duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

moniquelucky

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 12:32

WinBinChes schreef:
De laatste is typisch een plaatje van wet men graag wel wil zien, maar rijtechnisch gezien niet goed is. De 1e is mooi over de rug.

Erg eigenlijk dat het mooi eruit moet zien terwijl het rijtechnisch niet echt goed is???

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 12:38

Maar, ik heb het meeste allemaal gelezen, en het is een heel fijn topic, zou iemand op een rij kunnen zetten(makkelijk) waar je aan kan zien:
*ruggebruik
*beengebruik
*tactfouten
*enz.(staat het allemaal duidelijk bijelkaar)Alvast bedankt Haha!

Vraagje: hoe verbeter je de midendraf als met de basis verder alles wel Ok is???

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 12:52

Evelijn schreef:
nou ik zie gewoon twee voeten op de grond en de andere twee mooi in zelfde positie.. dat lijkt me dus gewoon goed, moniquelucky.
bij Kuiken was duidelijk te zien dat rechtsachter al los van de grond was en rechtsvoor nog niet. Zie ook blz 7 van dit topic.. Salinero kan dit ook.

Idd, dit is een heel net plaatje. Er zijn 2 benen aan de grond, en 2 in de lucht. En dat is, samen met 4 benen in de lucht (zweefmoment) het enige juiste. na het zweefmoment is het van belang dat ook weer 2 benen tegelijk de grond raken. Heeft je paard een zweefmoment in de draf, dan is het extra belangrijk dat je er op let (wordt dus echt foto's/video's kijken) dat het paard met 2 benen tegelijk aan de grond komt, en als er al een been eerder is, dat dat het achterbeen is (kan veel meer hebben als het voorbeen).

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 12:57

grappig trouwens het nieuwe commentaar:

"beste instructrise.. mijn paard heeft een driehoeksprobleem, kunt u mij daarbij helpen??" Haha!

@ moniquelucky: je bent in ieder geval 2 keer in groesbeek gestart, want ik ben je er 2 keer tegen gekomen. 1 keer reed je mee in de B met een van je fjorden, en de keer erop in de L1 met een van je andere fjorden.

Sanneh14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 13:18

Okay.. de foto's zijn eindelijk geupload (duurde wat langer dan verwacht). Het zijn niet alle foto's, omdat tijdens het overzetten, de pc crashte.. ik heb dus helaas ook niet alle fotos van de vakantie, terwijl daar dus echt wel een paar hele mooie tussen zaten! Helaas, die zijnallemaal verloren gegaan.

Hier de balanceerteugel:
Afbeelding

Afbeelding

hij zorgt er ook voor, dat als de ruiter 1 kant los laat, er toch lichte druk blijft. Ze gebruikten het daar om zo ook de jonge paarden op eigen benen te laten lopen. Het zorgt dus ook dat het paard laag blijft (thiedemandfunctie) Maar het kan nog wel omhoog komen, maar krijgt dan meer druk.

Ik weet niet precies hoe ik het moet uitleggen, maar het werkt..

edit: en hier de overige foto's: http://www.mijnalbum.nl/Album=48EFNIIN daar dus.. en mijn houding, hij is bagger, maar ben nu op club heel erg bezig met mijn houding, dus dat commentaar mag best gegeven worden, maar hou in je achterhoofd dat ik er echt mee bezig ben!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 13:26

Ik heb eigenlijk een vraag aan je Sanneh. Waarom stel je je paard zo laag en diep in? Heeft dat nog een reden?

Sanneh14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 13:31

we zijn vooral bezig geweest met het laag en losrijden. Die rug soepel maken, veel stelling en vooral veel stelling afwisseln (achtjes rijden, gebroken lijnen met op x een volte)

Ze loopt inderdaad op heel veel foto's heel diep. Maar zij vond dat een fijne houding, ze zocht het zelf op. Op dat moment ging het niet om het mooie maar om het losse. Er zijn foto's waar ze heel mooi over de rug loopt, minder diep en mooi op de loodlijn, maar die zijnhelaas verloren gegaan..

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 13:31

@Sanneh ik vind het er eerlijk gezegd erg gedwongen uitzien met die "hulp" teugel.

