naderhand zeer brave paarden op stal. Maar ik heb de nodige blauwe plekken gehad en mijn mede grooms ook.....En wij hebben zekker af en toe geschopt, geslagen en ook wel eens andere dingen ter hand genomen. Maar als je het op het juiste moment doet en daarna vooral het paard beloont als het het goed doet,hebben ze zeer snel door hoe het moet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 16:14

Das toch heerlijk.......... wat is er nou leuker??? lekker een stukkie hardlopen met je paard....... beiden lol Haha! Haha!

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 16:16

Daar heb ik geen lol in, lig na 25 meter al op apegapen.... ROFL

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 16:18

Presies Frisian........... van die skup leert het paard niks........

paarden zijn enorm dienstbare dieren, en willen het graag goed doen......... belonen, belonen en belonen...... Je wil niet weten hoe sommige paarden groeien van een "wat een grote meid!!!' en "mannetje wat doe je het goed"

Als ik tegen mijn enigste eigenste zeg........"jaaaaa, dat issum" bij een nieuwe oefening moet ik niet enigsinds uit balans gaan zitten want dan gaat hij al zo graag wil hij laten zien dat hij "het egwel snapt"

Lachen

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 16:18

Ja je moet iets als je er niet op kan Vork en ik ben het nog leuk gaan vinden ook, het paard idem. het levert ook altijd wel leuke blikken op en commentaar. So jij hebt een grote hond Koe haha

En inderdaad frisiangirl, belonen is zooo belangrijk...! Dat hoeft nog niet eens te zijn dat je hem voorstopt met snoepjes, maar een aai over de bol of een lovend woord doet ook veel Lachen

toeters

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 17:06

KiWiKo schreef:
toeters schreef:
Hoe straf je een paard dat van een ''grassprietje'' schrikt,(als het niet kleiner is) weg rent in volle galop over een kruising, en vervoilgens na 5 km eindelijk stil staat? Trekken aan de teugels heeft geen zin, ''hoo'' roepen luistert ze op dat moment ook niet naar.. ze stopt wanneer zij het wilt..

ik ben ten einde raad, durfde laatst byna niet meer op te stappen, omdat ze weg blijft rennen..

Niet naar buiten gaan totdat je het in de baan helemaal onder controle hebt Lachen

Er is eigenlijk geen bak aanwezig. wel een paddock waar de paarden overdag in staan. die zou ik dan binnen moeten zetten, maar dat is eigenlijk niet de bedoeling..
Omdat het idd verstandiger is om nu in een bak te gaan rijden, vraag ik wel aan de eigenaar van een bak verder op, of ik daar in mag trainen. Het is zo vaak onverantwoord om buiten te rijden

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 17:07

heel verstandig Haha!

toeters

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 17:11

daniella74 schreef:
toeters schreef:
Hoe straf je een paard dat van een ''grassprietje'' schrikt,(als het niet kleiner is) weg rent in volle galop over een kruising, en vervoilgens na 5 km eindelijk stil staat? Trekken aan de teugels heeft geen zin, ''hoo'' roepen luistert ze op dat moment ook niet naar.. ze stopt wanneer zij het wilt..

ik ben ten einde raad, durfde laatst byna niet meer op te stappen, omdat ze weg blijft rennen..

Angst nooit straffen. Met een paard dat dit gedrag vertoond moet heel specifiek worden getraind in de bak op gehoorzaamheid en controle. Zolang deze twee basisvoorwaarden niet bevestigd zijn kun je niet veilig buiten rijden zonder een gevaar voor jezelf en medeweggebruikers te zijn. Vraag hulp aan een goede instructeur om dit probleem blijvend op te lossen en ga altijd met een superbraaf paard op buitenrit als je ooit weer gaat.

Wat ik hier boven in een ander reactie al heb vermeld, is er eigenlijk geen bak aanwezig waarin ik zou kunnen rijden. Ik ga dus maar aan de eigenaar van een bak even verderop vragen of ik daar in mag trainen. Ik rijd haar recreatief. Wel heeft ze in de les gelopen. Het is nog een jonge pony, haalt dus graag streken uit zoals dit. Aangezien het de laatste paar keren niet meer leuk is om zo te moeten rijden, en niet verantwoordelijk, moet ik maar in de bak trainen. Wel raar is, is dat ze dit sinds kort steeds vaker doet, aan het begin minder. Toen kon ik lekker rustig buiten rijden zonder dat er iets gebeurd. Het is dus niet met elke rit het geval.

Maudm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 17:14

Vind dat je paarden niet mag slaan. Mijn (vriendin) nu niet meer zij ook altijd als ze niet luisteren moest je in de neus knijpen.Omdat haar vader dat altijd zei. Ik zij er ook altijd wat van maar ze is veel te eigen wijs. Ze slaat haar pony ook en schopt Verdrietig Dat pik echt niet. Ik zie dat zelf door dierenmishandeling.Maar dat zal vast wel wat mee vallen. Maar dat is mijn mening

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 17:16

wacht maar tot je straks ook bijna 40 ben......... en echte naarlingen heb mogen corrigeren Haha!