Ik zou er meer aan werken om vanuit je been naar voren te rijden en je hand op de plaats bij de schoft te houden. Nu werk je zelf teveel terug met je hand.

Sanneh14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 13:37

Ja, in een bepaald opzicht heb je daar gelijk in. Het is natuurlijk idealer om zonder te kunnen, en dat is ook het doel. We wisselen af. Ik weet verder ook niet goed mee hoe ik het duidelijk aan je kan maken, ik wou dat je gewoon eens in het echt kon komen kijken.....
Het is een oplossing tegen het vechten. Ik kom er net iets makkelijker door heen, zonder te trekken, dus met een klein beetje druk. Ik merk echter aan mijn paard dat ze het toch fijner vindt. Ze neemt het bit makkelijker in, omdat er nu geen getrek is, en heeft meer plezier in het werk, omdat we niet meer boos zijn op elkaar. zodra ze naar beneden komt, hangt hij los.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 13:47

Tja.. waarom heb je deze hulpteugel eraan gedaan?
Ik zie net als egni, veel gedwongen houdingen. Ik zie een paard dat veel op de voorhand is, met hoofd vaak achter de loodlijn. Dat je paard ze zelf opzoekt is omdat jij aangeeft dat ze daar moet lopen.
Ze lijkt beetje een duikboot.. net als die van mij trouwens.
Mr. Duikboot aka Kafka:
Afbeelding

Afbeelding

Dit is trouwens de eerste keer er weer op na bijna 10 jaar Knipoog Hij loopt hier dus te diep.. en dit deed hij heel makkelijk. Echter (had ik toen niet door) gaf ik wel zelf aan dat hij daar moest lopen. Lage brede handhouding en de manier waarop ik zit. Daarnaast is hij bijna alleen met thiedeman gereden in de afgelopen jaren en dus nooit geleerd dat hij wat moest doen van achter. Was gewoon schijnhouding met zo'n ding eraan. Thiedeman was tegen het sterrenkijken en je ziet hoeveel hij dat doet Clown

Maar goed... paar maanden later, nog lang niet perfect.. maar wel anders iig.
Afbeelding
Afbeelding

O ja.. mocht je er wat van vinden .. schiet maar Knipoog
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 11-09-07 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 13:48

Erg leerzaam topic dit.. Even een stipje zodat ik het zometteen terug kan vinden.. Lachen

Sanneh14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 14:02

Evelijn, jij geeft zelf aan ook een thiedeman gebruikt te hebben tegen het sterren kijken. Okay, geen probleem.

Dit is niet heel anders als een thiedeman, alleen zitten er katrolletjes aan, zodat ze niet kon gaan hangen.
Mijn paard was/is ook een sterrenkijker, is ze niet aan het sterren kijken dan is ze aan het duiken, maar duiken om er onder uit te komen. Als ik nog niet de kunst beheers om het zonder hulp op te lossen, waardoor het resulteert in een gevecht, waardoor we beiden geen plezier meer hebben.. Is dat dan eerlijk tegenover dat paard? Ik heb persoonlijker, liever dit met rust en ontspanning, met een hulpteugel die inwerkt als dat nodig is, dan een gespannen paard. Het werkt voor ons om vertrouwen in elkaar terug te krijgen. En ik merk dat nu ook zonder de hulpteugel. Steeds vaker komt ze voor het been naar beneden, zonder dat ik echt iets doe met mijn handen. Ik snap dat het niet jullie keus is om het zo te doen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 14:09

Nee ik geef aan dat bij Kafka de Thiedeman gebruikt is tegen sterrenkijken (dat heb ik van de vorige eigenaresse en die had het weer van degene daarvoor).. ik rij sinds het mijn paard is niet met hulpteugels. Maar ik weet dat hij de rest van z'n leven veel met Thiedeman is gereden.
En dat allemaal tegen sterrenkijken terwijl hij bij mij altijd als een duikboot loopt. Naar mijn mening ligt het dus niet aan het paard maar aan de ruiter.
Ruim 7 jaar geleden (toen mijn bijrijpaard)

Afbeelding

Ik snap je keuze voor een hulpteugel.. maar ik hoop dat je inziet dat het probleem grotendeels bij jezelf ligt dat jou paard zich sterk maakt en vecht. Het paard is een spiegel.
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 11-09-07 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Sanneh14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 14:13

Evelijn schreef:
Nee ik geef aan dat bij Kafka de Thiedeman gebruikt is tegen sterrenkijken (dat heb ik van de vorige eigenaresse en die had het weer van degene daarvoor).. ik rij sinds het mijn paard is niet met hulpteugels. Maar ik weet dat hij de rest van z'n leven veel met Thiedeman is gereden.
Ruim 7 jaar geleden (toen mijn bijrijpaard)

Ik snap je keuze voor een hulpteugel.. maar ik hoop dat je inziet dat het probleem grotendeels bij jezelf ligt dat het paard zich sterk maakt en vecht.

Sorry, dat had ik er niet uit begrepen. Ja ik weet dat het bij mij ligt, dat ik omdat het me niet lukt ga spannen, en daardoor die reactie van het paard. ik ben er ook echt erg hard mee bezig, maar het kost tijd om dat uit mij te krijgen. Lachen

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 14:15

Gisteren liep hij echt lekker nageeflijk en op een gegeven moment voelde ik ook zijn rug bollen (op kleine stukjes) alsof hij een beetje groter word om het zo maar te zeggen Clown Ik had dit nog nooit gevoeld bij hem, is dit nu het gevoel wat ik moest voelen als hij zijn rug goed gebruikt?

Junella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 14:34

Dit vindt ik nou een interessant topic!
Even bezig geweest om bij te lezen maar ga het zeker volgen!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 14:44

Overigens zijn soms foto's niet handig. Tis nl maar net op welk moment er geklikt wordt.
Afbeelding

Afbeelding

Eerste foto 2 aan de grond, 2 in de lucht. Tweede foto 1 aan de grond, 3 in de lucht.

o0mariella0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 14:46

dit is wel handig om te weten nou het nog voor mekaar krijgen Haha!

o0mariella0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 14:49

nog een bericht die van mij is ook een duikboot maar voor mij is het zo lastig om er iets aan te doen omdat die andere twee verzorgers naar de klote rijden alleen die eigenaar die ziet het niet

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 15:37

_angela_ schreef:
"beste instructrise.. mijn paard heeft een driehoeksprobleem, kunt u mij daarbij helpen??" Haha!

ROFL

O,ja op 2 verschillende plaatsen in Groesbeek, eerst met mijn fjord Par en daarna met Bjorn(plaatje).

Westenwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 15:39

Wat een handig topic.. denk dat heel veel mensen hier heel veel aan hebben.. Knipoog Haha!

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 16:24

Ik ben dit topic al een tijdje aan het volgen en vind het echt super interessant. Ik kan niet wachten totdat ik er zelf echt mee aan het werk kan. Een beetje doe ik al, alleen ik moet het op dit moment rustig aan doen met mijn paardje. Dus ik pak er kleine stukjes van mee tijdens buitenritjes of als ik even in de bak rij. Mijn paard is al zijn bespiering op aan het eten (valt gewoon weg) en we kunnen nog niet vinden wat dit veroorzaakt. Dus hij is nu een beetje slap, maar het rare is dat hij zich zo heel goed voelt.

@moniquelucky: ik ken jou ook Haha! van de wedstrijden bij manege de gun in swolgen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 16:51

Needje schreef:
Overigens zijn soms foto's niet handig. Tis nl maar net op welk moment er geklikt wordt.
Afbeelding

Afbeelding

Eerste foto 2 aan de grond, 2 in de lucht. Tweede foto 1 aan de grond, 3 in de lucht.

Tja, en dan weet je dus dat je eraan moet gaan werken om dat 2e moment niet meer voor te laten komen Knipoog

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 16:55

Ik weet t. Maar als je het op foto's niet ziet, wil t niet zeggen dat t er ook niet is. Knipoog

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 17:00

dat is zeker zo needje! daarom is een video eigenlijk ook het enige waar je echt iets aan hebt Lachen