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 17:17

pennylivurd schreef:
Vind dat je paarden niet mag slaan. Mijn (vriendin) nu niet meer zij ook altijd als ze niet luisteren moest je in de neus knijpen.Omdat haar vader dat altijd zei. Ik zij er ook altijd wat van maar ze is veel te eigen wijs. Ze slaat haar pony ook en schopt Verdrietig Dat pik echt niet. Ik zie dat zelf door dierenmishandeling.Maar dat zal vast wel wat mee vallen. Maar dat is mijn mening

@ Pennylivurd, een corigerende tik is natuurlijk iets heel anders dan het straffen om niets.
Geweld lost niets op klopt imo ook niet helemaal, best raar dat somige paarden na een tik toch wel in eens stil staan...?

Edit: Typfout. Lachen

Marittt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 17:31

Waarom zou je een paard tussen de oren slaan, als je ook gewoon achter je been ed. een tikje kan geven....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 17:34

omdat hij misschien met zijn voorpoten maaiend op je afkomt????????

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 17:35

of omdat hij op zn achterbenen staat te dansen...?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 19:53

ik ga niet eens meer reageren op wel of niet slaan, daar gaan we het toch niet over eens worden Haha!
Ik ben verbaasd over dit stukje:

KiWiKo schreef:
Babico........... ga jij mij eens vertellen hoe je het volgende "geweldloos" op gaat lossen.......

je krijgt een belletje....... "mijn paard is levensgevaarlijk, wat nu??"" ik zeg breng hem maar.......

Ding slaat met 4 benen uit, komt met opengesperde bek op je afgestoven als het iets moet doen wat het niet wil...... daarnaast mag je altijd je skies aantrekken als je het dier van stal haalt, want hij gaat gewoon heen waar hij heen wil in het tempo dat hij aangeeft (gewoon een superverwende bok dus, met ook nog eens een naar dominant karakter)

Ding komt het terrein opgereden in de trailer...... je doet het deurtje open en meneer laat gelijk even woedend weten dat het hier niet van gediend is........ goed met 6 man dat dier van de wagen geladen....... en op stal gezet..... lekker met rust gelaten, hooi gegeven en laat het maar even aclimatiseren.......

maargoed de dag erop moet dat dier toch van stal af.......

Je komt aan, doet de staldeur open en heb gelijk al een hoef bijna tegen je hoofd aan......... Nou laat je je niet zomaar afbluffen en zonder al te veel spatjes verder krijg je het halster om en gaat meneer mee........ je zet het tussen de touwen om te poetsen, je bent bij de achterhand.... en krijgt een welgemikte trap tegen je bovenbeen aan...........

WAT ga jij dan doen????

Hoe zou iemand hier nu op kunnen antwoorden. Ik weet eigenlijk niet of je dit serieus bedoelt? Zet jij echt een levensgevaarlijk paard tussen de kettingen om hem dan eens lekker te gaan poetsen en dan ben je verbaasd als het paard uithaalt als je bij de achterhand komt? Ik zie het namelijk wel vaker dat mensen dit doen, maar ik begrijp het echt niet. Als jij echt het verschil bent tussen de slager of niet, waarom ga je dan beginnen met poetsen? Lijkt me echt het laaste waar je dan aan denkt?
(ik heb in real life dit exacte geval meegemaakt, vandaar dat ik het even vraag)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 22:48

zo'n paard als hierboven in het voorbeeld staat hoop ik nooit mee te maken. ik heb wel 'moeilijke' paarden gehad, althans, werden door anderen moeilijk genoemd maar viel in wezen reuze mee...

bij mijn eigen dieren heb ik inderdaad geen geweld nodig, maar die heb ik zelf van veulen af aan en voed ik ook zelf op. probleem ligt bij de mensen die dénken op te kunnen voeden maar dat juist niet kunnen, dáár komen die gevaarlijke paarden vandaan. zonde.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 01:05

sanne83 schreef:
ik ga niet eens meer reageren op wel of niet slaan, daar gaan we het toch niet over eens worden Haha!
Ik ben verbaasd over dit stukje:

KiWiKo schreef:
Babico........... ga jij mij eens vertellen hoe je het volgende "geweldloos" op gaat lossen.......

je krijgt een belletje....... "mijn paard is levensgevaarlijk, wat nu??"" ik zeg breng hem maar.......

Ding slaat met 4 benen uit, komt met opengesperde bek op je afgestoven als het iets moet doen wat het niet wil...... daarnaast mag je altijd je skies aantrekken als je het dier van stal haalt, want hij gaat gewoon heen waar hij heen wil in het tempo dat hij aangeeft (gewoon een superverwende bok dus, met ook nog eens een naar dominant karakter)

Ding komt het terrein opgereden in de trailer...... je doet het deurtje open en meneer laat gelijk even woedend weten dat het hier niet van gediend is........ goed met 6 man dat dier van de wagen geladen....... en op stal gezet..... lekker met rust gelaten, hooi gegeven en laat het maar even aclimatiseren.......

maargoed de dag erop moet dat dier toch van stal af.......

Je komt aan, doet de staldeur open en heb gelijk al een hoef bijna tegen je hoofd aan......... Nou laat je je niet zomaar afbluffen en zonder al te veel spatjes verder krijg je het halster om en gaat meneer mee........ je zet het tussen de touwen om te poetsen, je bent bij de achterhand.... en krijgt een welgemikte trap tegen je bovenbeen aan...........

WAT ga jij dan doen????

Hoe zou iemand hier nu op kunnen antwoorden. Ik weet eigenlijk niet of je dit serieus bedoelt? Zet jij echt een levensgevaarlijk paard tussen de kettingen om hem dan eens lekker te gaan poetsen en dan ben je verbaasd als het paard uithaalt als je bij de achterhand komt? Ik zie het namelijk wel vaker dat mensen dit doen, maar ik begrijp het echt niet. Als jij echt het verschil bent tussen de slager of niet, waarom ga je dan beginnen met poetsen? Lijkt me echt het laaste waar je dan aan denkt?
(ik heb in real life dit exacte geval meegemaakt, vandaar dat ik het even vraag)

waarom moet een paard anders behandeld worden dan normaal??????? tussen de kettingen en een borstel over het dier heenhalen is een hele, hele standaard bezigheid........ Ik vraag niks geks, niks raars...... slechts dat het braaf stilstaat tussen de kettingen. en imo begin je op de grond Haha!

waar moet je dan gaan beginnen??

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 08:47

JEEEEEEMIG!!!!!!!!!! Haha! Cool

Wat een verhalen weer, geweldig! Tong uitsteken
Bij het prikkeldraad dacht ik echter: Arm paard en arme portemonnee.. Ach gut

Bezemstelen en planken vind ik als uiterst red- of noodmiddel echter een prima optie, heb er twee jonge hengsten mee "opgevoed"als ze me wilden meppen of me raakten.
De een liet zich slecht gipsen en in verband leggen, de ander had voedingsnijd, waar men me natuurlijk niks over vertelde.

De laatste is naar een Penny gegaan die zei:"Naar mij hinnikt hij en is hij heel lief met eten geven."(Ze had het dier net twee dagen).

Sommige mensen zijn zooooow naief, vreselijk.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 09:14

ja misschien, hinnikte hij wel..MENS geef mijn eten en zout op, anders zal ik je even verbouwen Haha!

hahah nee flauw. Is voornijd trouwens iets wat je eruit kan krijgen. Want als ik soms zie dat mensen niets met paarden kunnen als er eten in de buurt is, denk ik echt: Jezus absurd... Aan de andere kant, die rondzwaaiende achterbenen..

Die van mij mag pas bij de voerbak komen als ik daar klaar ben en als ik zeg dat hij erbij mag, verder kan ik zn hoeven doen alles
als hij eet. Ik heb geen idee wat ik met een paard met voernijd zou doen eigenlijk nu ik er zo over nadenk.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 09:18

KiWiKo, die van mij moest je in het begin ook echt niet tussen de kettingen hangen, hoor. Knipoog
Heeft me meer dan een jaar gekost om hem te leren stilstaan, laat staan vast staan Clown .
Naast dat hij jong was (en een enorme draaikont), heeft hij een trauma in de trailer opgelopen en door het hangen, bleken zijn halswervels scheef te zitten. Ik zet hem tegenwoordig eigenlijk nooit vast, want inmiddels kan hij prima los stil staan op de poetsplaats. De trailer is ook geen probleem meer. De adviezen die ik destijds kreeg over wat ik allemaal met hem moest doen om het hem weer te leren, heb ik in de wind geslagen. Wat een dwang en geweld zat er tussen die adviezen, bah, ik werd er echt kotsmisselijk van Misselijk . Zoals je weet, ga ik echt niet zo met paarden om......

Ik heb het met geduld opgelost. Enorm veel geduld, want als die van mij wat in zijn hoofd heeft. Haha!
Maar het is me gelukt. Sinds dit gebeuren, ben ik uiterst voorzichtig met het vast zetten van paarden, laat staan vreemde paarden.

Overigens heeft die van mij altijd een touwhalster om bij het poetsen en daar mag je een paard nooit aan vast zetten. Dus leren los stil te staan, was eigenlijk ook een vereiste. Mijn gewone stalhalster ligt te vergaan in mijn zadelkast. Haha!

Een paard met voernijd leer ik aan de leadrope gewoon te wachten tot ik de emmer voer neergezet heb en ik het teken gegeven heb, dat hij mag komen. Met de leadrope kun je prima corrigeren zonder te hoeven slaan/schoppen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 09:26

Voernijd doe ik niks aan Lachen

Dit was een rijpaard die gewend was om gewoon tussen de kettingen te staan, niks raars voor het dier Lachen

Mijn enigste eigenste moet je ook niet tussen de kettingen zetten, vind hij weinig lol aan Lachen maar die staat prima los stil Lachen

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 09:28

ok, bedankt. Weet ik dus als een dier zo reageerd op voer dat het nooit mijn enigste eigenste gaat worden Haha!. Vast staan moet inderdaad over het algemeen gewoon kunnen, dat is gewoon een standaard iets Lachen.

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 09:31

Ik sla mijn paardjes nooit.. omdat het ook niet nodig is